ما در این بلوک یادگیری، میخواهیم با زبانی ساده و برای کسانی که هنوز در ابتدای مسیر دیجیتال مارکتینگ هستند، مروری کلی بر مباحث پایهای این مهارت داشته باشیم. هر جلسه به یکی از گامهای لازم برای تدوین یک استراتژی موفق برای دیجیتالمارکتینگ میپردازیم. در این جلسه که جلسه اول است، میخواهیم درباره مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ و اهمیت حضور در دنیای دیجیتال و فضای آنلاین صحبت کنیم؛ موضوعی که اهمیتش دیگر برای هیچ کسبوکاری پنهان نمانده است.
با هم نگاهی به آمارهای حیرتانگیز رشد دنیای وب و موبایل میاندازیم، برخی از مهمترین فرصتها و مزایای کانال ارتباطی دیجیتال با مخاطب را مرور میکنیم تا بررسی کنیم این آمارهای روبهرشد چگونه به کمک کسبوکار شما می آیند.در انتها به سه مرحلهی اصلی برای تدوین یک استراتژی موفق دیجیتالمارکتینگ میپردازیم تا در جلسات بعد، قدم به قدم هر مرحله را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اگر شما هم در ابتدای مسیر یادگیری دیجیتالمارکتینگ هستید، میتوانید با عضویت در این بلوک یادگیری، از برگزاری هر جلسه مطلع شوید و به صورت کاملا رایگان، این مهارت کاربردی دنیای امروز را کسب کنید.
دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تلاش ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می شود. بازاریابی دیجیتال شامل روش های مختلف از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو(سئو)، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و بلاگ نویسی و … می شود.
امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است. در سه سال اخیر تعداد کاربران جهانی اینترنت 5% افزایش داشته است و تعداد کاربران همچنان در حال افزایش است.در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسب و کار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش های سنتی بازاریابی بیشتر می شود.
هر شرکتی با توجه به شرایط و موقعیت خود، دلایلی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ دارد. اما موضوعی که مشخص است، این است که همه آنها به دنبال جذب مخاطبان بیشتر هستند و علاقه دارند تا از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای این کار بهره ببرند چرا که در دنیای امروز، اینترنت و هرآنچه که در آن صورت میگیرد، از جمله بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، نسبت به روشهای سنتی دارای برتری نسبی هستند.
چند مورد از عواملی که باعث اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال شدهاند، عبارتند از:
شما چقدر از روز را به طور پراکنده در گوشیهای موبایل و دسکتاپ و به صورت آنلاین سپری میکنید؟ در مقایسه، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعهی روزنامهها و مجلات قرار میدهید؟ چقدر این تجربه را داشتهاید که هنگام آغاز آگهیهای تلویزیون، سراغ موبایل خود بروید و همان چند ثانیه را هم به گوشی هوشمند خود اختصاص دهید؟
اگر اعداد بالا تفاوت قابل توجهی با هم داشتند، شما تنها نیستید. در واقع در سال 2016، زمان روزانهای که یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شدهی او برای رسانههای آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامهها و …) بیشتر بوده است؛ و البته، تمرکز او هنگام استفاده از رسانههای آنلاین به مراتب بیشتر است. (سال گذشته سایت Youtube اعلام کرد که دوم سوم کاربران آن هنگام تماشای تلویزیون همزمان به تماشای ویدئوهای این سایت میپردازند.)
با این تفاسیر، اگر حضور کسبوکار شما برای معرفی خود به مخاطب، ارتباط فعال با او و کسب درآمد فقط محدود به رسانههای آفلاین باشد، به این معنی است که شما در بخش بزرگی از زمان و توجه مردم شریک نیستید. با وجود قیمتهای سرسامآور تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری که عملا در انحصار برندهایی با بودجههای کلان هستند، این قاعده برای کسبوکارهای کوچک به مراتب مهمتر است. در واقع، حضور آنلاین، شاید تنها شانس یک کسبوکار کوچک برای جلب توجه مردم و تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان است.
طبق آمار، تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۹، ۴.۴۸ میلیارد نفر کاربر فعال اینترنت در دنیا وجود دارند و این عدد، ۵۸ درصد از جمعیت جهان را شامل میشود. چین، هند و آمریکا در این زمینه از دیگر کشورها پیشی گرفتهاند.
امروزه جهان بدون اینترنت حتی قابل تصور هم نیست. اتصال میلیاردها نفر به یکدیگر در سراسر جهان، ستون اصلی دنیای ارتباطات مدرن است. نرخ نفوذ جمعیت جهانی به دنیای آنلاین ۵۷ درصد است که آمریکای شمالی و اروپای شمالی با میزان نفوذ ۹۵ درصدی، در این آمار رتبه اول را دارند.
از سال ۲۰۱۸، آسیا با بیش از ۲ میلیارد نفر کاربر آنلاین، از منظر آمار استفاده از اینترنت گوی سبقت را از مناطق دیگر ربوده و اروپا را با ۷۰۵ میلیون کاربر اینترنت به رده دوم رانده است. آخرین آمار کاربران اینترنت از ابتدای سال ۲۰۲۰:
• ۴.۴۷۹ میلیون کاربر فعال اینترنت
• ۴.۰۷۰ میلیون کاربر انحصاری اینترنت در موبایل
• ۳.۷۲۵ میلیون کاربر فعال شبکههای اجتماعی
• ۳.۶۶۰ میلیون کاربر فعال شبکههای اجتماعی بر روی موبایل
متوسط زمان روزانه برای تماشای تلویزیون (دقیقه):
هسته اصلی فعالیتهای بازاریابی هر محصول/خدمت شناخت دقیق از مشتریان آن است. هرچه شناخت مخاطب و توصیف کسبوکار از او، دقیقتر باشد، میتوان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت. بعد از این شناخت است که میتوان با فیلترهای مختلف، مردم عادی را از مشتریان بالقوه جدا کرد و صرف بودجهی بازاریابی را محدود به کسانی کرد که احتمال جذب آنها به کسبوکار بالاتر از صفر است. آگاهی از جنسیت، سن، علایق، سطح اقتصادی، الگوی مصرف و … میتواند به توصیف دقیقتر مشتریان کمک کند. وقتی پای تبلیغات سنتی در میان است، شانس کسبوکارها برای جدا کردن مردم از مشتریان بالقوه بسیار پایین است. در واقع در تبلیغات سنتی، مهمترین پارامتر هر رسانه، داشتن مخاطبان زیاد است و هزینهها براساس تعداد مخاطبان رسانه تعیین میشوند نه براساس تناسب آنها با جامعه هدف یک محصول/خدمت.
کسبوکارها بودجه کلانی صرف میکنند تا پیام خود را به مخاطبان فراوان یک شبکه تلویزیونی یا یک بیلبورد در مناطق پررفتوآمد شهر برسانند، به این امید که تعدادی از مخاطبان این پیام، مشتریان بالقوه آنها هستند.در دنیای دیجیتال اوضاع کاملا متفاوت است، برندها برای تعداد مخاطبان یک رسانه هزینه نمیکنند، آنها برای تعداد مشتریان بالقوه خود در میان مخاطبان یک رسانه هزینه میپردازند. اگر مخاطب آنها بانوان خانهدار 30 ساله علاقهمند به شیرینیپزی باشد، شبکههای تبلیغات دیجیتال پیام را دقیقا به همین مخاطب میرسانند اما یک بیلبورد در شهر، این پیام را به همه مردان و زنان در هر سن و سالی و با هر علاقهای نشان میدهد. کسبوکار برای همه این نگاهها هزینه کرده است، در حالیکه فقط تعداد محدودی از آنها، به رشد فروش محصول/خدمت کمک خواهد کرد.
واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (از A تا Z) را در کالج تپسل بخوانید
با ورود موبایل به دنیای روزمره مردم، استفاده از دیجیتالمارکتینگ برای کسبوکارها دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. کسبوکارهای محلی و کوچک، میتوانند بودجه محدود خود را فقط برای کسانی که در محدوده جغرافیایی آنها حضور دارند خرج کنند و برندهای بزرگ میتوانند با داشتن اطلاعات جغرافیایی، مشتری بالقوه هر شعبه خود در هر محلهای از شهرها را به درستی بیابند. برند معروف Pizza Domino که در سراسر جهان شعبه دارد، با استفاده از یک کمپین موبایلی که وقتی کسی به یک شعبه نزدیک میشد برای او کد تخفیف خرید از شعبه را ارسال میکرد، توانست فروش خود را 7% افزایش دهد، رقمی که برای تنها یک کمپین از یک برند بزرگ، قابل توجه است.
مهمترین مزیت دیجیتالمارکتینگ، امکان رصد دقیق اتفاقات است. ابزارها و شاخص های تحلیلی به کسبوکارها کمک میکنند همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، مرجع آشنایی هر مشتری با کسبوکار، میزان درگیری او با محصولات، تاثیر تخفیفها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … به سادگی قابل مشاهده باشند.
ابزارها هر کاربر را از لحظهی مواجهه با یک تبلیغ تا تبدیل او به یک مشتری وفادار زیر نظر دارند و به کسبوکارها اعلام میکنند هر مشتری در چه مرحلهای از درگیری با محصولات/خدمات آنها است. داشتن این اطلاعات، گام اول برای بهینهسازی است. اگر متوجه شوید که مشتریانی که از کدام کمپین تبلیغاتی به کسبوکار شما روی آوردهاند بیشتر باعث درآمدزایی میشوند میتوانید بودجه بیشتری برای آن کمپین صرف کنید، اگر بدانید کاربران پس از چند دقیقه از وبسایت شما خارج میشوند یا بعد از چند کلیک از ادامه روند خرید آنلاین منصرف میشوند میتوانید کلیدهای بهبود وبسایت را در اختیار داشته باشید. در مقابل، در تبلیغات سنتی، نه تنها اطلاعاتی از نتایج روند تبلیغات در اختیار شما نیست، بلکه بهینهسازی و تغییر هر تبلیغ، هزینههای فراوانی را به شما متحمل میکند.
در تبلیغات سنتی، کسبوکارها نمیتوانند براساس هدف نهایی نیاز خود در هر مرحله از چرخه محصول، کمپین طراحی کنند. اینکه نیاز اصلی یک سازمان در یک بازه زمانی، معرفی و آگاهیبخشی باشد، یا برندسازی موفق، یا افزایش فروش یکی از محصولات خاص و … نمیتواند شبکههای تبلیغات آفلاین را متعهد کند که هدف نهایی را محقق کنند. تبلیغات سنتی اعلام نمیکنند که چند نفر تیزر ویدئویی را به صورت کامل تماشا کردهاند و بعد از آن مشتری چه قدمی به سمت کسبوکار شما برداشته است، آنها نمیتوانند اعلام کنند که یک بنر در سطح شهر، باعث جلب نظر چند نفر برای خرید محصول جدید شما شده است.
شما فقط برای تصرف آن رسانه، با چشمانی بسته و بدون توانایی محاسبه میزان اثربخشی، بودجه صرف میکنید. در نقطه مقابل، دیجیتالمارکتینگ نه تنها به شما امکان اندازهگیری موفقیت هر کمپین را میدهد، نکته مهمتر این است که شما در دنیای آنلاین، فقط برای تحقق هدف نهایی هزینه میپردازید. شبکههای تبلیغات دیجیتال، در ابتدا هدف شما از بازاریابی در هر کمپین را جویا میشوند و صورت حساب نهایی شما، براساس عملی شدن این اهداف خواهد بود. این بار اگر شما میخواهید تیزرتان به تعداد مشخصی از افراد به طور کامل نمایش داده شود، فقط براساس آن تعداد متحمل هزینه میشوید، نه برای مخاطبانی که یک ثانیه پس از شروع تیزر شما، کانال تلویزیون را عوض کردهاند یا اصلا به تماشای آن نپرداختهاند. شفافیت نرخ بازگشت سرمایه را شاید بتوان یکی از مهمترین موهبتهای دیجیتالمارکتینگ در دنیای امروز دانست.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
حضور در دنیای دیجیتال به انجام اقدامات آنلاین برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. اقداماتی که نسبت به اقدامات بازاریابی سنتی، هزینه کمتری دارند اما مزایای زیادی را برای هر کسبوکاری به ارمغان خواهند آورد و در درازمدت باعث رشد آن میشوند. برخی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
برعکس بنرهای تبلیغاتی سطح شهر یا تبلیغات تلویزیونی که برای مخاطبان عام تولید میشوند، تبلیغات دیجیتال را میتوان با توجه به روحیات و خواستههای مخاطبان هدف شخصیسازی کرد. شخصیسازی محتوا برای هر مخاطب یا گروهی از مخاطبان با ویژگیهای یکسان، باعث جلب توجه و رضایت مخاطبان میشود و آنها را نسبت به برند شما آگاه و مشتاقتر میکند. این بهینهسازی میتواند با توجه به سوابق خرید مشتریان یا رفتار کاربران در سایت یا موتورهای جستجو انجام شود.
هزینه تبلیغات روزبهروز در حال افزایش است و به همین دلیل کسبوکارها باید به دنبال روشی باشند که با هزینه کمتر آنها را به نتایج مطلوب برساند. برنامهریزی صحیح و برگزاری کمپینهای برنامهریزی شده بر پایه اصول دیجیتال مارکتینگ هم هزینه کمتری دارد و هم مخاطبان درستی را به سمت محصول/خدمت شما هدایت میکند.
دیجیتال مارکتینگ این امکان را به شما میدهد تا ارتباط نزدیکتری با مشتریان محصول/خدمت خود برقرار کنید و از نیازها، مشکلات یا رضایتمندیهایشان مطلع شوید. شما میتوانید هرازچندگاهی کمپینهایی برگزار کنید و در آنها از مشتریان خود بابت همراهی و پشتیبانیشان تشکر کنید. با این کار به مخاطبتان میفهمانید که برای او ارزش قائل هستید و او را نسبت به برند خود وفادار خواهی کرد.
انجام اقدامات بازاریابی و تبلیغات دنیای دیجیتال افراد را به خرید در فضای دیجیتال تشویق میکند. پس اگر برای فروش کالا/خدمت خود از وبسایت یا صفحه اینستاگرام استفاده میکنید، تبلیغات دیجیتال میتواند بازدید فروشگاه اینترنتی شما را بالا ببرد و باعث بیشتر شدن میزان فروش شود.
بازاریابی سنتی نیاز به فعالیتهای میدانی دارد و پیادهسازی این دسته از فعالیتها در مقیاس کلان به نیروی انسانی و بودجه زیادی نیاز خواهد داشت. به همین دلایل، امکان ارائه محصولات در مقیاس بزرگ برای کسبوکارهای کوچک فراهم نیست ولی دیجیتال مارکتینگ این امکان را به طور مساوی در اختیار تمام کسبوکارها، فارغ از سایز یا بودجهای که در اختیار دارند، قرار میدهد.
بازاریابی در فضای دیجیتال، به کسبوکارهایی که در شهرهای کوچک فعالیت میکنند یا بودجه کمی برای فروش حضوری محصولات خود دارند، این امکان را میدهد تا محصولات خود را در مقیاس بزرگتری ارائه کنند و توجه گروه گستردهتری از افراد را به خود جلب نمایند.
دیجیتال مارکتینگ به ایجاد یک ارتباط صمیمی و نزدیک بین کسبوکار و مخاطبان آن اهمیت زیادی میدهد. به همین دلیل هم پشتیبانی آنلاین و داشتن صفحه فعال در شبکههای اجتماعی گوناگون یکی از آن چیزهایی است که کسبوکارهای آنلاین نباید هرگز فراموش کنند. شکلگیری ارتباطی صمیمی و قوی میان مخاطبان با برند شما یکی از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ است که بازاریابی های سنتی هیچ وقت نمیتوانند از آن برخوردار شوند.
یک استراتژی موفق دیجیتال مارکتینگ شامل سه مرحلهی اصلی است که اجرای گام به گام آن میتواند هر کسبوکاری را برای رسیدن به اهدافش کمک کند. این مراحل حلقههای بههمپیوستهای هستند که عدم وجود هر کدام میتواند آسیبهای جدی به استراتژی بزند. برای تحقق اهداف، لازم است این فرآیند را به صورت چرخهای فرض کنیم و تکرار مداوم آن را برای طی مسیر موفقیت ضروری بدانیم. اما این سه مرحله چه هستند؟
گام اول در تبیین هر استراتژی، مشخص کردن اهداف است. قبل از شروع دیجیتال مارکتینگ باید بدانید چرا میخواهید به آن روی بیاورید. درست است که دنیای آنلاین مزایای بیشمار مذکور را دارد، اما نقش کسبوکار شما در این داستان چیست؟ قرار است دیجیتالمارکتینگ به تحقق کدام اهداف شما کمک کند؟ آیا شما یک کسبوکار محلی هستید که تنها حضور شما در نتایج جستوجوی مردم برای یک محصول/خدمت محلی اهدافتان را برآورده میکند؟ یا علاوه بر این، میخواهید روند استفاده از محصول/خدمت شما برای مشتری تسهیل شود؟ آیا دنیای دیجیتال سهمی از فروش شما خواهد داشت و به e-commerce روی آوردهاید یا وظیفهی دیجیتال مارکتینگ برای شما فقط افزایش فروش حضوری خواهد بود؟
تنها پس از پاسخ به این سوالهای کلیدی است که میتوان گامهای بعدی استراتژی را مشخص کرد و برای تحقق این اهداف از طریق (اطلاعرسانی) و تحلیل اقدام کرد. در جلسات بعدی، انواع مدلهای حضور در دنیای آنلاین و فرصتهای هرکدام را به تفصیل مرور میکنیم.
پس از مشخص شدن اهداف و مدل حضور در دنیای دیجیتال، نوبت به اطلاعرسانی در مورد این حضور میرسد و شاید آنچه به عنوان دیجیتالمارکتینگ و تبلیغات آنلاین در ذهن عموم مردم جای گرفته است، همین مرحله باشد. در این مرحله با استفاده از ابزارهای رایگان و شبکههای تبلیغاتی، به راهکارهای افزایش فروش محصول/خدمات و جلب نظر مشتریان بالقوه پرداخته میشود. حضور در رتبههای اول موتورهای جستجو، تبلیغات نمایشی بنری و ویدئویی، تبلیغات شبکههای اجتماعی، تبلیغات غیرمستقیم مثل اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد موثر، ایمیلمارکتینگ و … از راهکارهای در دسترس برای این گام است. در جلسات بعد توضیح کوتاهی از هر راهکار خواهیم داد و در بلوکهای یادگیری این کالج، به هر مهارت طی چندین جلسه آموزشی مسلط خواهیم شد.
دانلود رایگان کتاب الکترونیکی چرا دیجیتال مارکتینگ؟
مهمترین مزیت استفاده از دیجیتالمارکتینگ امکان بررسی دقیق رفتارهای مخاطبان، عملکرد کمپینهای مختلف و آنالیز چالشهای سفر مشتری (customer journey) است، اما متاسفانه این گام از نگاه بسیاری از کسانی که دیجیتالمارکتینگ انجام میدهند مغفول میماند. طبق تحقیقات، کمتر از 30 درصد کسبوکارهای کوچک از ابزارهای تحلیلی برای وبسایت، رفتار مخاطبان، رهگیری کدهای تخفیف و … استفاده میکنند. ابزارهای تحلیلی و دنبال کردن فعالیتهای بازاریابی آنلاین کسبوکار شما، حلقهای در زنجیره فعالیتهای دیجیتال مارکیتنگ است که اگر مفقود شود، جهتیابی برای هر حرکت صحیحی در استراتژی بسیار مشکل خواهد بود. بهینهسازی تنها از طریق مشاهده و آنالیز رفتار کاربران ممکن است. در جلسات بعدی و در بلوکهای آموزشی کالج، ابزارهای آنالیتیکس را نام میبریم و شیوه کار با هر ابزار را گام به گام یاد خواهیم گرفت.
فعالیتهایی که در عرصه دیجیتال مارکتینگ صورت میگیرند، بسیار گسترده هستند. به طوری که هر یک از شاخههای دیجیتال مارکتینگ به تنهایی یک دانش و مهارت جداگانه به حساب میآیند که متخصص شدن در آنها نیازمند سالها یادگیری و کسب تجربه است. مهمترین شاخههای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
در ادامه مهمترین و معروفترین آنها را که تحت عنوان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز شناخته میشوند، به شما معرفی خواهیم کرد.
دیجیتال مارکترها برای موفق شدن و رسیدن به نتایج مطلوب، نیاز دارند تا از ابزارهای دیجیتال بهره ببرند و برای جلب توجه افراد نسبت به برند یا فروش بیشتر محصول/خدمت از تمامی کانالهای ممکن استفاده کنند. در ادامه مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی خواهیم کرد و در جلسات بعدی بلوک دیجیتال مارکتینگ، به تفصیل به هر یک از آنها خواهیم پرداخت:
همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، امکان آنالیز و تحلیل دادهها و نتایج یکی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به سایر روشهای بازاریابی است. موضوعی که بسیاری از دیجیتال مارکترها آن را جدی نمیگیرند و به همین دلیل بیشتر تلاشهای آنها بینتیجه خواهد ماند. اما اگر شما به دنبال فعالیت حرفهای و اثربخش هستید، باید طریقه کار با این ابزاردیجیتال مارکتینگ را فرابگیرید.
بهینهسازی موتور جستجو یا Search Engine Optimization که آن را مختصرا با SEO نیز نمایش میدهند، فرآیندی است که در آن به دنبال بهبود جایگاه رتبه سایت خود در نتایج موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) هستیم. با این کار شما ترافیک ارگانیک بیشتری خواهید داشت و بازدیدکننده بیشتر همیشه نوید درآمد بیشتر را به همراه دارد. برای آشنایی بیشتر و مفصلتر با مباحث سئو میتوانید بلوک آموزش سئو را در کالج تپسل دنبال کنید.
تبلیغات عملکردی به آن دسته از تبلیغات گفته میشود که در آنها تبلیغادهندگان تنها به ازای انجام فعالیت خاصی، به شبکههای تبلیغاتی پرداخت خواهند کرد. روشی که در آن نظارت بر روند پیاده سازی تبلیغات، بهینهسازی کانالهای تبلیغاتی راحتتر است، ریسک پایینتری دارد و بازگشت سرمایه در آن قطعیتر از تبلیغات سنتی است. تبلیغات CPA (کمپینهای پرداخت به ازای اکشن) یا CPI (پرداخت به ازای نصب) در این دسته از تبلیغات جای میگیرند.
تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click که با PPC نیز نمایش داده میشود، روشی برای جذب کاربر و یکی از انواع تبلیغات عملکردی است. در این روش شما باید به دنبال یک شرکت تبلیغاتی باشید که سایت، کالا یا خدمت شما را در جایگاههای مشخصی تبلیغ کند. شما نیز موظف هستید به ازای هر کلیکی که به روی این تبلیغات انجام میشود، هزینهای به ناشر تبلیغ بپردازید. گوگل ادز یکی از معروفترین انواع تبلیغات کلیکی در سطح بینالمللی است. استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ میتواند بر افزایش آگاهی از برند یا بیشتر شدن تعداد علاقهمندان به محصول/خدمت شما یا فروش بیشتر، تاثیر مثبت بگذارد.
اهمیت اپلیکیشنها در زندگی روزمره ما، روزبهروز در حال افزایش است. به نحوی که امروزه اپلیکیشنها تبدیل به رسانه مناسبی برای تبلیغات شدهاند و کسبوکارهای بسیاری برای تبلیغ محتوای خود به سراغ تبلیغات درون اپلیکیشنی میروند. این گروه از تبلیغات، امکان بررسی قدم به قدم دادهها و تارگت کردن گروه خاصی از مخاطبان را در اختیار تبلیغدهندگان قرار میدهند. امکاناتی که بهرهوری از آنها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، ارزش زیادی را برای کسبوکار به ارمغان میآورد.
شبکههای اجتماعی یکی از آن ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که بر میزان آگاهی از برند، تولید لید و بالا بردن ترافیک وبسایت آثار مثبتی دارد. یک دیجیتال مارکتر وظیفه دارد تا از میان شبکههای اجتماعی موجود بهترین، مناسبترین و پربازدهترین رسانهها را برای فعالیت کسبوکار خود انتخاب کند. توییتر، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و یوتیوب نمونههایی از شناخته شدهترین شبکه های اجتماعی در ایران هستند.
این روزها شبکههای اجتماعی نقشی چندگانه در زندگی مردم بازی میکنند. افراد زیادی از سراسر جهان برای یافتن پاسخ سوالات خود، خرید و فروش اجناس گوناگون، برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، گذران اوقات فراغت یا یادگیری مهارتهای جدید به سراغ شبکههای اجتماعی میروند و همین تعامل زیاد، شبکههای اجتماعی را به بستری مناسب برای برگزاری کمپینهای تبلیغاتی تبدیل کرده است. اگر دیجیتال مارکتر یک مجموعه بتواند بهترین و پربازدهترین شبکه اجتماعی و کانال تبلیغاتی را بر اساس نوع کالا/خدمت مجموعه انتخاب کند، موفقیت تبلیغات در شبکههای اجتماعی تضمین شده خواهد بود.
پوش نوتیفیکشن یکی از ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ است که هنوز هم بسیاری از کسبوکارها به سراغ استفاده گسترده از آن نرفتهاند. در این روش، مجموعهای از پیامها به صورت نوتیفیکشن برای کاربر ارسال میشود. پیامهایی که ممکن است شامل محتوای تبلیغاتی باشند یا به قصد برگرداندن کاربر به سایت یا اپلیکیشن و وسوسه او برای استفاده دوباره از سرویس موردنظر، طراحی شوند.
رپورتاژ یکی از بروزترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و سئو است که میتواند آثار مثبتی بر شرایط سایت شما از نظر تعداد بازدیدکننده و رتبهبندی گوگل داشته باشد. رپورتاژ که در لغت به معنی یک آگهی تبلیغاتی است، نوشته میشود تا شما را به گروه جدیدی از مخاطبین آشنا کند و به شما در کسب اعتبار بیشتر در بازار کمک نماید.
شرکتها از سرویس ایمیل برای برقراری ارتباط با کارکنان یا مشتریان خود استفاده میکنند اما ایمیلها پتانسیل بیشتری دارند و میتوانند در بازاریابی نیز موثر باشند. ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای قدرتمند دیجیتال مارکتینگ است که با آن میتوان جشنوارههای فروش، تخفیفها، اطلاعات لازم در مورد بروزرسانیهای جدید یا … را در اختیار سایر افراد قرار داد.
در آخر این شما هستید که باید از میان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، بهترین و مناسبترین آنها را برای کسبوکار خود برگزینید. این انتخاب باید بر پایه آزمون و خطا و با توجه به نوع و حیطه فعالیت شما انجام شود. البته لازم است این موضوع را نیز به شما گوشزد کنیم که انتخاب یک استراتژی و ادامه دادن با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مشخصی در تمام طول مسیر، صحیح نیست. شما برای موفقیت لازم دارید تا هرازچندگاهی چیزی به ابزارهای خود اضافه یا از آنها کم کنید.
مدیران دیجیتال مارکتینگ وظیفه دارند برای برگزاری کمپینهای بازاریابی که به معرفی شرکت و محصولات/خدمات آن و افزایش میزان فروش منجر میشود، برنامهریزی کنند و پس از شروع کمپین، مدیریت آن را به عهده بگیرند.همچنین بخش قابل توجهی از کار مدیر دیجیتال مارکتینگ یا سایر دیجیتال مارکترهای شرکت، پس از پایان یافتن یک کمپین بازاریابی، آغاز میشود.
آنها باید نتایج بدست آمده را تحلیل کنند و از آنها متوجه شرایط حاکم بر بازار، کیفیت کانال تبلیغاتی، کیفیت کاربران ورودی و… شوند. این کار به آنها در بهینهسازی اقدامات آتی و افزایش احتمال موفقیت در کمپینهای بعدی کمک میکند.
در جلسه آینده این بلوک، راجع به داشتن یک وبسایت برای حضور در فضای آنلاین صحبت خواهیم کرد و تمام آنچه که شما برای شروع فعالیت خود در دنیای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
mediapost.com
thestartupmag.com
statista.com
blogs.worldbank.org
techcrunch.com
روزنامه دنیای اقتصاد
Thinkwithgoogle.com
دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تلاش ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می شود.
با توجه به افزایش روز افزون کاربران از شبکه های اجتماعی و فضای آنلاین، حضور در این فضا برای جلب توجه مردم ضروری است و شاید تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان باشد.
بازاریابی دیجیتال شامل روش های مختلف از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و بلاگ نویسی و … می شود.
64 ديدگاه نظر دهيد
خوشحالم که ورودم به تپسل بر اساس سرچ ارگانیک و نیازی بود که برای تحقق اهداف کاری ام حس میکردم.
با توجه به تجربه ام در استراتژی محتوا، از شما به دلیل تهیه و تدوین چنین محتوای ارزشمند و «همیشه سبز» تشکر ویژه دارم.
با مهر
یاور
سلام
از پیام شما و سرچ گوگل برای نمایش کالج متشکریم 🙂
خوشحالیم که مخاطبین حرفهای به کالج تپسل سر میزنند.
با درود. روندی که پیش گرفتید بسیار عالی ست. امیدوارمی ادامه یابد و امکان دسترسی به محتواهایی که پیش تر هم ارائه شده اند، همواره وجود داشته باشد.
سلام
خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بودند.
مطالب بعد از اتمام بلوکها هم قابل دسترسی هستند و میتوانید از آنها استفاده کنید.
سلام سركار خانم خورشيدي،آيا دوره فشرده يا خصوصي داريد؟اگر داريد هزينه و زمان دوره چقدر ميباشد ممنون ميشم جواب گو باشيد
سلام
وقتتون بخیر، خانم خورشیدی در مجموعه ما دیگه فعالیت نمیکنن
بله دوره های حضوری هستن، نزدیک ترینشون، دوره آموزش استراتژی بازاریابی دیجیتال هست که یه دوره 40 ساعته است که با همکاری کالج تپسل و دانشگاه شریف برگزار میشه
برای اطلاعات بیشتر، لینک زیر در وب سایت ایوند رو مشاهده و ثبت نام کنید
https://bit.ly/35YhFhC
بسيار مفيد اگر كانال تلگرامى داريد بفرماييد و منابع مطالعاتى ممنون و سپاس
سلام
از اینکه مطالب برای شما مفید بودند خوشحالیم. برای دنبال کردن کانال تلگرام تپسل میتوانید @tapsell را در تلگرام جستجو کنید. همچنین برای اطلاع از انتشار مطالب جدید در کالج تپسل میتوانید ایمیل خود را در خبرنامه درج بفرمایید.
با اینکه خیلی وقته تپسل را می شنایم و حضوری جلساتی با تیم قوی تپسل داشتم ولی نمی دونستم کالج تپسل به این سبک عالی و محتوی خوب وجود داره تا یکی از دوستانم معرفی کرد
واقعا ممنون امیدوارم با کیفیت ادامه بدید
سلام و ممنون از نظر لطف شما
قطعاً با این انرژی خوبی که برای ما میفرستید، قوی تر از قبل ادامه میدیم 🙂
من حرفه ای نیستم در این زمینه ولی مطالعه جسته گریخته ای داشتم.طی دو سال مطالعه و جستجو به چنین محتوای ارزشمند و بهتر از اون سلسله مراتب مدون برنخورده بودم.بسیار آموزنده بود برای من.
موید و پایدار باشید.
سلام خدمت شما
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مورد رضایت شما واقع شده.
شما هم موفق باشید 🙂
واقعا ترغیب شدم که این دوره رو ادامه بدم. ممنون از مطالب ارزشمندتون.
درود بر شما
خوشحالیم که از مطالب راضی هستین
مرسی از مطالب خوبتون …مشتاق ادامه دادن این دوره شدم 🙂
موفق باشید
سلام
خوشحالیم که مورد رضایت شما بوده
منتظر نظرات خوبتون هستیم
بهترین ها رو براتون آرزو می کنم چرا که بی منت به دنبال تعالی دانش مردم سرزمینمان هستید. موفق و پایدار باشید.
ممنون از شما
همچنین موفق باشید
سلام ممنون از مطلب خوب تون
ممنون میشم اگر یه توضیح کامل و جامع راجع به تعریف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بدید مرسی
سلام
ممنون از نظر لطف شما
دیجیتال مارکتینگ، مجموعهای از فعالیتها و تلاشهای بازاریابی است که برای تبلیغ محصولات و خدمات برندها و کسبوکارها در بستر اینترنت و از طریق رسانهها و ابزارهای دیجیتال مانند وبسایتها، اپلیکیشنهای موبایل، ایمیل، شبکههای اجتماعی و … انجام میشود.
همیشه شروع یادگیری و پیدا کردن منبع مناسب ، اونم به فارسی ، کار سختی بوده و هست .
ممنون که به این دغدغهی بنده و خیلی از دیگر دوستان پایان دادید ؛ آموزشها رو ادامه خواهم داد .
یه سوالی هم داشتم :
آیا بایستی همهی لینکهایی که در متن هر درس داده میشه رو موازی با خود درس مطالعه کرد یا در گامهای بعدی همین مطالب گفته خواهد شد ؟
سلام
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما بوده. امیدوارم موفق باشید
خیر هیچ اجباری نیست، در صورتی که موضوع لینک ها براتون جالب بود و علاقهمند بودین میتونید کلیک کنید و مطالعه کنید. بپیشنهاد من اینه که روی لینک ها کلیک کنید تا با مفهومی که در متن گفته شده، آشنا بشید.
خیلی مفید و کاربردی بود ممنون
خوشحالیم که راضی بودید.
موفق باشید
چه سبک تولید محتوا جالبی دارید
فارق از این که هدف سئو بود یا افزایش آگاهی مخاطب یا هر چیز دیگه برای شخص بنده به عنوان مرجع آموزشی خوبی شده تپسل
یک مطلب هم درباره آژانس های دیجیتال مارکتینگ بنویسید
من هنوز نفهمیدم دقیقا چیکاری کنند و چه طوری می توانند به کسب وکارها کمک کنند
اکثرا در قسمت درباره ما فقط جملات شیک و قشنگ نوشتند پیام اصلی یادشون رفته
درود بر شما
خیلی خوشحالیم که همراه کالج تپسل هستید.
سلام وقتتون بخیر، ممنون از اطلاعات خوبتون، یک سوال داشتم از خدمتتون. میخواستم بدونم که این دوره های آموزش مجازی ای که با پول خریداری میشن و میگن که برامون سابقه حضور در کلاس ها و سابقه کار حساب میشه آیا درست، مفید و قابل اعتماد هستند؟
سلام
ممنون از لطف شما
حضور در یک کلاس به معنای سابقه نیست معمولاٌ. شما باید از اطلاعاتی که بدست میارین بتونین مهارت کسب کنید و کار تجربی انجام بدین تا به یه سابقه کار واقعی تبدیل بشه
سابقه حضور در یک دوره آموزشی، سابقه کار محسوب نمیشه
سلام
مطلب خوب و روانی درباره بازاریابی دیجیتال ارایه دادید
من هیچ چیز درباره این موضوع نمیدونستم اما امروز نکات جالبی رو یاد گرفتم
سپاس
سلام
خوشحالیم که مطلب مفیدی بوده براتون
موفق باشید
سلام. من مدرس بازاريابي هستم و قصد دارم دوره آموزشي ديجيتال ماركتينك تدريس كنم. اول اينكه اجازه ميخوام از مطالب خوبتون كمك بگيرم. بعد اينكه شما چه كمكي مي تونين به من بكنيد براي تدريس بهتر دوره ديجيتال ماركتينك.
سلام خدمت شما
هدف اصلی کالج تپسل، آموزش رایگان مفاهیم دیجیتال مارکتینگ هست و در حال حاضر قصد تدریس حضوری نداریم. شما میتونید با ذکر منبع از مطالب کالج تپسل برای تدریس استفاده کنید.
سلام خیلی محتوا و آموزش ارزشمندیه. فقط ایکاش میشد یه نقشه آموزش منتشر میکردید که کاربر بدونه اول از کجا شروع به مطالعه کنه و به کجا میرسه. مثلا خوب بود که من میدونستم بعد از این دوره سراغ کدوم دوره بعدی برم.
ممنون از پیشنهاد خوبتون
حتماً در نظر میگیریم برای طراحی جدید سایت، اما در حال حاضر شما میتونید بر اساس نیاز، هدف و علاقه مندیتون، مطالب رو انتخاب و مطالعه کنید.
سلام
تبریک میگم بهتون بابت وب سایت پر محتواتون.
واقعا اطلاعات خلاصه و کاملی رو در اختیار مخاطبین قرار میده.
ولی واقعا حیف نیست که محتواتون رو به فیلم یا صوت تبدیل نمیکنید؟
تا افرادی که به مظالعه علاقه ندارند رو هم جذب کنید.؟!!!!
سلام
ممنون از نظر لطف شما
بله حق با شماست، انشالا در آیندهای نزدیک ویدئوهای آموزشی هم خواهیم ساخت
جالب بود ممنون از این لحاظ که مطالب به خوبی دسته بندی و ساده و روان بود ولی یک گله ی کوچکی ازتون دارم چند وقتیه نسبت به قبل مطلب در وب سایت قرار نمی دید و نسبت به قبل کمتر شده حیفه واقعا مطالبتان مفیده و راستی از کتاب های جدید چه خبر خبری نیست منتظریما
سلام
ممنون از نظر لطف شما
تمام تلاشمون رو میکنیم
از همراهی شما بی نهایت ممنونیم
موفق باشید
بسیار ممنون , مباحث به صورت خلاصه , مفید و کارشناسی ارایه شده موفق باشید .
سلام خواهش میکنم ممنون از نظرتون 🙂
سلام خسته نباشین
من میخوام تازه شروع کنم و یاد بگیرم طراحی وبسایت و این موضوع هارو ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم کارگاه اموزشی ویدیو مرتبط هست که کمک کنه
ممنون میشم
سلام ، ممنون
ما در کالج تپسل طراحی سایت آموزش نمیدیم ولی کارگاههای آموزشی آنلاین و حضوری برای این کار هستند که میتونید در گوگل جستجو کنید
امیدوارم موفق باشید
سلام ازته قلبم بخاطرآشناشدن با این سایت خوشحالم
ازتیم کالج تپسل بابت این مطالب مفید سپاسگزارم
سلام
خیلی ممنون از توجه و انرژی مثبتی که نسبت به کالج تپسل دارین
موفق باشید.
مطلب بسیار خوب و عالی بود لطفا از سایت ما بازدید کنید.
ممنونم از شما خواهش میکنم
سلام
تشکر بابت این مقاله خوب
با خوندن قسمت اول این سری مقالات یک سری اطلاعات کلی راجع به دیجیتال مارکتینگ در ذهنم نقش بست
البته امیدوارم در قسمت های بعدی راهکار های عملی هم در ریز جزئیات آموزش داده شده باشد
بسیار عالی خواهش میکنم قربان شما
سلام
خیلی عالی هستین و روش آموزش خیلی ساده و روان و خوب
خدا قوت….خدا خیرتون بده
خیلی ممنون از مطالب عالی و کاربردیتون
موفق باشید
سلام
خیلی خوشحالیم که تونستیم مطالب مفیدی رو ارائه بدیم
شما هم موفق باشید.
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت خانم وجیهه جمشیدی.
من بلد نیستم با الفاظ خاصی حرف بزنم که بعضی ها متوجه نشن طرف چی میگه
بنده هم بصورت کاملا طبیعی(دیجیتال مارکتینگ) رو در گوگل سر چ کردم و به تبسل رسیدم. واقعا بهره مند شدم
از مطالب بسیار عالی اش. درود بر شما ضمنا اگر کسی رو سراغ دارید که نویسنده محتوا باشه خوشحال میشم معرفی کنید
از خودتون گرفته تا ………..
سلام خدمت شما جناب فروغی
ممنون از شما
خوشحالیم که مطالب مفید بوده براتون
میتونید تو کانالهای تلگرامی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا عضو بشید، حتماً افراد مناسبی را پیدا میکنید.
ما اینجا نمیتونیم کسی رو معرفی کنیم
ممنون از شما
موفق باشید
سلام
من میخوام جلسات بعدی رو هم مطالعه کنم ولی باز نمیشن باید چکار کنم
سلام
این بلوک آموزشی تکمیل شده و همه جلساتش در دسترس هست.
منظورتون چیه باز نمیشه؟ لطف میکنید مجدداً امتحان کنید و مشکل دقیق رو بگین
ممنونم
جالب بود، ممنون
ممنون از شما
موفق باشید
سلام،در وهله اول اینکه خوب بود مطلبتون دوست داشتم، در وهله دوم اگر محتواتون مال ۳ سال پیشه و تا الان خیلی چیزا تغییر کرده و بهتره بروز بشه، و در وهله سوم که به نوعی در خواست محسوب میشه خیلی خوب میشد که ویدیو آموزشی هم تهویه میکردین، خیلیا با ویدیو بهتر یاد میگیرن
تشکر
سلام
خیلی ممنون از نظر لطف شما
ممنون از پیشنهادتون، آپدیت شد
درخواست سومتون هم در دست تولیده ☺️
سلام
هزینه و شرایط کلاس آن لاین رو لطف بفرمایید ممنون میشم.
سلام
در حال حاضر کلاس آنلاین نداریم، اما وبینارهای مفیدی داریم که برای اطلاع از اونها عضو کانال تلگرام، اینستاگرام یا لینکدین تپسل بشین
موفق باشین
سلام خدا قوت خیلی خوب بود
سلام
ممنون از توجهتون
موفق باشید
سلام
ممنون از متن بسیار خوبتون.
اطلاعات خوبی رو به صورت جامع و مانع ارائه کردید. تصمیم گرفته ام که انشاءالله تا آخر تابستان تمام متون آموزش دیجیتال مارکتینگ شما رو مطالعه کنم.
سلام
ممنون از همراهی شما
امیدوارم موفق باشید