آیا با وجود قرار گرفتن در جایگاه 1 نتایج جستجو در کلمات کلیدی برتر خود، تا به حال شاهد کاهش ترافیک سایت خود در طول زمان بودهاید؟ ممکن است به نظر برسد که گوگل شما را به خاطر موفقیت تنبیه می کند، اما اینطور نیست.
گوگل شما را نمیشناسد، اما کاربران را میشناسد. و اگر کسبوکار شما در رتبههای برتر SERP قرار دارد، اما ترافیک همچنان کاهش مییابد، ممکن است تقصیر شما نباشد.
حتی رتبههای برتر نتایج جستجو هم نمیتوانند همیشه جلوی افت ترافیک را بگیرند. در این مطلب توضیح میدهیم که چطور میتوانید دلایل ریشهای این موضوع را با بررسی ترندهای جستجو و ویژگیهای جدید SERP پیدا کنید و برای احیای ترافیک وب سایت خود چه کاری باید انجام دهید.
درست است که نمیتوان معجزه کرد و کاربران را در عرض یک ساعت به سایت بازگرداند، اما میتوانید تحقیقات سریعی انجام دهید تا دلیل این کاهش ترافیک را بفهمید.
بررسی روند جستجو، باید اولین قدم شما باشد که به سادگی قابل انجام است.
اکثر ابزارهای سئو گزینه search volume interest over time را دارند. در ادامه چند نمونه از Semrush را مرور میکنیم:
کلیدواژه: «بهترین خودروهای سال ۲۰۲۲»
پس از فرا رسیدن ژانویه ۲۰۲۳، شاهد کاهش شدید بسیاری از کلمات کلیدی «۲۰۲۲» بودیم و این امری طبیعی است. بیایید عبارتی را امتحان کنیم که خیلی مربوط به گذشته نبوده و همیشه سبزتر باشد.
کلیدواژه: «سینماهای نزدیک به من»
حالا این یک موضوع جالب است. در تصویر زیر حوالی آگوست و سپتامبر پیکی را میتوان مشاهده کرد و به دنبال آن یک ریزش وجود دارد.
دو فیلم باربی و اوپنهایمر هر دو در اواخر جولای اکران شدند و محبوبیت خود را در تمام آن ماهها حفظ کردند.
فرض کنید شما سئوکار یک مرکز سینمایی هستید و میدانید که این یک رفتار فصلی طبیعی برای سینماها است. مشکل این است که رئیستان شکایت میکند که سالهاست ترافیک شما کاهشی است و نمیتوانید دلیل آن را بفهمید.
برای بررسی بیشتر، باید از Google Trends استفاده کنیم.
این ابزار گاهی اوقات میتواند ما را به سرنخهای مفیدی در مورد تأثیر فرهنگی عبارات جستجو شده هدایت کند.
مهم است که بتوانید تفاوت بین عبارات جستجو (Search Terms) و موضوعات (Topics) در گوگل ترندز را درک کنید. به طور سادهتر:
حالا بیایید «سینماها» را تایپ کرده و موضوع (Topic) را انتخاب کنیم تا دید بهتری به مساله داشته باشیم.
قبل از اینکه به ادامه مطلب برویم، توجه داشته باشید که موضوع «تمیز کردن سینما» در ادامه موضوع اصلی ما که «سینما» است دیده میشود. این یک مساله مهم است که باید به آن توجه شود و بعدا به بررسی آن میپردازیم.
حالا بیایید محدوده تاریخ را نیز به طولانیترین گزینه، ۲۰۰۴ – Present تغییر دهیم.
آن افت شدید را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ را میبینید؟ بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟
آن زمان بود که جهان به دلیل همه گیری کرونا تعطیل شد. پس حالا میدانیم که چرا در آن زمان ترافیک کاهش یافت.
این مساله همچنین توضیح میدهد که چرا «تمیز کردن سینما» یکی دیگر از موضوعات داغ در Google Trends بود.
اما همه گیری تمام شده است، پس چرا search interest برنگشته است؟
سرویسهای استریم مانند HBO Max و Disney خلاقیت به خرج دادند و مستقیما با شرکتهای تولید فیلم شروع به کار کردند تا در این مدت امکان پخش فراهم شود. این روند از آن زمان کاهش یافته است، اما تقاضا را به اوج برنگردانده است.
اما در مورد آن پیک عظیم قبل از سال ۲۰۲۰ چطور؟ فیلمهای مارول آن زمان برای سینماها تقاضای خاصی ایجاد کرده بود.
پس الان باید چکار کنیم؟ ما که نمیتوانیم مارول باشیم و با رابرت داونی جونیور افراد را به سایت خود بیاوریم، اما در ادامه این مقاله در مورد چند تاکتیک برای بهتر کردن اوضاع صحبت خواهیم کرد.
برخی از ابزارهای ردیابی کلمات کلیدی دارای متریک جالبی هستند که نشان میدهد رتبه شما چه تعداد پیکسل از بالا فاصله دارد. نگاه کردن به دلتا در آن متریک میتواند نشانه واضحی باشد که برخی از ویژگیهای جدید SERP ممکن است به CTR ارگانیک شما آسیب برساند.
این موضوع میتواند ناامید کننده باشد، به خصوص که گوگل دائما در حال آزمایش کردن فیچرهای جدید است، بنابراین شما هرگز نمیدانید که آنها واقعا تا چه مدت باقی خواهند ماند.
سئو با توجه به کیفیت محصول شما و میزان علاقه مردم به آن برای شما جواب میدهد. بنابراین، اگر علاقه در حال کاهش است، باید خلاق باشیم و چیز دیگری را امتحان کنیم.
در زمان کرونا، علاقه مردم به درمان مجازی و روانپزشکی افزایش یافت.
در روزهای اولیه همهگیری، متخصصان بهداشت رفتاری در اینستاگرام و TikTok اطلاعات مفیدی در مورد نحوه مدیریت افسردگی در طول قرنطینه به اشتراک میگذاشتند. این کار یک واکنش زنجیرهای از سمت متخصصان را آغاز کرد و خدمات بهداشت از راه دور به سرعت فراگیر شد.
رسانههای اجتماعی تاثیر زیادی بر تقاضای جستجو دارند. گاهی اوقات، این تقاضا کوتاه مدت است و در مواقع دیگر، میتواند روند تقاضا را به کلی بازگرداند.
در همین مثال «سینما»، اگر شما صاحب یک مرکز سینمایی هستید که اوضاع کسبوکارتان خوب نیست، میتوانید از رسانههای اجتماعی برای بازگرداندن مردم به سالنها استفاده کنید. اما باید خلاقانه این کار را انجام دهید. دلیلی به آنها بدهید که چرا نباید از سرویسهای استریمینگ و پخش خانگی استفاده کنند و به سینما بیایند.
اگر بودجه لازم را دارید، میتوانید با بخش مارکتینگ خود برای سرمایه گذاری در تبلیغات سنتی یا above-the-line (ATL) همکاری کنید. به تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و تبلیغات در انتشارات فکر کنید.
دیجیتال چشم انداز تبلیغات را تغییر داده است، اما تبلیغات سنتی همچنان میتواند روی برخی از افراد و مخاطبین تأثیر میگذارد. نکته کلیدی این است که تعیین کنید مخاطب زمان خود را کجا صرف میکند و ببینید آیا فرصتهای تبلیغاتی وجود دارد یا خیر.
اگر یک کسبوکار B۲B هستید، استراتژیهای ATL ممکن است برای شما کارساز نباشند. در این مورد، شما باید استراتژیهای BTL (below-the-line) را دنبال کنید. به نمایشگاههای تجاری، ایمیلهای مستقیم، کنفرانسها و … فکر کنید.
گاهی اوقات، مخاطبان شما ممکن است ندانند چه چیزی را جستجو کنند یا ندانند که به خدمات شما نیاز دارند. شما باید خودتان را به آنها نشان دهید.
همانطور که قبلا ذکر شد، این میتواند یکی از علائم پیچیدهتر کاهش ترافیک باشد.
در اغلب موارد، ممکن است مدیران نپذیرند که برخی مسائل خارج از کنترل شماست و از شما بخواهند که معجزه کنید. پس چه کاری میتوانیم بکنیم؟
اگر مصمم هستید که سهم کلیک در SERPها را بازگردانید، احتمالا باید در هر یک از این ویژگیهای جدید SERP رتبه کسب کنید. بنابراین، باید بفهمید که چگونه کار میکنند!
ویژگیهای SERP معمولاً به ساختار محتوا یا اسکیما مارکآپ برای یافتن صفحات مناسب برای نمایش متکی هستند. ببینید چه کسی یا چه کسبوکاری با وجود آن فیچرها رتبه کسب کرده است و به دنبال نقاط مشترک بین آنها باشید تا بتوانید در صورت امکان شما نیز این ترفندها و نقاط مشترک را اجرا کنید.
گاهی اوقات، کاری نکردن بهترین کار است. ویژگیهای SERP و تست الگوریتمهای موتورهای جستجو همیشه میآیند و میروند.
شما باید تصمیم بگیرید که آیا رتبه گرفتن در این ویژگیها ارزش زمان و هزینه را دارد یا اینکه فکر میکنید این فقط یک آزمایش است و با گذشت زمان از بین خواهد رفت.
این ما هستیم که تعیین میکنیم کاهش ترافیک اثر دائمی جایگاه ما است یا ممکن است یک رویداد دورهای باشد.
در مورد مثال سینما، این امکان کاملا وجود دارد که یک فرنچایز یا تجربه جدید در تجارت تئاتر ایجاد شود و مخاطبان را به صفحه بزرگ بازگرداند.
اما اگر مثلا دارای کسبوکار فروش سیدی و دیویدی هستید، احتمالا لازم باشد خط جدید از تجارت را دنبال کنید، بعید است که سیدیها مانند وینیل (صفحه یا دیسک گرامافون) احیا شوند.
از ابزارهای موجود برای تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان استفاده کنید و ببینید آیا کاری وجود دارد که بتوانید خارج از محدوده سئوی خود انجام دهید تا آن تقاضای جستجو را بازگردانید.