همه کسانی که به دنبال ساخت یک برند هستند میدانند که مهمترین اصل برای موفقیت برند، طراحیهای گرافیکی بینقص و جذاب پستها در صفحات شبکههای اجتماعی است. گرافیک عالی و باکیفیت همان چیزی است که میتواند به مخاطبان شما کمک کند تا پیام کلی برند شما را بهتر درک، پردازش و حفظ کنند.
گرافیک جذاب و مخاطبپسند، بدون شک مهم و غیرقابل حذف است اما مشکل این است که در برخی مواقع، نگه داشتن تنوع خوبی از تصاویر در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به این آسانیها هم نیست. اگر مطالب صفحه شما تکراری باشد یا گرافیک آنها به اندازه کافی جذاب نباشد، این خطر وجود دارد که مشتریان بالقوه و مخاطبان صفحهتان پستهای شما را رد کنند و فارغ از این که چقدر برای کار زحمت کشیدهاید مطالب مورد نظر شما را نخوانند. بنابراین اگر در طولانیمدت پستها نتوانند مخاطب را درگیر کنند، علاقه خود را به برند از دست میدهند و شما را از یاد میبرند.
بنا به تمام دلیلی که گفتیم، گردش و امتحان انواع مختلف گرافیک برای شکستن یکنواختی در تصاویر آنلاین امری بسیار مهم است. در این مقاله ما سعی کردیم تا مروری داشته باشیم بر ایدههای مختلف گرافیکی رسانههای اجتماعی که میتوانند ترافیک صفحه کاریتان را افزایش دهد و مشتریان زیادی را برای شما جذب کند.
طراحی و گرافیک یکی از کارهایی است که میتوانید با استفاده از آن ویژگیهای محصول یا خدماتی که ارائه میدهید را برای خریداران برجسته کنید. ابزارهای فوتوشاپ یا نرمافزار canva جزو بهترین ابزارهایی هستند که کارآیی بالایی در جذاب کردن محتوای مورد نظر شما چه برای ویرایش عکسها و چه اضافه کردن متن به عکس دارند.
برای منحصربهفرد و مخاطبپسند بودن عکس یا پستی که در صفحات اجتماعی به اشتراک میگذارید نکات جزئی اما مهمی وجود دارد که باید رعایت شوند. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند:
تمام نکاتی که در بالا ذکر شد برای حمایت از کیفیت برند و محصولات شما باید رعایت شود. به همین دلیل است که باید تلاش کنید تا از کیفیت سایر گرافیکهای رسانههای اجتماعی خود نیز اطمینان حاصل کنید.
در این بخش قصد داریم توجهتان را به نظرسنجیهایی جلب کنیم که در قالب لیستی از ایدههای گرافیکی شبکههای اجتماعی درآمدهاند.
نظرسنجیهایی که در صفحه قرار میدهید باعث میشود مخاطبان به صورت مستقیم با پستهای شما ارتباط برقرار کنند و افکار و نیازهای خود را با شما به اشتراک بگذارند. این امر باعث میشود تعامل مخاطبین با صفحه باعث بهبود روند رشد رسانه اجتماعی برند شود و بازدهی به حداکثر برسد. با این کار شما عملا این حس را به مخاطب القا کردهاید که نظر شخصی آنها برای شما اهمیت دارد و این نظرات برای تغییرات برند موثر است.
قالب نظرسنجیها میتواند به شکل «ترجیح میدهی»، «بله یا نه»، سوالات عامیانه و مواردی از این قبیل باشد. برای نظرسنجی طراحی گرافیکی کالا یا محصولات، لازم نیست آنها را خیلی شیک جلوه دهید. فقط مطمئن شوید که سوالات نظرسنجی و گزینههای پاسخ به راحتی قابل خواندن است و همچنین طراحی باید از جنبه بصری به صورتی باشد که مخاطبین توجهشان به صفحه جذب شود و ذهنشان درگیر سوالاتی شود که در نظرسنجی پرسیده شدهاند.
اینفوگرافیکها ابزارهای قدرتمندی هستند که به مخاطبین اجازه میدهند اطلاعات را به راحتی تحلیل کنند. هنگامی که این کار به درستی انجام شود، میتوان گفت مخاطبین آگاهی و آمادگی کافی را جهت حمایت از برند دارند. به علاوه، پستهای اینفوگرافیک همان چیزی هستند که شما را از رقبایتان متمایز میکند، آنچه مشتریان میپسندند را به شما معرفی میکند و در نهایت باعث میشوند تا فروش برند افزایش پیدا کند.
با توجه به ماهیت اینفوگرافیکها، احتمالا در نهایت شما در پستها از متن بیشتری نسبت به سایر تصاویر خود استفاده خواهید کرد و به همین دلیل بهتر است موارد زیر را حتما در متن خود رعایت کنید تا پستها برای مخاطبان جذابیت بیشتری داشته باشند:
89درصد از خریداران قبل از اقدام به خرید، نظرات آنلاینی که سایر مشتریان در مورد برند و محصول به اشتراک گذاشتهاند را مطالعه میکنند و با توجه به آنها تصمیم به خرید میگیرند. به همین دلیل است که نمایش نظرات مشتریان و رضایت آنها در صفحه شما کمک مهمی به افزایش اعتبار برند نزد مشتری خواهد بود و مشتریان بالقوه را تشویق میکند تا به کسب و کار شما اعتماد کنند و محصول را خریداری نمایند.
وقتی میخواهید بازخوردهای مشتریان را در صفحات شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید، بهترین روش این است که کل پیام بازخورد را کپی کنید و در یک پست با استوری نمایش دهید؛ البته برای مواردی که نظر طولانیتر است، میتوانید گزیدههایی از آن را انتخاب کنید و با یک طراحی گرافیکی جذاب منتشر کنید. یک نکته جالب که کمتر کسی به آن توجه میکند، این است که نظراتی که در آنها به یک نقص جزئی از محصول اشاره میشود اهمیت بیشتری برای خوانندگان دارد.
جالبتر است که بدانید بیش از نیمی از مصرفکنندگان میگویند که بررسیهایی که مسائل جزئی را بیان میکنند برای آنها معتبرتر به نظر میرسد. در واقع، از هر 5 مصرفکننده، 3 نفر میگویند که اگر ببینند نظرات یک محصول فقط نظرات عالی و پنج ستاره است، به تحقیقات بیشتر ادامه خواهند داد تا مطمئنتر شوند.
این نوع پستها شما را قادر میسازد تا به سوالات خاصی که مخاطبان درذهن خود و در مورد برند شما دارند، آگاه باشید و به آنها پاسخ دهید. پاسخ به سوالات مشتریان یک راه عالی برای دستیابی به هدف اصلیتان از ایجاد صفحه در رسانههای اجتماعی و ارتباط هرچه بیشتر مخاطبان با شما است.
پستهای پرسشهای متداول به خودی خود برای مخاطبان جذاب هستند و شما فقط باید با طراحیهای گرافیکی جالب آنها را جذابتر کنید. در این پستها شما میتوانید بخش کوچکی از پاسخ برند به مشتری را به گرافیک خود نیز اضافه کنید، اما اگر پاسخ شما به سوالات متداول بیش از یک یا 2 جمله شد، بهتر است پاسخ را به شکل یک پست جداگانه منتشر کنید. هدف از این کار جلوگیری از شلوغی بیش از اندازه طراحی پستها است که باعث میشود مخاطب به پستهای شما توجه کند و با بیمیلی آنها را نادیده نگیرد.
پست گذاشتن برای رویدادهای خاص و مهم مانند روز ولنتاین، هالووین، کریسمس، نوروز، یلدا و… یا حتی روزهایی که برای برند شما و مشتریانتان مهم هستند، یک از روشهای افزایش بازدید پستها و ایجاد صمیمت میان برند و مشتری است. برای مثال، اگر برند شما مختص محصولات ارگانیک است، میتوانید به مشتریان خود یک کارت تبریک دیجیتال برای روز زمین هدیه بدهید یا اگر صاحب یک رستوران هستید، میتوانید روز جهانی غذا را با مخاطبان خود جشن بگیرید.
در حالت ایدهآل، هدف شما این است که برندتان را در زندگی مخاطبان خود بگنجانید تا هرچه بیشتر آن را مورد استفاده قرار دهند و در اصل با رعایت کردن این امور تلاش میکنید تا ذهن مخاطبین را به سمت خلاقتر شدن هدایت کنید که میتواند بسیار کمک کننده باشد. در پایان به این نکته توجه کنید که اگر خواهان ارتباط بیشتری با مشتری هستید باید سعی کنید ارتباط شخصیتر و نزدیکتری با آنها برقرار کنید.
پستهای گرافیک انگیزشی مانند نقل قول از افراد یا دیالوگی از فیلم نشان دادهاند که اگر در جهتی استفاده شوند که برند شما را تقویت کنند، بسیار موثر خواهند بود. این گرافیکها عمدتا مبتنی بر متن هستند و هدف آن الهام بخشیدن به مخاطبان شماست و در عین حال پستهای انگیزشی به مشتریان کمک میکند با انرژی مثبتتری با برند شما ارتباط برقرار کنند.
فقط فراموش نکنید که نقل قولهای انگیزشی که استفاده میکنید به برند شما و آنچه می فروشید مربوط باشد و آن را تقویت کند. نکته دیگری که باید رعایت شود این است که در پستها از متنهای بیش از حد طولانی خودداری کنید، زیرا این نوع گرافیکها زمانی که از عبارات کوتاه به جای پاراگرافهای طولانی استفاده شود بازدهی بهتری دارند.
تمام پستها و گرافیکهایی که امروز ذکر کردیم هم در قالبهای گرافیکی ثابت هم به صورت ویدئوهای متحرک میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. اما آنچه مهم است این است که در طراحی پستها و در طولانیمدت از یک نوع گرافیک به صورت متوالی و پشت سرهم استفاده نکنید و اینکه تنوع خوبی از تصاویر مرتبط با برند و کار خود داشته باشید. حالا با این ایدههای گرافیکی شبکههای اجتماعی، شما آماده هستید تا صفحه برند خود در صفحات اجتماعی را با پستهای بیشتر و با استراتژی قویتری برای بازاریابی رسانههای اجتماعی ایجاد کنید و با برنامه پیش بروید.