بازاریابان بازدیدکنندگان وبسایت، فرایندهای ورود به سیستم، سبد خرید و موارد دیگر را از طریق کوکیها ردیابی میکنند، اما اخیرا، کوکیها (فایلهای متنی کوچک با دادههای کوچک) در خطر واقعی قرار گرفتهاند. گوگل از پایان کوکیهای شخص ثالث در مرورگر کروم خود خبر داد و بسیاری از بازاریابان نگران این پیام هستند.
با این کار گوگل کوکیهای شخص ثالث را با ردیابی کاربر جدید جایگزین نمیکند و همچنین قصد دارد پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالث را حذف کند. برای سالهای سال، بازاریابان از کوکیها برای کارایی و بهرهوری استفاده میکردند؛ اما وقتی گوگل برنامه خود را برای حذف کوکیهای شخص ثالث از مرورگر کروم تا سال 2022 اعلام کرد این خبر برای بسیاری مانند یک شوک بود.
حفاظت از حریم خصوصی و ناشناس بودن دو دلیل اصلی گوگل برای انجام این کار است. گوگل میخواهد نتایجی را برای تبلیغکنندگان و بازاریابان ارائه دهد و در عینحال از دادههای مشتری محافظت کند.
اگر چه گوگل کروم اولین پلتفرمی نیست که از سیستم کوکیهای شخص ثالث خارج میشود، اما تأثیرگذارترین سیستم در این میان است زیرا بیش از 56 درصد از بازار مرورگرهای وب، یعنی نیمی از کل ترافیک جهانی را در اختیار دارد.
هنوز موضوع حذف کوکیهای شخص ثالث بهوسیله بازاریابان، شرکتهای فناوری تبلیغات و آژانسها بهخوبی مورد استقبال قرار نگرفته است. همچنین مدیران ارشد و مدیران ارشد مجموعهای از پاسخهای گنگ و بداهه در این رابطه ارائه کردند؛ اما سؤال اصلی این است که آیا واقعا بازاریابها باید از حذف کوکیهای شخص ثالث بترسند؟
حقیقت این است که تلاشهای گوگل کروم برای حفظ حریم خصوصی میتواند تأثیر قابلتوجهی بر دنیای بازاریابی داشته باشد. در این رابطه یک سیستم کوکی شخص ثالث بهسختی برای کسی آشنا خواهد بود و هیچ شخصیسازی تبلیغات یا کسب درآمد در صفحات وب وجود نخواهد داشت. این منجر به اختلال در کل اکوسیستم بازاریابی و تبلیغات خواهد شد.
باوجود همه این مشكلات چاره اصلی کار تغییر است و این میتواند بزرگترین رویارویی با این چالش ناخوشایند باشد. ما در مورد تغییر صحبت میکنیم آن هم تغییر قابل توجه در بازار مصرف. بهترین راه برای آماده شدن برای آن این است که تغییرپذیر باشیم.
آنچه روشن است این است که همیشه بازارها سریعتر از بازاریابی تغییر میکنند. تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که دوباره ترفند جدیدی کشف کنیم و بهعنوان یک برند مصرفکننده با هماندیشی فکری به حال این مسئله بکنیم. این کار درنهایت، میتواند جایگزینهای جدیدی پیدا کند و از طریق این تغییر، برندها و بازاریابان به کار خود ادامه دهند.
در اینجا چند حقیقت پشت تغییر کوکی وجود دارد که بازاریابان باید بدانند:
این تغییر میتواند یک نقطه عطف واقعی در دنیای تبلیغات باشد. اگرچه آینده یک امر پیشبینینشده است اما میدانیم که یک تغییر قابل توجه در راه است. تنظیم دقیق استراتژی و تنظیم آن بدون کوکیها سخت است اما غیرممکن نیست.
در اینجا چند راهکار و نکته مهم وجود دارد که پس از حذف کوکیها میتوان از آن استفاده کرد و از رقبا پیشی گرفت.
در دنیای بدون کوکی، سازماندهی دادههای شخص اول شما کلید اصلی موفقیت است. همانطور که قبلا بحث شد، اطلاعات شخص اول مانند گنجی است که میتوانید از مخاطبان خود بیرون بیاورید. بسیاری از برندها از قبل همین هدف را دنبال کردهاند و دادههای زیادی را از مخاطبین کشف کردهاند. توسعه راههای خلاقانه جدید برای سرمایهگذاری در استراتژی دادههای اول بسیار مهم است.
برای هدف قرار دادن مخاطبان خود بدون اتکا به کوکیهای شخص ثالث، میتوانید دادهها را مطابق با GDPR جمعآوری کنید. این کار به شما کمک میکند تا با کمک دادههای کاربر بخشبندی شده، جریانهای درآمد جدیدی ایجاد کنید. پلتفرمهایی مانند CRMها، C.D.P.s (پلتفرم دادههای مشتری) و سیستمهای صورتحساب برای این منظور بهترین هستند.
آمارهای اخیر توسط eMarketer اشاره میکند که 85٪ از بازاریابان ایالاتمتحده اظهار داشتند که بهبود استفاده از دادههای شخص اول آنها یک اولویت بزرگ است.
کاربران میخواهند که برندها و شرکتها نسبت به حریم خصوصی و دادههای آنها پاسخگوتر باشند. سعی کنید همیشه با اعتماد و اعتبار شروع به ساختن مخاطبان خود کنید. برای به دست آوردن مخاطبین جدید میتوانید شروع به جمعآوری مهمترین اطلاعات آنها کنید و از کشف و ضبط اطلاعات اضافی پرهیز کنید.
همه ما میدانیم که در سالهای اخیر تغییر بزرگی به سمت اتوماسیون بازاریابی صورت گرفته است و آمارها میگویند 92 درصد از سرمایهگذاریهای بازاریابی به سمت اتوماسیون میرود، این به کسبوکارها کمک میکند تا مشتریان خود را بهتر درک کنند و با اکثر رسانههای مرتبط به مخاطبان خود خدمات ارائه دهند. شما میتوانید در DMP (پلتفرمهای مدیریت دادهها) مخاطب بسازید و از غنیسازی مخاطب اطمینان حاصل کنید. با قدرت فعالسازی محتوا و رسانه، میتوانید از صفر شروع کنید و در نهایت دادههای بسیار ارزشمندی را بسازید.
هیچ جادویی برای ایجاد یک مخاطب وفادار وجود ندارد. تنها کاری که میتوانید انجام دهید این است که استراتژی خود را دوباره بررسی کنید و دادههای مصرفکننده را مدیریت و تجزیهوتحلیل کنید.
در دنیایی پر از محتوای رقیق و گنگ، با شفاف بودن برای مشتریان خود متمایز ظاهر شوید. شما میتوانید با صادق بودن در چشم مخاطبان خود بر موانع زیادی غلبه کنید. همچنین، میتوانید دادههای آنها را که برای ایجاد اعتماد و قابلیت اطمینان از آنها استفاده میکنید، به اشتراک بگذارید این باعث افزایش روابط بین برند و مخاطبان شما میشود.
کسب دانش در مورد اینکه چگونه دادههای جمعآوریشده میتواند بر استراتژیهای بازاریابی جدید شما تأثیر بگذارد، ضروری است.
تأثیر استهلاک کوکی میتواند به شما کمک کند راهحلهای فنی متعددی را دنبال کنید. حتی برای کانالهای مختلف مانند فیسبوک، گوگل؛ به شما امکان میدهد ایدههای جدید را طوفان فکری کنید.
همانطور که میتوانید حدس بزنید، گوگل و فیسبوک قصد ندارند فرصتهای درآمدی آینده خود را با این تغییر کوکی جدید محدود کنند. اگر راهحلهای فنی متعددی را امتحان میکنید، امکان دارد به روشها و ترفندهای بسیار مهی دست یابید.
برای ایمن نگهداشتن برند خود از هر نوع عواقب قانونی، به استراتژیهای اساسی بازگردید. از تبلیغات بیشازحد هدفمند، تبلیغات PPC و طوفان فکری استفاده کنید که چگونه میتوانید بدون کوکی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.
ما در حال ورود به دنیای خصوصی هستیم که در آن خواستهها و رضایت مشتری در درجه اول اهمیت قرار دارد. از درخواست رضایت تا ایجاد کمپینهای جدید، ضروری است که تجربه مشتری را همیشه در ذهن خود نگه دارید و به آن توجه کنید.
تجربه مشتری نقش متفاوتی در اهرم برند شما دارد. این کار میتواند به شما کمک کند تا مخاطبان آینده خود را ارزیابی کنید و نقاط تماس متفاوتی را تعریف کنید.
آرزوی بهترین بودن از نظر مشتری برای همه برندها و شرکتها وجود دارد. مهم نیست که استراتژیهای جدید و کمپینهایی که راهاندازی میکنید چقدر مورد استقبال قرار میگیرند مهمتر از آن ایجاد یک محیط مقیاسپذیر است که نیازهای مشتری شما را برآورده میکند و محتوا را با اهداف مصرفکننده هماهنگ میکند.
تلاش برای ایجاد یک اکوسیستم رضایتبخش برای مصرفکننده میتواند در آینده بسیار چالشبرانگیز باشد. بهعنوان بازاریاب، ما همیشه به دنبال بازگشت سرمایه مثبت هستیم و راه طبیعی برای دستیابی به آن، داشتن یک رابطه سالم با مخاطبان است.
اعتماد و قابلیت اطمینان میتواند بر هر چالشی هم برای برندها و هم برای مصرفکنندگان غلبه کند و نتیجه آن اکوسیستمی خواهد بود که به همه مصرفکنندگان، بازاریابان و تبلیغکنندگان خدمت میکند.
سؤالات متداول:
آیا حذف کوکیهای شخص ثالث به معنی شکت برای بازاریابان است؟
خیر بههیچعنوان، اگرچه کوکیها دادههای ارزشمندی از مخاطبین بهجای میگذارند اما نبود آنها به معنی این نیست که دست بازاریابان خالی میماند، روشهای بسیار دیگری وجود دارند و در آینده کشف خواهند شد که جای خالی کوکیها را پر کنند.
آیا گوگل جایگزینی برای کوکیها تعریف کرده است؟
بله در قدم اول گوگل Privacy Sandbox را معرفی کرده که بهجای تمرکز روی یک مخاطب خاص روی گروهی از مخاطبین کار میکند. احتمالاً در آینده ابزارهای دیگری نیز به وجود بیایند.