مفهوم سئو و بهینه سازی اپلیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

زمان مطالعه : 16 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره رایگان دیجیتال مارکتینگ

    در جلسه قبل، استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به‌ صورت مختصر توضیح دادیم. در این جلسه قصد داریم بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو در دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در استورها (ASO) که از استراتژی‌های رایگان هستند را با جزئیات بیشتری شرح دهیم. همچنین راهکارهای انجام هر یک از آنها را نیز در این جلسه توضیح خواهیم داد. برای آگاهی از این اطلاعات، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

    همان‌طور که در جلسه قبل بیان شد، SEO مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو و ASO در دیجیتال مارکتینگ مخفف App Store Optimization به معنی بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در استورهای اپلیکیشن‌ها است.

    نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

    سئو در دیجیتال مارکتینگ روشی استراتژیک برای افزایش بازدید از وب‌سایت است. هرچه وب‌سایت در جایگاه بالاتری در موتورهای جستجو قرار گیرد، بیشتر در معرض دید مردم قرار خواهد بود. موتورهای جستجو هوشمند هستند اما با وجود اینکه همواره در تلاش برای بهبود تکنولوژی خود جهت یافتن وب‌سایت‌ها و ارائه نتایج بهتر به کاربران هستند، همچنان به کمک احتیاج دارند و یک استراتژی خوب سئو در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند کمک شایانی به موتورهای جست‌وجو کند. به دلیل فضای رقابتی اینترنت، برای موفق شدن و بیشتر دیده شدن نیاز به انجام سئو در دیجیتال مارکتینگ داریم. در مرحله اول، انتخاب URL یا نام دامنه یا آدرس وب‌ سایت مناسب می‌تواند به مردم کمک کند که راحت‌تر شما را پیدا کنند؛ به عنوان مثال یک URL خوب باید کمتر از 255 کاراکتر داشته باشد. حالا که می‌دانیم سئو چیست و چه کاربردی در دیجیتال مارکتینگ دارد، در این قسمت درباره راهکارهای لازم جهت بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت صحبت می‌کنیم.

    نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ

    8 راهکار برای بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ

    با رعایت کردن این نکات و پیشنهادها، به مرور شاهد بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ و بالا رفتن رتبه وب‌سایت خود در موتورهای جستجو و در نتیجه افزایش ترافیک خود خواهید بود:

    1- برای بهبود سئو وب سایت محتوای خوب و با کیفیت تولید کنید

    مهم‌ترین نکته‌ای که برای بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ باید رعایت کنید، تولید محتوای باکیفیت و مرتبط است و هیچ راهکار دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود؛ زیرا محتوای مناسب تولید شده برای مخاطبان هدف، باعث افزایش ترافیک وب‌سایت و در نتیجه بهبود اعتبار وب‌سایت شما خواهد شد. یک وب‌سایت با محتوای عالی با یا بدون سئو می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد، اما یک وب‌سایت با محتوای ضعیف حتی با کمک سئو نیز نمی‌تواند موفق عمل کند. و اینجاست که می‌توان به اهمیت تولید محتوا پی برد. فقط به یاد داشته باشید که محتوای وب‌سایت شما باید برای استفاده مردم تولید و منتشر شود و در نتیجه باید طبیعی به نظر بیاید؛ به عنوان مثال، در صورتی که محتوای شما پر از کلمات کلیدی باشد، گوگل با خواندن متن شما متوجه غیرطبیعی بودن محتوای وب‌سایت خواهد شد و رتبه‌بندی شما کاهش خواهد یافت.

    محتوای با کیفیت شامل چه ویژگی‌هایی است؟

    محتوای اصیل: (مقالات، متن، عکس، ویدیو، سخنرانی، اینفوگرافیک و …)  هیچ کپی یا بازنویسی از محتواهای از پیش موجود، وجود نداشته باشد.

    محتوایی که برای اولین بار در وب‌سایت شما منتشر می‌شود: حتی اگر این محتوا متعلق به خود شما باشد، اما قبلاً آن را در وب‌سایت دیگری منتشر کرده‌اید، احتمالا دیگر کارایی لازم را در وب‌سایت شما نخواهد داشت. بازنویسی مقالات از وب‌سایت‌های دیگر گاهی باعث ایجاد محتوای تکراری می‌شود که باعث از بین رفتن اعتبار و رتبه‌بندی وب‌سایت شما خواهد شد، همچنین اگر بازنویسی به درستی انجام نشود ممکن است باعث نقض کپی رایت شود. در صورت وجود محتوای تکراری در وب‌سایتتان، با استفاده از ابزارهایی نظیر CopyScape ،SiteLiner و Screaming Frog از آن مطلع شوید و در جهت رفع آن محتوا اقدام کنید.

    محتوایی که شامل متن باشد: سعی کنید علاوه بر محتوای غیر متنی از محتوای متنی در کنار آن نیز استفاده کنید. به‌ عنوان‌ مثال؛ اگر ویدیو یا تصویری منتشر می‌کنید، یک توضیح متنی در کنار آن اضافه کنید.

    محتوایی که برای کاربر مفید باشد: هیچ محتوایی را بدون هدف خاصی منتشر نکنید. پیش از انتشار هر محتوایی از ارزشمند و مفید بودن آن برای مخاطب هدف، اطمینان حاصل کنید.

    محتوایی که به‌ خوبی در مورد آن تحقیق شده باشد: کاربران تمایلی به خواندن پست‌هایی که سریع آماده شده‌اند و کیفیت لازم را ندارد علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

    همچنین، همان‌طور که کاربران نسبت به محتوا حساس هستند، جستجوگرها نیز این حساسیت را دارند؛ در نتیجه محتوای وب‌سایت باید به‌طور منظم به‌ روزرسانی شود. نظم در انتشار محتوا یکی از پارامترهای مهم در تصمیم‌گیری موتورهای جست‌وجو است.

    2- از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط استفاده کنید

    کلمات کلیدی عباراتی هستند که کاربران هنگام جستجوی یک کسب‌وکار در گوگل یا سایر جستجوگرها تایپ می‌کنند. بدون در نظر گرفتن کلیدواژه‌ها و تحقیق در این زمینه، هر کمپین سئویی با شکست مواجه می‌شود. این تکنیک نیز یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ است. برای جستجوی کلمات کلیدی مناسب به این فکر کنید که افراد به ‌صورت آنلاین چگونه محصولات یا خدمات ارائه‌ شده توسط شما را جستجو می‌کنند. عبارات کلیدی مناسب برای هر صفحه وب‌سایت را شناسایی کنید و آن عبارت را چندین بار در صفحه موردنظر تکرار کنید؛ به عنوان مثال یک یا دو بار در پاراگراف‌های ابتدایی و پایانی، و همچنین دو تا چهار بار در قسمت‌های دیگر محتوا تکرار شود. از کلمات کلیدی می‌توان در تیترها، لینک صفحات مختلف وب‌سایت و حتی در آدرس URL استفاده کرد.

    برای برجسته کردن عبارات کلیدی از روش‌هایی نظیر بولد کردن، ایتالیک کردن، تگ کردن و سایر روش‌های تأکیدی استفاده کنید، اما بیش ‌از حد لازم این کار را انجام ندهید. سعی کنید کلیدواژه‌های انتخابی در صورت امکان مخصوص به کسب‌وکار شما باشد، اما در نظر داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای هر قطعه متنی که منتشر می‌کنید بسیار مهم‌تر از انتخاب عبارات خاص است.

    هرگز خوب نوشتن را فدای بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ نکنید؛ زیرا بهترین صفحات نه برای قرار گرفتن در صفحات جستجو بلکه برای استفاده کاربران نوشته شده‌اند. اگر به دلیل بهینه‌سازی وب‌سایت برای سئو، جمله‌ای غیرطبیعی به نظر می‌آید، آن را تغییر دهید؛ زیرا خوانندگان در خواندن و فهمیدن مطلب دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه از اعتبار وب‌سایت شما کاسته خواهد شد. به بیان ساده‌تر، هر تغییری که باعث آسودگی کاربران شود، شما را نیز در جایگاه بالاتری در موتورهای جستجو قرار خواهد داد. در آخر به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدای کمپین سئو در دیجیتال مارکتینگ، دستیابی به رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو به دلیل رقابت زیاد افرادی که در طولانی‌مدت در این زمینه فعالیت داشته‌اند سخت و زمان‌بر است.

    برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مناسب مراحل زیر را طی کنید:

    • یک لیست تهیه کنید.
    • سعی کنید که کلمات و عبارت انتخابی به ‌اندازه کافی خاص باشد.
    • خود را جای مشتری بگذارید و مانند او فکر کنید.
    • از ابزار انتخاب کلید واژه استفاده کنید. Google Keyword Planner، Moz Explorer و SEMrush از جمله ابزارهای مورد استفاده برای انتخاب کلمات کلیدی هستند. (البته متاسفانه در قسمت انتخاب کشور این ابزارهای جست‌وجو، امکان انتخاب ایران وجود ندارد.

    3-  لینک‌های داخلی وب‌سایت خود را جهت‌دهی کنید

    ساختار وب‌سایت شما در تعیین اهداف هر صفحه توسط موتورهای جستجو نقش مهمی دارد. لینک‌های داخلی به کاربران کمک می‌کند بین صفحات در وب‌سایت حرکت کنند و این مورد برای بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ بسیار خوب است. موتورهای جستجو نیز مانند کاربران روی لینک‌ها کلیک می‌کنند و می‌توانند به صفحات مختلف مانند “تماس با ما”، “فروشگاه آنلاین” و یا هر صفحه دیگری منتقل شوند. اما هدف از لینک سازی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ هر وب‌سایتی دارای صفحات مهمی است، لینک‌های داخلی یکی از راه‌های اشاره به مهم‌ترین صفحات وب‌سایت است و همچنین راهی برای افزایش تعداد کاربرانی است که از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند؛ زیرا کاربرانی که یک پست را می‌خوانند تمایل بیشتری به کلیک روی لینک ادامه مطلب دارند. در نتیجه علاوه بر زمان سپری شده در وب‌سایت، تعداد صفحاتی که توسط کاربران بازدید می‌شود نیز افزایش می‌یابد. در هر صفحه، مخصوصا در قسمت اصلی، تعدادی لینک داخلی به کار ببرید.

    4- برای هر صفحه عناوین و توضیحات مناسب ایجاد کنید

    عنوان و توضیحات صفحه، دو مورد از مهم‌ترین معیارهایی است که گوگل بر اساس آن‌ها وب‌سایت شما را رتبه‌بندی می‌کند. پس از مشاهده URL توسط کاربران، آن‌ها شاهد عناوین و توصیفات وب‌سایت شما که اصطلاحا متا تگ نام دارند، خواهند بود. متا تگ (Meta Tag) در واقع همان عنوان و شرح ارائه شده در زیر لینک وب‌سایت در صفحه جستجو است. به همین دلیل در نظر گرفتن عنوان و توضیحات منحصربه‌فرد، فرمت مناسب و به‌ کارگیری تصاویر برای هر صفحه وب‌سایت برای بهبود سئو وب سایت بسیار ضروری است.

    عنوان سئو: همان جملات کوتاهی است که با حرکت موس روی آن برجسته می‌شود و به کاربر و موتورهای جستجو در فهم آنچه در صفحه وب‌سایت وجود دارد، کمک می‌کند.

    توضیحات یا متا تگ: همان عباراتی است که به‌ صورت کوتاه در زیر لینک ارائه‌ شده تا کاربران با خواندن آن متوجه شوند که وب‌سایت شما در مورد چیست و تصمیم بگیرند که آن را بررسی کنند. توضیحات در صفحه جستجو مشاهده می‌شود، برای هر صفحه منحصربه‌فرد است و باید حداکثر 150 کاراکتر داشته باشد.

    فرمت: علاوه بر موارد فوق، فرمت صفحات وب‌سایت نیز باید رعایت شود؛ یعنی هر صفحه نیاز به‌ عنوان (h1) و زیر عنوان (h2) دارد. قسمت‌های مهم باید بولد یا ایتالیک شود. اندازه فونت نوشته‌ها باید حداقل 12 پیکسل باشد. برای جلوگیری از طولانی شدن نوشته‌ها و خوانایی بهتر، متن باید به پاراگراف‌های کوتاه که هرکدام حداکثر 4 الی 5 خط دارند، تقسیم شود.

    تصاویر: استفاده از تصاویر برای ارائه اهداف نوشته نیز مهم هستند، اما نباید آن‌قدر زیاد استفاده شوند که سرعت بارگذاری صفحه وب‌سایت کاهش یابد. حتما از تصویرهای خود استفاده کنید و در صورت استفاده از تصاویر سایر وب‌سایت‌ها، به منبع ارجاع دهید. هرچه حجم عکس‌های استفاده‌شده کمتر باشد، صفحه سریع‌تر بارگذاری می‌شود. در صورتی‌که تعداد زیادی تصویر در صفحه دارید، از یک شبکه تحویل محتوا استفاده کنید.

    دسته‌بندی: برای کمک به کاربران و موتورهای جستجو برای پیدا کردن هرچه سریع‌تر آنچه می‌خواهند، مطالب خود را بخش‌بندی کنید.

    5- سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید

    سرعت بالای بارگذاری وب‌سایت علاوه بر یکی از عوامل رتبه‌بندی موتورهای جستجو، بر نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری نیز تأثیر می‌گذارد. طبق گفته آمازون، افزایش تنها یک ثانیه در سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت باعث 1.6 میلیارد دلار ضرر به یک شرکت شد. همچنین تحقیقات ثابت کرده است در صورتی که سرعت بارگذاری صفحات بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 40 درصد از بازدیدکنندگان صفحه را ترک خواهند کرد. بااین‌وجود، هنوز تعدادی از صاحبان کسب‌وکار برای بهبود آن تلاشی نمی‌کنند. با استفاده از ابزار Pingdom، سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را اندازه‌گیری کنید و با استفاده از نتایج به ‌دست ‌آمده از آن، تصاویر یا کدهایی که باعث تاخیر در بارگذاری می‌شوند را بهینه کنید.

    سئو در دیجیتال مارکتینگ

    6- بک لینک‌ها را خریداری نکنید، آنها را به دست آورید!

    به دلیل اینکه کیفیت و کمیت لینک‌های ورودی تأثیر قابل ‌توجهی در رتبه‌بندی وب‌سایت دارد، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار اقدام به خرید یا فروش لینک‌ها می‌کنند؛ درحالی‌که این کار خلاف قوانین گوگل است. همچنین موتورهای جستجو به‌ راحتی می‌توانند لینک‌های مشکوک، دستکاری ‌شده و غیرطبیعی را شناسایی کنند و در نتیجه استفاده از لینک‌های خریداری ‌شده، باعث کاهش رتبه در موتورهای جستجو می‌شود. این مساله نشان می‌دهد که اهمیت استفاده درست از بک لینک چیست و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به ‌جای صرف هزینه برای خرید لینک، زمان و هزینه خود را صرف تولید و انتشار لینک محتوای جذاب و نشان دادن شایستگی‌های خود کنید.

    7- در تصاویر و ویدیوها از alt text استفاده کنید

    بهتر است از alt text (متنی که به ‌صورت جایگزین برای تصاویر و ویدیوها نوشته می‌شود) برای توصیف تصویر یا ویدیو استفاده کرد. این توضیح مختصر بهترین موقعیت برای به کار بردن کلمات کلیدی و نام بردن از برند شماست.

    8- اطلاعات تماس کسب‌وکار خود را در سایت به کار ببرید

    اگر شما صاحب یک کسب‌وکار محلی هستید، برای بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ اطلاعات تماس و  آدرس را در وب‌سایت خود قرار دهید. با توجه به منطقه جغرافیایی، این کار به جستجوگرها کمک می‌کند تا شما را به مشتریان بالقوه معرفی کند. حتی اگر کسب‌وکار شما مکان خاصی نداشته باشد، قرار دادن اطلاعات تماس در هر صفحه وب‌سایت باعث اعتبار در گوگل و قرار گرفتن در رتبه بالاتر می‌شود و درنتیجه مشتریان راحت‌تر به شما دسترسی پیدا خواهند کرد.

    معرفی و آموزش ابزارهای سئو در دیجیتال مارکتینگ

    سئو در دیجیتال مارکتینگ علاوه بر تخصص، به ابزار نیز نیاز دارد. بعضی از ابزارها رایگان و برخی دیگر به‌ صورت پولی هستند. برای اجرای سئو در دیجیتال مارکتینگ به ابزارهایی با عملکردهای مختلف نیاز داریم. این عملکردها را می‌توان به شش مورد تقسیم کرد: 1- کلمات کلیدی 2- رتبه‌بندی 3- محتوا 4- لینک سازی 5- حذف لینک 6- سئو تکنیکال

    ابزارهای زیادی برای انجام هر یک از عملکردهای بالا وجود دارد. تعدادی از ابزار انجام سئو در زیر ذکر شده است:

    یک- Google Trends، Ubersuggest، Term Explorer، SEMrush

    این ابزارها برای جستجوی کلیدواژه است. شما می‌توانید از طریق مشاهده و مقایسه نتایج حاصل از این ابزارها، بهترین کلیدواژه‌ها را پیدا کنید.

    دو- BROWSEO

    با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه شوید که چه چیزی نیاز به اصلاح دارد تا نتیجه بهتری از سئو حاصل شود. تنها کافی است آدرس URL وب‌سایت خود را وارد کنید.

    سه- Screaming Frog

    این ابزار وب‌سایت شما را دنبال می‌کند و مشکلات مربوط به لینک‌های خراب، فایل‌های با حجم زیاد، مطالب تکراری و … را پیدا می‌کند و با استفاده از نتایج این جستجو می‌توان سئو در دیجیتال مارکتینگ را بهبود بخشید.

    چهار- GTmetrix

    این ابزار سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت شما را اندازه‌گیری می‌کند و راه‌هایی برای بهبود سرعت آن ارائه می‌دهد. فقط کافی است آدرس URL وب‌سایت خود را وارد کنید.

    پنج- Rank Checker، Google Search Console، Authority Labs

    این ابزارها به شما کمک می‌کند که محل حضور وب‌سایت خود در موتورهای جستجو را ببینید و در صورت نیاز آن را بهبود بخشید. با استفاده از این ابزارها همیشه می‌دانید که کجا قرار دارید.

    شش- Responsive Design Test

    این ابزار به شما کمک می‌کند که وب‌سایتی طراحی کنید که برای دستگاه‌های مختلف مناسب باشد و نیازی به طراحی چندین وب‌سایت برای دستگاه‌های مختلف نیست.

    هفت- Check My Links

    این ابزار به شما کمک می‌کند تنها از طریق کلیک بر روی یک دکمه، فوراً لینک‌های خراب را وب‌سایت خود را پیدا کنید.

    هشت- DIBZ، LinkMiner Plugin، Buzzstream

    این ابزارها به شما برای ایجاد لینک کمک می‌کند. تنها کافی است نوع لینکی که می‌خواهید را وارد کنید.

    تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

    مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

    میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

    بهینه‌سازی اپلیکیشن در استورها یا ASO در دیجیتال مارکتینگ

    ASO در دیجیتال مارکتینگ در واقع فرایند بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های موبایل به ‌منظور قرار گرفتن در جایگاه بالاتر نتایج جستجو در مارکت و در نتیجه بیشتر دیده شدن اپلیکیشن است. ASO در دیجیتال مارکتینگ از لحاظ هدف، به فرایند سئو شباهت بسیاری دارد؛ هدف اصلی از انجام فرایند ASO در دیجیتال مارکتینگ، هدایت افراد به صفحه معرفی اپلیکیشن یعنی افزایش ترافیک و در نهایت دانلود آن اپلیکیشن است. این فرایند باید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های توسعه‌دهندگان باشد؛ زیرا به ‌طور تقریبی 65% از افراد اپلیکیشن موردنظر خود را از طریق جستجو در مارکت‌های اصلی می‌یابند و این آمار، ضرورت انجام فرایند ASO در دیجیتال مارکتینگ را کاملاً مشخص می‌کند.

    باید توجه داشته باشید که این فرایند پیچیده و زمان‌بر است، اما نتایج چشم‌گیری را به همراه دارد. هرچه یک اپلیکیشن بیشتر دانلود شود، در رتبه بالاتری در مارکت قرار خواهد گرفت. به‌منظور دستیابی به رتبه بالا، محبوبیت بیشتر و نهایتا درآمد بیشتر باید عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار بر ASO را شناسایی و به ‌طور کامل به آن‌ها عمل کنید.

    6 راهکار بهبود ASO در دیجیتال مارکتینگ

    برخی از عوامل تأثیرگذار در فرایند بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های موبایل در زیر توضیح داده می‌شوند:

    1- انتخاب عنوان مناسب برای اپلیکیشن، راهی برای بهبود ASO در دیجیتال مارکتینگ

    اگر قصد راه‌اندازی یک اپلیکیشن جدید را دارید، باید نام مناسبی برای آن پیدا کنید؛ یک عنوان خوب در رتبه‌بندی اپلیکیشن تاثیر قابل ‌توجهی دارد. این عنوان باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

    • کوتاه باشد؛ بازدیدکننده باید بدون نیاز به کلیک روی اپلیکیشن، بتواند نام کامل آن را هنگام جستجو مشاهده کند. برای اپلیکیشن‌های iOS، شرکت Apple پیشنهاد می‌کند که برای ارائه عنوان به بهترین شکل ممکن، تعداد کاراکترها کمتر از 23 باشد. برای اپلیکیشن‌های اندرویدی یک محدودیت 30 کاراکتری برای عنوان اپلیکیشن وجود دارد.
    • خاص و خلاقانه باشد؛ انتخاب عنوان مشابه به عناوینی که سایرین در بازار اپلیکیشن استفاده می‌کنند، ایده خوبی نیست. عنوان اپلیکیشن باید منحصربه‌فرد باشد و با این کار، از گم‌شدن اپلیکیشن خود در میان اپلیکیشن‌های با نام‌های مشابه در صفحه نتایج جلوگیری می‌شود.
    • ساده و ماندگار باشد؛ عنوان اپلیکیشن باید به ‌راحتی به در حافظه بماند و به ‌راحتی نوشته شود.
    • نشان‌دهنده ویژگی‌های اپلیکیشن باشد؛ نام اپلیکیشن شما باید در‌بر‌دارنده ویژگی‌ها و کاربر‌های اپلیکیشن شما باشد.
    • از کاراکترهای عجیب مانند علائم و نشانه‌های خاص استفاده نکنید.
    • از کلمات کلیدی در عنوان اپلیکیشن خود استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام شده این ترفند به‌طور متوسط باعث 10.3% بهبود رتبه شما در رتبه‌بندی نتایج جستجو می‌شود.

    به این نکته توجه داشته باشید که اگر اپلیکیشنی را قبلا منتشر کرده‌اید، تغییر نام آن ایده خوبی نیست. با این کار، ممکن است تعدادی از دانلودهای بالقوه خود توسط افرادی که نام اپلیکیشن شما را شنیده‌اند، توضیح آن را خوانده‌اند یا پستی در مورد اپلیکیشن شما در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اند را از دست بدهید و پس از تغییر نام، ممکن است اپلیکیشن شما را پیدا نکنند، و این خود باعث شکست فرایند ASO در دیجیتال مارکتینگ می‌شود.

    2- تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی مورد استفاده در صفحه اپلیکیشن‌ها

    انتخاب، ردیابی، تجزیه ‌و تحلیل کلمات کلیدی مرتبط و پرکاربرد، در فرایند ASO در دیجیتال مارکتینگ کاری زمان‌بر است. انتخاب و بهینه‌سازی کلمات کلیدی ترکیبی از هنر و دانش است؛ زیرا به خلاقیت همراه با آنالیز تکنیکی نیاز دارد. در ابتدا تمام کلماتی که به نظرتان مناسب است را یادداشت کنید. برای این کار از گوگل، توییتر و … استفاده کنید. اپلیکیشن‌های موفق مشابه را جستجو کنید و از نرم ‌افزارهایی برای پیگیری کلیدواژه‌های رقبای خود استفاده کنید. کلمات کلیدی آن‌ها را بررسی کرده و از آن‌ها ایده بگیرید.

    ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن خود را پیدا کنید در غیر این صورت هنگامی ‌که مردم کلمه‌ای را جستجو کنند و با یک اپلیکیشن نامربوط روبرو شوند، باعث آزار آنها می‌شوید. کلید واژه‌هایی را انتخاب کنید که مردم جستجو می‌کنند. میزان این جستجو و ترافیک نباید آن‌ قدر زیاد باشد که دستیابی به آن دشوار یا غیرممکن باشد و از طرف دیگر میزان این ترافیک نباید خیلی کم باشد به‌ طوری‌که تعداد افرادی که آن کلمه‌ها را جستجو می‌کنند، بسیار اندک باشد.

    کلمات کلیدی با کمترین رقابت را پیدا کنید و اپلیکیشن خود را در رتبه بالاتری قرار دهید. به ‌طور قطع، قرار گرفتن در 10 رتبه اول یک جستجوی متوسط بهتر از قرار گرفتن در 200 رتبه اول یک جستجوی میلیونی است. محل قرارگیری کلمات کلیدی نیز بسیار مهم است. کلمات کلیدی در فضاهای مختلف اپلیکیشن مانند عنوان و توضیحات استفاده می‌شود که در ادامه به‌ صورت جداگانه برای هر دو فضای اندرویدی و iOS توضیح داده می‌شود:

    به کار بردن کلمات کلیدی در سیستم عامل اندروید برای بهینه سازی اپلیکیشن

    عنوان: یک ابزار قوی برای رتبه‌بندی که شامل بعضی کلمات کلیدی اصلی و نام برند است و حداکثر می‌تواند 50 کاراکتر داشته باشد.

    شرح مختصر: برای نوشتن یک توصیف مختصر و جذاب در مورد ویژگی‌ها و کاربرهای اپلیکیشن حداکثر می‌توانید از 80 کاراکتر استفاده کنید.

    توضیحات: در این قسمت برای توصیف جذاب و ساختار یافته اپلیکیشن خود می‌توانید از حداکثر تعداد کاراکتر یعنی 4000 کاراکتر استفاده کنید. کلمات کلیدی خود را چندین بار تکرار کنید و به پنج خط اول و آخر متن توضیحات توجه بیشتری داشته باشید چرا که از اهمیت بیشتری در رتبه‌بندی برخوردارند.

    نام توسعه‌دهنده: می‌تواند شامل کلیدواژه‌ها باشد.

    ASO در دیجیتال مارکتینگ

    به کار بردن کلمات کلیدی در سیستم عامل iOS برای بهبود ASO در دیجیتال مارکتینگ

    نام اپلیکیشن: در فضای نام اپلیکیشن می‌توانید علاوه بر نام برند، برخی کلیدواژه‌ها را نیز وارد کنید.

    فضای کلمات کلیدی: دارای محدودیت 100 کاراکتر است، بنابراین به‌صورت بهینه و هوشمندانه از عبارات استفاده کنید، اعداد را صورت 1،2،3… بنویسید، بین کلمات فاصله نگذارید و اگر از حالت مفرد استفاده کرده‌اید، از حالت جمع در عبارات و کلمات استفاده نکنید.

    نام توسعه‌دهنده: مانند سیستم اندروید، می‌توانید چند کلمه کلیدی در این قسمت اضافه کنید.

    زیرنویس: در iOS 11، پس از نام اپلیکیشن، یک فضا با محدودیت حداکثر 30 کاراکتری برای تأکید بر ایده و هدف اپلیکیشن قرار دارد که با ذکر چند کلیدواژه در این قسمت بر رتبه‌بندی جستجو تأثیر می‌گذارد.

    متن تبلیغاتی: در iOS 11، یک فضا با محدودیت 170 کاراکتر در قسمت بالای اپلیکیشن نمایش داده می‌شود که قابلیت تغییر را دارد؛ درحالی‌که توضیحات تا زمان آپدیت بعدی اپلیکیشن ثابت باقی می‌ماند.

    3- دسته‌بندی صحیح اپلیکیشن در اپ استورها

    به دلیل وجود تعداد زیادی اپلیکیشن در مارکت‌ها، قرار دادن اپلیکیشن‌ها‌ در دسته‌بندی‌‌های مناسب، علاوه بر اینکه به کاربران کمک می‌کند تا اپلیکیشن مورد نظرشان را به ‌راحتی پیدا کنند، احتمال دانلود اپلیکیشن را نیز افزایش می‌دهد. با قرار دادن اپلیکیشن خود در دسته‌ای که کمترین رقابت را داشته باشد، احتمال موفقیت ASO در دیجیتال مارکتینگ افزایش خواهد یافت.

    4- طراحی یک آیکن خوب و چشمگیر از روش‌های بهبود ASO در دیجیتال مارکتینگ

    آیکن اپلیکیشن مانند عنوان آن، اولین چیزی است که به مردم نمایش داده می‌شود. با توجه به حضور اپلیکیشن‌های بسیار زیاد، چشمگیر بودن اولین قدم در راه موفقیت ASO در دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از کاربران برای تصمیم‌گیری و انتخاب آسان اپلیکیشن از میان گزینه‌های زیاد، آیکن اپلیکیشن را معیار انتخاب خود قرار می‌دهند. داشتن یک آیکن خوب برای اپلیکیشن، احتمال دانلود آن را افزایش می‌دهد. درنتیجه شما به ‌راحتی می‌توانید از طریق طراحی باکیفیت و خلاقانه آیکن، توجه کاربران را جذب کنید. آیکن اپلیکیشن به طور مستقیم بر رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارد اما از آنجایی ‌که یک آیکن خوب مردم را تشویق به دانلود اپلیکیشن می‌کنند، نرخ دانلود آن افزایش یافته و در مارکت‌های اپلیکیشن در رتبه بهتری قرار خواهد گرفت و در نتیجه استراتژی ASO در دیجیتال مارکتینگ شما موفق خواهد بود. سعی کنید که از نرم‌افزارهای تولید آیکن استفاده نکنید و خودتان آن را طراحی کنید. برای طراحی آیکن نکات زیر را در نظر داشته باشید:

    واضح باشد؛ برای طراحی آیکون اپلیکیشن خود بر روی ویژگی و کاربرد اصلی آن تمرکز کنید و المانی را انتخاب کنید که اپلیکیشن شما را به بهترین وجه ممکن توضیح می‌دهد.

    از تصاویر کلی استفاده کنید؛ به‌عنوان‌مثال اگر اپلیکیشن شما مربوط به پست است، به‌ جای استفاده از یک کامیون یا صندوق پست باید تنها از تصویر یک نامه استفاده کنید.

    از متن در آیکون استفاده نکنید. اندازه آیکون بسیار کوچک است و متن روی آن دیده نمی‌شود. همچنین، یک تصویر به ‌اندازه هزاران کلمه، مفهوم را منتقل می‌کند.

    ساده باشد؛ از یک تصویر کلی و جهانی بر روی زمینه ترجیحا تک‌رنگ استفاده کنید. از ویژگی سه‌بعدی و دیگر افکت‌ها استفاده نکنید.

    از مفاهیم، کاربردها و کنتراست رنگ‌ها آگاهی داشته باشید. هر رنگ ممکن است در مناطق مختلف معنی متفاوتی داشته باشد در نتیجه به این نکته توجه داشته باشید که آیکون‌ها و رنگ‌ها را بومی ‌سازی کنید؛ اما به‌ طورکلی بعضی رنگ‌ها در سراسر جهان معنای یکسانی دارند.

    قرمز: این رنگ نشان‌دهنده انرژی، فوریت و هیجان است و کمی ترسناک است و ممکن است در تبلیغات اثر منفی داشته باشد.

    آبی: این رنگ قابل‌اعتماد و امن است و معمولا برای بانک‌ها استفاده می‌شود.

    سبز: این رنگ بسیار آرامش‌بخش، همراه با آسودگی، مناسب برای پردازش توسط چشم و متناسب با سلامتی و تندرستی است.

    5- توضیحات مناسب درباره اپلیکیشن به منظور بهبود ASO در دیجیتال مارکتینگ

    ارائه یک توضیح هوشمندانه در مورد اپلیکیشن، بهترین فرصت برای بهینه‌سازی ASO در دیجیتال مارکتینگ است. چند جمله اول توضیحات شما بسیار مهم است، در نتیجه در انتخاب عبارات آن دقت کنید. توضیحات اپلیکیشن باید دارای خصوصیاتی از جمله موارد زیر باشد:

    توضیحات ارائه‌شده جذاب باشند؛ این توضیحات باید بتوانند نظر کاربران را به خود جلب کنند و آن‌ها را به دانلود آن ترغیب کنند.

    توضیحات، اپلیکیشن را به‌صورت واضح، ساده و به بهترین روش ممکن توضیح دهند. در این توضیحات نباید از اصطلاحات سخت و پیچیده استفاده کرد و به‌ دور از هرگونه ابهامی باشد.

    توضیحات باید شامل فهرستی از ویژگی‌ها و کاربردهای مثبت و مفید اپلیکیشن شما باشند.

    توضیحات باید شامل اطلاعاتی در مورد شما به‌ عنوان تولیدکننده و هدفتان از ایجاد این برنامه باشد.

    اگر صاحب اپلیکیشن موفق دیگری در مارکت هستید، برای کسب اعتبار، حتما این موضوع را در توضیحات ارائه دهید.

    متن توضیحات، مشکلات املایی و گرامری نداشته باشد.

    توضیحات باید حقایق را بیان کند. بلافاصله بعد از دانلود اپلیکیشن، حقیقت آشکار می‌شود، درنتیجه به‌هیچ‌عنوان دروغ نگویید.

    توضیحات باید مختصر و مفید باشد و از اضافه گویی در این مورد پرهیز کنید.

    6- بهبود رتبه اپلیکیشن در مارکت‌ها، از اهداف بهینه سازی اپلیکیشن در استورها

    علاوه بر ارتقای رتبه‌بندی، باید پشتیبانی‌های بیشتری در اختیار مشتریانی که دانلود می‌کنند بگذارید و از این طریق، رتبه‌بندی خود را به‌طور غیر مستقیم بهبود بخشید. بعضی عوامل در مارکت اپلیکیشن‌ها وجود دارند که بر الگوریتم رتبه‌بندی و ASO در دیجیتال مارکتینگ تأثیر می‌گذارند اما به‌سختی توسط شما کنترل می‌شود مانند: تعداد کل دانلودها، رتبه‌بندی و نظرات کاربران؛ اما از طریق رعایت نکات زیر می‌توانید این عوامل و نهایتاً رتبه‌بندی را بهبود بخشید:

    • یک ایمیل یا وب‌سایت برای پشتیبانی کاربران در اپلیکیشن قرار دهید.
    • اپلیکیشن خود را به‌صورت منظم آپدیت کنید.
    • مشکلات (bugs) موجود در اپلیکیشن را رفع کنید.
    • انتقادپذیر باشید، نظران کاربران را گوش کنید و سریعاً در جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید.
    • از کاربران خود مراقبت کنید؛ این کار را از طریق پرسیدن نظرات آن‌ها در مورد اپلیکیشن، ارتباط با آن‌ها، پاسخگویی سریع و رفتار دوستانه با آ‌ن‌ها انجام دهید؛ زیرا تعداد لغو نصب و نرخ بازگشت اپلیکیشن‌ها بر رتبه‌بندی تأثیر می‌گذارد.

     

    به یاد داشته باشید که هر دو فرایند SEO و ASO در دیجیتال مارکتینگ و بسیار زمان‌بر است و همواره نیاز به نظارت و تنظیم دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب به‌طور منظم عوامل مؤثر در SEO و ASO در دیجیتال مارکتینگ را دنبال و تست کنید و از طریق تجزیه ‌و تحلیل نتایج، وب‌سایت و اپلیکیشن خود را بررسی و بهینه‌سازی کنید. علاوه بر این، باید رقبای خود را نیز تحت نظر بگیرید؛ زیرا تمام این‌ها می‌تواند بر رتبه‌بندی شما اثر بگذارد.

    در جلسه بعدی کالج یکی از استراتژی‌های غیررایگان مارکتینگ یعنی بازاریابی موتور های جستجو (SEM) را توضیح خواهیم داد و یک گام دیگر در دیجیتال مارکتینگ جلو خواهیم رفت.

    اگر مایلید از انتشار جلسات مطلع باشید و در این کلاس یادگیری سهیم شوید، کافی است ایمیل خود را در این بلوک ثبت کنید.

    • نازنین قاسمی
    4.2
    Sending
    User Review
    3.54 (13 votes)

      12 ديدگاه نظر دهيد

      • سلام
        ممنون از اینکه اطلاعات و تجربیات خودتون رو با ما در میان میگذارید.

    1. باسلام
      بابت مطالب خوبتون ممنونم و خدا قوت
      مورد 6 از سئو رو میتونین بیشتر توضیح بدین؟

      • سلام
        خیلی ممنون از نظر لطف شما
        چه قسمتیش رو متوجه نشدین که توضیح بدم؟
        یکی از مواردی که روی بهبود رتبه سئو تاثیر داره، بک لینک‌هایی هست که به وب‌سایت شما داده میشه. برخی از کسب‌وکارها اقدام به خریداری این لینک‌ها می‌کنند که اشتباه هست و چون گوگل یک الگوریتم هوشمند داره، این موضوع رو متوجه میشه و نتیجه برعکس خواهد داد.

        • بله یکمم تحقیق کردم متوجه شدم. ولی آیا خریدن بک لینک های ریپورتاژ که از بهترین بک لینک ها هم هست خودش خرید حساب نمیشه؟ چون تا جایی که فهمیدم بک لینک هایی که صرفا به قصد تعداد خریده میشه چون اکثرا به محتوای سئو ربطی نداره ضرر وارد میکنه ولی ریپورتاژ آگهی بک لینک مفیدی هستش که خریدنیه به هرحال
          ممنون از پاسخگویی و سایت خوبتون

          • بله دقیقاً درست میگین، بک لینک‌های رپورتاژها برای سئو بسیار مفید هستند. چرا که محتوای مرتبط با سایت شما تولید شده و به سایتتون ارجاع داده شده.

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.