در میان هیجانات این روزها در مورد ChatGPT، مارکترها همچنان سوالاتی در مورد این تکنولوژی دارند.
در حالی که مایکروسافت و گوگل در حال رقابت برای ادغام موج بعدی زبان هوش مصنوعی در موتورهای جستجوی مربوط به خود هستند، این فشار آژانسها را با پرسشهایی مواجه کرده است درباره اینکه این سرویسهای جدید که بر پایه مکالمه هستند، برای نحوه ارائه تبلیغات چه معنایی خواهند داشت؟
سیستمهای هوش مصنوعی، به اصطلاح مدل زبانی بزرگ مانند ChatGPT، میتوانند راهی تعاملی برای دسترسی به اطلاعات در وب به کاربران ارائه دهند. اما اینکه چگونه مایکروسافت و گوگل به دنبال کسب درآمد از سرمایهگذاریهای هنگفت خود در این فناوری هستند، تاکنون برای خریداران تبلیغات نامشخص است.
طبق آنچه که تبلیغ کنندگان در پلتفرم فعلی Bing AI دیده اند، به نظر میرسد مایکروسافت تبلیغات را در قالب لینکهایی در انتهای پاسخ به یک کوئری در نظر گرفته است. در این حین، خریداران میگویند که گوگل جزئیاتی در مورد نحوه عملکرد تبلیغات در هوش مصنوعی Bard خود، فاش نکرده است.
اما در مورد اینکه چگونه کسب درآمد از طریق این رباتهای چت و فعالیت آنها امکان پذیر است، نگرانیهایی وجود دارد. آیا استراتژیهای کسب درآمد و تبلیغات در این چتباتها موثر است؟ آیا احتمال اینکه همانند تلاشهای گذشته برای ابداع روشی برای بهبود تجربه جستجو، این فناوری هم شکست بخورد وجود دارد؟
سم تاملینسون، معاون اجرایی آژانس تبلیغاتی Warschawski میگوید: «من بیشتر در مورد پتانسیل ChatGPT برای ایجاد اختلال معنادار در تبلیغات تردید دارم.»
فرمت و قالب تبلیغات پیشنهادی مایکروسافت(لینکی در انتهای متن پاسخ داده شده توسط چتبات)، بازاریابان را متقاعد نمیکند.
آرون لوی، معاون جستجوی پولی آژانس عملکرد Tinuiti گفت: «مشخص نیست در چه نقطهای از مکالمه ممکن است یک تبلیغ ارائه شود». با توجه به اینکه این قالب مکالمهای نسبت به جستجوی ساده یک کوئری، پیچیدهتر است، احتمالاً هر چت ایمپرشن کمتری خواهد داشت، در نتیجه قیمت گذاری این تبلیغات نیز نامشخص است.
بازاریابان همچنین میتوانند راههای دیگری را برای تبلیغات در پلتفرم جستجوی مبتنی بر چت هوش مصنوعی شوند. مایکل کوهن، معاون رسانه عملکرد در Horizon Media، گفت: «چتبات بینگ میتواند شامل لینکهایی باشد که به صفحه نتایج جستجوهای مربوطه بینگ میروند، جایی که تبلیغات به کاربران نمایش داده میشود.» این تکنیک که به عنوان آربیتراژ جستجو شناخته میشود، توسط Ask.com و Yellow Pages نیز استفاده شده است.
اما استفاده از قالبهای تبلیغاتی مشابه آنچه در حال حاضر در دسترس است، فرصتی از دست رفته است.