برند مارکتینگ بهترین راهکار برای جذب مشتری

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی عملکردی که یکی از انواع بازاریابی با تاثیر بالا محسوب می شود، این روزها بسیار مورد توجه کسب و کارهاست. در این نوشتار درباره بازاریابی عملکردی و برند مارکتینگ صحبت می‌کنیم. این دو رویکرد معمولا به صورت مجزا در بازاریابی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما می‌توان با رویکردی هوشمندانه و ترکیبی ROI بالاتری از تبلیغات به دست آورد و از تبلیغات با هدفی مشترک استفاده کرد.

برندمارکتینگ سنتی چیست؟

برندمارکتینگ

برند مارکتینگ به روش‌هایی در بازاریابی گفته می‌شود که با هدف افزایش آگاهی از برند انجام می‌شود. برند، همان هویتی است که یک کسب‌وکار را با آن می‌شناسند. اینکه که هستید؟ چکار می‌کنید؟ چه محصولاتی و با چه سطح کیفیت و چه سطح قیمتی ارائه می‌دهید؟ برندمارکتینگ هم برای کسب‌وکارهای B2B و هم B2C کاربردی و مهم است.

برند مارکتینگ در بازاریابی سنتی روشی برای افزایش احساسات مثبت مشتریان نسبت به برند بوده است که معمولا از طریق تبلیغات تلویزیونی انجام می‌شد. در بازاریابی سنتی در برند مارکتینگ، هدف این است که تعداد بالایی از مشتریان، برند را بشناسند. از لوگوی برند و ویژگی‌های بررسی تا هدف و ارزش‌های آن و ویژگی‌های متفاوت دیگر.

در کالج تپسل بخوانید!  معرفی 20 کتاب تبلیغات و برندینگ

بازاریابی عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

بازاریابی عملکرد

پرفورمنس‌مارکتینگ یا بازاریابی‌عملکرد عبارتست از استراتژی‌های بازاریابی که نتایج آن قابل اندازه‌گیری‌ است و شاخص‌هایی برای بخش‌های پایینتر قیف بازاریابی در نظر می‌گیرد. در بازاریابی عملکردی اهدافی مثل افزایش فروش و یا فروش درون‌اپلیکیشنی (در کسب‌وکارهای مبتنی بر اپلیکیشن)، افزایش تعامل یا انگیجمنت و… در نظر گرفته می‌شود.

نکته قابل توجه این است که بخش‌های بالا و پایین قیف بازاریابی بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.  تبلیغات بر پایه عملکرد، باید به آگاهی از برند هم کمک کند و همچنین تبلیغات با هدف آگاهی از برند هم باید در نهایت منجر به فروش بیشتر شود.

بنا به گفته اندرو دیویس، از بهترین نویسندگان در حوزه بازاریابی دیجیتال، “تولید محتوا باعث شکل‌گیری ارتباط می‌شود. ارتباط مثبت و موثر بر اساس اعتماد شکل می‌گیرد و این جلب اعتماد مشتری است که منجر به درآمدزایی می‌شود.” به بیان دیگر همه روندهای کسب‌وکار مانند یک قیف است که در صورت استراتژی صحیح در نهایت منجر به فروش می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در زمینه بازاریابی عملکردی توصیه می‌کنیم جلسه آخر بلوک یادگیری دیجتال مارکتینگ را بخوانید:

بازاریابی عملکردی چیست؟ آخرین جلسه دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی عملکردی و بازاریابی برند در عصر جدید

بر اساس تحقیقات سایت emarketer ، در سال ۲۰۱۸  هزینه صرف شده در تبلیغات دیجیتال، ۱۸٫۷% افزایش داشته، در حالی که تبلیغات تلویزیون ۰٫۵ درصد کاهش داشته است. این آمار خبر خوبی برای کارشناسان بازاریابی عملکردی است و نشان‌دهنده آن است که بیشتر هزینه‌هایی که در تبلیغات صرف می‌شود در حوزه بازاریابی عملکردی جای می‌گیرد و شاخص‌های قابل اندازه‌گیری دارد. همچنین دیگر نمی‌توان مرز مشخصی بین بازاریابی عملکردی و بازاریابی برند قائل شد و این موضوع فرصت مناسبی برای همکاری تلویزیون و فضای دیجیتال فراهم می‌کند. مانند محصولاتی مثل رادیو و یا تلویزیون دیجیتال.

در نتیجه ترکیب پرفورمنس مارکتینگ و برند مارکتینگ استفاده از شاخص‌های ترکیبی هم به میان می‌آید و با توجه به تغییرات سریع در بازاریابی، اگر از شاخص‌های قدیمی برای بازاریابی عملکردی استفاده می‌کنید، احتمال موفقیت شما زیاد نخواهد بود. در شاخص‌های ترکیبی به کیفیت بیشتر از کمیت توجه می‌شود و برای تعیین آنها باید اهداف مشترک  را پیدا کرد.

مشخص کردن اهداف مشترک

هدف مشترک در برند مارکتینگ و بازاریابی عملکرد

تعیین اهداف مشترک معمولا کار سختی است. اما لازم است بدانید، این که حتما اهداف مشترکی را در نظر بگیرید، الزامی نیست. آنچه ضروری است، این است که اهدافی که در تبلیغات برای افراد بالا و پایین قیف بازاریابی در نظر می‌گیرید، نباید با هم تناقضی داشته باشند. بلکه باید در یک راستا باشند و راه را برای یکدیگر هموار کنند.

مثال هایی از تعیین KPI در راستای اهداف کلی قیف بازاریابی

  1. کیفیت کاربران: کاربران چه فعالیت‌هایی در اپلیکیشن در دوره‌های زمانی مختلف انجام می‌دهند؟ در یک روز، در هفته و یا در هر ماه.
  2. آیا کاربران بدون دیدن تبلیغات و نوتیفیکیشن از اپلیکیشن و یا سایت خرید می‌کنند؟
  3. نرخ بازگشت: ارزش طول عمر مشتری یا life time value کاربران چقدر است؟
  4. توجه به برند: آیا این تبلیغ تاثیر مثبت بر روی مخاطب دارد؟ به طوری که در آینده این برند را برای خرید انتخاب کند؟

پیام مشترک در مدیای مختلف

بعد از طی کردن مراحل و مواردی که در بالا ذکر شد. نکته مهم دیگر این است که تمام مدیای مورد استفاده در بازاریابی و تبلیغات از تبلیغ تلویزیونی تا بنرهای فیزیکی و دیجیتال، یک مفهوم و پیام را به مخاطب منتقل کند. تبلیغاتی که تا به حال در مدیای مختلف انجام داده‌اید، بررسی کنید. از خود بپرسید:

  •  با دیدن این تبلیغات چه تصویری از برند در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و درباره برند شما چه توضیحی می‌دهد؟
  • آیا مخاطب و مصرف‌کننده شناخت لازم را درباره برند به دست می‌آورد؟
  • آیا ویژگی‌هایی برای برتری برند نسبت به برند مشابه را به درستی پیدا می‌کند؟

در ادامه به نمایش تبلیغات خود توجه کنید:

  • آیا تبلیغات را به افراد درستی نشان می‌دهید؟
  • آیا مخاطبین تبلیغات همان کسانی هستند که احتمال می‌رود از شما خرید کنند؟(همسویی آگاهی از برند و بازاریابی عملکردی با این پرسش مشخص می‌شود.)
  • اگر مخاطب تبلیغ بنری شما را در یک اپلیکیشن ببیند، آیا آن را دانلود می‌کند؟

برای رسیدن به شرایطی که پاسخ همه این سوال‌ها مثبت باشد، باید بر روی پیام تبلیغات و برندینگ خود بیشتر تامل کنید و آن پیام را در همه انواع تبلیغات خود به نحوی به مخاطب منتقل کنید.

اگر محصول شما اپلیکیشن است، همیشه در نظر داشته باشید که کیفیت بالای کاربران مهم‌تر از تعداد بالای نصب است. بنابراین در کنار تعداد نصب باید شاخص‌های دیگری برای ارزیابی کیفیت کاربران هم داشته باشید. Fraud rate، نرخ  تبدیل(conversion rate)، CPI و CPA از جمله شاخص‌های مهمی است که باید به آنها توجه کنید. این شاخص‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام ناشر تبلیغات، نمایش تبلیغات باکیفیت‌تری دارند.

استفاده ترکیبی از رسانه‌ها برای تبلیغات

رسانه های تبلیغات

بعد از تعیین اهداف مشترک و یا اهدافی برای هر مرحله از قیف بازاریابی که با هم در تناقض نباشند، مرحله بعدی استفاده ترکیبی از رسانه‌ها برای رسیدن به اهداف است.

رسانه‌های مربوط به بالای قیف بازاریابی

رسانه‌هایی که برای مخاطبین در بالای قیف بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند (مثل تلویزیون و رادیو) گرانتر هستند. ولی اگر از نظر بودجه تبلیغات مشکلی ندارید، انجام این نوع تبلیغات در بلندمدت می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

رسانه‌های مربوط به وسط قیف بازاریابی

رسانه‌های مورد استفاده برای مخاطبین وسط قیف بازاریابی مانند ویدئو (ویدئو مارکتنیگ(  و نوعی از انواع تبلیغات آژانس‌های تبلیغات دیجیتال، داستان برند شما را بیان می‌کند و مخاطب را برای انجام عملی مثل نصب و یا خرید “آماده” می‌کند.

رسانه‌های مربوط به انتهای قیف بازاریابی

تبلیغات نصبی (CPI) با کمترین هزینه مخاطبین شما را به مشتری تبدیل می‌کند و کاربر اپلیکیشن شما را نصب می‌کند.

 

نکته نهایی- پکپارچگی پیام در تبلیغات

هرچه بیشتر در یکپارچگی و پیام واحد در انواع تبلیغات دقت کنید، تبلیغات شما موثرتر خواهد بود و بیشتر به درآمدزایی ختم می‌شود و اینکه نصب اپلیکیشن، پایان مسیر کسب‌وکار برای یک محصول اپلیکیشنی نیست. برند شما بر روی استفاده از اپلیکیشن تاثیر می‌گذارد. تبلیغات خود را با پیامی درست ادامه دهید. پیام تبلیغات باید همان حسی را داشته باشد که استفاده از محصول به کاربر منتقل می‌کند و این نشان‌دهنده کیفیت محصول و صداقت شما در برخورد با جامعه مخاطبین است. در نتیجه منجر به اعتماد و درآمدزایی بیشتر می‌شود.

 

 

 

 

  • وجیهه جمشیدی
4.5
Sending
User Review
2.8 (5 votes)

    9 ديدگاه نظر دهيد

  1. خوب بود فقط ایکاش میتولنستم که مشاوره لی با شما در مورد محتوا داشته باشم .من مشاور یک انستیتو ارایش بانولن هستم کهه جدیدا در کسب و کار اموزشی هم وارد شدند نیاز به مشتری دارند .ممنون میشم در مورد تبلیغات بمن مشاوره دهید‌

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.
100 درصد درآمد تبلیغات برای شما