ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد

زمان مطالعه : ۱۷ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

درصد بیشتری از کاربرانی که برای بار اول وبسایت‌های فروش سر می‌زنند و محصولات یا خدمات را بررسی می‌کنند به مشتری تبدیل نمی‌شوند. از این رو شما به عنوان فروشنده باید از روشی استفاده کنید که بتوانید آن‌ها را به وبسایت خود بازگردانید در غیر این‌صورت بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهید. ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد، همان روش تبلیغاتی است که در این شرایط کاربرد دارد. اگر تاکنون با ریتارگتینگ آشنایی نداشته‌اید، در پایان این مطلب به‌طور کامل با این روش تبلیغاتی آنلاین و نحوه عملکرد آن آشنا خواهید شد.

ریتارگتینگ

ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد چیست؟

ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد (Retargeting) شما را قادر می‌سازد تا محصولات و خدمات خود را پس از خروج کاربران از وب‌سایت شما بدون اینکه خریدی انجام داده باشند، دوباره به آن‌ها یادآوری کنید. این نوع از بازاریابی در دنیای تجارت الکترونیک به شما این امکان را می‌دهد که هنگامی‌که کاربران از سایت‌های دیگر دیدن می‌کنند، تبلیغات مرتبط خود را به آن‌ها نشان دهید. هدف‌گیری مجدد با اپلیکیشن‌ها، جستجو و همچنین تبلیغات بنری وب‌سایت کار می‌کند. امروزه بازاریابان از ریتارگتینگ به‌عنوان ابزاری حیاتی برای ارتباط با مشتریان و افزایش فروش خود استفاده می‌کنند.

 

چرا ریتارگتینگ مهم است؟

اگر مشتریان همیشه در اولین بازدید از سایت شما خرید انجام دهند، بسیار خوب است اما متأسفانه همیشه این‌طور نیست و اینجاست که ریتارگتینگ وارد عمل خواهد شد؛ اما ریتارگتینگ از آن‌جهت مهم است که:

  • هدف‌گیری مجدد به دیگران کمک می‌کند تا محصول شما را در حین جستجو در اینترنت، چه در رسانه‌های اجتماعی، چه در سایت خبری و در سایت پلتفرم‌ها ببینند و خرید آن‌ها یادآوری شود.
  • می‌توانید از روش‌های مختلفی برای تقسیم‌بندی افراد استفاده کنید؛ مثلا آن‌ها را بر اساس ویژگی‌ها یا رفتارشان انتخاب کنید و مورد هدف قرار دهید. این کار به شما امکان می‌دهد یک تجربه تبلیغاتی مرتبط ایجاد کنید که باعث خرید بیشتر شود.
  • مهم نیست که کدام بخش را انتخاب می‌کنید، شما گروهی از افراد را هدف قرار می‌دهید که قبلا تنها با بازدید از سایت شما نشان داده‌اند که به برند شما علاقه دارند.

چرا هدف‌گیری مجدد این‌قدر مؤثر است؟

هدف‌گیری مجدد با حفظ برند شما از هر جهت، فروش آنلاین بیشتری ایجاد می‌کند. هر بار که مشتری تبلیغات ریتارگتینگ شمارا می‌بیند، برند شما مورد توجه و شناسایی بیشتری قرار می‌گیرد. نرخ بالای کلیک و افزایش تبدیل که در کمپین‌های هدف‌گیری مجدد بسیار رایج‌اند، حاصل برندسازی خوب و قرارگیری مکرر در معرض دید مخاطب است.

 

تفاوت بین ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

اصطلاحات «بازاریابی مجدد» و «هدف‌گیری مجدد» اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما کاملا یکسان نیستند.

  • ریتارگتینگ: اصطلاح «هدف‌گیری مجدد یا ریتارگتینگ» اغلب زمانی استفاده می‌شود که تبلیغاتتان را در سایت‌های دیگر به مشتریان احتمالی خود نشان می‌دهید. هدف‌گیری مجدد معمولا با کمک «کوکی‌ها» انجام می‌شود.
  • ریمارکتینگ: اصطلاح «بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» اغلب زمانی استفاده می‌شود که اطلاعات تماس مشتریان بالقوه را جمع‌آوری می‌کنید تا آنان را هدف کمپین‌های ایمیلی خود قرار دهید.

روش استفاده از ریتارگتینگ چیست؟

هدف‌گیری مجدد با استفاده از «کوکی‌ها» کار می‌کند، بخش کوچکی از داده‌های ذخیره‌شده توسط مرورگر وب که کاربرانی را که از آگهی یا صفحه وب شما بازدید کرده‌اند، به خاطر می‌آورد. تیم‌های بازاریابی می‌توانند از این داده‌های کوکی برای ارائه مجدد تبلیغات به کاربران استفاده کنند. با نشان دادن تبلیغات مرتبط و هدفمند به کاربرانی که به برند شما علاقه نشان داده‌اند، میزان آگاهی از برند و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهید.

اما در نظر داشته باشید که ریتارگتینگ تنها برای هدایت ترافیک به صفحه فرود یا وب‌سایت شما پس از کلیک استفاده نمی‌شود، بلکه به‌عنوان یک کاتالیزور برای تعامل مجدد با خریداران بالقوه و تبدیل آن‌ها به خریدار واقعی عمل می‌کند؛ بنابراین، داشتن یک کمپین پرداخت به ازای کلیک قوی برای هدایت ترافیک مناسب به سایت شما با استفاده از هدف‌گیری مجدد مهم است.

ممکن است ساده به نظر برسد که یک قطعه کد جاوا اسکریپت را در هر صفحه از سایت خود قرار دهید. این کار به پلتفرم هدف‌گیری مجدد شما اجازه می‌دهد بقیه کارها را انجام دهد، اما ایجاد تبلیغاتی که یک فراخوان برای اقدام (کال تو اکشن) واضح دارند و یک پیشنهاد را تبلیغ می‌کنند بسیار مهم است. مهم است که بازدیدکنندگان خود را بر اساس نوع محصولاتی که دیده‌اند تقسیم‌بندی کنید و سپس نسخه تبلیغاتی خود را بر اساس آن بخش‌ها تنظیم کنید.

 

 

اهداف استفاده از ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ را برای اهداف متعددی به کار می‌برند. در این قسمت به مهم‌ترین اهداف هدف‌گیری مجدد اشاره می‌کنیم. این اهداف عبارت‌اند از:

اندازه کامل

ایجاد آگاهی

کمپین‌های آگاهی زمانی مفید هستند که می‌خواهید بازدیدکنندگان وب‌سایت را دوباره جذب کنید و در مورد محصولات، ویژگی‌ها یا اطلاعیه‌های مرتبط به آن‌ها بگویید. اشکال آشکار کمپین‌های آگاهی این است که شما محتوایی با هدفمندی کمتر را به افرادی ارائه می‌دهید که زیاد با برند شما تعامل نداشته‌اند. آن‌ها در پایگاه داده مخاطبین شما نیستند و انتظار می‌رود نسبت به انواع دیگر کمپین‌ها نرخ کلیک کمتری ایجاد کنند.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که هدف این است که مشتریان بالقوه با کسب‌وکار شما آشنا شوند، میزان ایمپرشن و تعامل معیارهای موثری برای ردیابی هستند.

 

 ایجاد تبدیل

اهداف تبدیل دقیقا همین است. شما می‌خواهید مردم را وادار کنید تا روی تبلیغ شما کلیک کنند و قدم بعدی را بردارند؛ مثلا فرم موجود در صفحه فرود (لندینگ پیج) را پر کنند.

تبلیغاتی که بر اساس فهرستی از داده‌ها ارائه می‌شوند، برای ریتارگتینگ مناسب هستند. این تبلیغات برای مخاطبینی که اطلاعات محدودی به شما داده‌اند ظاهر می‌شود و آن‌ها را به سمتی هدایت می‌کند که فرم‌های بیشتری را پر کنند و اطلاعات بیشتری از خود بدهند.

 

تکمیل خرید مشتری

یکی دیگر از اهداف ریتارگتینگ هدایت لیدهای (سرنخ‌ها) واجد شرایط به تکمیل چرخه خرید است. برای مثال، ممکن است از ریتارگتینگ برای ارسال دعوتنامه برای استفاده از نسخه آموزشی محصولتان به لیستی از مخاطبان استفاده کنید که قبلا کتاب الکترونیکی شما را دانلود کرده‌اند. وقتی آن‌ها می‌بینند که ابزار شما چگونه می‌تواند به آن‌ها در رسیدن به اهدافشان کمک کند، احتمال آن‌که به مشتری تبدیل شوند بیشتر می‌شود.

 

افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLTV)

ارزش طول عمر مشتری مقدار پولی است که می‌توانید از یک مشتری در طول کل رابطه او با تجارت خود دریافت کنید. هنگام استفاده از ریتارگتینگ، برند شما به مشتریان یادآوری می‌شود و تشویق می‌شوند که به خرید خود ادامه دهند. هرچه خرید بیشتری انجام دهند، یعنی ارزش طول عمر مشتری بالاتر است.

 

کاهش رها شدن سبد خرید

رها کردن سبد خرید زمانی است که مشتری چیزی را در سبد خرید خود درفروشگاه آنلاین شما قرار می‌دهد، اما به‌جای بررسی و پرداخت، وب‌سایت شما را ترک می‌کند. ریتارگتینگ می‌تواند به شما کمک کند این مشتریانی که سبد خرید خود را رها کرده‌اند، بازیابی کنید و یادآوری می‌کند که کالایی که به آن علاقه‌مند بودند هنوز در دسترس و آماده خرید است.

 

معرفی محصولات جدید

وقتی می‌دانید که مشتریان از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند، خریدی انجام داده‌اند یا به کسب‌وکار شما علاقه عمومی نشان داده‌اند، هدف‌گیری مجدد به شما کمک می‌کند محصولات جدیدی را با آن‌ها به اشتراک بگذارید که مطابق با علایق آن‌ها باشد. هنگامی‌که آن‌ها تبلیغات شما را می‌بینند، می‌توانید آن‌ها را مستقیما به سایت خود هدایت کنید تا محصول جدیدتان را کشف کنند و آن‌ها را ترغیب کنید که خرید را دنبال کنند.

صرف‌نظر از هدف شما، مهم است که موقعیت، خلاقیت و مرحله بعدی در فرآیند تبدیل را با نیاز مخاطبان خود همراستا کنید. حال، مرحله بعدی تبدیل می‌تواند هدایت به سمت یک صفحه فرود یا درخواست دریافت داده‌های بیشتر باشد.

 

انواع ریتارگتینگ کدامند؟

تبلیغات نقش مهمی در هدایت بازدیدکنندگان پیشین به بازگشت به وب‌سایت شما دارد؛ و از آنجایی که فقط ۲٪ از بازدیدکنندگان وب‌سایت معمولا در اولین بازدید خود تبدیل (به مشتری) می‌شوند، پس ریتارگتینگ نقش مهمی درفروش و تبدیل به همراه خواهد داشت. اگر مطمئن نیستید که از چه نوع تبلیغات هدف‌گیری مجدد باید استفاده کنید این قسمت مختص شما است. در زیر به ۵ نوع از تبلیغات ریتارگتینگ می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام‌یک برای برند شما بهترین است.

انواع ریتارگتینگ

۱. تبلیغات ریتارگتینگ بین کانالی

ریتارگتینگ بین کانالی به شما امکان می‌دهد تبلیغات هدف‌گیری مجدد را در چندین پلتفرم نمایش دهید و محتوای تبلیغاتی خاص هر پلتفرم را ارائه دهید. ازآنجایی‌که کاربران دوست دارند انواع خاصی از محتوا را متناسب با شبکه اجتماعی که استفاده می‌کنند ببینند و با آن تعامل داشته باشند، ایجاد این نوع تبلیغات هدف‌گیری مجدد مخصوص هر پلتفرم می‌تواند اثربخشی کمپین شما را افزایش دهد.

نمایش تبلیغاتتان در چندین پلتفرم که مخاطبان هدف‌گیری مجدد شما از آن‌ها استفاده می‌کنند، به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند و به مخاطبان فرصت‌های بیشتری برای تبدیل می‌دهد.

 

۲. تبلیغات ریتارگتینگ ایمیل

تبلیغات ریتارگتینگ با ایمیل به شما این امکان را می‌دهد که سرنخ‌هایی را که ایمیل شما را بازکرده‌اند، دوباره جذب کنید. به همین دلیل، آن‌ها می‌توانند به‌ویژه در بهبود اثربخشی کمپین‌های ایمیل شما مفید باشند. برای راه‌اندازی، باید کد هدف‌گیری مجدد را به امضای ایمیل یا HTML خود اضافه کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا سرنخ‌های موجود خود را هدف قرار دهید دوباره مخاطبان را درگیر کنید و به تبدیل آن‌ها به مشتری کمک کنید. همچنین می‌توان از این روش برای هدایت فروش بیشتر از پایگاه مشتریان فعلی شما استفاده کرد.

 

۳. تبلیغات هدفمند مجدد پویا

تبلیغات پویا یک نوع تبلیغات ریتارگتینگ قدرتمند است که از داده‌های پیکسلی استفاده می‌کند تا مرتبط‌ترین محصول و آگهی را بر اساس اقداماتی که در سایت شما انجام داده‌اند به کاربران نشان دهد. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از تبلیغات پویا استفاده کنید تا به بازدیدکنندگان وب‌سایت محصولاتی را که در زمانی که در وب‌سایت شما بودند مشاهده می‌کردند نشان دهید تا آن‌ها را تشویق کنید که دوباره به خرید خود باز گردند.

هم فیس‌بوک و هم گوگل به شما اجازه می‌دهند این تبلیغات را ایجاد کنید. برای راه‌اندازی آن‌ها در فیس‌بوک، باید پیکسل فیس‌بوک را در تمام صفحات وب‌سایت خود نصب کنید. این روش به شما این امکان را می‌دهد که بازدیدکنندگان وب‌سایت خود و اقداماتی که در وب‌سایت شما انجام داده‌اند را ردیابی کنید. از این پیکسل می‌توان برای اندازه‌گیری تبدیل‌های بین دستگاهی، ایجاد مخاطبین سفارشی وب‌سایت و ایجاد تبلیغات پویا استفاده کرد.

 

۴. تبلیغات بازاریابی مجدد گوگل

Google Ads ابزارهای متعددی را ارائه می‌دهد که به برندها اجازه می‌دهد بازدیدکنندگان، سرنخ‌ها و مشتریان وب‌سایت را دوباره جذب کنند. از این ابزارها می‌توان برای نمایش انواع تبلیغات به مخاطبان هدف خود استفاده کرد، از تبلیغات متنی و پویا گرفته تا تبلیغات تصویری، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات خرید محصول و موارد دیگر. این ابزارها عبارت‌اند از:

  • بازاریابی مجدد استاندارد: تبلیغ برند شما را به بازدیدکنندگان قبلی خود در سایت‌ها و برنامه‌هایی که بازدید می‌کنند نشان می‌دهد.
  • بازاریابی مجدد پویا: به شما امکان می‌دهد تبلیغاتی را نشان دهید که شامل محصولات یا خدمات خاصی است که افراد در وب‌سایت یا برنامه یک برند مشاهده کرده‌اند.
  • فهرست‌های بازاریابی مجدد برای تبلیغات جستجو (RLSA): زمانی که بازدیدکننده قبلی وب‌سایت، پس از خروج از وب‌سایت، جستجوی بعدی برای محصول یا خدمات مورد نیاز خود را در گوگل انجام می‌دهد.
  • بازاریابی مجدد ویدیویی: تبلیغات را به افرادی نشان می‌دهد که ویدیوی یوتیوب برند شما را مشاهده کرده‌اند یا با کانال شما تعامل داشته‌اند.
  • بازاریابی مجدد در فهرست مشتریان: به شما امکان می‌دهد فهرستی از اطلاعات تماس مشتری را آپلود کنید تا زمانی که مشتری وارد گوگل می‌شود، تبلیغ شما در محصولات گوگل نمایش داده شود.

 

۵. تبلیغات ریتارگتینگ در تیک تاک

TikTok به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق ویژگی مخاطبان سفارشی خود، تبلیغات ریتارگتینگ ایجاد کند. این گزینه هدف‌یابی تبلیغات به برندها اجازه می‌دهد تا به مشتریان قبلی و افرادی که قبلا با آن‌ها در TikTok یا در وب‌سایتشان تعامل داشته‌اند دسترسی پیدا کنند. کسب‌وکارها می‌توانند انواع مختلفی از تبلیغات TikTok را برای نمایش به این مخاطبان هدف‌گیری مجدد باهدف جذب مجدد آن‌ها، وادار کردن آن‌ها به بازگشت به وب‌سایت خود یا تبدیل به مشتری ایجاد کنند. این‌ها شامل تبلیغات In-Feed، تبلیغات TopView و موارد دیگر است. می‌توانید از طریق هر یک از این گزینه‌های هدف‌گیری مجدد، یک مخاطب سفارشی در TikTok بسازید:

  • ترافیک وب‌سایت: به شما امکان می‌دهد تا کاربرانی را که از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند یا اقدامات خاصی مانند کلیک کردن بر روی دکمه، افزودن محصول به سبد خرید خود، ثبت‌نام به‌عنوان کاربر و موارد دیگر انجام داده‌اند، هدف قرار دهید.
  • تعامل: به برندها و تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا کاربرانی را که قبلا با تبلیغات TikTok آن‌ها تعامل داشته‌اند، به مخاطب تبدیل کند.
  • فعالیت برنامه: یک برند می‌تواند کاربرانی را هدف قرار دهد که رویدادهایی مانند نصب و راه‌اندازی برنامه، افزودن محصول به سبد خرید، کلیک کردن، جستجو و غیره را انجام داده‌اند.
  • فایل مشتری: یک برند می‌تواند یک فایل مشتری را آپلود کند و آن‌ها را با کاربران TikTok خود مطابقت دهد تا به آن‌ها تبلیغات نشان دهد.

 

مزایای تبلیغات ریتارگتینگ برای کسب‌وکارها چیست؟

ریتارگتینگ مزایای زیادی برای یک کسب‌وکار به همراه دارد که در این بخش به مهم‌ترین مزایای هدف‌گیری مجدد در بازاریابی اشاره خواهیم کرد.

مزایای تبلیغات ریتارگتینگ

ترویج برندسازی

ریتارگتینگ به‌راحتی با نشان دادن مکرر محتوا، آرم و شعار به بازدیدکنندگان قبلی وب‌سایت، آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. این نوع تبلیغات باعث ارتقای برند و دیده شدن می‌شود. کاری کنید که مردم برند شما را به یاد بیاورند، آن را به‌یادماندنی کنید و در نتیجه آن را قدرتمند کنید.

 

افزایش ارزش طول عمر مشتری

تبلیغات ریتارگتینگ به حفظ محصولات یا خدمات شما در ذهن بازدیدکنندگان کمک می‌کند و ارزش طول عمر مشتری را افزایش می‌دهد تا مدت‌زمانی که مشتری بالقوه، کسب‌وکار شما را به خاطر بسپارد.

 

افزایش نرخ تبدیل

هدف‌گیری مجدد احتمال دستیابی به افرادی را که در نهایت آماده خرید هستند، افزایش می‌دهد، زیرا آن‌ها قبلا اولین مرحله یعنی بازدید از وب‌سایت شما را انجام داده‌اند؛ بنابراین، مشتریان بالقوه‌ای که روی یک تبلیغ هدف‌گیری مجدد کلیک می‌کنند، به‌احتمال‌زیاد خرید می‌کنند.

 

مقرون‌به‌صرفه

با توجه به نکته فوق‌الذکر مبنی بر اینکه هدف‌گیری مجدد بر روی افرادی متمرکز می‌شود که احتمال خرید بیشتری دارند، شما سود بیشتری برای PPC خود دریافت می‌کنید. ریتارگتینگ، مخاطب را به علاقه‌مندترین بازدیدکنندگان وب‌سایت که هنوز تبدیل نشده‌اند محدود می‌کند و به‌طور باورنکردنی مقرون‌به‌صرفه است.

 

تعهد درازمدت

کارشناسان توافق دارند که کمپین هدف‌گیری مجدد پس از حداقل چند ماه اجرا مؤثرتر است. علاوه بر این، با افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما باگذشت زمان، مخاطبان برای تبلیغات هدف‌گیری مجدد نیز افزایش خواهند یافت. اگر کسب‌وکار شما دارای وب‌سایت است، تبلیغات ریتارگتینگ باید بخشی از استراتژی بازاریابی شما باشد.

 

تفاوت ریتارگتینگ با سایر تبلیغات بنری چیست؟

همانطور که در مطلب گفته شد، درست است که ریتارگتینگ در قالب تبلیغات بنری هم ارائه می‌شود اما در قالب مقایسه، برخلاف انواع تبلیغات بنری و نمایشی معمولی، تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد نه به کاربران جدید که به کاربرانی که از پیش شما را شناخته‌اند نشان داده می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

تبلیغات ریتارگتینگ می‌تواند یک مسیر مقرون‌به‌صرفه برای کسانی باشد که بودجه کمی دارند. چرا؟ زیرا شما می‌توانید بر تبدیل تنها کسانی که قبلا به برند شما علاقه‌مند بوده‌اند، تمرکز کنید. همچنین می‌توانید به‌راحتی کسانی را که قبلا خرید کرده‌اند یا با شما تماس گرفته‌اند حذف کنید. ما به‌شدت توصیه می‌کنیم آن را امتحان کنید تا ببینید آیا برای کسب‌وکار شما مفید است یا خیر؛ اما مطمئنا تبلیغات هدف‌گیری مجدد تنها یکی از راه‌های مختلف برای افزایش ترافیک یا فروش است.

 

سوالات متداول

منظور از ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ، تاکتیک تبلیغات برای کاربرانی است که قبلا از وب‌سایت شما دیدن کرده‌اند و خرید یا اقدام خاصی را انجام نداده‌اند و هدف‌گیری مجدد دوباره محصولات و خدمات شما را به آن‌ها یادآوری می‌کند.

اهمیت ریتارگتینگ در چیست؟

هدف‌گیری مجدد نقاط تماس بیشتری را با محصول و نام تجاری شما فراهم می‌کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که افرادی که شما را می‌شناسند تبدیل شوند.

ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند؟

هدف‌گیری مجدد با استفاده از «کوکی‌ها» کار می‌کند، بخش کوچکی از داده‌های ذخیره‌شده توسط مرورگر وب که کاربرانی را که از آگهی یا صفحه وب شما بازدید کرده‌اند، به خاطر می‌آورد. با نمایش تبلیغات مرتبط و هدفمند به کاربرانی که به برند شما علاقه نشان داده‌اند، آگاهی از برند و تبدیل افزایش می‌یابد.

Sending
User Review
4 (2 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.