تبلیغات همسان به چه نوع تبلیغاتی گفته می‌شود؟

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات دیجیتال ابزار کلیدی بازاریاب‌ها برای برقراری تعامل با مخاطبان هدف است. یکی از این تبلیغات متنی که مخاطبان با آن ارتباط برقرار می‌کنند تبلیغات همسان (Native) نام دارد. این تبلیغات، نیتیو یا بومی هم نامیده می‌شوند. در این مطلب هرچه لازم است درباره این نوع تبلیغات بدانید شرح داده می‌شود. این‌که چرا تبلیغات همسان مهم است، چطور کار می‌کند و چگونه باید از آن در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده کنید.

تبلیغات همسان اغلب در سه گروه زیر دسته‌بندی می‌شوند:

تبلیغات همسان (Native)

تبلیغات همسان (native) چیست؟

به نوعی از تبلیغات که از نظر شکل و عملکرد با تجربه کاربر در سایت یا اپلیکیشنی که در آن قرار دارد هماهنگ است، تبلغیات همسان (نتیو) گفته می‌شود. این نوع تبلیغات چون با تجربه کاربر یکپارچه‌اند، بیشتر از نوع متنی هستند (مثل تبلیغات نمایشی و بنری).

تبلیغات بومی (همسان) بسیار شناخته‌شده‌اند و تقریبا دو سوم از تبلیغات دیجیتال نمایشی و پولی را تشکیل می‌دهند.

 

چرا تبلیغات همسان را به کار ببریم؟

«محتوا» به قسمت اصلی زندگی همه ما تبدیل شده است. از شروع روز تا پایان آن با انواع محتوها سروکار داریم. برنامه‌های تلویزیون، عکس‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی همه نوعی از محتوا هستند. با وجود این همه محتوا و زمان کمی که برای بررسی آن وجود دارد، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تبلیغات را نادیده بگیرند و حتی از ادبلاکرها برای حذف تبلیغات از وبسایت‌ها استفاده می‌کنند.

تبلیغات همسان دقیقا برای چنین موقعیتی طراحی شده‌اند؛ یعنی محتوایی که تبلیغ است اما از نظر ظاهری شبیه به تبلیغ نیست و با زمینه‌ای که در آن قرار گرفته همسان است . از همین رو نادیده گرفتنش نیز دشوارتر است. تبلیغات همسان این پتانسیل را دارند که کانورژن (تبدیل) را افزایش دهند.

 

انواع تبلیغات همسان کدام است؟

تبلیغات درون فید

این محتوا در قالب قطعاتی در فیدهای شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها نمایش داده می‌شوند. این محتواها چون با قالبی که در آن منتشر شده‌اند، یکپارچه‌اند، تجربه بدی برای کاربر آنلاین ایجاد نمی‌کنند.

تبلیغات درون فید

تبلیغات محتوای پیشنهادی

تبلیغات پیشنهادی معمولا در کنار مقاله‌ها یا تبلیغات دیگری که مدل پیشنهادی دارند، نمایش داده می‌شوند. مطالب مرتبط و پیشنهادی که در انتهای مقالات می‌بینید از این دسته هستند و محتوای متفاوتی را تبلیغ می‌کنند.

تبلیغات کلمات پیشنهادی

تبلیغات جستجو (سرچ ادز)

یکی دیگر از انواع تبلیغات همسان که به عنوان تبلیغات جستجو یا «سرچ ادز» هم شناخته می‌شود، تبلیغاتی متنی هستند که برای آن‌ها پول پرداخت می‌شود و در موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات بر اساس کلیدواژه‌هایی که کاربران جستجو می‌کنند نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات جستجو (سرچ ادز)

مزایای تبلیغات همسان چیست؟

  • هزینه به‌صرفه (چون در ازای کلیک است نه به ازای نمایش)
  • امکان بهینه‌سازی قابلیت‌های هدفمندسازی
  • اعتمادسازی برای مشتری
  • عملکر بهتر کمپین‌های تبلیغاتی
  • امکان جلب توجه مخاطبان
  • افزایش نرخ کلیک
  • خدشه‌دار نکردن تجربه کاربر آنلاین
  • امکان هدایت مستقیم کاربر به صفحات جذاب خود به‌وسیله لینک

معایب تبلیغات همسان چیست؟

  • دشواری در طراحی به دلیل همسان بودن با محتوای صفحه مبدا
  • زمان‌بر بودن ایجاد تبلیغات همسان
  • پیچیدگی در اندازه‌گیری عملکرد کمپین‌ها
  • امکان گمراه‌کننده به نظر رسیدن تبلیغات همسان
  • ضرورت به‌روزرسانی مداوم صفحات فرود به‌منظور افزایش تعامل مخاطبان
  • پیچیدگی در اصلاح هدف‌گذاری مشتریان

 

هدف از تبلیغات همسان چیست؟

 

چه افرادی از تبلیغات همسان سود می‌برند؟

تبلیغات همسان (تبلیغات بومی) یک کانال بازاریابی مناسب و ارزشمند هم برای کسب‌وکارهای B2B و هم B2C است. چه وقتی که بخواهید آگاهی از برند را بالا ببرید یا کانورژن (تبدیل) را افزایش دهید، تبلیغات همسان (نیتیو) فرصت خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف، با همان مدلی که کاربر انتخاب می‌کند، برای شما فراهم می‌نماید.

تبلیغات همسان به‌طور ویژه برای برندهایی که محتوای زیادی دارند و برندهایی که داستانی برای گفتن دارند مناسب است. تبلیغات بومی همچنین به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌دهد بر روی محتواهای پیشین هم سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به اینکه بسیاری از برندها از محتوا برای اهداف سئو استفاده می‌کنند، تبلیغات همسان راه دیگری را برای برقراری ارتباط با محتوا فراهم می‌کند.

اگرچه تبلیغات همسان برنامه‌ریزی شده به عنوان یک کانال تبدیل (کانورژن) استفاده می‌شوند، بسیاری از برندها تمرکز بر تعامل با مخاطبان هدف را ترجیح می‌دهند.

 

تعرفه تبلیغات همسان به چه صورت است؟

تبلیغات همسان روشی مقرون‌به‌صرفه برای برندسازی و انتقال پیام برند شما به مخاطبان است. مانند هر مدل تبلیغاتی دیگری، قیمت‌گذاری و تعرفه تبلیغات همسان نیز به جایگاه نمایش آن و این‌که چه تعدادی از مخاطبان آن را دیده‌اند، بستگی دارد.

قیمت پکیج‌های تبلیغات همسان بر حسب بازه زمانی تعیین می‌شود و می‌تواند از ۱۰۰ تومان برای هر کلیک شروع شده و به مبالغ بالاتر برسد.

 

 

محتوای تبلیغات همسان به چه صورت است؟

محتوای تبلیغات همسان

تبلیغات همسان تبلیفات دیجیتالی هستند که با شکل رسانه نمایش‌دهنده خود مطابقت دارند. از همین رو محتوای ارگانیک به نظر می‌رسند. البته در عین داشتن این خاصیت باید مشخصات یک تبلیغ را نیز داشته باشند. این نوع تبلیغات معمولا محتوای ارزشمندی به ناشران ارائه می‌دهند.

بهتر است تبلیغات همسان را به‌وسیله تصاویر و رنگ‌ها جذاب‌تر کنید. همچنین رعایت تعداد کاراکترهای مجاز آن، از عواملی است که نباید از توجه به آن غافل شوید. به مرور با کسب تجربه در این زمینه و بررسی رفتار مخاطبان، آنچه برایشان مطلوب‌تر است را پیدا خواهید کرد.

 

اهمیت استفاده از تبلیغات همسان چیست؟

همانطور که گفته شد استفاده از تبلیغات همسان، نیتیو یا بومی می‌تواند نسبتا ساده اما پرمزیت و به‌صرفه باشد. این نوع تبلیغات که معمولا به‌صورت متنی هستند، مخاطب را جذب خود می‌کنند و به دلیل ظاهری که دارند در بهینه‌سازی تجربه کاربران موفق عمل می‌کنند.

تبلیغات همسان می‌توانند تجربه تبلیغاتی نسبتا تازه‌ای را برای نسل جدید رقم بزنند. و همچنین، به دلیل مدلی که دارند می‌توان محتوای تبلیغاتی بیشتری را به وسیله آن درج و منتشر نمود. بنایراین گستره وسیعی از مخاطبان مورد پوشش آن قرار می‌گیرند. و همه این موارد، اهمیت استفاده از تبلیغات همسان را نشان می‌دهد.

 

جایگاه نمایش تبلیغات همسان کجاست؟

محل قرارگیری تبلیغات همسان بستگی به ساختار و طراحی تبلیغ دارد. آن دسته از تبلیغات همسان که شبیه به تبلیغات بنری هستند معمولا در کناره‌های صفحه اصلی یا میان مطالب صفحات داخلی وبسایت‌ها نمایش داده می‌شوند. تبلیغات همسان با متن‌های بلندتر، به عنوان مطالب پیشنهادی در پایان مقالات نشان داده می‌شوند. تبلیغات همسان صوتی و تصویری نیز قالب مخصوص خود را دارند و به عنوان مثال در میانه پادکست‌ها و ویدئوها پخش می‌شوند.

 

برای آشنایی بیشتر، به ۲ نمونه تبلیغات همسان نگاه کنید

برای آشنایی بیشتر با انواع تبلیغات همسان و معروف‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی نیتیو نمونه‌های زیادی برای مطالعه وجود دارند. در ادامه ۲ نمونه از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

 

۱. جنرال الکتریک (GE) و برند Panoply برای تولید یک پادکست علمی تخیلی با هم همکاری کردند. این پادکست در نوع خود اولین پادکستی بود که در فهرست پخش iTunes اپل به رتبه ۱ رسید و از آن زمان ۴ میلیون بار دانلود شد.

این پادکست نمونه کاملی از تبلیغات همسان یا همان تبلیغات بومی است زیرا خود پادکست به خوبی توسعه یافته بود، کاملا سرگرم کننده بود و فناوری GE را به طور طبیعی در خط داستانی به نمایش می‌گذاشت. با این حال، هرگز به صراحت از برند GE در محتوای خود نام نبرد؛ فقط در مقدمه و جلد (کاور) هنری برنامه و بخش پشتیبانی.

نمونه تبلیغات همسان

۲. تاکو بل (برند یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای در آمریکا) در طی یک کمپین تبلیغاتی با حمایت اسنپ‌چت، فیلتری چهره کاربران را شبیه به ظاهر غذای تاکو می‌کرد. با این که این ایده ساده بود اما کاربران آن را دوست داشتند.

این فیلتر توانست موفقیت بزرگی به دست آورد و در یک روز، بیش از ۲۲۴ میلیون بازدید کسب کند. البته این کار نه تنها مردم را سرگرم نمود، بلکه تاکو بل را نیز در تمامی شبکه‌های اجتماعی مطرح و تبلیغ کرد.

نمونه تبلیغات همسان

جمع‌بندی

در این مطلب آموختید تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات پولی هستند که تفاوت آن‌ها با دیگر انواع تبلیغات این است که شبیه به تبلیغ نیستند! زیرا دقیقا ظاهری مشابه با مطالب صفحه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند دارند. اگر در میان محتوای متنی باشند به شکل متن، اگر در میان محتوای ویدئویی باشند به شکل ویدئو و اگر در میان محتوای صوتی قرار بگیرند، در قالب صوت ظاهر می‌شوند. علاوه بر این آموختید که هدف از این کار، عدم ایجاد مزاحمت برای کاربران آنلاین است به‌طوری که تجربه وبگردی آنان خراب نشود.

در این مقاله با انواع تبلیغات همسان، مزایا و معایب این نوع تبلیغات، اهمیت و لزوم استفاده از آن و همچنین نمونه‌هایی از معروف‌ترین کمپین‌های تبلیغات همسان آشنا شدید. درصورتی که تجربه جالبی از کاربرد تبلیغات نیتیو دارید، با ما و کاربران کالج تپسل به اشتراک بگذارید.

 

 

پرسش‌های متداول درباره تبلیغات همسان

با مقایسه ویژگی‌ها، استفاده از تبلیغات همسان بهتر است یا تبلیغات بنری؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate) تبلیغات همسان در مقایسه با تبلیغات بنری؛ ۴۵٪ بیشتر

نرخ کلیک (CTR) تبلیغات همسان در مقایسه با تبلیغات بنری؛ ۳ برابر

و آگاهی از برند (Brand Awareness) تبلیغات همسان در مقایسه با تبلیغات بنری؛ ۷۰٪ بیشتر است.

نقش محتوا در تبلیغات همسان چقدر است؟

محتوای تبلیغات همسان نقش مهمی در عملکرد این مدل تبلیغاتی دارد. به قدری که برخی از آن به عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت تبلیغات همسان یاد می‌کنند.

آیا در تپسل خدمات تبلیغات همسان ارائه می‌شود؟

در شرکت تپسل خدمات تبلیغات همسان در بستر برند مدیااد به شما ارئه می‌شود. برای اطلاع بیشتر می‌توانید به وبسایت مدیااد مراجعه کنید.

نظر دهید.

منابع:

blog.taboola.com

match2one.com

cyberclick.net

impactplus.com

https://www.linkedin.com/business/marketing/blog

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.