کسب درآمد تبلیغاتی از اپلیکیشن – جلسه آخر

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل

    در جلسات گذشته این بلوک یادگیری به ابعاد مختلف کسب درآمد از اپلیکیشن پرداختیم. در جلسه اول سه چالش اصلی کسب درآمد (جذب کاربر، نرخ بازگشت و پرداخت) را توضیح دادیم و شاخص LTV را به عنوان پارامتر اصلی جهت‌دهی به درآمدزایی معرفی کردیم. در جلسه دوم با معرفی مدل Hook رفتار کاربران را بهتر شناختیم و مدلی برای خلق عادت رفتاری آموختیم. در جلسه سوم ‌انواع مدل‌های درآمدزایی اپلیکیشن‌ها را بررسی کردیم و در مورد قیمت‌گذاری برای یک اپلیکیشن توضیحاتی ارائه دادیم.

    کسب درآمد از اپلیکیشن

    در جلسات چهارم تا دهم، موفق‌ترین توسعه‌دهندگان ایرانی تجربه‌های کسب درآمد خود از پرمخاطب‌ترین بازی‌های ایرانی را ارائه دادند. در جلسه چهارم سازنده بازی لوتی‌ها کلیتی از صنعت گیم و تخمین هزینه‌های یک استودیوی ساخت اپلیکیشن ارائه دادند. سپس در جلسه پنجم تجربه‌های تاد استودیو (سازنده بازی فودکرفت) در مورد شاخص‌های آماری مهم برای کسب موفقیت درآمدی یک بازی را مطالعه کردیم و با ابزاری برای بررسی وضعیت آماری اپلیکیشن آشنا شدیم. در جلسه ششم به مسیر درآمدزایی بازی باباپز پرداختیم و چالش‌ها و راه‌حل‌های یک نمونه موردی موفق را مطالعه کردیم.

    آقای حسین ابرار در جلسه هفتم در مورد اهمیت محتوا و تولید آن در درآمدزایی بازی نکات ارزشمندی را آموزش و آثار آن را در مجموعه بازی‌های دنده دو توضیح دادند. در جلسه هشتم اهمیت و نحوه استفاده از شانس در کسب درآمد از بازی‌هایی مانند پسرخوانده و بازی‌سازی مدرن امروز معرفی شد. استراتژی و پنج گام حداکثر کردن درآمد یک بازی در استودیو دیاکوگیمز موضوع جلسه نهم بود و بالاخره در جلسه دهم، تیم کوییز آو کینگز از تدوین مدل درآمدی این بازی موفق و مهم‌ترین اقدام‌های آن برای افزایش درآمد صحبت کردند.

    سعی کردیم که با بهره‌گیری از تجربه موفق‌ترین بازی‌های ایرانی، مباحث مربوط به درآمدزایی از بازی‌هایی که پرداخت درون برنامه‌ای دارند را آموزش دهیم. حال در جلسه آخر از این مجموعه یادگیری، به مدل‌های کسب درآمد تبلیغاتی از اپلیکیشن می‌پردازیم.

    کسب درآمد تبلیغاتی از اپلیکیشن

    همانطور که در جلسات قبل اشاره کردیم، به‌طور متوسط تنها 5 درصد از کاربران هر اپلیکیشن پرداخت درون برنامه‌ای انجام می‌دهند و برای درآمدزایی از 95 درصد کاربران باید فکری دیگر کرد. راه حل امروز اپلیکیشن‌ها برای بهبود این وضعیت، استفاده از انواع مدل‌های تبلیغاتی است.

    آمارها نشان می‌دهند یکی از مهم‌ترین نگرانی صاحبان اپلیکیشن‌ها برای کسب درآمد تبلیغاتی معمولا از دست دادن کاربران است. خوشبختانه تحقیقات دانشگاه سان‌فرانسیسکو بیان داشتند که فرکانس تبلیغات تماشا شده توسط کاربر تاثیری در نرخ حذف اپلیکیشن و کاهش نرخ بازگشت او به اپلیکیشن ندارد. آن‌چه فاکتور مهم در این دو نرخ است، تجربه‌ی کاربری اپلیکیشن است. اگر تبلیغات را در محل‌های مناسبی قرار دهید، نگرانی در مورد افزایش تعداد تبلیغ‌های تماشا شده توسط کاربر بی‌معنی است، اما تعداد بیشتر تبلیغ تماشا شده توسط کاربر به معنای درآمد مستقیم بیشتر ناشر است.

    درآمد

    روش‌های مختلف تهاجمی و کاربرپسندی برای این کسب درآمد وجود دارد که در این جلسه به تفصیل به هر کدام می‌پردازیم تا بتوانید با حفظ کیفیت تجربه کاربری، افزایش درآمد را تجربه کنید.

    آشنایی با مفهوم Adoption Rate در کسب درآمد تبلیغاتی

    به کسر تعداد کاربرانی که تبلیغ تماشا کرده‌اند نسبت به کل کاربران یک اپلیکیشن، نرخ درگیری با تبلیغات یا Adoption Rate می‌گویند. گام اول در افزایش درآمد تبلیغاتی یک اپلیکیشن، افزایش این کسر است. در واقع، حتی اگر درآمد حاصل از هر تبلیغ هم بسیار زیاد باشد اما تعداد کاربرانی که به تماشای تبلیغ می‌پردازند کم باشد، نمی‌توان به درآمدزایی یک اپلیکیشن امیدوار بود.

    طبق جملات فوق، Adoption Rate به‌صورت بالقوه 95 درصد است و اگر این نرخ در اپلیکیشن شما کمتر است، می‌توانید با راهکارهایی آن را افزایش دهید. راهکارهای افزایش Adoption Rate در تسهیل تماشای تبلیغ برای همه کاربران خلاصه می‌شود و در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

    خدمات تبلیغات اپلیکیشن تپسل

    کارشناسان تپسل به شما کمک می‌کنند تا مسیر منحصر به فرد رشد کسب‌وکار خود را بشناسید!

    شروع تبلیغات درون برنامه ای با تپسل

     

    باید و نبایدهایی برای افزایش Adoption Rate

    مهم‌ترین راهکار برای افزایش Adoption Rate دسترسی آسان کاربر به دکمه‌ای برای تماشای ویدئو (کسب درآمد با دیدن تبلیغ) است. اصولا کاربر زمانی به تماشای ویدئوی تبلیغاتی روی می‌آورد که برای طی مرحله به سکه/الماس/پول و … نیاز دارد، در این زمان است که پیشنهاد تماشای ویدئوی تبلیغاتی به کاربرانی که اکثر آن‌ها تمایلی به پرداخت مستقیم درون برنامه‌ای ندارند می‌تواند تعداد درخواست‌های تماشای ویدئو را از سمت اپلیکیشن افزایش داده و تماشای تبلیغ را برای کاربر تبدیل به یک فعل مطلوب کند و به تجربه کاربری اپلیکیشن آسیب نزند.

    اگر قصد افزایش Adoption Rate اپلیکیشن خود را دارید:

    نباید:

    •     امکان تماشای تبلیغ را فقط برای کاربرانی که از مرحله‌ای بالاتر رفته‌اند فراهم کنید.
    •     دکمه‌ی تماشای تبلیغ را در قسمتی از اپلیکیشن قرار دهید که همه کاربران به‌صورت مداوم به آن مراجعه نمی‌کنند.

    باید:

    •    زمانی که پیام “سکه/الماس/پول کافی ندارید” به کاربر نمایش داده می‌شود، پیشنهاد تماشای ویدئوی تبلیغاتی و دریافت رایگان به او داده شود.
    •     دکمه‌ای که توجه کاربر را به تماشای تبلیغ جلب کند در صفحه‌ی اول اپلیکیشن قرار دهید.
    •     یک قسمت از فروشگاه اپلیکیشن خود را به دریافت رایگان در ازای تماشای تبلیغات ویدئویی اختصاص دهید.

    درآمد

    انواع روش‌های کسب درآمد تبلیغاتی از اپلیکیشن

    از زمانی که اقبال گسترده مردم از اپلیکیشن‌های موبایل، نظر آژانس‌های تبلیغاتی را به استفاده از این محیط پرمخاطب جلب کرد تا امروز، راهکارهای تبلیغاتی متعددی در اپلیکیشن‌ها اجرایی شده است. تبلیغات بنری سنتی، دیوار پیشنهادهای تبلیغاتی (Offer-wall)، تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای (Rewarded Video) تبلیغات بنری تمام صفحه، تبلیغات بینابینی (Interstitial)، تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-roll)، تبلیغات بنری و ویدئویی همسان (Native) و … بخشی از مدل‌های رایج تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها هستند.

    تبلیغات بنری سنتی

    در این مدل تبلیغاتی، بنرهای ثابت و یا متحرکی به کاربر نشان داده می‌شود. در واقع محل ثابتی از صفحات پرمخاطب اپلیکیشن به دیدن تبلیغات اختصاص داده می‌شود. معمولا شبکه‌های تبلیغاتی که این مدل از تبلیغات را پشتیبانی می‌کنند به ازای هر کلیک به ناشرین درآمد می‌پردازند. مهم‌ترین اشکال این روش کسب درآمد، تخریب تجربه کاربری است. با توجه به کوچک بودن سایز صفحات موبایل، اشغال بخشی از صفحه برای دیدن تبلیغات، تجربه مطبوعی برای کاربران به ارمغان نمی‌آورد.

    دیوار پیشنهادها

    در این مدل تبلیغاتی، کاربران با زدن یک دکمه به صفحه دیوار پیشنهادها منتقل می‌شوند. در این صفحه، کاربر می‌بیند که به ازای انجام هر عمل تبلیغاتی (تماشای کامل یک ویدئو، نصب یک اپلیکیشن، دنبال کردن یک صفحه اینستاگرام و …) چقدر جایزه درون برنامه‌ای دریافت می‌کند. با توجه به ممنوعیت استفاده از تبلیغات نصب مستقیم در کافه بازار، استفاده از این روش تبلیغاتی در ایران محدودشده است و چندان مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار نگرفته است.

    تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای

    در این مدل، کاربر به ازای تماشای کامل یک ویدئوی تبلیغاتی کوتاه، جایزه‌ای درون برنامه‌ای دریافت می‌کند. در ادامه این جلسه به روش‌های متنوع برای استفاده از این امکان خواهیم پرداخت.

    درآمد

    چگونه بهترین سرویس تبلیغاتی را شناسایی کنیم؟

    تبلیغات بنری تمام صفحه و تبلیغات بینابینی

    این تبلیغات در بین مراحل مختلف یک بازی و یا در جابه‌جایی بین صفحات اپلیکیشن یا پس از مدت زمان مشخصی از حضور کاربر در اپلیکیشن به‌طور ناگهانی و تمام صفحه به نمایش در می‌آیند. در بسیاری از اپلیکیشن‌ها استفاده از این مدل تبلیغاتی می‌تواند مخرب تجربه کاربری باشد اما در صورت استفاده صحیح، برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانند درآمدزایی خوبی از این مدل داشته باشند.

    تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-roll)

    تبلیغات ویدئویی یا بنری کوتاهی که در ابتدای پخش ویدئوهای مورد نظر کاربر به نمایش در می‌آیند تبلیغات پیش‌نمایشی هستند. رایج‌ترین مدل این تبلیغات را می‌توانید در Youtube ببینید. اگر اپلیکیشنی بخشی برای ارائه محتوای ویدئویی به کاربران داشته باشد، بهترین مدل درآمدزایی برای آن، استفاده از تبلیغات پیش‌نمایشی است.

    درآمد زایی از تبلیغات پیش نمایشی (pre-roll) در سرویس تپسل

    تبلیغات همسان

    با ظهور شبکه‌های اجتماعی، تبلیغاتی متناسب با آن‌ها طراحی شد که کاربر هنگام مرور Feed خود با پست‌های تبلیغاتی مواجه شود. وجه تمایز این مدل با سایر مدل‌ها، یکسان بودن ظاهر تبلیغات با سایر مطالب اپلیکیشن است. تبلیغات همسان می‌توانند در دو مدل بنری یا ویدئویی مورد استفاده قرار بگیرند که در ادامه به مدل‌های استفاده از هرکدام خواهیم پرداخت.

    کسب درآمد از طریق تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای

    اگرچه قرار دادن دکمه‌ای در صفحه اصلی یا فروشگاه اپلیکیشن برای تماشای ویدئو و دریافت جایزه، رایج‌ترین راهکار درآمدزایی از تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای است؛ اما استفاده از چند ایده مکمل می‌تواند نقشه کامل‌تری از مسیر کسب درآمد در اختیار شما قرار دهد. چند پیشنهاد برای این ایده‌های مکمل را در ادامه بخوانید.

    پیشنهاد اول: تماشای ویدئو برای جایزه 2x

    یکی از موثرترین راه‌ها برای ترغیب کاربران به تماشای ویدئوی تبلیغاتی پیشنهاد دریافت 2x به ازای تماشای کامل ویدئو است. منظور از 2x این است که کاربر در ازای تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی چیزی را برای خود دو برابر کند.

    درآمد

    چند مثال عملی از این راهکار عبارتند از:

    • در انتهای یک مرحله که پس از پیروزی تعداد امتیاز/سکه/جایزه کاربر به او اعلام می‌شود، دکمه‌ای با عنوان “جایزه دو برابر بگیر” وجود داشته باشد که کاربر با کلیک بر روی آن یک ویدئوی کوتاه تماشا کند و دریافتی او دو برابر شود.
    • این امکان می‌تواند فقط زمانی که کاربر رکورد خود را در طی یک مرحله جابه‌جا کرده است به وی اعطا شود.
    • این امکان می‌تواند به صورت تصادفی و به تعداد محدود در شبانه‌روز به کاربر اعطا شود.
    • این امکان می‌تواند فقط پس از مرحله‌ها و ماموریت‌های مهم به کاربر اعطا شود.
    • وقتی جایزه‌ی روزانه/گردانه شانس/شانس روزانه به کاربر هدیه می‌شود، با تماشای یک ویدئو این جایزه را برای خود دو برابر کند. البته می‌توان شرط دریافت جایزه‌ی روزانه را به طور کلی تماشای یک ویدئو قرار داد و در هر ورود کاربر به اپلیکیشن، ابتدا او را با یک صفحه برای تماشای ویدئو و دریافت جایزه روزانه مواجه کرد. این کار به افزایش  Adoption Rate هم کمک خواهد کرد.
    • بازی‌هایی که پس از یک دوره غیبت کاربر، هنگام حضور مجدد او مقدار امتیاز کسب‌شده در این مدت را به وی اطلاع می‌دهند هم می‌توانند امکان دو برابر کردن این امتیاز از طریق تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی را فراهم کنند.

    درآمد

    پیشنهاد دوم: استفاده از مفهوم زمان

    مفهوم زمان در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها نقش دارد. چگونه از این مفهوم برای تماشای بیشتر ویدئوها توسط کاربران استفاده کنیم؟

    • در بازی‌هایی که کاربر برای یک ارتقا یا آپگرید ویژگی‌های قهرمان، رفتن به مرحله‌ی بعد، ساختن یک قسمت از بازی استراتژیک، دریافت اتومبیل تازه خریداری‌شده، پر شدن بنزین و … باید مدت زمان مشخصی را منتظر باشد، می‌توان به او پیشنهاد تماشای یک ویدئوی کوتاه تبلیغاتی و صفر شدن زمان را داد.

    درآمد

    • بهتر است این امکان در زمان‌های انتظار طولانی‌تر از 5 دقیقه به کاربر پیشنهاد شود تا انگیزه لازم برای تماشای یک ویدئوی 30 ثانیه‌ای به او داده شود.
    • بهتر است اگر زمان بخشی از مفاهیم اصلی بازی شما است، این امکان را به تعداد محدودی در شبانه‌روز به کاربر اعطا کنید تا تجربه کاربری اصلی شما تغییری نکند.
    • در بازی‌های جدولی و اپلیکیشن‌هایی که کاربر با محدودیت زمانی خاصی در طی یک مرحله یا قسمت مواجه نیست، می‌توانید میانگین زمانی طی مرحله توسط کاربران دیگر با توجه به سطح دشواری آن مرحله یا قسمت را مشخص کنید. اگر کاربری بیش از این زمان برای طی مرحله زمان سپری کرد، به او پیشنهاد تماشای یک ویدئوی کوتاه تبلیغاتی و یا اعطای چند سکه/الماس/پول را بدهید.

    پیشنهاد سوم: شانس دوباره برای ادامه

    یکی از کلیدی‌ترین زمان‌هایی که می‌توانید کاربر را به تماشای تبلیغ با کمال میل وی دعوت کنید وقتی است که:

    • کاربر در میانه‌ی مرحله یا قسمتی از اپلیکیشن شکست می‌خورد، علی‌الخصوص اگر این شکست در جایی بالاتر از رکوردهای قبلی وی رخ داده باشد. تحقیقات نشان می‌دهند کاربر در هنگام شکستن رکوردهای خود 40 درصد هیجان‌زده‌تر و تاثیرپذیرتر است. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و به او که تشنه‌ی یک شانس دوباره است، امکان ادامه‌ی مرحله با تماشای یک ویدئو را بدهید.
    • کاربر در میانه‌ی یک مرحله/ماموریت/قسمت با کمبود مهمات/پول/سکه/سلامتی مواجه شده است و اگر به زودی توان کسب آن را پیدا نکند آن مرحله را می‌بازد. پیشنهاد تماشای ویدئو در میانه‌ی یک مرحله، اگر مطابق با نیاز کاربر به او ارائه شود، مورد استقبال واقع خواهد شد. حتی اگر این امکان چندین و چند بار در روز رخ بدهد، بدون آسیب به تجربه‌ی کاربری درآمد خود را افزایش داده‌اید. این شیوه‌ی پیاده‌سازی، علاوه بر افزایش درآمد، سبب افزایش مدت زمان حضور کاربر در بازی و درگیری بیشتر او خواهد شد.

    درآمد

    پیشنهاد چهارم: جایزه برای شروع بهتر

    برخی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها در شروع هر مرحله/ماموریت/قسمت مقداری دارایی اولیه مثل پول/سلاح/سکه به کاربر می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها آغاز کند و سپس براساس عملکرد خود این مقدار را افزایش داده و مسیر مطلوب را طی کند. می‌توان در ابتدای هر مرحله/ماموریت/قسمت به کاربر پیشنهاد داد که با تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی مقدار دارایی اولیه‌ی بیشتری داشته باشد و با قدرت بیشتری آغاز نماید.

    در استفاده از این راهکار به جزئیات مدل درآمدی خود دقت کنید. تعیین مقدار جایزه اولیه کاربر فرآیندی پیچیده است زیرا یکی از کلیدهای اصلی تشویق کاربر به پرداخت بیشتر، درگیری ابتدایی او است. اگر این جایزه خیلی زیاد باشد ممکن است کاربر به آسانی از پس چالش‌های بازی برآید و در نتیجه نیازی به پرداخت احساس نکند و به این ترتیب، راهکار اصلی درآمدی شما یعنی پرداخت درون برنامه‌ای صدمه ببیند. اگر این جایزه خیلی کم باشد ممکن است قبل از اینکه کاربر لذت بازی را چشیده باشد، مجبور به پرداخت شود و در این صورت، امکان ادامه استفاده او از اپلیکیشن کاهش چشمگیری خواهد یافت. در نتیجه، اگر مایلید از جایزه دو برابر در ازای تماشای ویدئو استفاده کنید، با آگاهی کامل از تاثیر آن بر بخش‌های دیگر درآمدزایی این کار را انجام دهید.

     

    مصاحبه با امیرحسبن ناطقی ( از تیم کوییز آو کینگز) را در کالج تپسل بخوانید.

     

    پیشنهاد پنجم: تخفیف و امکانات ویژه

    اگر کاربر برای خرید امکانات مختلف درون اپلیکیشن شما مجبور به پرداخت تعداد مشخصی سکه/الماس/پول است، در کنار هر یک از اقلام خود تخفیفی چند درصدی به ازای تماشای ویدئو به کاربر ارائه دهید. مهم است که این امکان را نه در بخش فروشگاه اصلی که محل پرداخت وجه ریالی است، بلکه در جاهایی که کاربر با خرج وجوه درون برنامه‌ای نسبت به خرید اقدام می‌کند، فراهم کنید.

    صورت دیگر این راهکار این است که وقتی کاربر قصد فروش اقلام تولیدی توسط خودش را دارد (مثلا در بازی‌های استراتژیک و شهرسازی، تربیت بازیکن در بازی‌های ورزشی و …) به او پیشنهاد شود که با تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی، فروش را به قیمت 2 برابر انجام دهد.

    یک پیشنهاد دیگر برای استفاده از این راهکار این است که با تماشای ویدئوی کوتاهی، یک بار در شبانه‌روز، امتیازهای منفی کسب‌شده توسط کاربر در آن روز نصف شود.

    هم‌چنین یکی از موثرترین راهکارها این است که یک امکان از بازی را فقط در ازای تماشای ویدئو به کاربران خود بدهید. یک مثال از این امکان، تبدیل وجوه مختلف بازی به هم از طریق تماشای ویدئو است. هر اپلیکیشن می‌تواند امکان ویژه‌ای برای خود تعریف و کاربران خود را ترغیب به تماشای ویدئو کند.

    پیشنهاد ششم: افزایش مدت زمان مستقیم حضور کاربر

    یکی از راهکارها برای ترغیب کاربر به حضور بیشتر در اپلیکیشن و افزایش درآمد تبلیغاتی، این است که کاربر پس از تماشای یک ویدئو جایزه‌ای که برای او در نظر گرفته شده یک جایزه -مثلا یک خط بنزین- را دریافت کند و به او اعلام شود اگر تا کمتر از 5 دقیقه بعد از آن جایزه استفاده کند، می‌تواند مجددا ویدئو تماشا کند و این بار 2 برابر جایزه دریافت کند، باز اگر جایزه‌ی دوم –که 2 برابر یعنی مثلا 2 خط بنزین بوده است- را تا کمتر از 10 دقیقه بعد استفاده کند می‌تواند با تماشای مجدد ویدئو 3 برابر جایزه بگیرد و به همین ترتیب، تا 5 برابر این امکان را به کاربر داد و او را ترغیب کرد که یک ساعت به‌طور مداوم از اپلیکیشن استفاده کند.

    اهمیت افزایش مدت حضور کاربر در اپلیکیشن بر هیچ توسعه‌دهنده‌ای پوشیده نیست. میزان حضور کاربران با میزان درآمدزایی اپلیکیشن نسبت مستقیم دارد. مهم‌ترین علت این پدیده، اصل لذت و ایجاد عادت در کاربر است. هرچه کاربر زمان بیشتری برای یک اپلیکیشن صرف کند، احتمال لذت بردن او و در نتیجه پرداخت ریالی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، این حضور طولانی می‌تواند باعث ایجاد عادت در کاربر شود و عادت کلید اصلی افزایش LTV از کاربران است.

     

    کسب درآمد از طریق تبلیغات بینابینی و تمام‌صفحه

    انتخاب مکان مناسب در زمان‌های مختلف برای پیاده‌سازی تبلیغات بینابینی به عواملی چون ریتم و تجربه کاربری اپلیکیشن شما مرتبط است و مکان‌های بهینه برای پیاده‌سازی تبلیغات بینابینی، مکان‌هایی هستند که تجربه کاربری را از بین نبرند و کاربر بعد از مشاهده ویدئو دوباره به کار با اپلیکیشن بپردازد.

    درآمد

    پیشنهادهای کلی برای استفاده از تبلیغ‌های بینابینی عبارتند از:

    • از قرار دادن تبلیغات بینابینی در صفحه بارگیری و خروج اپلیکیشن خودداری کنید.
    • زمانی که کاربر در حال انجام کاری است، مثلا هنگامی که در حال بازی کردن است، تبلیغات بینابینی نمایش ندهید.
    • در‌ بازی‌هایی که مرحله به مرحله هستند، بهترین محل نمایش تبلیغات بینابینی بین مراحل است.
    • فرکانس نمایش تبلیغات نباید انقدر زیاد انتخاب شود که کاربر بعد از هر مرحله یک تبلیغ ببیند. بلکه بسته به نوع اپلیکیشن و تبلیغات باید هر چند مرحله یک بار نمایش داده شوند.
    • زمان مناسب دیگری برای نمایش تبلیغات بینابینی در بازی‌ها زمانی است که کاربر بازی را متوقف کرده است.

     

    کسب درآمد از طریق تبلیغات همسان

    تبلیغات بنری و ویدئویی همسان برای اپلیکیشن‌های محتوایی، ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند. در ادامه به راهکارهای استفاده از این تبلیغات در هر یک از این دسته‌ها می‌پردازیم.

    • اگر اپلیکشن شما محتواییبه کاربر ارائه می‌دهد:

    اگر اپلیکیشن شما در زمره اپلیکیشن‌های خبری، آشپزی، آموزشی و … است، قرار دادن یک تبلیغ همسان در بین بخش‌های محتوایی اصلی اپلیکیشن، یکی از بهترین راهکارها برای کسب درآمد تبلیغاتی است.

    • اگر بخشی از اپلیکیشن شما به نمایش ویدئوهای مختلف به کاربران اختصاص دارد:

    اگر در اپلیکیشن شما محلی وجود دارد که کاربران برای تماشای ویدئوهای مختلف اعم از تفریحی، آموزشی و … به آن مراجعه می‌کنند، می‌توانید از تبلیغات ویدئویی همسان در بین ویدئوهای اصلی استفاده کنید. کاربران ضمن تماشای ویدئوهای غیرتبلیغاتی، وقتی به ویدئوی همسان می‌رسند می‌توانند در صورت علاقه آن را به صورت کامل تماشا کنند و یا با عبور از روی آن، به تماشای سایر ویدئوها بپردازند و به این ترتیب تجربه کاربری اپلیکیشن شما آسیب نخواهد دید.

    درآمد

    • اگر اپلیکیشن شما در حوزه شبکه‌های اجتماعی اعم از تلگرام و … فعالیت دارد:

    اگر کاربران شما برای استفاده از یک شبکه اجتماعی به اپلیکیشن شما روی آورده‌اند، قرار دادن تبلیغات همسان در Feed می‌تواند راه کسب درآمد بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر را برای شما هم باز کند. برای مثال اگر اپلیکیشن شما در ارائه خدمات تلگرامی به کاربران فارسی زبان فعالیت دارد، می‌توانید در بین چت‌های اصلی کاربر، یک تبلیغ همسان قرار دهید. عدم استفاده بیش از حد از تبلیغات در این قسمت و رعایت تعادل بین محتوای اصلی و تبلیغات، می‌تواند کلید حفظ تجربه کاربری در این نوع از پیاده‌سازی باشد.

    • اگر صفحه‌ای از اپلیکیشن شما به دسته‌بندی بخش‌های مختلف اپلیکیشن یا محصولات مختلف تعلق دارد:

    استفاده از تبلیغات همسان در صفحات دسته‌بندی یکی از روش‌های رایج کسب درآمد از آن‌ها است. وجود برچسب تبلیغات در کنار بخش مربوط به تبلیغات همسان ، از سردرگمی کاربر برای انتخاب جلوگیری خواهد کرد.

    ابزاری برای انتخاب بهترین مدل تبلیغاتی

    با وجود پیشنهادهایی که در این جلسه مطرح شد، بهترین راه برای تدوین استراتژی درآمدزایی تبلیغات را تنها سازندگان هر اپلیکیشن می‌دانند. مهم‌ترین اصل این است که تبلیغات با داستان اصلی اپلیکیشن و ارزش ارائه‌شده توسط آن هم‌خوانی داشته باشند و به عنوان راهکاری فرعی برای درآمدزایی در نظر گرفته شوند. در واقع این نکته طلایی را همواره باید مد نظر داشت که تبلیغات نباید به پرداخت ریالی درون اپلیکیشن محدودیتی اعمال کند و باید وسیله‌ای برای ترغیب کاربر به خرج بیشتر باشد.

    یکی از چالش‌های دیگر در این زمینه، انتخاب شبکه تبلیغاتی است. شبکه‌ای که بتواند هم درآمد مناسبی برای اپلیکیشن به ارمغان بیاورد (eCPM) و هم تعداد تبلیغ مناسب برای نمایش داشته باشد (Fill Rate) می‌تواند گزینه دلخواه توسعه‌دهندگان باشد. برای آشنایی با مفاهیم eCPM و Fill Rate ویدئوهای زیر را تماشا کنید: (در جلسه سوم، در مورد پارامترهای مهم برای انتخاب شبکه تبلیغاتی ویدئوی آموزشی را دیدیم.)

    تبلیغ‌گاه، راه‌حلی برای تصمیم‌گیری آسان

    مفهوم تبلیغ‌گاه (Zone)

    فرض کنید که در ابتدای پیاده‌سازی تپسل تصمیم گرفتید با قرار دادن یک دکمه در صفحه اصلی به کاربر اجازه تماشای ویدئو و دریافت جایزه را بدهید، اما حالا به این نتیجه رسیدید که بهتر است این امکان را به جای صفحه اصلی در فروشگاه خود قرار دهید و یا اینکه متوجه شده‌اید بهتر است در بین مراحل یک بازی از تبلیغات بینابینی (Interstitial) و ویدئوهای گذرپذیر (Skippable) استفاده کنید، یا تصمیم گرفتید موقعیت تماشای تبلیغ در انتهای مرحله را فقط به کاربران وفادار خود نمایش دهید و برای تماشای تبلیغ نیاز به دسته‌بندی کاربران به چند گروه دارید، برای استفاده از هرکدام از این راهکارهای افزایش درآمد باید چگونه عمل کنید؟

    راه حل تپسل برای این مساله استفاده از تبلیغ‌گاه (Zone) است. تبلیغ‌گاه‌های ویدئویی جایگاه‌های هدفمند نمایش تبلیغات به کاربران هستند که به شما امکان استفاده متنوع از تبلیغات درون اپلیکیشن را خواهند داد و موارد مذکور چند مثال از کاربری تبلیغ‌گاه‌ها هستند.

    تبلیغ‌گاه‌ها می‌توانند در مورد انواع تبلیغات مورد استفاده در اپلیکیشن اعم از مبتنی بر جایزه (.Rewarded Ad) و یا بینابینی (Interstitial)، محل نمایش ویدئو در اپلیکیشن، نمایش ویدئو فقط به دسته‌ی خاصی از کاربران، نمایش ویدئو در زمان‌هایی ازپیش‌تعیین‌شده و … به شما کمک کنند. هر تبلیغ‌گاه می‌تواند شاخص‌های کیفی و کمی مختلف برای نمایش ویدئو را به ناشر نمایش بدهد تا وی بتواند عملکرد نمایش ویدئو و کسب درآمد از هر قسمت از اپلیکیشن و هر دسته از کاربران خود را متوجه شود و به این ترتیب با تحلیل بیشتر پیاده‌سازی تبلیغات در اپلیکیشن خود را بهبود ببخشد. مهم‌ترین نکته در مورد تبلیغ‌گاه‌ها این است که با پشتیبانی پنل از این ویژگی SDK، ناشر قادر خواهد بود به راحتی و بدون نیاز به آپدیت اپلیکیشن یک تبلیغ‌گاه را فعال یا غیرفعال کند و تغییر نحوه‌ی پیاده‌سازی تنها با یک کلیک ممکن خواهد بود.

    تجربه‌ی بزرگ‌ترین شبکه‌های تبلیغات ویدئویی دنیا نشان داده است که تعیین تنها یک محل برای نمایش ویدئو در اپلیکیشن راهکار مناسبی برای کسب درآمد تبلیغاتی نیست. تپسل هم همواره کوشیده است با معرفی ایده‌های خلاق پیاده‌سازی به ناشرین، ایشان را در انتخاب تبلیغ‌گاه‌های مختلف نمایش ویدئو همراهی کند. با انتشار پنل و SDK جدید، توصیه‌ی تپسل به همه‌ی ناشرین استفاده از فرصت تبلیغ‌گاه‌ها برای تحلیل دقیق‌تر و در نتیجه کسب درآمد بیشتر است.

    چند راه برای استفاده‌ی مفید از  Zone درون اپلیکیشن‌ها

    در این بخش چند مثال از تبلیغ‌گاه‌های مختلفی که می‌توانند برای اپلیکیشن‌های متفاوت مورد استفاده قرار بگیرند آمده است. همه‌ی راهکارها برای همه‌ی اپلیکیشن‌ها مناسب نیستند و راهکارهای اختصاصی که برای هر اپلیکیشن براساس تجربه و نحوه‌ی تعامل کاربر با آن اپلیکیشن قابل تعریف هستند در اینجا نیامده‌اند.

    یک. تعریف تبلیغ‌گاه‌هایی به‌منظور استفاده از انواع تبلیغات مبتنی بر پاداش (Rewarded Ad.) و بینابینی (Interstitial) و پیش‌نمایشی (Pre-roll): هر اپلیکیشن قسمت‌های متفاوتی دارد که بسته به مدل درآمدزایی آن، نمایش نوع خاصی از تبلیغات برای هر قسمت مناسب است. برای مثال وقتی کاربر در یک بازی باخت را تجربه می‌کند و نیاز به سکه‌ی بیشتر برای ادامه‌ی بازی دارد پیشنهاد تبلیغات مبتنی بر پاداش برای وی و برای کسب درآمد مناسب‌تر است، اما زمانی که کاربر پس از برد چند مرحله‌ی پشت سر هم لذت کافی را از بازی برده است، پیشنهاد تماشای یک تبلیغ بینابینی (Interstitial) به او مورد پذیرش است. برای اطمینان از عدم آسیب به تجربه‌ی کاربری این تبلیغات به‌صورت گذرپذیر (Skippable) هستند و کاربر می‌تواند در صورت عدم علاقه به ویدئو از تماشای آن انصراف دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع تبلیغات موجود در SDK جدید تپسل اینجا را مطالعه کنید.

    دو. تعریف تبلیغ‌گاه‌ها براساس جایگاه‌های مختلف نمایش ویدئو (صفحه‌ی اصلی، فروشگاه و …) یا زمان‌های متفاوت (در ساعات خاص و یا در رویدادهای خاصی از اپلیکیشن) یا براساس جایزه‌ی تعیین‌شده برای تماشای یک ویدئو (دریافت سکه و الماس و یا کاهش زمان انتظار و …)

    • تعریف یک تبلیغ‌گاه برای زمانی که کاربر یک بازی جدید را آغاز می‌کند.
    • تعریف یک تبلیغ‌گاه دیگر برای کاربران در بین مراحل مختلف
    • تعریف یک تبلیغ‌گاه برای جایزه‌ی کوچک 100 سکه‌ای برای کاربرانی که در مراحل اولیه هستند.
    • تعریف یک تبلیغ‌گاه برای جایزه‌های بزرگتر مثلا 1000 سکه برای کاربران وفادار
    • بررسی و مقایسه این دو Zone و غیرفعال کردن تبلیغ‌گاهی که مورد علاقه‌ی کاربران نبوده یا سبب کسب درآمد کافی نشده است.

    سه. استفاده از تبلیغ‌گاه‌ها برای آزمون آ/ب: می‌توانید دو تبلیغ‌گاه مشابه با نام‌های تبلیغ‌گاه آ و تبلیغ‌گاه ب بسازید که تبلیغ‌گاه آ همان تبلیغ‌گاه اصلی شما برای نمایش تبلیغ در جایگاه خاصی از اپلیکیشن است و تبلیغ‌گاه ب فقط برای دسته‌ی خاصی از کاربران و یا فقط در زمان‌های خاصی فعال است. به این ترتیب می‌توانید عملکرد تبلیغ‌گاه ب را نسبت به تبلیغ‌گاه آ بسنجید و بهترین زمان نمایش تبلیغ و یا بهترین دسته از کاربران برای تماشای تبلیغات ویدئویی را بفهمید و درآمد خود را به این ترتیب افزایش دهید.

    چگونه تبلیغ‌گاه‌های مختلفی درون پنل خود در تپسل ایجاد کنید؟

    هنگامی که اپلیکیشن خود را در پنل تپسل ثبت می‌کنید، به صورت اتوماتیک یک تبلیغ‌گاه با نام Default Zone  برای شما ساخته می‌شود که همان محل اصلی نمایش تبلیغات به کاربران است. می‌توانید برای افزایش تعداد تبلیغ‌گاه‌های خود از طریق پنل تپسل به سادگی و با چند کلیک اقدام کنید. هر تبلیغ‌گاه می‌تواند در سه حالت تست، فعال و غیرفعال قرار داشته باشد که در حالت تست فقط تبلیغ تست در آن تبلیغ‌گاه نمایش داده می‌شود تا از صحت پیاده‌سازی خود مطمئن شوید، سپس با فعال کردن تبلیغ‌گاه کمپین‌های فعال در تپسل به کاربران شما نمایش داده می‌شوند و در صورتیکه از عملکرد یک تبلیغ‌گاه راضی نباشید می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

    در واقع یکی از مهم‌ترین فایده‌های تبلیغ‌گاه‌ها این است که برای استفاده از جایگاه‌های مختلف اپلیکیشن برای نمایش تبلیغات ویدئویی، نیازی به آپدیت ندارید و اگر تبلیغ‌گاه مربوطه را در پیاده‌سازی اولیه‌ی خود قرار دهید، می‌توانید از طریق پنل تپسل بدون نیاز به آپدیت اپلیکیشن جایگاه‌ها را فعال و غیرفعال کنید. جزئیات فنی بیشتر برای نحوه‌ی پیاده‌سازی و استفاده از Zoneها در راهنمای فنی SDKهای مختلف تپسل منتشر شده است.

    در میان شبکه‌های تبلیغاتی موجود، تپسل با جلب نظر بیش از 90 درصد از اپلیکیشن‌های ایرانی، راه حل امنی برای درآمدزایی اپلیکیشن شما است. همچنین این مساله کاملا طبیعی است که در ابتدای مسیر درآمدزایی از انتخاب مدل مورد استفاده مطمئن نباشید. یکی از بهترین ابزارها برای طراحی و بهینه‌سازی مدل کسب درآمد، استفاده از امکان Zone (تبلیغ‌گاه) تپسل است.

    درآمد

    اگر تصمیم دارید که برای کسب درآمد از SDK تپسل استفاده کنید، می‌توانید در پنل تپسل مدل‌های مختلف تبلیغاتی و جایگاه‌های متنوعی برای نمایش تبلیغ در اپلیکیشن را انتخاب کنید. این کار اجازه می‌دهد که بدون نیاز به آپدیت اپلیکیشن، هریک از جایگاه‌های تبلیغاتی و مدل‌های مورد استفاده را تنها با یک تغییر در پنل کاربری خود روشن یا خاموش کنید. همچنین می‌توانید با اجرای تست‌هایA/B و مشاهده نتایج حاصل از هر مدل نمایش تبلیغات، بهینه‌ترین مدل درآمدزایی را برای اپلیکیشن خود طراحی کنید.

    سخن آخر کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن

    بلوک یادگیری کسب درآمد از اپلیکیشن در این جلسه به اتمام رسید. از اینکه دانش موجود در زمینه Monetization را با شما به اشتراک گذاشتیم خوشحالیم. لطفا نظرات خود را برای بهبود بلوک‌های بعدی در قسمت نظرات برای ما بنویسید و در صورتی که این مطالب را مفید می‌دانید آن را با دوستان توسعه‌دهنده خود هم به اشتراک بگذارید.

    درآمد

    و پیشنهاد آخر: مرحله بعد از ساخت اپلیکیشن، جذب کاربر جدید برای آن است. این فرآیند که با نام اپلیکیشن مارکتینگ در دنیای امروز به یک بخش حرفه‌ای از موفقیت هر اپلیکیشنی تبدیل شده است، نیازمند آگاهی و کسب دانش است. در بلوک جدید کالج با عنوان اپ مارکتینگ، راهکارهای جذب کاربر و موارد مهم در فرآیند User Acquisition را آموزش خواهیم داد. اگر مایلید از این آموزش‌ها هم استفاده کنید، جلسه اول بهینه سازی صفحه اپلیکیشن یا ASO را ببینید و ایمیل خود را در فرم ثبت نام بنویسید تا از انتشار هر جلسه شما را مطلع کنیم.

    • فاطمه خورشیدی
    5
    Sending
    User Review
    5 (1 vote)

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.