وقتی در مسیر یادگیری هستیم، بیبرو برگرد، اشتباه هم میکنیم. در واقع، اگر اشتباه نکنیم یعنی هرگز چیز تازهای یاد نگرفتهایم. نکته مهم و چیزی که باعث میشود این اشتباه کردنها شکل و شمایلی مثبت به خود بگیرند این است که هر بار یک اشتباه جدید را مرتکب شویم.
وگرنه، تکرار کردن اشتباههای قدیمی، چیزی جز درجا زدن به شمار نمیرود. در این گفتار به سراغ اشتباههای رایج در نوشتن «Ad Copy» گوگل میرویم. اگر از تبلیغات گوگل، آنطور که باید و شاید نتیجه نمیگیرید، حتما تا انتهای این ماجرا با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم خیلی صاف و پوست کنده به سراغ «Ad Copy» برویم و آن را تعریف کنیم میگوییم: ««Ad Copy» همان متن تبلیغاتی ما است.» اگر در گوگل یک کوئری را سرچ کنید با تعدادی نتیجه روبهرو میشوید که به احتمال زیاد در میان آنها چشمتان به چند تبلیغ هم میافتد.
در کنار نتیجههایی که تبلیغ هستند یک «AD» زده شده است. معمولا چنین نتایجی از یک عنوان، توضیحی کوتاه اما جذاب و حتی اطلاعات تماس، تشکیل شدهاند. ترکیبی که شاهد آن هستید، همان «Ad Copy» گوگل است.
متنهای تبلیغاتی، دروازه ورود کاربران به وبسایت ما هستند. کاربرها با دیدن این متنها با ما ارتباط برقرار میکنند، وارد سایت میشوند و اکشن مورد نظر ما را – مثلا خرید محصولات یا خدمات – انجام میدهند. با این حساب، نقش آن متن تبلیغاتی که در خط مقدم ایستاده است و در میان نتایج دلفریب دیگر سایتها، جانفشانی میکند بسیار مهم و پررنگ است.
اگر واژههای این متن، زور چندانی نداشته باشند، نمیتوانند از پس توقع کاربران بربیایند و فرصتی برای قاپیدن حواس آنها پیدا نمیکنند.
گذشته از این، تنها هدف ما افزایش نرخ کلیک نیست. ما میخواهیم نرخ تبدیلمان افزایش پیدا کند. بنابراین، آشنا شدن با اشتباههای رایجی که کاربران را از سایت ما فراری میدهند میتواند بسیار راهگشا باشد. اما آن اشتباهها چه هستند؟ بیایید سری به آنها بزنیم:
وقتی این خطا یقهمان را میگیرد، دیگر به هیچ طریقی وِلکُن کلیدواژهها نخواهیم بود و آنها را مثل نُقل و نبات در متن خودمان به کار میبندیم.
البته گاهی هم زیادی خودمان را دست ما بالا میگیریم و فکر میکنیم که تنها یک بار استفاده کردن از کلمه کلیدی در کنار متنی که چندان جذابیتی ندارد، سیلی خروشان از کاربرهای دست به نقد را به سمت سایت ما روانه میدارد.
متاسفانه این مشکل در بسیاری از تبلیغات ایرانی دیده میشود. بیشتر «Ad Copy»ها خشک و بیمزه هستند و با یک پارچ آب هم از گلوی کاربر پایین نمیروند. خودتان هم میتوانید نمونههای فراوانی از این ادکپیها را در نتیجه جستجوی گوگل ببینید. کافی است یک کلیدواژه را در گوگل سرچ کنید و این آلبوم عجیب را به تماشا بنشینید.
برای اینکه در دام کم و زیاد کلمههای کلیدی گیر نیفتید باید یک «تیتر ترکیبی» بنویسید. چنین تیتری، لقمهای خوشمزه از کلمه کلیدی، ویژگی محصول یا سرویس و یک متن ترغیبی است که ذهن کاربر را قلقلک میدهد.
درست است که محدودیت کاراکتر داریم ولی اگر کار را به کاردان بسپارید و از یک کپیرایتر خلاق کمک بگیرید میتوانید با خرج کردن واژههایی اندک، نرخ کلیک و تبدیل بالایی را به دست بیاورید.
کلمههای قدرت، تعدادی واژه هستند که به جز بار معنایی، بار احساسی فراوانی را با خود به دوش میکشند. باید به این کلمهها مثل جواهرات گرانقیمتی نگاه کنید که اگر در جای خودشان قرار نگیرند، کسی به زیبایی یا حتی ارزشمندی آنها پی نمیبرد.
بنابراین، قبل از آنکه متنی برای معرفی و تبلیغ محصول خودتان بنویسید باید بدانید که به برانگیختن چه احساسی در مخاطب نیاز دارید؟ آیا لازم است که از واژههای قدرت برای برانگیختن حس شوق در مخاطب استفاده کنید یا اینکه باید از آنها برای ایجاد احساس کمیابی یا اضطراب بهره بگیرید؟
دقت کنید، یک تغییر ساده در واژهها میتواند احساس آنها را کاملا تغییر دهد؛ مثلا میان «جشنواره شگفت انگیز موبایل» و «فقط دو روز تا پایان جشنواره موبایل» تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.
استفاده نکردن یا کم استفاده کردن از اکستنشن تبلیغاتی گوگل ادز، سومین اشتباه رایج در «Ad Copy» است. البته این بحث، تخصصی است و نمیتوانیم در فرصت محدود واژههای این مقاله به آن بپردازیم.
ولی تا همین حد بگوییم که در گوگل ادز، افزودنیهایی با نام «Extension» داریم که میتوانیم «شماره تماس»، «ویژگی محصول» و … را به متن اضافه کنیم.
انجام تمام این کارها باعث میشود متن تبلیغاتی ما پُر و پیمانتر به نظر برسد. وقتی گوگل این امکان را در اختیارمان قرار داده است چرا نباید از آن استفاده کنیم؟
اگر خاطرتان باشد در ابتدای مقاله با هم گفتیم که متن تبلیغاتی ما میتواند روی نرخ تبدیل تاثیر بگذارد اما این کار را چطور انجام میدهد؟
وقتی من از کال تو اکشن در «Ad Copy» گوگل استفاده میکنم در همان ابتدا به کاربر میگویم که برای مثال ثبت نام کن، همین الان خرید کن و … .
من با روشن کردن تکلیف کاربر، نشان دادن چیزی که از او میخواهم و چیزی که در عوض، دریافت خواهد کرد، باعث افزایش نرخ تبدیل میشوم.
این ماجرا درست مانند است که ما یک مغازه فیزیکی در بازار یا پاساژ داریم و چند کارمند را دم درب گذاشتیم تا هر مشتری که بخواهد وارد شود را راهنمایی کنند؛ مثلا روش خرید کردن، استفاده کردن از تخفیفها و کمک گرفتن را به آنها نشان دهند. انجام این کار باعث میشود تا یک رهگذر، خیلی راحتتر و سریعتر به یک مشتری تبدیل شود.
در مورد شما و مغازه آنلاینی که دارید، کال تو اکشنها همان کارمندان دم درب هستند که در نتیجه جستجوی گوگل ایستادهاند تا کاربران را به شکلهای مختلف جذب سایت شما کنند.
این متنهای ساده و جذاب به سادگی، نرخ کلیک را افزایش میدهند. اگر احساس میکنید که در مورد «نرخ کلیک» به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و ماجرا آنطور که باید دستتان نیامده است میتوانید مقاله «نرخ کلیک یا CTR چیست؟» را مطالعه کنید.
وقتی از کال تو اکشن استفاده نمیکنید یا کال تو اکشنتان بسیار طولانی است، کاربران به جای اینکه به سمتتان بیایند تا جای ممکن، فاصلهشان را با شما حفظ میکنند یا اینکه در میانههای راه، جذب سایتهایی میشوند که کال تو اکشنهای جذاب، خلاصه و مفیدی را برای خودشان مهیا کردهاند.
ما باید همیشه از رقبای خودمان یاد بگیریم. این ماجرا به هنگام نوشتن «Ad Copy» گوگل هم بسیار کارمان را راه میاندازد. بنابراین، قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی خودمان را در گوگل ادز راهاندازی کنیم باید چرخی در گوگل بزنیم و حال و احوال رقبایمان را جویا شویم.
باید ببینیم که آنها چطور تبلیغ خود را انجام دادهاند، چه نقطههای ضعف یا چه بخشهای قدرتمندی دارند. سپس با استفاده از این اطلاعات، دست به کار شویم و متنی بسیار بهتر، جذابتر و کاربردیتر بنویسیم.
ویژگی بسیار جالب واژهها در این است که میتوانند یک مفهوم را در لباسهای مختلف به کاربران ارائه دهند. به این ترتیب از تکرار یک کلمه و خستگی ذهن و نگاه کاربر جلوگیری میکنند.
ما به هنگام نوشتن تبلیغ خود دو بخش را در اختیار داریم؛ یکی بخش تایتل و دیگری بخش توضیحات آن است. البته این در صورتی است که اکستنشنها را فاکتور بگیریم و آنها را حساب نکنیم. وقتی ما در تیتر خود از تعدادی واژه استفاده میکنیم، نباید در توضیحات هم دوباره همان واژهها را بدون تغییر به کار ببریم.
چون اگر کسی جذب تیتر شود، دوست دارد در توضیحات، چیز جدیدتری بخواند و اطلاعات بیشتری به دست بیاورد. به ویژه کسانی که با موبایل در حال سرچ کردن هستند، اهمیت بیشتری به توضیحات زیر لینکها میدهند.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که بخش توضیحات، به شما شانسی برای انتخاب شدن میدهد. چون شاید با وجود محدودیتهایی که در بخش تایتل وجود دارد نتوانید به شیوهای جذاب و خلاقانه منظور خودتان را به کاربران انتقال دهید.
اینجا است که قهرمان ماجرا پا پیش میگذارد و با کاراکترهای بیشتری که در اختیارتان میگذارد یک شانس دوباره برای قاپ زدن نظر کاربر و کشاندنش به سایتتان در اختیار شما قرار میدهد. با این حساب، به کار بردن واژههایی که در تایتل هم آنها را به نمایش گذاشتهاید، چیزی جز سوزاندن شانس دوباره خودتان نخواهد بود.
اشتباههای نگارشی، هفتمین و آخرین دسته از اشتباههای نه چندان خوشایند در «Ad Copy» هستند. ما در «مدرسه دیجیتالینگ» به اصول نگارش محتوا، اهمیت ویژهای میدهیم و حسابی جداگانه برایش باز کردهایم. اگر تبلیغ شما به زبان انگلیسی باشد و در متنتان ایراد گرامری داشته باشید، گوگل از شما ایراد میگیرد و چه بسا که اجازه اجرا کردن تبلیغتان را ندهد.
چون کارشناسهای گوگل، ربات نیستند. آنها هم مثل من و شما انسان هستند و چنین چیزهایی را چک میکنند. در مورد زبان فارسی هم چنین ایرادهای نگارشی کم و بیش دیده میشود. شاید با خودتان بگویید: «اینکه چیزی نیست. مهم اصل ماجرا – محصول یا سرویس – است که خیلی درجه یک و معرکه است.» در پاسخ باید بگوییم که وقتی در حال انجام یک کمپین تبلیغاتی هستید، واژهها سرباز، نماینده، فرمانده و حتی پروموتر شما هستند.
اگر نماینده شما آراسته، پیراسته و مودب نباشد یا نتواند منظور خود را به کاربران برساند، شما هیچ راهی برای فروش محصولات و خدمات معرکه خودتان پیدا نخواهید کرد.
چون کاربر با خودش فکر میکند که وقتی شما برای درست نوشتن متن تبلیغ خود چند دقیقه زمان نگذاشتهاید از کجا معلوم که واقعا محصول خوبی برای فروش داشته باشید یا خدماتی که ارائه میدهید واقعا توسط کسی پشتیبانی شوند؟ پس نباید به سادگی از کنار ایرادهای نگارشی عبور کنید.
البته ماجرای تبلیغات آنلاین، پیچیدگیهای بسیاری دارد و برای موفق شدن در آن باید فاکتورهای زیادی را زیر نظر بگیرید. به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم که سری به «نقشه راه آموزش تبلیغات آنلاین» بزنید و قبل از هزینه کردن، گنجینه اطلاعاتتان را جلا بدهید.
نظر شما چیست؟
به عنوان یک کاربر، وجود چه عنصری در متنهای تبلیغاتی، شما را به سمت کلیک کردن تشویق میکند؟
پرسشهای رایج
گوگل اد کپی چیست؟
آنها قطعههای کوچکی از متن هستند که درست در بالا یا پایین نتایج رتبهبندی شده برتر قرار دارند. اگر تابهحال چیزی را در گوگل جستجو کرده باشید، احتمالاً یک تبلیغ جستجو محور دیدهاید که متن زیر آن یک گوگل اد کپی است.
مهمترین اشتباهات در نوشتن گوگل اد کپی؟
از مهمترین اشتباهات در نوشتن گوگل اد کپی هستند.