چگونگی پیاده سازی تبلیغات بینابینی در تبلیغات درون برنامه ای

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

با توجه به افزایش روزافزون تعداد تلفن‌های هوشمند در جهان و ایران، اهمیت تبلیغاتی موبایلی نیز بیشتر شده است. طبق آمار وبسایت Medium، تعداد گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ به ۴٫۷ میلیارد دستگاه رسید و پیش‌بینی می‌شود که در انتهای ۲۰۱۹، به ۵ میلیارد دستگاه برسد. علاوه بر این، کاربران موبایلی اغلب زمان خود را صرف استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل می‌کنند. بنابراین، اپلیکیشن‌های موبایل که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است، بستر مناسبی برای تبلیغات محسوب می‌شوند. در واقع، موثرترین تبلیغات زمانی است که تبلیغات در محل حضور مخاطبان صورت گیرد. اما آیا نمایش تبلیغات درون برنامه‌ای به مخاطبان، اثربخشی تبلیغات را تضمین می‌کند؟

اجرای صحیح تبلیغات در هر فرمتی که باشد، علاوه بر اینکه باعث موفقیت آن تبلیغ می‌شود، درآمد ناشر تبلیغات را هم افزایش می‌دهد و به تجربه کاربری اپلیکیشن‌های نمایش‌دهنده تبلیغات هم آسیب نمی‌زند. در این پست، ضمن بررسی انواع تبلیغات درون برنامه‌ای، با تمرکز بیشتری به تبلیغ‌های بینابینی (Interstitial) توجه می‌کنیم و با بررسی یک نمونه موفق پیاده‌سازی تبلیغات بینابینی، به اهمیت پیاده‌سازی این تبلیغ توسط ناشرین و همچنین بایدها و نبایدهای این نوع تبلیغ می‌پردازیم.

 

انواع فرمت ‌های تبلیغات درون برنامه‌ای موبایل

انواع تبلیغات درون برنامه ای

۱- تبلیغات بنری استاندارد (Standard Banner Ad)

تبلیغات بنری استاندارد، از ساده‌ترین نوع تبلیغات آنلاین می باشد. در این نوع تبلیغات، همواره بنر تبلیغاتی در قسمت مشخصی از صفحه اپلیکیشن نمایش داده می‌شود.

۲- تبلیغات بنری همسان (Native Banner Ad)

در تبلیغات همسان موبایلی، با ارائه‌ تبلیغات بنری به صورت هماهنگ با اپلیکیشن، یکپارچگی، هویت بصری و تجربه‌ی کاربری حفظ می‌شود. اثربخشی این تبلیغات به دلیل یکپارچگی با اپلیکیشن، بالاست.

۳- تبلیغات ویدیویی همسان (Native Video Ad)

در این فرمت، با ارائه ویدئوهای تبلیغاتی در قالبی متناسب با اپلیکیشن‌های ناشر، باعث جلب توجه مخاطب می‌شود و در عین حال، به تجربه کاربری آسیب نمی‌زند

۴- تبلیغات جایزه‌دار ویدیویی (Rewarded Video Ad)

در تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای، کاربران، خود تماشای تبلیغات را انتخاب می‌کنند و به‌ازای تماشای مقدار معینی از تبلیغات به کاربران پاداش اختصاص داده می‌شود. تبلیغات ویدئویی جایزه ای از متداول ترین نوع تبلیغات موبایلی می باشد و ناشران (به خصوص ناشران بازی موبایل) میتوانند درآمد پایداری را از این نوع تبلیغات کسب کنند.

۵- تبلیغات بنری بینابینی (Interstitial Banner Ad)

در تبلیغات بنری بینابینی، مطابق مدل پیاده‌سازی توسعه دهندگان، در زمان مشخص یک بنر تمام صفحه به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر در صورت عدم علاقه به تماشا می‌تواند پس از گذشت چند ثانیه، از تماشای بنر انصراف دهد.

۶- تبلیغات ویدیویی بینابینی (Interstitial Video Ad)

ویدئوهای تبلیغاتی بینابینی با ظاهری مشابه محتوای اصیل رسانه شما و در لحظاتی که کاربران اپلیکیشنتان بیشترین میزان توجه را دارند، به آن‌ها نمایش داده می‌شود.

۷- تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-Roll Ad)

در این نوع تبلیغات، ویدئویی بسیار کوتاه در ابتدای ویدئوی اصلی به کاربر نمایش داده می‌شود و سپس ویدئوی اصلی آغاز می‌شود.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک ۱۰ آمار شگفت انگیز از رفتار کاربران در اپلیکیشن‌ های موبایل

آیا تبلیغ‌های بینابینی به تجربه کاربری اپلیکیشن صدمه می‌زنند؟

رضایت کاربران از تبلیغات درون برنامه ای

به عنوان توسعه‌دهنده و ناشر یک اپلیکیشن موبایل، یکی از مهم‌ترین متریک‌هایی که قطعا به آن توجه می‌کنید، نرخ رضایت کاربران از محصول شما و به تبع آن، نرخ بازگشت کاربران (Retention Rate) است. بر اساس باور عموم، با نمایش تبلیغ‌های پی‌در‌پی، رضایت کاربران پایین می‌آید. در حالت کلی، این گزاره‌ درستی است؛ اگر به نحوه‌ی پیاده‌سازی و تعداد درست نمایش توجه نکنید، ممکن است موجب آزار کاربران و در نتیجه، کاهش نرخ بازگشت کاربران می شود.

رعایت موارد زیر در تبلیغات بینابینی الزامی است.

در صورت رعایت موارد زیر، پیاده‌سازی تبلیغات بینابینی به تجربه کاربری اپلیکیشن شما آسیبی نمی‌زند و نرخ بازگشت کاربران را کاهش نمی‌دهد. این موارد عبارت اند از:

۱- به هیچ عنوان حین انجام یک پروسه، تبلیغ پخش نکنید.

زمانی که کاربر در حال انجام فرایندی در اپلیکیشن است، به هیچ عنوان به او تبلیغات بینابینی نمایش ندهید. به عنوان مثال، وقتی کاربر مشغول گذراندن یک مرحله از بازی شماست، به او تبلیغ نشان ندهید. فقط زمانی که کاری را در برنامه شما تمام کرده، به او نشان دهید. همچنین ترجیحا قبل از اینکه صفحه‌ای که تمام شدن مرحله را نشان می‌دهد و بعد از اتمام مرحله تبلیغ را نشان دهید.

۲- تبلیغ‌های تکراری به کاربر نشان ندهید.

هرچه تنوع تبلیغ‌هایی که به کاربر نشان می‌دهید بیشتر باشد، احتمال نارضایتی کاربر پایین‌تر می‌آید. توجه کنید که ذات تبلیغ دیدن، اگر کاربر از آن استفاده کند، نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه باعث رضایت بیشتر کاربر می شود. تنوع بیشتر تبلیغ، احتمال رضایت کاربر از تبلیغ را بالا می برد. بنابراین، از شبکه‌های تبلیغاتی‌ استفاده کنید که تبلیغات هوشمند، متنوع و هدفمند را به کاربر شما نشان دهد.

۳- فرکانس نمایش تبلیغات را هوشمندانه انتخاب کنید.

اگر به ازای هر رفتار کاربر، یک تبلیغ به او نشان دهیم، هم درآمد تبلیغاتی ما (eCPM) افت می کند و هم رضایت کاربران افت میکند. به عنوان مثال، فرکانس مناسب، پس از هر ۱ یا ۲ مرحله، یک تبلیغ است.

۴- به زمان نمایش تبلیغ توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشید.

به هیچ عنوان، بلافاصله پس از باز شدن اپلیکیشن و همچنین هنگامی که کاربر می خواهد خارج شود تبلیغ نشان ندهید.

۵- با همه اپلیکیشن‌ها یکسان برخورد نکنید.

برای اپلیکیشن های غیر بازی، پس از اینکه کاربر چند بار صفحه را عوض کرد، تبلیغ نشان دهید.

۶- حداکثر تعداد نمایش تبلیغات را مشخص کنید.

تعداد بیشینه‌ی تبلیغ به ازای هر Session برنامه خود تعریف کنید. به این معنی که هر بار که کاربر برنامه شما را باز میکند، بیش از مقدار معینی، به او تبلیغ بینابینی نشان داده نشود. این عدد معمولا بین ۳ تا ۵ است. (به هیچ عنوان این عدد نباید بیش از ۱۰ باشد.)

۷- با کاربران مختلف، رفتار یکسانی نداشته باشید.

کاربرهای Paying برنامه شما، یا باید تبلیغ های بینابینی خیلی کمی ببینند، یا اصلا نبینند. چرا که فرآیند ذهنی آنها، که در نهایت منجر به تصمیم به خرید می شود، نباید با تبلیغ منحرف شود.

۸- در اولین فرصت، تبلیغ بینابینی را به کاربران نمایش دهید.

همچنان که تلاش میکنید تبلیغ خود را به صورت آزاردهنده‌ای به کاربر نمایش ندهید، سعی کنید در اولین فرصت اولین تبلیغ خود را نشان دهید. (منظور این است مدت زمان زیادی از اجرای برنامه نگذشته باشد تا شما اولین تبلیغ را به مخاطب نشان دهید.) دلیل این امر آن است که بتوانید کاربران خود را شناسایی کنید و نرخ تماشای تبلیغات بینابینی را متوجه شوید. دلیل دیگر هم این است که مثلا اگر تصمیم بگیرید در ۵ دقیقه اول که کسی از برنامه شما استفاده میکند به او تبلیغ نشان ندهید، تعداد زیادی از کاربران را از دست داده‌اید چرا که درصد خوبی از کاربران شما احتمالا کمتر از ۵ دقیقه در برنامه شما میمانند. در نتیجه، سعی کنید در اولین فرصت، تبلیغ بینابینی اول را به کاربر نشان دهید تا با استفاده از برخورد او با تبلیغ (کلیک یا بستن تبلیغ) بتوانید فرآیند را برای او بهینه کنید.

با بررسی تبلیغات اجراشده توسط ناشرین برتر جهان، متوجه شدیم که تقریبا تمامی آنها، تبلیغات بینابینی (بنر و ویدیو) را پیاده‌سازی کرده‌اند. اجرای درست تبلیغات بینابینی، نه تنها ضرر ندارد نرخ بازگشت کاربران را کاهش نداده، بلکه به عنوان یکی از منابع کسب درآمد ناشرین برتر مطرح شده است.

 

مزایای تبلیغات بینابینی برای ناشران چیست؟

  1. اولین مزیت این تبلیغ، این است که شما از ظرفیتی از اپلیکیشن خود کسب درآمد میکنید که در حالت عادی، هیچ آورده‌ای برای شما ندارد. کاربرانی هستند که قرار نیست هیچگاه از اپلیکیشن شما خرید کنند و شما می توانید با نشان دادن تبلیغ به آنها، کسب درآمد کنید.
  2. مزیت دیگر تبلیغات بینابینی این است که این تبلیغ، بیش از ۹۰% کاربران فعال شما را هدف قرار می‌دهد و در نتیجه، تعداد نمایش شما و به تبع آن، درآمد تبلیغاتی شما شدیدا افزایش می‌یابد.
  3. علاوه بر تعداد نمایش، نرخ کلیک‌ (CTR) این نوع تبلیغ هم در مقایسه با انواع passive مانند بنر استاندارد، بسیار بیشتر است و این به معنای eCPM بالای دریافتی شما است.
  4. همچنین، این نوع تبلیغات به دلیل تعداد بالای نمایش و Interactive بودن آن، مورد توجه کمپین‌های تبلیغاتی قرار میگیرد و افزاییش تعداد کمپین‌ها، به معنای افزایش یافتن تنوع تبلیغ و در نتیجه درآمد بالاتر است.
  5. یکی دیگر از مزایا، این است که این نوع تبلیغ، یکی از بزرگترین چالش‌های تبلیغات بنری، یعنی محدودیت فضا برای رساندن پیام تبلیغ‌دهنده به مخاطب را از بین میبرد و با نشان دادن تبلیغ تمام‌صفحه، بیشترین درگیری را با مخاطب ایجاد میکند.

 

یک نمونه‌ موفق از پیاده‌سازی درست و اصولی تبلیغات بینابینی مطالعه موردی بازی مارکوپولو

تبلیغات بینابینی در بازی مارکوپولو

بازی مارکوپولو (https://cafebazaar.ir/app/ru.caravangames.BonVoyage/?l=fa) که توسط استودیو ابر منتشر شده، یک بازی جذاب از نوع تفننی و جور کردنی (Match-3) است. این اپیلیکیشن چند ماهی است که از تبلیغات ویدیویی بینابینی تپسل استفاده می‌کند. روش پیاده‌سازی آنها به این صورت است که کاربر، پس از اتمام هر ۵ مرحله، یک تبلیغ ویدیویی را مشاهده می‌کند. حال، بیایید کمی بیشتر وارد اطلاعات این بازی شویم تا ببینیم نمایش تبلیغات بینابینی، آن هم از جنس ویدئو، چه تاثیری بر رفتار کاربران داشته است.

بر اساس آماری که از آنالیتیکس این بازی دریافت کردیم، رفتار کاربرانی که تبلیغ بینابینی به آنها نمایش داده شد، نرخ بازگشت‌های زیر را داشته‌اند.

  • ۵۸% کاربران، روز بعد هم به بازی بازگشته اند. (D1 Retention = 57%)
  • ۳۰% کاربران، هفته بعد هم به بازی بازگشته اند. (D7 Retention = 57%)
  • ۱۷% کاربران، ۲۸ روز بعد هم به بازی بازگشته اند. (D28 Retention = 17%)

این آمار، متوسط ماه گذشته و برای متوسط ۳۵هزار کاربر فعال ماهانه است. همچنین ذکر این نکته لازم است که این بازی، Rate بالای ۴٫۵ در کافه بازار دارد که نشان از رضایت کاربران از این بازی است.

حال، اگر این آمار را با Benchmarkهای این نوع بازی (Match-3) مقایسه کنیم، اعداد از میانگین Retention هم بالاتر است و هم‌رده‌ی پرچم‌دارانی همچون Candy Crush است. درست است که این بازی، ذاتا از کیفیت بالایی برخوردار است؛ اما مساله قابل تامل این است که تبلیغات بینابینی، آن هم از نوع ویدیویی، باعث کاهش رضایت کاربران از بازی نشده است.

همچنین، این بازی در استور گوگل‌پلی هم منتشر شده است و در آن ورژن، تبلیغ بینابینی نشان داده نمی‌شود. با این حال، آمار Retention ورژن کافه‌بازار و گوگل‌پلی این بازی، تفاوت چندانی ندارد؛ اما  ورژن کافه‌بازار از درآمد بالای تبلیغات بینابینی هم بهره‌مند می‌شود.

 

تبلیغات بینابینی اگر درست اجرا شود …

تبلیغات بینابینی

تبلیغات بینابینی یکی از پراثرترین و پردرآمدترین فرمت‌های تبلیغاتی است که متاسفانه به دلیل اجرای نادرست آن توسط برخی شبکه‌های تبلیغاتی در برنامه‌‌ها، اینطور به نظر رسیده که این نوع تبلیغات کارایی لازم را ندارد، در صورتی که در این مطلب کارآمد بودن آن به شما اثبات شد. تنها نکته‌ای که این تبلیغ را از سایر انواع تبلیغات موبایلی متمایز میکند، این است که بدون اجازه کاربر، تمام صفحه نمایش او را برای چند ثانیه اشغال میکند؛ که اگر با رعایت اصول رابط کاربری و نمایش درست تبلیغات پیاده سازی شود، نه تنها کاربر را اذیت نمیکند، بلکه اگر شبکه تبلیغاتی به صورت هوشمند و با استفاده از اطلاعات کاربر تبلیغ را نشان دهد؛ با احتمال بالایی، محتوایی که کاربر به آن علاقه دارد به او نشان داده می شود و این یعنی درآمدزایی بالا، در کنار رضایت کاربران.

 

 

خلاصه

در این پست، ضمن بررسی انواع تبلیغات درون برنامه‌ای، با تمرکز بیشتری به تبلیغ‌های بینابینی (Interstitial) توجه می‌کنیم و با بررسی یک نمونه موفق پیاده‌سازی تبلیغات بینابینی، به اهمیت پیاده‌سازی این تبلیغ توسط ناشرین و همچنین بایدها و نبایدهای این نوع تبلیغ می‌پردازیم.

    7 ديدگاه نظر دهيد

  1. خیلی مطلبِ کاربردی و خوبی بود ، بنده یه اپلیکیشنِ کسب و کار دارم که از این موضوعی که در موردش مطلب گفتین ، خیلی استفاده شده (یا بهتر بگم ، میشه) چون بیشترِ درآمدزایی ما از همین راهِ ، الان نگران شدم که این کار باعث ریزش نصبهام بشه ، شما چطوری میتونین کمکم کنین و بهم مشاوره بدین که چه رفتاری در این موصوع ، صحیحه؟ ممنون و سپاسگذار.

    • ممنون از کامنت شما و با تشکر از وقتی که گذاشتید. نکته‌ی اصلی این هست که اگر اون موارد که گفته شده رعایت بشه، یه
      هیچ عنوان نصب‌های شما ریزش نمی‌کنه. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، می‌تونید با ایمیل من تماس بگیرید.

      alireza@tapsell.ir

  2. سلام مطالب بسیار جالب بود .
    اما بعنوان یه سوال من کاربرانی دارم که وقتی برنامه رو نصب میکنن قبل از ۱۰ ثانیه اونو حذف میکنن و اونجوری که اکتیویتی های برنامه رو چک کردم کاربر فقط وارد اکتیویتی اول شده و بلافاصله خارج و unistall میکند در حالیکه هیچ باگ و چیز گنگی و تبلیغی هم وجود ندارد.

    • سلام ممنون از نظر شما.

      خب در این صورت شما باید ببینید محتوای صفحه اول شما چه چیزی هست؛ همچنین از پیاده‌سازی صحیح آنالیتیکس در برنامه خود مطمئن شوید. همونجوری که گفتید این مساله احتمالا به تبلیغات مرتبط نیست. ضمن اینکه باید کرش‌های برنامه خود را هم چک کنید.

      • سلام ممنون از توجه شما.
        لینک برنامه :
        https://www.cafebazaar.ir/app/ir.orangeapp.insta

        ممنون میشم کمک کنید
        در صفحه ابتدا از لیست پربازدید ترین ها برای ایجاد حس رقابت استفاده کردم
        در صفحه پروفایل تنظیمات امنیتی مثل قفل گذاری در برنامه و فرستادن عکس فرد ناشناس رو اضافه کردم
        – تمامی قابلیت های اپلیکیشن های مشابه با امکانات بیشتر و جذابتر گذاشتم
        – یه قسمت پست های بیشتر داره برای افرادی که پست هایی که دانلود گردن بصورت خودکار پستشون در برنامه بنمایش در بیاد
        -قابلیت فالو ولایک داره
        -پست هر کس که بیتشر لایک خورد و بیشتر در برنامه فعالیت کرد وارد لیست برترین ها در در قسمت پست های بیشتر میشه
        -قابلیت ثبت اکانت تلگرام و وبسایت و بیو گرافی داره .
        – در کل خیلی بیشتر از نمونه های مشابه روش کار شده و ایده جالبیه از نظر خودم از فیدبک هایی که از برخی از کاربران گرفتم این بوده
        ۲۰% نفهمیدم چی هست
        ۳۰% نگه میدارمش
        ۲۵% برنامه های دیگه سرتره
        ۲۰% میخوام در لیست برترین ها باشم
        ۵% تبلیغات اعصاب خورد کن
        یکی از احتالات من رابط کاربری یه مقدار ضعیفشه اونم در بخش پروفایل….. چون نمیخواستم متریال اضافه کنم و حجم برنامه از برنامه های مشابه بیشتر نشه …. یا شایدم مجوز هاش
        مجوز دوربین داره برای امنیت ورود که گفتم …
        مجوز اکانت گوگل داره برا پشتیبانی ..
        مجوز ارسال پیامک برای بازیابی رمز ورود که نخواستم هزینه کنم برای پنل پیامک ..
        ………………………………………

        حالا شما دوستان راهنمایی کنید چرا کاربر خروج داره؟ نصب کنید و بگید
        یه مشکل بزرگم که دارم هزینه ندارم تبلیغ کنم ××
        ولی با همین وود روزی ۲۰ الی ۳۰ کاربر جدید نصب میکنن

        ممنون از تیم بسیار قوی تپسل که به توسعه دهندگان اهمیت میدن و شخصا بسیار راضی ام

        • دوست عزیز کیفیت بسیار پایین گرافیک و برخی خدمات نامعقول و غیر منطقی باعث این اتفاق شده استفاده از فونتی بسیار قدیمی و دموده
          در خصوص بحث ساپورت مالی هم تشریف بیارین اینستا پیج saate24.ir مذاکراتی داشته باشیم دنبال کارهای اندروید ی قوی و شاخص میگردم

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.