اهمیت و لزوم فعالیت های بازاریابی برای اپلیکیشن

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

اگر این مطلب را مطالعه می‌کنید باید در ابتدا به شما تبریک بگوییم، چون یا اپلیکیشنی را منتشر کرده‌اید و می‌خواهید گام‌هایی برای موفقیت بیشتر آن بردارید و یا در مسیر تولید یک اپلیکیشن هستید و به‌زودی به این دنیای پرجمعیت و پرهیجان وارد خواهید شد. بازاریابی برای اپلیکیشن گام بعد از تولید آن است که در این مطلب مرحله اول آن را با هم مرور خواهیم کرد.

با وجود بیش از ۳ میلیون اپلیکیشن اندروید در مارکت‌های مختلف، دیگر دوران این گذشته است که اپلیکیشنی را منتشر کنیم و منتظر باشیم مردم بدون تلاشی از سوی ما، از آن استقبال کنند؛ حتی تیم موفق‌ترین اپلیکیشن ها هم این را دریافته‌اند که بدون تخصیص بودجه‌ای برای بازاریابی مداوم اپلیکیشن، ادامه‌ی روند موفقیتشان ممکن نیست. همان‌طور که نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان در سال 95 نشان می‌داد اهمیت انجام فعالیت‌های جدی بازاریابی برای اپلیکیشن در کشور ما هنوز تبیین نشده است و این صنعت هنوز نوپاست، در حالیکه بازار تبلیغات برای اپلیکیشن‌ها در سایر نقاط جهان عمری چند ساله دارد و به بلوغ خود نزدیک می‌شود. در این مطلب با تعریف بازاریابی برای اپلیکیشن، برخی راهکارهای رایگان در این زمینه، معانی مختلف آن در چرخه‌ی عمر یک اپلیکیشن و گزینه‌های مختلف برای تحقق موفق این امر بیشتر آشنا می‌شویم.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

از بازاریابی برای اپلیکیشن که حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

فرآیندی که اپلیکیشن‌ها برای جذب کاربر، درگیر کردن او با اپلیکیشن، حفظ وی و رشد اپلیکیشن از آن استفاده می‌کنند بازاریابی اپلیکیشن نامیده می‌شود. کمپین‌های بازاریابی اپلیکیشن‌ها برای یافتن کاربران جدید و هدایت ایشان در جهت بیشتر شدن نرخ همگرایی و در نهایت ایجاد کاربرانی وفادار طراحی می‌شوند.

اگر اپلیکیشن را یک محصول (Product) تعریف کنیم، می‌توانیم ۴ مرحله‌ی چرخه حیات یک محصول را برای آن متصور شویم که انجام فعالیت‌های بازاریابی متناسب با ویژگی‌های هر مرحله، برای موفقیت اپلیکیشن ضروری است. شناخت این مراحل و نوع فعالیت بازاریابی در هر کدام، یکی از راهکارهای برنامه‌ریزی برای بازاریابی است. متخصصان این ۴ مرحله را معرفی، رشد، بلوغ و افول می‌نامند و معتقدند علیرغم تصور عامیانه که بازاریابی و تبلیغات فقط متعلق به مرحله‌ی اول یعنی معرفی است، انجام این مهم برای تحقق اهداف فروش در همه‌ی مراحل ضروری است منتها مشخصات هر مرحله و ویژگی‌های محصول است که نوع بازاریابی را در هر بازه‌ی زمانی تعریف می‌کند. بدیهی است که در مرحله‌ی اول یعنی معرفی، جذب کاربران جدید هدف اصلی است. در حوزه‌ی بازاریابی برای اپلیکیشن، می‌توانیم این هدف را به دانلود و نصب اپلیکیشن تعبیر کنیم. در این مطلب سعی داریم با راهکارهای مختلف برای تحقق این هدف آشنا شویم و در مطالب بعدی، گام‌های دیگر بازاریابی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

بازاریابی برای اپلیکیشن

راهکاری ارزشمند ولی رایگان برای اپ مارکتینگ

شروع فعالیت‌های بازاریابی از زمان انتشار اپلیکیشن آغاز می‌شود و یافتن بهترین زمان برای انتشار اپلیکیشن در مارکت گام ضروری اولیه است. زمان مذکور برای مارکت‌های مختلف متفاوت است و به روزهای هفته، نوع اپلیکیشن، رفتار کاربران در اپلیکیشن‌های رقیب آن و … بستگی دارد و نسخه‌ی کلی برای همه‌ی اپلیکیشن‌ها وجود ندارد اما بسیاری از نتایج آماری بیان می‌دارند که بهترین زمان برای انتشار اپلیکیشن زمانی است که قبل از تعطیلات آخر هفته اپلیکیشن روی مارکت قرار گرفته باشد. (برخی مشخصه‌های دیگر زمانی مثل فصل انتشار هم به شدت در موفقیت یک اپلیکیشن موثر هستند. برای مثال اپلیکیشن مهمان اصغرآقا که با داستانی مبنی بر مهمانی‌های عید دیدنی در اواخر زمستان منتشر شد، به علت زمان‌بندی صحیح، با اندکی هزینه برای تبلیغات با استقبال بی‌سابقه‌ای روبه‌رو  شد.)

در کالج تپسل بخوانید!  ساعات اوج مصرف اپلیکیشن ها و تاثیر آن بر موفقیتشان

بازاریابی برای اپلیکیشن

پس از این مرحله، یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اتفاق‌ها در موفقیت یک اپلیکیشن، بهینه‌سازی صفحه‌ی آن در مارکت است. در واقع این بخش از بازاریابی اپلیکیشن که هزینه‌ای هم ندارد و رایگان است، آن‌قدر مهم است که با گوگل کردن کلمه‌ی بازاریابی رایگان اپلیکیشن یا ASO (App Store Optimization) با انبوهی از مطالب و تجربیات توسعه‌دهندگان و بازاریابان موفق مواجه می‌شویم. نام اپلیکیشن، لوگوی آن، تک‌تک کلمات معرفی کوتاه آن، کلیدواژه‌ها، عکس‌های معرفی اپلیکیشن و ویدئوی آن و … همه نقشی حیاتی دارند. این مجموعه در حکم ویترین اپلیکیشن شماست، هرچقدر هم که اجناس مغازه‌ی یک فروشنده مرغوب و مفید باشند، اگر ویترین او به خوبی طراحی نشده باشد نمی‌تواند مشتریان را جذب کند و در نتیجه فروش موفقی نخواهد داشت. نکته‌ی مهم این است که بهینه‌سازی این صفحه باید به‌صورت مداوم انجام شود و نباید به آن به چشم اتفاقی که فقط یک بار رخ می‌دهد نگاه کرد.

با وجود اهمیت زمان انتشار و بهینه‌سازی صفحه‌ی اپلیکیشن برای مارکت، در شرایطی که روزانه صدها اپلیکیشن جدید منتشر می‌شوند، این دو مرحله گام اول یعنی جذب کاربر جدید را برای ما به طور کامل طی نمی‌کنند و هنوز راهی طولانی در پیش داریم.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

تبلیغات، مرحله‌ی اصلی در گام اول بازاریابی

همان‌طور که گفته شد، علیرغم تصور اولیه در کشورمان که بازاریابی برای اپلیکیشن به معنی تبلیغات ساده‌ی بصری و گسترده است (شاهد این مدعا این است که در میان تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها که اقدام به تبلیغات می‌نمایند، تعداد زیادی این کار را فقط از طریق تبلیغات بنری و به‌صورت گسترده و بدون هدفمندی انجام می‌دهند.) این فرآیند مراحل متعددی دارد و تبلیغات فقط گام اول آن است،  اما بدیهی است که اگر همین گام اول به درستی برداشته نشود، گام‌های بعدی بی‌معنی هستند. در ادامه‌ی این مطلب سعی می‌کنیم به ابعاد مختلف اولین گام با جزئیات بیشتری بپردازیم تا راهکارهای مختلف برای برداشتن موفق این گام را با هم مرور کنیم.

مرحله‌ی اصلی در گام اول، تبلیغات موثر و هدفمند است. هدف فعالیت‌های بازاریابی در گام اول جذب کاربران جدیدی است که پس از ورود به صفحه‌ی اپلیکیشن در مارکت آن را دانلود کنند. برای هدایت کاربران به صفحه ی اپلیکیشن می‌توان از راه‌های مختلف تبلیغات بهره برد. انواع این تبلیغات عبارتند از: تبلیغات بنری، تبلیغات ویدئویی، مینی‌گیم، کمپین‌های تبلیغاتی فیس‌بوک و توئیتر و … . هدف از این تبلیغات این است که کاربر با مشاهده‌ی آن به کلیک و وورد به صفحه‌ی اپلیکیشن ترغیب شود. هرچه تبلیغ مذکور ما را به این هدف نزدیک‌تر کند، در برداشتن گام اول موفق‌تر عمل کرده‌ایم. آمارها و تجربیات نشان می‌دهند هرچه کاربر در این مرحله تعامل بیشتری با اپلیکیشن داشته باشد احتمال موفقیت بازاریابی بیشتر است و بیشترین تعامل کاربر با اپلیکیشن در مینی‌گیم‌ها اتفاق می‌افتد، در رتبه‌ی دوم میزان تعامل با کاربر، ویدئوها قرار دارند و بنرها و سایر انواع تبلیغات در مراتب بعدی هستند. در واقع وقتی کاربر پیش از کلیک کردن بر لینک و ورود به صفحه‌ی اپلیکیشن در مارکت با اپلیکیشن آشنا شده باشد، با احتمال بیشتری اقدام به نصب اپلیکیشن می‌کند، بنابراین لازم است که در بین انواع تبلیغات، تبلیغی را انتخاب کنیم که می‌تواند به نحوی سریع و جذاب، ارزشی که اپلیکیشن برای کاربر تولید می‌کند را به او منتقل کند. در حال حاضر در دنیا، تبلیغات ویدئویی به علت قدرتی که در انتقال مفهوم و جذابیت دارند، بیشتر از سایر انواع تبلیغات نظر بازاریابان را جلب کرده‌اند.

بازاریابی برای اپلیکیشن

ترغیب کاربر به نصب اپلیکیشن

در این میان توجه به ویژگی‌های مختلفی که می‌تواند پس از کلیک کردن کاربر بر لینک نهایی وی را به نصب اپلیکیشن بیشتر ترغیب کند مهم است. برای مثال، آمار جالبی که در انتهای سال ۲۰۱۵ در مورد کمپین‌های نصب اپلیکیشن منتشر شد بیان می‌دارد که در مقایسه بین اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، ترغیب کاربران به کلیک بر روی لینک انتهایی ویدئو برای بازی‌ها سخت‌تر از اپلیکیشن‌هاست (احتمال این که کاربر پس از تماشای ویدئوی تبلیغاتی یک اپلیکیشن روی لینک نهایی آن کلیک کند بیشتر از این احتمال برای ویدئوی تبلیغاتی بازی‌هاست) ولی نرخ کلیک به دانلود برای بازی‌ها حدود ۴ برابر بیشتر است. به عبارت دیگر، اگر کمپین بازاریابی ما برای یک اپلیکیشن است، کاربران راحت‌تر روی لینک نهایی ویدئوی ما کلیک می‌کنند و وارد صفحه‌مان در مارکت می‌شوند اما فقط ده درصد این کاربران اقدام به دانلود اپلیکیشن می‌کنند و بهینه‌سازی و ایجاد جذابیت در صفحه‌ی اپلیکیشن اهمیتی حیاتی برای موفقیت کمپین ما دارد، اما اگر کمپین ما برای بازاریابی یک بازی است، چالش اصلی تولید ویدئویی جذاب است که کاربر را به کلیک کردن وادار کند، بعد از این‌که کاربر بر روی لینک کلیک کرد، با احتمال بالایی اقدام به نصب بازی ما خواهد کرد.

در کالج تپسل بخوانید!  نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی سال ۹۶

 

نکته‌ی مهم دیگر در این مرحله از گام اول یعنی تبلیغات، قرار دادن تبلیغ در محل مناسب است. وقتی هدف گام اول بازاریابی ما این است که کاربران گوشی‌های اندروید وارد صفحه‌ی اپلیکیشنمان بشوند، لازم است که تبلیغ را به کسانی که دارای این گوشی‌ها هستند نمایش بدهیم و برای مثال، نمایش بنر تبلیغاتی در وب‌سایت‌هایی که عمده‌ی بازدید آن‌ها از طریق دسکتاپ است منطقی به نظر نمی‌رسد. بهترین راه برای هرچه هدفمندتر کردن تبلیغات این است که پس از انتخاب نوع تبلیغ، تبلیغات را درون اپلیکیشن‌های دیگر تمایش بدهیم. با این کار مطمئن هستیم که همه‌ی کسانی که تبلیغ ما را تماشا می‌کنند گوشی هوشمند اندروید دارند. سایر هدفمندی‌ها مثل هدفمندی موضوعی و زمانی هم اهمیت فراوانی در تاثیر تبلیغات دارند.

یک میان‌بر همه‌جانبه

همان‌طور که گفته شد، یافتن محل مناسبی برای نمایش تبلیغ، انتخاب نوع مناسب تبلیغ و در نهایت انجام هدفمند تبلیغات، سه امر ضروری در طی گام اول بازاریابی برای اپلیکیشن هستند. وجود سیستمی برای تبلیغات ویدئویی هدفمند درون اپلیکیشن‌های موبایل، می‌تواند هر سه مورد را برای بازاریابان اپلیکیشن فراهم کند. تپسل، برای اولین بار در ایران، کمپین‌های نصب اپلیکیشن را به بازاریابان اپلیکیشن‌ها معرفی کرده است و تاکنون با استقبال فراوانی از سوی بهترین اپلیکیشن‌ها از ژانرهای مختلف مواجه شده است و با میلیون‌ها کاربر از سراسر کشور، اهداف تبلیغاتی اپلیکیشن‌ها را محقق کرده است.

داستان کمپین‌های نصب تپسل به گام اول ختم نمی‌شود، بلکه این سیستم تبلیغاتی در گام‌های بعدی هم همراه اپلیکیشن‌هاست تا راه رسیدن به موفقیت را برای آن‌ها ساده‌تر کند. در مطالب بعدی به گام‌های دیگر در بازاریابی اپلیکیشن می‌پردازیم، می‌توانید در آینده‌ای نزدیک از طریق زیرموضوع بازاریابی اپلیکیشن در بلاگ این گام‌ها را مرور و مطالعه کنید.

 

پرسش‌های رایج

اپلیکیشن های موبایل چگونه از بازاریابی استفاده می‌کنند؟

وقتی کاربران کلمات کلیدی برنامه خاصی را جستجو می‌کنند، تبلیغات ظاهر می‌شوند – برای مثال، تبلیغات برای برنامه‌های پرداخت تلفن همراه ممکن است زمانی که کاربر «کارت به کارت» را جستجو می‌کند ظاهر شود. تبلیغات جستجو را می‌توان از طریق پلتفرم‌هایی مانند گوگل ادوردز نیز خریداری کرد.

چگونه می‌توانم بازاریابی برای اپلیکیشن خود را بهبود بخشم؟

در زیر چند نکته برای راهنمایی شما جهت انجام بهتر بازاریابی برای اپلیکیشن موبایل آورده شده است.

  • در مورد تاریخ راه‌اندازی اپلیکیشن تصمیم‌گیری کنید
  • به‌طور کامل در مورد بازار تحقیق کنید
  • ساخت شخصیت‌های کاربری
  • انجام تجزیه‌وتحلیل رقابتی
  • ساخت یک وب‌سایت یا صفحه فرود
  • ایجاد ارتباطات (اینفلوئنسر مارکتینگ)

http://www.otc-certified-store.com/hypertension-medicine-usa.html zp-pdl.com https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com https://www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php займ денег на яндекс деньгизайм пенсионерам до 75 летзайм блиц займ на карту без паспортазайм мангозайм киви

  • فاطمه خورشیدی
4.5
Sending
User Review
5 (2 votes)

    1 ديدگاه نظر دهيد

  1. قابل توجه شرکت هایی که در زمینه تجاری سازی و تبلیغات تخصصی برای سرویس های ارزش افزوده (VAS) نیاز به مشاوره و اجرا دارند
    بنده میتونم با تجربه و با بهره مندی از تیم مجرب و حرفه ای، این نیاز شرکت شما (جذب کاربر برای سرویس و اپلیکیشن) رو براحتی برآورده کنم.

    تلگرام: info {at} rayanteam.ir

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.