۵۰ کلاس رایگان بازاریابی آنلاین در سال ۲۰۲۲

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

اگر شما یک بازاریاب و به دنبال تقویت تخصص و راه‌­های افزایش درآمد خود هستید، باید بگوییم که جای درستی را برای یادگیری این مهارت­‌ها انتخاب کرده‌­اید. این نکته که افراد با مدرک تحصیلی بالاتر، شانس بیشتری نسبت به سایر افراد برای یافتن شغل مناسب با درآمد خوب دارند، بر کسی پوشیده نیست اما آیا می‌دانستید با گذراندن دوره‌های بازرگانی و کسب گواهینامه­ برای مهارت­‌های این شغل هم می­‌توان مسیر موفقیت را به راحتی طی کرد؟

البته اشتباه برداشت نکنید ما نمی­‌گوییم گواهینامه و مدرک کارشناسی ارشد از نظر یک مدیر استخدام یا مشتری که قصد همکاری با شما را در یک پروژه بازاریابی دارد دارای وزن یکسانی هستند، بلکه می­‌گوییم داشتن مدرک صرفا به شغل آینده شما کمک می‌­کند اما ضرورت خاصی ندارد و بدون آن هم می­‌توان شغل بازاریابی را ادامه داد.

شاید بگویید، «من اگر کار را شروع کنم در حین کار تجربه هم کسب می­‌کنم و تجربه با ارزش‌تر از مدرک است». بله این حرف نیز درست است، 15 سال تجربه در مقایسه با پنج سال تجربه و مدرک قابل مقایسه نیست. با این حال، برای شرکت در کارهای ساده­‌تر و عمومی‌­تر، گواهینامه‌ها می‌توانند میان‌بر مقرون به صرفه‌ایی برای پیشرفت شما باشند.

با توجه به توسعه فناوری‌ها و نرم‌افزارهای جدید بازاریابی دیجیتال، ادامه یادگیری تنها از طریق پست‌های وبلاگ و کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند کار دشواری باشد و اینجا جایی است که دوره‌های آنلاین یادگیری وارد می‌­شوند. دوره‌های بسیار زیادی برای یادگیری آنلاین مهارت­‌های بازاریابی دیجیتال وجود دارد اما چطور مناسب­‌ترین و بهترین دوره را انتخاب کنیم؟

در اینجا لیستی از بهترین دوره­‌های آنلاین رایگان را برای شما تهیه کردیم که می‌­توانید هر زمان می‌­خواهید در آن­ها شرکت کنید و مهارت‌­های بازاریابی دیجیتال خود را تقویت کنید. موضوعاتی که این دوره­‌ها پوشش می­‌دهند عبارتند از:

مزیت‌های گواهینامه بازاریابی دیجیتال

کسب گواهینامه در بازاریابی دیجیتال می­‌تواند کمک مهمی برای شغل شما باشد. مهم­ترین مزیت کسب گواهی بازاریابی، دستمزد بهتر و پیشرفت شغلی است، اما با تقویت مهارت‌های خود می‌توانید از مزایای بیشتری بهره ببرید. در اینجا چند مورد از مزایای کسب گواهی دیجیتال مارکتینگ را برای شما آورده­‌ایم:

 

تمرکز بر یک مهارت

انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد که ممکن نیست یک نفر بتواند همه آنها را به خوبی یاد بگیرد و انجام دهد. به همین خاطر، هر متخصص بازاریابی باتجربه به افرادی که قصد ورود یا پیشرفت در این زمینه را دارند توصیه می­‌کند تا تمرکز خود را بر یک مهارت محدود کنند و در همان مهارت متخصص شوند. شرکت در دوره‌­های آنلاین و دریافت گواهینامه به شما کمک می‌­کند تا بر روی یک مهارت متمرکز شوید و بدانید که این مهارت چگونه با استراتژی‌­های مختلف بازاریابی انطباق پیدا می‌­کنند و از همه مهم­‌تر این که چگونه از این مهارت در کار روزانه خود بهره ببرید.

 

ارتباط با مفاهیم پیشرفته بازاریابی

فرقی نمی­‌کند که شما برای استخدام در شغل بازاریابی تلاش کنید یا بخواهید یک مشتری را برای خرید متقاعد کنید چیزی که مسلم است این است که شما باید مانند یک بازاریاب ماهر به نظر برسید. شاید بتوانید تظاهر کنید که یک بازاریاب ماهر هستید اما بلاخره در یک جا به مشکل خواهید خورد پس بهتر است از ابتدا به کار اصولی بپردازید و ریسک نکنید. دوره‌­های بازاریابی ابزارهای آموزشی جامعی هستند که به شما ضروریات بازاریابی و  معنی دقیق مفاهیم آن را می­‌آموزد. شک نکنید که دانستن مفاهیم اصلی و تسلط به آن­ها اعتبار شما را در میان همکاران و مشتریانتان بسیار افزایش خواهد داد.

 

رزومه پربارتر برای شما

وقتی نوبت به گزینش می­‌رسد، رزومه شما تقریبا همیشه مقدم بر کارهای دیگر خواهد بود. قبل از مصاحبه کاری یا ملاقات با مشتری، افراد ابتدا به رزومه و نمونه کار شما نگاه می­‌کنند تا مهارت­‌های شما را تأیید کنند. اضافه کردن گواهینامه‌هایی که پس از اتمام دوره‌های بازاریابی دریافت کرده‌اید، روشی هوشمندانه برای جذب رزومه به‌وسیله اسکنرها است و توجه افراد زیادی را نیز به خود جلب می‌کند. حتی اگر چندین سال تجربه داشته باشید، داشتن گواهینامه می‌­تواند به شما کمک کند تا در طول مصاحبه با جزئیات بیشتری در مورد تجربه‌­ها و مهارت‌­های خود صحبت کنید.
کجا دور­ه‌­های مقرون به صرفه را پیدا کنیم؟

دوره‌­های آنلاین، منابع شگفت‌انگیزی برای بازاریابانی هستند. در این دوره‌­ها شما می‌توانید اصول اولیه و ضرروی بازاریابی را بیاموزید و هرچه سریع­تر در شغل خود از آن بهره‌­مند شوید. اگر می‌­خواهید در حرفه خود پیشرفت کنید یا اگر زمان کافی دارید و نیاز به منابع بیشتری برای ادامه تحصیل خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دوره­‌های زیر را مورد بررسی قرار دهید. توجه کنید که همه این دوره‌­ها رایگان نیستند، اما باتوجه به هزینه‌ای که می‌­کنید می‌­توانید همیشه در حرفه خود به روز باشید.

 

آکادمی HubSpot

آکادمی HubSpot دوره­‌های آموزشی را به همراه صدور گواهینامه‌­های متنوع برای ورود به بازاریابی و آموزش نحوه استفاده از نرم‌­افزار HubSpot فراهم می‌کند. کلاس‌ها اغلب به‌وسیله بازاریابان ماهر در HubSpot تدریس می‌شوند و شامل درس‌های ویدیوئی، آزمون‌ها و…. می‌شود. اکثر کلاس‌های آکادمی HubSpot به صورت رایگان در دسترس هستند، و پس از پایان بسیاری از دوره­‌هایی که می‌­گذرانید یک گواهینامه معتبر برای به اشتراک گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی خود دریافت می‌کنید.

 

Copyblogger

Copyblogger یک شرکت بازاریابی محتوایی است که در مورد محتوا، تولید محتوا می‌کند. وبلاگ آن منابع بسیار خوبی در مورد بازاریابی دیجیتال ارائه می‌­دهد، و این کلاس، «بازاریابی اینترنتی برای افراد باهوش»، از کتاب‌های الکترونیکی و درس­‌های ایمیل شده و سایر مطالب دوره تشکیل شده است. کپی بلاگر از چهار­ پایه موفقیت در بازاریابی محتوایی حمایت می‌کند که در طول این کلاس به بررسی آنها می‌پردازد.

 

Coursera

Coursera MOOC (دوره‌­های آزاد آنلاین گسترده) را ارائه می‌­دهد که به‌وسیله دانشگاه­‌هایی مانند دانشگاه نورث وسترن، دانشگاه پنسیلوانیا و سیستم دانشگاه کالیفرنیا به صورت آنلاین ایجاد و تدریس می­‌شوند. این دوره‌ها در زمان‌های مختلف در طول سال شروع می‌شوند، بنابراین فراموش نکنید که کاتالوگ سایت را مرور کنید تا ببینید کدام دوره‌­ها با برنامه زمانی شما مطابقت دارد.

 

Udemy

Udemy یکی دیگر از پلتفرم‌های یادگیری آنلاین است که به طور خاص بر دوره‌های مرتبط با تقویت مهارت برای متخصصان شاغل تمرکز دارد. نکته ای که در مورد Udemy باید به آن توجه کرد این است که: کلاس‌هایی که مورد توجه ما است رایگان است، اما این سایت دارای تعداد بی­شماری از گزینه­‌های پولی دیگر است که در برخی موارد با قیمتی کمتر از 10 دلار ارائه می‌­شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر تجربه خوبی از یک دوره رایگان دارید، یک دوره پولی را امتحان کنید تا بار علمی بیشتری از محتوای این سایت کسب کنید.

 

Wordstream

Wordstream یک موتور جستجو و شرکت نرم افزار بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است که به بازاریابان کمک می کند تا بیشترین بازگشت سرمایه را از کمپین­‌های جستجوی پولی و رسانه‌های اجتماعی خود به‌دست آورند. این راهنماها و کتاب‌های الکترونیکی رایگان، آموخته‌هایی را با بهترین شیوه‌ تدریس برای کاربرانی با سطوح مختلف تخصص در اجرای کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک (PPC) ارائه می‌کنند. در اینجا برخی از موضوعات و پیشنهادات آن را برای شما آورده‌ایم:

 

Social Lock

Social Lock یک آژانس مشاوره، مدیریت و استراتژی رسانه‌­های اجتماعی است که محتوا و دوره‌­های آموزشی را نیز ارائه می‌­دهد. دوره آموزشی Standout Social Content یک راهنمای جامع برای صاحبان مشاغل کوچک است که می‌خواهند فروش خود را از طریق رسانه­‌های اجتماعی افزایش دهند. اگرچه این دوره رایگان نیست، اما با نرخی مقرون به صرفه در دسترس شما قرار گرفته است و حتی اگر بودجه کمی دارید می‌توانید هزینه دوره را به صورت اقساط پرداخت کنید. اگر به منابع رایگانی نیاز دارید که بتواند به شما یاد دهد چگونه درآمدزایی کنید و برای دوره‌هایی مانند آن هزینه بپردازد، Social Lock Hustle را با هشتگ‌های کتاب الکترونیکی و ایده‌های پست رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد.

 

edX

edX یکی دیگر از ارائه‌دهندگان MOOC است که دوره‌­های ارائه شده به‌وسیله دانشگاه­‌های سطح بالا، از جمله دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه بوستون را ارائه می‌دهد. همانند Coursera، کلاس‌ها به صورت آنلاین و در زمان‌های خاصی در طول سال شروع و تدریس می­‌شوند.

 

The 4-day Creative Brief

قبل از راه‌اندازی کمپین بازاریابی، باید تیم طراحی خود را انتخاب کنید، و یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، ایجاد یک خلاصه خلاقانه است. The 4-day Creative Brief یک دوره آنلاین و خود گام است که برای تقویت مهارت‌های نوشتاری و کمک به شما در انتقال ایده‌­های منحصر به فردتان طراحی شده است. یکی از مدرسین این دوره‌­ها یعنی Yadira Santana-Dowling، کارشناس تبلیغات و برندسازی، این فرآیند را تنها در هفت درس خلاصه می‌کند تا در پایان آن، تیم خلاقیت شما تمام اطلاعات مورد نیاز خود را برای راه­‌اندازی و اجرای کمپین­‌ها در اختیار داشته باشد.

Alison

وبسایت آلیسون کلاس­‌های آنلاین و رایگانی را برای مهارت­‌های حرفه­‌ای مختلف ارائه می‌­دهد و کاربران می‌­توانند بنا به مهارت و سرعت یادگیری که دارند در آن شرکت کنند. در پایان تمامی این دوره‌­ها به شما مدرک و گواهینامه معتبر ارائه می‌شود و شما نیز می‌­توانید انتخاب می‌کنید شرکت در کدام دوره با اهداف بازاریابی شما همخوان و مفید است. برای داشتن یک برنامه درسی منظم‌­تر، می‌­توانید یک مسیر یادگیری را انتخاب کنید که شامل چندین درس و دوره ترکیب شده در یک مسیر آموزشی است و یک تجربه یادگیری کامل را به شما می‌­دهد.

 

Facebook Blueprint

همه شما احتمالا می‌­دانید که فیسبوک چیست و چه کاربردی دارد. چیزی که ممکن است ندانید این است که این شرکت چندین برنامه آموزشی با صدور گواهینامه ارائه می‌­دهد که می‌توانید از آن­ها استفاده کنید. Facebook Blueprint دوره‌های آموزش الکترونیکی خودگام و آنلاینی را برای بازاریابانی که به دنبال رشد حرفه خود با استفاده از فیسبوک هستند ارائه می‌دهد. Blueprint همچنین کلاس­‌هایی را به زبان‌های مختلف در مورد نحوه استفاده از فیسبوک و اینستاگرام تدریس­ می­‌کند که تاکنون مورد توجه بسیاری از بازاریابان برای کمپین‌­های رسانه اجتماعی قرار گرفته است.

 

quintly Academy

quintly یک ابزار تجزیه و تحلیل رسانه­‌های اجتماعی است که دوره‌­هایی را از طریق Quintly Academy به بازاریابان ارائه می­‌کند. این دوره خودگام با استفاده از مطالب نوشتاری و دروس ویدیوئی قابل دانلود، مروری بر تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی، محک زدن و هدف‌گذاری است که بدون هیچ هزینه‌ای در دسترس همه قرار دارد.

 

Google

گوگل شرکت دیگری است که حتما می‌شناسید اما اگر قصد دارید در موتورهای جستجو تبلیغ کنید، دوره بازاریابی دیجیتال آن اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای کمپین­‌های شما به همراه دارد. حتی در پایان فرآیند می­‌توانید گواهی Google AdWords را نیز دریافت کنید که امتیاز مهمی برای سابقه کاریتان محسوب می‌­شود و به کمک آن می­‌توانید رزومه خود را تقویت کنید. گوگل تاکنون پیشنهادات زیاد و گسترده‌­ای را برای دوره‌­های خود را ارائه داده تا تمام دوره‌های بازاریابی دیجیتال را شامل شود، بنابراین برای اطلاعات به روز در دنیای بازاریابی، حتما سایت آن را بررسی کنید.

 

Codeacademy

Codeacademy کلاس‌های کدنویسی تعاملی و رایگان ارائه می‌دهد که به شما ساده‌ترین حالت ساخت یک وبسایت کاملا کارآمد را آموزش می­‌دهد. در Codeacademy دوره­‌های متنوع با موضوعات جذابی وجود دارد تا بتوانید جایگاه واقعی خود در حرفه بازاریابی را به دست آورید. این کلاس‌ها شامل سخنرانی‌ها و یک فضای کاری در همان پنجره مرورگر می‌شوند تا بتوانید اثر کار خود را در حین ایجاد آن ببینید.

 

General Assembly

General Assembly  دوره‌های آنلاین بسیاری را ارائه می­‌دهد که بازاریابان می‌­توانند هم به صورت رایگان و هم با هزینه به آنها دسترسی پیدا کنند. این دوره‌ها بیشتر به مهارت‌های فنی و رشته‌هایی مانند مبانی HTML5، CSS3 و Javascript اختصاص دارند و هر کدام از آن­ها به عنوان یکی از پنج نوعی دسته‌بندی می‌­شوند که از یادگیری همه‌جانبه و تمام‌وقت تا یادگیری در زمان‌های دلخواه را شامل می‌­شود. این آکادمی همچنین به شما این امکان را می‌­دهد تا پس از انتخاب برنامه زمانی دلخواه دوره با موضوع مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید.

 

Canva

Canva یکی از ابزارهای کارآمدی است که به افراد کمک می‌­کند تا به راحتی تصاویر زیبایی برای طراحی وب و صفحه خود بسازند. مدرسه طراحی Canva دوره‌های طراحی را نیز ارائه می‌دهد که برای هر نوع نویسنده متنی ارزشمند خواهد بود. دوره‌­های خلاقیت این نرم­‌افزار چالش‌های موجود دائمی و نوآوری و نحوه انجام آن را با تصاویر ساده و بصری به خوبی بررسی می‌کند و نحوه مقابله با آن­ها را به دانشجویان آموزش می­‌دهد.

 

با این گواهینامه‌های رایگان به یک نیروگاه بازاریابی تبدیل شوید

بدون شک همه بازاریابان با این موضوع که ادامه تحصیلات در زمینه­‌های شغلی راهی ارزشمند برای پیشرفت در حرفه یا تجارت بازاریابی دیجیتال است، موافق هستند و دریافت گواهینامه از دوره‌­های آنلاین معتبر یکی از راحت­‌ترین راه‌ها برای انجام این کار است. چه بخواهید در یک کلاس بازاریابی آنلاین رایگان شرکت کنید یا بخواهید بیشتر زمان و منابعتان را به کلاس­‌های پولی اختصاص دهید، گفته­‌های این مقاله به کارتان خواهد آمد؛ فقط به یاد داشته باشید که مطالعه خود را بر روی یک بخش خاص از بازاریابی متمرکز کنید و یک مهارت خاص را دنبال کنید خواهید دید به عنوان یک بازاریاب کامل به خوبی در مسیر موفقیت قرار می‌­گیرید.

 

پرسش‌های متداول

کدام کلاس‌های بازاریابی از اعتبار و کیفیت بیشتری برخوردار هستند؟

با وجود این که تمام کلاس‌های معرفی شده در این مقاله از کیفیت و سطح خوبی برخوردارند اما دوره‌های Google و Coursera نسبت به سایر آموزش‌ها معروف‌تر و معتبرتر هستند.

چه آموزش‌ها و دوره‌های فارسی برای یادگیری مباحث و موضوعات دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟

دوره‌های مکتب‌خونه، مقالات کالج تپسل و کارگاه‌های تخصصی کندو که ویدئو‌های آموزشی راجع به مباحث مختلف بازاریابی منتشر می‌کنند از بهترین منابع یادگیری فارسی هستند. همچنین بسیاری از وبسایت‌های داخلی نیز به صورت رایگان و یا پولی، دوره‌هایی را در این زمینه برگزار می‌کنند.

Sending
User Review
5 (2 votes)

اعلام ديدگاه