تبلیغات بنری یا نمایشی جلسه ۷ دیجیتال مارکتینگ

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ

در جلسه ششم دیجیتال مارکتینگ، مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را به‌طور کامل توضیح دادیم و راهکارهای بهبود آن را بررسی کردیم و در این جلسه، قصد داریم در مورد تبلیغات بنری یا نمایشی( display ads )صحبت کنیم و ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن را توضیح دهیم. تبلیغات بنری یکی از سنتی‌ترین مدل‌های تبلیغات دیجیتال محسوب می‌شوند و در مجموعه خدمات تبلیغاتی گوگل به نام display ad شناخته می‌شوند.

تبلیغات بنری چیست؟

تبلیغات بنری، اولین فرم از تبلیغات آنلاین غیر رایگان است که در قالب گرافیکی و فرمت‌های مختلف مانند متن، تصاویر، ویدئو و … در مقابل کاربران ظاهر می‌شود و در صورت کلیک بر روی آن‌ها، مرورگر اینترنت شما را به وب‌سایت تبلیغ‌کننده منتقل خواهد کرد. هدف از تبلیغات بنری، انتقال پیام برند و تبلیغات به بازدیدکنندگان وب‌سایت موردنظر است. این تبلیغات در بخش‌های متمایزی از وب‌سایت‌ها که به‌طور خاص برای تبلیغات در نظر گرفته شده‌اند، ظاهر می‌شوند. این بنرها اغلب به‌صورت مستطیلی هستند و هرچه مستطیل‌ها عریض‌تر باشند نسبت به بنرهای باریک‌تر، تأثیرگذاری بهتری درنده خارند. بنرها می‌توانند به‌صورت ثابت یا متحرک باشند. انتخاب فرمت مناسب برای آگهی‌ها به‌منظور حاصل شدن بهترین نتیجه بسیار مهم است.

تبلیغات بنری

 

انواع تبلیغات بنری یا نمایشی

  • تبلیغات Rich media ads

    نوعی از آن، ویدئوهایی است که به‌صورت غیرمنتظره‌ای هنگام بارگذاری صفحه، نمایش داده می‌شود و نوع کاربرپسندتر آن‌که مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی‌کند، پخش آگهی‌هایی است که تا زمانی که کاربر با موس روی آن‌ها حرکت نکند، ثابت هستند.

  • تبلیغات بنری Overlays

    تبلیغاتی که در بالای صفحات وب‌سایت ظاهر می‌شوند و با یک کلیک بر روی آیکون close آن تبلیغ، می‌توان آن‌ را بست.

  • تبلیغات نمایشی Interstitials

    آگهی‌هایی که پیش از نمایش محتوای وب‌سایت ظاهر می‌شوند. آگهی‌های تمام صفحه است که بین فعالیت‌های کاربر مانند رفتن به صفحه دیگر وب‌سایت ظاهر می‌شود.

  • تبلیغات Sponsorship

    این فرمت شامل قرار دادن یک لوگو یا برند در طراحی وب‌سایت است. این فرمت می‌تواند از تبلیغات native هم محسوب شود که در جلسات آینده توضیح داده خواهد شد. این تبلیغ با پرداخت توسط تبلیغ‌دهندگان اجرا می‌شود.

تبلیغات برای شما زهر است اگر...

 

اندازه استاندارد هر یک از این فرمت‌ها جهت تأثیرگذاری بیشتر، در زیر آورده شده است:

  • مستطیل عمودی: ۲۴۰ × ۴۰۰ پیکسل
  • Mobile leaderboard: 320 × ۵۰ پیکسل
  • بنر: ۴۶۸ × ۶۰ پیکسل
  • Leaderboard: 728 × ۹۰ پیکسل
  • میدان: ۲۵۰ × ۲۵۰ پیکسل
  • مربع کوچک: ۲۰۰ × ۲۰۰ پیکسل
  • مستطیل بزرگ: ۳۳۶ × ۲۸۰ پیکسل
  • مستطیل درونی: ۳۰۰ × ۲۵۰ پیکسل
  • Skyscraper: 120 × ۶۰۰ پیکسل
  • Wide skyscraper: 160 × ۶۰۰ پیکسل
  • نیم‌صفحه: ۳۰۰ × ۶۰۰ پیکسل
  • Large leaderboard: 90 × ۹۷۰ پیکسل
  • Large mobile banner: 320 × ۱۰۰ پیکسل
  • بیلبورد: ۲۵۰ × ۹۷۰ پیکسل
  • پرتره: ۳۰۰ × ۱۰۵۰ پیکسل

البته طراحی اندازه بنر به وب‌سایتی که قصد نمایش تبلیغات شما را دارد و یا سایزهای از پیش مشخص شبکه‌های تبلیغاتی بنر بستگی دارد. هنگام شروع تبلیغات بنری در هر یک از این شبکه‌ها سایزهای مناسب بنر به تبلیغ‌دهنده اعلام می‌شود.

چگونه تبلیغات بنری را طراحی کنیم؟

برای طراحی بنر، نیازی نیست که یک طراح حرفه‌ای باشید تنها کافی است از طریق ابزارهای آنلاین مثل Bannersnack یا canva.com، بنرهای ثابت و متحرک بسازید.

 

قوانین طراحی بنر در تبلیغات آنلاین

  • مخاطب هدف شما کیست و درخواست شما از او چیست؟ 

    قبل از طراحی بنر حتماً باید این نکته را در نظر داشته باشید. در مرحله اول مخاطبین اصلی تبلیغات خود را تشخیص دهید و سپس دقت کنید که چه درخواستی از آن‌ها دارید. کلیک بر روی وب‌سایت شما؟ خرید محصولات محدود در حراج؟ استفاده رایگان از یکی از محصولات/خدمات شما؟

  • پیشنهاد ارزشمند شما چیست؟ 

    این سؤال در نوشتن متن بنر و انتخاب یک CTA مناسب برای آن، به شما کمک می‌کند.

  • سایز بنر تبلیغاتی را مطابق اندازه‌های استاندارد انتخاب کنید. 

    به دلیل اینکه اغلب ناشرین از سایزهای استاندارد بنر در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند، بهتر است شما نیز اندازه بنر را مطابق استاندارد موجود انتخاب کنید.

  • از تصاویر و عکس‌های باکیفیت در طراحی بنر استفاده کنید. 

    استفاده از تصاویر باکیفیت پایین در بنرهای تبلیغاتی باعث عدم اعتماد کاربران به برند شده و درنتیجه کاربران روی بنر کلیک نخواهند کرد.

  • از رنگ مختص برند خود استفاده کنید. 

    اگر قصد ایجاد یک بنر حرفه‌ای دارید یا می‌خواهید که کاربران تبلیغ برند شما در اینترنت را تشخیص دهند، بنر خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که رنگ آن به رنگ برند شما نزدیک باشد.

  • سعی کنید بنر را ساده طراحی کنید. 

    هرچه بنر ساده‌تر باشد، پیام آن سریع‌تر به مخاطبان هدف شما منتقل می‌شود.

  • از المان‌های برند در طراحی بنر استفاده کنید. 

    جدا از این مسئله که کسب‌وکار شما چقدر بزرگ است، حتماً باید از یکی از المان‌های برند مانند لوگو، نام شرکت یا نام وب‌سایت در طراحی بنر استفاده کنید.

 

 این مطلب را حتما مطالعه کنید: ابزارهای طراحی بنر تبلیغاتی

چگونه تبلیغات بنری خود را توسعه دهیم؟

پس از ایجاد بنر، به وب‌سایت‌هایی برای تبلیغ بنر نیاز دارید و باید فضای تبلیغاتی در وب‌سایت خریداری کنید. پرداخت هزینه در این نوع از تبلیغات به دو مدل تقسیم می‌شود. نوع اول، قراردادی نیست و شما قیمتی را برای نمایش تبلیغ خود در یک جایگاه خاص پیشنهاد می‌کنید و این قیمت با سایر رقبا به مزایده گذاشته می‌شود و هرکسی که قیمت بیشتری پیشنهاد داده باشد، برنده خواهد بود.

در مورد  مزایده‌ای آنی تبلیغات یا RTB بیشتر بدانید

نوع دوم پرداخت بر اساس تعداد کلیک یعنی CPC یا تبلیغات کلیکی است که به علت سابقه‌ی بیشتر، متداول‌ترین نوع آن محسوب می‌شود. ارتباط و مذاکره جداگانه با صاحبان وب‌سایت‌ها کاری استرس‌زا و زمان‌بر است. تبلیغ‌دهندگان اغلب از شبکه‌های تبلیغاتی مانند Google Adwords، iab، Aol Advertising، Right Media، BuyAds.com و OpenX برای انتشار تبلیغاتشان استفاده می‌کنند. در ایران هم شبکه‌های تبلیغاتی بنری زیادی می‌توانند در این مرحله به کمک شما بیایند.

 

مزایای تبلیغات بنری یا نمایشی

  • ازنظر بصری جذاب است

    محتوای گرافیکی جذاب این مدل از تبلیغات، می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند و پیام تبلیغات را به‌سادگی به مخاطب منتقل کند. وجود تصویر در این تبلیغات، مزیت آن‌ها نسبت به تبلیغات SEM است. محدودیت تعداد کاراکتر و فرمت متنی SEM، می‌تواند تبلیغ‌دهنده را برای انجام تبلیغات متنوع جذاب با مشکل روبه‌رو کند. همچنین ذهن انسان تصاویر را بهتر از نوشته‌ها به خاطر می‌سپارد و این مزیت دیگر تبلیغات بنری نسبت به فرمت‌های متنی تبلیغات است.

  • تقویت آگاهی از برند

    کاربر به‌راحتی می‌تواند تنها با مشاهده تبلیغات بنری یا نمایشی، در مورد برند، محصولات و خدمات شما اطلاعات به دست آورد و نسبت به کسب‌وکار شما مشتاق شود و کلیک بر روی آن نیز ضروری نیست. برندهایی مانند IBM، Apple و Nike برای حضور بیشتر و مداوم در ذهن مخاطبان، از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

  • هدفمندی تبلیغات نمایشی

    می‌توانید وب‌سایت‌های مرتبط با کسب‌وکارتان، جایی که مخاطبان هدف شما حضور دارند را برای نمایش تبلیغات خود در نظر بگیرید. از این طریق دقیقاً درجایی که تقاضای کسب‌وکار شما وجود دارد ظاهر می‌شوید و امکان دیده شدن شما نیز بیشتر خواهد شد.

  • امکان هدفگیری مجدد یا Retargeting

    Retargeting به معنی قرار دادن تبلیغات خود در مقابل افرادی است که قبلاً از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند، اما در خبرنامه شما عضو نشده‌اند یا محصولی خریداری نکرده‌اند. از این طریق می‌توانید به افراد علاقه‌مند به کسب‌وکارتان دسترسی پیدا کنید.

  • امکان track کردن کاربران

    دریافت روزانه یا هفتگی نتایج تبلیغات نمایشی مانند تعداد کلیک، ترافیک وب‌سایت، شاخص‌های آگاهی از برند، نرخ تبدیل و میزان فروش به شما کمک می‌کند تا کمپین تبلیغاتی خود را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

 

معایب تبلیغات بنری یا نمایشی

بااینکه تبلیغات بنری در ابتدای ظهور خود، نظر مخاطبان زیادی را جلب می‌کردند و کاربران یک وب‌سایت هنگام تماشای آن، نظرشان به بنرها جلب می‌شد، اما به‌مرور و به علت استفاده اشباع‌شده از این مدل تبلیغاتی، مردم دیگر نسبت به این تبلیغات حساسیت ندارند. این پدیده که Banner Blindness نام دارد، به رفتار ناخودآگاه کاربران آنلاین نسبت به تبلیغات بنری اشاره دارد. همه ما دیگر نسبت به تبلیغات سنتی بنری در حاشیه وب‌سایت‌ها نابینا شده‌ایم و چشممان عادت کرده است که این تبلیغات را نادیده بگیرد. به‌جز این، معایب دیگری هم برای تبلیغات بنری وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • مزاحمت تبلیغات

    بعضی از تبلیغات بنری مانند تبلیغات flashing، popups و interstitials در نظر مخاطب به‌عنوان مزاحم دیده می‌شوند. همچنین، درصورتی‌که تعداد تبلیغات در صفحه وب‌سایت زیاد باشد، موجب گیج شدن مخاطبان شده و درنهایت کاربر ترجیح می‌دهد که آن‌ها را نادیده بگیرد. آزار مخاطب از طریق نمایش بنرهای تبلیغاتی بدون اجازه او، نه‌تنها باعث تبلیغات مثبت برای یک برند نمی‌شود، بلکه خاطره بدی از برند در ذهن مخاطب حک می‌کند. این حس بد ممکن است ارزش واقعی خدمات/محصولات شما را زیر سؤال ببرد و یک مشتری بالقوه را از لیست مشتریان شما حذف کند.

  • نرخ کلیک کمتر

    به دلیل ضعف در طراحی و ایجاد تجربه بد برای کاربران، نرخ کلیک تبلیغات بنری نسبت به سایر مدل‌های تبلیغات آنلاین، بسیار کمتر است.

  • نرخ تبدیل کمتر

    ازآنجایی‌که بنرها نمی‌توانند به‌طور کامل در مورد کسب‌وکار شما توضیح دهند، حتی کاربرانی که روی بنر کلیک می‌کنند هم با احتمال کمی به مشتریان کسب‌وکار شما تبدیل می‌شوند. درواقع با ظهور مدل‌های تبلیغاتی مثل ویدئوها، کاربران مایل‌اند در نگاه اول به تبلیغات، بیشتر در مورد ارزش‌های کسب‌وکار شما بدانند و بنرها قدرت این انتقال مطلب را ندارند. درنتیجه این اتفاق، کاربران جذب‌شده از طریق بنرها، leadهای ارزشمندی نیستند و نرخ تبدیل پایینی دارند.

  • دیده نشدن تبلیغات

    استفاده کاربران از نرم‌افزارهای بلاک کننده تبلیغات و popups باعث می‌شود که تبلیغات شما دیده نشود.

 

به دلیل ضعف‌های تبلیغات بنری، اکثر تبلیغ دهندگان ترجیح می‌دهند که به‌جای استفاده از این نوع تبلیغات، از تبلیغات native یا هم گرا و یا تبلیغات ویدئویی استفاده کنند که مزایای بیشتری دارند. در جلسات آینده درباره تبلیغات native و ویدئویی به‌صورت مفصل صحبت خواهیم کرد. در جلسه آینده در رابطه با مفهوم ویدئو مارکتینگ آشنا می‌شویم.

 

 

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.