بازاریابی موثر برای جلب توجه مصرف‌کنندگان

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

برای این که تبلیغات یک برند موثر باشد،‌ باید قبل از انجام هر کاری توجه مصرف‌کننده را جلب کنید و سپس قبل از پایان تعامل باید مصرف‌کننده متقاعد شود. ولی شما برای جلب توجه مصرف‌کننده به محتوای متنوع‌تری نیاز دارید تا این که بخواهید آن‌ها را متقاعد کنید. برای جلب توجه، شما باید آن‌ها را سرگرم کنید و برای متقاعد کردن، باید به آن‌ها اطلاعات دهید. با توجه به زمان و فضای محدود آگهی‌های تبلیغاتی ممکن است همیشه نتوانید هر دو را در یک آگهی تبلیغاتی انجام دهید. شما باید با توجه به این که مخاطبان شما در کدام مرحله از قیف بازاریابی هستند، به آن‌ها تبلیغ نشان دهید.

همزمان با زیاد شدن حجم محتوای ویدئویی در چند سال گذشته، رفتار مصرف‌کنندگان نیز به شدت تغییر یافته است ولی صنعت تبلیغات با تغییر رفتار مصرف‌کنندگان خیلی سازگار نشده است. امروزه میزان توجهی که به تبلیغات در رسانه‌های مختلف می‌شود با هم برابر نیست اما تبلیغ‌دهندگان برای تبلیغات خود این موضوع را در نظر نمی‌گیرند.

استاد آموزشگاه ‌ هاروارد، Thales Teixeira، که تحقیقات خود را بر روی اصول بازاریابی اقتصادی متمرکز کرده است، می‌گوید: تبلیغ‌دهندگان در هنگام رقابت با یکدیگر برای جلب توجه مصرف‌کننده کورکورانه می‌جنگند.  او همچنین بر اساس تحقیقات و تجربه‌اش در این زمینه بر این باور است که صنعت تبلیغات شکست خورده است.

در این نوشتار به راه‌های بازاریابی موثر برای جلب توجه مصرف‌کنندگان از دیدگاه Thales Teixeira می‌پردازیم.

اقتصاد توجه چیست و چرا ارزش برندها را افزایش می‌دهد؟

تقاضای فراوان در برابر عرضه محدود، باعث ارزشمند شدن منابع کمیاب میشود. هر آنچه کمیاب است، حکمران اصلی اقتصاد محسوب میشود. توجه مصرف‌کنندگان نیز محدود است و همیشه برای جلب توجه مصرف‌کنندگان باید هزینه پرداخت کنید. مقدار این هزینه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. هر روز، ‌شرکت‌های بیشتری با برندها و محصولات بیشتری برای تبلیغ کردن وجود دارند. این بدان معناست که هر روز تقاضای بیشتری برای توجه مصرف‌کنندگان وجود دارد. اما میزان توجه مصرف‌کنندگان با این تقاضا همخوانی ندارد. هیچ مدرکی وجود ندارد  ظرفیت توجه انسان‌ها رو به رشد باشد و یا اینکه جمعیت انسان‌ها به اندازه تعداد برندها رشد کرده باشد.

کمیابی توجه، سبب پدید آمدن نظریه جدیدی درباره ماهیت اقتصاد به نام اقتصاد توجه” شده است. در اقتصاد توجه سخن از شیوهها و فنونی است که میتوان از طریق آن‌ها، دنیای متناهی ذهن آدمیان و دنیای نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد.

حرکت به سوی اقتصاد توجه

مطالب گفته شده در بالا به این معنی نیست که از تبلیغات صرفه‌نظر کنید؛ بلکه باید حرفه‌ای تر برای محصولات خود بازاریابی کنید. مصرف‌کنندگان همچنان به تبلیغات توجه می‌کنند اما در شرایط مناسب. راه‌های اثبات‌شده‌ای برای تاثیرگذاری بیشتر برای جلب توجه مصرف‌کنندگان وجود دارد.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک میزان رشد بازاریابی تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) در سال 2017

Thales Teixeira بر اساس نتایج تحقیقاتش در آموزشگاه هاروارد و همچنین تجربیاتش در همکاری با شرکت‌های بزرگی مانند Nike، Unilever و Microsoft ادعا کرده که تنها با استفاده از سه اصل ساده زیر می‌توان تاثیرگذاری تبلیغات را جهت جلب توجه مصرف‌کنندگان بالا برد و در اقتصاد توجه ارزش ایجاد کرد.

۱- در رسانه مناسب سرمایه‌گذاری کنید.

در طول دو دهه گذشته، هزینه یک دقیقه توجه یک فرد به تبلیغات تلویزیونی در آمریکا تا هفت برابر افزایش یافته است و همچنین، در چند سال اخیر درصد تبلیغات تلویزیونی که به طور کامل و با توجه زیاد دیده می‌شوند از مقدار ۹۷٪ در اوایل دهه ۱۹۹۰ به کمتر از ۲۰٪ کاهش یافته است.

علی‌رغم افزایش هزینه و  کاهش کیفیت در توجه مصرف‌کنندگان به تلویزیون، تبلیغ‌دهندگان هنوز به جای صرف هزینه در تبلیغات دیجیتالی، بر رسانه های سنتی مانند تلویزیون هزینه می‌کنند.

براساس تحقیقات گوگل  انجام شده، میزان توجهی که به تبلیغات موبایلی در محیط یوتیوب می‌شود بیشتر از تبلیغات پخش‌شده در تلویزیون است.

جلب توجه

مگر آن که شما یک برند خیلی خاص داشته باشید که محصولاتش واقعا برای همه جذاب باشد تا بتوانید از تبلیغات تلویزیونی نتیجه خوب بگیرید. در غیر این صورت شما باید حتما برای نمایش تبلیغاتی خود بر رسانه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که به شما این امکان را بدهد که مخاطبان خود را هدفمند انتخاب کنید و عملکرد تبلیغات خود را بسنجید و بر اساس میزان توجهی‌ که سمت مصرف‌کننده به تبلیغ و برند شما می‌شود، هزینه کنید. برای ایجاد این تغییر در تبلیغات برای برند خود باید ریسک‌پذیری بالایی داشته باشید تا بتوانید در نهایت به نتیجه خوبی برسید.

۲- محتوای خلاقانه خود را بهینه کنید.

این که تا چه میزان توجه فردی به یک آگهی تبلیغاتی جلب می‌شود به عوامل بی شماری  مانند چیزی که در آن لحظه به آن  فکر می‌کند چه چیزی برای او اهمیت دارد، چه کاری انجام می‌داه است، متن تبلیغ، چگونگی عملکرد محتوای خلاقانه تبلیغ و ارتباط تبلیغ با فرد ربط دارد.

برخی از این عوامل را شما نمی‌توانید کنترل کنید ولی محتوای خلاقانه عاملی است که می‌توانید عملکرد آن را بهینه سازید. بر اساس تحقیقات Thales Teixeira چند اصول خلاقانه وجود دارد که باعث جلب توجه بیشتری به تبلیغات می‌شود.

یکی از این عوامل  که Thales Teixeira  آن را بسیار موثر می‌داند، احساسات است. این بدان معنا نیست که صرفا از احساسات در تبلیغات خود استفاده کنید و آن را در یک سطح خاص بالا، پایین و  یا متوسط نگه دارید؛ بلکه به طور خاص باید احساسات را با تکنیک “rollercoaster” در تبلیغات خود وارد کنید. به گونه‌ای که احساسات در طول یک آگهی تبلیغاتی به طور مداوم به اوج برسد و دوباره به سمت خنثی شدن برود با به عبارتی شما باید در تبلیغات خود داستان تعریف کنید.

در کالج تپسل بخوانید!  تقلب های تبلیغاتی در شمارش نصب و راهکار جدید adjust

یکی دیگر از عوامل مهم زمان ظاهر شدن لوگوی برند در آگهی تبلیغاتی است. از نظر Thales Teixeira، اگر لوگوی یک برند خیلی زود و یا خیلی دیر در آگهی تبلیغاتی آن برند نمایش داده شود، میزان درگیری مخاطبان با تبلیغ کاهش می‌یابد. او بر این باور است  که بهترین حالت این است که لوگوی برند در طول مدت زمان نمایش آگهی تبلیغاتی چند بار ظاهر شود.

۳- برنامه زمانی بلندمدت داشته باشید.

اولین بار که می‌خواهید مشتریان خود را با یک برند آشنا کنید، نباید یک تبلیغ طولانی مدت به آن‌ها نمایش دهید بلکه باید با یک تبلیغ کوتاه و ساده شروع کنید. این اصل بازاریابی به عنوان نردبان تعامل (ladder of engagement) مشهور است. ایده این اصل آن است که باید به تدریج با استفاده از برند خود با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید و در آغاز باید هدف شما این باشد که تا حد کمی توجه مخاطبان خود را به برندتان جلب کنید و در ابتدا تنها آن‌ها را با برند خود آشنا سازید؛ حال در گام‌های بعدی یا می‌توانید این افراد را به lead و در نهایت به مشتری تبدیل کنید و از آن‌ها به درستی مراقبت کنید یا این که بعضی از آن‌ها را از دست خواهید داد.

استفاده از طول‌های زمانی مختلف برای آگهی‌های تبلیغاتی راه خوبی برای انجام این کار است. به عنوان مثال، ابتدا سعی کنید آگهی‌های تبلیغاتی کوتاه مدت بسازید تا فقط مردم را با برند خود آشنا کنید. مردم مایل نیستند تا زمانی که با یک برند هیچ آشنایی نداشته باشند، یک تبلیغ ۳۰ ثانیه‌ای از آن را تماشا کنند. سپس به تدریج طول زمانی آگهی‌های تبلیغاتی خود را بلندتر کنید و طبق مطالب گفته شده در دو قسمت قبل، حتی بهتر است که در نهایت تبلیغات سینمایی داشته باشید که داستان روایت کنند. شما همچنین می‌توانید یک قدم فراتر رفته و داستان‌های طولانی برای آگهی‌های تبلیغاتی خود طراحی کنید و هر داستان را در چند آگهی تبلیغاتی متوالی نشان دهید تا مخاطبانتان بیشتر با تبلیغات شما درگیر شوند و به صورت متوالی تبلیغات را دنبال کنند.

نقشه راه خود را تعیین کنید.

جلب توجه مصرف‌کنندگان به یک فرمول جادویی نیاز ندارد ولی به کمک یک سری از اصول بازاریابی مانند موارد گفته شده در این نوشتار ‌می‌توانید تا حد زیادی در بازاریابی خود موفق باشید. به بیان دیگر، برای طراحی نقشه راه خود برای حرکت به سمت اقتصاد توجه پیچیده امروزی، یک سوال ساده وجود دارد که باید از خود بپرسید. آیا شما در رسانه‌های مناسب هزینه می‌کنید و آیا از ابزاری که هر رسانه در اختیار شما قرار می‌دهد برای جلب توجه مشتریان خود استفاده می‌کنید؟

به این سوالات صادقانه پاسخ دهید تا بتوانید در میدان رقابت جلب توجه مصرف‌کنندگان پیروز باشید.

منبع : thinkwithgoogle.com

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.