افزایش بازدهی در دورکاری + آماری از دورکاری در جهان

زمان مطالعه : 15 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

دورکاری تجربه متفاوتی است. وقتی به‌طور ریموت و از خارج از دفتر کاری، کارها را پیش می‌برید با چالش‌های متفاوتی از آن‌چه در محیط کار با آن روبه‌رو بودید، مواجه می‌شوید و همواره در حال تلاش برای افزایش بازدهی در دورکاری هستید. علاوه بر این ممکن است زمانی که تنها هستید و دیده نمی‌شوید نگرانی‌هایی در شما ایجاد شود. مثلا ممکن است از خود بپرسید: آیا کار مهمی را فراموش کردم؟ آیا دیگران می‌دانند که مشغول کار هستم؟ آیا در دورکاری پیشرفت ممکن است؟

اگر نگران دیده شدن هستید، بدانید که تنها نیستید. این موضوع برای کسانی که دورکاری می‌کنند یک مانع مهم است. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۳۷٪ از کارمندان شرکت‌هایی که دورکاری می‌کنند معتقدند این سبک کار مانع دیده شدن است.

صرف‌نظر از این‌که شرکتی سیاست کار از راه دور را اجرا می‌کرده یا خیر، دیده شدن همواره موضوع مهمی در زمینه موفقیت کارکنان محسوب می‌شده است. در زمان دورکاری نیز برخی شرکت‌ها جلسات منظمی برگزار می‌کنند تا خیال کارکنان از این نظر آسوده باشد.

درحالی که مدام پشت سیستم کامپیوتر خود هستید و از دور کار می‌کنید، دیدگاه کارفرما را درباره خود چطور می‌دانید؟ برای کمک به شما در بیشتر دیده شدن در دورکاری، تجربه ارزشمند برخی اشخاص که به‌صورت دورکاری با شرکت یا سازمان خود همکاری می‌کنند را در این مطلب مطرح می‌کنیم. سپس آماری جهانی از وضعیت افرادی که تجربه دورکاری داشته‌اند را طبق گزارش‌هایی که مبنی بر این تجربه داده‌اند، ارائه می‌دهیم. با توجه به شیوع گسترده کرونا و دورکاری بسیاری از شرکت‌ها در سرتاسر جهان، مطالعه این پست می‌تواند به افزایش بازدهی در دورکاری شما کمک بسیاری کند.

 

چگونه در زمان دورکاری دیده شوید؟

دیده شدن در زمان دورکاری

۱. در گروه‌های مورد علاقه و پروژه‌های خارج از کار روزانه شرکت کنید.

پیوستن به یک پروژه گروهی که به‌طور مستقیم بر کار شما اثرگذار نیست، ممکن است استرس‌زا باشد اما از طرفی سرگرم‌کننده نیز هست و به شما کمک می‌کند با همکارانی که احتمالا نمی‌شناسید هم ارتباط برقرار کنید.

تجربه شخص اول: «تلاش برای شناختن افراد، پیدا کردن فرصت‌هایی برای مشارکت در کارها و در دسترس بودن به دیده شدن من کمک کرد. من برای ویراستاری بلاگ شرکت داوطلب شدم. تولید محتوای داخلی برای شرکت و کار با نویسنده‌های حرفه‌ای باعث بهبود و ارتقای سطح دانشم در این زمینه شد. همچنین باعث ایجاد ارتباط با دیگر بخش‌های سازمان و ارتباط تک به تک با افراد دیگر در نقش‌های مختلف شد.»

 

۲. برای جلسات ویدئویی تک به تک با همکاران برنامه‌ریزی کنید.

وقتی از راه دور کار می‌کنید طبیعتا مثل زمانی که با همکاران خود در دفتر کار می‌نشستید امکان آشنایی و ارتباط با آن‌ها را نخواهید داشت. به همین دلیل برقراری تماس ویدئویی یا دورهمی مجازی می‌تواند روش مثبتی در برقراری ارتباط باشد.

تجربه شخص دوم: «در هفته‌های ابتدایی دورکاری، همکاران را به ناهار مجازی دعوت کردم. با برقراری ارتباط تک به تک با همکاران و صحبت با آن‌ها درباره هرچیزی به‌جز کار، ارتباطاتم را گسترش دادم. با برخی از افراد بسیار راحت بودم و چت‌های منظم با آن‌ها تداوم یافت.»

حتی به عنوان یک کارمند مستقر نیز برنامه‌ریزی برای چنین جلساتی باعث ایجاد رابطه کاری قوی‌تری با همکارانتان خواهد شد.

تجربه شخص سوم: «هر هفته دست‌کم ۳ تماس ویدئویی با هم‌تیمی‌های مختلف برقرار کردم تا روابط خوبی ایجاد شود. این کار باعث آشنایی بیشتر با آن‌ها شد و این ارتباط قوی‌تر به پیش‌برد سریع‌تر کارها کمک کرد.»

تجربه شخص چهارم: «من درونگرا هستم و تجربه‌های مبتنی بر گفتگو برایم آسان به‌دست نمی‌آیند اما سعی می‌کنم با شرکت در برنامه‌های گروهی و پروژه‌های متفرقه بیشتر دیده شوم و مفیدتر باشم.»

 

۳. نکات مربوط به نقش خود در کار را به بحث و اشتراک بگذارید.

اگر شرکتتان بلاگ یا صفحه ویکی (wiki) دارد که نوشتن در آن مخصوص کارکنان است، از آن برای نوشتن درباره پروژه‌هایی که درحال انجام آن هستید و موفقیت‌هایی که به‌دست آورده‌اید استفاده کنید. متناوب با این کار، می‌توانید در بلاگ خودتان پستی بنویسید و آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید.

نوشتن درباره کارهایی که در نقش خود یاد گرفته‌اید به همکارانتان امکان آشنایی با شما، نقش شما در شغلتان و کارهایی که به انجام رسانده‌اید را می‌دهد. در این صورت ممکن است همکاران دیگر نیز علاقه‌مند شوند که نزدتان بیایند و درباره بینش شما سوالاتی بپرسند و یا در پروژه‌ای با شما همکاری کنند.

تجربه شخص پنجم: «به محض جاافتادن در شغل به عنوان یک دورکار، نشان دادن خود در شرکت را در اولویت قرار دادم. به عنوان یک نویسنده، با نوشتن پست‌های بلاگ و ویکی (wiki) شرکت و همکاری در بخش بازاریابی در بلاگ توانستم بیشتر به هدفم نزدیک شوم. اولین باری که به شرکت رفتم همکارانم از دیدنم ابراز خوشحالی کردند و گفتند علاقه داشتند از نزدیک ببینند کسی که بلاگ و ویکی شرکت را می‌نویسد، کیست.»

 

۴. با استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسان شرکت با همکاران ارتباط برقرار کنید.

گذشته از آن که افکار و دستاوردهای خود را در بلاگ می‌نویسید، پیشنهاد می‌شود که در سیستم پیام‌رسانی مستقیم شرکت فعالیت و مشارکت کنید. کانال‌های رسمی و غیررسمی ارتباطی می‌توانند موجب دیده شدن شما شوند.

تجربه شخص ششم: «من در کانال‌های ارتباطی تیم خود مشارکت می‌کنم. گاهی عکس‌هایی از سگم می‌فرستم و یا به حل مشکل افراد کمک می‌کنم. با این روش به هم‌تیمی‌هایم اطمینان می‌دهم که حضور دارم و از آن‌ها حمایت می‌کنم، حتی با آن‌که در دفتر حضور فیزیکی ندارم.»

تجربه شخص هفتم: «نقش پیام‌رسان‌های داخلی شرکت در طول دورکاری بسیار برجسته است. ما جلسات روزانه خود را با این روش برگزار می‌کنیم و گزارش‌های کاری و اولویت‌ها را با یکدیگر مطرح می‌نماییم. این جلسات آنلاین کمک می‌کند در جریان کارهای تیمی و برنامه‌های آینده قرار بگیریم.»

 

۵. موفقیت‌ها و شکست‌ها را با تیم خود به اشتراک بگذارید.

گذشته از به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در نقشی که آن را اجرا می‌کنید، حتما می‌خواهید که مدیر و همکاران خود را نسبت به کارهایی که انجام می‌دهید آگاه کنید. وقتی در شرکت نیستید، ممکن است دستاوردهای بزرگ و کوچک شما به چشم نیاید و یا مدیرتان متوجه نشود که چقدر از شکست‌هایتان درس گرفته‌اید. برای آن‌که مطمئن شوید تیم و مدیرتان در جریان کار شما هستند باید مرتباً آن‌ها را در جریان پیشرفت‌های کاری خود قرار دهید. وقتی از پیروزی‌های خود در کار به مدیر خود اطلاع می‌دهید، او را خوشحال می‌کنید و وقتی شکست‌ها را مطرح می‌کنید، او را در جریان نقاطی که در آن نیاز به رشد دارید می‌گذارید. این مورد یکی از چیزهایی است که از طریق آن می‌توانید بازدهی در دورکاری خود را افزایش دهید.

در کالج تپسل بخوانید!  به چه محتوایی، محتوای ارزشمند می‌گوییم؟

 

۶. در صورت امکان به دفتر کارتان سر بزنید.

اگر فرصتی دارید که می‌توانید به محل کار مراجعه کنید، از آن فرصت استفاده نمایید. این بازدید فرصت ارتباط نزدیک با همکاران را برای شما فراهم می‌کند.

تجربه شخص هشتم: «مدیرم به من این امکان را داد تا مدتی در شرکت کار کنم و از نزدیک با تیم‌های بازاریابی، وبلاگ‌نویسی و پشتیبانی همکاری کنم. من از این موقعیت برای معرفی خودم به تیم‌هایی که با آن‌ها همکاری مستقیم نداشتم، استفاده کردم و با کارهایی که انجام می‌دهند بیشتر آشنا شدم.»

 

۷. در خلال تماس‌های ویدئویی تیم، در بحث‌ها شرکت کنید.

علاوه بر تلاش‌هایتان برای شرکت در برنامه‌های گروهی و جلسات تک به تک و نوشتن بلاگ، فراموش نکنید که از جلسات تیمی که از پیش برنامه‌ریزی شده به عنوان راهی برای نشان دادن خود استفاده کنید.

تجربه شخص نهم: «در طول هر جلسه‌ای که آنلاین برگزار می‌شد، سعی می‌کردم دست‌کم با یک پرسش با افراد ارتباط برقرار کنم. یا اگر تمامی افراد حاضر در جلسه خود را معرفی نکردند از آن‌ها بخواهم که خود را معرفی کنند یا دوربین را طوری تنظیم نمایند که بتوانم همه را ببینم و ارتباط برقرار کنم.»

تجربه شخص دهم: «من در جلسات هفتگی با پیش کشیدن یک مبحث یا ارائه دیدگاه خود درباره بحث خود را از منطقه امن خارج کرده و در جمع شرکت می‌کنم.»

تجربه شخص یازدهم: «من سعی می‌کنم در جلسات با شروع اظهار نظر درباره موضوعی سرگرم‌کننده خارج از موضوع کاری ارتباط خوبی با افراد برقرار کنم.»

 

افزایش بازدهی در دورکاری 

افزایش بازدهی در دورکاری

فرض معمول این است که بازدهی در دورکاری نسبت به بازدهی کارمندان مستقر در دفتر کاری کمتر است اما این فرضیه در موارد بسیاری نقض شده است. برای این منظور می‌توانید نکاتی را رعایت کنید. رعایت نکات زیر، بازدهی در دورکاری را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد:

  • مکان راحتی برای کار ایجاد کنید

اگر ساعت‌های متمادی بر روی یک صندلی ناراحت بنشینید و کار کنید، به‌زودی دچار دردهای جسمانی و خستگی مفرط خواهید شد. سعی کنید میز و صندلی راحتی برای کار فراهم کنید و در میان روز حرکات کششی انجام دهید.

  • برای کار مرز و محدوده ایجاد کنید

مطالعات نشان می‌دهند که کار کردن از خانه به برنامه‌ریزی نیاز دارد. هر کسی به تمدید نیرو و انرژی نیاز دارد. گاهی باید از محیط کار دور شوید، قدم بزنید یا تفریح کنید. ایجاد مرز بین محیط کاری و غیر کاری و زمان‌بندی درست و در نظر گرفتن زمانی برای استراحت و دوری از کار، میزان بازدهی شما را در ساعاتی که برای کار مشخص کردید بالا می‌برد.

  • ارتباطات خود را حفظ کنید

برای مرتبط ماندن با محل کار باید تعامل ایجاد شود. بهتر است مدیرها این روابط را تسهیل و تنظیم کنند. مثلا می‌توان به‌وسیله پیام‌های متنی و یا تصویری و ابزاری نظیر آن‌ها این کار را انجام داد. اهمیت ابزار را نحوه استفاده از آن‌ها تعیین می‌کند. اطمینان حاصل کنید که از تکنولوژی به منظور تداوم ارتباطات استفاده می‌کنید. کار کردن به صورت تنها و از راه دور به این معنا نیست که نمی‌توان ارتباطات را حفظ کرد.

 

اجتناب از عادت‌های بد در دورکاری 

عادت های بد در دورکاری

احساسات، داده‌هایی هستند که وقتی سخت کار می‌کنید و دیگر بازدهی خوبی ندارید به شما هشدار می‌دهند و از همین رو باید به آن‌ها توجه کنید. بنابراین اگر احساس خستگی، استرس، شرم و غم، ترس یا ناامنی می‌کنید، باید به آن‌ها اهمیت دهید. البته ایراد کار از خانه می‌تواند این باشد که این محرک‌ها پنهان بمانند و یا «عادی» تلقی شوند.

به عنوان مثال چند مشکل کار از خانه که ممکن است علاوه بر تاثیر روی بازدهی در دورکاری، بر سلامت روان شما تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • در دسترس بودن ۲۴ ساعته در کل طول هفته
  • استراحت نکردن
  • ترس از دیدگاه‌هایی نسبت به تنبل بودن آن‌ها
  • کم‌خوابی
  • چک کردن کارها با موبایل؛ پیش از خواب
  • ریفرش کردن ایمیل کاری پیش از خواب
  • غذا خوردن کنار کامپیوترتان
  • عدم دیدار با دوستان یا خانواده
  • فرستادن «فقط یک ایمیل دیگر» درست پیش از اتمام کار روزانه
  • موافقت با برقراری تماس کاری در زمان‌های نامناسب برای این کار، با هدف راضی نگه داشتن افراد از خود

و کارهایی دیگری که انجام می‌دهیم زیرا فکر می‌کنیم که «باید» انجام دهیم.

 

آمار دورکاری در سال ۲۰۲۰ 

آمار دورکاری در سال 2020

میزان نیروی کار از راه دور

  • در آمریکا ۴.۷ میلیون کارمند (۳.۴٪ از نیروی کار) دست‌کم نیمی از هفته را از خانه کار می‌کنند.
  • تقریبا ۶۲٪ از کارکنان ۲۲ تا ۶۵ ساله می‌گویند که دست‌کم گاهی اوقات دورکاری می‌کنند.
  • ۴۴٪ از کارمندان می‌گویند بخشی از تیم آن‌ها به‌طور تمام‌وقت دورکار هستند.
  • درحالی‌که ۳۰٪ از افراد گزارش داده‌اند که به‌طور تمام‌وقت دورکاری می‌کنند، ۱۸٪ افراد ۱ تا ۳ بار در هفته از راه دور کار را پیش می‌برند.

نوع مشاغل کارکنانِ دورکار

  • ۱۸٪ از مدیران اجرایی بیشتر از راه دور کار می‌کنند تا در محل کار.
  • نوع کار ۳۵٪ از کسانی که دورکاری می‌کنند، فردی است.
  • ۳۰٪ از افراد گزارش می‌دهند که برای شرکتی کار می‌کنند که تمامی کارکنانش دورکار هستند.
  • ۴۶٪ از کارکنان C-suite دست‌کم به‌صورت پاره‌وقت دورکاری می‌کنند.
  • کارمندان تازه‌وارد به یک شرکت ممکن است کمتر دورکاری کنند. حدود ۷۵٪ از کارکنانی که در محل کار هستند، کمتر از یک سال در سمت خود مشغول بوده‌اند.
در کالج تپسل بخوانید!  چگونه می‌توان از تبلیغات ویدئویی کافه بازار برای افزایش آگاهی از برند استفاده کرد؟

رشد دورکاری

  • از سال ۲۰۱۰ به بعد تعداد افرادی که دست‌کم یک بار در هفته دورکاری می‌کنند ۴۰۰٪ افزایش یافت.
  • ۴۲٪ از کارمندانی که امکان دورکاری دارند، برای ۵ سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند که بیشتر از راه دور کار کنند.
  • ارتباط کاری از راه دور، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تا ۲۲٪ افزایش یافت.
  • اگر امکانش فراهم بود، ۹۹٪ از افراد دست‌کم به‌طور پاره‌وقت برای باقی‌مانده دوران کاری خود، دورکاری را انتخاب می‌کردند.
  • بیش از نصف کارمندانی که به‌طور تمام‌وقت در محل کار حضور دارند، دوست دارند دورکاری کنند.
  • ۹۵٪ از مردم دوستان و فامیل‌های خود را به دورکاری تشویق می‌کنند.

استخدام و ماندگاری در شغل

  • ۷۲٪ از افراد حرفه‌ای و بااستعداد موافقند که انعطاف‌پذیری در کار (که دورکاری شامل آن می‌شود) برای آینده استخدام‌ها و منابع انسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها عامل بسیار مهمی خواهد بود.
  • ۸۳٪ از کارمندان، چه دورکار و چه در محل، می‌گویند که فرصت‌های دورکاری باعث می‌شود آن‌ها در کار خود احساس شادی بیشتری داشته باشند.
  • ۴۰٪ از افراد می‌گویند که امکان داشتن انعطاف در برنامه شغلی، بهترین گزینه موجود در دورکاری است.
  • ۸۱٪ از کارکنان می‌گویند اگر محل کارشان امکان دورکاری داشته باشد بیشتر تمایل دارند که آنجا را به متقاضیان شغلی معرفی کنند.
  • ۷۴٪ از کارمندان می‌گویند اگر امکان دورکاری داشته باشند کمتر احتمال دارد که شغل خود را ترک کنند.

بازدهی و رفتارهای کارکنان دورکار

  • ۷۷٪ از کارمندان اعتقاد دارند که بازدهی در دورکاری بیشتر است.
  • ۷۶٪ از افراد ترجیح می‌دهند زمانی که به تمرکز بر روی پروژه خود نیاز دارند، به‌کلی از حضور در محل کار پرهیز کنند.
  • ۲۳٪ از کارمندان دورکار می‌گویند در زمان دورکاری نسبت به زمانی که در محل کار هستند، ساعات بیشتری کار می‌کنند.
  • ۵۳٪ از کارمندان دورکار می‌گویند در دورکاری نسبت به زمانی که در محل کار حضور می‌یابند، کمتر احتمال دارد که مرخصی بگیرند.
  • ۴۳٪ از دورکارها ۳ هفته یا کمتر از آن را در سال به تعطیلات (با حقوق) می‌روند.
  • کسانی که شغل‌های بسیار پیچیده‌ای دارند و کمتر نیاز دارند با سرمایه‌گذاران و مدیران در ارتباط باشند، وقتی دورکارند بازدهی بیشتری دارند.
  • ایمیل، پیام‌رسان‌های آنلاین و ویدئوچت ابزار و روش‌های عمده ارتباطات در زمان دورکاری هستند.
  • اگرچه دورکاری به افراد اجازه می‌دهد از هرجایی کار کنند اما ۸۴٪‌ از دورکارها ترجیح می‌دهند از خانه کارشان را انجام دهند.

درآمد و مزایا در دورکاری

  • ۶۹٪ از نسل هزاره (millennial) مزایای دیگر را با ساعت کاری منعطف که در دورکاری ممکن می‌شود، مبادله می‌کنند.
  • ۷۵٪ از افراد می‌گویند اگر دورکاری را انتخاب کنند، شرکت‌های آن‌ها هزینه‌ای برای اینترنت تقبل نمی‌کند.
  • ۳۰٪ از دورکارها می‌گویند با این کار، سالانه ۵ هزار دلار صرفه‌جویی می‌کنند.
  • ۷۱٪ از شرکت‌ها برای کسانی که دورکارند هزینه عدم حضور فیزیکی در محل کار را جبران نمی‌کنند.
  • ارتباطات از راه دور در کار نیمه‌وقت، به‌طور میانگین سالانه ۱۱ هزار دلار برای کسب‌وکارها صرفه‌جویی در پی دارد.

چالش‌های دورکاری

  • بیش از نیمی از دورکارها می‌گویند نسبت به کارکنانی که در محل کار حضور دارند احساس دوری و قطع ارتباط می‌کنند.
  • ۲۲۲٪‌ از دورکارها می‌گویند تمام کردن کار، بزرگترین چالش آن‌هاست.
  • ۱۹٪ از دورکارها بزرگترین چالش خود را تنهایی می‌دانند.
  • علی‌رغم دریافت اطلاعات محرمانه تجاری در حین دورکاری، کمتر از نیمی از دورکارها آموزش‌های امنیتی مناسبی در رابطه با اینترنت کسب می‌کنند.

 

پیش‌برد کارها از راه دور ممکن است

انجام کارها از راه دور

وقتی از دور برای شرکت یا سازمانی کار می‌کنید، دیده شدن ممکن است چالش برانگیز باشد اما اگر خوب از عهده این کار بربیایید، می‌توانید موفقیت فوق‌العاده‌ای در کار خود به‌دست آورید. احتمالا یکی از بزرگترین ترس‌های افرادی که دورکاری می‌کنند، دیده نشدن و در نتیجه از دست دادن فرصت‌های شغلی است. با این‌حال، با کمی برنامه‌ریزی و تلاش آگاهانه و البته پیدا کردن شرکتی که فرهنگ درست دورکاری در آن رواج دارد، می‌توانید دیده شوید و موفقیت کسب کنید. اگر کارمند دورکار هستید، با استفاده از نکات گفته شده در این مطلب و برقراری ارتباط درست با همکاران خود در هر زمان ممکن، خود را به هدفتان نزدیک‌تر کنید.

هنگامی که فضای راحت و روال خاصی برای کار کردن ایجاد کردید و نسبت به حفظ ارتباط با دیگر کارکنان مطمئن شدید، تمام فرصت‌های موفقیت را برای خود فراهم کرده‌اید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا دیگر قدرت کار از خانه را کشف کرده‌اند؛ شما هم می‌توانید. وقتی راه‌های هوشمندانه و موثری برای دورکاری پیدا می‌کنید، دیگر بازدهی شغلی شما متاثر از نکات منفی انزوا نخواهد شد.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه دورکاری دارید و پس از شیوع ویروس کرونا، دورکاری را تجربه می‌کنید، حتماً نظرات و تجربه‌های خود را با ما و مخاطبان این مطلب به اشتراک بگذارید و بگویید از چه روش‌هایی برای افزایش بازدهی در دورکاری استفاده کرده‌اید؟

 

**آمارهای جهانی از سایت هاب‌اسپات گردآوری شده‌اند.
نظر دهید.

پرسش‌های رایج

چه مشاغلی قابلیت دورکاری دارند؟

برنامه‌نویس، صاحبان فروشگاه‌ اینترنتی، تولید کننده محتوا، متخصص سئو، مترجم، طراح گرافیک، نویسنده، متخصص منابع انسانی، بازاریاب تلفنی، طراح اپلیکیشن، مشاور، گوینده، طراح سایت و بسیاری از مشاغل دیگر امکان دورکاری در شغل خود را دارند.

ویژگی‌های مشاغل دورکاری چیست؟

زمان دلخواه انجام کار، عدم نیاز به تجهیزات فیزیکی گران قیمت (دفترکار، صندلی، میز و…)، عدم نیاز به مهارت و دانش تخصصی (البته شامل همه مشاغل این دسته نمی‌شود)، امکان انجام کار به صورت فردی، عدم مواجه با مشتری و کارفرما به صورت حضوری و… از ویژگی‌های مشاغل دورکاری است.

https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://www.zp-pdl.com zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/antidepressants-medicine-usa.html http://www.otc-certified-store.com/animal-health-medicine-europe.html https://www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php 1 займ без процентовзайм исправление кредитной историибеспроцентный займ между юридическим и физическим лицом займ под залог авто красноярскзайм деньга номер телефонавзять займ на qiwi кошелек

Sending
User Review
5 (2 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.