جادوی سئو کپی رایتینگ

زمان مطالعه : ۱۸ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

سئو یا SEO به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است که برگرفته از عبارت search engine optimizations است. تصور کنید که شـما در یک موتور جستجو مانند گوگل کلمه خرید کفش را جستجو می‌کنید. احتمالا گوگل سایت‌های فروشگاهی زیادی را در این رابطه برای شما فهرست می‌کند. کارهایی که این وب‌سایت‌ها انجام داده‌اند تا در رتبه‌های برتر قرار بگیرند و کاربر آن‌ها را ببیند سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو نام دارد.

در این پست آموزشی از کالج تپسل قصد داریم در رابطه با SEO و سئو کپی رایتینگ با شما به گفتگو بپردازیم. پس تا آخر این مقاله باما همراه باشید تا با جادوی سئو آشنا شوید.

سئو چیست؟

SEO  مخفف بهینه‌سازی موتور جستجو است. بهینه‌سازی موتور جستجو فرآیند بهینه‌سازی صفحه وب شما است تا در رتبه‌های خوبی قرار بگیرند و موتور جستجو آن‌ها را واجد شرایط رتبه‌بندی قرار دهد.

هدف از سئو این است که وب‌سایت یا وبلاگ شما در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی خاص رتبه بالاتری پیدا کند. کلمات کلیدی آن کلماتی هستند که کاربران برای رفع نیاز خود در موتور جستجو تایپ می‌کنند و آن را جستجو می‌کنند. هر کسب‌وکاری کلمات کلیدی مختص به خودش را دارد که بحث در این رابطه و نحوه پیدا کردن آن‌ها خود به چندین مقاله جداگانه نیاز دارد.

محبوب‌ترین موتورهای جستجویی که امروزه همه ما می‌شناسیم عبارت‌اند از:

  • گوگل
  • یوتیوب
  • بینگ

در این میان گوگل بهترین، دقیق‌ترین و محبوب‌ترین موتور جستجو به‌حساب می‌آید و بیش از 92 درصد از کاربرانی که از موتور جستجو استفاده می‌کنند، گوگل را ترجیح می‌دهند.

خدمات کپی رایتینگ SEO یک راه عالی برای ایجاد تعامل کسب‌وکار شما به مشتریانی است که در جستجوی محصول یا خدمات شما هستند.

با استفاده از کپی رایتینگ خوب سئو، می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی خاص، وب‌سایت خود را در رتبه‌های برتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو قرار دهید.

سئو کپی رایتینگ چیست؟

ما تا اینجا با واژه سئو و چارچوب کلی آن که چه‌کاری انجام می‌دهد آشنا شدیم؛ اما سئو کپی رایتینگ به چه معنا است؟

کپی رایتینگ سئو به شما کمک می‌کند که بتوانید صفحات خود را در رتبه‌های برتر نتایج نشان دهید و شامل موارد زیر است:

  • انجام تحقیق کلمات کلیدی
  • نوشتن محتوای کاربرپسند و بهینه
  • بهینه‌سازی صفحه

این کار باهدف قرار دادن کلمات کلیدی در صفحه شما انجام می‌شود تا در ازای جستجوی کاربران به ازای آن کلمه رتبه صفحه شمارا در نتایج جستجو بهبود ببخشد.

ایجاد محتوای جذاب و کاربرپسند با کپی رایتینگ سئو

با ایجاد محتوای جذاب‌تر برای مخاطبان خود، می‌توانید رتبه‌بندی سئو وب‌سایت خود را از طریق گوگل بهبود ببخشید. دلیل این امر این است که شما در حال ایجاد اطلاعات مفید و ارائه ارزش برای افرادی هستید که مستقیما شما را هدف قرار داده‌اند. محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که درک آن برای موتور جستجو و از آن مهم‌تر برای کاربر آسان باشد.

به‌طورکلی در سئو، هرچه خواندن و درک محتوای شما آسان‌تر باشد، تجزیه‌وتحلیل آن به‌وسیله موتور جستجو بهتر انجام می‌شود و حتما رتبه بهتری می‌گیرد.

مزایای کپی رایتینگ سئو

کپی رایتینگ سئو یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که با سرمایه‌ای حداقلی ترافیک زیادی را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید بر روی سئو کپی رایتینگ سرمایه‌گذاری کنید. در اینجا به مهم‌ترین مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

1. ایجاد ترافیک مرتبط

یکی از مهم‌ترین مزایای سئو این است که برعکس تبلیغات که شما به دنبال کاربر می‌روید کاربر به دنبال شما می‌آید و دقیقا همان چیزی را می‌خواهد که شما دارید. این روش یکی از بهینه‌ترین روش‌های تبلیغات برای محصولات و خدمات شما است زیرا شما بیهوده سرمایه خود را هدر نمی‌دهید و مطمئن هستید که محتوا را برای مخاطبین هدف خود ایجاد کرده‌اید. به فرض مثال کسی که دنبال خرید کیف باشد سایت‌هایی با این ویژگی و این محتوا در ازای جستجو برایش بالا می‌آید.

استفاده از روش‌های تبلیغاتی برای جذب کاربر می‌تواند داده‌های شما را به هم بزند، به نرخ کلیک شما آسیب برساند و به شما داده‌های کاذب در مورد سرنخ‌ها بدهد.

2. رایگان بودن

صرفه‌جویی و درست به کاربردن سرمایه یکی از رازهای موفقیت یک کسب‌وکار کوچک است. خیلی وقت‌ها هزینه‌های تبلیغاتی موجب ورشکسته شدن یک کسب و کار می‌شوند. با سئو می‌توانید بر همه این مشکلات غلبه کنید. اگرچه داشتن یک وب‌سایت و سئو کردن آن (در صورت که خودتان آن را بلد نباشید یا وقت نداشته باشید) کاملا رایگان نیست اما در مقایسه با روش‌های تبلیغاتی می‌توان گفت یک استراتژی رایگان به‌حساب می‌آید.

با SEO، شما ترافیک مرتبط، افزایش تبدیل و فروش بیشتر را برای وب‌سایت خود به ارمغان می‌آورید. اگر خودتان سئو بلد باشید و بتوانید تولید محتوا انجام دهید تنها هزینه‌ای که باید بپردازید هزینه میزبانی وب‌سایت خودتان است که هزینه‌ای بسیار ناچیزی است.

3. متکی بودن افراد به موتور جستجو

یکی دیگر از مزایای بزرگ سئو این است که مشتریان و کاربران واقعی به‌شدت به موتورهای جستجو برای یافتن پاسخ مشکلات یا پیدا کردن محصولات و خدمات متکی هستند.

طبق آماری که به‌وسیله خود گوگل اعلام شده است در هر ثانیه 70000 جستجو در گوگل انجام می‌شود. این بدان معناست که مخاطبان شما به‌طور فعال به موتورهای جستجو وابسته هستند تا محصولات و خدمات مدنظر خود را پیدا کنند. شما می‌توانید با ارائه محتوای ارزشمند و جالب در وب‌سایت خود، ترافیک خود را از طریق این موتورهای جستجو را افزایش دهید؛ اما به یاد داشته باشید که سئو فقط تولید محتوا و قرار دادن آن در وب‌سایت نیست.

4. ترافیک سئو بیشترین تبدیل را به دنبال دارد

93 درصد از کل ترافیک وب از موتورهای جستجو می‌آید و 81 درصد از مردم در حال جستجوی آنلاین برای یک محصول یا خدمات هستند. این بدان معناست که کپی‌رایتینگ خوب سئو می‌تواند رتبه‌بندی موتور جستجوی شما را افزایش دهد.

اگر وب‌سایت شما در ازای جستجوی یک کلمه در رتبه‌های برتر قرار داشته باشد به‌احتمال بسیار زیاد کاربر روی آن کلیک می‌کند و احتمال تبدیل بالا است؛ اما به یاد داشته باشید که لزوما قرار گرفتن در رتبه‌های برتر و کلیک کاربر موجب فروش نمی‌شود و فاکتورهای دیجیتال مارکتینگ نیز در این رابطه دخیل هستند که بحث آن بسیار گسترده است.

چگونه باید خود را برای سئو کپی رایتینگ آماده کرد؟

تا به اینجا با اهمیت سئو آشنا شدید و مزایای آن را برای کسب‌وکار خود شناختیم. در این بخش به نحوه آماده شدن برای انجام کارهای سئو کپی رایتینگ اشاره می‌کنیم. ابتدا شما باید در این زمینه به یک سری مهارت‌ها تسلط داشته باشد.

1. یادگیری مقاله‌نویسی به سبک سئو

اولین قدم در آماده شدن برای انجام سئو کپی رایتینگ یادگیری نوشتن مقاله‌های سئو سده و بهینه‌شده برای گوگل است. یک مقاله سئو شده یک مقاله معمولی در رابطه با دغدغه‌های کاربران، باکمی تفاوت است که باید کلمات کلیدی آن را از تحقیق کلمات کلیدی خود استخراج‌کنید. در نوشتن یک مقاله سئو شده باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. کلمه کلیدی باید آگاهانه انتخاب شود و بر اساس تحقیقات کلمات کلیدی باید انجام بگیرد.
  2. طول مقاله به‌اندازه‌ای باشد که کاربر را قانع کند و نیاز او را کاملا پوشش دهد. نه کم نه زیاد.
  3. از تصاویر و اینفوگرافیک‌ها در مقاله استفاده شود.
  4. بخش‌بندی مقاله و استفاده از تیترهای مختلف در یک مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است.
  5. برای مخاطبان خود مقاله بنویسید و از حاشیه بپرهیزید.
  6. از کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط در بدنه محتوا و تیترها به‌صورت توزیع‌شده به‌دفعات کافی و به‌صورت منطقی استفاده کنید.
  7. سعی کنید که از پاراگراف‌ها و جملات کوتاه استفاده کنید تا خوانایی را به حداکثر برسانید.
  8. از افعال مجهول کمتر استفاده کنید و همه‌چیز را واضح بیان کنید.
  9. مقاله یا نوشته شما نباید به‌هیچ‌عنوان کپی از وب‌سایت‌های دیگر باشد.

 

2. شناسایی مخاطبین هدف

یکی دیگری از مهارت‌هایی که باید برای سئو کپی رایتینگ بیاموزید شناسایی مخاطبین هدف است. باید بدانید که چرا و برای چه کسانی می‌نویسید. درک دغدغه کاربر و تولید محتوا بر اساس آن مهم‌ترین چیزی است که کاربران را به محتوای شما علاقه می‌کند.

اگر محتوایی که می‌نویسید برای کاربر نوشته نشده باشد و به دغدغه او پاسخ ندهد مطمئنا رتبه نمی‌گیرد و اگر رتبه هم بگیرد کم‌کم جایگاه خود را از دست می‌دهد. برای شناسایی کاربر و دغدغه‌های او بهترین کار تحقیق است. تحقیق در رابطه با نیاز کاربر و خواندن بهترین محتوای رقبا در این زمینه به شمـا خیلی کمک کند. پس‌ازاینکه شما این کار را انجام دادی باید یک محتوای بسیار پربارتر و جذاب‌تر از رقبای خود بنویسید و به نیاز کاربر کاملا پاسخ دهید.

3. خلاق بودن

کپی رایتینگ سئو فقط نوشتن یک مقاله با رعایت اصول سئو و قرار دادن آن در وبلاگ یا وب‌سایت خود نیست. ایجاد خلاقیت برای منحصربه‌فرد کردن محتوای شما مهم‌ترین اصلی است که احتمال افزایش تبدیل را امکان‌پذیر می‌کند.

سعی کنید که هنگام معرفی محصولات و خدمات خود بیشترین خلاقیت را به خرج دهید تا کاربران را به خرید محصولات یا خدمات شما قانع کند یا مقاله را بخواند. این خلاقیت‌ها می‌تواند خودش را در جنبه‌های مختلفی نمایش دهد. مثلا ایجاد تیترهای جذاب، استفاده از ویدیو و اینفوگرافیک، داستان‌سرایی و… همگی نوعی خلاقیت هستند که می‌توان آن‌ها را در جای درست خود به کاربرد.

فرآیند سئو کپی رایتینگ

مانند هر تبلیغ دیگری که در دنیای دیجیتال مارکتینگ انجام می‌گیرد، سئو کپی رایتینگ نیز یک فرایند به‌هم‌پیوسته است که در یک چارچوب کلی می‌توان آن را در مراحل زیر انجام داد.

مرحله 1: تحقیق کلمات کلیدی و استفاده صحیح از آن‌ها

اولین و مهم‌ترین قدم در فرایند سئو کپی رایتینگ تحقیق کلمات کلیدی است. اگر این مورد اشتباه انجام شود درواقع می‌توان گفت تمام کارهای شما در آینده بیهوده انجام می‌شود. شما باید بفهمید که کاربران و مخاطبین هدف شما دنبال چه چیزی هستند که این کار با انجام تحقیقات کلمه کلیدی آغاز می‌شود. بسیاری از افراد در اولین قدم خود دچار اشتباه می‌شنود و بعد به نتیجه مطلوب نمی‌رسند.

برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی در هر زمینه‌ای می‌توانید که از ابزارهای رایگان و پولی مختلفی که در دسترس است استفاده کنید. همچنین خود پیشنهاد‌هایی که گوگل هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی به شما می‌دهد نیز می‌تواند کمک‌کننده خوبی در این زمینه باشد.

همچنین استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، که در پایین صفحه جستجو، گوگل در ازای جستجوی یک کلمه به شما نشان می‌دهد نیز مهم است.

استفاده از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner، گوگل ترند و… نیز می‌تواند به انجام تحقیقات کلمات کلیدی شما کمک کند و شما کلمات کلیدی مرتبط با حوزه خود را بیابید.

همچنین نکته دیگری که باید در این زمینه به آن توجه کنید مفهوم کلمه کلیدی است. یعنی وقتی‌که یک کلمه کلیدی در رابطه با خرید یک محصول مثلا خرید گوشی آیفون دارید، نباید برای آن‌یک محتوای بلند و خسته‌کننده بنویسید. کاربران به دنبال خرید گوشی آیفون و احتمالا دیدن قیمت‌های گوشی هستند نه چیزی دیگر.

همچنین نکته‌ای دیگر که باید در سئو کپی رایتینگ و استفاده از کلمات کلیدی به آن توجه کنید keyword stuffing یا پر کردن محتوا با کلمات کلیدی است. نباید محتوا را با کلمات کلیدی پرکنید و قالب نامناسبی به آن ببخشید. با این کار هم کاربر محتوا ما را غیرحرفه‌ای قلمداد می‌کند و هم موتور جستجو به این کار پی می‌برد و آن را از نتایج خود حذف می‌کند.

مرحله 2: آسان کردن درک محتوا برای موتور جستجو (سئو داخلی)

راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. ازجمله:

  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان
  • استفاده از کلمه کلیدی در زیرتیترها
  • استفاده از کلمه کلیدی در متا دیسکریپشن
  • استفاده از کلمه کلیدی در ALT تصاویر یا متن جایگزین یک تصویر

بخشی دیگر فرایند سئو کپی رایتینگ در بخش آسان کردن درک محتوا، بهینه‌سازی URL است. URLها مانند اولین عناصری هستند که موتور جستجو با آن برخورد می‌کند. برای بهینه‌سازی آن، کارهای زیر را انجام دهید.

  • استفاده از URL کوتاه
  • استفاده از کلمه کلیدی در URL
  • استفاده از کلمات خوانا و مرتبط

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در سئو داخلی انجام دهید، لینک‌سازی داخلی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لینک کردن مقالات و بخش‌های مختلف یک وب‌سایت برای کمک به رفع نیاز کاربر و یا پیش‌بینی نیاز کاربر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ماندگاری کاربر در وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد.

لینک سازی داخلی یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی است و تنها به ماندگاری کاربر کمک نمی‌کند. سعی کنید که لینک‌های داخلی را با rel=follow قرار دهید.

مرحله 3: سئوی فنی یا تکنیکال سئو

سئوی فنی یا به‌اصطلاح سئوی تکنیکال یکی از موارد مهم دیگری است که در سئو باید به آن دقت کافی داشته باشید. سئو تکنیکال به کارهای مربوط به امور فنی سایت مربوط می‌شود که خود شامل بخش‌های زیاد و حساسی است. یک سئوکار لازم نیست به همه بخش‌های سئو فنی تسلط داشته باشد اما باید تا حدودی از آن‌ها آگاهی داشته باشد تا بتواند به‌خوبی مشکلات را به شخص عهده‌دار آن که یک برنامه‌نویس است منتقل کند. البته بخشی از وظایف سئو تکنیکال به خود شخص سئوکار برمی‌گردد که باید از پس آن بربیاید. مهم‌ترین ارکان سئو تکنیکال عبارت‌اند از:

  1. طراحی سایت واکنش‌گرا (قابلیت نمایش در دستگاه‌های مختلف بدون مشکل)
  2. سرعت لود بالا (سرعت بارگذاری وب‌سایت باید بسیار بالا باشد)
  3. استفاده از ssl
  4. زبان نشانه‌گذاری محتوا
  5. ثبت سایت در گوگل و موتورهای جستجوی مهم دیگر
  6. شناسایی لینک‌های شکسته سایت

 

مرحله 4: سئوی off page

قرار گرفتن در رتبه‌های برتر در بعضی حوزه‌ها فقط با تولید محتوا و انجام امور مرتبط با سئو داخل صفحه به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. در این رابطه باید شما اعتماد گوگل را به وب‌سایت خود به دست آورید که این کار با انجام سئو off page امکان‌پذیر است. سئو off page را می‌توان در انجام کارهای زیادی دسته‌بندی کرد:

  • بهبود تجربه کاربری
  • لینک سازی خارجی

راه برای جلب اعتماد الگوریتم گوگل به وب‌سایت شما، بهینه‌سازی تجربه کاربری وب‌سایت شماست.

این شامل مواردی مانند:

  • نرخ پرش وب‌سایت شما (تعداد افرادی که وب‌سایت شما را بدون انجام هیچ کاری ترک کردند)
  • نرخ کلیک شما (تعداد افرادی که پس از مشاهده تبلیغ شما بر روی صفحه شما کلیک کردند)

است. بخش دیگری از کمک به اعتماد گوگل به وب‌سایت شما، ساخت بک لینک برای وب‌سایت شما است.

لینک بیلدینگ که به‌عنوان بک‌لینک نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که وب‌سایت دیگری به صفحه‌ای از سایت شما لینک می‌دهد. بک لینک‌ها از دامنه وب‌سایت دیگری به‌جز دامنه شما می‌آیند.

لینک سازی مهم‌ترین رکن برای اعتماد گوگل به وب‌سایت شما است. مهم‌ترین رکن در لینک سازی خارجی طبیعی بودن بک لینک‌ها است. اگر گوگل بفهمد که لینک سازی غیرطبیعی است صفحه شما و حتی ممکن است دامنه شما را جریمه و از نتایج حذف کند.

لینک سازی خارجی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود عبارت‌اند از:

  • لینک سازی کلاه‌سفید – دیگران به‌صورت طبیعی به شما لینک دهند.
  • لینک سازی کلاه خاکستری
  • لینک سازی کلاه‌سیاه

نکات و ترفندهای اضافی برای کپی رایتینگ سئو

در سئو کپی رایتینگ نکات بسیار بیشتری وجود دارد که آگاهی از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست:.

نکته 1: استفاده از جملات و پاراگراف‌های کوتاه

درک آسان محتوا یکی از اهداف مهم سئو کپی رایتینگ است که استفاده از جملات و پاراگراف‌های کوتاه نقش به سزایی در این امر دارد. خواننده محتوای شما با جملات و پاراگراف‌های کوتاه دیر خسته می‌شود و احتمال اینکه محتوای شما را تا آجر بخواند بالا می‌رود. با این کار نرخ پرش خود را نیز کاهش می‌دهید.

نکته 2: استفاده صحیح از متاتگ‌ها

متا تگ‌ها توضیحات کوچکی هستند که به درک محتوای شما به‌وسیله کاربر و موتور جستجو کمک زیادی می‌کند. مهم‌ترین نکاتی که در این رابطه وجود دارند عبارت‌اند از:

  • جذاب بودن و مرتبط بودن متا تگ‌ها
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی در آن‌ها

نکته 3: ایجاد تیترهای جذاب

ایجاد تیترهای جذاب و کاربرپسند احتمال خواندن محتوا را به‌شدت افزایش می‌دهند و نرخ کلیک را بالا می‌برند. در این رابطه باید تحقیقات بیشتری انجام دهید و تیترهای جذاب و کاربرپسند زیادی را امتحان کنید و درنهایت تیتری را انتخاب کنید که بیشترین نرخ کلیک را برای شما به دنبال دارد.

نتیجه‌گیری

سئو یکی از روش‌های بازاریابی مؤثر است که از طریق موتورهای جستجو ترافیک ارگانیک و سازمان‌یافته را برای سایت به ارمغان می‌آورد. باید توجه داشته باشید که سئو یک فرایند زمان‌بر است و یک‌شبه شما را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند. این راه هزینه و زمان می‌طلبد، مخصوصا اگر حوزه‌ای که در آن رقابت می‌کنید حوزه‌ای سخت با تعداد رقبای زیاد باشد.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که رتبه‌بندی یک فرایند الگوریتمی است بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که شما با انجام همین نکات گفته‌شده در رتبه‌های برتر و لینک یک قرار بگیرید، اما همیشه سئو یک منبع طلای رایگان است که نباید استفاده از آن را از دست داد.

 

سؤالات متداول:

سئو چیست؟

سئو به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است و ترافیک ارگانیک و رایگان را از طریق موتور جستجو برای وب‌سایت به ارمغان می‌آورد.

سئو چه قدر زمان می‌برد؟

سئو یک فرایند زمان‌بر است و یک‌شبه هیچ‌کس در آن به موفقیت نمی‌رسد. درواقع سئو برای کسانی مناسب است که اهداف بلندمدت دارند و در صورت به نتیجه رسیدن کسب‌وکار شما را متحول می‌کند.

آیا سئو کاملا رایگان است؟

در خودی خود سئو یک فرایند رایگان است اما بسته به حوزه‌ای که می‌خواهید برای آن سئو را پیاده‌سازی کنید فرق می‌کند و ممکن است شامل هزینه تولید محتوا، هزینه لینک سازی و… باشد.

Sending
User Review
5 (2 votes)

اعلام ديدگاه