بازاریابی آفلاین – جلسه 6 اپلیکیشن مارکتینگ

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری بازاریابی اپلیکیشن موبایل

    در جلسه قبل، در مورد استفاده از گوگل ادوردز و بازاریابی متقابل یا Cross Promotion در اپلیکیشن مارکتینگ صحبت کردیم. هر دو این روش‌های جزء روش‌های بازاریابی غیررایگان هستند. علاوه بر این، تمامی روش‌های بازاریابی اپلیکیشن که در جلسات قبل توضیح داده شد، از جمله روش‌های بازاریابی آنلاین به حساب می‌آیند. در این جلسه، می‌خواهیم آخرین روش اپ مارکتینگ که در دسته بازاریابی آفلاین قرار می‌گیرند را توضیح دهیم.

     

    بازایابی آفلاین (Offline Marketing) چیست؟

    بازاریابی آفلاین

     

    هر نوع آگهی و تبلیغی که خارج از محیط اینترنت منتشر شود را بازاریابی آفلاین می‌نامند. این نوع بازاریابی کاملاً مشابه با بازاریابی سنتی است که پیش از روی کار آمدن آنلاین مارکتینگ مورد استفاده کسب‌وکارها قرار می‌گرفت. این نوع بازاریابی، برای جلب توجه مردم، نیازی به اینترنت ندارد.

    از جمله مزایای بازایابی آفلاین، می‌توان به روش‌های تبلیغاتی بسیار متنوع آن اشاره کرد که از طریق آن‌های می‌توانید بدون نیاز به کامپیوتر یا اینترنت به مخاطبان دسترسی داشته باشید. استفاده از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، بیلبوردها، آگهی‌های کاغذی و … از جمله روش‌های متنوع بازاریابی آفلاین هستند. البته این نوع تبلیغات سنتی، برخلاف برخی روش‌های آنلاین که منجر به خرید فوری می‌شوند، تنها برای جلب توجه مشتریان بالقوه است. از جمله معایب این روش، می‌توان به هزینه‌بر و زمان‌بر بودن، نیاز به حضور و فعالیت فیزیکی کارمندان در حین اجرا و نداشتن قابلیت اندازه‌گیری و دنبال کردن (track) تبلیغات اشاره کرد. در حالی که با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، می‌توان از طریق دنبال کردن نتایج و بهینه‌سازی آن‌ها، از تاثیرگذار بودن تبلیغات و هزینه‌های انجام شده در راه تبلیغات، اطمینان حاصل کرد.

     

    بازاریابی آفلاین نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است؟

    امروزه، با روی کار آمدن بازاریابی آنلاین، شیوه استفاده از بازاریابی آفلاین نیز تغییرات چشمگیری کرده است. بازاریابی آفلاین مانند گذشته مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. این بازاریابی، به نوعی در رقابت با رسانه‌های آنلاین هستند و یا تکمیل‌کننده آن‌ها محسوب می‌شوند. در زمان گذشته، تنها راه تبلیغات، استفاده از شیوه‌های سنتی مرسوم مانند چاپ آگهی در روزنامه‌ها، مجلات، بروشورها، خبرنامه‌ها، استفاده از کارت‌های ویزیت، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات در سمینارها، رخدادها و … بود. در واقع، کسب‌وکارها برای ارتقا کسب‌وکار خود ناچار به استفاده از استراتژی‌ آفلاین بودند.

    بازاریابی آفلاین

     

    با پیدایش اینترنت، گسترش رسانه‌ها، پیشرفت دستگاه‌های دیجیتال و تغییر علایق مخاطبان، استراتژی‌های بازاریابی آفلاین نیز تغییر کرد. علی رغم گذشته، این روش‌ها امروزه یک نقش فرعی را در بازاریابی ایفا می‌کنند. ابزارهای آفلاین با هدایت مردم به سمت رسانه‌های دیجیتال، نظیر شبکه‌ها اجتماعی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، تکمیل‌کننده و تقویت‌کننده روش‌های بازاریابی آنلاین محسوب می‌شوند. در واقع، حضور آنلاین شما باید در بازاریابی آفلاین شما منعکس شود. به عنوان مثال، اگر قصد توزیع برگه‌های کاغذی یا پخش آگهی تلویزیونی دارید، حتماً آدرس وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را در آن ذکر کنید.

    به طور کلی، با تلفیق بازاریابی آنلاین و آفلاین می‌توان نتایج شگفت‌انگیزی از تبلیغات خود گرفت و سود حاصل از تبلیغات را چند برابر کرد.

    دانلود رایگان کتاب چگونه یک اپلیکیشن اعتیادآور داشته باشیم؟

     

    چه کسانی از بازاریابی آفلاین استفاده می‌کنند؟

    اغلب شرکت‌ها از بازاریابی آفلاین برای برندسازی و ایجاد سروصدا (create buzz) پیرامون کسب‌‌وکار خود استفاده می‌کنند. استراتژی‌‌های آفلاین توسط شرکت‌های مختلف از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا برندهای بزرگ، قابل اجرا هستند.

    • کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از روزنامه‌های محلی و آگهی‌های کاغذی برای تبلیغات خود استفاده کنند.
    • بیلبوردها، آگهی‌های تلویزیونی و رادیویی برای کسب‌وکارهای نسبتاً بزرگی که می‌خواهند به مشتریان بالقوه در شهرهای بزرگ (metropolitan) دسترسی داشته باشند، گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند. بازاریابی آفلاین منجربه افزایش اعتبار آن‌ها در سطح شهر می‌شود.
    • شرکت‌های ملی و بین‌المللی معروف با برند منحصربه‌فرد هزینه بسیار زیادی را در جهت برند سازی (brand awareness)، صرف تبلیغات می‌کنند. تواتر تبلیغات این نوع شرکت‌ها بسیار بالا است به گونه ‌ای که آگهی‌های آن‌ها همواره در فضاهای مختلف تبلیغاتی شهر، کشو یا جهان به چشم می‌خورد.

     

    ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بیشتر بشناسید.

     

    بازاریابی آفلاین برای اپ مارکتینگ

    هیچ شکی نیست که بازاریابی رایگان (ASO) و بازاریابی آنلاین اپلیکیشن از موثرترین روش‌های جذب کاربر محسوب می‌شود، اما بازاریابی آفلاین نیز در برخی مواقع می‌تواند برای اپلیکیشن‌ها مفید باشد. قطعاً، این روش برای همه اپلیکیشن‌ها موثر واقع نمی‌شود. روش‌های بازاریابی آفلاین برای اپلیکیشن‌هایی که تحت تاثیر تبلیغات محلی هستند، مفید خواهد بود. این روش‌ها، شامل موارد زیر می‌شود. 4 مورد اول، جزء روش‌های نسبتاً ارزان در بازاریابی آفلاین محسوب می‌شود.

     

    1- شرکت در رویدادهای مهم

    رویدادهای محلی نظیر همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، افتتاحیه‌ها و …  از موثرترین راه‌ها برای دسترسی به جمعیت زیادی از مخاطبان است. در صورتی که از این روش به درستی استفاده کنید، هزینه و زمان زیادی صرف نمی‌شود. گزینه‌هایی که برای این رویدادها مطرح می‌شود، شامل موارد زیر است:

    • برگزاری جشن برای انتشار اپلیکیشن (Launch Party)

    در صورتی که هنوز اپلیکیشن خود را منتشر نکرده‌اید، برگزاری یک مهمانی پیش از انتشار اپ، موجب جلب توجه مردم و مشتاق‌تر شدن آن‌ها نسبت به اپلیکیشن می‌شود. حتی اگر اپلیکیشن خود را منتشر کرده‌اید، می‌توانید برای برگزاری جشن، بهانه‌ای پیدا کنید. برای برگزاری چنین جشن‌هایی نیازی نیست هزینه زیادی صرف شود یا به شکل پیچیده‌ای برگزار شود. رزرو یک رستوران محلی نیز برای این کار کفایت می‌کند. البته بسته به میزان بودجه شما، این‌گونه جشن‌ها می‌تواند به شکل مجلل‌تری نیز برگزار شود. افرادی را در این جشن‌ها دعوت کنید که به ارتقای اپلیکیشن شما از طریق بازاریابی دهان به دهان یا WOM  کمک می‌کنند. همچنین، می‌توانید از افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر ها در جامعه، مانند هنرمندان، ورزشکاران، اینفلوئنسرها و … برای شرکت در این جشن‌ها دعوت به عمل آورید.

     

    • تبلیغات در رویداد‌های مهم (Promote at Events)

    بازاریابی آفلاین

     

     در رویدادها و همایش‌های مهم، شرکت کرده و یک غرفه تبلیغاتی برای اپلیکیشن خود خریداری کنید. در صورتی که همایش‌ها فضای تبلیغاتی در نظر گرفته نباشند، می‌توانید اسپانسر برگزاری آن همایش شوید. برای این کار، ابتدا آن رویداد را بررسی کنید و در صورتی که تبلیغ در فضای آن همایش در ارتقای اپلیکیشن شما موثر است و منجر به دسترسی به مخاطبان هدف شما می‌شود، برای اسپانسر شدن اقدام کنید. به عنوان مثال، در صورتی که یک اپلیکیشن حمل‌ونقلی مانند اسنپ، تپسی، الوپیک و … دارید، شرکت در همایش‌های مربوط به حمل‌ونقل، رسانه‌های دیجیتال و … موثر خواهد بود.

    ایجاد یک تیشرت بامزه و مرتبط به اپلیکیشن یکی از راه‌هایی است که می‌توان سایر مردم را نسبت به اپلیکیشن خود آگاه کنید. هنگام طراحی این تیشرت‌ها، به جای توجه به جنبه تبلیغاتی آن، جنبه زیبایی و جذابیت آن را بیشتر در نظر داشته باشید تا مردم به جای دور انداختن آن‌ها، مایل به پوشیدن آن‌ها باشند. همچنین، آیکون‌ها و تصاویر به کار برده شده در طراحی تیشرت به گونه‌ای باشند که افراد را نسبت به تیشرت و اپلیکیشن شما کنجکاو کنند. قرار دادن این تیشرت‌ها در اختیار افراد مناسب باعث می‌شود که اپلیکیشن شما از طریق بازاریابی دهان به دهان word of mouth توسعه پیدا کند. این تیشرت‌ها را می‌توان در همایش‌هایی که در آن‌ها غرفه دارید یا اسپانسر آن هستید، بین شرکت‌کنندگان توزیع کنید. دو وب‌سایت snorgtees.com و zazzle.com می‌تواند به شما در ایده‌پردازی برای چاپ تیشرت‌ها کمک شایانی کند.

    همچنین، تبلیغات در رویدادهای مهم ورزشی نیز یکی از روش‌های تبلیغات آفلاین به حساب می‌آید. نمایش تبلیغات در اطراف زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی و … هنگام برگزاری مسابقات پر بازدید منجر به دیده شدن نام برند اپلیکیشن شما خواهد شد.

     

    • اسپانسر تیم‌های ورزشی

     اسپانسر شدن برای تیم‌های ورزشی محبوب که در معرض دید افراد زیادی از جامعه هستند، از روش‌های تبلیغات آفلاین محسوب می‌شود که منجر به آشنایی مردم با اپلیکیشن و برند شما خواهد شد. در صورتی که اسپانسر یک تیم ورزشی هستید، چاپ و طراحی لباس بازیکنان با در نظر گرفتن نام برند یا اپلیکیشن خود بر روی آن‌ها یکی از کارهایی است که مورد استفاده برخی اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، اپلیکیشن اسنپ که اسپانسر تیم فوتبال سپاهان است، از این روش استفاده می‌کند.

     

    2- کارت ویزیت (Business Cards)

    بازاریابی آفلاین

     

    چنین کارت‌هایی برای هر کسب‌وکاری از جمله اپلیکیشن‌های موبایل ضروری است. این کارت‌ها برای جلسات و رویدادهای مختلف به کار می‌آیند. این کارت‌ها باعث ماندگاری اپلیکیشن شما در ذهن مخاطب شده و به پیدا کردن اطلاعات، آدرس و نام دقیق اپلیکیشن شما در صفحات جستجو کمک می‌کند.

    اغلب شرکت‌‌ها پس از طراحی کارت ویزیت خود، آن را در وب‌سایت‌های مربوطه آپلود می‌کنند و پس از چند روز و به راحتی کارت خود را دریافت می‌کنند. در صورتی که وقت کافی برای طراحی کارت ندارید، می‌توانید از الگوهای موجود در برخی وب‌سایت‌های طراحی استفاده کنید و کارت خود را به صورت آنلاین طراحی کنید.

    برخی از این وب‌سایت‌های طراحی کارت ویزیت خارجی مانند Vistaprint.com، رایگان هستند، اما در ازای ارائه رایگان خدمات، یک آگهی کوچک پشت کارت قرار می‌دهند که از طریق پرداخت هزینه‌ای اندک، آن آگهی حذف می‌شود. برای طراحی زیباتر و با کیفیت‌تر، وب‌سایت‌هایی مانند Moo.com، وجود دارد، اما نیاز به صرف هزینه بیشتری می‌باشد. همچنین، وب‌سایت‌ DeGraeve.com، از اولین وب‌سایت‌های طراحی آنلاین است که بسیار کاربرپسند می‌باشد و امکان طراحی کارت ویزیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. از دیگر منابع جالب برای طراحی کارت ویزیت، وب‌سایت Jukebox.com می‌باشد که از تنوع و کاربری بسیار خوبی برخوردار است. اگر به دنبال ایده‌های جالب و حرفه‌ای هستید، وب‌سایت psprint.com، بهترین گزینه برای طراحی کارت ویزیت و دانلود با کیفیت بالا است.

    در کشور ما نیز برخی آژانس‌های تبلیغاتی، علاوه بر طراحی بیلبورد، وب‌سایت، کاتالوگ، بروشور و …، کارت ویزیت هم طراحی می‌کنند. وب‌سایت‌های ایرانی نیز برای طراحی آنلاین کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، استند و … وجود دارند. یکی از وب‌سایت‌های ایرانی، www.chapagha.com است که علاوه بر طراحی رایگان، یک قسمت تحت عنوان راهنمای طراحی آنلاین و طراحی رایگان توسط طراح نیز در آن وجود دارد.

     

    3- بارکد رمزینه یا QR Code

    بازاریابی آفلاین

     

    این کدها ممکن است تاثیر به سزایی در بازاریابی نداشته باشند، اما مطالعات اخیر نشان داده است که این تکنولوژی کم کم در بین کاربران گسترش پیدا کرده است. زمانی که این کدها توسط گوشی‌های هوشمند اسکن می‌شوند، بر اساس آنچه شما برای آن تعریف کرده‌اید، می‌توانند کاربر را به صفحه دانلود اپلیکیشن در گوگل پلی، اپ استور یا کافه بازار هدایت کنند. ایجاد این کدها بسیار ساده است. کافی است به یکی از وب‌سایت‌های ایجاد QR Code مراجعه کنید و با وارد کردن نام اپلیکیشن و صفحه فرود، کد خود را تنها در چند دقیقه دانلود کنید. به منظور تاثیرگذاری بیشتر این بارکدها، می‌توانید آن‌ها را به شکل دلخواه یا متناسب با برند اپلیکیشن خود طراحی کنید.

    این بارکدها می‌تواند بر روی کارت ویزیت، کاتالوگ، تبلیغات محیطی و حتی تیشرت‌های چاپ شده شما نیز قرار گیرند. بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی نظیر لوتوس سل، اقامت 24، ملکانا و … از این شیوه استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه این است که QR Code را می‌توان با Google Analytics دنبال کرد.

     

    4- توزیع برگه‌های پرینت شده(Flyers)

    بازاریابی آفلاین

     

    این روش تنها در برخی مواقع می‌تواند موثر واقع شود. در صورتی که این برگه‌های به دست مخاطبان هدف شما برسد، مقرون به صرفه و موثر خواهد بود، در غیر این صورت منجر به هدر رفتن بودجه شما می‌شود. هرچه تارگتینگ بهتری انجام دهید، تبلیغات شما موثرتر خواهد بود. توزیع این برگه‌ها در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط با موضوع اپلیکیشن شما، پیشنهاد مناسبی برای این کار است. این برگه‌ها باید دربردارنده توضیحات مختصر درباره کاربرد اپلیکیشن، آیکون، نام اپلیکیشن و صفحات جستجوی آن باشد.

     

    5- تلویزیون

    بازاریابی آفلاین

     

    گاهی اوقات، استفاده از رسانه‌های سنتی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه‌های محلی ممکن است به محبوبیت و ارتقای اپلیکیشن شما کمک کند. روزانه افراد زیادی به تماشای تلویزیون مشغول هستند. هنگام تماشای تلویزیون، موبایل افراد نیز کنارشان است یا اغلب در حال استفاده از موبایل خود هستند. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده و در صورت در اختیار داشتن بودجه کافی، می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و از طریق آگهی‌های تبلیغاتی به ارتقای اپلیکیشن خود در تلویزیون بپردازید. آگهی‌های تلویزیونی، با در اختیار داشتن قدرت تصویرسازی فوق‌العاده، تلفیق موسیقی و جذابیت‌های بصری نظیر ویدئو یا انیمیشن، بیننده را به دانلود اپلیکیشن تشویق می‌کند. نام و آیکون اپلیکیشن باید در آگهی کاملاً مشهود باشد تا در ذهن بیننده ماندگار شود. همچنین، صفحاتی که افراد می‌توانند اپلیکیشن را دانلود کنند نیز باید در آگهی درج شود.

    راه دیگر استفاده از تلویزیون برای تبلیغ اپلیکیشن، در برنامه‌های محتوایی مرتبط با تکنولوژی است که در آن به معرفی فناورهای‌ها، بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مختلف می‌پردازند. نمایش و معرفی اپلیکیشن شما در این برنامه‌ها، علاوه بر جنبه محتوایی برای برنامه، جنبه تبلیغاتی برای شما خواهد داشت و می‌تواند توجه افراد علاقه‌مند را جلب کند.

    ایراد بسیاری بزرگ این نوع تبلیغات، هزینه بسیار بالای آن است. به دلیل بالا بودن هزینه آگهی‌های تلویزیونی، تنها برندهای بزرگ قادر به انجام تبلیغات در تلویزیون هستند.

     

     

    6- تبلیغات محیطی

    بازاریابی آفلاین

    تبلیغات محیطی، به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شوند. بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی پل‌های عابر پیاده و پل‌های سواره رو، استندهای تبلیغاتی، لایت‌باکس‌ها، تبلیغات برروی بدنه اتوبوس‌ها ، فضاهای تبلیغاتی ایستگاه‌های مترو، بنرها و استرابوردهای تبلیغاتی همگی ابزارهای قدرتمندی برای رساندن پیام های تبلیغاتی هستند.

    استفاده از بیلبورهای تبلیغاتی از زمان‌های گذشته مورد استفاد بسیاری از کسب‌‌وکارهای بزرگ بوده است. بیلبوردها معمولاً در تقاطعات، میدان‌ها، بزرگراره‌ها و مسیرهای پر تردد قرار دارند. برای اینکه این بیلبوردها بتواند توجه مردم را به خود جلب کند، باید از حالت کلیشه‌ای خارج شوند. بنابراین، باید در طراحی بیلبوردها، از خلاقیت و جذابیت‌های بصری استفاده کرد. محتوا، رنگ‌بندی، فونت، اندازه و نورپردازی مناسب در بیلبوردها از عوامل موفقیت این نوع تبلیغات به حساب می‌آید. تعرفه استفاده از تبلیغات محیطی بسیار زیاد است و با توجه به رقابت شدید شرکت‌های بزرگ در این زمینه، قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است. به دلیل قیمت بسیار زیاد، این روش تنها برای برندهای بزرگ که بودجه کلانی در اختیار دارند، مناسب می‌باشد. اسنپ، تپسی، دیجیکالا، بامیلو و شیپور از جمله اپلیکیشن‌های ایرانی هستند که از روش‌های مختلف تبلیغات محیطی برای ارتقای اپلیکیشن خود استفاده می‌کنند.

    دقت داشته باشید که برای تبلیغ اپلیکیشن خود با استفاده از ابزارهای محیطی، همواره نام و آیکون اپلیکیشن و همچنین صفحات دسترسی به اپ را در محتوای بیلبوردها و بنرها در نظر بگیرید.

     

    سخن پایانی بازاریابی آفلاین

    همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد، در رقابت بین بازایابی آنلاین و آفلاین، روش‌های دیجیتال مارکتینگ به دلیل راحتی بیشتر، اجرای ساده‌تر، هزینه‌های کمتر، دسترسی مناسب‌تر به مخاطبان و قابلیت اطمینان از موفقیت تبلیغات، پیروز میدان رقابت است و بازاریابی آفلاین به نوعی تکمیل‌کننده و تقویت‌کننده روش‌های آنلاین به حساب می‌آید. استفاده از هریک از روش‌های ذکرشده در این جلسه، به نوع و کاربری اپلیکیشن شما بستگی دارد.

    در کل می‌توان گفت، به منظور بازاریابی موثر اپلیکیشن خود، ابتدا باید از طریق ASO به بهینه‌سازی آن بپردازید، سپس از بازاریابی آنلاین استفاده کرده و در نهایت بودجه باقیمانده از تبلیغات را به بازاریابی آفلاین اختصاص دهید.

    در صورتی که تجربه‌ای مرتبط با تبلیغات آفلاین داشته‌اید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین، از نظرات و پیشنهادهای شما برای بهتر شدن بلوک اپلیکیشن مارکتینگ استقبال می‌کنیم. در جلسه آینده از این بلوک، مقدمه‌ای از آنالیز و تحلیل در اپلیکیشن را بیان می‌کنیم. برای یادگیری آنالیتیکس، در جلسات آینده این بلوک، با ما همراه باشید. با ثبت ایمیل در فرم ثبت نام، از انتشار جلسات جدید بلوک اپلیکیشن مارکتینگ مطلع شوید.

    • نازنین قاسمی
    4.2
    Sending
    User Review
    5 (4 votes)

      4 ديدگاه نظر دهيد

      • سلام
        این روش از بازاریابی آفلاین برای اپلیکیشن، بیشتر در مراحل ابتدایی قیف بازاریابی یعنی brand awareness یا آگاهی از برند میتونه مناسب باشه. بیلبوردهایی که برای اپلیکیشن‌ها زده میشن، به خصوص بیلبوردهای مبهم باعث کنجکاوی بیشتری مخاطب میشه و در نهایت، در ذهن مخاطب موندگار میشه.

    1. ممنون میشم اگر در مورد ابزارهای آفلاین برای معرفی پلتفرم های آنلاین مانند کانال های تلگرام، وب سایت و غیره مطالب آموزشی ارائه دهید.

      با تشکر

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.