همراه با سال جدید، فرصتهای جدیدی برای تغییر استراتژی و آزمایش مسیرهای جایگزین به وجود میآید که میتواند به شما کمک کند تا فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی خود را به حداکثر برسانید.
و با توجه به اینکه الگوهای تعاملی همیشه در حال تغییر هستند، مهم است که از آخرین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال جدید مطلع شوید تا با افراد در جایی که به صورت جدی فعالیت میکنند و با پیامهایی که در راستای استراتژیهای شما هستند تعامل داشته باشید.
برای کمک به این امر، در ادامه مروری سریع از پنج ترند کلیدی ارائه شده است که میتواند در برنامه ریزی سال ۲۰۲۴ به شما کمک کند:
احتمالا بارها این موضوع را شنیده و خواندهاید که ویدیوو در واقع ویدیو مارکتینگ فرمی محبوب و کارساز در استراتژیهای بازاریابی است؛ اما باید در برنامه مارکتینگ سال ۲۰۲۴ خود، استفاده از ویدیوهای کوتاه را تجربه کنید.
استفاده از ویدئوی کوتاه به سرعت در یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و اسنپ چت در حال رشد است و همچنان ابزار اصلی تعامل در TikTok محسوب میشود. X همچنین به دنبال این است که محتوای ویدیویی بیشتری را به فیدهای کاربران خود وارد کند.
بسیاری از مشاغلی که روی محتوای ویدیویی کوتاه سرمایه گذاری کردهاند، از مزایای آگاهی از برند قابل توجهی که این روش به همراه داره برخوردار شدهاند.
البته که در تولید محتوای کوتاه و جذاب هم چالشهایی نهفته است، که همیشه آنقدرها هم آسان نیست، اما منابع خوبی نیز برای کمک به شما وجود دارد، از جمله فهرست تبلیغات برتر TikTok، که بهترین محتوای تبلیغاتی از نظر عملکرد را معرفی کرده است.
علاوه بر این، خود پلتفرمها نیز در حال توسعه ابزارهای جدیدی هستند تا ساخت ویدیوهای کوتاه را برای برندها آسانتر کنند، از جمله ابزارهای هوش مصنوعی مولد که میتوانند کلیپهای ویدیویی را بر اساس پرامپتهای متنی بسازند.
میتوانید محتوای ویدیویی خود را در پلتفرمهای مختلف بازنشر کنید تا بازگشت سرمایه را به حداکثر برسانید، و هرچه بیشتر آزمایش کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
یک روند کلیدی که از سه سال گذشته در حال اجراست، اشتراک گذاری محتوا در گروهها و چتهای خصوصی به جای پست کردن آنها در فید و به صورت عمومی بوده است.
دلایل این امر متنوع است. عواقب پستهایی که در گذشته منتشر شدهاند باعث نگرانیهای زیادی برای کاربران پر مخاطب و آنچه که به اشتراک میگذارند شده است. همچنین تقسیم بندی و رویکرد مسائل سیاسی، اجتماعی و … باعث شده است که افراد علاقهای به اشتراکگذاری نظرات و بینشهای شخصی خود نداشته باشند و بسیاری از کاربران فقط مسائل و اتفاقات رندوم و بیاهمیت را منتشر میکنند و در واقع در پروفایل آنها هایلایتهایی از نکات مبهم و روزانه به وفور دیده میشود.
به این ترتیب، تعامل در فضای دیجیتال در حال تغییر است و افراد بیشتری به صورت خصوصی محتوای خود را به اشتراک میگذارند که این امر ترکینگ را برای برندها بسیار سختتر کرده است و نفوذ آن میتواند به همان اندازه چالش برانگیز باشد.
اما برندهای مورد اعتماد که به حریم خصوصی افراد احترام میگذارند، میتوانند از پیامهای خصوصی به عنوان یک کانال ارتباطی ارزشمند استفاده کنند. اگر به صندوق ورودی مشتریان بالقوه دسترسی داشته باشید، یک کانال تبلیغاتی کلیدی در اختیار دارید که نرخ خوانده شدن پیامها در آن بالا است و آگاهی از برند و میزان تعامل را بهبود میبخشد.
طبق آمار، استفاده از X به عنوان یک گزینه تبلیغاتی در حال کاهش است. شاید برای برخی از برندهای خاص این موضوع صدق نکند که دلیل آن میتواند این باشد که رقابت در این پلتفرم کاهش یافته؛ اما به طور کلی بازیکنان بزرگ حضور خود را در X کاهش دادهاند و اکثر برندها، احتمالا در سال ۲۰۲۴ در استراتژی X خود تجدید نظر خواهند کرد.
در نتیجه، ممکن است امتحان کردن برخی پلتفرمهای اجتماعی کوچکتر و خاصتر و مشاهده نتایج، ارزشمند باشد؛ Reddit به اصلاح گزینههای تبلیغاتی خود ادامه میدهد، Pinterest بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که کانورژن خرید در آنها بالا است، Snapchat همچنان یک پلتفرم ارتباطی مهم بین جوانان است.
همچنین ممکن است استفاده از Threads هم خالی از لطف نباشد. درست است که هنوز برنامه تبلیغات ندارد، اما همچنان میتواند به عنوان یک روش افزایش آگاهی از برند ارگانیک ارزشمند باشد.
همچین در لینکدین شاهد فعالیت بیشتری هستیم و اگر برنامه انعطاف پذیری برای استراتژیهای خود دارید میتوانید این پلتفرمهای جایگزین را نیز امتحان کنید.
قطعا نمیتوان جایگاه هوش مصنوعی در بین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال جدید را نادیده گرفت. اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی جایگزین کاملی برای انجام تمام کارها نیست، اما به طور کلی برای پیشبرد کارها مفید هستند.
هوش مصنوعی مولد آمده است که بماند، به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و به بخش بزرگی از بسیاری از فعالیتهای کاری و فرآیندهای تجاری تبدیل خواهد شد. به این ترتیب، شما باید آن را درک کنید از مزایای آن در برنامههای مارکتینگ خود استفاده کنید.
هوش مصنوعی مولد در حال گسترش به حوزههای بیشتری از جمله تولید تصویر و صدا است و امسال شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در هر دو زمینه خواهیم بود.
با این حال، هسته اساسی هر پروژهای خلاقیت است و ارائه مفاهیم جذاب هنوز چیزی است که ماشینها نمیتوانند به طور مداوم آن را بازآفرینی کنند. در واقع، هوش مصنوعی مولد ذاتا مبتنی بر هر نمونهای است که در دادههای آموزشی آن تعبیه شده است، بنابراین تنها میتواند خروجیهایی را ارائه دهد که مشابه موارد قبلی باشد.
نحوه عملکرد سیستمهای هوش مصنوعی را بیاموزید، ابزارهای مختلف ارائه شده و تکامل آنها را درک کنید، و روشهای اعمال آنها در فرآیندهای خود را یاد بگیرید.
برای شروع میتوانید از دورههای مختلف هوش مصنوعی LinkedIn Learning استفاده کنید که برخی از آنها به صورت رایگان در دسترس هستند.
گام بعدی تعامل دیجیتال در محیطهایی است که به طور فزایندهای فراگیر میشوند، مانند AR، VR و متاورس.
درست است که متا خیلی زود آینده خود را روی متاورس شرط بندی کرده، اما نمیتوان نادیده گرفت به سرعت به سمت این فضا در حرکت هستیم.
این روزها بچهها تمام وقت خود را در دنیای بازیهایی مانند Fortnite، Minecraft و Roblox میگذرانند، جایی که میتوانند با هم معاشرت، تعامل کنند. این مساله به شیوه تعامل گستردهتر در آینده اشاره میکند که در نهایت شامل تعامل حرفهای نیز میشود.
به عنوان مثال، ابزار workplace فیسبوک اکنون بیش از ۷ میلیون کاربر پولی دارد. تقریبا هر کسبوکاری ابزار مخصوص به خود را برای ارتباط بین کارمندان و فعالیتهای آنها دارد که بر اساس رابط کاربری شبکههای اجتماعی است. این ابزارها از ترندهای تعامل بین جوانان سرچشمه میگیرند، و با افزایش سن این کاربران، به در چارچوبی منطقی توسعه یافته و به گزینهای برای فعالیتهای تجاری تبدیل شده است.
این روندها نشاندهنده تحولی در آینده هستند و با توجه به اینکه نسل بعدی پوشیدنیهای AR نیز به زودی وارد بازار میشوند، انقلابی قابل توجه رخ خواهد داد.
با در نظر گرفتن این موضوع درک آخرین ابزارهای AR ارائه شده و یادگیری ایجاد نسخههای دیجیتال و سه بعدی محصولات خود به منظور ایجاد حضور در این فضاهای جدید، ارزش وقت گذاشتن دارد.
طیفی از ترندهای نوظهور در فضای بازاریابی دیجیتال وجود دارد پس برای اینکه در بالاترین سطح بمانید و از بازی عقب نیفتید، مهم است که این ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال جدید را شناخته و از آنها به بهترین نحو استفاده کنید.