مفهوم استراتژی محتوا و روش های بهبود آن – بخش 3

زمان مطالعه : 12 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش بازاریابی محتوایی

    همان‌طور که در جلسات قبل توضیح دادیم، یکی از بخش‌های مهم استراتژی محتوا، نوع محتوای تولیدی است. در دو جلسه گذشته درباره انواع محتوای بصری قدرتمند و انواع محتوا در استراتژی بازاریابی صحبت کردیم. در این جلسه نیز آخرین بخش که شامل مقاله سفید (White Paper)، پادکست (Podcast)، وبینار (Webinar)، مطالعه موردی (Case Study) و ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) است را توضیح می‌دهیم و در پایان معیارهای تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع محتوا را بیان می‌کنیم.

     

    1. مقاله سفید (White Paper) چیست؟

    مقاله سفید (White Paper)

     

    این نوع از محتوا در صنایع مختلف تعاریف متفاوتی دارد، اما به تعریف رایج در حوزه کسب‌وکار می‌پردازیم. مقاله سفید یک گزارش متقاعدکننده، معتبر و عمیق درباره یک موضوع خاص است که یک مسئله را مطرح می‌کند و راه‌حل مسئله را نیز توضیح می‌دهد. بازاریابان از این محتوا برای توضیح و ترویج یک راه خاص استفاده می‌کنند. این محتواها راهنماهای پیشرفته حل مسائل هستند. اغلب این مقالات در ازای دریافت آدرس ایمیل و سایر اطلاعات شخصی، قابل دانلود هستند و از این لحاظ عملکرد خوبی برای تولید سرنخ یا لید دارند. هدف اصلی از انتشار این مقالات اطلاع‌رسانی و متقاعد کردن مخاطبین بر اساس آمار، ارقام و شواهد واقعی است. موضوع مقالات سفید می‌تواند شامل مطالعات موردی (Technical Case Studies) و یا کتاب‌های راهنما (Reference Guide) باشد.

    به‌طور کلی 80 درصد از محتوای این مقالات باید جنبه آموزشی داشته باشند و تنها 20 درصد از محتوا باید جنبه تبلیغاتی داشته باشد. در واقع تکنیک این‌گونه محتواها به جای فروش، آموزش به مخاطبان است.

    مقاله سفید با ایبوک و پست بلاگ چه تفاوتی دارند؟

    مواردی که باعث تفاوت این محتواها با یکدیگر می‌شود، اندازه، ظاهر و زمان مورد نیاز برای تولید آن‌ها است.

    • نوشتن پست‌ های بلاگ به زمانی بین چندین ساعت تا چندین هفته نیاز دارد، در‌حالی‌که تولید و انتشار یک مقاله سفید خوب به چندین هفته تا چندین ماه زمان نیاز دارد.
    • محتوای مقالات سفید، جدی‌تر از پست های بلاگ است و نسبت به ایبوک‌ها و پست های بلاگ به جستجو و تحقیق بیشتری نیاز دارد. ایبوک‌ها می‌توانند ادامه موضوعاتی باشند که شما در پست‌های بلاگ به‌صورت منظم به آن‌ها می‌پردازید. در ایبوک‌ها و مقالات سفید از یک الگوی یکسان برای شروع استفاده می‌شود اما خوانندگان از این مقالات انتظار تحقیقات بیشتری را دارند. در‌واقع مقالات سفید محتوای آکادمیک استراتژی بازاریابی محسوب می‌شود.
    • مقالات سفید جزء آن دسته از محتواهای طولانی به‌ حساب می‌آیند و ممکن است خسته‌کننده به نظر بیاید، اما اشتباه نکنید. اغلب مردم علاقه‌ای به خواندن مقالات سفید ندارند، اما به‌منظور افزایش اطلاعات و دانسته‌های خود درباره یک موضوع خاص، مجبور به خواندن می‌شوند.

    ویژگی‌های یک مقاله سفید خوب چیست؟

    به‌طور خاص نمی‌توان گفت یک مقاله سفید باید دارای پیش‌نیاز خاصی باشد، اما برای تولید و انتشار یک مقاله سفید، باید به موارد زیر توجه کرد:

    •  طول مقاله سفید

    این‌گونه مقالات نباید کمتر از 6 صفحه باشند و شامل تصاویر، نمودارها و مراجع باشند. در‌صورتی که موضوع به‌گونه‌ای باشد که به جزئیات زیاد نیاز داشته باشد، طول این نوع محتوا می‌تواند به بیش از 50 صفحه هم برسد. البته احتمال این اتفاق کم است. براساس گفته برخی از متخصصان حوزه محتوا، اندازه بهینه مقالات سفید، بین 3 تا 14 صفحه است.

    • ساختار مقاله سفید

    این محتواها معمولاً دارای یک صفحه عنوان، فهرست مطالب، خلاصه، مقدمه، چندین صفحه برای بیان مشکل، صفحاتی درباره فرضیه‌های ارائه‌شده برای حل مسئله، صفحاتی از یک مثال واقعی که از راه‌حل مورد نظر استفاده کرده و نتیجه مطلوبی گرفته‌‌اند و در‌نهایت یک جمع‌بندی مطالب هستند. دقت داشته باشید که تمامی ادعاهای خود را با استناد به مدارک و شواهد واقعی ثابت کنید.

    • فرمت مقاله سفید 

    این مقالات در فرمت PDF منتشر می‌شوند.

    •  استایل مقاله سفید

    ظاهر این مقالات باید به‌صورت حرفه‌ای، جدی، دارای نوشته روان و ویرایش خوب باشد. پیشنهاد می‌شود که یک گرافیست برای طرح‌بندی صفحات، تصاویر، فونت‌ها و رنگ‌ها استخدام شود.

     

    2. پادکست (Podcast)

    پادکست

    تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

    مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

    میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

    فضای اینترنت میزبان تعداد زیادی محتوا است و شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار به راه‌های منحصر‌به‌فرد نیاز دارید تا بتوانید در میان رقبای خود مطرح شوید. پادکست‌ها در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از شیوه‌های تولید محتوای جذاب در استراتژی محتوا مورد‌توجه قرار گرفته است. پادکست‌ها در سال 2015 تا 2016، دارای نرخ رشد 23 درصدی بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز بازار از این نوع محتوا اشباع نشده و همچنان در حال گسترش است. کاربران می‌توانند این فایل‌های صوتی را دانلود کنند و از طریق دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و … گوش دهند. پادکست‌ها اغلب شامل صدای یک نفر یا گروهی از افراد است که درباره یک موضوع خاص صحبت می‌کنند.

    مزایای پادکست‌ها

    • تولید پادکست‌ها ساده است.
    • به کسب‌وکار شما هویت می‌بخشد.
    • استفاده از پادکست‌ها برای مخاطبان ساده و قابل‌دسترس است.
    • مخاطبان در هر موقعیت و زمانی می‌توانند به آن گوش بدهند.
    • باعث تنوع در استراتژی محتوا می‌شود.
    • برای تبلیغ کسب‌وکار مناسب است و باعث بهبود آگاهی از برند (brand awareness) می‌شود.
    • اثربخشی صدا بیشتر است.

    نقش پادکست‌ در کسب‌وکارها چیست؟

    برای رتبه‌بندی پادکست‌ها در موتورهای جستجو می‌توان از تکنیک‌هایی استفاده کرد تا در صفحات جستجو نمایش داده شوند. استفاده از عناوین بهینه و هدفمند و یک متن کوتاه با کلیدواژه‌های مرتبط برای هر پادکست باعث نمایش پادکست‌ها در صفحه جستجو می‌شود. همچنین اگر به‌طور منظم پادکست تولید کنید، ممکن است سایر وب‌سایت‌ها به صفحه شما لینک دهند که در قرارگیری در صفحه موتورهای جستجو نتیجه مثبتی خواهد داشت. بنابراین پادکست‌ها و صفحات آن‌ها، اثرات مثبتی بر وب‌سایت و استراتژی محتوای سایت شما ایجاد خواهد کرد.

    بزرگترین سرمایه مورد نیاز برای تولید پادکست، زمان است و مانند هر محتوای دیگری، هرچه زمان بیشتری برای تولید آن بگذارید نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. یک میکروفون، یک هدفون و یک نرم‌افزار ضبط و ویرایش تمام تجهیزاتی است که برای تولید پادکست نیاز دارید.

    موضوعات رایج برای تولید پادکست

    برای تولید پادکست می‌توانید از موضوعات زیر استفاده کنید:

    • آخرین داستان‌های موفقیت یا پیشرفت‌‌های بدست آمده در کسب‌وکارتان
    • اخبار جدید و موضوعات مطرح و به‌روز
    • مسائلی که برای شما و مخاطبان هدفتان مهم است.
    • تکرار مجدد محتواهای قبلی در قالب پادکست (به عنوان مثال پست‌ها یا اینفوگرافیک های قدیمی بلاگ)
    • مصاحبه با کارشناسان مهمان در برنامه
    • موضوعاتی که نشان‌دهنده مهارت، اطلاعات و اشتیاق شما در کسب‌وکارتان باشد.

     

    3. وبینار (webinar)

    وبینار

     

    وبینارها درواقع سمینارهایی است که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند و کاربران به‌راحتی می‌توانند در‌حالی‌که در خانه هستند، از طریق اینترنت در وبینار شرکت کنند. یکی از راه‌های برتری یافتن استراتژی بازاریابی محتوا در سال‌های اخیر، ارائه محتوای ارزشمند به مخاطبان است و این کار، از طریق برگزاری وبینار و دوره‌های آنلاین امکان‌پذیر است. وبینار نیز مانند ایبوک‌‌ها، نقش موثری در تولید لید یا سرنخ دارند.

    میزان موفقیت وبینارها به میزان ارزشمند بودن محتوای ارائه‌شده در وبینارها بستگی دارد. شما باید برنامه‌ها و مهارت‌های واقعی و کاربردی را در وبینارها آموزش دهید. صنعت یادگیری الکترونیک بسیار وسیع است، با‌این‌وجود فرصت‌های بسیاری به‌خصوص در ایران در این زمینه وجود دارد. قطعاً برگزاری دوره‌های آنلاین نسبت به سایر محتواها زمان بیشتری نیاز دارد اما موفقیت حاصل از این محتوا و عدم وجود رقبای زیاد در این زمینه، دلایل قانع‌کننده‌ای برای اجرای آن است.

    مانند کتاب‌های الکترونیکی، وبینارها نیز می‌توانند به‌صورت رایگان و تنها در ازای دریافت اطلاعات فردی کاربران به مخاطبان ارائه شود. از طرفی، وبینار می‌تواند شیوه جدیدی از کسب درآمد محسوب شوند. در ایران نیز این موضوع مورد‌توجه برخی کسب‌وکارهای آموزشی قرار گرفته است.

    4 نکته مهم برای برگزاری وبینار

    1. در‌صورتی که قصد برگزاری وبینار را دارید حتماً در فرم ثبت‌نام سوالاتی را مطرح کنید تا به موضوعات و علاقه‌مندی‌های شرکت‌کنندگان در وبینار پی ببرید. موضوعی که برای وبینار انتخاب می‌کنید باید مرتبط علاقه‌مندی مخاطبان هدف شما باشد و ارائه آن نیز به‌گونه‌ای باشد که علاقه مخاطبان را برانگیزد. پس از انتخاب موضوع باید یک عنوان جذاب انتخاب کنید و موضوع مورد نظر به‌صورت ساده و مفهوم ارائه کنید. در صفحه وبینار، موضوع را مطرح کنید اما همه‌چیز را توضیح ندهید و اجازه دهید که مخاطبان برای برطرف کردن حس کنجکاوی خود برای یادگیری در وبینار ثبت‌نام کنند.
    2. شاید بتوان گفت که سخنران مهم‌ترین بخش وبینار است. سخنران خوب باعث جذب شرکت‌کنندگان می‌شود. بنابراین باید فردی را به‌عنوان سخنران انتخاب کنید که کاملاً به موضوع مورد‌نظر مسلط باشد، کاریزما داشته باشد و توانایی جذب کاربران به صفحه کامپیوتر را داشته باشد.
    3. ضبط وبینار باعث می‌شود که به نکات مثبت و منفی جلسه پی ببرید و از همه مهم‌تر، می‌توانید یک نسخه از وبینار را برای شرکت‌کنندگان و همچنین افرادی که ثبت‌‌نام کردند ولی به دلایلی نتوانستند به جلسه ملحق شوند، فراهم کنید. همچنین می‌توانید ویدئوی ضبط‌شده را چندین روز بعد، به‌عنوان یک پست بلاگ استفاده کنید.
    4. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در وبینار در نظر بگیرید، دریافت نظرات شرکت‌کنندگان در وبینار است. از مخاطبان خود درباره کیفیت ارائه و سخنران سوال کنید و از آن‌ها بخواهید برای وبینارهای آینده پیشنهاد دهند. بازخوردهای شرکت‌کنندگان به بهبود تلاش‌های بازاریابی شما در آینده کمک خواهد کرد.

    مانند سایر انواع محتوا، ابزارهای فراوانی برای توسعه و اجرای وبینار یا دوره‌های آنلاین وجود دارد. Teachable و Thinkific ابزارهایی هستند که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

     

    4. مطالعه موردی (Case Study)

    مطالعه موردی

     

    مطالعات موردی، داستان موفقیت کسب‌وکار شما است که چگونگی حل یک مشکل توسط محصولات یا خدمات آن کسب‌وکار را بیان می‌کند. نیازی نیست این داستان از طرف شما بیان شود، بلکه case study، داستانی را نقل می‌کند که در آن شما به حل مشکلات مشتریان کمک می‌کنید. مزیت این نوع محتوا، منحصربه‌فرد بودن آن است. شاید بزرگ‌ترین اشتباهی که در این نوع محتوا اتفاق می‌افتد این است که تنها به گزارش نتیجه پرداخته شود. این کار، باعث خسته‌کننده شدن محتوا می‌شود. case study ها را مانند پست‌های وبلاگ در نظر بگیرید و از المان‌های داستان‌‌گویی استفاده کنید.

    مطالعات موردی، باید شامل بخش‌های زیر باشد:

    1. case study خود را با خلاصه‌ای از داستان آغاز کنید و مسئله، راه‌حل و نتایج حاصل را توضیح دهید.

    2. مصاحبه با مشتریان واقعی، نکته‌ای است که باعث برتری یافتن یک case study می‌شود. زمانی که داستان از زبان یک مشتری واقعی گفته شود، تاثیر‌گذاری بیشتری خواهد داشت. در این قسمت، مسئله مورد‌نظر توضیح داده می‌شود.

    3. پس از طرح مسئله، باید راه‌حل ارائه‌شده توسط شما گفته شود. هنگام مطرح کردن راه‌حل، همه مخاطبان کسب‌وکار خود را در نظر بگیرید و سعی کنید مشتریان را به سمت استفاده از محصولات و خدمات خود سوق دهید.

    4. محتوای بصری، نظیر تصاویر و ویدئوها منجر به جذابیت بیشتر برای خوانندگان می‌شود. همچنین ارائه نمودارها برای نمایش نتایج case study ها مناسب هستند و مقایسه نتایج را برای مخاطبان ساده‌تر می‌کند.

     

    5. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

    ایمیل مارکتینگ

     

    ایمیل مارکتینگ در 10 سال اخیر بالاترین نرخ ROI را در بین روش‌های مختلف بازاریابی داشته است. در‌‍واقع، به ازای هر 1 دلار که در ایمیل مارکتینگ (Email marketing) هزینه می‌کنید، می‌توانید تا 40 دلار کسب درآمد کنید. زیرا نرخ همگرایی ایمیل در هر نشست (session) بالاتر از سایر روش‌ها است. به‌طور کلی، ایمیل مارکتینگ همچنان جزء موفق‌ترین استراتژی ‌های بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود.

     

    چگونه باید از ایمیل مارکتیگ برای بهبود استراتژی محتوا استفاده کنیم؟

    استفاده از ایمیل مارکتینگ برای ارتقا استراتژی بازاریابی محتوا بسیار ارزشمند است اما در‌صورتی که بدانید چگونه این کار را انجام دهید تا موثر واقع شود. دنبال کردن گام‌های زیر باعث تاثیر‌گذاری بیشتر بازاریابی محتوا، افزایش ترافیک در وب سایت شما و در‌نهایت، افزایش فروش خواهد شد.

    1. نوع محتوا را انتخاب کنید

    پس از بازگشایی ایمیل توسط مخاطبین، فرصت کمی دارید تا به آن‌ها ثابت کنید که بازگشایی ایمیل انتخاب درستی بوده است. محتوایی که برای ایمیل‌های خود در نظر می‌گیرید باید برای مشترکین لیست مناسب باشد.

    • باید محتوای مناسب مخاطبین هدف خود را در ایمیل‌ها قرار دهید.
    • این محتوا باید توجه مشترکین را جلب کند و با علایق آن‌ها همخوانی داشته باشد.
    • محتوای انتخابی باید به نفع مخاطبین باشد. محتوای ایمیل باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب متوجه اهمیت و مزیت آن شود.
    • محتوای مورد‌نظر باید منجر به ایجاد تعامل و ارتباط مخاطب با کسب‌وکار شما شود. این محتوا باید به ماندگار شدن نام برند شما در ذهن مخاطب کمک کند.

     

    2. در ایمیل‌های خبرنامه از لینک استفاده کنید

    پس از انتخاب محتوای مناسب باید به صفحات وب‌سایت خود لینک دهید. این کار می‌تواند با استفاده از قرار دادن دکمه CTA انجام شود. دکمه CTA باید جذاب، خاص و استراتژیک باشد. هرچه طراحی این دکمه جذاب‌تر باشد مشترکین بیشتری تشویق به کلیک بر روی آن خواهند شد. لینکی که در ایمیل ها قرار می‌دهید باید به‌راحتی قابل شناسایی باشد.

    در صورتی که شما ایمیلی پر از لینک‌های متنی دریافت کنید، روی آن‌ها کلیک می‌کنید؟ بنابراین سعی کنید لینک‌هایی که در ایمیل قرار می‌دهید، از نظر بصری به اندازه کافی جذاب و قانع‌کننده باشد. بر اساس گزارش Campaign monitor، تغییر لینک‌های متنی به دکمه CTA، باعث افزایش 28 درصدی نرخ کلیک می‌شود.

     

    3. محتوا را براساس اطلاعات مشترکین، بهینه‌سازی کنید

    در صورتی محتوای شما موفق عمل می‌کند که ایمیل ارسالی از طرف شما برای مشترکین مفید واقع شده باشد. در‌صورتی‌ که ایمیل‌ها مرتبط با نیازها یا علایق آن‌ها نباشد، هیچ‌کس برای خواندن آن، زمان صرف نمی‌کند. بنابرین محتوای ایمیل‌های ارسالی برای مخاطبین خود را براساس اطلاعاتی، نظیر اطلاعات جغرافیایی، داده‌های جمعیت‌شناسی، وضعیت خرید‌های سابق و رفتار مشترکین درون وب‌سایت بهینه‌سازی کنید.

     

    4. نتایج کمپین‌های‌ ایمیل مارکتینگ را آنالیز کنید

    ایمیل مارکتینگ امکان ارزیابی آنچه انجام داده‌اید را فراهم می‌کند. اندازه‌گیری نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و نرخ همگرایی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که کدام استراتژی، کدام محتوا و کدام لینک، بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته و باید تکرار شود. یکی از راه‌های پی بردن به بهترین کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، استفاده از آزمون A/B است.

    خبرنامه خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

    خبرنامه

     

    مطالعات زیادی، تاثیرگذاری و سود‌آوری ایمیل‌های خبرنامه را ثابت کرده‌اند اما محتوای این خبرنامه‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین ایمیل مارکتینگ به شمار می‌رود.

    1. محتوای خبرنامه‌ها باید آموزنده باشد

    ایده‌های زیر به شما کمک می‌کند تا محتوای خبرنامه شما مورد‌توجه مشترکین قرار گیرد.

    • از حقایق جالب و نکات آموزنده استفاده کنید. به نکات مرتبط با کسب‌وکار خود فکر کنید که ممکن است برای مخاطبین شما نیز جالب باشند. به‌عنوان مثال، یک گل‌فروشی آنلاین می‌تواند در خبرنامه خود، به بیان نکات جالب درباره گل‌ها بپردازد. این موضوع علاوه‌بر اینکه برای دوستداران گل‌ها جذاب است، مرتبط با کسب‌وکار مورد‌نظر نیز هست.
    • اخبار مرتبط با صنعت را در خبرنامه خود قرار دهید. اینکه در دنیای صنعت چه اتفاق جدید افتاده و چه تاثیری بر کسب‌وکار شما خواهد داشت نیز ممکن است برای مخاطبان جذاب باشد.

    2. محتوای خبرنامه باید با مشترکین ارتباط برقرار کند

    در خبرنامه‌ها، باید از محتوایی استفاده کنید که مخاطبین را به برقراری ارتباط با کسب‌وکار تشویق کند.

    • مردم اغلب نیاز دارند تا به آن‌ها گفته شود تا کاری را انجام دهند. به‌ عنوان مثال یک عبارت ساده «این ایمیل را با دوستان خود با اشتراک بگذارید» می‌تواند منجر به افزایش تعاملات مشترکین خبرنامه شود.
    • محتوای خبرنامه می‌تواند دارای طنز باشد. همه مردم دوست دارند بخندند. بنابراین در‌صورتی‌که بتوانید یک عکس، ویدئو یا داستان طنز در محتوای ایمیل خبرنامه قرار دهید، می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

    3. خبرنامه باید یکپارچه باشد

    ایمیل خبرنامه خود را نوعی روزنامه یا مجله فرض کنید. ارسال ایمیل خبرنامه باید دارای زمان‌بندی مشخص و منظمی باشد. دریافت‌کنندگان ایمیل خبرنامه به برنامه زمان‌بندی عادت کرده و انتظار دارند به‌موقع به دستشان برسد.

    4. در انتخاب عنوان خبرنامه دقت کنید

    آخرین گام در موفقیت خبرنامه، نوشتن عنوان جذاب است. انتخاب عنوان جذاب باعث تشویق مشترکین به باز کردن ایمیل می‌شود.

     

    چگونه محتوای مناسب را انتخاب کنیم؟

    انتخاب محتوای مناسب

     

    پس از مشخص شدن استراتژی بازاریابی، می‌توانید از گزینه‌های در دسترس برای تولید محتوا استفاده کنید. در این سه جلسه تمامی انواع محتوا و کاربرد هر یک را به‌صورت کامل توضیح دادیم. استفاده از یک نوع محتوا یا تعداد بسیار زیادی از انواع محتوا، تنها به دلیل اینکه متناسب با بودجه شما یا مورد‌ علاقه شما است، ممکن است منجر به موفقیت در استراتژی محتوا نشود. برای انتخاب نوع محتوا، باید عوامل زیادی از‌جمله موارد زیر را در نظر داشته باشید

     

    1. مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند؟

    سوالی که قبل از تولید محتوا باید از خود بپرسید، این است که با ایجاد این محتوا، می‌خواهید چه پیغامی را به چه کسی منتقل کنید؟ برای موفقیت در بازاریابی محتوا، باید مخاطبین خود را از لحاظ سن، موقعیت مکانی، سطح تحصیلات، علاقه‌مندی و … تقسیم‌بندی کنید. برای اطلاع از روش‌های تقسیم‌بندی، پست مربوط به تقسیم‌بندی مخاطبین و اتوماسیون در ایمیل را بخوانید. هرچه اطلاعات بیشتری از مخاطبین در دسترس داشته باشید، بهتر می‌توانید محتوای مناسب برای گروه‌های مختلف مخاطبین تولید کنید. پس از شناخت مخاطبین هدف، می‌توانید تصمیم بگیرید که استفاده از کدام نوع محتوا در بازاریابی محتوا می‌تواند در مخاطبین هدف شما تاثیر‌گذار باشد. به عنوان مثال وجود یک بازی جذاب در وب‌سایت برای گروه سنی 15 تا 25 سال مناسب است. بنابراین در صورتی که مخاطبین هدف شما، افرادی با این گروه سنی هستند، وجود یک بازی در وب‌سایت می‌تواند در جذب مخاطبین تاثیر‌گذار باشد.

     

    2. نوع محصولات یا خدمات برند شما چیست؟

    طبیعتاً نوع بازاریابی محتوا باید با نوع برند یا محصول شما مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال تاثیر‌گذاری یک ویدئوی آموزشی یا نمایش تصاویر آموزشی درباره ساخت یک دیوار آجری، بیشتر از برگزاری یک وبینار درباره این موضوع است.

     

    3. موقعیت شما در قیف بازاریابی و سفر مشتری چیست؟

    یکی دیگر از سوالاتی که باید از خود بپرسید این است که هدف شما از تولید محتوا چیست؟ آیا هدف شما افزایش آگاهی از برند است؟ یا می‌خواهید لید تولید شود؟ در هر مرحله از سفر مشتری باید محتواهای مشخصی را استفاده کرد. به عنوان مثال زمانی که در مرحله آگاهی از برند (Brand Awareness) هستید به جای تکیه بر محتوای نوشتاری، بیشتر بر تولید ویدئوهای جذاب تمرکز کنید. زیرا این نوع از محتواها به دلیل منحصربه‌فردی، بیشتر در خاطر مخاطبان باقی می‌ماند و این دقیقاً همان هدفی است که شما در این مرحله از سفر مشتری به دنبال آن هستید. از سوی دیگر در‌صورتی‌که هدف شما دستیابی به تعداد زیادی مخاطب است، راه‌اندازی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی که شامل اینفوگرافیک و تصاویر است، راه‌حل بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

    تصویر زیر، محتوای مناسب در هر مرحله را نشان می‌دهد.

    قیف بازاریابی محتوا

     

    سخن پایانی در موضوع انواع محتوا بخش 3

    در سه جلسه گذشته درباره انواع محتواهای پرکاربرد در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کردیم و ویژگی‌های هر یک را به‌صورت کامل توضیح دادیم. در جلسه آینده از بلوک بازاریابی محتوا، می‌خواهیم درباره قدرت داستان‌سرایی در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کنیم.

    برای اطلاع از جلسات جدید این بلوک، در فرم عضویت خبرنامه در سمت راست صفحه، ثبت‌نام کنید. خوشحال می‌شیم که نظرات، پیشنهادها و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

    • نازنین قاسمی
    4.5

    خلاصه

    جلسه چهارم: در این جلسه، آخرین بخش از انواع محتواهای پر کاربرد را بیان می‌کنیم و ویژگی های هر یک را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

    Sending
    User Review
    4.67 (12 votes)

      4 ديدگاه نظر دهيد

      • سلام
        خیلی ممنون از توجه و همراهیتون با کالج تپسل. به داشتن مخاطبانی چون شما به خودمون افتخار میکنیم

        موفق باشید

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.