معرفی انواع تبلیغات بنری و مزایای آنها

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره رایگان دیجیتال مارکتینگ

    در جلسه ششم دیجیتال مارکتینگ، مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را به طور کامل توضیح دادیم و راهکارهای بهبود آن را بررسی کردیم. در این جلسه از بلوک آموزش دیجیتال مارکتینگ، می‌آموزیم تبلیغات بنری چیست و چه مزایایی دارد، و همچنین در مورد انواع تبلیغات بنری و تعرفه آنها صحبت می‌کنیم. تبلیغات بنری یکی از سنتی‌ترین مدل‌های تبلیغات دیجیتال محسوب می‌شوند و در مجموعه خدمات تبلیغاتی گوگل به نام تبلیغات نمایشی یا display ad شناخته می‌شوند.

    تبلیغات بنری چیست؟

    تبلیغات بنری در دیجیتال مارکتینگ، جزو تبلیغات آنلاین غیر رایگان است که در قالب گرافیکی و فرمت‌های مختلف مانند متن، تصاویر، ویدیو و … در مقابل کاربران ظاهر می‌شود و در صورت کلیک روی آنها، مرورگر اینترنت شما را به وب‌سایت تبلیغ‌کننده منتقل خواهد کرد. اما هدف از تبلیغات بنری در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ انتقال پیام برند و تبلیغات به بازدیدکنندگان وب‌سایت مورد نظر از مهم‌ترین اهداف این نوع بنرها است. این تبلیغات در بخش‌های متمایزی از وب‌سایت‌ها که به‌طور خاص برای تبلیغات در نظر گرفته شده‌اند، ظاهر می‌شوند. بنرها اغلب به‌صورت مستطیلی هستند و هرچه مستطیل‌ها عریض‌تر باشند نسبت به بنرهای باریک‌تر، تأثیرگذاری بهتری دارند. بنرها می‌توانند به‌صورت ثابت یا متحرک باشند. انتخاب فرمت مناسب برای تبلیغات بنری در سایت‌ها به منظور حاصل شدن بهترین نتیجه بسیار مهم است.

    تبلیغات بنری چیست

    انواع تبلیغات بنری و ویژگی‌هایی آنها

    تبلیغات بنری یا نمایشی به صورت‌های مختلفی اجرا می‌شود که در ادامه برخی از انواع اصلی آنها را معرفی می‌کنیم:

    1. تبلیغات Rich media ads، از انواع تبلیغات بنری در اپلیکیشن و سایت

    نوعی از تبلیغات بنری، ویدیوهایی است که به ‌صورت غیرمنتظره‌ای هنگام بارگذاری صفحه، نمایش داده می‌شود و نوع کاربرپسندتر آن ‌که مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی‌کند، پخش آگهی‌هایی است که تا زمانی که کاربر با موس روی آنها حرکت نکند، ثابت هستند.

    2. تبلیغات بنری Overlays، بنری با قابلیت بسته شدن

    تبلیغاتی که در بالای صفحات وب‌سایت ظاهر می‌شوند و با یک کلیک روی آیکن close آن تبلیغ، می‌توان آن‌ را بست.

    3. تبلیغات نمایشی Interstitials، آگهی‌هایی تمام صفحه

    این نوع تبلیغات بنری که با نام تبلیغات بینابینی نیز شناخته می‌شوند، آگهی‌هایی که پیش از نمایش محتوای وب‌سایت ظاهر می‌شوند. آگهی‌های تمام صفحه است که بین فعالیت‌های کاربر مانند رفتن به صفحه دیگر وب‌سایت ظاهر می‌شود.

    4. تبلیغات Sponsorship که با پرداخت توسط تبلیغ دهنده اجرا می‌شوند

    این نوع تبلیغات بنری در دیجیتال مارکتینگ شامل قرار دادن یک لوگو یا برند در طراحی وب‌سایت است. این فرمت می‌تواند از تبلیغات native یا همسان هم محسوب شود که با پرداخت توسط تبلیغ‌دهندگان اجرا می‌شود.

    انواع تبلیغات بنری

    اندازه‌های استاندارد و مناسب تبلیغات بنری جهت تأثیرگذاری بیشتر، در زیر آورده شده است:

    • مستطیل عمودی: 240 × 400 پیکسل
    • Mobile leaderboard: 320 × 50 پیکسل
    • بنر: 468 × 60 پیکسل
    • Leaderboard: 728 × 90 پیکسل
    • میدان: 250 × 250 پیکسل
    • مربع کوچک: 200 × 200 پیکسل
    • مستطیل بزرگ: 336 × 280 پیکسل
    • مستطیل درونی: 300 × 250 پیکسل
    • Skyscraper: 120 × 600 پیکسل
    • Wide skyscraper: 160 × 600 پیکسل
    • نیم‌صفحه: 300 × 600 پیکسل
    • Large leaderboard: 90 × 970 پیکسل
    • Large mobile banner: 320 × 100 پیکسل
    • بیلبورد: 250 × 970 پیکسل
    • پرتره: 300 × 1050 پیکسل

    البته طراحی اندازه بنر تبلیغاتی به وب‌سایتی که قصد نمایش تبلیغات شما را دارد و یا سایزهای از پیش مشخص شبکه‌های تبلیغاتی بنر بستگی دارد. هنگام شروع تبلیغات بنری در دیجیتال مارکتینگ در هر یک از این شبکه‌ها سایزهای مناسب بنر به تبلیغ‌دهنده اعلام می‌شود.

    قوانین و نکات مهم در طراحی بنر تبلیغاتی چیست؟

    برای طراحی گرافیکی بنر، نیازی نیست که یک طراح حرفه‌ای باشید و از طریق ابزارهای آنلاین مثل Bannersnack یا canva.com و … هم می‌توانید بنرهای ثابت و متحرک بسازید. اما توجه به نکاتی که در زیر آورده شده‌اند برای استفاده از تبلیغات بنری در استراتژی دیجیتال مارکتینگ و همچنین موفقیت آن ضروری است:

    • مخاطب هدف شما کیست و درخواست شما از او چیست؟ قبل از طراحی بنر حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید. در مرحله اول مخاطبین اصلی تبلیغات خود را تشخیص دهید و سپس دقت کنید که چه درخواستی از آنها دارید. کلیک روی وب‌سایت شما؟ خرید محصولات محدود در حراج؟ استفاده رایگان از یکی از محصولات/خدمات شما؟
    • پیشنهاد ارزشمند شما چیست؟ این سوال در نوشتن متن بنر و انتخاب یک CTA مناسب برای آن، به شما کمک می‌کند.
    • سایز بنر تبلیغاتی را مطابق اندازه‌های استاندارد انتخاب کنید: به دلیل این که اغلب ناشرین از سایزهای استاندارد بنر در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند، بهتر است شما نیز اندازه بنر را مطابق استاندارد موجود انتخاب کنید.
    • از تصاویر و عکس‌های با کیفیت در طراحی بنر استفاده کنید: استفاده از تصاویر با کیفیت پایین در بنرهای تبلیغاتی باعث عدم اعتماد کاربران به برند شده و در نتیجه کاربران روی تبلیغات بنری کلیکی نخواهند کرد.
    • از رنگ مختص برند خود استفاده کنید: اگر قصد ایجاد یک بنر حرفه‌ای دارید یا می‌خواهید که کاربران تبلیغ برند شما در اینترنت را تشخیص دهند، بنر خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که رنگ آن به رنگ برند شما نزدیک باشد.
    • سعی کنید بنر را ساده طراحی کنید: هرچه بنر ساده‌تر باشد، پیام آن سریع‌تر به مخاطبان هدف شما منتقل می‌شود.
    • از المان‌های برند در طراحی بنر استفاده کنید: جدا از این مسئله که کسب‌وکار شما چقدر بزرگ است، حتماً باید از یکی از المان‌های برند مانند لوگو، نام شرکت یا نام وب‌سایت در طراحی بنر استفاده کنید.

    روش‌های بهبود و توسعه تبلیغات بنری چیست؟

    پس از ایجاد بنر، به سایت‌های تبلیغات بنری یا هر سایت دیگری برای تبلیغ بنر نیاز دارید و باید فضای تبلیغاتی را در وب‌سایت خریداری کنید. پرداخت هزینه در این نوع از تبلیغات به دو مدل تقسیم می‌شود:

    نوع اول، قراردادی نیست و شما قیمتی را برای نمایش تبلیغ خود در یک جایگاه خاص پیشنهاد می‌کنید و این قیمت با سایر رقبا به مزایده گذاشته می‌شود و هرکسی که قیمت بیشتری پیشنهاد داده باشد، برنده خواهد بود.

    نوع دوم پرداخت بر اساس تعداد کلیک یعنی CPC یا تبلیغات کلیکی است که به علت سابقه‌ی بیشتر، متداول‌ترین نوع آن محسوب می‌شود. ارتباط و مذاکره جداگانه با صاحبان وب‌سایت‌ها کاری استرس‌زا و زمان‌بر است. تبلیغ‌دهندگان اغلب از شبکه‌های تبلیغاتی مانند Google Adwords، iab، Aol Advertising  Right Media، BuyAds.com و OpenX برای انتشار تبلیغاتشان استفاده می‌کنند. در ایران هم شبکه‌های تبلیغاتی بنری زیادی می‌توانند در این مرحله به کمک شما بیایند.

    تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

    مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

    میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

    مزایای استفاده از تبلیغات بنری در دیجیتال مارکتینگ

    آیا می‌دانید یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات بنری چیست؟ از مزایای تبلیغات بنری می‌توان به قدرت آن در جلب توجه مخاطب اشاره کرد. اما علاوه بر آن دارای مزایای دیگری است که در این بخش به توضیح آنها می‌پردازیم:

    • از نظر بصری جذاب است
      محتوای گرافیکی جذاب این مدل از تبلیغات، می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند و پیام تبلیغات را به‌ سادگی به مخاطب منتقل کند. وجود تصویر در این تبلیغات، مزیت آن‌ها نسبت به تبلیغات SEM است. محدودیت تعداد کاراکتر و فرمت متنی SEM، می‌تواند تبلیغ‌دهنده را برای انجام تبلیغات متنوع جذاب با مشکل روبه‌رو کند. همچنین ذهن انسان تصاویر را بهتر از نوشته‌ها به خاطر می‌سپارد و این از مزایای تبلیغات بنری نسبت به فرمت‌های متنی تبلیغات است.
    • باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود
      کاربر به ‌راحتی می‌تواند تنها با مشاهده تبلیغات بنری یا نمایشی، در مورد برند، محصولات و خدمات شما اطلاعات به دست آورد و نسبت به کسب‌وکار شما مشتاق شود و کلیک روی آن نیز ضروری نیست. برندهایی مانند IBM، Apple و Nike برای حضور بیشتر و مداوم در ذهن مخاطبان، از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند.
    • تبلیغات نمایشی هدفمند است
      می‌توانید وب‌سایت‌های مرتبط با کسب‌وکارتان، جایی که مخاطبان هدف شما حضور دارند را برای نمایش تبلیغات خود در نظر بگیرید. از این طریق دقیقا در جایی که تقاضای کسب‌وکار شما وجود دارد ظاهر می‌شوید و امکان دیده شدن شما نیز بیشتر خواهد شد.
    • امکان هدفگیری مجدد یا Retargeting در این نوع تبلیغات وجود دارد
      ریتارگتینگ (Retargeting) به معنی قرار دادن تبلیغات خود در مقابل افرادی است که قبلا از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند، اما در خبرنامه شما عضو نشده‌اند یا محصولی خریداری نکرده‌اند. از این طریق می‌توانید به افراد علاقه‌مند به کسب‌وکارتان دسترسی پیدا کنید.
    • امکان track کردن کاربران در آن وجود دارد
      دریافت روزانه یا هفتگی نتایج تبلیغات نمایشی مانند تعداد کلیک، ترافیک وب‌سایت، شاخص‌های آگاهی از برند، نرخ تبدیل و میزان فروش به شما کمک می‌کند تا کمپین تبلیغاتی خود را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

    مزایا و معایب تبلیغات بنری

    معایب تبلیغات بنری چیست؟

    با این که تبلیغات بنری در ابتدای ظهور خود، نظر مخاطبان زیادی را جلب می‌کردند و کاربران یک وب‌سایت هنگام تماشای آن، نظرشان به بنرها جلب می‌شد، اما به ‌مرور این جلب توجه کمتر شد. اما دلیل کمرنگ شدن اثر تبلیغات بنری چیست؟ به علت استفاده اشباع‌ شده از این مدل تبلیغاتی، مردم دیگر نسبت به این تبلیغات حساسیت ندارند. این پدیده که Banner Blindness نام دارد، به رفتار ناخودآگاه کاربران آنلاین نسبت به تبلیغات بنری اشاره دارد. همه ما دیگر نسبت به تبلیغات سنتی بنری در حاشیه وب‌سایت‌ها نابینا شده‌ایم و چشممان عادت کرده است که این تبلیغات را نادیده بگیرد. به‌ جز این، معایب دیگری هم برای تبلیغات بنری وجود دارد که عبارت‌اند از:

    • ایجاد مزاحمت برای کاربر
      بعضی از تبلیغات بنری مانند تبلیغات flashing، popups و interstitials در نظر مخاطب به‌ عنوان مزاحم دیده می‌شوند. همچنین، در صورتی ‌که تعداد تبلیغات در صفحه وب‌سایت زیاد باشد، موجب گیج شدن مخاطبان شده و در نهایت کاربر ترجیح می‌دهد که آن‌ها را نادیده بگیرد. آزار مخاطب از طریق نمایش بنرهای تبلیغاتی بدون اجازه او، نه ‌تنها باعث تبلیغات مثبت برای یک برند نمی‌شود، بلکه خاطره بدی از برند در ذهن مخاطب حک می‌کند. این حس بد ممکن است ارزش واقعی خدمات/محصولات شما را زیر سوال ببرد و یک مشتری بالقوه را از لیست مشتریان شما حذف کند.
    • نرخ کلیک کمتر
      دلیل پایین بودن نرخ کلیک در تبلیغات بنری چیست؟ به دلیل ضعف در طراحی و ایجاد تجربه بد برای کاربران، نرخ کلیک تبلیغات بنری نسبت به سایر مدل‌های تبلیغات آنلاین، بسیار کمتر است.
    • نرخ تبدیل کمتر
      از آن جایی ‌که بنرها نمی‌توانند به‌ طور کامل در مورد کسب‌وکار شما توضیح دهند، حتی کاربرانی که روی بنر کلیک می‌کنند هم با احتمال کمی به مشتریان کسب‌وکار شما تبدیل می‌شوند. در واقع با ظهور مدل‌های تبلیغاتی مثل ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، کاربران مایل‌اند در نگاه اول به تبلیغات، بیشتر در مورد ارزش‌های کسب‌وکار شما بدانند و بنرها قدرت این انتقال مطلب را ندارند. در نتیجه این اتفاق، کاربران جذب‌شده از طریق بنرها، leadهای ارزشمندی نیستند و نرخ تبدیل پایینی دارند.
    • دیده نشدن تبلیغات
      استفاده کاربران از نرم‌افزارهای بلاک کننده تبلیغات و popups باعث می‌شود که تبلیغات شما دیده نشود.

    در این درس از آموزش دیجیتال مارکتینگ، آموختیم که تبلیغات بنری چیست. به دلیل ضعف‌های تبلیغات بنری، اکثر تبلیغ دهندگان ترجیح می‌دهند که به‌ جای استفاده از این نوع تبلیغات، از تبلیغات native یا همگرا و یا تبلیغات ویدیویی استفاده کنند که مزایای بیشتری دارند. در جلسات آینده آموزش بازاریابی دیجیتال، درباره تبلیغات ویدیویی به‌ صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

     

    • نازنین قاسمی
    4.6
    Sending
    User Review
    4.54 (13 votes)

      4 ديدگاه نظر دهيد

    1. سلام
      مرسی از اطلاعاتتون
      به امید خدا میخوام کل مطالب سایتتون رو بخونم
      و کاربردی استفاده کنم
      متشکر…..

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.