وقتی نوبت به بازاریابی بلادرنگ میرسد، هیچ حوزهای بهتر از صنعت فوتبال برای استفاده از فرصتهای تبلیغاتی نیست. شرکتهای مختلت سالانه میلیاردها دلار پول روی تبلیغات از طریق فوتبال خرج میکنند. این تبلیغات در جامهای جهانی که هر چهار سال یک بار برگزار میشود به اوج خودش میرسد زیرا جام جهانی پربینندهترین اتفاق ورزشی در سراسر دنیا است.
در طول جامهای جهانی برگزارشده تا جام جهانی پیش روی 2022 قطر کمپینهای مختلفی درگذشته راهاندازی شده است که میشود هنوز هم از لابهلای برخی از این کمپینهای تبلیغاتی ایدههای خوبی برداشت کرد. در این پست قصد داریم برخی از موفقترین کمپینهای تبلیغاتی جام جهانی 2018 روسیه را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
همانطور که گفتیم کمپینهای زیادی از گذشته تاکنون برگزار شده است که از جمله مهمترین آنها عبارتاند از:
این شرکت معتقد است که فوتبال یک زبان جهانی است که به گویشهای مختلف صحبت میشود. Copa90 یک شرکت رسانهای فوتبال است که در لندن قرار دارد و وقتی صحبت از کمپینهای پیرامون جام جهانی فوتبال به میان میآید، این شرکت از این موضوع استقبال میکند.
این شرکت ابتدا یک کانال یوتیوب بود که اتفاقات و محتوای فوتبالی و ورزشی را به نمایش میگذاشت و هماکنون خودش یک پلتفرم مستقل است که چندین میلیون کاربر دارد.
بهعنوان یک راه هیجانانگیز و خلاقانه برای ارتباط با طرفداران جوان در طول مسابقات جام جهانی 2018، Copa90 با اسنپ چت همکاری کرده تا بهطور منظم محتوای جدید و مرتبط و محتوای معتبر تولیدشده بهوسیله کاربران (UGC) را برای تعامل با دنبالکنندگان خود منتشر کند. این داستانها که به زبانهای مختلف منتشر شدند، برای کاربران اسنپ چت در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت و از آن استقبال بینظیری شد.
Copa90 با استفاده از داستانسرایی اولشخص برای نشان دادن جام جهانی از منظر طرفداران، طرفداران جوان پرشور را دقیقا مورد هدف قرار داد.
کمپین Copa90، طی 45 روز، 31 میلیون بیننده منحصربهفرد جذب کرد که تقریبا 40 درصد از بینندگان برای مشاهده بیشتر محتوا را اسکرول کردند.
تیم شش نفره از کارکنان اسنپ چت Copa90 به مسکو پرواز کردند تا یک هفته و نیم قبل از شروع جام جهانی، کار کمپین را آغاز کنند. این محتوا شامل ویدیوهای کوتاه، صحنههای مستند فیلمبرداری شده، ترکیبی از محتوای واکنشگرا و از پیش برنامهریزیشده بود که در ماههای قبل از جام جهانی انجام شده بود و به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و عربی منتشر شد.
به گفته شرکت رسانهای Copa90 در طول جام جهانی محتواهایی که در یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر منتشر کرد به 650 میلیون بازدید رسید و در همان حال رتبهبندی تلویزیونی آن (تماشا از طریق پلتفرم تلویزیونی Copa90) به بالاترین حد خود رسید.
به ادعای توییتر و طبق آمار و ارقامی که بعد از جام جهانی روسیه بیرون داد، Budweiser با بیش از 637 هزار توییت، مورد بحثترین برند در طول مسابقات بود.
بهعنوان یکی از باسابقهترین حامیان رسمی جام جهانی فوتبال و برندی همسو با ورزش، در سال 2018 بودویزر یکی از بزرگترین کمپینهای جهانی خود را تا به امروز راهاندازی کرد. هدف این کمپین که با عنوان «Light Up The FIFA World Cup» در 50 کشور راهاندازی شد، الهام بخشیدن، مشارکت و انرژی بخشیدن به میلیاردها هوادار فوتبال در سرتاسر جهان بود.
Budweiser، حامی رسمی جام جهانی، کمپین جدید خود را در بیش از 50 کشور راهاندازی کرد و بزرگترین فعالیت جهانی خود را در تاریخ ثبت کرد.
این ویدئو که یک داستان سرگرمکننده و پرانرژی بود، به تبلیغات 15، 30 و 90 ثانیهای برای تلویزیون و رسانههای اجتماعی تقسیم شد.
لیدل، سوپرمارکت رسمی تیم فوتبال انگلیس، از جام جهانی فوتبال بهعنوان بهترین فرصت بازاریابی استفاده و کمپین «Dream Big»، را با بازی ستارههایی مانند کایل واکر، گری کیهیل و رحیم استرلینگ راهاندازی کرد.
در این ویدئوی تبلیغاتی که به نحوی ستارههای آینده انگلیس را نشان میداد، ستارههای فوتبال با گروههایی از بازیکنان جوان در حال خنده و شوخی هستند. برای حمایت از تبلیغات، Lidl یک مرکز برای جذب بازدیدکنندگان وبسایت ایجاد کرد، که در آن طرفداران فوتبال نهتنها میتوانند داستانهای مختلفی درباره ستارههای تیم ملی انگلیس بخوانند، بلکه در مورد فوتبال نیز آموزش ببینند.
برای افزایش تعامل و ترافیک وبسایت، Lidl همچنین یک قرعهکشی ترتیب داد که در آن طرفداران میتوانستند پیراهن امضا شده بازیکنان تیم ملی انگلیس را برنده شوند.
یکی از کمپینهای موفق جام جهانی 2018 کمپین شرکت هیوندا بود که تحت عنوان «با هیوندا آنجا باش» راهاندازی شد. این کمپانی 530 عدد ماشین هیوندای خود را برای تسهیل در نقل و انتقالات جام جهانی 2018 روسیه به آنجا انتقال داد. این بزرگترین همکاری و بهنوعی بزرگترین کمپین تبلیغاتی یک شرکت خودروسازی در طول جامهای جهانی برگزارشده تاکنون بود.
به گزارش سازمانهای مربوطه و فیفا، هیوندا نقش بسیار پررنگی در حملونقل این رویداد ورزشی داشت. این کمپانی با استفاده از خودروهای خود مانند سانتافه، توسان و… برای حملونقل و جابهجایی اعضای کادر فنی تیمهای ملی، داوران مسابقه، مقامات بینالمللی و اعضای فیفا در جام جهانی 2018 روسیه نقش غیرقابلانکاری داشت.
در همان سال و در همان کمپین کمپانی هیوندای از چند اتوبوس مسافربری پیشرفته استفاده کرد که از آنها برای جابهجایی بازیکنان تیمهای ملی استفاده میشد. این اتوبوسها دارای پیشرفتهترین امکانات بودند و فضای راحتی را برای فوتبالیستها در طول جابهجایی بین شهرها مهیا میکردند. هیوندا در اقدامی کاملا خلاقانه شعارهای معروف هریک از تیمهای ملی را روی آن اتوبوسها مینوشت تا روحیه رقابتی بین تیمها و شور و شوق طرفداران را افزایش دهد.
در طول برگزاری جام جهانی روسیه، شرکت هیوندای یکی از برجستهترین برندهای جام جهانی بود که هر روز کاربران از اقشار مختلف جامعه با محصولات آنها سروکار داشتند و این یک موفقیت بزرگ برای این شرکت بهحساب میآمد.
یکی از بهترین کمپینهای تبلیغاتی ایرانی در جام جهانی مربوط به کمپین بانک ملی ایران در روسیه در سال 2018 بود. بانک ملی در یک کمپین با همکاری یکی از بانکهای روسیه (میربیزنس بانک روسیه) اقدام به برگزاری یک قرعهکشی بزرگ کرد. در این قرعهکشی مجموع 90 نفر انتخاب شدند که به تماشای بازی فوتبال ایران و مراکش در سن پترزبورگ فرستاده شوند.
شرایط شرکت در این قرعهکشی بسیار ساده بود و کاربران کافی بود که در سامانه بام عضو شوند و با نصب اپلیکیشن بله و افتتاح حساب در بانک ملی با حداقل 50 هزار تومان خود را در این قرعهکشی ببینند. همچنین امتیازهای کاربران از طریق افزایش موجودی افزایش میافت و کسانی که سرمایه بیشتری آنجا داشتند شانس بیشتری نیز برای برنده شدن در قرعهکشی داشتند.
این کمپین تبلیغاتی در جام جهانی دو هدف بزرگ را دنبال میکرد:
این کمپین بهصورت گسترده در بخشهای زیر اجرا شد:
سخن پایانی
جام جهانی چیزی بیش از یک فرصت بازاریابی برای یک برند است. این فرصتی است برای نشان دادن ارزشهای شرکت و اینکه یک شرکت چگونه میخواهد در مقیاس جهانی خودش را نشان دهد.
در این پست سعی کردیم بهترین کمپینهای جام جهانی روسیه 2018 را به شـما معرفی کنیم تا ایدههای خوبی از کمپینهای جام جهانی را به شما معرفی کنیم.
سوالات متداول:
آیا شرکتهای ایرانی در جام جهانی کمپین تبلیغاتی راهاندازی کردهاند؟
یکی از بهترین کمپینهای تبلیغاتی ایرانی در جام جهانی 208 روسیه بود بهوسیله بانک ملی و بانک میربیزنس روسیه برگزار شد و بازخورد نسبتا خوبی داشت.
بهترین کمپینهای تبلیغاتی در جام جهانی 2018 کدام ها بودند؟
کمپینهای زیادی در جام جهانی 2018 روسیه برگزار شدند که برجستهترین آنها عبارتاند از: