نکات مهم درباره آنالیز و فرکانس ارسال ایمیل در بازاریابی ایمیلی

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش ایمیل مارکتینگ

    فرکانس ارسال ایمیل چیست و چرا باید به فرکانس ایمیل اهمیت داد؟ در جلسات قبل، در مورد نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و راهکارهای افزایش آنها به تفصیل صحبت کردیم. از جمله عواملی که بر افزایش نرخ بازگشایی ایمیل و افزایش نرخ کلیک تأثیر دارد، فرکانس ایمیل ها است که در ادامه مطلب به صورت کامل توضیح داده می‌شود. در این جلسه از آموزش ایمیل مارکتینگ، در مورد ضرورت استفاده از آنالیتیکس و ابزار آن صحبت می‌کنیم و علاوه بر این‌ها، یک نمونه واقعی و موفق از کمپین ایمیل مارکتینگ را توضیح خواهیم داد.

     

    فرکانس ارسال ایمیل چیست؟

    فرکانس ارسال ایمیل در ایمیل مارکتینگ

     

    همان‌طور که در جلسات گذشته آموزش ایمیل مارکتینگ حرفه ای توضیح داده شد، زمان‌بندی و فرکانس ایمیل مناسب، در ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد. طبق گزارش‌ها، اکثر مردم از ایمیل تبلیغاتی متنفرند، مگر اینکه برای دریافت خدمات خاصی ثبت‌نام کرده باشند یا ایمیل‌ها دربردارنده محتوای مفید و مرتبط با علایق آن‌ها باشد؛ با این حال، مهم‌ترین فاکتوری که بر احساس مشترکین هنگام دریافت ایمیل تأثیر می‌گذارد، زمان‌بندی است. انتخاب بهترین فرکانس برای ارسال ایمیل‌ها بسیار چالش برانگیز است. پیش از تصمیم‌گیری در مورد فرکانس ارسال ایمیل در ایمیل مارکتینگ، ترس از دست دادن مشتریان، بازاریابان را به تفکر عمیق در این مورد وادار می‌کند به طوری که برای درک و تصمیم‌گیری بهتر، خود را جای مشترکین می‌گذارند تا بتوانند مناسب‌ترین زمان و فرکانس ایمیل ها را پیدا کنند. زیرا در صورت ارسال بیشتر یا کمتر از حد مناسب با مشکلاتی مواجه می‌شویم که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم :

    معایب ارسال بیش از حد ایمیل به کاربران

    فرکانس ایمیل

    قطعا افراط در هر کاری نتایج خوبی به همراه ندارد، این اصل برای ایمیل مارکتینگ هم صادق است. به این معنا که در صورت افراط در ارسال بیش از حد ایمیل به مشتریان، کاربران و مخاطبان، گاهی صدمات جبران ناپذیری به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

     

    1. مشارکت کمتر مخاطب در باز کردن ایمیل

    مردم وقت زیادی برای ایمیل‌های زیاد ندارند و در نتیجه اگر تعداد ایمیل‌ها از تعداد معینی بیشتر شود، تمایلی به باز کردن و خواندن آ‌ن‌ها ندارند.

    2. لغو اشتراک یا اسپم شدن بیشتر ایمیل‌ها توسط کاربران

    در صورتی که کاربران زیادی اشتراک خود را لغو یا ایمیل‌های شما را اسپم کنند، فرصت خود را برای مارکتینگ از دست خواهید داد. در واقع، 69% از کاربران به دلیل ایمیل‌های بیش‌ از حد، اشتراک خود را لغو می‌کنند.

    3. به خطر افتادن اعتبار فرستنده ایمیل

    تعداد زیاد لغو اشتراک و گزارش‌های spam شدن، اعتبار شما را تخریب خواهد کرد و ممکن است برای ادامه استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ، با مشکل مواجه شوید. در قوانین این سرویس‌ها، نرخ مشخصی از لغو اشتراک و گزارش spam ذکر شده است که اگر آمار کمپین‌های شما از این مقادیر تجاوز کند، ارسال ایمیل تبلیغاتی شما را مختل خواهند کرد.

    4. ایجاد هزینه بیشتر برای برند

    با ارسال ایمیل‌های بیش‌ از اندازه، باعث افزایش هزینه‌ها می‌شوید بدون اینکه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) افزایش یابد.

    5. اتلاف وقت بیشتر با ارسال ایمیل زیاد

    ارسال ایمیل‌های زیاد به کسانی که پیام‌ها را نمی‌خوانند، هدر دادن زمان است. علاوه بر این، نه تنها باعث افزایش نرخ کلیک و نرخ بازگشایی ایمیل نمی‌شود، بلکه باعث اسپم شدن و لغو اشتراک نیز می‌شود.

     

    معایب ارسال کمتر از حد ایمیل‌ برای کاربران

    همانطور که افراط در ارسال ایمیل معایبی دارد، بی توجهی و ارسال کمتر از حد ایمیل نیز فرصت‌های بی شماری را از شما خواهد گرفت که در ادامه به برخی از معایب ارسال کم ایمیل اشاره خواهیم کرد. 

    1. از دست دادن فرصت مارکتینگ و کسب درآمد

    ایمیل‌های بیشتر یعنی کسب درآمد بیشتر. در صورتی که بخواهید محتاط باشید و برای جلوگیری از لغو اشتراک و اسپمی شدن، تعداد بسیار کمی ایمیل ارسال کنید، فرصت‌های بالقوه برای فروش را از دست خواهید داد.

    2. کمتر دیده شدن ایمیل شما در inbox مشترکین

     حتی اگر دریافت‌کنندگان ایمیل‌های شمار را باز نکنند، همچنان فرصت برندینگ شما وجود دارد. نام برند شما از طریق دیده شدن در inbox‌های مشترکین در ذهن آنها باقی می‌ماند.

    3. احتمال فراموش‌شدن شما توسط مشترکین

    اکثر افراد به دلیل خاصی ثبت‌نام می‌کنند و حداقل در زمان ثبت‌نام قصد خرید دارند، اما در صورتی که به اندازه کافی به آنها ایمیل ارسال نشود، شما و کسب‌وکارتان را فراموش خواهند کرد و حتی ممکن است شما را اسپم کنند و باعث آسیب به اعتبار شما شوند.

    فرکانس ارسال ایمیل

    تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

    مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

    میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

    تعادل، کلید پیدا کردن زمان و فرکانس مناسب ارسال ایمیل

    راه حل مشکل حجم ارسال ایمیل ها، پیدا کردن حد تعادل بین دو مورد بالا است. با توجه به گزارش‌های  Direct Marketing Association’s National Client Email، حدود 35 درصد از بازاریابان، 2 تا 3 بار در ماه، 9 درصد از بازاریابان 6 تا 8 بار در ماه و 19 درصد از بازاریابان تنها یک ایمیل در ماه ارسال می‌کنند. این نتایج حاصل از دیدگاه بازاریابان است. طبق نظرسنجی MarketingSherpa، حدودا 61 درصد از کاربران مایل به دریافت حداقل یک ایمیل تبلیغاتی در ماه هستند و 15 درصد از آنها با دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی روزانه مشکلی ندارند.

    این آمار و ارقام نشان‌دهنده تفاوت بین انتظارات و نتایج است. به طور کلی و طبق گزارش‌ها، ارسال یک ایمیل در هر هفته یا 1 تا 3 ایمیل در ماه، فرکانس خوبی برای ارسال ایمیل است، اما پیش از تصمیم‌گیری، باید عوامل و فاکتورهایی که در این مورد تأثیر دارد را در نظر بگیرید. نمی‌توان یک استراتژی یکسان را برای انواع کسب‌وکارها در نظر گرفت. شما باید با توجه به نیاز مشتری، هدف کمپین و نوع کسب‌وکار و صنعت تصمیم بگیرید که چه فرکانسی برای شما و مشترکینتان مفید است.

    عوامل موثر بر تعادل ارسال ایمیل به کاربران

    اگر به معایب ارسال کم و ارسال بیش از حد ایمیل که در بالا آمده دقت کرده باشید، حتما این سوال برایتان پیش می آید که چطور باید در ارسال ایمیل از افراط و تفریط بپرهیزید، در ادامه سه عاملی که باعث حفظ تعادل در ارسال ایمیل خواهد شد را بررسی می کنیم.

    1- آمار و وضعیت رقبا و بازار

    به رقبای خود، میزان فرکانس ایمیل و نرخ بازگشت سرمایه آنها توجه کنید و از آنها یاد بگیرید. این یادگیری به معنی تکرار کورکورانه استراتژی آنها نیست. زیرا رقبای شما ممکن است به هدف خاصی یا تعداد بیشتر مشتری، ایمیل‌های بیشتری در هفته ارسال کنند. استراتژی شما باید بر اساس نیازهای شما برنامه‌ریزی شوند.

    2- نوع محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید

    تعداد ایمیل‌های ارسالی تا حد زیادی به آنچه به مردم ارائه می‌دهید، بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کسب‌وکار شما، فروش کولر و تهویه است، تابستان باید ایمیل‌های بیشتری برای مشترکین خود ارسال کنید، در حالی که اگر صاحب یک آژانس خبری هستید، برای مطلع ساختن کاربران، ارسال ایمیل‌های روزانه مناسب است.

    3- هدف شما از ارسال ایمیل

    هدف از ارسال ایمیل را در نظر بگیرید. آیا قصد فروش محصول خود را دارید؟ آیا قصد هدایت مشترکین به صفحه اجتماعی را دارید؟ آیا هدف ایمیل، پر کردن یک فرم توسط کاربران است؟ طبق گزارش‌ها، اولین ایمیل بالاترین میزان CTR را دارد؛ در نتیجه از این فرصت به خوبی استفاده کنید و در اولین ایمیل، کاربر را به یک هدف مشخص برسانید.

    نکات مهم و تکمیلی در مورد تعدد ارسال ایمیل

    به مشترکین خود اجازه دهید که تعداد دلخواه ایمیل‌های دریافتی را مشخص کنند. این اطلاعات می‌تواند از طریق قرار دادن گزینه‌ای هنگام عضویت در خبرنامه یا به‌وسیله نظرسنجی به دست آید.

    نکته اول: به آمار و ارقام نرخ‌های مختلف خود مانند نرخ بازگشایی، نرخ کلیک، نرخ لغو اشتراک و … توجه کنید و با توجه به آن‌ها و در صورت نیاز، تغییراتی در استراتژی خود ایجاد کنید. می‌توانید با افزایش یا کاهش تعداد ایمیل‌های ارسالی در هفته، نرخ تعاملات را افزایش دهید.

    نکته دوم: تنها به خاطر اینکه ایمیلی ارسال کرده باشید، ایمیل‌های نامربوط ارسال نکنید. زیرا حدود 32 درصد از کاربران به دلیل دریافت ایمیل‌های نامربوط و بی‌فایده، اشتراک خود را لغو می‌کنند.

    نکته سوم: داشتن یک جدول زمانی مشخص و منظم برای ارسال ایمیل تبلیغاتی ضروری است. این جدول به تولیدکنندگان محتوا امکان برنامه‌ریزی دقیق را می‌دهد. همچنین، این کار به مشترکین یک نظم مشخص برای دریافت ایمیل ارائه می‌دهد.

    نکته چهارم: زمان ارسال ایمیل‌ها نیز نقش بسیار مهمی در تعداد ایمیل‌های ارسالی دارد. به عنوان مثال، تعداد ایمیل‌های ارسالی در فصل‌های خرید و تعطیلات باید بیشتر از معمول باشد. در این ایام، مشتری‌ها منتظر دریافت ایمیل‌های بیشتر با محتوای تخفیف، هدیه و پیشنهاد‌های ویژه هستند.

    نکته پنجم: طبق مطالب بیان شده در جلسه افزایش نرخ بازگشایی ایمیل، روز و ساعت ارسال ایمیل‌ها را نیز طوری تنظیم کنید که کاربران بیشتری ایمیل‌ها را ببینند و باز کنند. همان‌طور که قبلاً اشاره شده، سه‌شنبه بهترین روز هفته برای ارسال ایمیل است. اول و آخر هفته روزهای مناسبی نیستند. ساعت مناسب ارسال ایمیل‌ها ساعت 8 تا 10 صبح، 8 شب و 2 بعدازظهر است.

    نکته ششم: از تست A/B برای پی بردن به بهترین فرکانس ارسال ایمیل در ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. برای این کار، باید معیارهای مختلف مانند نرخ لغو اشتراک، شکایت، باز کردن ایمیل، کلیک و تبدیل را نظارت و پیگیری کنید.

    اهمیت و مزایای آنالیز ایمیل مارکتینگ

    فرکانس ارسال ایمیل و اهمیت آنالیز ایمیل مارکتینگ

    برای پیگیری و اصطلاحاً track کردن کمپین ایمیل و  به دست آوردن معیارهای مؤثر، باید از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل (Analytics) استفاده کنید تا در طول زمان، پیشرفت و اثر بخشی کمپین خود را تحت نظر داشته باشید و از نتایج حاصل از آن برای بهینه‌سازی استفاده کنید. اگر می‌پرسید رمز موفقیت ایمیل مارکتینگ چیست، باید گفت که درک دقیق از آنچه هنگام ارسال ایمیل‌ها اتفاق می‌افتد. از جمله مزایای استفاده از ابزار آنالیتیکس در بازاریابی ایمیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1- آگاهی از مخاطب و بررسی رفتار کاربران

    یکی از مزایای بی‌شمار استفاده از گزارش‌های تجزیه‌وتحلیل در ایمیل مارکتینگ این است که باعث شناخت بهتر مخاطب و علایق او می‌شوند. به عنوان مثال، دانستن اینکه بیشتر مخاطبان شما در چه منطقه‌ای ساکن هستند، به شما این امکان را می‌دهد که ایمیل‌های با محتوای مرتبط با آن شهر یا منطقه را ارسال کنید. همچنین، این ابزار می‌تواند مشخص کند که کاربران کدام لینک‌های خبرنامه را بیشتر کلیک می‌کنند و در نتیجه می‌توانید به علایق مخاطبان خود پی ببرید. بعضی ابزارها مانند MailChimp به شما نشان می‌دهند که مخاطبان کدام لینک‌ها را بیشتر به اشتراک می‌گذارند یا کدام ایمیل‌ها را اسپم می‌کنند؛ در نتیجه از این طریق متوجه می‌شوید که چه محتوایی قابلیت اشتراک‌گذاری بیشتری دارد و یا چه محتوایی باعث نارضایتی کاربر و اسپم شدن ایمیل می‌شود.

    2- کمک به تقسیم لیست ایمیل‌ها و کمپین‌های ایمیلی

    صرف‌نظر از نوع کسب‌وکار شما، برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ باید مشترکین خود را درگیر کنید؛ برای تقسیم کردن لیست ایمیل‌ها به‌منظور رسیدن به نتیجه بهتر، نیاز به تشخیص علایق مخاطبان است. این شناخت توسط این ابزار انجام می‌شود و پس از آن، کمپین ایمیل بر اساس علایق مخاطبان به راحتی تقسیم می‌شود.

    3- تسلط بر کمپین بازاریابی ایمیلی برای بهینه سازی

    اگرچه از دست دادن تعدادی از مشترکین کاملاً طبیعی است، اما لغو اشتراک زیاد مخاطبان زنگ خطری است که باید به آن توجه کنید. با استفاده از ابزار آنالیتیکس، می‌توانید کمپینی که باعث لغو اشتراک بسیاری از مخاطبان شده است را شناسایی و علت آن را مشخص کنید. از طریق تجزیه‌وتحلیل نتایج حاصل از این ابزار، بهتر می‌توانید کمپین را اصلاح کنید.

    Google Analytics(GA)، MailChimp و ابزار Mailerlite از جمله معروف‌ترین ابزار تجزیه‌وتحلیل هستند که در جلسات آینده کالج به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

    انتخاب ابزار تجزیه‌وتحلیل باید متناسب با اندازه لیست ایمیل‌ها، تعداد ایمیل‌های ارسالی و ویژگی‌های هر ابزار باشد.

     

    تا انتهای این جلسه از بلوک ایمیل مارکتینگ، کلیاتی برای موفقیت در استراتژی‌های آن را با هم مرور کردیم. در جلسه بعد، برای دوره آموخته‌ها، نگاهی به فعالیت‌های ایمیل مارکتینگ یک کمپین واقعی از صفر تا صد می‌اندازیم. اگر مایلید از زمان انتشار این جلسات آگاه شوید، کافی است ایمیل خود را در این بلوک یادگیری ثبت کنید. 

    هفته آینده منتظر این جلسه جذاب آموزشی باشید.

    • فاطمه خورشیدی
    4.2

    خلاصه

    مزایا و معایب ارسال کم و زیاد ایمیل چیست؟ حد تعادل برای ارسال ایمیل را چگونه تشخیص دهیم؟ چگونه از عملکرد صحیح ایمیل مارکتینگ مطمئن شویم؟ در این مطلب بخوانید

    Sending
    User Review
    3.8 (5 votes)

      2 ديدگاه نظر دهيد

    1. سلام بسیار ممنونم مطلب فوق العاده ای بود با تشکر
      موفق باشید

      • سلام
        خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شده بوده
        ممنون از نظر لطف شما

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.