اینفلوئنسر کیست و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

شما به‌طور روزانه چقدر از محتوای دیجیتال استفاده می‌کنید؟ چقدر به این محتوا اعتماد و برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده از محصول/خدمات یک برند به آن اتکا دارید؟ یک تحقیق از طرف توئیتر اعلام کرده است که ۵۶% از مردم آنلاین، فقط به توصیه‌های دوستان و خانواده‌های خود برای خرید یک محصول اعتماد دارند ولی ۴۹% از شرکت‌کنندگان، به محتوای منتشرشده از طرف اینفوئنسر ها هم اطمینان دارند. اگر بتوانید با حدود نیمی از مخاطبان خود، از کانالی که به آن اعتماد دارند صحبت کنید، برند شما پله‌ی اول جلب اعتماد مشتری را با موفقیت بی‌سابقه‌ای طی کرده است. در این مطلب به ۷ راهکار برای استفاده از اینفلوئنسر مارکیتنگ می‌پردازیم تا فرصت استفاده از این مدل بازاریابی موثر را برای برند خود مهیا کنید.

اینفلوئنسر (Influencer) کیست ؟ 

منظور از اینفلوئنسر کسی است که طی مدتی طولانی و با انتشار محتوای مفید شخصیت آنلاین قابل قبولی را برای خود ساخته و پتانسیل تاثیرگذاری بر نظرات و رفتار مخاطبان را دارد. محتوای منتشرشده از سوی او یک محوریت مشخص (سبک زندگی، آشپزی، مد، سفر، پزشکی و …) دارد و نظراتش در آن حوزه برای دنبال‌کنندگان قابل احترام و اطمینان است.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) چیست؟

به فرآیند جلب اعتماد مخاطبان یک اینفلوئنسر و تبدیل ایشان به مشتری از طریق نظرات او، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراذ تاثیرگذار می‌گویند. در واقع در این فرآیند آن پیام برند شما از طریق یک منبع مورد اعتماد و مورد علاقه به مخاطبان ارائه می‌شود. این مدل بازاریابی مدت زیادی نیست که در بین بازاریابان مطرح شده اما در همین مدت کم، نتایج شگرف آن سبب شده است که به یک بخش مهم در مجموعه فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شود و در حال حاضر، بسیاری از برندهای ایرانی بخشی از بودجه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را به این مدل اختصاص داده‌اند.

بازاریابی تاثیرگذار

مهم‌ترین نکته در انجام این مدل بازاریابی، مثل همه‌ی فعالیت‌های دیگر بازاریابی، شناخت مخاطب و ارتباط از کانال صحیح با وی است. در واقع فاز بازاریابی تاثیرگذار یافتن کسی است که بتواند سفیر خوبی برای برند شما باشد و مخاطبان او، مشتریان بالقوه‌ی شما باشند. به همین دلیل مهم است که بیشتر با انواع اینفلوئنسر ها آشنا شوید:

اینفلوئنسرمارکتینگ در ایران

اینفلوئنسر ها را می‌توان از چند دیدگاه مختلف دسته‌بندی کرد. از دیدگاه هویتی می‌توان به ۳ دسته اشاره کرد:

تولیدکنندگان محتوای شبکه‌های اجتماعی

کسانی که شهرت اولیه‌ای نداشته‌اند و با انتشار محتوای مفید در طی زمان، مخاطبان زیادی به دست آورده‌اند. مثل مطهره حیدری، معلم زبان فرانسه که با انتشار محتوا از زندگی روزمره خود توجه مخاطبان زیادی را جلب کرده است.

افراد مشهور کانال های غیر دیجیتال

اگرچه مرز بین دسته اول و این دسته هر روز کمرنگ‌تر می‌شود، منظور از این دسته کسانی است که از طریق کانال‌های غیردیجیتال مثل تلویزیون، سینما، ورزش حرفه‌ای و سیاست و … مشهور شده‌ند یبر‌اند. بهنوش بختیاری که در اینستاگرام حدود ۶ میلیون دنبال‌کننده دارد مثالی از این دسته محسوب می‌شود.

متخصصان حوزه های گوناگون

در هر حوزه‌ای، مدیران ارشد و رهبران فکری و افراد تاثیرگذاری وجود دارند که مخاطبان به علت تخصص ایشان و موفقیت‌های حرفه‌ای، او را دنبال می‌کنند. جادی، یکی از متخصصان حوزه IT است که در توئیتر حدود ۲۷ هزار دنبال‌کننده دارد.

البته مرز بین دو دسته اول روز به روز در حال کمرنگ شدن است. برای مثال، صدف کریمیان که در کودکی در تیزر تبلیغاتی داروگر ایفای نقش کرده بود، با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و به عنوان یکی از تولیدکنندگان محتوا، امروز دنبال‌کنندگان زیادی دارد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

دسته بندی های مختلف در اینفلوئنسر مارکتینگ

الف) براساس موضوع و حوزه‌ی تاثیرگذاری: بازی، سبک زندگی، مد، آشپزی، پزشکی، آرایش، عکاسی حرفه‌ای و …

ب) براساس کانال انتشار: اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، آپارات، یوتیوب، بلاگ، لینکدین و …

پ) براساس دموگرافی مخاطبان: توزیع جنسیت مخاطبان، توزیع سنی مخاطبان، موقعیت جغرافیایی مخاطبان و …

ت) براساس حجم مخاطبان: اکثریت بازاریابان این دسته‌بندی را سه‌گانه در نظر می‌گیرند: کسانی که بالای ۱ میلیون دنبال‌کننده دارند، کسانی که بین ۲۰ هزار تا ۱ میلیون دنبال‌کننده دارند و کسانی که زیر ۲۰هزار دنبال‌کننده دارند.

حال که اینفلوئنسر موردنظر خود را انتخاب کرده‌اید به سراغ گام دوم می‌رویم و به ۶ راه مرسوم برای این مدل بازاریابی می‌پردازیم.

۶ راهکار استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای برند شما

راهکار اول: هدیه دادن محصولات و خدمات

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای متقاعد کردن مخاطبان به استفاده از خدمات/محصولات شما، نشان دادن آن در دست اینفلوئنسر هایی است که دنبالشان می‌کنند. کسانی که مخطبانشان ممکن است مشتریان شما باشند را پیدا کنید و خدمات/محصولات خود را به صورت رایگان به آن‌ها هدیه بدهید و بهانه‌ای به آن‌ها بدهید تا احساس خوبی که از برند شما دریافت کرده‌اند را با دیگران به اشتراک بگذارند.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک جوانان و ویدئومارکتینگ

نکته‌ی قابل توجه این است که محصولات/خدمات شما باید به حدی به مطالب دیگر اینفلوئنسر انتخابی شما مرتبط باشد که تا حد ممکن کاربران احساس مواجهه با یک تبلیغ را نداشته باشند. برای مثال، اگر یک اینفلوئنسر که به علت مسافرت‌های پرماجرایش مورد توجه عموم است، با یک بلیط رایگان از برند شرکت مسافرتی شما، داستان یکی از سفرهایش را برای مخاطبان بگوید، بازاریابی شما موثرتر خواهد بود تا اینکه این بلیط رایگان را به کسی پیشنهاد دهید که مخاطبان او به علت آشپزی‌های جالبش او را دنبال می‌کنند.

یک نمونه موفق از ارسال محصولات به  اینفلوئنسر ها، محصولات چوبی HANEEF بود که در یک بازه‌ی زمانی مشخص به دست تعداد زیادی از اینفلوئنسر های ایرانی که در حوزه‌ی سبک زندگی فعال هستند رسید و هرکدام از آن‌ها با دست‌خط خودشان عکسی به صفحه‌ی اینستاگرام اضافه کردند؛ عکس‌هایی که هم به لحاظ زیبایی بصری مخاطب آن‌ها را دوست داشت و هم موثرترین تبلیغ برای فروش محصولات چوبی تازه به بازار عرضه شده به حساب می‌آمدند.

بازاریابی تاثیرگذار Influencer Marketing

نکته مهم ارسال هدیه در اینفلونسر مارکتینگ

در نظر داشته باشید که لزوما ارسال هدیه و خدمات رایگان سبب معرفی برند شما نخواهد شد. بسیاری از اینفلوئنسر ها هدایای شما را قبول می‌کنند اما برای انتشار برند شما فقط در ازای پرداخت مبلغ مشخصی حاضر به همکاری هستند. این مبالغ برای اینفلوئنسر هایی که تعداد مخاطبان خیلی زیادی دارند ممکن است با بودجه محدود بازاریابی برند شما هماهنگ نباشد، اگر اینطور بود می‌توانید در گام اول که انتخاب اینفلوئنسر است حجم مخاطبان کمتری را مورد هدف قرار دهید. بنابراین بهتر است قبل از هدیه خدمات/محصولات با اینفلوئنسر ها ارتباط برقرار کنید و از روند کاری آن‌ها مطمئن شوید تا اگر قرار است مبلغی بپردازید، حساب و کتاب را انجام داده باشید و بدانید نرخ بازگشت سرمایه‌ی این بخش از استراتژی بازاریابی شما چقدر است.

راهکار دوم: پست‌های تبلیغاتی

در این راهکار شما از یک اینفلوئنسر می‌خواهید که به ازای دریافت مبلغ مشخصی، به زبان خودش محصولات/خدمات شما را به مخاطبان خود معرفی کند و کانال انتشار آن هم رسانه‌ی خود او باشد. برای مثال اپلیکیشن دانرو اینفلوئنسر هایی را انتخاب کرد تا با ضبط یک ویدئو از خودشان در شهر و انتشار در صفحه‌ی اینستاگرام، فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود را دنبال کند. یکی از این ویدئوها را تماشا کنید:

راهکار سوم: انگیزه و تخفیف

اگر می‌خواهید تلاش‌هایی که برای ارسال هدیه به اینفلوئنسر کرده‌اید و احیانا مبلغی که به او پرداخته‌اید راحت‌تر به افزایش نرخ بازگشت سرمایه بینجامد، بهترین راه این است که به طور اختصاصی برای مخاطبان او یک طرح انگیزشی قرار دهید. راه حلی که بسیاری از برندهای دیجیتال انتخاب می‌کنند، امکان استفاده از محصولات/خدمات آن‌ها با استفاده از کد تخفیف اختصاصی یک اینفلوئنسر است. اگر قصد استفاده از این راهکار را دارید، می‌توانید به انگیزه‌هایی خلاق‌تر هم فکر کنید. معمولا اینفلوئنسر ها شناخت خوبی از مخاطبان خود دارند –حداقل شناختی بیشتر از صاحب برندی که مهمان صفحه‌ی آن‌هاست- و به همین دلیل بهتر است از نظرات آن‌ها هم برای طراحی یک مدل موفق کمک بگیرید.

نکته‌ی مهم این است که طرح انگیزشی شما یک ارزش واقعی به مخاطب معرفی کند تا انگیزه او برای استفاده از محصولات/خدمات را ایجاد کند و نکته‌ی مهم‌تر این است که هرگز طرحی را مطرح نکنید که برند شما توانایی برآورده کردن آن را ندارد. زودفود و مامان‌پز به مخاطبان اینفلوئنسر ها کد تخفیف ۲۰%ای هدیه می‌دهند:

بازاریابی تاثیرگذار Influencer Marketing

راهکار چهارم: برگزاری مسابقه به داوری اینفلوئنسر ها

اگر بخواهید بین استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ خود، راه حل میانه‌ای بیابید و این دو فعالیت بازاریابی را با هم ادغام کنید، و اگر برای شما مهم است که مردم در مورد برندتان صحبت کنند و با آن در شبکه‌های اجتماعی درگیر شوند، راهکار چهارم برای شما مناسب خواهد بود. در این راهکار، می‌توانید مسابقه‌ای طراحی کنید تا مردم در شبکه‌های اجتماعی عکس، ویدئو، متن، هشتگ و … مربوط به برند شما را استفاده کنند و بعد داوری مسابقه را به اینفلوئنسر بسپارید. محبوبیت آن‌ها در کنار تعیین جوایزی که برای مخاطبان دسته‌بندی‌شده –براساس اینفلوئنسر انتخابی شما و برندتان- جذاب باشد، می‌تواند به کمک برند شما بیاید. در بسیاری از این مسابقات، خود اینفلوئنسر هم برای جذابیت جایزه‌ها وارد جریان مسابقه می‌شوند، این اتفاق حتی می‌تواند به دعوت برند شما انجام شود تا هیجان شرکت در مسابقه برای مخاطبان بیشتر شود.

در کالج تپسل بخوانید!  معرفی ۲۰ کتاب که هر کارآفرین باید بخواند!

دیجی‌کالا برای معرفی و تبلیغ خدمات جدیدش در حوزه‌ی کتاب، مسابقه‌ی هایکوکتاب را برگزار کرده است. در این ویدئو، با این مسابقه که به داوری مهدی پاکدل، بزرگمهر حسین‌پور و مهراب قاسم‌خانی انجام می‌گیرد و باعث استقبال از این طرح شده است را تماشا کنید:

راهکار پنجم: حضور جمعی از اینفلوئنسر ها یا مسابقه حضوری

کسب‌وکارهایی مثل رستوران‌ها، کافه‌ها و … و بسیاری از برندها، از حضور اینفلوئنسر ها در یک رویداد، مسابقه و یا یک دورهمی کوچک بهره‌مند می‌شوند. افتتاحیه‌ی کافه زهیر و مسابقه‌ی آشپزی واسابی از جمله نمونه‌های پر سر و صدای این راهکار هستند. در مسابقه‌ی واسابی، تعدادی از اینفلوئنسر های اینستاگرامی برای پختن سوشی دعوت شدند، دو به دو مسابقه دادند و مردم برای رای دادن می‌توانستند در این رستوران حاضر شوند. اگر کسب‌وکار شما از رویدادهای حضوری در استراتژی بازاریابی استفاده می‌کند، می‌توانید با دعوت اینفلوئنسر و پوشش حواشی رویداد در کانال‌های آن‌ها به برندتان کمک کنید.

بازاریابی تاثیرگذار Influencer Marketing

راهکار ششم: ادغام با بازاریابی محتوایی

اگر یکی از اینفلوئنسر ها در زمینه‌ی آموزش موضوعی فعال است که محصولات/خدمات شما می‌توانند نقشی در آن داشته باشند می‌توانید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بر پایه‌ی آموزش‌های او بنا کنید. فرض کنید برند شما در زمینه‌ی تولید مواد خوراکی فعالیت دارد و اینفلوئنسری در زمینه‌ی آشپزی فعالیت می‌کند. می‌توانید با صرف بودجه‌ی بازاریابی، از او بخواهید در جریان آموزش غذاها، از محصولات خوراکی برند شما استفاده کنید. یکی از بهترین نمونه‌های این راهکار توسط برند روزانه انجام شد. این برند در جریان ویدئوهای یک دقیقه‌ای آموزش غذا در اینستاگرام، به خوبی مخاطب را به استفاده از پنیرهای خود راغب کرده است. ویدئوی زیر، یکی از ویدئوهای تولید شده در صفحه‌ی اینستاگرام اینفلوئنسر مذکور است:

۴ نکته‌ی تکمیلی در اینفلوئنسر مارکتینگ

قدرت نفوذ اینفلوئنسر ها بر نظر مردم

در حال حاضر، اینستاگرام کانال اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تاثیرگذار در ایران است و برندها هنوز به شبکه‌های اجتماعی دیگر راغب نشده‌اند. اگر محصولی تخصصی دارید، از قدرت توئیتر غافل نشوید. اینفلوئنسر های ایرانی در توئیتر اکثرا از مدل سوم هستند: متخصصان و رهبران فکری حوزه‌های دیجیتال. می‌توانید از قدرت نفوذ آن‌ها بر نظر مردم برای محصولات/خدمات خود استفاده کنید. البته در اکثریت مواقع، این اینفلوئنسر ها به ازای کیفیت محصول و نقش مفید آن در حوزه‌ی تخصصی خود اعلام نظر می‌کنند و پیشنهاد اختصاص مبلغ برای تبلیغ، حداقل هنوز در ایران، پیشنهاد مرسومی نیست.

از اینفلوئنسر های محلی غافل نشوید!

اگر محصولات/خدمات شما مربوط به شهر یا منطقه خاصی هستند، حتما موقعیت جغرافیایی مخاطبان را در نظر داشته باشید. اگر اپلیکیشن درخواست خودروی آنلاین برای شهر خاصی منتشر کرده‌اید، اینفلوئنسر های ساکن تهران، سفیران خوبی برای این مرحله از بازاریابی شما نخواهند بود.

مراقب نظرات منفی اینفلوئنسر ها باشید

همانقدر که رضایت اینفلوئنسر ها در جریان فعالیت‌های بازاریابی به کمک برند شما می‌آید، نارضایتی و اعلام نظرات منفی در مورد محصولات/خدمات شما می‌تواند برای برندتان دردسر ایجاد کند. مسئول شبکه‌های اجتماعی شما باید همواره اتفاقاتی از این دست را زیر نظر داشته باشد و در صورت انتشار مطالب منفی در مورد برندتان، به تیم بازاریابی اطلاع دهد تا فکری برای آن بکنید.

 

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را آنالیز کنید

مثل همه‌ی فعالیت‌های دیگر بازاریابی از ارزش داده‌ها و آنالیز و بهبود کمپین خود بهره‌مند شوید. هیچ فعالیتی در بازاریابی دیجیتال نباید بدون بررسی شاخص‌های موفقیت و بهینه‌سازی در طی زمان انجام شود. این مدل بازاریابی هم از این قاعده مستثنا نیست. در شروع شاخص‌ها را تعریف کنید و در هر مرحله از همکاری اینفلوئنسر ها آمار و ارقام را به دقت دنبال کنید و تغییرات لازم برای نتیجه بهتر را انجام دهید.

 

منابع

blog.hubspot.com

neoreach.com

twitter.com

instagram.com

    12 ديدگاه نظر دهيد

  1. سلام با عرض خسته نباشید برای جمع اوری این مطالب مفید پس از خواندن این مطلب شما که به طور زیبایی دسته بندی و کامل بود بسیار راضی و ممنونم ولی این توضیحات و راهکار ها برای شرکت هایی است که ستون هایشان را بنا نهاده و در بازار استوار شده اند مثل دانرو و پنیر روزانه ولی اکثرا افرادی هستند که چنین سرمایه هایی ندارند که مثلا بازیگران را در صدا و سیما به بیان محصولاتشان مثل دیجی کالا هزینه کنند لطفا مطالبتان و راهکارهایتان را به سمت این شرکت های نوپا جهت بدهید چون مخاطبان شما بیشتر جزو این دسته اند باز هم ممنون از مطالب خوب و مفیدتان با ارزوی موفقیت برای شما و همکارانتان

    • سلام.
      خوشحالیم که این مقاله را مطالعه کردید.
      تمام محتواهای منتشر شده در کالج تپسل با هدف آموزش دیجیتال مارکتینگ است و در بسیاری از پست‌ها نیز صاحبان‌ کسب‌وکارهای نوپا مورد هدف قرار دارند تا بتوانند با کمترین هزینه به بیشترین میزان تاثیرگذاری دست یابند.
      در این مقاله نیز به معرفی بازاریابی تاثیرگذار پرداخته شده است چرا که بسیاری از افراد به محتوای منتشرشده از طرف Influencer ها اطمینان دارند و اگر شما بتوانید با حدود نیمی از مخاطبان خود، از کانالی که به آن اعتماد دارند صحبت کنید، برند شما پله‌ی اول جلب اعتماد مشتری را با موفقیت بی‌سابقه‌ای طی خواهد کرد ولی این تنها راه بازاریابی نیست و شما از طریق روش‌های دیگر بازاریابی مانند بازاریابی محتوایی، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی مختلف و … می‌توانید توجه مخاطبانتان را به برند خود جلب کنید که به این موارد نیز در کالج تپسل پرداخته شده است.

  2. با سلام
    مقاله بسیار مفیدی بود. میخواستم ازتون بپرسم ابزار خاصی برای شناسایی اینفلونسر کسب و کارمون هست. غیر از هشتگ چجوری مخاطب موثر رو پیدا کنیم.
    ممنونم ازتون

    • سلام بر شما
      وقت بخیر
      در هر صنعتی با بررسی پیج های معروف و افراد متخصص آن حوزه می توانید، اینفلوئنسرها را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط بگیرید. برای بررسی پیج های مختلف اینستاگرام می توانید از ابزار hypeauditor.com استفاده کنید. این ابزار به شما تعداد فالوئرهای فعال و لایک های هر پیج های اینستاگرام را نشان می دهد.
      برای جذب بیشتر مخاطب موثر همکاری با اینفلوئنسرها، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام و کمپین هایی با شبکه هایتبلیغاتی هوشمند را پیشنهاد می کنیم.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.