در جلسه قبل از آموزش دیجیتال مارکتینگ، در مورد تبلیغات بنری یا نمایشی، مزایا و معایب آن به طور مفصل صحبت کردیم. در این جلسه قصد داریم در مورد نقش ویدیو در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی توضیحاتی را به شما ارائه دهیم و مزایا و معایب این استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بیان میکنیم و همچنین نمونههای موفقی از تبلیغات ویدیویی و استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ را معرفی خواهیم کرد. این روش از جمله موثرترین روش های دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود و دارای ویژگیها و مزایای خاصی است که در ادامه به آنها میپردازیم.
ویدیو مارکتینگ تعریف پیچیدهای ندارد و همانطور که از نام آن مشخص است، به استفاده از ویدیو برای تبلیغ یا بازاریابی برند و معرفی محصولات یا خدمات ویدیو مارکتینگ میگویند. اگر ارزش یک عکس، بهاندازه هزار کلمه باشد، کارشناسان ارزش یک دقیقه ویدیو برای معرفی محصولات و خدمات را برابر 1.8 میلیون کلمه ارزیابی کردهاند. این روش باعث سهولت در تفهیم، برندسازی موفق، افزایش تاثیرگذاری بر مخاطب و افزایش بازگشت سرمایه میشود. آمارها حاکی از آن است که همه کسبوکارها اعم از کوچک و بزرگ باید از استراتژی ویدئو مارکتینگ استفاده کنند.
ویدئو در دیجیتال مارکتینگ در موارد زیادی مانند ارتباط با مشتری، تبلیغ برند، محصولات و خدمات، رسانه آموزشی و ارائه محتویات سرگرمکننده و … استفاده میشود. درصد زیادی از مردم در طول شبانه روز ویدیوهای آنلاین تماشا میکنند؛ بنابراین با توجه به نقش مهم ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، در صورتی که از این استراتژی در کسبوکارتان استفاده نکنید، بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست خواهید داد.
چگونگی عملکرد بازاریابی ویدیو در دیجیتال مارکتینگ در ظاهر ساده است و روند آن به این شکل است که ویدیویی به منظور تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت، افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند و محصولات یا به منظور تعامل بیشتر با مشتری، تولید و در رسانههای مرتبط پخش میشود. در حالی که در عمل این فرایند کمی پیچیدهتر است و همانند سایر روش های دیجیتال مارکتینگ به ارزیابی، track کردن تعاملات مشتریان و نظارت بر معیارهای مختلف نیاز دارد.
ویدئو مارکتینگ، یکی از بهترین روشهای دیجیتال مارکتینگ به شمار میآید که مزایای بسیار زیادی دارد. برای اینکه بدانید مزایای ویدئو مارکتینگ چیست، در این بخش همراه ما باشید:
گزارشها حاکی از آن است که 57% از مشتریان آنلاین بعد از مشاهده ویدیو در مورد محصول، تمایل بیشتری به خرید آن دارند. ویدیو در دیجیتال مارکتینگ باعث تشویق کاربران به خرید میشود.
طبق تحقیقات در ایمیل مارکتینگ عناوین ایمیلهایی که شامل کلمه “ویدئو” بودند، دارای افزایش 19 درصدی نرخ بازگشایی و 65 درصدی نرخ کلیک شده است.
ویدئو مارکتینگ از طریق هدایت ترافیک به وبسایت شما، باعث بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ، افزایش تعداد لایکها و اشتراکگذاریها میشود که بر رتبهبندی در موتورهای جستجو تاثیر دارد. فراموش نکنید که یوتیوب پس از گوگل، بزرگترین جستجوگر است و علاوه بر این، تحت مالکیت شرکت گوگل است پس اگر در این پلتفرم حضور داشته باشید با احتمال بیشتری در نتایج جستوجوی گوگل هم ظاهر خواهید شد.
اگر مردم اطلاعاتی را بشنوند، سه روز بعد تنها 10% از آن را به یاد میآورند، اما در صورتی که این صدا همراه با تصاویر مناسب و مرتبط باشد، به طور متوسط 65% از اطلاعات را به یاد خواهند داشت. به یاد آوردن ویدیو بسیار آسانتر از به یاد آوردن متنی است که خوانده میشود. طبق گزارش هاباسپات، 80% از مشتریان، ویدیویی که در ماه اخیر دیدهاند را به یاد میآورند. در نتیجه، باعث میشود که مشتریان بیشتری برندتان را به خاطر بسپارند و در نهایت موجب افزایش فروش شما خواهد شد.
برای ساختن ویدیوهای ماندگارتر، از رنگها، فونتها، لوگوها و عناصری که مختص برند، وبسایت و اپلیکیشن شما است، استفاده کنید. با استفاده از این ترفند، مردم با دیدن ویدیوی شما، به راحتی برند شما را به خاطر خواهند آورد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
پلتفرمهای زیادی برای ویدئو مارکتینگ وجود دارند که تقریبا همه مردم به آنها دسترسی دارند و حتی آنها را با دیگران به اشتراک میگذارند. شما میتوانید با استفاده از این روش، بهصورت موثر و با هزینه کمی به حجم زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید. در حالی که در تبلیغات سنتی مانند تبلیغات کاغذی چنین امکانی وجود ندارد. همچنین، مردم تمایل بیشتری برای اشتراکگذاری محتوای ویدئویی دارند.
76% از صاحبان کسبوکارها اذعان دارند که استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ باعث بهبود نرخ بازگشت سرمایه آنها شده است. با وجود این که تولید ویدیو در دیجیتال مارکتینگ کاری کمهزینه و آسان نیست، اما توسعه روزافزون ابزار ویرایش ویدیو، باعث سهولت این امر شده است.
ویدیو به دلیل وجود تصویر، صدا و موسیقی احساسات انسانی را برمیانگیزد و ممکن است باعث ایجاد شادی، غم، دلسوزی، محبت، ترس و حتی عصبانیت در مخاطب شود و همه این احساسات، عکس العملهایی را به دنبال دارد که نشاندهنده تاثیرگذاری بالای این روش است. همچنین، مخاطب میتواند بدون نیاز به خواندن یک متن طولانی تنها در عرض چند ثانیه تماشای ویدیوی جذاب، اطلاعات مورد نظرش را به دست آورد.
ویدئو مارکتینگ نیز مانند سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ دارای معایبی هرچند اندک است که شامل موارد زیر است:
1- زمانبر بودن: تولید و انتشار ویدیو در دیجیتال مارکتینگ کاری زمانبر است و به صرف وقت و انرژی زیادی احتیاج دارد.
2- مشکل در نمایش ویدیو: ویدیو در تمامی دستگاهها بهخوبی نمایش داده نمیشود. همچنین حجم اینترنت مصرفی و نیاز به فضای موجود برای دانلود ویدیو برای برخی کاربران مشکلآفرین است.
3- صرف هزینه بیشتر: هزینههای بیشتر نسبت به سایر روش های دیجیتال مارکتینگ، یکی از معایب ویدیو در دیجیتال مارکتینگ است و به همین دلیل تمامی کسبوکارها مایل به صرف هزینه برای این روش نیستند.
برای استفاده از انواع ویدیو مارکتینگ و بهره مندی از مزایای این استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید نکاتی را رعایت کرد تا بتوان از موفقیت استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ اطمینان حاصل کرد. در این بخش به توضیح این نکات میپردازیم:
باید بودجه خاصی را برای ویدیو در دیجیتال مارکتینگ در نظر بگیرید. این هزینهها شامل فراهم کردن تجهیزات مناسب، نرمافزارهای تدوین و گروه تولید ویدیو است. همچنین، باید زمان انجام این فرایند را نیز در نظر بگیرید.
مهمترین قسمت ایجاد ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، بیان مناسب داستان (Storytelling) ویدیو است. بدون یک داستان خوب، ویدیو نمیتواند انقلاب لازم را در استراتژی مارکتینگ شما ایجاد کند. در نتیجه در این مورد خوب فکر کنید و در مورد محتوا و چگونگی داستان ویدیو از جلسات طوفان فکری و ایدههای هم تیمیها استفاده کنید.
بیان مفهوم ویدیو به تنهایی کافی نیست و علاوه بر این موضوع، باید توجه مخاطبین را با استفاده از ایدههای خلاقانه جلب کنید. ویدئوهایی که تمام محتوای آنها بر اساس مارکتینگ و تبلیغات است برای کاربران خستهکننده هستند و نتیجه مورد نظر شما را برآورده نخواهند کرد. مشتریان مایل هستند از دیدن ویدیو شگفتزده شوند، بیاموزند، بخندند و از ویدئو لذت ببرند.
تکنیکهای زیادی وجود دارد که ویدیوی شما به راحتی توسط کاربران در موتورهای جستجو یافت شود. توضیح ویدیو مهمترین نکته در این باره است. توضیحات مربوط به ویدیو در دیجیتال مارکتینگ امکان فهمیدن موضوع ویدیو، محتوای آن و نهایتا رتبهبندی را به گوگل میدهد و در بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ تاثیر بسزایی دارد. سعی کنید از کلمات کلیدی در توضیحات استفاده کنید.
طول مشخص و استانداردی برای ویدئوها وجود ندارد، اما یک قانون سرانگشتی در مورد ویدئوهای آنلاین این است که هرچه کوتاهتر باشند عملکرد بهتری خواهند داشت. 30 ثانیه زمان مناسبی برای در پلتفرمهای آنلاین و شبکههای اجتماعی است. باید هر چیز غیرضروری و اضافهای را از ویدئوها حذف کنید. مدت زمانی که مخاطبین به ویدئو توجه میکنند نیز کم است؛ بنابراین باید مفاهیم اصلی را در مدت زمان کوتاهی که در اختیار دارید بیان کنید. آمارها میگویند بیش از 75% از مخاطبان ترجیح میدهند ویدئوهای آنلاین کمتر از 1 دقیقه باشند. تحقیقات wistia.com در مورد ارتباط بین مدت ویدئو و درگیری کاربران با آن میگوید افت شدیدی در تعامل کاربران بین دقایق 2 و 3 اتفاق میافتد. تعامل کاربران در دقایق 6 تا 12 تقریباً ثابت است و از دقیقه 12 به بعد مجدداً تعامل کاربران افت میکند.
ویدیو را به صورت گسترده در رسانههای رایگان مانند وبسایت، یوتیوب، آپارات و تمام کانالهای اجتماعی که دارید منتشر و پس از آن شروع به تبلیغ در رسانههای پولی کنید.
پس از گذشت مدتی از زمان انتشار ویدیو، معیارها و ضوابط مورد نظر را دنبال (track) کنید تا متوجه شوید کدام ویدیو در دیجیتال مارکتینگ نتیجه بهتری گرفته است. علت آن را بررسی کرده و بر روی سایر ویدیوها نیز اعمال کنید.
برای بررسی میزان موفقیت انواع ویدیو مارکتینگ، نیاز به دنبال کردن (track) برخی فاکتورها است. شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) مختلفی برای ویدئو مارکتینگ مطرح شده است که از جمله مهمترین و مناسبترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
برای اندازهگیری KPI دلخواه، ابزارهایی وجود دارد که رایجترین ابزارهای مورد استفاده در کمپینهای یوتیوب شامل موارد زیر است:
این ابزار به شما کمک میکنند تا KPIهایی مانند مدت تماشای ویدیو، نرخ بازدید و نرخ کلیک را اندازهگیری کنید و با استفاده از نتایج حاصل از آنها، کمپین را با توجه به هدفمندی خود بهینهسازی کنید.
اشتراکگذاری ویدیو در وبسایتهای ویدئو مارکتینگ با اهداف مختلفی مانند آموزش، سرگرمی، اطلاعرسانی و سئو سایت صورت میگیرد.
از نمونههای موفق استاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، میتوان کمپینهای ویدیو مارکتینگ شرکتهای زیر را نام برد:
1- شرکت الکترونیک “Llama Superstar”
این ویدئو به دلیل داستانپردازی بسیار خوب، به عنوان بهترین ویدیو سال 2015 انتخاب شده است. داستانپردازی بهترین شیوه برای برقراری ارتباط با مخاطب است. این شرکت یک قدم فراتر رفت و داستان ویدیو را به یک سطح الهامبخش تبدیل کرد که برای بیننده جذاب است.
2- شرکت Hootsuite
این ویدئو نیز به دلیل جذابیت و خلاقیت به کار گرفته شده در آن، جز ده ویدیو برتر سال 2014 قرار گرفت. این ویدئو علاوه بر مرتبط بودن محتوای کسبوکار، توجه مخاطب را نیز به خود جلب میکند. همانطور که میدانید سریال Game of Thrones یکی از معروفترین سریالهایی است که هر سال یک فصل از آن منتشر شد و از رویدادهای فرهنگی سالانه محسوب میشد. هم زمان با انتشار فصل چهارم این سریال، شرکت Hootsuite، ویدیویی با سبک تیتراژ این سریال منتشر کرد که توجه تعداد زیادی از مردم را به خود جلب کرد.
3- شرکت Volvo
این ویدیو بهعنوان بهترین دموی تبلیغاتی در سال 2014 انتخاب شد. استفاده از یکی از معروفترین بازیگران تاریخ سینما به نام ژان کلود ون دام در این ویدیو باعث جلب توجه مخاطب شد. بازی خوب این بازیگر در ابتدای ویدیو باعث درگیر کردن مخاطب میشود؛ به خصوص که تبلیغاتی بودن ویدیو در ابتدای آن به هیچ عنوان احساس نمیشود. این تبلیغ، یکی از بهترین روشهای نشان دادن دقت فرمان کامیونهای ولوو است.
اگر چه یوتیوب این روزها قهرمان بلامنازع برای انواع تبلیغات ویدیویی در وبسایتها است، به علت گسترش استقبال از تماشای ویدیو در موبایل و اپلیکیشنها، شبکههای تبلیغات ویدیویی در موبایل این روزها بیشتر در مرکز توجه تبلیغدهندگان قرار دارند.
برای یادگیری بیشتر مباحث استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، اسلایدهای آموزش ویدیو مارکتینگ و همچنین بلوک آموزش ویدئو مارکتینگ را مطالعه نمایید تا بتوانید در استفاده از این ابزار موفقتر عمل کنید. در این اسلایدها ضمن ارائه آمارهایی پیرامون اهمیت ویدئو مارکتینگ و آخرین وضعیت آن در وب و موبایل، راهکارهای ساخت ویدئوی جذاب و نمونههای موفق داخلی آورده شده است.
در جلسه آینده این بلوک، ایمیل مارکتینگ، مزایای و ترفندهای آن صحبت شده است.
با ما همراه باشید.
4 ديدگاه نظر دهيد
تیم متخصص و درجه یک تپسل دمتون گرم و خداقوت
ممنون که به این وسعت و جامعیت به شاخه های مختلف پرداختین و رایگان اون رو در اختیار و برای مطالعه گذاشتین .
دمتون گرم .
سلام
خیلی ممنون از شما بابت توجهتون و نظر لطفتون به کالج تپسل
موفق باشید
سلام
خوبید…….
خیلی فوق العاده اید
گل هستین ….. گل
متشکر…..
سلام
خیلی ممنون از نظر لطف شما
موفق باشید