8 گام اساسی در تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

زمان مطالعه : 16دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزشی اینستاگرام مارکتینگ

    در جلسه چهارم از بلوک اینستاگرام مارکتینگ به تدوین استراتژی برای فعالیت در اینستاگرام خواهیم پرداخت. اینستاگرام تنها فضایی نیست که با انتشار عکس محصولات‌تان مخاطب را با نام خود آشنا کنید و باعث افزایش فروش شوید، بلکه با داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق باید بتوانید برای مخاطب ارزش خلق کنید تا بتوانید ارتباط با او را حفظ کنید. حفظ ارتباط، خلق ارزش و تعامل با کاربران اینستاگرام می‌تواند شما را به اهداف بازاریابی‌تان برساند. برای تنظیم استراتژی اینستاگرام مارکتینگ باید نکات زیر را رعایت کرد:

    هدف از فعالیت در اینستاگرام را مشخص کنید.

    برای شروع فعالیت کسب‌وکارتان در اینستاگرام، بسیار مهم است که به صورت شفاف و دقیق استراتژی اینستاگرام مارکتینگ را با استراتژی بازاریابی برندتان منطبق کنید. تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد، لحن برند(tone of voice) و هدف از حضور در اینستاگرام از جمله اقدامات اولیه برای تدوین استراتژی است. سوالات زیر کمک می‌کند تا تعیین هدف آسان‌تر شود:

    • اینستاگرام چه امکاناتی به کسب‌وکار شما می‌دهد که سایر شبکه‌های اجتماعی قادر به فراهم کردن آن‌ها نیستند؟
    • کدام دسته از مخاطبین هدف شما در اینستاگرام فعالیت می‌کنند؟ قصد دارید چه کسانی را در اینستاگرام مورد هدف قرار دهید؟
    • چگونه اینستاگرام بین سایر شبکه‌های اجتماعی که برند شما استفاده می‌کند، نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند؟
    • چرا فکر می‌کنید اینستاگرام گزینه مناسبی برای برند شما است؟
    • دانش مرتبط با حرفه‌تان را چگونه می‌خواهید با پلتفرمی مثل اینستاگرام به مخاطب عرضه کنید؟

    پاسخ به این سوالات برای هر کسب‌وکاری متفاوت است و با توجه به اقتضائات خود باید به آن‌ها جواب دهد. این پرسش‌ها کمک می‌کنند تا یک دید کلی به فعالیت در اینستاگرام دست یابید و با درک این «چرا» قصد فعالیت در اینستاگرام دارید می‌توانید استراتژی موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

    تعیین هدف در استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

    چند نمونه از اهداف حضور در اینستاگرام برای کسب‌وکارها به قرار زیر است:

    • افزایش فروش
    • آگاهی از برند
    • خلق ارتباط با کاربران
    • ارتباط با اینفلوئنسرها
    • افزایش ترافیک سایت

     

     

    تبلیغات موثر در اینستاگرام از طریق افراد تاثیرگذار

    اگر قصد تبلیغ کسب‌وکار خود در اینستاگرام را دارید، پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ تگرو به شما کمک می‌کند از طریق افراد تاثیرگذار، تبلیغات موثرتری داشته باشید.

    ورود به وبسایت تگرو

     

    اینستاگرام یک پلتفرم تصویر محور است، بنابراین بسیاری از برندها برای نمایش محصولات خود از آن استفاده می‌کنند. برای مثال«گل من» که خدمات فروش اینترنتی گل انجام می‌دهد با عکس‌های جذاب سعی می‌کند دسته‌گل‌های متنوع خود را به نمایش بگذارد. 

    اینستاگرام مارکتینگ و فروش محصول

     

    اقدامات دیگر برای کسب‌وکار مشابه با آن در اینستاگرام می‌تواند تهیه ویدیو آموزشی گل‌آرایی در آی‌جی‌تی‌وی باشد یا در قسمت استوری معرفی گل‌‌ در هر فصل و توضیحات مختصری درباره گونه، ریشه نام، رنگ‌بندی و سایر ویژگی‌های آن باشد. . Bloomon یک استدیو گل‌آرایی هلندی است که محتوای مشابه را تولید می‌کند. تمام این فعالیت‌ها در راستای در معرض دید قرار دادن محصول است. 

    استفاده از آی جی تی وی در اینستاگرام مارکتینگ

    شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مناسبی انتخاب کنید.

    زمانی که هدف خود را به طور شفاف تعیین کردید، باید معیارهایی که با آن نتیجه کار را بسنجید را مشخص سازید. در این مرحله باید به  KPIهای خود فکر کنید. برای اینستاگرام معیارهای مختلفی وجود دارد، اما تمام آن‌ها برای کسب‌وکارها مورد نیاز نیستند. با تعیین هدف شما خواهید فهمید کدام معیارها برای‌تان مناسب است و باید آن‌ها را رصد کنید و چه شاخص‌هایی قابل چشم‌پوشی هستند.

     معیارهای مورد بررسی در اینستاگرام به هدف کلی شما از اینستاگرام مارکتینگ بستگی دارد.

     برای نمونه هدف کلی شما از حضور در اینستاگرام افزایش آگاهی از برندتان است و می‌خواهد افراد بیشتری با نام‌تان آشنا شوند، در نتیجه KPI باید بر آن تمرکز کنید reach و Impression خواهد و شاخص نشان‌دهنده میزان کلیک لینک در بیو به شما کمکی نمی‌کند. بدون علم به شاخص‌های کلیدی عملکرد و تحلیل آن، نمی‌توانید میزان اثربخشی تاکتیک‌های مورد استفاده‌تان را بسنجید.

    رقیبان خود را رصد کنید.

    زمانی که استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود را تدوین می‌کنید، شناسایی نقش‌آفرینان اصلی حرفه‌تان در اینستاگرام و بررسی عملکردشان به شما کمک خواهد کرد یک گام جلوتر از را بتوانید ببینید. مخاطبین آنان، مخاطبین شما نیز هستند. در نتیجه نکات زیر را در نظر بگیرید:

    • نرخ تعامل (اینگیجمنت) آنان چقدر است؟
    • آیا آنان به کامنت‌ها پاسخ می‌دهند؟
    • معمولا فالووران آن‌ها چه سوالاتی می‌پرسند؟
    • از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند؟
    • عمدتا چه نوع محتواهایی منتشر می‌کنند؟
    • از چه فراخوان عمل‌هایی (CTA) استفاده می‌کنند؟

    بهترین و بزرگترین رقبا خود را رصد کنید و به چنین سوالاتی جواب دهید این کار باعث شناخت شما از اکوسیستم (فضا) می‌شود. در می‌یابید چه استراتژی نتیجه‌بخش است و مخاطبین اینستاگرام خود را بهتر خواهید شناخت.

    رصد رقبا و استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

    مخاطب خود در اینستاگرام را بشناسید.

    مخاطبین شما کسانی هستند که استراتژی اینستاگرام مارکتینگ شما را شکل می‌دهند، پس در گام اول باید مخاطب هدف خود را شناسایی و عادات و رفتار او را بفهمید. پاسخ به سوالات زیر باعث می‌شود محتوایی موثرتری تولید کنید:

    • قصد دارید توجه چه گروهی را به خود جلب کنید؟
    • گروه مورد هدف شما چه محتوایی از کسب‌وکارتان در اینستاگرام انتظار دارد؟
    • معمولا این گروه چه هشتگ‌هایی را جستجو می‌کنند؟ کدام اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند؟
    • به طور میانگین در چه روزهایی از هفته  و چه ساعاتی از روز آنلاین هستند؟

    پس از پاسخ به سوالات بالا باید پرسونا خود را تعریف کنید. از تیم بازاریابی خود بخواهید اطلاعات جامعی از آنان در اختیارتان قرار دهند و این اطلاعات را متناسب با استراتژی اینستاگرام‌تان ترجمه کنند. برای این کار می‌توانید با پرسونا مشتریان بالفعل خود شروع کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که ممکن است مخاطب شما در اینستاگرام با مشتری آفلاین شما متفاوت باشد. برای دوری از این اشتباه بهتر است از اطلاعات دموگرافیک(جمعیت شناختی) که insight اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده نمایید. 3 گام اساسی در شناخت مخاطب عبارت است از:

    بررسی موشکافانه Insight اینستاگرام

    Insight اینستاگرام به طور کامل در جلسه گذشته توضیح داده شده است، اما برای فهم بهتر بخش Audience را مرور کوتاهی می‌کنیم. در این قسمت سه معیار اساسی وجود دارد: جنس، سن، موقعیت جغرافیایی. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بدانید در حال حاضر چه گروهی شما را دنبال می‌کنند. اگر مشتری ایده‌آل شما مردان میان‌سال باشند در حالیکه insight اینستاگرام نشان دهد که اغلب زنان جوان شما را دنبال می‌کنند بیانگر این است که مشکلی وجود دارد. پرسونا بازاریابی عمومی شما با پرسونایی که در اینستاگرام تعریف می‌کنید باید همسو باشد.

    با فالووران خود تعامل کنید.

    یکی از بهترین‌های شناخت مخاطب تعامل با او است. زمانی که کاربری آخرین پست شما را لایک می‌کند یا کامنت می‌گذارد پروفایل او را بررسی کنید:

    • چه نوع محتوایی تولید می‌کند؟
    • چه افرادی را دنبال می‌کند؟ آیا رقبا شما را فالو می‌کند؟
    • آیا از ایموجی زیاد استفاده می‌کند؟
    • در بخش استوری با ابزار «پرس و پاسخ» از فالووران خود بپرسید چرا شما را دنبال می‌کنند و انتظار چه نوع محتوایی در صفحه‌تان دارند؟

    فالووران رقیبان خود را بررسی کنید.

    رقیبان شما خدمات و محصولات مشابه با شما را عرضه می‌کنند، پس بررسی فالووران آنان می‌تواند شما را به شناخت مخاطب مورد هدف‌تان نزدیک‌تر کند. صفحات اینستاگرام رقبا را بررسی کنید. به صفحات فالووران‌شان را رصد نمایید و اشتراکات بین آن‌ها را دریابید. برای این کار می‌توانید از ابزار HypeAuditor استفاده کنید. با وارد نمود صفحه اینستاگرام مورد نظر، گزارش کاملی از ویژگی فالووران و علایق آن‌ها به شما می‌دهد. این کار به شما فرصت می‌دهد تا عادات، علایق و سلیقه مخاطب را بشناسید و در راستای آن‌ها محتوا تولید و در اینستاگرام فعالیت کنید.

    پرسونا و شناخت مخاطب برای استراتژی

    بیو خود را بهینه کنید.

    با بیو اولین تاثیر را بر روی مخاطب می‌گذارید و فرصت این را دارید که کاربر را به فالوور تبدیل کنید. در ادامه به نکاتی میپردازیم که بیو پروفایل شما را بهینه می‌کند. پیش از هر چیز 3 ویژگی در نوشتن توضیحات این بخش مهم است:

    شفاف: از کلمات ساده و کوتاه استفاده کنید و با رعایت فاصله بین خطوط نوشته خود را خوانا و رساتر سازید.

    مختصر: ایموجی یک کارکتر است از آن برای مختصر  و مفید رساندن پیام در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده کنید.

    ترغیب‌کننده: از طریق فراخوان عمل (call to action) به مخاطب بگویید چه کاری باید انجام دهد.

    افزایش اینگیجمنت کمپین با هشتگ در بیو

    انتخاب عکس مناسب برای پروفایل:

    پیش از اینکه مخاطبین بیو شما را ببینند، عکس پروفایل را خواهند دید. بنابراین اولین تاثیر را بر روی مخاطب خواهد گذاشت. عکس پروفایل باید بازتاب‌دهنده هویت برند باشد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تصویر پروفایل کسب‌وکارها استفاده از لوگو است. برای کمپین‌های مختلف می‌توانید بر اساس تِم رنگی کمپین یا المان مخصوص آن عکس پروفایل را شخصی‌سازی کنید. برای مثال یک برند پوشاک می‌تواند به تناسب فصل طیف رنگی پس‌زمینه یا تصویر پروفایل را تغییر دهد.

    استفاده از نامی که قابل جستجو باشد: 

    نام کاربری(username) با نام (name) متفاوت است. یکی از اولین اولویت‌های اینستاگرام برای جستجو account ها هستند که بر اسای محتوایی که در بخش اسم(name) انتخاب شده به کاربر پیشنهاد می‌دهد. بنابراین در قسمت اسم از کلمات کلیدی مرتبط با حرفه‌تان استفاده کنید، واژگانی که کاربر آن‌ها را جستجو می‌کند. اغلب اوقات مردم نام برندی را نشنیده‌اند اما به خدمات و محصولات آن نیازمند هستند و با جستجو کلمات کلیدی مرتبط این امکان را می‌دهید که شما را پیدا کنند. برای مثال صفحه «جورچین» در اینستاگرام برای اسم از عبارت «آژانس دیجیتال مارکتینگ جورچین» استفاده نموده است. نکته اصلی این است که محدودیت این بخش 30 کارکتر است، بنابراین یک نام بهینه انتخاب کنید.

    استفاده از کلمات کلیدی در قسمت نام بیو

    در معرفی خود ارزش‌آفرین باشید.

    در زمان کوتاه باید بتوانید تاثیرگذار باشید. نقاط تمایز خود با رقبا رو پیدا کنید و در قسمت بیو آن‌ها را برجسته کنید. نیازهای مخاطب را با ارزش‌های برند ادغام کنید و در معرفی خود آن‌ها را به کار بگیرید. در بخش توضیحات بیو که ظرفیت 150 کارکتر را دارد باید برای مخاطب ارزش خلق کنید تا او ترغیب به فالو کردن شما بشود. به مخاطب خود بگویید چه کسی هستید و چه فعالیتی انجام می‌دهید. صفحه اینستاگرام «استودیو گروسیان» با بیان خدماتی که انجام می‌دهند نمونه خوبی برای این قسمت است.

    بهینه سازی پروفایل بیو

    با هشتگ در بیو اینگیجمنت کمپین‌های خود را افزایش دهید.

    اشتباه رایج معمولا این است که هشتگ باعث افزایش reach و ترافیک برای صفحه اینستاگرام می‌شود. در واقع هشتگ در بیو هیچ تاثیری بر نتیجه جستجو ندارد بلکه استفاده از هشتگ‌های مخصوص برند و یا هشتگ کمپین‌های تبلیغاتی، مسابقه یا UGC در بیو باعث افزایش اینگیجمنت پست‌های مذکور می‌شود. به ویژه اگر یک فراخوان عمل(CTA) جذاب برای آن بنویسید. «تپسی» در کمپین «سفر بی‌خطر» از این قابلیت استفاده کرده است. اگر هشتگ مختص برند ندارید یا کمپینی در حال اجرا نیست از هشتگ‌های عمومی در بخش بیو پرهیز کنید، زیرا با این کار صرفا کارکترهای محدود خود را هدر داده‌اید.

    هشتگ در بیو

    با ایموجی یکنواختی را از بیو دور کنید.

    با توجه به تصویر محور بودن اینستاگرام، استفاده از ایموجی بیو شما را از کسالت و یکنواختی نجات می‌دهد. یک ایموجی یک کارکتر است اما اطلاعات زیادی می‌تواند درباره کسب‌وکارتان به فالووران بدهد. چنان‌چه ایموجی مناسب لحن و هویت برندتان نیست از بولت‌های ساده و رنگی استفاده کنید.

    با فراخوان عمل ترافیک وبسایت را افزایش دهید.

    هدف اینستاگرام طولانی شدن زمان حضور کاربران در این شبکه اجتماعی است بنابراین فضاهایی که امکان خروج از اپلیکیشن و لینک به دیگر سایت‌ها را بدهد محدود می‌کند. شما برای داشتن لینک در استوری باید 10هزار فالوور داشته باشید. بنابراین از تنها فرصتی که در بخش بیو در اختیارتان قرار گرفته به خوبی استفاده کنید و با یک فراخوان عمل جذاب میزان کلیک شدن آن را افزایش دهید. برای معرفی محصولات جدید، تخفیفات ویژه، دعوت به مسابقه، نصب اپلیکیشن، ارجاع کاربران به یک پست در بلاگ و … می‌توانید از لینک استفاده کنید.

    تقویم محتوا و برنامه محتوایی تنظیم کنید.

    در شبکه‌های اجتماعی باید سریع، فعال و همیشه در دسترس باشید و کلید حل این مساله برنامه‌ریزی است. طبق گزارش 2019 Instagram trends and benchmark Report فقط 43% بازاریاب‌ها برای دو هفته برنامه محتوایی همراه با کپشن پیش‌نویس شده و عکس آماده با هشتگ‌هایی انتخاب شده دارند. مهم‌ترین بخش استراتژی بازاریابی از طریق اینستاگرام این است که بدانید چه محتوایی می‌خواهید منتشر کنید تا به بهترین شکل برند خود را معرفی کنید، مخاطبین‌تان را افزایش دهید و به اهداف بازاریابی‌تان برسید. برنامه‌ریزی باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی، زمان و منابع می‌شود.  محتوا در قالب‌های زیر به مخاطب عرضه می‌شود:

    • عکس ( در قسمت فید)
    • ویدیو / گیف
    • آلبوم ( پست‌های آلبومی)
    • استوری
    • هایلایت استوری
    • آی‌جی‌تی‌وی
    • لایو
    • انواع محتوایی که در قالب‌های فوق می‌توانید استفاده کنید مانند:
    • محتوا پشت صحنه
    • UGC
    • استوری تیک‌اُور از طریق اینفلوئنسرها و اعضا شرکت
    • مسابقه
    • نقل قول

    هنگام تدوین استراتژی محتوا باید تمام اطلاعاتی که از مخاطب هدف گردآوری کردید را مورد استفاده قرار دهید. اطلاعات مربوط به مخاطب به شما کمک می‌کند تا بفهمید از کدام قالب محتوا و چه نوع محتوایی بازخورد مثبت‌تری خواهید گرفت. همچنین با بررسی Inisght می‌فهمید کدام محتوا صفحه‌تان بالاترین نرخ تعامل(اینگیجمنت) را داشته است. نکته دیگر اینکه بکوشید از قالب‌ها و انواع مختلف محتوا استفاده کنید. برای مثال فروشگاه اینترنتی گروچا در صفحه خود محتوای متنوعی از قبیل UGC، مسابقه، معرفی محصول و تخفیفات ویژه منتشر می‌کند همچنین در بخش آی‌جی‌تی‌وی آموزش انتخاب ماسک صورت(یکی از محصولات این فروشگاه) مناسب پوست، آموزش خرید از سایت و … قرار گرفته شده است و به تناسب از امکانات استوری نیز استفاده می‌کنند. برنامه‌ریزی باعث می‌شود تا همسو با لحن برند به صورت مداوم محتوا تولید کنید.

    محتوا در استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

    هویت بصری پیج اینستاگرام خود را طراحی کنید .

    یکپارچگی و داشتن هارمونی در هویت بصری اینستاگرام از مهم‌ترین گام‌های موفقیت در یک پلتفرم تصویر محور مانند اینستاگرام است. داشتن یک تم تصویری مشخص و مخصوص برند کمک می‌کند مخاطب حتی اگر نام شما و یوزرنیم‌تان را نبیند دریابد محتوا متعلق به شما است. با این کار در انبوهی در محتوا در صفحه فید به راحتی قابل شناسایی می‌شوید. این اقدام اینگیجمنت پست‌ها را نیز افزایش می‌دهد. به عنوان یک کسب‌وکار باید در پی این باشید که کاربری که در حال اسکرول کردن فید ایسنتاگرام است با دیدن محتوا شما متوقف شود و توجه‌ وی جلب گردد، بنابراین طراحی و برنامه‌ریزی تصویری را باید در اولویت قرار دهید. برای مثال افکت‌ها  و فیلترهای مشخصی برای تمام عکس‌ها استفاده کنید یا طیف رنگی مشخصی برای تصاویر خود به کار بگیرید.

    فعالیت‌های خود را ارزیابی کنید.

    پس از تدوین و اجرای استراتژی خود حتما نتیجه کار را ارزیابی کنید. پس از انتشار محتوا بازخورد مخاطبین را تحلیل کنید با این کار در می‌یابید که آیا استراتژی‌تان موفقیت‌آمیز بوده یا نیاز به اصلاح و تغییر رویکرد دارید. با سلیقه فالوورها بیشتر آشنا می‌شوید. بهترین زمان انتشار پست را خواهید فهمید. بهترین هشتگ‌هایی که باعث افزایش Reach شما شده‌اند را شناسایی می‌کنید و در نهایت سنجش دستیابی به اهدافی که در ابتدای کار تنظیم کرده‌اید را آسان‌تر می‌کند. Insight اینستاگرام یکی از بهترین ابزارها برای ارزیابی فعالیت‌هایتان است.

    در جلسه آینده کالج تپسل انواع محتوا مناسب برای کسب و کارها را بررسی خواهیم نمود.  

     

    Sending
    User Review
    4 (1 vote)

      9 ديدگاه نظر دهيد

    1. مطالبتون بسیار کاربردی بود.اگر امکان پذیره در مورد نحوه هشتک گذاری به منظور بهبود اینگیجمنت و ابزارهای کاربردی دیگه اینستاگرام بیشتر صحبت کنید.

      • سلام وقت‌تون بخیر
        ممنون از توجه شما
        جلسه بعدی بلوک اینستاگرام مارکتینگ مربوط به هشتگ هست امیدوارم پاسخ سوالاتتون رو در پست بعد پیدا کنید.
        جلسات آینده نیز به سایر بخش‌های مرتبط با اینستاگرام خواهید پرداخت .

      • سلام و وقت‌تون بخیر
        جلسه پنجم بلوک اینستاگرام مارکتینگ به طور مفصل به هشتگ اختصاص یافته.

    2. ممنون از پستهای خوبتان
      در مورد تکنیکها و ترفندهای عملی افزایش فالور هدفمند هم صحبت کنید

      • سلام و درود
        خوشحالیم که از مطالب راضی هستین.
        تمام تلاشمون رو می‌کنیم تا در آینده موضوعات درخواستی شما رو در کالج قرار بدیم.

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.