در جلسه ششم دیجیتال مارکتینگ، مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را بهطور کامل توضیح دادیم و راهکارهای بهبود آن را بررسی کردیم و در این جلسه، قصد داریم در مورد تبلیغات بنری یا نمایشی ( display ads ) صحبت کنیم و ویژگیها، مزایا و معایب آن را توضیح دهیم. تبلیغات بنری یکی از سنتیترین مدلهای تبلیغات دیجیتال محسوب میشوند و در مجموعه خدمات تبلیغاتی گوگل به نام display ad شناخته میشوند.
تبلیغات بنری، اولین فرم از تبلیغات آنلاین غیر رایگان است که در قالب گرافیکی و فرمتهای مختلف مانند متن، تصاویر، ویدئو و … در مقابل کاربران ظاهر میشود و در صورت کلیک بر روی آنها، مرورگر اینترنت شما را به وبسایت تبلیغکننده منتقل خواهد کرد. هدف از تبلیغات بنری، انتقال پیام برند و تبلیغات به بازدیدکنندگان وبسایت موردنظر است. این تبلیغات در بخشهای متمایزی از وبسایتها که بهطور خاص برای تبلیغات در نظر گرفته شدهاند، ظاهر میشوند. این بنرها اغلب بهصورت مستطیلی هستند و هرچه مستطیلها عریضتر باشند نسبت به بنرهای باریکتر، تأثیرگذاری بهتری دارند. بنرها میتوانند بهصورت ثابت یا متحرک باشند. انتخاب فرمت مناسب برای آگهیها بهمنظور حاصل شدن بهترین نتیجه بسیار مهم است.
نوعی از آن، ویدئوهایی است که به صورت غیرمنتظرهای هنگام بارگذاری صفحه، نمایش داده میشود و نوع کاربرپسندتر آن که مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمیکند، پخش آگهیهایی است که تا زمانی که کاربر با موس روی آنها حرکت نکند، ثابت هستند.
تبلیغاتی که در بالای صفحات وبسایت ظاهر میشوند و با یک کلیک بر روی آیکون close آن تبلیغ، میتوان آن را بست.
آگهیهایی که پیش از نمایش محتوای وبسایت ظاهر میشوند. آگهیهای تمام صفحه است که بین فعالیتهای کاربر مانند رفتن به صفحه دیگر وبسایت ظاهر میشود.
این فرمت شامل قرار دادن یک لوگو یا برند در طراحی وبسایت است. این فرمت میتواند از تبلیغات native هم محسوب شود که در جلسات آینده توضیح داده خواهد شد. این تبلیغ با پرداخت توسط تبلیغدهندگان اجرا میشود.
تبلیغات برای شما زهر است اگر...
اندازه استاندارد هر یک از این فرمتها جهت تأثیرگذاری بیشتر، در زیر آورده شده است:
البته طراحی اندازه بنر به وبسایتی که قصد نمایش تبلیغات شما را دارد و یا سایزهای از پیش مشخص شبکههای تبلیغاتی بنر بستگی دارد. هنگام شروع تبلیغات بنری در هر یک از این شبکهها سایزهای مناسب بنر به تبلیغدهنده اعلام میشود.
برای طراحی بنر، نیازی نیست که یک طراح حرفهای باشید تنها کافی است از طریق ابزارهای آنلاین مثل Bannersnack یا canva.com، بنرهای ثابت و متحرک بسازید.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
قبل از طراحی بنر حتماً باید این نکته را در نظر داشته باشید. در مرحله اول مخاطبین اصلی تبلیغات خود را تشخیص دهید و سپس دقت کنید که چه درخواستی از آنها دارید. کلیک بر روی وبسایت شما؟ خرید محصولات محدود در حراج؟ استفاده رایگان از یکی از محصولات/خدمات شما؟
این سؤال در نوشتن متن بنر و انتخاب یک CTA مناسب برای آن، به شما کمک میکند.
به دلیل این که اغلب ناشرین از سایزهای استاندارد بنر در وبسایت خود استفاده میکنند، بهتر است شما نیز اندازه بنر را مطابق استاندارد موجود انتخاب کنید.
استفاده از تصاویر با کیفیت پایین در بنرهای تبلیغاتی باعث عدم اعتماد کاربران به برند شده و درنتیجه کاربران روی بنر کلیک نخواهند کرد.
اگر قصد ایجاد یک بنر حرفهای دارید یا میخواهید که کاربران تبلیغ برند شما در اینترنت را تشخیص دهند، بنر خود را بهگونهای طراحی کنید که رنگ آن به رنگ برند شما نزدیک باشد.
هرچه بنر سادهتر باشد، پیام آن سریعتر به مخاطبان هدف شما منتقل میشود.
جدا از این مسئله که کسبوکار شما چقدر بزرگ است، حتماً باید از یکی از المانهای برند مانند لوگو، نام شرکت یا نام وبسایت در طراحی بنر استفاده کنید.
این مطلب را حتما مطالعه کنید: ابزارهای طراحی بنر تبلیغاتی
پس از ایجاد بنر، به وبسایتهایی برای تبلیغ بنر نیاز دارید و باید فضای تبلیغاتی را در وبسایت خریداری کنید. پرداخت هزینه در این نوع از تبلیغات به دو مدل تقسیم میشود. نوع اول، قراردادی نیست و شما قیمتی را برای نمایش تبلیغ خود در یک جایگاه خاص پیشنهاد میکنید و این قیمت با سایر رقبا به مزایده گذاشته میشود و هرکسی که قیمت بیشتری پیشنهاد داده باشد، برنده خواهد بود.
در مورد مزایدهای آنی تبلیغات یا RTB بیشتر بدانید
نوع دوم پرداخت بر اساس تعداد کلیک یعنی CPC یا تبلیغات کلیکی است که به علت سابقهی بیشتر، متداولترین نوع آن محسوب میشود. ارتباط و مذاکره جداگانه با صاحبان وبسایتها کاری استرسزا و زمانبر است. تبلیغدهندگان اغلب از شبکههای تبلیغاتی مانندGoogle Adwords، iab، Aol Advertising Right Media، BuyAds.com و OpenX برای انتشار تبلیغاتشان استفاده میکنند. در ایران هم شبکههای تبلیغاتی بنری زیادی میتوانند در این مرحله به کمک شما بیایند.
محتوای گرافیکی جذاب این مدل از تبلیغات، میتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند و پیام تبلیغات را به سادگی به مخاطب منتقل کند. وجود تصویر در این تبلیغات، مزیت آنها نسبت به تبلیغات SEM است. محدودیت تعداد کاراکتر و فرمت متنی SEM، میتواند تبلیغدهنده را برای انجام تبلیغات متنوع جذاب با مشکل روبهرو کند. همچنین ذهن انسان تصاویر را بهتر از نوشتهها به خاطر میسپارد و این مزیت دیگر تبلیغات بنری نسبت به فرمتهای متنی تبلیغات است.
کاربر به راحتی میتواند تنها با مشاهده تبلیغات بنری یا نمایشی، در مورد برند، محصولات و خدمات شما اطلاعات به دست آورد و نسبت به کسبوکار شما مشتاق شود و کلیک بر روی آن نیز ضروری نیست. برندهایی مانند IBM، Apple و Nike برای حضور بیشتر و مداوم در ذهن مخاطبان، از این روش تبلیغاتی استفاده میکنند.
میتوانید وبسایتهای مرتبط با کسبوکارتان، جایی که مخاطبان هدف شما حضور دارند را برای نمایش تبلیغات خود در نظر بگیرید. از این طریق دقیقاً در جایی که تقاضای کسبوکار شما وجود دارد ظاهر میشوید و امکان دیده شدن شما نیز بیشتر خواهد شد.
Retargeting به معنی قرار دادن تبلیغات خود در مقابل افرادی است که قبلاً از وبسایت شما بازدید کردهاند، اما در خبرنامه شما عضو نشدهاند یا محصولی خریداری نکردهاند. از این طریق میتوانید به افراد علاقهمند به کسبوکارتان دسترسی پیدا کنید.
دریافت روزانه یا هفتگی نتایج تبلیغات نمایشی مانند تعداد کلیک، ترافیک وبسایت، شاخصهای آگاهی از برند، نرخ تبدیل و میزان فروش به شما کمک میکند تا کمپین تبلیغاتی خود را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید.
با این که تبلیغات بنری در ابتدای ظهور خود، نظر مخاطبان زیادی را جلب میکردند و کاربران یک وبسایت هنگام تماشای آن، نظرشان به بنرها جلب میشد، اما به مرور و به علت استفاده اشباع شده از این مدل تبلیغاتی، مردم دیگر نسبت به این تبلیغات حساسیت ندارند. این پدیده که Banner Blindness نام دارد، به رفتار ناخودآگاه کاربران آنلاین نسبت به تبلیغات بنری اشاره دارد. همه ما دیگر نسبت به تبلیغات سنتی بنری در حاشیه وبسایتها نابینا شدهایم و چشممان عادت کرده است که این تبلیغات را نادیده بگیرد. به جز این، معایب دیگری هم برای تبلیغات بنری وجود دارد که عبارتاند از:
بعضی از تبلیغات بنری مانند تبلیغات flashing، popups و interstitials در نظر مخاطب به عنوان مزاحم دیده میشوند. همچنین، در صورتی که تعداد تبلیغات در صفحه وبسایت زیاد باشد، موجب گیج شدن مخاطبان شده و در نهایت کاربر ترجیح میدهد که آنها را نادیده بگیرد. آزار مخاطب از طریق نمایش بنرهای تبلیغاتی بدون اجازه او، نه تنها باعث تبلیغات مثبت برای یک برند نمیشود، بلکه خاطره بدی از برند در ذهن مخاطب حک میکند. این حس بد ممکن است ارزش واقعی خدمات/محصولات شما را زیر سؤال ببرد و یک مشتری بالقوه را از لیست مشتریان شما حذف کند.
به دلیل ضعف در طراحی و ایجاد تجربه بد برای کاربران، نرخ کلیک تبلیغات بنری نسبت به سایر مدلهای تبلیغات آنلاین، بسیار کمتر است.
از آن جایی که بنرها نمیتوانند به طور کامل در مورد کسبوکار شما توضیح دهند، حتی کاربرانی که روی بنر کلیک میکنند هم با احتمال کمی به مشتریان کسبوکار شما تبدیل میشوند. در واقع با ظهور مدلهای تبلیغاتی مثل ویدئوها، کاربران مایلاند در نگاه اول به تبلیغات، بیشتر در مورد ارزشهای کسبوکار شما بدانند و بنرها قدرت این انتقال مطلب را ندارند. درنتیجه این اتفاق، کاربران جذبشده از طریق بنرها، leadهای ارزشمندی نیستند و نرخ تبدیل پایینی دارند.
استفاده کاربران از نرمافزارهای بلاک کننده تبلیغات و popups باعث میشود که تبلیغات شما دیده نشود.
به دلیل ضعفهای تبلیغات بنری، اکثر تبلیغ دهندگان ترجیح میدهند که به جای استفاده از این نوع تبلیغات، از تبلیغات native یا همگرا و یا تبلیغات ویدئویی استفاده کنند که مزایای بیشتری دارند. در جلسات آینده آموزش بازاریابی دیجیتال، درباره تبلیغات native و ویدئویی به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد. در جلسه آینده در رابطه با مفهوم ویدئو مارکتینگ نیز آشنا میشویم.
4 ديدگاه نظر دهيد
سلام
مرسی از اطلاعاتتون
به امید خدا میخوام کل مطالب سایتتون رو بخونم
و کاربردی استفاده کنم
متشکر…..
سلام
ممنون از شما
سوالی بود، ما در خدمتیم
موفق باشید
سلام
ممنون از مطالب مفید سایتتون
سلام
خیلی ممنون از همراهیتون