بررسی خودکارسازی یا اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

زمان مطالعه : 14 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش ایمیل مارکتینگ

    در جلسات قبل از دوره آموزش ایمیل مارکتینگ، درباره فرکانس ارسال ایمیل و لزوم استفاده از آنالیتیکس صحبت کردیم و تعدادی از ابزارهای آنالیتیکس را معرفی کردیم. طبق آنچه در جلسات قبل گفتیم، ارسال حداقل یک ایمیل در ماه، فرکانس مناسبی برای ارسال ایمیل است. همچنین، استفاده از ابزار آنالیتیکس برای تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج آن‌ها برای بهینه‌سازی کمپین ایمیل مارکتینگ بسیار ضروری است. در این جلسه قصد داریم اتوماسیون و تقسیم‌بندی لیست مشترکین ایمیل‌ها را به صورت کامل توضیح دهیم. به دلیل وجود علایق و سلیقه‌های مختلف، تقسیم بندی لیست ایمیل‌ها تاثیر چشمگیری در نتایج خواهد داشت.

     

    اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

    اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ به معنی ارسال برخی ایمیل‌ها به صورت خودکار است. تصور کنید عضو یک لیست ایمیل ‌شوید ولی هیچ ایمیل خوشامدی دریافت‌ نکنید؛ بنابراین، ممکن است احساس کنید که به شما بی توجهی شده است. در نتیجه، به این نکته توجه کنید که در کمپین ایمیل مارکتینگ خود، ارسال ایمیل‌های خودکار را در نظر داشته باشید. تحقیقات ثابت کرده است که اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به دلیل ارسال ایمیل‌های به موقع، شخصی و مرتبط با مشترکین، بیشترین نرخ بازگشایی ایمیل، نرخ کلیک و نرخ بازگشت سرمایه را دارد.

    ارسال ایمیل‌های فردی کاری بسیار زمان‌بر است و اتوماسیون، این مشکل را حل کرده است. خودکارسازی یا اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ یکی از موثرترین ترفندهای ایمیل مارکتینگ است که شما را قادر می‌سازد بدون صرف زمان زیاد، حجم زیادی ایمیل را در زمان مناسب ارسال کنید. با استفاده از اتوماسیون ایمیل می‌توانید تنها یک بار، پلتفرمی ایجاد کنید که وقتی مشترکین اقدام خاصی انجام دهند، ایمیلی به صورت خودکار برای آنها ارسال می‌شود. بر خلاف تصور عموم مبنی بر رباتی بودن اتوماسیون، این ترفند در واقع باعث می‌شود صاحبان کسب و کار روابط نزدیک‌تری با مشترکین خود داشته باشند.

     

    اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ

    مزایای ایمیل مارکتینگ را بدانید

    تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

    مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

    میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

    مزایای سرمایه‌گذاری روی اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ

    دلایل قانع‌کننده بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری روی پلتفرم اتوماسیون ایمیل وجود دارد. طبق گزارشات KISSmetrics، شرکت‌هایی که از اتوماسیون ایمیل استفاده می‌کنند، طی 6 تا 9 ماه، درآمد خود را 10% افزایش داده‌اند. بازگشت سرمایه 44% از شرکت‌هایی که از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند، طی شش ماه و 75% از آنها، طی دوازده ماه اتفاق می‌افتد. از جمله مزایای اتوماسیون ایمیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    تاثیرگذاری بالا در جذب مشتریان جدید

    ایمیل مارکتینگ همچنان یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌های بازاریابی به حساب می‌آید. بیش از 90% از کاربران آنلاین در آمریکا روزانه از ایمیل خود استفاده می‌کنند، یعنی میزان تاثیرگذاری ایمیل برای جذب مشتریان جدید، 40 برابر بیشتر از رسانه‌های اجتماعی است. بنابراین، اتوماسیون که باعث ارتباط مداوم با مشتری می‌شود نیز تاثیر بسیار زیادی در موفقیت مارکتینگ دارد و در نهایت موجب موفقیت کسب و کار و درآمد بیشتر می‌شود.

    صرفه‌جویی در زمان و هزینه، عامل بازدهی بالا

    تنظیم اتوماسیون ایمیل نسبت به نوشتن ایمیل‌های فردی و دستی، زمان بسیار کمتری نیاز دارد و در نتیجه بازدهی بالایی دارد. همچنین، ارسال ایمیل‌های خودکار در مناسبت‌های خاص، می‌تواند باعث صرفه جویی 80% در هزینه ایمیل مارکتینگ شود.

    برندینگ دائمی، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از اتوماسیون ایمیلی

    اتوماسیون ایمیل ها به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهد تا زمان بیشتری را به طور ثابت صرف برندینگ،انتقال پیام و ارتباط با مخاطبان کنند. هدف از کمپین ایمیل‌های خودکار، تنها ارسال تعداد زیادی ایمیل نیست، بلکه می‌توان از این طریق اصطلاحاً به پرورش و آماده‌سازی مشتریان پرداخت. پرورش به معنی معرفی برند خود به عنوان یک شرکت ارزشمند است.

    تعامل با مشتری، راهی برای خرید بیشتر

    اتوماسیون ایمیل راهی آسان و سریع برای ارتباط با مشتریان فراهم می‌کند و در موقعیت‌های مناسب، آنها را به خرید بیشتر تشویق می‌کند. در وهله اول، باید محتوای مفید و مناسب که هم در جهت منافع شرکت شما و هم در جهت نیاز مشتریان است به آنها ارائه دهید و نهایتاً هر چه پیش می‌روید، سطح بالاتری از مشارکت را مشاهده خواهید کرد.

    تقسیم‌بندی لیست ایمیل، بر اساس رفتار مخاطب

    از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ به عنوانی فرصتی برای تقسیم‌بندی لیست ایمیل خود بر اساس علایق و رفتار مشتریان در این کمپین‌ها استفاده کنید.

    (اینفوگرافی مزایای اتوماسیون – متن جایگزین : مزایای اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ)

    چه زمانی باید از اتوماسیون در بازاریابی ایمیلی استفاده کرد؟

    کسب و کارهای مختلف برنامه‌های متفاوتی برای اجرای کمپین‌ ایمیل‌های خودکار دارند که این کمپین‌ها می‌توانند ساده یا پیچیده باشند. بیشتر پلتفرم‌ها بر اساس نیاز‌های دریافت‌کنندگان، از اتوماسیون استفاده می‌کنند. رایج ترین موارد استفاده از اتوماسیون ایمیل شامل گزینه‌های زیر است:

    ارسال ایمیل خوش آمدگویی به کاربر

    هنگامی که کاربران در لیست ایمیل‌های شما ثبت نام می‌کنند، بلافاصله برای آنها یک پیام خوشامدگویی ارسال کنید تا به آنها اطلاع دهید که به لیست اضافه شده‌اند. بهتر است گفت و گو را با آنها ادامه دهید؛ به عنوان مثال، مشترکین را در جریان ارسال ایمیل تبلیغاتی در آینده قرار دهید یا رسانه‌های اجتماعی کسب و کار خود را به آنها پیشنهاد دهید.

    ارسال ایمیل‌های آموزشی با عناوین جذاب

    در صورتی که درس‌های آموزشی آماده کرده‌اید، می‌توانید آنها را در قالب ایمیل‌های خودکار طی چند روز، چند هفته یا چند ماه برای لیست مشترکین خود ارسال کنید.

    ارسال پیام‌های سالانه به مشتریان برای حفظ ارتباط با آنها

    به منظور حفظ ارتباط مداوم با مشتریان خود، هر سال در تاریخ‌های خاص مانند روز تولد، اعیاد یا بعضی مناسبت‌های خاص دیگر، پیام‌هایی را به صورت خودکار برای مخاطبان خود ارسال کنید.

    فعالیت‌های وب‌سایت

    اتوماسیون ایمیل خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا بر اساس فعالیت‌های خاصی در وب‌سایت، مانند کلیک روی یک لینک خاص یا دانلود فایل‌ خاص، ایمیل‌های خودکار برای مشترکین ارسال شود.

    ارسال ایمیل‌های پس از خرید برای تشکر و پیشنهاد محصول

    پس از خرید مشتریان، یک ایمیل تشکر به صورت خودکار برای آنها فرستاده شود و همچنین می‌توانید محصولات بیشتری را به آنها پیشنهاد کنید.

    ارسال ایمیل‌های نظرسنجی، از تکنیک‌های ارتباط با مشتری

    ایمیل‌های نظرسنجی از جمله تکنیک‌های ارتباط با مشتری است. این ترفند، علاوه بر اینکه به شما امکان مطلع شدن از نظرات مشتریان را می‌دهد، به مشتریان نیز احساس ارزشمند بودن می‌بخشد.

    (اینفوگرافی استفاده از اتوماسیون – متن جایگزین : زمان استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ)

    تقسیم‌بندی لیست ایمیل و اهمیت آن در ایمیل مارکتینگ

    از طریق تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها بر اساس اطلاعات مشترکین و ارسال ایمیل به گروه‌های هدف، آنها ایمیل‌های مربوط و مفید دریافت می‌کنند و نهایتاً کمپین‌های مرتبط با علایق مشترکین، نتایج بهتری (نرخ بازگشایی بیشتر و افزایش نرخ کلیک) خواهند داشت. بر اساس گزارشات MailChimp، کمپین‌های حاصل از لیست‌های تقسیم‌بندی شده 14.64% نرخ بازگشایی بیشتر و 59.99% نرخ کلیک بیشتری نسبت به کمپین‌های تقسیم‌بندی نشده دارند. همچنین، طبق گزارشات، 77% از میزان ROI از ایمیل‌های تقسیم‌بندی شده بدست می‌آید.

     

    تقسیم‌بندی لیست

     

    انتخاب معیارهای تقسیم‌بندی نیز کار دشواری است و به بررسی‌های زیادی نیاز دارد. بعضی از این معیارها شامل موارد زیر می‌شود:

    1- جمعیت‌شناسی، تقسیم بندی بر اساس اطلاعات اولیه افراد

     یکی از اولین راه‌های تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها بر اساس داده‌های مربوط به جمعیت‌شناسی مانند سن، جنسیت، موقعیت شرکت و سطح درآمد است که اطلاعات زیادی در مورد نیازها و علاقه‌مندی مشترکین در اختیار شما قرار خواهد داد. هر چه بتوانید اطلاعات بیشتری هنگام ثبت نام از مشترکین خود دریافت کنید، داده‌های بیشتری برای تقسیم‌بندی بر اساس این معیار خواهید داشت. اما تعداد این اطلاعات نباید آنقدر زیاد باشد که مخاطب را از ثبت نام کردن منصرف کند. بنابراین، معیارهایی که برای شما و کسب و کارتان مهم است را در طراحی ایمیل مارکتینگ و سوالات موجود در فرایند ثبت نام قرار دهید. به عنوان مثال، اگر شما فروشنده لباس هستید، قطعاً جنسیت معیار مهمی است که باید پرسیده شود. برای تقسیم‌بندی از ابزارهایی مانند Campaign Monitor هم می‌توان استفاده کرد. فقط باید معیار و محتوای مورد نظرتان را انتخاب کنید و این ابزار تقسیم‌بندی را انجام می‌دهد.

    2- نتایج نظرسنجی و تست‌ها، تقسیم بندی بر اساس ترجیحات افراد

    یکی دیگر از روش‌های کسب اطلاعات کاربران، طراحی نظرسنجی و تست‌ و در نهایت استفاده از نتایج آنها برای تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها است. نظرسنجی‌ها نه تنها فرصتی برای بدست آورن داده‌های جمعیت‌شناسی است بلکه علایق، ترجیحات و اعتقادات فردی کاربران را نیز مشخص می‌کند. برای تشویق کاربران برای پر کردن نظرات، باید از ترفندهایی استفاده کنید؛ مانند “نظرسنجی زیر را پر کنید و یک جایزه دریافت کنید.” یا نظرسنجی را در قالب تست مطرح کنید تا پاسخ دادن به آن برای کاربر جذاب‌تر باشد. اگر از WordPress استفاده می‌کنید، می‌توانید از Quiz and Survey Master برای ایجاد نظرسنجی‌ها استفاده کنید. این ابزار بعد از تکمیل نظرسنجی در تقسیم‌بندی لیست‌ها به شما کمک می‌کند.

    3- تقسیم بندی لیست ایمیل بر اساس میزان فعالیت کاربران

    یکی دیگر از روش‌های بسیار ساده تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها بر اساس فعالیت کاربران است که این روش تاثیر زیادی بر نتایج کلی می‌گذارد. نرخ بازگشایی و نرخ کلیک که از طریق track کردن کمپین‌ ایمیل مارکتینگ به دست می‌آید، معیارهای اصلی برای این تقسیم‌بندی هستند.

    برای این منظور می‌توانید کاربران را به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم کنید. کاربر غیرفعال کسی است که ایمیل‌های شما را در سه ماه اخیر باز نکرده است و شما می‌توانید برای این دسته از مشترکین یک کمپین اختصاصی برای فعال کردن مجدد آنها اجرا کنید. همچنین، می‌توانید بر روی مشترکین فعال تمرکز کنید و به صورت خاص‌تر هدف‌گذاری کنید. به عنوان مثال، ایمیلی راجع به حراج پیش رو برای آنها می‌فرستید؛ کسانی که روی لینک کلیک می‌کنند را جزو دسته “مشترکین علاقه‌مند” به حساب آورید و کمپین ویژه‌ای برای آنها به  عنوان “خریدار حراج” راه‌اندازی کنید. در صورتی که از ابزارهای ایمیل مارکتینگ مثل  Mailchimp استفاده کنید، این روش بسیار آسان است.

    4- موقعیت جغرافیایی، تقسیم بندی بر اساس مکان قرارگیری مخاطبین

    این روش برای کسب و کارهایی که کاربرانی از اقصا نقاط جهان دارند مناسب است. به عنوان یک مثال موفق، نرخ بازگشایی Litmus به دلیل ارسال اعلامیه‌های کنفرانس به صورت جداگانه برای هر منطقه جغرافیایی، 46% افزایش داشته است. راه‌های مختلف زیادی برای تقسیم‌بندی بر اساس داده‌های جغرافیایی وجود دارد. برخی از این راه‌ها در زیر آورده شده است:

    • ایمیل‌های مبتنی بر زمان: ایمیل‌های خود را در زمان‌های بهینه برای مشتریان در مناطق مختلف زمانی ارسال کنید. ابزارهای ایمیل مارکتینگ، این گزینه را در اختیار شما می‌گذارند که ایمیل را در Time zone هر منطقه سر ساعت مشخصی ارسال کنید. برای مثال، شما انتخاب می‌کنید که ایمیل در ساعت 9 صبح به دست کاربران برسد. در اتوماسیون ایمیل، ابزارها به صورت خودکار ایمیل را برای کاربران هر کشور، در ساعت 9 صبح همان کشور ارسال می‌کنند.
    • تبلیغات منطقه‌ای: ارسال ایمیل‌های متمرکز به مناسبت رویدادهای خاص در مناطق با فروشگاه‌های خاص. برندهایی که شعبه‌های مختلفی در شهرهای جهان دارند و می‌خواهند کمپین‌های مشخصی برای افزایش فروش هر شعبه در نظر بگیرند، با تقسیم‌بندی لیست بر اساس موقعیت جغرافیایی کار خود را تسهیل می‌کنند.
    • شخصی‌سازی پیشنهاد محصولات: مثلا سفارشی کردن پیشنهادات محصول برای مشتریان در مناطق روستایی (لباس کار، لباس در فضای باز) متفاوت از مشتریان در مناطق بزرگ شهری (لباس اداری، لباس های رسمی).
    • محل خرید مشتریان: ارسال خریداران خاص و همیشگی به فروشگاه مربوطه.
    • تولید محتوا بر اساس منطقه خاص برای جلب توجه مشتری: برای جلب نظر مشترکین، در تیترها، عنوان ایمیل یا محتوای نوشته ایمیل خود از مکان‌های خاص نام ببرید.

    5- کسب‌وکارهای B2B و B2C و C2C، تقسیم بندی  بر اساس انواع مختلف کسب و کار

    یکی از آسان‌ترین راهکارهای تقسیم‌بندی لیست‌های مشترکین برای کسب‌وکارهای B2B (Business to Business) و B2C (Business to Customer) و C2C (Customer to Customer) استفاده از دسته‌ای است که هر کاربر به آن تعلق دارد. برای مثال، شرکت تپسل که یک شرکت تبلیغات آنلاین است، کسب‌وکار B2B محسوب می‌شود، یک سوی این کسب‌وکار برندها و تبلیغ‌دهندگان و یک سوی دیگر آن نمایش‌دهندگان تبلیغات یعنی اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها هستند. یک راه اولیه برای دسته‌بندی ایمیل‌های شرکت تپسل، تقسیم‌بندی مشترکین به دو لیست تبلیغ‌دهندگان و صاحبان رسانه است. به این ترتیب، تپسل می‌تواند محتوای مربوط به هر دسته را به صورت جداگانه برای آنها ایمیل کند. مثال دیگر از این موضوع، اسنپ است. مشتریان اسنپ که یک کسب‌وکار C2C است در واقع رانندگان و مسافران هستند. اسنپ می‌تواند در تقسیم‌بندی اولیه، کاربران خود را در این دو فهرست جداگانه قرار دهد و ارسال ایمیل‌های مربوط به هر دسته را راحت‌تر انجام دهد.

    6- سوابق خرید، تقسیم بندی بر اساس محصولات خریداری شده توسط مشتریان

    تقسیم لیست ایمیل‌ها بر اساس خریدهایی که مشتریان در گذشته انجام داده‌اند راه ساده دیگری برای بهینه‌سازی هدفمند است. آسان‌ترین روش، ارسال پیشنهادها و آیتم‌های مشابه یا لوازم جانبی مرتبط با خریدهای قبل است. همچنین در صورتی که مشتری وسیله‌ای بخرد که به جایگزینی، پر کردن مجدد و یا نوسازی نیاز دارد، می‌توانید ایمیل‌هایی متناسب با نیازهای احتمالی او ارسال کنید. به عنوان مثال، اگر مشتری محصولی مرتبط با مو خریداری کند، می‌توانید زمان تمام شدن آن را حدس زده و در موعد مقرر ایمیلی برای تشویق مجدد او به خرید آن محصول ارسال کنید. به منظور پیگیری فعالیت‌های خرید، می‌توانید از پلاگین eCommerce360 استفاده کنید و از این طریق لیست ایمیل‌های خود را بر اساس محصول خریداری شده، نوع محصول خریداری شده و حتی عوامل ترکیبی تقسیم کنید.

    7- میزان پول هزینه شده، تقسیم بندی بر اساس سوابق پرداخت مشتریان

    اگر خریدهای مشتریان شما طیف وسیعی از هزینه‌ها را شامل می‌شود، این نوع تقسیم‌بندی برای کسب و کار شما یک استراتژی کارآمد خواهد بود. سوابق هزینه پرداخت شده مشتریان را بررسی کنید تا تشخیص دهید که کدام مشتری‌ها مایل به خرید اجناس گران قیمت‌تر و کدام یک مایل به خرید محصولات ارزان قیمت‌تر هستند. سپس ایمیل‌هایی هدفمند را با ارائه پیشنهادهایی که در محدوده قیمت خرید هر فرد است برای هر گروه ارسال کنید. می‌توان مشتریان را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

    • خریداران VIP؛ مشتریان با درآمد بالا و خریداران کالاهای لوکس
    • خریداران کالاها در حراج؛ این‌ها کسانی هستند که از طریق حراجی‌ها و تخفیف‌ها، تشویق به خرید کالا می‌شوند.
    • مشتریان وفادار به برند؛ خریدارانی که مایل به خرید یک برند خاص هستند ولی از قیمت‌ها آگاهی دارند

    برای مشتریان VIP دعوت‌نامه‌ها و رویدادهای منحصر به فرد و بدون ذکر قیمت ارسال می‌شود، اما برای دو گروه دیگر، پیشنهادهای تخفیف 10 الی 30 درصدی ارسال می‌شود.

    8- رفتار در وب‌سایت، تقسیم بندی بر اساس داده‌های رفتاری کاربران

    بررسی رفتار کاربران در وب‌سایت یکی دیگر از روش‌های ساده به دست آوردن علایق بازدیدکنندگان است. به عنوان مثال، می‌توانید ایمیل‌های هدفمند را بر اساس صفحات خاصی که بازدید کرده‌اند، ارسال کنید. تعداد داده‌های رفتاری که امروزه می‌توان جمع‌آوری کرد، بسیار چشمگیر است. ابزارهایی آنلاین، داده‌های بسیاری مانند آیکن‌های کلیک شده، زمان فعالیت در هر صفحه وب‌سایت، منوهای بازدید شده و … را توسط کاربران ارائه می‌دهند. همچنین، با استفاده از ویژگی “هدف” در MailChimp (یکی از بهترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ که در جلسات بعد به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.) می‌توانید ایمیل‌های هدفمند را بر اساس معیارهایی از قبیل موارد زیر ارسال کنید:

    • صفحات بازدید شده توسط کاربران
    • صفحات بازدید نشده
    • کاربرانی که صفحه‌ای را بازدید کرده‌اند ولی صفحات مرتبط را از دست داده‌اند.
    • ویدیوهایی که توسط مخاطبان دیده شده و مدت زمانی که ویدیوها را تماشا کرده‌اند.

    همچنین می‌توانید بر اساس محتوای بازدید نشده (یا محتوایی که برای یک مخاطب جالب بوده و از آن بازدید کرده) توسط مخاطبان، ایمیل‌های خودکار ارسال کنید و از سیستم اتوماسیون ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. طبق گزارشات وب‌سایت MailChimp، تقسیم‌بندی با استفاده از داده‌های مربوط به رفتار کاربران در وب‌سایت باعث افزایش 10.44 درصدی نرخ بازگشایی و 15.69 درصدی نرخ کلیک ایمیل‌ها می‌شود.

    9- زمان آخرین خرید، داده‌ای ارزشمند در استراتژی تقسیم بندی لیست ایمیل

    زمان آخرین خرید مشتریان، داده ارزشمندی در استراتژی تقسیم‌بندی لیست ایمیل است؛ زیرا کمپین ایمیلی برای مشتریانی که هفته پیش خرید کرده‌اند نباید با کمپین مشتریانی که آخرین خریدشان سه ماه قبل بوده است، یکسان در نظر گرفته شود. می‌توان مشتریان را طبق این معیار، به دو دسته زیر تقسیم کرد:

                خریداران معمول:

    • این گروه به طور میانگین حداقل یک بار در ماه از شما خرید می‌کنند. بنابراین واضح است که این گروه به محصولات شما علاقه‌مند و مایل به خرید از برند شما هستند. شما می‌توانید ایمیل‌هایی مانند موارد زیر برای این گروه ارسال کنید:
    • اطلاعیه در مورد به روزرسانی محصولات و خدمات
    • ارائه پیشنهادهای تبلیغاتی در مورد محصولات و خدمات
    • ارتقا ویژگی‌های محصولات و خدمات جدید

               خریدارانی که تنها یک بار خرید کرده‌اند:

    • این گروه به عنوان مثال، شش ماه قبل یکی از محصولات شما را خریده‌اند و از آن زمان به بعد اقدام به خرید نکرده‌اند. طراحی ایمیل تبلیغاتی شما باید به منظور بازگرداندن آنها و تشویق آنها به خرید باشد. این کار از طریق راه‌هایی مانند موارد زیر امکان‌پذیر است:
    • ارائه تخفیف شخصی روی خریدهای قبلی
    • برجسته کردن ویژگی‌های مثبت کسب‌وکارتان
    • یادآوری برای خرید مجدد

    شرکت Onward Reserve که یک خرده فروش آنلاین لباس مردانه است، از طریق استفاده از رویکرد مشابه توانست نرخ بازگشایی ایمیل‌ها را 41% و نرخ کلیک را 183% افزایش دهد. این موفقیت در ایمیل مارکتینگ باعث شد فروش این شرکت 278% افزایش یابد.

    10- علایق شخصی، تقسیم بندی بر اساس اطلاعات به دست آمده از علایق مشتریان

    این ترفند کمی پیشرفته‌تر است اما در صورت استفاده از ابزار مناسب، کار نسبتاً ساده‌ای است. می‌توانید با امکان ایجاد پروفایل‌های شخصی در وب‌سایت، اطلاعات دقیقی از مشترکین خود بدست آورید. همچنین، هنگام ثبت نام می‌توانید علایق کاربران خود را بپرسید. در صورت استفاده از ابزارهای ایمیل مارکتینگ مانند ابزار میل چیمپ یا MailChimp و Campaign Monitor می‌توانید به علایق و ترجیحات مشتریان پی ببرید. این ترفند باعث افزایش 9.92 درصدی نرخ باز کردن و 74.53 درصدی نرخ کلیک می‌شود.

     

    مزایای تقسیم‌بندی لیست ایمیل در ایمیل مارکتینگ چیست؟

    ایمیل ابزار منحصر به فردی برای مارکتینگ است؛ زیرا بر خلاف سایر رسانه‌های ارتباطی و اجتماعی مانند تلویزیون و رادیو، نیازی به نمایش یک محتوای عمومی برای همه افراد با سلیقه‌های مختلف نیست و امکان ایجاد محتوای منحصر به فرد برای انواع کاربران وجود دارد. این ترفند دارای مزایای زیر است:

    • افزایش نرخ بازگشایی (Open Rate)
    • افزایش نرخ کلیک (CTR)
    • افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)
    • کاهش تعداد لغو اشتراک (Unsubscribe)
    • کاهش میزان Spam شدن
    • افزایش رضایت مشتریان

    همچنین، تقسیم‌بندی لیست ایمیل باعث شخصی‌سازی  می‌شود که در جلسه آینده در مورد آن به‌طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

     

    برخی از اشتباهات رایج در زمینه اتوماسیون ایمیل مارکتینگ مانند ارسال تعداد زیاد ایمیل در مدت زمان کوتاه، در نظر نگرفتن اطلاعات مشتریان در ارسال ایمیل‌ها، ارسال ایمیل‌های با محتوای غیر مفید و نامربوط به مشتریان و استفاده نکردن از تست A/B در بازاریابی ایمیلی برای یافتن بهترین راهکار، می‌تواند شما را با شکست در زمینه اتوماسیون ایمیل مواجه کند.

    ترفندهای اتوماسیون و تقسیم‌بندی تنها برای کسب و کارهای پیشرفته و بزرگ کاربرد ندارد، بلکه برای همه کسب و کارها ضروری است. می‌توانید با استفاده از ترفندهای ایمیل مارکتینگ و کمی خلاقیت، مخاطبان هدف خود را بیابید و میزان تاثیرگذاری مارکتینگ خود را افزایش داده و نهایتاً درآمد خود را افزایش دهید.

    شما قصد دارید بازاریابی ایمیلی خود را با هدف دستیابی به چه مزایایی خودکار کنید؟ توصیه می‌کنیم با به‌کارگیری راه‌های بیان شده در این مطلب بهترین استراتژی ممکن را برای اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ خود تدوین کنید. اگر هنوز در این باره سوالی دارید با کالج تپسل در ارتباط باشید.

     

    • نازنین قاسمی
    4

    خلاصه

    در این جلسه از ایمیل مارکتینگ، در مورد دو ترفند مهم این روش یعنی اتوماسیون در ایمیل و تقسیم‌بندی لیست ایمیل مشترکین صحبت می‌کنیم و مزایای این ترفندها را بیان می‌کنیم

    Sending
    User Review
    4 (6 votes)

      1 ديدگاه نظر دهيد

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.