ترفندهای بازاریابی ایمیلی در دیجیتال مارکتینگ

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره رایگان دیجیتال مارکتینگ

    در جلسات قبل آموزش دیجیتال مارکتینگ، آموختیم که این کار از سه مرحله اصلی حضور آنلاین، عرضه و بهینه‌سازی تشکیل شده است. بعد از معرفی نکات مربوط به حضور آنلاین در دیجیتال مارکتینگ، وارد راهکارهای عرضه شدیم و در چند جلسه اخیر به چند راهکار پرداختیم، برای مثال در جلسه قبل، در مورد نقش ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، مزایا و معایب آن و مثال‌هایی از موفق‌ترین ویدیوهای تبلیغاتی صحبت کردیم. در این جلسه، می‌خواهیم توضیحاتی کلی در مورد استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن که یکی از موثرترین و ارزان‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است، ارائه دهیم.

    نقش ایمیل در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

    ترفندهای استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ

    استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ یکی از اولین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که از زمان معرفی اینترنت به جهانیان مورد استقبال کسب‌وکارها قرار گرفته است. با توجه به اینکه درصد زیادی از مردم در سراسر جهان روزانه حداقل یک‌ بار ایمیل خود را چک می‌کنند، استفاده از این ابزار و استراتژی دیجیتال مارکتینگ راه‌حل بسیار خوبی برای ارتقای کسب‌وکار محسوب می‌شود. ایمیل در دیجیتال مارکتینگ برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان این اهداف را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

    • ارسال ایمیل در دیجیتال مارکتینگ با هدف ارتقای روابط تجاری صاحبان کسب‌وکار با مشتریان فعلی یا سابق و تشویق آن‌ها به ادامه این ارتباط.
    • ارسال ایمیل با هدف به دست آوردن مشتریان جدید یا قانع کردن مشتریان فعلی به خریدهای فوری.
    • اضافه کردن تبلیغات کسب‌وکار خود به ایمیل‌های ارسالی توسط شرکت‌های دیگر.

    به دلیل ارزان بودن ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های مارکتینگ، امکان هدفمندی و شخصی‌سازی برای مخاطبان، انعطاف‌پذیری و اندازه‌گیری پارامترهای موثر، این روش مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته است.

    رایج‌ترین ترفندهای استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ

    برای استفاده بهینه از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ، راهکارهایی وجود دارد که استفاده از هر یک از آنها به موفقیت کمپین ایمیلی شما کمک زیادی می‌کند. در زیر برخی از مهم‌ترین این ترفندها آورده شده است:

    • تقسیم‌بندی فهرست ایمیل‌ها: تقسیم فهرست ایمیل‌ها بر اساس اطلاعات مختلف مشترکین.
    • شخصی‌سازی: ارسال ایمیل‌های مرتبط با هر مخاطب بر اساس اطلاعات مشترکین.
    • اتوماسیون: ارسال ایمیل‌های خودکار در موقعیت‌های مختلف.
    • زمان‌بندی ارسال ایمیل: ارسال ایمیل در زمان‌های مناسب برای به دست آوردن بهترین نتیجه‌ها.
    • فرکانس ارسال ایمیل: فواصل زمانی ارسال ایمیل‌ها برای مخاطبان باید مناسب باشد به‌گونه‌ای که موجب ناراحتی کاربران نشود.

    تمامی ترفندهای بالا در بلوک آموزش ایمیل مارکتینگ به صورت کامل توضیح داده شده است. برای اطلاع از روش‌های انجام هر یک از این ترفندها به این بلوک مراجعه کنید.

    ویژگی‌های مهم یک ایمیل مارکتینگ موفق

    ایمیل مارکتینگ

    برای کسب موفقیت در زمینه استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ، ایمیل‌های ارسالی باید دارای ویژگی‌هایی از جمله موارد زیر باشد:

    • طراحی گرافیکی ایمیل خلاقانه باشد

    به‌ منظور جلب ‌توجه مخاطبان، باید در طراحی، گرافیک و محتوای ایمیل‌های ارسالی از ایده‌های خلاقانه استفاده کنید. استفاده از تصاویر، ویدیوها، GIFها و عناصر جذاب دیگر باعث موفقیت استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ می‌شود.

    • محتوای ایمیل با علایق مخاطب مرتبط باشد

    هر چه محتوای ارسالی برای مخاطبان، با علایق آن‌ها مرتبط‌تر باشد، شانس موفقیت ایمیل مارکتینگ نیز بیشتر خواهد بود.

    • ایمیل ارسالی در مخاطب انگیزه انجام کاری را ایجاد کند

    به‌منظور ترغیب کاربران به باز کردن ایمیل‌ها حتی پس از ارسال ایمیل تبلیغاتی، کلیک کردن روی لینک‌های موجود در ایمیل‌ها و در نهایت خرید، باید از پیشنهادهای ویژه مانند تخفیف‌ها، ارسال رایگان و … استفاده کنید.

    • ارسال ایمیل‌ها زمان بندی مناسب داشته باشد

    روز و ساعت ارسال ایمیل در دیجیتال مارکتینگ نقش بسیار مهمی در نرخ بازگشایی و نرخ کلیک ایمیل‌ها دارد. تحقیقات ثابت کرده است که اوایل و اواخر هفته زمان مناسبی برای ارسال ایمیل نیست. با این ‌وجود، برای پی بردن به زمان مناسب ارسال ایمیل‌ها باید شناخت دقیقی از مخاطبان خود داشته باشید.

    • محتوای ایمیل جامع و کامل باشد

     اغلب مخاطبان مایل به دریافت اطلاعات جدید و جامعی هستند که در دیگر منابع یافت نمی‌شود. در نتیجه، در صورت ارسال ایمیل‌های تکراری یا غیر مفید، امکان لغو اشتراک کاربران وجود دارد.

    • ایمیل دارای تیتر‌ها و عناوین مناسب باشد

    برای جلب ‌توجه مخاطبان و افزایش نرخ بازگشایی ایمیل‌ها، از عناوین کوتاه، واضح و جذاب استفاده کنید. همچنین، به دلیل اینکه اکثر کاربران پس از باز کردن ایمیل، نگاهی اجمالی به محتوای ایمیل دارند، تنها به تیترها توجه می‌کنند؛ بنابراین برای جذب آن‌ها از عبارات جذاب و خلاقانه استفاده کنید.

    • طراحی ایمیل برای موبایل بهینه باشد

     با توجه به اینکه بیش از نیمی از دریافت‌کنندگان، ایمیل‌های خود را توسط موبایل‌های خود چک می‌کنند، بهتر است که طراحی ایمیل در دیجیتال مارکتینگ به‌گونه‌ای باشد که برای نمایش آن در موبایل مشکلی به وجود نیاید.

    • ایمیل دارای دکمه CTA واضح و مشخص باشد

     اغلب کاربران علاقه‌ای به ‌صرف زمان زیاد برای خواندن ایمیل‌ها به‌ خصوص ایمیل‌های تبلیغاتی ندارند و می‌خواهند بدانند که دقیقا انجام چه ‌کاری را از آنها انتظار دارید. در نتیجه باید یک دکمه اقدام به عمل (CTA) بزرگ که درخواست خود را در آن مطرح کرده‌اید را در قسمتی از ایمیل که قابل‌ دیدن برای کاربران باشد، قرار دهید.

    • لندینگ پیج لینک شده در ایمیل مناسب و مرتبط باشد

     پس از کلیک روی دکمه CTA موجود در ایمیل، کاربران به لندینگ پیج منتقل می‌شوند. صفحه فرود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که مشترکین را به انجام آنچه انتظار دارید قانع کند و باعث بالا رفتن نرخ همگرایی شود.

    تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

    مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

    میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

    انواع موارد استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

    از سرویس ایمیل مارکتینگ برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. در این بخش برخی از موارد استفاده ایمیل در دیجیتال مارکتینگ را معرفی می‌کنیم:

    • خوشامدگویی: پس از ثبت ‌نام هر یک از مشترکین در فهرست ایمیل‌ها، بهتر است ایمیلی به ‌صورت خودکار برای خوشامدگویی ارسال کنید. این کار نشان‌ دهنده توجه شما به مخاطب خواهد بود.
    • خبرنامه: ایمیل‌هایی که برای اطلاع‌رسانی اتفاقات و پیشنهادهای جدید برای مشترکین ارسال می‌شوند.
    • رسید خرید کالا و ایمیل تشکر: پس از خرید کالا، بهتر است رسید خرید و همچنین رسید حمل‌ونقل کالا را از طریق ایمیل ارسال کنید. علاوه بر آن، به خاطر انتخاب شما برای خرید نیز از آنها تشکر کنید.
    • دعوت‌نامه: در صورت برگزاری جشنواره، کنفرانس و … از طریق ارسال ایمیل از مشترکین خود برای شرکت در مراسم دعوت کنید.
    • تبریک مناسبت‌ها: با توجه به اطلاعاتی که از مشترکین خود در اختیار دارید، به‌ عنوان‌ مثال در سالروز تولد یا سالگرد ازدواج آنها، ایمیلی حاوی تبریک برایشان بفرستید. همچنین، در اعیاد و روزهای خاص سال نیز می‌توانید برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید.
    • یادآوری: در صورتی ‌که مشترکین شما مدت زیادی فعال نبوده‌ و ایمیل‌های شما را باز نکرده یا کلیک نکرده‌اند، می‌توانید به‌ منظور یادآوری و تداوم ارتباط با مخاطبان، ایمیل‌هایی جهت تشویق به فعالیت مجدد ارسال کنید.
    • نظرسنجی: برای بدست آوردن اطلاعات و نظرات مشتریان خود درباره محصولات، خدمات، وب‌سایت، ایمیل‌ها و … سوالاتی را طرح کنید، در قالب ایمیل برای آن‌ها ارسال کرده و از آن‌ها درخواست کنید که پاسخ دهند.

    ۱۰ مزیت استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

    ایمیل مارکتینگ نیز مانند سئو، تبلیغات بنری، استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ و سایر روش‌ها، فرصت‌های زیادی در اختیار کسب‌وکار شما قرار خواهد داد. استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در زیر ارائه شده است:

    • راه‌اندازی و اجرای ایمیل مارکتینگ آسان است

    برای استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ نیاز به یک تیم حرفه‌ای ندارد. با استفاده از ابزارها و الگوهای موجود برای ایمیل مارکتینگ، به ‌راحتی و با صرف زمان و هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی، می‌توانید کمپین ایمیلی خود را ایجاد کنید.

    • ایمیل قابلیت هدفمند‌سازی، تجزیه و تحلیل دارد

    با توجه به در دست داشتن داده‌های مشترکین که خود هنگام ثبت‌ نام در لیست ایمیل در اختیار شما گذاشته‌اند، امکان ارسال هدفمند و تجزیه‌وتحلیل نتایج وجود دارد. از طریق استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به‌صورت دقیق متوجه شوید چه کسی ایمیل را باز کرده و یا روی لینک آن کلیک کرده است. در صورتی ‌که با مارکتینگ در تلویزیون، رادیو، بیلبورد و … امکان دنبال کردن عملکرد مخاطبان وجود ندارد.

    • ایمیل مارکتینگ باعث گسترش ارتباط با مشتریان می‌شود

    استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ از جمله روش‌هایی است که باعث تداوم ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان سابق، جذب مشتریان جدید و تشویق مخاطبان غیرفعال به ادامه ارتباط می‌شود.

    • ایمیل قابلیت اشتراک‌گذاری دارد

    مشترکین به ‌راحتی می‌توانند تنها با کلیک روی یک دکمه، ایمیل‌ها را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنند و از این طریق برند شما را به آنها معرفی کنند.

    • دسترسی به ایمیل از طریق موبایل و سایر دستگاه‌ها آسان است

    مردم در سراسر جهان از راه‌های مختلفی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و غیره به ایمیل خود دسترسی دارند و با توجه به گستردگی و آسان بودن استفاده از ایمیل‌ها، این راهکار می‌تواند مارکتینگ را برای شما تسهیل کند.

    • هزینه و زمان کمتری برای اجرای ایمیل مارکتینگ نیاز است

    بدون توجه به اینکه خودتان مسئول راه‌اندازی سرویس ایمیل مارکتینگ باشید یا یک آژانس تبلیغات دیجیتال این کار را برای شما انجام دهد، این روش در مقایسه با سایر راه‌های مارکتینگ، بسیار ارزان و مقرون ‌به ‌صرفه محسوب می‌شود. در این روش، امکان ارسال هزاران ایمیل با صرف وقت و انرژی کمی وجود دارد.

    • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی ایمیلی بالا است

    با توجه به هدفمندی ارسال ایمیل در دیجیتال مارکتینگ و دسترسی به مخاطبان هدف و همچنین صرف هزینه کم برای این روش، نرخ بازگشت سرمایه در مقایسه با سایر روش‌های مارکتینگ بیشتر است. به‌ طور متوسط، به ازای صرف هر 1 دلار در ایمیل مارکتینگ، 40 دلار به دست می‌آید.

    • ایمیل دارای قابلیت تقسیم‌بندی فهرست ایمیل‌ها است

    به‌ منظور استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ برای مخاطبینی که علاقه‌مند به دریافت ایمیل هستند و همچنین ارسال ایمیل‌های مرتبط با علایق مشترکین، تقسیم‌بندی فهرست ایمیل‌ها کاری ضروری است. این تقسیم‌بندی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مشترکین از راه‌های مختلف مانند داده‌های ثبت‌نام، نظرسنجی‌ها، رفتار کاربران در وب‌سایت و … به دست می‌آید.

    • ایمیل در دیجیتال مارکتینگ داری قابلیت شخصی‌سازی است

    با استفاده از تقسیم فهرست ایمیل به گروه‌های کوچک‌تر، می‌توان برای هر بخش از مشترکین خود ایمیل‌های مرتبط با علاقه‌مندی‌های همان بخش را ارسال کرد و از این طریق نرخ بازگشایی و کلیک کمپین‌های ایمیلی را افزایش داد.

    • ایمیل مارکتینگ قابلیت پیگیری کردن (track) و آنالیز دارد

    ابزارهای ایمیل مارکتینگ امکان دنبال کردن شاخص‌هایی مانند نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و … را به کسب‌وکارها می‌دهد. با استفاده از تجزیه‌وتحلیل نتایج به ‌دست ‌آمده، می‌توان به ‌راحتی متوجه مشکلات موجود در کمپین شد و در جهت رفع مشکلات و بهینه‌سازی کمپین تلاش کرد.

    معایب استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

    معایب ایمیل مارکتینگ

    با وجود تمام مزایایی که این استراتژی از انواع دیجیتال مارکتینگ دارد، معایبی نیز دارد که در این بخش به معرفی آنها پرداختیم: 

    • احتمال اسپم شدن: ارسال بیش‌ از حد ایمیل‌های تبلیغاتی و ایمیل‌‌هایی با محتوای غیر مرتبط با مشترکین، آزردگی مخاطبان را در پی دارد و ممکن است آنها ایمیل‌های شما را به ‌عنوان اسپم قرار دهند. این موضوع موجب شکست استراتژی استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ و همچنین تخریب وجهه و اعتبار کسب‌وکار خواهد شد.
    • ایمیل‌های دریافت نشده: ایمیل‌هایی که از نظر طراحی ضعیف هستند و یا از عبارات spammy در عنوان و تیترها استفاده می‌کنند، توسط نرم‌افزارهای مربوطه فیلتر شده و به مخاطبان تحویل داده نمی‌شوند. همچنین، به دلیل اینکه مردم ممکن است به دلایل مختلف آدرس ایمیل خود را عوض کنند، در صورت عدم آپدیت مداوم فهرست ایمیل‌ها نرخ ایمیل‌های دریافت نشده (undelivered) افزایش خواهد یافت؛ بنابراین، برای داشتن یک کمپین ایمیلی موفق، به طراحی و فهرست ایمیل‌ها توجه ویژه‌ای کنید.
    • مشکلات مربوط به طراحی ایمیل: عدم نمایش صحیح ایمیل‌ها روی دستگاه‌های مختلف مانند موبایل یا تبلت می‌تواند موجب اذیت شدن کاربران شود که این آزردگی ممکن است به حذف ایمیل یا لغو اشتراک مخاطبین منجر شود.

    البته با در نظر گرفتن برخی ترفندهای مناسب، مشکلات و معایب بالا قابل حل هستند. به‌ عنوان ‌مثال، ارسال ایمیل‌های با محتوای متناسب با هر کدام از کاربران، امکان اسپم شدن پیام‌های شما توسط کاربران را کاهش خواهد داد.

    انواع ابزارهای ایمیل مارکتینگ چیست؟

    ابزارهای زیادی برای راه‌اندازی ایمیل مارکتینگ، اندازه‌گیری معیارها، تجزیه‌وتحلیل معیارهای مهم و استفاده از ترفندهای اتوماسیون، تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی وجود دارد که از جمله موفق‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • Campaign Monitor
    • Get Response
    • Hubspot
    • Mailchimp
    • Mailerlite

    هر یک از این ابزارهای استفاده از ایمیل در دیجیتال مارکتینگ دارای مزایا و معایبی هستند و این شما هستید که باید با توجه به اهداف کسب‌وکارتان انتخاب کنید از کدام ‌یک استفاده کنید. قیمت این نرم‌افزارها با یکدیگر متفاوت هستند و هزینه آنها به‌ صورت ماهیانه محاسبه می‌شود.

    شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) ایمیل در دیجیتال مارکتینگ

    معیارهای سنجش موفقیت ایمیل در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ برای ارزیابی دقیق عملکرد بازاریابی ایمیلی و اطمینان از موفقیت این روش، در ابتدا باید با Terminology مربوط به این روش آشنا شوید و سپس این شاخص‌ها را دنبال کنید. تعدادی از شاخص‌های ایمیل مارکتینگ در زیر آورده شده است.

    • نرخ بازگشایی (Open Rate=OR): درصدی از ایمیل‌های ارسالی که توسط دریافت‌کنندگان باز شده است.
    • نرخ کلیک (Click-through Rate=CTR): درصدی از ایمیل‌های ارسالی که توسط مشترکین باز شده و روی لینک CTA موجود در آن‌ها کلیک شده است.
    • نرخ همگرایی (Conversion Rate=CR): درصدی از مشترکین که پس از کلیک روی لینک، عمل موردنظر کمپین را در صفحه فرود انجام می‌دهند.
    • نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment=ROI): نسبت سود بدست آمده از راه خدمات ایمیل مارکتینگ به هزینه سرمایه‌گذاری شده در این زمینه است. گاهی این نسبت به‌ صورت درصد نیز بیان می‌شود.

    ۱۰۰*(سرمایه‌گذاری روی ایمیل‌ها /(سرمایه‌گذاری روی ایمیل‌ها – فروش حاصل از ایمیل‌ها))

    • نرخ لغو اشتراک (Unsubscribe Rate=UR): درصدی از دریافت‌کنندگان که پس از دریافت ایمیل، روی لینک لغو اشتراک کلیک می‌کنند و از لیست مشترکین شما خارج می‌شوند.
    • نرخ شکایت اسپم (Spam Complaint Rate): درصدی از دریافت‌کنندگان که پس از دریافت ایمیل، روی دکمه spam یا junk کلیک می‌کنند.
    • نرخ پرش (Bounce Rate): درصدی از آدرس‌های ایمیل در فهرست مشترکین که پیام شما را دریافت نکرده‌اند. دو نوع نرخ پرش سخت و نرم (Hard Bounce و Soft Bounce) وجود دارد. در Hard Bounce آدرس ایمیل اشتباه است و فورا باید از لیست حذف شود و در Soft Bounce، به دلیل مشکلات موقتی مانند پر بودن Inbox یا مشکل فنی سرور اتفاق می‌افتد.
    • نرخ تحویل (Delivery Rate): درصدی از ایمیل‌های ارسالی که به با موفقیت به دریافت‌کنندگان تحویل داده می‌شوند.
    • نرخ رشد لیست فهرست (List Growth): میزان افزایش تعداد مشترکین را نرخ رشد فهرست ایمیل‌ها می‌نامند. به ‌صورت طبیعی، به دلایل مختلف از تعداد مشترکین کاسته می‌شود، به همین دلیل باید دقت کنید که نرخ رشد همواره بیشتر از نرخ کاهش فهرست باشد.

    در جلسه بعدی از بلوک دیجیتال مارکتینگ، به راهکار بعدی عرضه یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

    با توجه به استقبال زیاد مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی، آشنایی با این راهکار مارکتینگ را از دست ندهید. برای اطلاع از زمان انتشار این جلسه، کافی است ایمیل خود را در فرم ثبت‌نام وارد کنید.

    • نازنین قاسمی
    4.3
    Sending
    User Review
    4.25 (8 votes)

      8 ديدگاه نظر دهيد

    1. با سلام و تشکر از زحمت شما
      ایا این امکان وجود داره که مطالبتون رو دانلود

      • سلام
        ممنون از نظر لطف و توجه شما
        به زودی امکان دانلود پی دی اف مطالب وجود داره

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.