بازاریابی رایگان اپلیکیشن (ASO)

زمان مطالعه : 10 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری اپلیکیشن مارکتینگ

در این بلوک از کالج قرار است مفاهیم مورد نیاز برای موفقیت در بازاریابی اپلیکیشن‌ها را آموزش دهیم. هر جلسه به یکی از مفاهیم اپلیکیشن مارکتینگ می‌پردازیم. در طرح درس این بلوک، بعد از مرور کوتاهی بر راهکارهای افزایش نصب اپلیکیشن، به بحث‌های پیشرفته‌تری از آنالیتیکس در این حوزه می‌پردازیم. با توجه به اینکه تبلیغات نصبی در ایران در ماه‌های اخیر بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفته‌اند و کسب‌وکارهای زیادی بر مبنای اپلیکیشن هستند، این بلوک یادگیری می‌تواند مفاهیم آموزشی این حوزه را برای بازاریابان ایرانی با زبانی ساده مطرح کند. برای استفاده از درس‌های این بلوک کافی است ایمیل خود را در فرم ثبت‌نام سمت راست صفحه بنویسید و از انتشار جلسات بعدی مطلع شوید. در جلسه اول به بررسی ASO می‌پردازیم.

گام اول در هر فعالیت بازاریابی، ارائه محصول و جذب کاربران است. در مورد اپلیکیشن مارکتینگ، هنگامی که اپلیکیشن شما آماده ارائه به مخاطبان شد، باید کار معرفی آن را آغاز کنید. جذب کاربر برای اپلیکیشن‌ها به دو شیوه رایگان و پولی انجام می‌شود. شیوه رایگان آن به (ASO (App Store Optimization معروف است که در این جلسه بیشتر به آن می‌پردازیم و در مورد شیوه‌ی غیررایگان در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.

با اولین جلسه از این بلوک که به تعریف ASO، لزوم بهره‌گیری از این استراتژی برای بازاریابی اپلیکیشن‌های موبایل و روش‌های انجام آن اختصاص دارد، همراه باشید.

 

بازاریابی رایگان اپلیکیشن (ASO)

ASO

 

ASO چیست؟

به فرایند بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در اپ‌استور، افزایش قابلیت پیدا و دیده شدن اپلیکیشن و کسب رتبه‌ بالاتر در نتایج جست‌وجوی مارکت‌های اپلیکیشن نظیر App Store برای iOS و Google Play  یا کافه‌بازار برای اندروید، ASO گفته می‌شود. این فرایند، اپلیکیشن‌ها را بر اساس جستجوی کلیدواژه‌ها رتبه‌بندی می‌کند. با توجه به توسعه روزافزون تکنولوژی‌های موبایل و اپلیکیشن‌های آن، توسعه‌دهندگان باید به منظور افزایش دیده شدن، دانلود، نرخ همگرایی، بدست آودن نظرات مثبت و … تلاش بیشتری کنند. کلید موفقیت در این زمینه این است که اپلیکیشن خود را به گونه‌ای راه‌اندازی و بهینه‌‌سازی کنید که در معرض دید کاربران بالقوه قرار گیرد.

چرا استفاده از ASO ضروری است؟

استراتژی ASO برای دستیابی هر اپلیکیشنی به موفقیت‌ امری ضروری است؛ زیرا:

  • بیش از ۵ میلیون اپلیکیشن در مارکت‌های اپلیکیشن وجود دارند که از این تعداد، حدود ۱۵۰هزار اپلیکیشن ایرانی در کافه بازار ثبت شده‌اند. حتی اگر ارزشی که اپلیکیشن شما به کاربران ارائه می‌دهد منحصربفرد و بی‌نقص باشد، اینکه کاربران شما را در این دریای اپلیکیشن بیابند امری دشوار است. به منظور قرار گرفتن در بالای صفحه جستجو، باید در این رقابت پیروز شوید و برای این کار نیازمند استفاده از استراتژی ASO هستید.
  • ۶۵ تا ۸۰ درصد از اپلیکیشن‌ها از طریق روش‌های جستجو پیدا می‌شوند؛ یعنی، با وجود راه‌های دیگری برای یافتن اپلیکیشن جدید نظیر رسانه‌ها، وب‌سایت‌ها، دوستان و … کاربران ترجیح می‌دهند اپلیکیشن مورد نظر خود را جستجو کنند. بنابراین، باید کاری کنید که اپلیکیشن‌ها در نتایج جستجو توسط کاربران پیدا شوند. همچنین، بیش از ۵۰% از دانلودهای اپلیکیشن‌ها حاصل از ۳ نتیجه اولی است که در صفحه اپ‌استور نمایش داده شده است.
  • استراتژی ASO باعث افزایش رتبه‌بندی، قابلیت دیده شدن، نرخ همگرایی، نرخ دانلود و … می‌شود.

 

روش‌های بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن

پس از انتشار یک اپلیکیشن توسط توسعه‌دهنده، عوامل زیادی می‌تواند در نتایج آن موثر باشد. اولین عامل موثر در موفقیت یک اپلیکیشن، پیدا و دیده شدن آن اپلیکیشن توسط کاربران و مشتریان بالقوه است، دومین مورد آن جذب کاربر و تشویق او به دانلود اپلیکیشن است که این موارد از طریق اجرای استراتژی ASO بدست می‌آید. سوالی که در اینجا ممکن است برای شما ایجاد شود این است که چگونه می‌توان نمایش اپلیکیشن خود در اپ‌استور را بهینه‌سازی کرد. راهکارهای کاربردی زیر به این بهینه‌سازی کمک می‌کنند:

 

۹ راهکار بهینه‌سازی ASO

۱) مشتریان و رقبای خود را بشناسید.

مشتریان و رقبای خود را چقدر می‌شناسید؟ یک استراتژی مناسب به شناخت درست از مشتریان و رقبا بستگی دارد. برای شروع می‌توانید این سوال‌ها را از خود بپرسید:

  • زبان مورد استفاده مشتریان من چیست؟
  • مشتریان چه توصیفی از اپلیکیشن من دارند؟
  • دلایل اصلی آن‌ها برای دانلود اپلیکیشن من چیست؟
  • رقبای من چه کسانی هستند؟
  • رقبای من از چه کلیدواژه‌هایی استفاده می‌کنند؟
  • چگونه می‌توان با استفاد از کلیدواژه‌های مشابه از رقبای خود پیشی بگیرم؟
  • آیا باید از کلیدواژه‌های معمول و پرترافیک استفاده کنم؟ یا از کلمات متفاوتی که مخاطبان منحصربه‌فرد دارد، استفاده کنم؟

به‌ طور کلی، یک استراتژی ASO باید با قرار دادن خود به جای مشتری (putting yourself in your customer’s shoes) آغاز ‌شود. پیدا شدن اپلیکیشن در جستجوهای مخاطبان در مارکت‌های اپلیکیشن (app store، google play، کافه بازار) و پیدا کردن کلیدواژه‌هایی که بیشترین ترافیک را ایجاد می‌کنند، هدف این استراتژی است. بهترین راهکار برای دستیابی به این هدف، پی بردن به درخواست‌های جستجویی است که مشتریان را به سمت اپلیکیشن شما هدایت کرده و زبان مورد استفاده آن‌ها برای این درخواست است.

همچنین، پی بردن به کلیدواژه‌های مورد استفاده رقبای شما برای اپلیکیشن‌های مشابه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این طریق می‌توانید پی ببرید که آیا از کلیدواژه‌های مشابه با آن‌ها استفاده کنید یا کلمات کلیدی منحصربه خودتان را مورد استفاده قرار دهید. با این کار قادر به تصمیم‌گیری درباره رتبه‌بندی در صفحات جستجو نیز خواهید بود؛ به این معنا که آیا می‌خواهید اپلیکیشن شما با در نظر گرفتن کلیدواژه‌های معمول در ۱۰ اپلیکیشن برتر صفحه جستجو قرار گیرد یا می‌خواهید با در نظر گرفتن کلیدواژه‌هایی که حجم جستجوی کمتر دارند به عنوان اپلیکیشن برتر در صفحه جستجو قرار گیرد.

به منظور بهینه‌سازی ASO، ابزارهایی نظیر ASOdesk وجود دارد که در ابتدا می‌توانید از نسخه رایگان آن استفاده کنید.

 

۲) یک نام مناسب برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید. 

مزیت انتخاب یک نام منحصربه‌فرد برای اپلیکیشن تنها برند شدن و جا انداختن اپلیکیشن در ذهن مخاطب نیست، بلکه برای موفقیت در استراتژی ASO نیز امری ضروری است. به دلیل اهمیت بالای عنوان اپلیکیشن در رتبه‌بندی در صفحات جستجو، به کار بردن کلیدواژه‌های مرتبط در نام اپلیکیشن تاثیر بسزایی در بهبود ASO دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی ۲۵ اپلیکیشن اول صفحات جستجو توسط شرکت TUNE، اپلیکیشن‌هایی که از کلیدواژه‌های مرتبط در عنوان خود استفاده کرده بودند، ۱۰٫۳% بالاتر از سایر اپلیکیشن‌ها قرار گرفته بودند.

 

ASO

 

App Store و Google Play

با انتشار نسخه جدید iOS درسال ۲۰۱۷، حداکثر تعداد کاراکترهای عنوان یک اپلیکیشن در اپ استور، ۳۰ کاراکتر اعلام شد که این مقدار از ۵۰ به ۳۰ کاهش یافت، در حالی که با انتشار نسخه جدید اندروید، حداکثر تعداد کاراکترهای عنوان اپلیکیشن در گوگل پلی، ۵۰ اعلام شد که این مقدار از ۳۰ به ۵۰ افزایش یافت. عناوین طولانی در صفحات جستجو به صورت کامل نمایش داده نمی‌شوند؛ عناوین طولانی برای نمایش در دستگاه‌های مختلف کوتاه خواهند شد. همچنین، در درجه اول، نام اپلیکیشن شما است که می‌تواند اولین برداشت‌ها (first impression) را در ذهن مشتریان و مخاطبان ایجاد کند. بنابراین، یک نام کوتاه، جذاب و به یادماندنی برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید. همچنین استفاده از کاراکترهای URL-friendly در عنوان به خصوص در اپ استور بسیار مهم است. استفاده از کاراکترها و نمادهای خاص در عنوان اپلیکیشن مانع از عملکرد موفق استراتژی ASO می‌شود.

کافه بازار

در کافه بازار، باید هم عنوان انگلیسی و هم عنوان فارسی را وارد کرد. محدودیت کاراکتر برای نام اپلیکیشن در بازار حداکثر ۱۰۰ کاراکتر است، اما نام‌هایی با بیش از ۱۶ کاراکتر در دستگاه‌های مختلف به صورت کامل نمایش داده نمی‌شوند و کاربر برای دیدن نام کامل، باید وارد صفحۀ برنامه شود. بنابراین هرچه نام اپلیکیشن کوتاه‌تر باشد، در ذهن کاربر ماندگارتر خواهید شد. به عنوان مثال، با استفاده از نام “مامان‌پز” برای اپلیکیشن سرویس غذا به جای نام‌گذاری اپلیکیشن با عنوان “منوی متنوع محلی، ایرانی و خارجی غذا” باعث ماندگاری بیشتر و حرفه‌ای‌تر جلوه کردن شما خواهد شد.

 

۳) از حداکثر کلیدواژه‌های ممکن استفاده کنید.

اپ استور و گوگل پلی در رابطه با کلیدواژه‌های ASO رویکردهای متفاوتی دارند. همچنین، برخی محدودیت‌های کافه بازار در این رابطه نیز به طور کامل در این بخش توضیح داده می‌شود:

App Store

ASO

 

حداکثر تعداد کاراکترهای مورد استفاده برای نوشتن کلیدواژه‌ها، ۱۰۰ کاراکتر است که باید به بهترین شکل ممکن از این کاراکترها استفاده کرد. برای این منظور، ۷ نکته کاربردی زیر می‌تواند به شما در نوشتن کلیدواژه‌های مناسب در اپ استور کمک کند:

 

  • به جای فاصله (space) فقط از کاما (،) استفاده کنید.

یکی از اشتباهات رایج توسعه‌دهندگان این است که فکر می‌کنند اپ استورها قادر به خواندن کلمات پشت سر هم نیست و کلمات را  به صورت یک کلیدواژه غول‌پیکر بی معنا تصور می‌کند و در نتیجه از فاصله یا space بین کلمات استفاده می‌کنند. این کار باعث هدر رفتن تعدادی از ۱۰۰ کاراکتر قابل استفاده در نوشتن کلیدواژه‌ها می‌شود.

الگوریتم اپ استورها هم فاصله و هم کاما را به عنوان جداکننده در نظر می‌گیرد. بنابراین، هنگام نوشتن کلیدواژه‌ها این نکته را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، به جای نوشتن ” بازی، مبارزه، هیجان‌انگیز، لیست، … ” کافی است تنها از کاما استفاده کنید: ” بازی،مبارزه،هیجان،لیست، …”

 

  • به جای نوشتن اعداد به حروف، آن‌ها را به رقم بنویسید.

زمانی که اعداد را به صورت حروف می‌نویسید، از تعدا کاراکترهای بیشتری استفاده می‌شود. بنابراین، بهتر است اعداد را به صورت ارقام بنویسید. به عنوان مثال، اگر به جای استفاده از «دوازده» بنویسید ۱۲، ۴ کاراکتر ذخیره می‌شود که می‌توانید در کلمات دیگر استفاده کنید.

 

  • کلیدواژه‌ها را تکرار نکنید.

در صورتی که در کلیدواژه‌ها و عبارات مورد نظر شما بعضی کلمات تکراری هستند، نیازی به نوشتن دوباره آن کلمه‌ها نیست. به عنوان مثال، اگر کلیدواژه‌های مورد نظر شما، ” بازی شگفت‌انگیز” و ” قهرمان شگفت‌انگیز” باشد، لیست کلیدواژه‌ها را به این شکل در نظر بگیرید: ” بازی،قهرمان،شگفت‌انگیز” . در صورت استفاده از این ترفند، کاراکترهای بیشتری برای نوشتن سایر کلیدواژه‌ها ذخیره می‌شود.

 

  • عبارات را به صورت مفرد استفاده کنید.

اگر تا به حال دقت کرده باشید، از عبارات جمع برای کلیدواژه‌ها کمتر استفاده می‌شود. استفاده از عبارات مفرد به جای جمع باعث ذخیره تعدادی از کاراکترها می‌شود. به عنوان مثال، با استفاده از عبارت ” بازی‌،هیجان‌انگیز” به جای “بازی‌های،هیجان‌انگیز” می‌توان ۳ کاراکتر را ذخیره کرد.

 

  • از عبارات کوتاه‌تر استفاده کنید.

این موضوع بسیار ساده است. به جای استفاده از یک کلیدواژه ۹ حرفی، از دو کلیدواژه ۴ حرفی استفاده کنید. با استفاده از این ترفند، تعداد کلمات کلیدی بیشتری استفاده می‌شود و در نهایت احتمال بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجوی اپ استورها وجود دارد. دقت داشته باشید که طول کلمات تعیین‌کننده نیستند و مرتبط بودن کلیدواژه‌ها مهم‌ترین مسئله برای قرار گرفتن دز فهرست جستجوی نتایج است. با این وجود، هنگام انتخاب کلیدواژه‌ها از بین کلمات مرتبط، طول کلمات می‌تواند معیار برتری باشد.

 

  • مرتبط‌ترین عبارت را به عنوان نام اپلیکیشن انتخاب کنید.

به دلیل اینکه نام اپلیکیشن سهم بیشتری در الگوریتم اپ‌استورها دارد، باید از بهترین کلیدواژه‌ها را به عنوان نام اپلیکیشن انتخاب کنید. هرچه این نام مرتبط‌تر باشد، نرخ همگرایی بیشتر خواهد بود. ترتیب کلمات در نام اپلیکیشن بسیار مهم است. در صورتی که نام اپلیکیشن دقیقاً مطابق با عبارت مورد جستجوی کاربران باشد، باعث قرار گرفتن اپلیکیشن در رتبه بالاتر در صفحه جستجو می‌شود.

 

  • از اعداد برای پر کردن کاراکترهای اضافی استفاده کنید.

پس از پایان بهینه‌سازی، ممکن است با دو یا سه جای خالی برای کاراکترها روبرو شوید. در این‌گونه موارد، از اعداد استفاده کنید. بخصوص وقتی از کلمات “بهترین” یا “برترین” در کلیدواژه‌های خود استفاده کرده باشید، اعداد با این کلمات ترکیب شده و عبارات خاص‌تری را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، “۵ استراتژی برتر بازی” .

Google Play

ASO

 

گوگل پلی رویکردهایی شبیه به SEO برای بهبود ASO ارائه می‌دهد. گوگل برای استخراج کلمات کلیدی مرتبط، توضیحات اپلیکیشن را اسکن می‌کند. برای نوشتن توضیحات به شما اجازه نوشتن حداکثر ۴۰۰۰ کاراکتر در صفحه محصول داده می‌شود. سعی کنید تا جایی که امکان دارد و از نظر پیام‌رسانی منطقی به نظر می‌رسد، از کلیدواژه‌های مرتبط در متن استفاده کنید. مطالعات Sensor Tower، تکرار ۵بار کلیدواژه‌ها را بهینه‌ترین حالت برای بدست آوردن رتبه‌بندی خوب در صفحات جستجو اعلام کرده است. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی نه تنها تاثیری در ASO ندارد، بلکه ممکن است به دلیل تکرار توضیحات باعث پشیمانی مشتریان بالقوه شود.

با توجه به نکات بیان شده، صفحه محصول نباید بدون توجه به مشتری و فقط برای طراحی و دنبال کردن الگوریتم نوشته شود. زیرا پس از پیدا شدن اپلیکیشن توسط مشتریان بالقوه، باید آن‌ها را با استفاده از توضیحات به دانلود اپلیکیشن تشویق کرد. اگر مشتریان بالقوه به جای روبرو شدن با توضیحات معقول، با متنی آشفته و نامنظم روبرو شوند، از دانلود اپلیکیشن نیز منصرف شده و تمام تلاش‌های شما نیز بیهوده خواهد شد. در نتیجه، به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، توضیحات را برای مشتریان خود بنویسید و سپس با در نظر گرفتن نکات ASO، تغییرات جزئی در کلیدواژه‌ها ایجاد کنید.

کافه بازار

ASO

 

کافه بازار دارای یک بخش توضیحات انگلیسی و یک بخش فارسی است که نوشتن توضیحات فارسی ضروری است. کافه بازار نیز مانند گوگل پلی دارای محدودیت ۴۰۰۰ کاراکتر برای توضیحات اپلیکیشن است. بر خلاف اپ‌استور که می‌توان کلیدواژه برای آن تعیین کرد، در کافه بازار جایی برای نوشتن کلیدواژه وجود ندارد و الگوریتم پیدا شدن یک اپلیکیشن در کافه بازار بر اساس جستجوی کاربران است. برخی از ناشرین از کلمات و عبارات پرتکرار که بیشتر در کافه بازار مورد جستجو قرار می‌گیرند، به گونه‌ای هوشمندانه در متن توضیحات استفاده می‌کنند و از این طریق باعث بیشتر دیده شدن اپلیکیشن خود می‌شوند. به عنوان مثال، اپلیکیشن ترب که یک موتور جستجو بین فروشگاه آنلاین است، به منظور افزایش دیده شدن در صفحه جستجوی بازار، از کلماتی نظیر اسنپ، تپسی و … با وجود غیرمرتبط بودن آن‌ها با اپلیکیشن، به صورت زیرکانه‌ای در متن توضیحات خود استفاده کرده است.

 

۴) توضیحات قانع‌کننده ارائه کنید.

توضیحات یک اپلیکیشن باید به عنوان یک CTA برای دانلود اپلیکیشن عمل کند. اپلیکیشن خود و ویژگی‌های آن را با زبانی ساده و به صورت دقیق توضیح دهید و مخاطبان را برای دانلود آن قانع کنید. در مراحل قبل، مارکت‌های اپلیکیشن را با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط قانع کرده‌اید و اکنون زمان آن است که مشتریان بالقوه را قانع کنید که اپلیکیشن شما می‌تواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند. پیشنهاد ما به شما این است که به منظور جلب توجه خوانندگان، بیشتر انرژی خود را برای نوشتن سه خط اول توضیحات صرف کنید. به خوانندگان کمک کنید تا به سرعت به کاربری اپلیکیشن و علت استفاده آن پی برده و بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

متن توضیحات اپلیکیشن باید با هر آپدیت تغییر کند. بنابراین، پس از هر آپدیت، مدت زمانی را صرف بروزرسانی توضیحات درباره تغییرات ایجادشده و ارائه اسکرین‌شات‌های جدید کنید.

 

۵) از آیکون‌های جذاب و منحصربه‌فرد استفاده کنید.

با توجه به اینکه کاربران مارکت‌های اپلیکیشن تعداد اپلیکیشن‌های بسیار زیادی را مرور می‌کنند، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تاثیر اولیه (first impression) در مخاطبان، ویژگی‌های بصری اپلیکیشن یعنی آیکون اپلیکیشن است. ممکن است آیکون‌ها تاثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها نداشته باشند، اما منجر به جلب توجه مخاطبان و دانلود بیشتر اپلیکیشن خواهند شد.

اپ استور و گوگل پلی قوانین استانداردی دارند که شامل سایز ایده‌آل، شکل و رنگ‌بندی آیکون‌های اپلیکیشن است. برای آیکون‌های iOS، مهم‌ترین نکته این است که آیکون‌ها دارای سایز حداقل ۱۰۲۴*۱۰۲۴ پیکسل باشند. برای مطالعه دقیق نکات طراحی آیکون‌های اپ استور، اینجا را کلیک کنید. برای طراحی آیکون‌ اپلیکیشن‌های اندروید بر روی گوگل پلی، سایز اپلیکیشن‌ها باید ۵۱۲*۵۱۲ پیکسل باشد. برای اطلاع از جزئیات طراحی آیکون‌های اندروید، اینجا را کلیک کنید. سایز استاندارد کافه بازار نیز ۵۱۲*۵۱۲ پیکسل است.

بدون توجه به نوع سیستم‌عاملی که آیکون را برای آن طراحی می‌کنید، توجه به این نکته ضروری است که آیکون اپلیکیشن شما باید تا حد امکان ساده و بدون ابهام باشد؛ به گونه‌ای که قادر به انتقال سریع مفهوم و کاربری اپلیکیشن باشد. برای این منظور، آیکون اپلیکیشن خود را با استفاده بیش از حد از لوگو یا کلمات شلوغ نکنید.

برای ایده گرفتن برای طراحی آیکون، می‌توانید اپلیکیشن‌های برتر در زمینه خود را مورد بررسی قرار دهید و در نهایت مطمئن شوید که آیکون اپلیکیشن شما به اندازه کافی از سایر اپلیکیشن‌ها متمایز است.

 

۶) از تصاویر، اسکرین‌شات و ویدئو استفاده کنید.

اسکرین‌شات‌های موجود در قسمت توضیحات نیز مانند آیکون‌ها تاثیر مستقیمی در رتبه‌بندی اپلیکیشن در صفحه جستجو ندارند، اما باعث تشویق مخاطبان به دانلود اپلیکیشن می‌شوند. تصاویر می‌توانند گویای کاربری اپلیکیشن باشد و به مشتریان بالقوه این اجازه را می‌دهند که قبل از دانلود اپلیکیشن، خود را در فضای اپلیکیشن تصور کنند. این اسکرین‌شات‌ها باید نشان‌دهنده مهم‌ترین ویژگی‌ها، آخرین آپدیت و محبوب‌ترین قسمت‌های اپلیکیشن باشد.

با وجود اینکه می‌توانید حداکثر ۵ اسکرین‌شات برای iOS، ۸ اسکرین‌شات برای اندروید و ۱۱ اسکرین‌شات برای کافه بازار آپلود کنید، تنها ۲ الی ۳ تای اول در صفحه بارگذاری نمایش داده می‌شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که اسکرین‌شات‌های اول به اندازه کافی قوی و قانع‌کننده باشند که خوانندگان را به مرورِ اسکرین‌شات‌های بیشتر و در نهایت دانلود اپلیکیشن تشویق کنند. در حالی که اپ استور تصاویری که نمایش‌دهنده تجربه کاربر در اپلیکیشن باشد را ترجیح می‌دهد، اما می‌توان اسکرین‌شات‌ها را با المان‌ها یا نوشته‌های گرافیکی که بیان‌گر ویژگی‌های جدید (به‌خصوص در آپدیت‌ها) است، نیز ترکیب کرد. برای پی بردن به موثرترین اسکرین‌شات‌ها می‌توانید از تست A/B و نتایج آن استفاده کنید.

همچنین، امکان آپلود ویدئوهای کوتاه که شامل مروری بر اپلیکیشن است، نیز وجود دارد. محدودیت زمانی برای ویدئوهای اپ استور، ۱۵ الی ۳۰ ثانیه، برای گوگل پلی، ۳۰ الی ۱۲۰ ثانیه است و حداکثر حجم ویدئوها برای اپ استور، ۵۰MB است. در کافه بازار نیز امکان آپلود کردن یک ویدئو به زبان فارسی و یک ویدئو به زبان انگلیسی وجود دارد که بسته به زبان کاربری تنها یک ویدئو به کار نمایش داده می‌شود.

 

۷) لیست خود را محلی‌سازی کنید.

در حال حاضر، ۳۱ درصد از درآمد اپلیکیشن‌‌ها توسط مصرف‌کنندگان آمریکای شمالی ایجاد می‌شود. ۷۲ درصد از سایر مردم جهان که زبان مادریشان انگلیسی نیست، ترجیح می‌دهند هنگام خرید از زبان اصلی کشور خود استفاده کنند، حتی اگر به زبان انگلیسی مسلط باشند. این آمار باید مورد توجه ناشرین قرار بگیرد. ناشرین باید برند و زبان اپلیکیشن خود را با نیاز مخاطبان خود وفق دهند. راه‌حل‌ها و ابزارهای بیشماری برای ترجمه کم‌هزینه و ارائه سرویس‌های محلی وجود دارد که قابلیت ترجمه عنوان، کلیدواژه‌ها، توضیحات و اسکرین‌‌شات‌ها را به زبان مورد نظر شما دارند.

اپ استور و گوگل پلی این امکان را به شما می‌دهد که به منظور افزایش قابلیت کشف و خوانایی بهتر برای مشتریان در کشورهای مختلف، فهرست خود را به صورت محلی تنظیم کنید. با استفاده از این ترفند، نرخ  همگرایی و دانلود اپلیکیشن شما تا ۷۶۷% بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، بازی clash of clans با ترجمه توضیحات و اسکرین‌شات‌های اپلیکیشن خود به زبان چینی توانست مارکت چین را نیز در دست بگیرد.

 

۸) اپلیکیشن خود را همواره آپدیت کنید.

ASO

 

اغلب مشتریان موبایل به دنبال اپلیکیشن‌هایی هستند که همواره در حال بهینه‌سازی و آپدیت بر اساس نظرات کاربران هستند. اپلکیشن‌هایی که به طور مداوم آپدیت می‌کنند، بیشتر در معرض توجه مارکت‌های اپلیکیشن و مشتریان قرار می‌گیرند و ارزشمدتر تلقی می‌شوند. طبیعتاً با آپدیت هر نسخه، کارآمدتر شدن و رفع نواقص قبلی، رتبه‌بندی آن در صفحات جستجو نسبت به نسخه قبلی بهتر می‌شود. البته شایان ذکر است که بروزرسانی اپلیکیشن تنها نیمی از راه است و گام بعدی، تشویق مشتریان فعلی برای دانلود نسخه جدید اپلیکیشن خواهد بود.

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی ۵۰۰ اپلیکیشن برتر، فرکانس آپدیت یک اپلیکیشن به طور متوسط بین ۳۰ الی ۴۰ روز اعلام شده است. به یاد داشته باشید که پس از هر آپدیت اپلیکیشن در iOS، رتبه‌بندی شما نیز بروز شده و ممکن است به صورت موقت کاهش یابد. در نتیجه، اپلیکیشن‌هایی که به طور مرتب در اپ استور بروز می‌شوند، ممکن است در رتبه‌بندی کمی نوسان داشته باشند، اما در گوکل پلی چنین اتفاقی رخ ندهد.

 

۹) کاربران را به امتیازدهی و نظر دادن تشویق کنید.

ASO

 

یکی از بهترین روش‌های کسب اعتبار در اپلیکیشن، موجی از نظرات مثبت درباره کیفیت اپلیکیشن است که باعث رتبه‌بندی بهتر در صفحات جستجو می‌شود. بر اساس مطالعه انجام شده بر روی ۵۰۰ اپلیکیشن برتر در وبلاگ MOZ.com، بیشترین همبستگی بین رتبه‌بندی و نظرات مثبت اعلام شده است. اپلیکیشن‌هایی که دارای امتیازها و نظرات مثبت بودند، در بالاترین جایگاه مارکت‌های اپلیکیشن قرار گرفته‌اند.

مارکت‌های اپلیکیشن، امتیازهای ثبت‌شده توسط کاربران برای هر اپلیکیشن را بهترین معیار تشخیص محبوبیت آن اپلیکیشن و رضایت مشتریان می‌دانند. اپلیکیشن‌هایی که بالاترین امتیازها را بدست می‌آورند، کسانی هستند که همواره مشتریان را به تعامل و دادن نظرات تشویق می‌کنند و از نظرات آن‌ها برای آپدیت‌های بعدی اپلیکیشن خود استفاده می‌کنند.

 

سخن آخر

این نکته را در ذهن داشته باشید که بهینه‌سازی ASO، صبر، زمان و دقت زیادی می‌طلبد، اما نتیجه این تلاش‌ها بسیار ارزشمند خواهد بود. با توجه به بروز شدن مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی و وجود رقابت‌های همیشگی، استراتژی ASO نیز فرآیندی ادامه‌دار است. یک استراتژی ASO موفق نیازمند چشمانی تیزبین، تجزیه‌وتحلیل و نظارت مداوم است.

با وجود اهمیت بالای بهینه‌سازی ASO، قادر به ارتقای اپلیکیشن شما از صفر به ۱۰۰ نیست. علاوه بر این، هرچه میزان ترافیک اپلیکیشن بیشتر باشد، رتبه‌بندی شما در صفحات اپ استور، گوگل پلی و کافه بازار بیشتر خواهد بود. همانطور که می‌دانیم، تقریباً اغلب کلمات مورد استفاده برای جستجوی اپلیکیشن‌ها در مارکت‌های اپلیکیشن نام یک برند، شرکت یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها است.

ASO

 

این آمار و ارقام، لزوم استفاده از بازاریابی اپلیکیشن از طریق حضور در شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های تبلیغاتی را مشخص می‌کند. اگر هدف به دست آوردن نصب برای اپلیکیشن است، باید کاری کنید که مردم با داشتن نام اپلیکیشن شما در ذهن، وارد مارکت اپلیکیشن‌ها شوند و نام اپلیکیشن شما را جستجو کنند. بنابراین، علاوه بر ASO خوب، نیازمند بازاریابی قوی در فضای خارج از مارکت اپلیکیشن‌ها نیز هستید. برای یادگیری روش‌های مختلف اپ مارکتینگ در جلسات بعدی بلوک با ما همراه باشید.

به منظور مطالعه جلسه آینده، اینجا را کلیک کنید.

 

 

    2 ديدگاه نظر دهيد

    • سلام
      از نظر لطف شما متشکریم 🙂
      این مطالب در جلسات بعدی این بلوک آموزش داده می‌شوند. در جلسه دوم می‌توانید بیشتر در مورد اهمیت تبلیغات و اولین روش معرفی‌شده بخوانید. همچنین با ثبت ایمیل در فرم ثبت نام، جلسات بعدی را به اطلاع شما خواهیم رساند.

اعلام ديدگاه