در دنیای امروز اهمیت و محبوبیت دستگاههای موبایلی مانند گوشی هوشمند و تبلت، بر هیچکس پوشیده نیست و طبق تحقیقاتی که انجام شده، بیش از ۸۰ درصد کاربران از طریق موبایل وارد وبسایتها و اپلیکیشنها میشوند.
مردم با موبایلهای خود با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. بازی و سرگرمی انجام میدهند. اخبار را بررسی میکنند. ویدئو میبینند. با اپلیکیشنهای کاربردی مختلف نیازهای روزانه خود را رفع میکنند، مثلا خرید آنلاین یا کارهای بانکی خود را با آنها انجام میدهند. و دهها کار دیگر که باعث شده آمار استفاده از دستگاههای موبایلی همواره رو به افزایش باشد. علاوه بر اینها بسیاری از افراد با کسب درآمد از اپلیکیشن، بهطور کاربردیتری از این وسیله استفاده میکنند. در این شرایط استفاده از این ابزار به عنوان راهی برای مارکتینگ و بازاریابی نه تنها منطقی به نظر میرسد، بلکه اجتناب از درک اهمیت آن میتواند کسبوکار شما را با مشکل جدی مواجه کند.
در همین راستا توجه به موبایل مارکتینگ و تاثیر آن در بازاریابی بسیار حائز اهمیت است.
موبایل مارکتینگ از مهمترین شاخههای دیجیتال مارکتینگ است که در آن بازاریابی به وسیله گوشیهای موبایل صورت میگیرد. به بیان سادهتر بازاریابی موبایل به هر گونه فعالیت تبلیغاتی ارائهشده برای موبایل و تبلت، اطلاق میشود. در واقع با این روش میتوان با مخاطبان هدف در گوشیهای هوشمند به گونههای مختلف از جمله ایمیل، پیامک، شبکههای اجتماعی، وبسایت، اپلیکیشنها و… ارتباط برقرار کرد.
پس موبایل مارکتینگ شامل فعالیتهای تبلیغاتی است که محصولات و خدمات خود را از طریق دستگاههای موبایلی ترویج میدهد.
سهولت در جابهجایی و قابلیتهای فراوان در گوشیهای همراه سبب شده تا کاربران زیادی استفاده از آنها را نسبت به لپتاپ، کامپیوتر و به طور کلی دستکتاپ ترجیح دهند و دلایل زیر نشان دهندهی میزان بالای اهمیت موبایل مارکتینگ در عصر جدید است.
برای پیادهسازی استراتژیهای موبایل مارکتینگ در گام اول باید اهداف خود را مشخص کنید و مخاطبان هدف و نیازهای آنها را شناسایی کنیم. سپس سایت و یا اپلیکیشن را ریسپانسیو کرده تا در گوشیهای همراه به خوبی نمایش داده شود و سپس فعالیتهای بازاریابی خود را با استراتژیهای زیر یکپارچه کنید.
بازاریابی اپلیکیشن به دو دسته ساخت اپلیکیشن و تبلیغات درون برنامهای تقسیم میشود که با توجه به نوع کسبوکار، هدف و میزان سرمایهگذاری میتوان گزینه مناسب را انتخاب کرد.
با گرفتن اطلاعات تماس از کاربران میتوانید از طریق اساماس با آنها در ارتباط باشید و آخرین اخبار، جشنوارههای فروش، کوپنهای تخفیف و… را برایشان ارسال کنید.
تبلیغات کلیکی از پرکاربردترین ابزارها در تبلیغات جستجویی است و علاوه بر دسکتاپ، برای گوشیهای موبایل نیز طراحی شده است. در این روش شما آگهی خود را به سرویس ارائهدهنده و ناشر تبلیغ میدهید و آنها محتوای مورد نظر شما را در سایت یا اپلیکیشن خود که سازگار با تلفن همراه است، به نمایش میگذارند و در ازای تعداد کلیک و افزایش ترافیکی که از این طریق بدست آوردید، هزینه پرداخت میکنید.
پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره مطالعه مقاله تبلیغات کلیکی را از دست ندهید.
بازاریابی مکانی و تبلیغات بلوتوثی مبتنی بر مکان هستند و هنگامی که کاربران در یه محدوده خاص جغرافیایی قرار میگیرند، تبلیغات مرتبط برای آنها ارسال میشود و چون در آن لحظه نیازمند کالا و خدمات شما هستند، احتمال استفاده و خرید بیشتر است.
حتما تا به حال برای شما نیز پیش آمده که هنگام بازی در موبایل متن، تصویر و یا ویدئویی روی صفحه، نمایش داده میشود و شما را به کلیک روی یک لینک، نصب یک اپلیکیشن و… دعوت میکند. اینها تبلیغات درون بازی هستند که اغلب برای بیزنسهای مرتبط با با بازی و بازیکنها طراحی میشود.
در این روش، هدایت کاربران از طریق دوربین گوشی و اسکن کد و ترجمه آن به یک URL با استفاده از QR ها شکل میگیرد. این کدها افراد را به انجام فعالیتهای مختلف از جمله بازکردن یک لینک، دانلود فایل، برقراری تماس و… دعوت میکند.
پوش نوتیفیکیشن پیامی شبیه SMS است که در ابزارهای مختلف مانند مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستمعامل نمایش داده میشود. برای ارسال پوش نوتیفیکیشن باید کاربران با فرستادن آن موافقت کرده باشند و در این صورت پیامتان برای آنها حتی زمانی که داخل سایت و اپلیکیشن شما نباشند، ارسال میشود.
تبلیغات بنری زیرمجموعه تبلیغات نمایشی هستند که در قالب عکس یا فایل چند رسانهای، داخل سایت میزبان قرار میگیرند و مخاطبین را تشویق به کلیک روی آن میکنند. با توجه به میزان کلیک و استقبال کاربران از این بنرها، هزینه مشخصی توسط تبلیغ کننده به ناشر تبلیغات پرداخت میشود. تفاوت تبلیغات بنری موبایلی با دستکتاپ در سایز آنهاست که ابعاد آن در گوشیهای هوشمند کوچکتر است.
با توجه به این که ۵۷ درصد ایمیل ها در گوشیهای هوشمند و یا تبلتها باز میشود باید سرویس ایمیل خود را با ابزارهای موبایلی سازگار و از این روش برای ارتباط با کاربران تلفنهای همراه استفاده کنید. همچنین دکمه CTA (فراخوان به عمل) و صفحات فرود را موبایل فرندلی طراحی کنید تا در تمامی پلتفرمها به درستی نمایش داده شود.
مردم به طور روزانه زمان زیادی را در رسانههای اجتماعی میگذرانند که معمولا این گشتوگذارها از طریق گوشیهای هوشمند صورت میگیرد، پس تبلیغات در شبکههای اجتماعی پرطرفدار مانند تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و… از بهترین و تاثیرگذارترین استراتژیهای موبایل مارکتینگ است.
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، علاقه مردم به گوشیهای هوشمند هر روز در حال افزایش است و تعداد کاربران موبایلی نسبت به استفادهکنندگان دستکتاپ، ۶۴ به ۳۶ درصد است. همچنین امکانات تلفنهای همراه در حال پیشرفت است و امکاناتی مانند بارکدخوان، واقعیت مجازی، مقایسه قیمتها و مارکها در آنها وجود دارد که تمایل مردم به گوشی همراه و در نتیجه اهمیت موبایل مارکتینگ را روشنتر میکند.
علاوه بر مواردی که گفتهشد، کسبوکارهای مبتنی بر موبایل بیشتر شده و بسیاری از خریدها از طریق فروشگاههای اینترنتی صورت میگیرد که به علت سهولت در استفاده و جابه جایی گوشی هوشمند نسبت به رایانههای رومیزی، بازاریابی موبایلی از جایگاه خاصی برخوردار است و سرمایهگذاری در این بخش شما را از سایر رقبا پیش میاندازد.
ابزارهای مناسب برای پیادهسازی استراتژیهای موبایل مارکتینگ به شرح زیر هستند:
موبایل مارکتینگ از مهمترین، تاثیرگذارترین و در عین حال سادهترین شاخههای دیجیتال مارکتینگ است که پیادهسازی آن، رونق زیادی در کسبوکارها ایجاد میکند. گوگل اعلام کرده که از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی، میزان جستجوهای موبایلی نسبت به دستکتاپ افزایش پیدا کرده و این آمار نشان میدهد که طراحی سایت و اپلیکیشنهای ریسپانسیو که سازگار با دستگاههای موبایلی هستند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
سوالات متداول
موبایل مارکتینگ چیست؟
موبایل مارکتینگ شامل فعالیتهای بازاریابی است که از طریق گوشیهای هوشمند انجام میگیرد و کاربران با استفاده از تلفن شخصی خود با سایت، اپلیکیشن و… تعامل میکنند.
ابزارهای مورد کاربرد گوگل برای بازاریابی موبایلی چیست؟
تبلیغات بنری، کلیکی و افزونههای گوگل ادز شامل افزونه تماس، اپلیکیشن، پیشنهاد، موقعیت مکانی و… از ابزارهای کاربردی گوگل برای بازاریابان موبایل است.
طراحی ریسپانسیو چیست؟
منظور از طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا سایت، بهینه سازی و نمایش درست محتوا در تمام دستگاهها از جمله موبایل، تبلت، کامپیوتر و… است. یعنی صفحات وب باید به گونهای طراحی شوند که در انواع صفحه نمایشها و سایزها، خوانا و دکمهها قابل کلیک باشند.