امروزه در دنیای تبلیغات آنلاین از مزایده آنی Real Time Bidding(RTB) بسیار صحبت میشود و این یک حقیقت است که RTB، چگونگی فروختن تبلیغات آنلاین را دچار تغییر کرده و این فرآیند را عادلانهتر کرده است. علیرغم کاربرد زیاد RTB در تبلیغات دیجیتال، هنوز درباره مفهوم واقعی آن سردرگمی وجود دارد. در این مطلب به بررسی فرآیند RTB در تبلیغات دیجیتالی میپردازیم. در مورد چگونگی انجام آن توضیح میدهیم و مهمترین مزایای آن را مرور میکنیم.
خرید و فروش جایگاههای نمایش تبلیغات به صورت برخط و مزایدهای را RTB می گویند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در فرآیند خرید و فروش تبلیغات هر دو گروه تبلیغدهندگان و ناشران تبلیغها حضور دارند و RTB در واقع یک فرآیند خودکار برای خرید و فروش جایگاههای تبلیغاتی با حفظ منافع هر دو گروه است.
خرید و فروش جایگاههای تبلیغات از طریق سامانههای تبادل تبلیغات (ad exchange) صورت میگیرد. تبلیغدهندگان از طریق پلتفرم سمت تبلیغدهنده Demand Side Platform(DSP) و ناشران از طریق پلتفرم سمت ناشران Supply Side Platform(SSP) به این سامانه متصل میشوند. سمت DSP تصمیم میگیرد که کدام تبلیغ را بر حسب اطلاعات وارد شده از سمت تبلیغدهنده (حداکثر قیمت پیشنهادی، هدف و محتوای تبلیغاتی) انتخاب کند و بخش SSP نیز بر اساس حداقل قیمت هر جایگاه تبلیغاتی، که ناشران آنها تعیین میکنند، تصمیم میگیرد که تبلیغ انتخاب شده از سمت DSP به کدام جایگاه فروخته شود و تبلیغاتی که قیمت پیشنهادیشان از حداقل قیمتی که ناشر یک جایگاه تبلیغاتی برای آن تعیین کرده است، کمتر باشد؛ نمایش داده نمیشوند.
در فرآیند خرید و فروش تبلیغات، تبلیغدهندگان در هر لحظه برای هر نمایش تبلیغ خود یک قیمت پیشنهاد میدهند و تبلیغی که بین سایر تبلیغات دیگر بیشترین قیمت را داشته باشد، برنده میشود و بر روی رسانه ناشران نمایش داده میشود. اساس کار در روشهای سنتی نمایش تبلیغات بر پایه مذاکره بود و در این بین واسطهای معاملات بازرگانی(دلالها) نقش زیادی در تعیین قیمت فروش تبلیغات داشتند ولی در سیستم RTB، دو بخش DSP و SSP نقش واسطهای معاملات را دارند و فرآیند خرید و فروش بهصورت خودکار و عادلانه صورت میگیرد.
آموزش بازاریابی اپلیکیشن در کالج تپسل
فرآیند RTB از زمانی که درخواست نمایش تبلیغ به یک کاربر از سمت یک رسانه ارسال شود، آغاز میشود و ابتدا اطلاعات کاربر و رسانهای که در آن حضور دارد از طریق بخش SSP به سامانه تبادل تبلیغات و DSP میرود. سپس، بخش DSP با تحلیل اطلاعات بهدست آمده از نوع رسانه و رفتار کاربر در آن، به کمک تبلیغدهندگان میآید تا بتوانند تصمیم بگیرند که آیا نمایش تبلیغ در این رسانه برایشان مفید است یا نه. سپس، برای تبلیغدهندگانی که تبلیغشان متناسب با رفتار کاربر مذکور در این رسانه است، تعیین میکند که این جایگاه تبلیغاتی تا چه مقدار ارزش هزینه کردن دارد و حداکثر قیمت پیشنهادی(bid) تبلیغدهندگان را برای این جایگاه تبلیغاتی مشخص میکند.
در گام بعد، این دسته از تبلیغات که توسط بخش DSP انتخاب شدهاند به همراه bid مربوط به هرکدام، از طریق سامانه تبادل تبلیغات به بخش SSP فرستاده میشوند. بخش SSP، تمام bidهای ارسال شده از سمت بخش DSP را دریافت میکند و از بین آنها آن تبلیغی که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده است، انتخاب میکند و نمایش میدهد. بدینترتیب، تبلیغ متناسب با رفتار هر کاربر در هر رسانه به آنها نمایش داده میشود. مدت زمان انجام این فرآیند در حد چند میلی ثانیه است. به همین خاطر، نام این فرآیند، real time bidding یعنی مزایده آنی انتخاب شده است.
از آن جا که تعیین قیمت هر تبلیغ و هر جایگاه تبلیغاتی، در سیستم RTB، توسط دو بخش DSP و SSP تعیین میشود، دیگر نیاز به مذاکره بین تبلیغدهندگان و ناشران بر سر تعیین قیمت نیست.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
تبلیغدهندگان به کمک RTB، تبلیغات خود را فقط به کاربران مرتبط با محصول خود نمایش میدهند و دیگر برای آن دسته از کاربرانی که به محصول آنها مرتبط نیستند، هزینه نمیکنند. بنابراین، هم هزینه تبلیغاتی تبلیغدهندگان کاهش مییابد و هم تاثیرگذاری تبلیغاتشان بیشتر میشود و هدفمند تبلیغ میکنند. همچنین تبلیغدهندگان میتوانند بودجه خود را بهصورت هدفمند برای رقابت با رقبای اصلی خود صرف کنند.
ناشران نیز با وجود سیستم RTB، جایگاه تبلیغاتی خود را به بیشترین قیمت ممکن میفروشند و در نتیجه درآمد آنها از تبلیغات بیشتر میشود.
در حال حاضر به علت نوپا بودن صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران، DSPها و SSPهای محدودی وجود دارند اما شبکه تبلیغات هوشمند تپسل به تازگی فرآیند کاملا خودکار RTB را به پلتفرم خود اضافه کرده است و در این سیستم جدید، تبلیغدهندگان میتوانند کاملا هدفمند قیمت تبلیغات برای یک کاربر را بهصورت برخط بهینهسازی کنند و ناشرین، در هر لحظه، تبلیغ با بالاترین قیمت را نمایش دهند برای آشنایی بیشتر با این ویژگی تپسل، میتوانید تماس بگیرید.
:منابع
knowonlineadvertising.com
digiday.com
digitalmarketing-glossary.com
پرسشهای متداول
RTB در بازاریابی به چه معناست؟
مناقصه در زمان واقعی یا مناقصه بلادرنگ (RTB) یک فرآیند حراج خودکار برای خرید نمایش آگهیهای فردی در وبسایتها و سایر مکانهای آنلاین مانند برنامهها و بازیها است. RTB جزء جداییناپذیر تبلیغات برنامهای است که فرآیندها و تراکنشهای مربوط به خرید و قرار دادن تبلیغات را خودکار میکند.
هدف از مدل RTB چیست؟
RTB مدلی از خرید برنامهای است که به بازاریابان اجازه میدهد تا کمپینهای آنلاین خودکار را باارزشهای تبلیغاتی از پیش تعریفشده، مانند ویژگیهای مخاطب هدف: جمعیتشناسی، علایق یا قصد خرید اجرا کنند.
RTB در رسانه چیست؟
مناقصه بلادرنگ (RTB) زیرمجموعهای از خرید رسانه برنامهای است. این به عمل خریدوفروش تبلیغات در زمان واقعی بر اساس هر نمایش در یک حراج فوری اشاره دارد. این عمل معمولاً توسط یک پلت فرم سمت عرضه (SSP) یا یک تبادل تبلیغات انجام میشود.
http://www.otc-certified-store.com/anticonvulsants-medicine-europe.html zp-pdl.com www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php http://www.otc-certified-store.com/anticonvulsants-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php деньги на карту займсрочный займ от частного лицапервый займ без процентов на карту займ в комсомольске на амурезайм усть-илимсксрочно займ 2000