در حالی که ممنوعیت TikTok در کشورهای غربی گسترش پیدا کرده، بازاریابان نگران هستند، اما نه به خاطر اتفاقاتی که قرار است بیفتد.
این بدان معنا نیست که بازاریابان از خطرات بالقوه TikTok غافل هستند، اما تا زمانی که این ریسکها و قوانین مربوط به آن سختتر نشود، تبلیغکنندگان همچنان چشم خود را روی این خطرات به نفع این پلتفرم مقرونبهصرفه، برای دستیابی به مخاطبان هدف خود میبندند.
تنها در هفته گذشته، سه دولت غربی (ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کانادا) دستور حذف این برنامه از دستگاههای فدرال را صادر کردند. در حالی که برخی دولتها، مانند بریتانیا، گفتهاند که از این روش پیروی نمیکنند، پیام کلی واضح است: قانونگذاران بیشتری در سراسر جهان در حال انجام اقداماتی برای محدود کردنTikTok هستند. دلیل این اقدامات نگرانیهایی در مورد خطر سوءاستفادههای احتمالی از دادههای ایالات متحده در آینده است.
یک سخنگوی TikTok گفت: «ما از دولتهایی که عاقلانه تصمیم گرفتهاند که چنین ممنوعیتهایی را اجرا نکنند قدردانی میکنیم، زیرا شواهد کافی مبنی بر وجود چنین خطراتی وجود ندارد. اما ناامیدکننده است که میبینیم سایر نهادهای دولتی بدون تامل یا وجود مدرک، استفاده از TikTok را برای کارمندان خود ممنوع میکنند.»
این ترس سوء استفاده از دادهها، در واقع ترس از این است که شرکت مادر این پلتفرم، ByteDance، بتواند دادههای کاربران TikTok را با دولت مستبد چین به اشتراک بگذارد که خطری برای امنیت ملی ایجاد میکند.
سخنگوی TikTok ادامه داد که این ممنوعیتها بر اساس “اطلاعات نادرست” است و مایل است با مقامات برای برطرف کردن سوءتفاهم ملاقات کند. این سخنگو گفت: «ما با دولتهایی که نگران حریم خصوصی کاربران هستند، هدف مشترکی داریم، اما این ممنوعیتها نادرست هستند و هیچ کمکی به حفظ حریم خصوصی یا امنیت نمیکنند.»
علیرغم این تضمینها از سوی TikTok، همچنان اقداماتی برای ممنوعیت این پلتفرم از سوی دولت صورت گرفته است. جای تعجب نیست که چرا نگرانیهایی در محافل بازاریابی ایجاد شود.
با توجه به جذابیت این پلتفرم، به ویژه برای کاربران Gen Z، که از صمیم قلب این برنامه را به عنوان فضای اصلی برای اشتراکگذاری، تعامل و ایجاد انجمنهای آنلاین انتخاب کردهاند، بازاریابها تمایل دارند هزینههای خود برای فعالیت در TikTok را حفظ کنند. به حدی که، آژانسها استراتژیهای خود را تغییر دادهاند و اولویت اول آنها TikTok است، در حالی که ناشران اخبار، تیمهای تخصصی ایجاد کردهاند تا از مخاطبان بهره ببرند.
“هانا پتس”، مدیر رسانههای اجتماعی در Dewynters گفت که آژانس او در حال بررسی رسانهها و شبکههای بیشتری برای رسیدن به Gen Z است و معتقد است که دیگران نیز با توجه به آخرین موج ممنوعیتها، احتمالاً همین کار را خواهند کرد. منطق استراتژیها برای دستیابی به افراد بیشتر از طریق رسانهها یا محتوای ارگانیک، ریشه در توانایی آن استراتژی در وابستگی کمتر به تبلیغات دارد، که میتواند به معنای اشتراک گذاری محتوا با استفاده از اپلیکیشنها باشد.
اما به نظر میرسد تا زمانی که مقرراتی سخت گیرانه، وضع نشود، یا Gen Z به طور انبوه به یک پلتفرم اجتماعی دیگر حرکت نکند، بازاریابان به استفاده از این پلتفرم در استراتژیهای خود ادامه خواهند داد.