بازاریابی چیست؟ تاریخچه و تعاریف از نگاه بزرگان

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

 امروزه بازاریابی بر اساس تنوع مخاطبین و کسب‌وکارها بسیار گسترده و پیچیده‌تر شده و از قرن‌های گذشته تابه‌حال سیری تکاملی داشته است. علم بازاریابی مدرن، برای همه مراحل تولید یک محصول بر اساس نوع محصول و صنعت نکات مهمی برای موفقیت دارد. در این نوشتار درباره اینکه بازاریابی چیست به‌صورت کلی از دید متخصصان این حوزه در ایران و جهان صحبت می‌کنیم و نکات مهمی در بازاریابی را بیان می‌کنیم. همچنین تاریخچه و سیر تحولی بازاریابی از ابتدای شکل‌گیری را در قالب اینفوگرافیک با هم مرور می‌کنیم.

مفهوم بازاریابی چیست؟

مارکتینگ شاخه ای از علم مدیریت است که تمام مراحل یک کسب و کار از طراحی محصول تا فروش را پوشش می‌دهد و برای آن برنامه‌ریزی دارد:

در تحقیقات بازاریابی با نیازسنجی دقیق از بازار ایده‌های صحیح و اصولی در مورد ویژگی‌های محصول ارائه می‌شود. در واقع در مارکتینگ مشتری‌ای که قرار است محصول را خریداری کند با تمام ویژگی‌ها و رفتارها و عادات فردی مشخص می‌شود و محصول برای یک گروه از افراد با نیازی خاص طراحی می‌شود. بعد از طی شدن مراحل تولید، بحث معرفی محصول به جامعه و فروش که جزئی از مارکتینگ است، مطرح می‌شود. همچنین از نکات مهم در تولید هر نوع محصول بحث برندینگ است که از مباحث بازاریابی محسوب می‌شود. با توجه به گستردگی شاخه‌های این علم می‌توان آن را از جمله مهم‌ترین علومی دانست که برای راه‌اندازی یک کسب‌و کار مورد نیاز است.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

در ادامه تعریف بازاریابی را از دیدگاه تعدادی از بزرگان و متخصصین این حوزه بیان می کنیم.

1-تعریف بازاریابی توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA)

تعریف-بازاریابی-توسط-انجمن-بازاریابی-آمریکا-AMA

تعریفی که انجمن بازاریابی آمریکا ارائه کرده است، نتیجه سال‌ها بحث و بررسی برای رسیدن به تعریفی کوتاه و درعین‌حال جامع است. این تعریف ضمن اختصار، شامل مفاهیم و موضوعات مهم در بازاریابی مانند توسعه محصول، ارتباطات بازاریابی، قیمت‌گذاری و همچنین جنبه‌های استراتژیک بازاریابی می‌شود.

“بازاریابی مجموعه نهادها، فعالیت و فرآیندهایی است که به خلق، ایجاد ارتباطات و تبادل پیشنهادها منجر می‌شود که این مبادلات برای مشتریان، کسب‌وکارها و شریکان و درنهایت در کل جامعه ارزش‌آفرینی ایجاد می‌کند.”

 

2-تعریف بازاریابی از نگاه فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی

تعریف بازاریابی از نگاه فیلیپ کاتلر

دکتر کاتلر به‌عنوان پدر علم بازاریابی مدرن در دنیا شناخته می‌شود و دارای بیشترین عنوان کتب مرجع مدیریت و بازاریابی در دنیاست. او 34 جلد و بیش از صد مقاله در حوزه بازاریابی منتشر کرده است. کتاب اصول بازاریابی کاتلر همچنان به‌عنوان معتبرترین مرجع در مارکتینگ به شمار می‌آید.

فیلیپ کاتلر بازاریابی را این‌طور تعریف می‌کند:

“بازاریابی علم و هنر جستجو، خلق و ارائه ارزش برای برطرف کردن نیازهای بازار همراه با سودآوری است. مارکتینگ نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را شناسایی می‌کند. بازار آن‌ها را تعریف می‌کند و با اندازه‌گیری بازارها، سود بالقوه آن را مشخص می‌کند. بازاریابی تشخیص می‌دهد که کدام بخش از بازار بیشترین پتانسیل را برای فروش محصول دارد. (درواقع محصول نیاز آن‌ها را تأمین می‌کند) و متناسب با آن محصول یا خدمات را طراحی و ترویج می‌کند.”

3- تعریف بازاریابی از نگاه بلومبرگ (Toby Bloomberg)

“کاتلر مارکتینگ را تأمین نیازهای مشتریان و سودآوری معرفی کرده است. از نظر من این تعریف مفهومی فراتر دارد و صرفاً به معنی افزایش قابلیت‌های محصول نیست. متخصصین بازاریابی نسبت به تجربه 360 درجه استفاده مشتری از محصول مسئولیت‌پذیری داشته باشند.”

4-تعریف مارکتینگ از نظر رجیس مکنا (Regis McKenna)

تعریف بازاریابی از نظر رجیس مکنا (Regis McKenna)

رجیس مکنا یکی از متخصصین بازاریابی است که بسیاری از ایده‌های بازاریابی را برای اولین بار معرفی کرده است. رجیس مکنا از جمله متخصصین بازاریابی است که در شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت، اینتل نقش مؤثری داشته است.

رجیس مکنا در تعریف مارکتینگ می‌گوید:

“مارکتینگ همه چیز است.”

در کالج تپسل بخوانید!  برند مارکتینگ بهترین راهکار برای جذب مشتری

از دید رجیس مکنا، هر کاری در کسب‌وکار از طراحی محصول، قیمت‌گذاری و توزیع و حتی نحوه پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی، سرعت شما در حل مسائل و مشکلات و همه رفتارها و تصمیمات بر نحوه نگرش مشتری به کسب‌وکار، برند و محصول شما مؤثر است. بنابراین همه‌چیز جزئی از مارکتینگ است.

5- تعریف بازاریابی از دیدگاه مری آلن بیانکو (Mary Ellen Bianco )

مری آلن بیانکو ازجمله متخصصین بازاریابی با بیشتر از 10 سال سابقه فعالیت در مارکتینگ است که در حال حاضر صاحب MEB Advisory (شرکت مشاوره بازاریابی) است.

مری آلن بیانکو بازاریابی را این‌طور تعریف می‌کند:

“بازاریابی شامل تحقیقات، انتخاب مشتریان هدف، ارتباطات (تبلیغات و ایمیل مستقیم) و روابط عمومی (PR) می‌شود. مارکتینگ مانند شخم زدن زمین پیش از کاشت محصول برای یک کشاورز است. با بازاریابی مخاطبین برای خرید مستقیم محصول آماده می‌شوند.”

 

5- تعریف بازاریابی از نظر لوینسون

جی کنراد لوینسون ازجمله نویسندگان معروف در مدیریت کسب‌وکار و نویسنده کتاب معروف گوریلا مارکتینگ است. کتاب‌های او ازجمله پرفروش‌ترین کتاب‌ها در مدیریت کسب‌وکار و بازاریابی است. کتاب گوریلا مارکتینگ لوینسون مهم‌ترین منبع در بازاریابی پارتیزانی است و در برنامه تدریس MBA دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

“بازاریابی هر ارتباطی است که در کسب‌وکار با افرادی خارج از کسب‌وکار، برقرار می‌کنید. مارکتینگ هنر تغییر ذهنیت مردم نسبت به هر چیزی است. بازاریابی این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا با فروش بهتر محصولات خود، سودآوری داشته باشید. بازاریابی فرصتی برای همکاری با کسب‌وکارهای دیگر و ایجاد روابط کاری فراهم می‌کند.”

6- تعریف بازاریابی از نظر جان جانستچ (John Jantsch)

John Jantsch از متخصصین بازاریابی و نویسنده کتاب duct tape marketing (راهنمای کاربردی برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک) است که از کاربردی‌ترین کتاب‌ها برای موفقیت در بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک است. جان جانستچ درزمینهٔ سئو نیز فعال است و کتابی در این باره منتشر کرده است.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

جان جانستچ در تعریف مارکتینگ می‌گوید:

“مارکتینگ آگاهی بخشیدن، جلب علاقه و اعتماد افرادی است که به محصول ما نیاز دارند.”

 

7- انجمن تخصصی بازاریابی (The Chartered Institute of Marketing)

انجمن تخصصی بازاریابی The Chartered Institute of Marketing

“بازاریابی مدیریت یک فرآیند است. فرآیند شناخت و پیش‌بینی نیازهای مشتریان و تلاش برای کسب رضایت آن‌ها با هدف سودآوری است.”

 

۸- تعریف بازاریابی از دیدگاه دکتر امیر اخلاصی

دکتر اخلاصی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و از متخصصین در حوزه بازاریابی و برندینگ هستند. ایشان مفهوم بازاریابی را در کتاب “اصول بازاریابی برای مدیران اجرایی ” این‌طور بیان کرده‌اند و در ادامه تعریف کاتلر را نیز به‌عنوان تعریف معتبر از اینکه بازاریابی چیست، آورده‌اند.

“تعریف بسیار ساده‌ای از بازاریابی وجود دارد که کماکان موردقبول است، در این تعریف بازاریابی به انجام دادن عملی در کسب‌وکار اطلاق می‌شود که موجب رضایت مشتری گردد؛ بنابراین، کسب‌وکار منجر به رضایت مشتری شده و از طریق این رضایت، هم‌زمان سودآوری برای سازمان حاصل می‌شود. درواقع هم رضایت مشتری و هم سودآوری سازمان به دست می‌آید.”

تاریخچه مفهوم بازاریابی

بررسی تاریخچه بازاریابی مانند بقیه علوم، از مباحث جذاب برای افراد فعال در این حوزه است. همچنین برخی معتقدند مطالعه گذشته پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی با توجه به تغییرات کمک‌هایی می‌کند و دید بهتری نسبت به حال حاضر بازاریابی می‌دهد. ابتدا توضیحاتی کلی درباره تاریخچه و روند تکامل بازاریابی را بیان می‌کنیم. در ادامه می‌توانید با مطالعه اینفوگرافیکی که در کالج تپسل تهیه‌شده است، اطلاعات جامعی از تغییر و تحولات مارکتینگ و برندینگ به دست آورید.

بازاریابی قبل از اینترنت 

روش‌های مارکتینگ و بازاریابی از زمان‌های بسیار قدیم در بین بازاریان رواج داشته است. ابتدایی‌ترین شکل بازاریابی تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات بود و کسانی که مهارت‌های ارتباطی بهتری داشتند در فروش موفق‌تر بودند.

با پیشرفت صنعت بازاریابی شکل پیچیده‌تری به خود گرفت. تولید انبوه و ارزان‌تر با استفاده از ماشین‌آلات باعث شد که محصولات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد و رقابت برای فروش هم بیشتر شود. در دهه 60 میلادی متخصص بازاریابی، مدیریت بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی ازجمله مباحث مهم و ضروری برای کسب‌وکارها شد.

تغییر مهم دیگر در بازاریابی در دهه 90 میلادی اتفاق افتاد. زمانی که شرکت‌ها فهمیدند با شکل دادن برند برای کسب‌وکار می‌توانند سهم بازار خود را افزایش دهند.

بازاریابی بعد از اینترنت – ظهور دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اولین بار در دهه 1990 مطرح شد.

اولین موتور جست‌وجو توسط یاهو به وجود آمد. موفقیت یاهو در سال‌های اول فعالیت موتور جست‌وجویش باعث به وجود آمدن شرکت‌های اینترنتی دیگر مانند HotBot، LookSmart، MSN و گوگل شد.

اولین کمپین آنلاین توسط شرکت Bristol-Myers Squibb راه‌اندازی شد و بسیار موفقیت‌آمیز بود. به‌طوری که در همان روز اول، 3000 نفر نام خود را در لیست مشتریان برای استفاده از خدمات وارد کردند. درنتیجه بازاریابی آنلاین رواج پیدا کرد و شرکت‌های بزرگی در این زمینه شروع به فعالیت کردند.

در اینفوگرافیک زیر اطلاعاتی از شکل‌گیری حوزه‌های مختلف مارکتینگ بیان‌شده است.

تاریخچه بازاریابی

در ادامه متن اینفوگرافیک بازاریابی را نیز می‌توانید بخوانید:

2700 ق.م – برندسازی در مصر: برای شناسایی گاوها، با فلز داغ بر روی بدن آن‌ها علامت‌های خاصی ثبت می‌کردند تا در صورت دزدیده شدن یا گم‌شدن گاو بتوانند آن را پیدا کنند.

862- برند Staffelter Hof: شرکت Staffelter Hof، اولین برند نوشیدنی را ایجاد کرد.

1266- ایجاد برند برای نان: نانوایی‌هایی شروع به فعالیت کردند که در تهیه نان از علامت‌های خاصی استفاده می‌کردند تا خود را از بقیه متمایز کنند.

1383- Lowenbrau برای برند خود، لوگوی “شیر” را انتخاب کرد.

1732- بنجامین فرنکلین شرکت روزنامه The Pennsylvania Gazette را خرید و آن را به مهم‌ترین روزنامه سیاسی و تبلیغاتی تبدیل کرد.

1733- بنجامین فرنکلین روزنامه معروف و پرفروش Poor Richard’s Almanack را تأسیس کرد.

1864- تلگراف ثروتمندان آمریکا را به سرمایه‌گذاری دعوت کرد.

1872- Montgomery Ward اولین سرویس سفارش از راه دور را به وجود آورد که شروعی برای بازاریابی مستقیم پستی محسوب می‌شد.

1885- جان دیر اولین مجله مخصوص مشتریان با نام The Furrow را منتشر کرد.

1905- دانشگاه پنسیلوانیا رشته دانشگاهی “بازاریابی محصولات” را ارائه کرد.

1922- ایده تبلیغات رادیویی شکل گرفت و اجرا شد.

1931- نیل مک الری در دپارتمان بازاریابی P&G، برای اولین بار “مدیریت برند” را به‌عنوان یک تکنیک هوشمندانه در بیزینس معرفی کرد.

1932- دیوید اگیلوی موسسه Gallup’s Audience Research را درزمینهٔ تحقیقات بازاریابی تأسیس کرد.

1933-کانال‌های رادیویی: نفوذ رادیو تا 55.2% در میان مردم، آن را به رسانه انبوه تبدیل کرد و هر پیام سیاسی و اجتماعی را از طریق آن اطلاع‌رسانی می‌کردند.

1939- اولین سخنرانی سیاسی که از تلویزیون پخش شد، سخنرانی روزولت بود.

1941- اولین تبلیغات تلویزیونی شکل گرفت.

1969- اولین سرویس اینترنتی dial-up ایجاد شد و توسط شرکت CompuServe ارائه شد.

1971- اولین سرویس ایمیل به وجود آمد.

1984- بازاریابی پارتیزانی شکل گرفت.

1985- AOL تأسیس شد.

1997- تعداد سایت‌ها در فضای وب به یک میلیون سایت رسید.

1998- گوگل تأسیس شد.

1998- گوگل اولین محصول برای جست‌وجوی اینترنتی خود با قابلیت رتبه‌بندی صفحات منتشر کرد.

2000- گوگل تبلیغات کلیکی را با ایجاد سرویس AdWords معرفی کرد.

2001- اولین تلاش برای کسب درآمد از طریق اینترنت با بازاریابی وقفه‌ای آغاز شد.

2003- قانون CAN SPAM: قانونی برای سرویس‌های بازاریابی آنلاین که امکان اسپم آن‌ها را توسط کاربران فراهم می‌کرد.

2004- فیسبوک تأسیس شد.

2007- توییتر تأسیس شد.

2009- بازاریابی درون‌گرا شکل گرفت.

2011- تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به کارگرفته شد.

2013- هزینه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به 6.2 میلیارد دلار رسید.

2015- درآمد اپلیکیشن‌ها از موبایل مارکتینگ به 45 میلیارد دلار رسید.

2016 – میزان بودجه تبلیغات ویدئویی موبایلی به 57% کل تبلیغات موبایلی رسید.

2017- میزان درآمد اپلیکیشن‌های موبایل از موبایل مارکتینگ به 72.2 میلیارد دلار رسید.

2018 – استفاده روزانه از مدیای موبایل به 203 دقیقه رسید.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک موبایل مارکتینگ در سال 2017
در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک موبایل مارکتینگ در سال 2016

 

اهمیت بازاریابی

اطلاع‌رسانی

پیش از هر چیز مخاطبین شما باید با محصول یا خدماتتان آشنا شوند و نسبت به کاربرد و نحوه استفاده از آن آگاهی پیدا کنند. بازاریابی موثرترین روش برای آشنا کردن مشتریان با ارزش محصول یا خدمات شماست. از همین رو در دسته اولیت‌ها قرار می‌گیرد.

ثبات

بازاریابی به معنای تداوم حضور یک کمپانی است. همان کاری که باعث می‌شود یک کسب‌وکار هر روز برای نگهداری یک رابطه درست با مشتریان خود انجام دهد. و اهمیت حفظ تداوم این ارتباط، به مفهوم بازاریابی اهمیتی ویژه می‌بخشد. بازاریابی یک استراتژی پیوسته است که به رشد و شکوفایی مشاغل کمک می‌کند.

تعامل

تعامل مشتری با محصول، نکته کلیدی موفقیت هر کسب‌وکاری است.  بازاریابی پاسخ این سوال است که چگونه باید در خارج از فضای کسب‌وکار خود، با مشتری تعامل ایجاد کرد؟ در گذشته این کار بیشتر به صورت چهره به چهره اتفاق می‌افتاد اما امروزه با کمک رسانه‌های مختلف این امکان فراهم شده که مخاطب با محصول یا خدمات مورد نیاز خود آشنا شود. کسب‌وکارها نیز می‌توانند محتوای خود را در هر زمانی در دسترس مخاطب قرار دهند و تعامل را با آن‌ها حفظ کنند. همه این‌ها کار بازاریابی است.

فروش

بازاریابی به فروش محصول یا خدمات شما کمک شایانی می‌کند. هدف اولیه هر کسب‌وکاری کسب درآمد است و استفاده از بازاریابی برای رسیدن به این هدف ضروری است. بسیاری از کسب‌وکارها بدون بازاریابی دوام نمی‌آورند زیرا بازاریابی است که فروش را هدایت می‌کند. درست است که محصول یا خدمات شما باید خوب باشد اما اگر مردم آن را نشناسند، چگونه می‌خواهید بفروشید؟ پس شما برای هدایت مخاطب به سمت خرید به محتوای بازاریابی نیاز دارید. بازاریابی به فروش کمک می‌کند و فروش به دوام کسب‌وکار شما.

رشد

بازاریابی یک استراتژی مهم برای اطمیان از رشد کسب‌وکار شماست. مشتریان فعلی در اولویتند اما بازاریابی به رشد و گسترش مخاطبان و مصرف‌کنندگان شما کمک می‌کند. در این زمینه استفاده از رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های ایمیلی می‌تواند به تقویت بیشتر این جریان کمک کند. در حقیقت بازاریابی، تضمین آینده کسب‌وکار شما به وسیله حفظ تعامل با مشتری‌های سابق و گسترش مشتریان بالقوه جدید است.

 

انواع بازاریابی

بازاریابی انواع مختلفی دارد که می‌توان آن را به دو دسته سنتی و دیجیتال تقسیم نمود. هر یک از روش‌های بازاریابی مزایا و معیاب خود را دارند که باید بسنجید و با توجه به محصول یا خدمات خود یکی از شیوه‌ها را انتخاب کنید.

 

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی به هر نوع بازاریابی گفته می‌شود که آنلاین نباشد و برای اجرای آن به اینترنت نیازی نباشد. این نوع بازاریابی، پرینت، تبلیغات صوتی، نامه الکترونیکی مستقیم، تلفن و تبلیغات خارجی مثل بیلبورد را شامل می‌شود. این روش بازاریابی از روزنامه تا رادیو، به یافتن بازار هدف کمک می‌کند. تبلیغات آفلاین را می‌توان به این شکل دسته‌بندی نمود:

  • تبلیغات کاغذی یا پرینت‌شده (مجلات، روزنامه، تراکت تبلیغاتی و …)
  • تبلیغات در رسانه‌های پخش (تلویزیون، رادیو و …)
  • تبلیغات از طریق پست مستقیم (کاتالوگ، کارت پستال و …)
  • تبلیغات از طریق تلفن (تل مارکتینگ یا تبلیغات تلفنی، اس ام اس مارکتینگ و …)
  • تبلیغات محیطی (بیلبورد، لایت باکس و …)

 

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال، به روش‌های بازاریابی گفته می‌شود که با استفاده از اینترنت و به‌صورت آنلاین اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی، تبلیغات درون وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل و … از جمله روش‌های بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند. با توجه به قدمتِ کمتر این نوع بازاریابی، دسته‌بندی‌هایی که برای آن در نظر گرفته می‌شود ممکن است اندکی با یکدیگر متفاوت باشند اما به طور کلی می‌توان آن را در این دسته‌ها جای داد:

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  • تبلیغات کلیکی (PPC Advertising)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing)
  • تبلیغات در وب‌سایت‌ها (Web Advertising)
  • تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها (In-App Advertising)
  • ریمارکتینگ (Remarketing)

 

نتیجه‌گیری از تعاریف بازاریابی در ایران و جهان

حال دیگر می‌دانید بازاریابی چیست و چقدر اهمیت دارد. اگر قصد دارید که در بازاریابی موفق باشید و یا نقش مؤثری در تیم بازاریابی کسب‌وکار داشته باشید، به تجربه استفاده مشتری از محصول و ذهنیتی که نسبت به برند و محصول تمرکز کنید. با شناخت بهتر نیازهای مشتری و توجه به آن در طراحی محصول، انگیزه آن‌ها را برای خرید محصولات افزایش دهید. تمرکز اصلی برای سودآوری در مارکتینگ بر روی مشتری و نوع نگاه او است.

از نظر شما کدام یک از تعاریف گفته‌شده بهتر است؟ همچنین اگر تعریف دیگری از مارکتینگ در ذهن دارید و یا جایی مطالعه کرده‌اید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 

 پرسش‌های رایج

تفاوت بین بازاریابی سنتی و دیجیتال چیست؟

بازاریابی سنتی در فضای آفلاین و دیجیتال مارکتینگ معمولا در بستر اینترنت و با استفاده از ابزارهای دیجیتال صورت می‌گیرد. همچنین امکان شخصی‌سازی، تعامل دوطرفه، دسته‌بندی مخاطبین و اندازه‌گیری و محاسبه میزان موفقیت و بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ برخلاف اکثر تکنیک‌های بازاریابی سنتی، وجود دارد.

انواع روش‌های بازاریابی چیست؟

بازاریابی به دو دسته کلی سنتی و دیجیتال تقسیم می‌شود که نوع اول شامل تبلیغات محیطی، کاغذی، تلفنی، رسانه‌های جمعی و… است. بازاریابی محتوا، سئو، تبلیغات کلیکی، تبلیغات درون اپلیکیشنی، بازاریابی ایمیلی، ریمارکتینگ و… نیز جزو روش‌های بازاریابی آنلاین یا دیجیتال محسوب می‌شوند.

zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php http://www.otc-certified-store.com/beauty-products-medicine-usa.html http://www.otc-certified-store.com/eye-care-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php http://www.otc-certified-store.com/women-s-health-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php взять займ 1000 на картузайм экспресс тобольскбелка кредит займ займ на карту без работывеббанкир повторный займзайм 100 рублей

  • وجیهه جمشیدی
4.6
Sending
User Review
5 (2 votes)

    5 ديدگاه نظر دهيد

  1. سلام بهترین روش بازاریابی الکترونیکی چیه؟ چون ایمیل مارکتینگ اکثرا اسپم هستند.

    • سلام
      وقت بخیر
      نمیتونیم با قطعیت یک روش رو به عنوان بهترین روش بازاریابی اینترنتی معرفی کنیم. بستگی داره چه هدفی دارین از بازاریابی، مخاطبانتون چه کسانی هستن، بودجه تبلیغاتی چقدر هست و ….
      همین ایمیل مارکتینگ در برخی مواقع میتونه بهترین روش باشه…

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.