مصاحبه با سعید صادقی، مدیر توسعه ناشرین تپسل – اولین پادکست کالج تپسل

زمان مطالعه : 20 دقیقه
خانه بلاگ پادکست

 

در قسمت پادکست ها قصد داریم با تجربه های افراد مختلفی که در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند، آشنا شویم. اولین پادکست را از مصاحبه با یکی از همکاران خوبمان در تپسل شروع می کنیم. این نوشتار برگرفته از مصاحبه با سعید صادقی عزیز، از تیم ناشرین تپسل است. در این مصاحبه ، در خدمت آقای صادقی هستیم تا از تجربیاتشون در زمینه توسعه ترافیک تبلیغاتی و توسعه ناشرین استفاده کنیم.

ابتدا با جناب صادقی عزیز و فعالیت هایشان در تپسل بیشتر آشنا می شویم. درباره چالش های که در حوزه کاری با آن روبرو هستند و راه حل هایی که برای این چالش ها دارند سوال کردیم و در نهایت، درباره رویداد TGC و اهمیت آن برای کسب و کارهای مربوطه صحبت می کنیم.

گفت و گو با سعید صادقی

 

۱- جایگاه تیم توسعه ناشرین و ترافیک در یک شبکه تبلیغاتی

بهتر است قبل از هر چیز بخش های اصلی یک شبکه تبلیغاتی دیجیتال را با هم بررسی کنیم. به طور کلی، شبکه های تبلیغاتی از چند بخش اصلی تشکیل می شوند:

  • پلتفرم بهینه سازی درآمد برای ناشر  supply side platform (SSP )
  • پلتفرم بهینه سازی کمپین تبلیغاتی برای تبلیغ دهنده یا demand side platform (DSP)
  • پلتفرم مدیریت و تجمیع دیتا یا data management platform (DMP)

شبکه های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند. در واقع همه شرکت ها هر سه پلتفرمی که گفته شد را ندارند. تپسل به عنوان یک شرکت هوشمند تبلیغات موبایلی و دیجیتال هر سه پلتفرم را توسعه داده است و در حال توسعه زیرساخت و سهم بازار آن است.

۲- پلتفرم بهینه سازی درآمد برای ناشر یا supply side platform (SSP )

این پلتفرم همان قسمتی است که مسئولیت آن به عهده تیم توسعه ناشرین و ترافیک تپسل است.در ادامه درباره این پلتفرم بیشتر توضیح می دهیم.

تپسل پلتفرم بهینه سازی درآمد برای ناشر یا همان SSP دارد. به این مفهوم که توسعه دهندگان با پیاده سازی SDK های تپسل می توانند تبلیغات متنوع مثل انواع تبلیغات ویدئویی و انواع تبلیغات بنری را در اپلیکیشن خود سرو کنند و از این روش کسب درآمد داشته باشند.

اصولا وقتی پلتفرمی برای کسب درآمد توسعه دهنده در یک شبکه تبلیغاتی وجود دارد،باعث می شود که توسعه دهنده بتواند یک درآمد قابل اتکا (reliable) و پایداری داشته باشد.چون پلتفرم بهینه سازی درآمد مثل SSP با الگوریتم های مشخص و شفاف یک جریان درآمدی مشخص و قابل برنامه ریزی را برای توسعه دهنده و صاحبان رسانه ایجاد کند.

۳- مدل های تبلیغاتی شرکت های مختلف تبلیغاتی

شبکه های تبلیغاتی مدل های نمایش تبلیغ مختلفی دارند. این تبلیغات می تواند تبلیغات بنری ، تبلیغات ویدئویی و … باشد. ما در تپسل در پلتفرم ارائه شده برای ناشرین ، تبلیغات ویدئوی جایزه ای (rewarded video) ، ویدئوی آنی (interstitial video) ، ویدئو pre-roll ، بنر استاندارد ، بنر native و بنر interstitial را فراهم کرده ایم و تمامی مدل های تبلیغاتی مرسوم و مورد استفاده توسط توسعه دهندگان ایرانی و خارجی را پوشش داده ایم. توضیحات کامل‌تر را در قسمت ناشرین تپسل بخوانید.

هر اپلیکیشن و یا بازی متناسب با سبکی که با مخاطب خود در ارتباط است، می تواند از هر کدام از این تبلیغات استفاده کند. انتخاب استفاده از هر کدام از مدل های تبلیغاتی بر اساس فاکتورهای مختلف از UI و UX آن تا کل سناریو آن اپلیکیشن انجام می شود. مثلا ممکن است در یک بازی به ازای مشاهده یک ویدئوی تبلیغاتی، جایزه ای در نظر گرفته شود و یا در اپلیکیشن دیگری از بنرهای native استفاده کنند.

در تبلیغات native توسعه دهنده بر اساس الفبای رنگی و برند اپلیکیشن محتوای تبلیغاتی که از تیم تپسل دریافت می کنند را به نحوی به مخاطب نمایش می دهند که مخاطب احساس مواجهه با تبلیغات نداشته باشد و در واقع نرخ بازگشت مخاطب تحت تاثیر قرار نگیرد. تپسل تمامی این مدل های تبلیغاتی را  در پلتفرم های خود دارد و توسعه دهندگان زیادی هستند که از این راه کسب درآمد می کنند.

مدل های مختلف کسب درآمد

اپلیکیشن ها و بازی های موبایل مدل های متنوعی برای کسب درآمد از اپلیکیشن دارند،این مدل ها عبارتند از:

مدل فروش آنی اپلیکیشن: توسعه دهنده، اپلیکیشن خود را در مارکت به ازای مبلغی می فروشد و کاربر می تواند بعد از پرداخت آن مبلغ اپلیکیشن را دانلود کند و از آن اپلیکیشن و خدمات آن استفاده کند.

مدل free to play یا in-app purchase : در این مدل که مدل رایج تر و مرسومی است، کاربر می تواند به صورت رایگان فایل نصب اپلیکیشن را از مارکت دریافت کند و بعد از خدمات داخل آن با پرداخت پول استفاده کند.

مدل Ad-Monetization یا کسب درآمد از طریق تبلیغات: این مدل هم یکی از مدل های درآمدزایی مرسوم در دنیا است که هر کسب و کار IT وقتی به یک جامعه مخاطبین قابل توجهی می رسد، سعی می کند که از درآمدزایی از طریق تبلیغات استفاده کند.

مدلهای دیگر مانند ارزش افزوده ، VAS و  مدل های دیگری هم وجود دارد که کمتر از آنها استفاده می شود.

اپلیکیشن ها و بازی هایی که از مدل in-app purchase استفاده می کنند.در ابتدای کار تعداد کاربر بالایی دارند ولی آمارها نشان می دهد که تنها ۳ تا ۵ درصد کاربران فعال آنها حاضر به پرداخت درون برنامه ای هستند و یک پتانسیل ۹۵ تا ۹۷ درصدی از کاربران وجود دارند که از استفاده آنها از اپلیکیشن کسب درآمدی اتفاق نمی افتد. اینجاست که تبلیغات معنا و جایگاه پیدا می کند و این مدل ترکیب دو مدل درآمدی in-app purchase و Ad-monetization  است.

در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه با اپلیکیشن سلحشوران و ماشین جنگی

در عین حال اپلیکیشن هایی هستند که تنها با مدل تبلیغاتی کسب درآمد می کنند مثل کمپانی کچب که همه با بازی های آن آشنا هستیم و تبلیغات را در اپلیکیشن های آن دیده ایم.

۴- راهکارهای جلوگیری از ریزش مخاطب در تبلیغات

در تبلیغات، جلوگیری از ریزش مخاطبین ، کاملا به ارتباطی که اپلیکیشن با مخاطب برقرار می کند بستگی دارد. ممکن است که یک اپلیکیشن با پیاده سازی تبلیغات interstitial و زیاد نشان دادن تبلیغات به شکل کنترل نشده، ذهن کاربر را به این سمت ببرد که این اپلیکیشن خیلی هدف تبلیغاتی دارد و در نهایت کاربر، اپلیکیشن رقیب را که تبلیغات کمتری دارد نصب کند.

در حالی که همان اپلیکیشن با پیاده سازی صحیح تبلیغات و استفاده از تبلیغات Native که به آن اشاره شد (که بیشتر جنبه پیشنهاد به مخاطب دارد تا جنبه تبلیغات) از ریزش مخاطب جلوگیری کند. راهکار دیگر تبلیغاتی است که اپلیکیشن با مخاطب در یک سمت قرار می گیرد. به این صورت به کاربر این پیام نشان داده می شود که اگر این اپلیکیشن را می پسندید وقصد حمایت از این اپلیکیشن را دارید، یک ویدئوی تبلیغاتی را تا انتها ببینید. تعامل با مخاطب در این فضا  باعث رضایت بیشتر مخاطبین می شود.

۵- ارتباط و همکاری تیم توسعه ناشرین و تیم های دیگر تپسل  چگونه است؟

از آنجایی که هسته اصلی شبکه تبلیغاتی ظرفیت و نحوه نمایش تبلیغات هست. مهم ترین واحد همکار با بخش توسعه ناشرین و ترافیک ، واحد فنی(هم client و هم سرور) هست.طبیعتا توسعه سمت سرور و پنل ناشرین و سرعت نمایش تبلیغ اهمیت ویژه ای برای هم توسعه دهنده و هم پلتفرم تپسل دارد و از سمت دیگر توسعه SDK و به روز بودن فرمت های تبلیغاتی و نحوه سرو تبلیغات و راحتی کار با SDK و پیاده سازی آن هم اهمیت ویژه ای برای طرفین دارد.

طبیعتا ارتباط با واحد های فروش ، مدیریت کمپین ، واحد خلاقیت و تولید محتوا هم در بخش های مختلف وجود دارد.

واحد فروش و مدیریت کمپین که با مشتریانی برای نمایش تبلیغات تعامل دارند و ارتباط به این شکل هست که تیم ناشرین باید ظرفیت را برای رسیدن آن کمپین به اهداف خود ایجاد کند و این تبلیغات بدون مشکل  پخش شود.

واحد خلاقیت و تولید محتوا در بخش های مختلف از جمله رویدادها و کمپین هایی که تپسل برگزار می کند و طرح هایی که به صورت ویژه برای ناشرین و همکارانش در نظر می گیرد.

۶- برنامه تپسل برای اپلیکیشن های نوپا چیست؟

ما علاقمندیم با کسب و کارهای نوپا و اپلیکیشن ها و بازی هایی که تازه تولید شده هم همکاری داشته باشیم.هم می توانیم در جذب مخاطب به آنها کمک کنیم و برنامه های خوبی برایشان داریم و هم در کسب درآمد می توانند روی تپسل حساب کنند.طبیعتا هر چقدر آن اپلیکیشن کاربران بیشتری جذب کند و مخاطبین بیشتری به اپلیکیشن سر بزنند ، درآمد خیلی خوبی می توانند از طریق تپسل کسب کنند.

هر کسب و کاری که در شروع کار خود است و تازه اپلیکیشن خود را منتشر کرده، طبیعتا ابتدا درآمد قابل توجهی نخواهد داشت، اما ما کمک می کنیم تا رشد کند.

۷- ارتباط تپسل با ناشرین چگونه است؟

خوشبختانه اعتبار تپسل در مارکت ایران و مارکت بین المللی روز به روز در حال افزایش است و همیشه سعی کرده ایم که به دنبال حفظ رابطه تپسل با ناشرین و بهبود آن باشیم. به هر حال توقع مارکت از تپسل این است که در رویدادهای تاثیرگذار حوزه گیم و یا اپلیکیشن ها حضور داشته باشد و همیشه سعی کردیم که حضور پررنگ و فعال داشته باشیم.امیدوار هستیم که این انتظار همیشه برآورده شود و بتوانیم سرویس دهنده خوبی باشیم. با آپدیت ها و پلن های جدید همیشه مشتریان خود را راضی نگه داریم.

۸- اتفاق جالب وخنده‌دار که در برخورد با مشتریان با آن مواجه شده اید؟

اصولا هر جا که پشتیبان مستقیم با مشتری وجود دارد اتفاقات جالبی می افتد.مثلا یکی از توسعه دهنده ها با پشتیبانی تپسل پیام داده بود که اگر بنده تقلب کنم، تپسل پول من را آخر ماه می دهد؟!  که جواب این توسعه دهنده عزیز کاملا شفاف بود که این کار به کل اکوسیستم ضرر میزند.

اتفاق جالب دیگر این بود که کاربری در استفاده از اپلیکیشن خاصی بعد از سه ماه که توانسته بود با استفاده از ابزار فنی خاص توانسته بود ویدئوهای تبلیغاتی تپسل را ببیند و شارژ رایگان دریافت کند، با تپسل تماس گرفته و گفته بود که من به خاطر عذاب وجدان شدید درخواست دارم که این میلغی که ضرر زدم را پس بدهم و شماره حساب به من بدید! به هر حال مدل های مختلفی از مشتریان و مخاطبین وجود دارد که با آنها مواجه می شویم.

۹- چالش های تیم ناشرین در برخورد با مشتریان

اصولا تیم ناشرین در برخورد با مشتریان با چالش های مختلفی روبرو است.یکی از مهم ترین های آن بحث تقلب است. به هر حال هر جا که پای پول وسط باشد احتمال تقلب هم بالا می رود. اپلیکیشن ها درژانرهای مختلفی توسعه داده شده و منتشر می شوند و امکان تقلب اصولا در سرویس های تبلیغاتی کم نیست.ما هم در تپسل سعی کردیم که در تمام پلتفرم هایی که گفته شد ، به صورت فنی و غیرفنی، اتوماتیک و غیر اتوماتیک سعی کنیم از تقلب جلوگیری کنیم و بهترین سرویس را به تبلیغ دهنده ارائه بدهیم. ولی در کل یکی از چالش های اصلی، تقلب  است که ما همیشه سعی کردیم در مقابل آن پلن های محکم و مستدلی داشته باشیم که کیفیت سرویس را همیشه حفظ کنیم.

در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه تپسل با اپلیکیشن والیبال مدرن

۱۰- با ناشرینی که تقلب میکنند، چگونه برخورد می شود؟

بعد از اثبات تشخیص تقلب درآمد آنها بلوکه می شود، در صورت ضرر به تبلیغ دهنده مشمول پرداخت جریمه می شوند و اکانت تپسل آنها هم بسته می شود. طبیعتا ممکن است ناشرینی باشند که ما بتوانیم با آنها تعامل بکنیم و تعهد بدهند که این تقلب دیگر تکرار نمی شود و در آن صورت می توانیم مجددا با آنها کار کنیم.

۱۱- آیا در طول سال کمپین های ویژه‌ای برای مشتریان در نظر می‌گیرید؟ بهترین نتیجه‌ای که بدست آوردید از کدوم کمپین‌ها بوده؟

بله ، کمپین های مختلفی در رویدادها و اتفاقات سالانه داشته ایم و خواهیم داشت. اخیرا هم کمپین آپولو ۱۸ را داشتیم که در بخش های مختلف اپلیکیشن ها و بازی هایی که از جهت پیاده سازی، میزان ترافیک و کیفیت رسانه پارامترهایی را داشتند، جوایزی از تپسل دریافت می کردند.تپسل به عنوان یک کسب و کار دوست دارد که مشتریان خود را گسترده تر کند و با داشتن کمپین هایی که در ایونت های مختلف دارد، سعی می کند رضایت آنها را بیشتر جلب کند و رقابتی هم بین آنها شکل دهد.

۱۲- یک رسانه چطور می تواند کیفیت بالایی داشته باشد؟

کیفیت به مجموعه ای پارامترهای عددی قابل ترجمه است.تپسل یک شبکه تبلیغاتی است که به صورت خاص در حال تمرکز بر روی عملکرد و بهینه سازی کیفیت هستیم. مثلا ممکن است مشتری به تپسل مراجعه کند و از ما بخواهد که در یک ماه برای اپلیکشن او یک میلیون نصب بیاوریم.این یعنی اینکه اگر ما یک بنر یا ویدئویی را نمایش می دهیم لزوما از آن درآمدی کسب نمی کنیم ، مگر آن که نمایش آن ویدئو یا بنر منجر به یک اتفاق یعنی جذب کاربر و نصب اپلیکیشن شود.

یک رسانه وقتی از دید شبکه تبلیغاتی تپسل رسانه با کیفیتی تلقی می شود که منجر به درآمدزایی شود و هدف تبلیغ دهنده را برآورده کند. کیفیت رسانه هایی که با تپسل همکاری می کند هم نسبت به هم سنجیده می شود. رسانه با کیفیت تر رسانه ای است که نرخ تبدیل به مشتری در آن بالاتر باشد.در ادبیات جهانی تبلیغات این موضوع را تحت عنوان ecpm (effective cost per mile) نامیده می شود. به این مفهوم که هر هزار نمایش تبلیغ منجر به چه مقدار کسب درآمد برای آن ناشر می شود.

۱۳- مهم‌ترین رویدادهایی که تیم ناشرین تپسل در آن‌ها شرکت میکنه، چیه؟

رویداد بین المللی TGC که درسال گذشته حضور داشتیم و امسال هم به صورت جدی حضور داریم. الکامپ استارز و الکامپ و رویداد TGF (که بنیاد بین المللی بازی های یارانه ای برگزار می کند) هم از دیگر رویدادهاست.

۱۴- درباره رویداد TGC توضیح بدید؟

TGC یک نمایشگاه B2B است که همه کسب و کارهای فعال که به نحوی به بازار گیم مرتبط هستند، آنجا حضور دارند و با هم آشنا می شوند و پتانسیل های همکاری در آنجا به فعلیت تبدیل می شود. از همه سرویس دهنده ها، استودیو ها و ناشرین گیم ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند.از آنجایی که گیم ها می توانند یکی از جریان های اصلی درآمدی خود را تبلیغات در نظر بگیرند و در بیزینس مدل های خود می توانند موضوع تبلیغات را مد نظر قرار دهند ،TGC فرصت مناسبی است تا گیم ها بتوانند با تپسل بیشتر آشنا شوند و این فرصت برای تپسل هم وجود دارد که بتواند از ظرفیت های خود در تبلیغات بیشتر استفاده کند.امیدواریم که در TGC 2018 توانایی کسب و کار های ایرانی و پتانسیل های موجود همکاری با شرکت های بزرگ دنیا بیشتر نمایش داده شود.

۱۵- اهداف آینده تیم ناشرین تپسل چیه؟

ما در تیم توسعه ناشرین و ترافیک تپسل به توسعه همه ادفرمت ها از طریق SDK می پردازیم و امیدواریم که کل مارکت این رضایت مندی را از ما داشته باشد که با تبلیغات جذابی که فراهم می کنیم هم خودمان و هم اپلیکیشن ها و بازی ها که شریک تجاری ما هستند ، بتوانیم درآمدزایی خوبی داشته باشیم.همچنین با توجه به رقابت شدید در بازار موجود، می توانیم  در  جذب مخاطب هم کمک های بزرگی برای اپلیکیشن ها انجام دهیم.

اهدافی که برای آینده داریم توسعه هر چه بیشتر SDK ،فرمت های تبلیغاتی، به روز بودن و سرعت نمایش تبلیغات هستند و امیدواریم بتوانیم رضایت مندی بیشتری در مخاطبین  ایجاد کنیم.

با تشکر ویژه از آقای صادقی به خاطر وقتی که در اختیار ما گذاشتند.

    7 ديدگاه نظر دهيد

  1. خیلی شبیه پادکست نیست از نظر ساختار محتوایی.
    بیشتر یه مصاحبه‌اس.
    ولی صحبت های سعید محتوای ارزشمند و مفیدیه.
    سپاس. موفق باشی👍

    • سلام و ممنون از توجه شما
      بله تقریباً مصاحبه ای در قالب پادکست هست. امیدواریم روز به روز با کمک شما، کار بهتری رو ارائه بدیم.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.