در هفته پایانی اردیبهشتماه ۱۴۰۱، کارگزاری مفید همایش یک روزهای را در رابطه با موضوع هوش مصنوعی و علوم داده در مرکز بینالمللی همایشهای صداوسیما برگزار نمود. سخنرانان این رویداد به ترتیب علی الهی، مدیر واحد هوش مصنوعی تپسی، دکتر عباس حسینی، همبنیانگذار شرکت تپسل، دامون نشتاعلی، مدیرعامل شرکت هومن ژن پارس، علی زارعزاده مدیر تیم هوش مصنوعی کارگزاری مفید، پیام اسفندیاری مدیر ارشد بلوبانک، مرضیه طاحایی، محقق حوزه یادگیری عمیق شرکت هواوی و محمد شکوهی یکتا، دانشمند ارشد مایکروسافت و استاد دانشگاه استنفورد که به صورت آنلاین در نشست حضور پیدا کرد، بودند.
بسیاری از افرادی که در این رویداد حضور داشتند در حوزه هوش مصنوعی فعالیت میکنند. این افراد پیشرفت هوش مصنوعی را وابسته به صرف زمان میدانند و میگویند باید دادههای با کیفیت را بهطور دقیق جمعآوری کرد. آنها اعتقاد دارند هوش مصنوعی در شرایطی پیشرفت میکند که در جریان تعامل بیشتر و موثرتر بین دانشگاه و صنعت، دادههای باکیفتی ایجاد شده و به کار گرفته شود.
در این همایش دکتر عباس حسینی با تکیه بر دانش آکادمیک و تجربه شغلی در حوزه هوش مصنوعی بر لزوم استفاده از دادههای موجود بهجای استفاده از مدلهای پیچیده تاکید داشتند. ایشان تبلیغات سنتی را موجب هدررفت سرمایه و انرژی دانستند و در بخشی از صحبتهایشان گفتند: «در تبلیغات سنتی به رسانههای خاصی مثل بیلبوردها وابستگی وجود دارد. اصلیترین چالش در تبلیغات سنتی هدررفت سرمایه و منابع است بدون آنکه برآورد خاصی از میزان آن وجود داشته باشد. اندازهگیری آوردهها یا هزینهها و در واقع بررسی به صرفه بودن مسیر انتخاب شده، تقریبا در این نوع از تبلیغات غیر ممکن است.»
دکتر حسینی به این موضوع اشاره کردند که برای آنکه یک تبلیغ مطابق با خواسته سفارشدهنده نمایش داده شود مسیر زیادی طی میشود. ایشان درباره تجربه استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات تپسل اینگونه صحبت کردند: «در تپسل، با استفاده از هوش مصنوعی به سه روش برای حل چالشهای حاکم رسیدیم که مدل اول «راه حل ساده» نام دارد که بنا دارم بیشتر روی این روش تاکید کنم. در این روش هوش مصنوعی حافظهمحور عمل میکند، تفسیرپذیری بالایی وجود دارد اما کامپیوتر در این روش نمیتواند تولیدکننده یا پیشگو باشد تا موقعیتهای پیش نیامده را هم مدیریت کند. مدلهای دیگری هم در تپسل مورد بررسی و ارائه قرار میگیرد و آزمون و خطاهای بسیاری انجام شده و میشود اما من فکر میکنم دادهها مهمترین بخش در همه مدلهای موجود هستند.»
دکتر حسینی در تکمیل صحبتهای خود گفت: «در صورتی میتوانیم بگوییم یک شرکت از هوش مصنوعی استفاده میکند که به همه این فاکتورها توجه کرده باشد. در همین راستا، تیمی که هوش مصنوعی را در تپسل توسعه میدهد برای رسیدن به مدل کنونی و برای اینکه بتواند روزانه یک میلیارد «ایمپرشن» را مدیریت کند، ۵ نسل هوش مصنوعی را طراحی و به روزرسانی کرده است.»
عموم شرکتکنندگان دانشجویان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه صنعت بودند. در پایان این رویداد، یک پنل تخصصی تشکیل شد تا سخنرانان، پاسخگوی سوالات شرکتکنندگان باشند. در جریان این پرسش و پاسخ ایدههایی جذاب و کاربردی در رابطه با حدف شکاف بین فضای دانشگاهی و بازار کار بهدست آمد.