بازاریابی در دنیای امروز کاری بسیار پیچیده و سختی شده است. برای موفقیت در بازاریابی محصول، باید حواستان به همهچیز باشد تا بتوانید در این رقابت پیروز شوید؛ اما در این میان، نقش و اهمیت برندینگ در جلب نظر مشتری هرروز بیشتر میشود. در این مقاله، راهنمای اولیه کوتاهی برای برندینگ ارائه و به بایدها و نبایدها برای برندسازی موفق پرداخته شده است.
برند شناختهشده و دوستداشتنی یکی از ارزشمندترین داراییهای هر شرکت است. بر اساس تحقیقات انجامشده، 59% از مشتریان تمایل دارند که محصولات جدید را از برندهای آشنا خریداری کنند. نتیجه داشتن یک برندینگ موفق میتواند افزایش فروش، پروژههای بیشتر، افتادن بر سر زبانها و حمایت از محصولات یا خدمات شما باشد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بهطور سنتی و به علت یک خطای مصطلح، برند در ذهن بسیاری از افراد به معنی طراحی یک لوگو و یا تبلیغات است. درحالی که تعریف برند به قول مدیر آمازون چیزی است که مردم درباره شما میگویند. تصویری که مشتریان با گفتن اسم شما در ذهنشان شکل میگیرد برند شما است. بهعبارتدیگر برند شما توسط درک کلی مشتری از کسبوکار شما تعریف میشود.
برای ساخت یک تصویر ذهنی موفق در ذهن مردم و مشتریان، باید در موارد مختلفی عملکرد خود را کنترل کنید؛ ازجمله:
بنابراین، تنها در مدتزمان کوتاه و چندروزه نمیتوان به یک برند موفق رسید. شما باید برای برندینگ خود یک استراتژی داشته باشید. استراتژی برندینگ، یک برنامهریزی طولانیمدت برای دستیابی به یک برند موفق در راستای رسیدن به اهداف مشخص و از پیش تعیینشده است.
برندسازی به جهت تاثیر کلی که بر کسبوکار شما میگذارد اهمیت دارد. برندسازی میتواند نگاه مخاطب را به برند شما تعیین کند یا تغییر دهد و این امر، موجب افزایش میزان آگاهی از برند و ایجاد مشاغل جدید و رفع نیازهای مخاطبان هدف میشود.
برند، در حکم وعدهای است که یک کسبوکار درخصوص رفع نیاز، به مصرفکنندگان خود میدهد. هدف از برندسازی در بازاریابی ایجاد اعتماد و وفاداری در بین مشتریان و مصرفکنندگان است. برند شما نه تنها راهی است که مشتریان و مخاطبان شما را از آن طریق به خاطر میسپارند، بلکه هویتی است که شما برای خود ساختهاید و به وسیله آن خود را از رقبا جدا کردهاید.
زمانی که به ساختن برند خود فکر میکنید در نظر داشته باشید که جامعه هدف شما چه کسانی هستند تا با شناسایی آنان شرایط رفع نیازهایشان به بهترین شیوه فراهم شود. برای ایجاد یک برند موفق، اقدام به ایجاد کمپین کرده و برای آن سناریو ترتیب دهید. بررسی کنید که چه نوع ارتباطی با مخاطب میتواند پیام شما را به بهترین نحو منتقل کند. ضمنا مخاطبانتان را بر مبنای آمار، سن، علایق و رفتار دستهبندی کنید. این کار فعالیت شما را آسانتر میکند.
آنچه را که میخواهید با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید را تعریف کنید. بیان دیدگاه و رسالتی که برای خود قائلید، هدف از به وجود آوردن برندتان را به مخاطب نشان میدهد. شما باید در کانالهای ارتباطی خود با مخاطب تصویری روشن از آنچه در تلاشید انجام دهید، به نمایش بگذارید. تمام اجزای مربوط به برند شما از جمله لوگو، تگلاین (شعار) و… همه باید منعکسکننده رسالتی که برای برندتان قائلید باشد.
رقبای خود را تحلیل کنید و ببینید چه پیشنهاداتی به مخاطبانشان ارائه میدهند. تفاوت بین کسبوکار خود را با رقبایتان پیدا کنید. فرآیند برندینگ باید بر روی همین تفاوتها تمرکز کند و در راستای بهتر شدن محصول نسب به رقبا بکوشد. اگر دیدید بازار شما تعداد زیادی رقیب دارد، فرآیند برندسازی خود را با یک استراتژی ارتباطی منحصربهفرد تغییر دهید.
همیشه بر نقطهای تمرکز کنید که برند شما را از دیگر محصولات مشابه متمایز میکند. ارزش منحصربهفردی که با برند خود به مخاطبتان ارائه میدهید را در تمامی کانالهای ارتباطی خود به نمایش بگذارید.
راهنمای برند، نوع و جایگاه برند شما را تعریف میکند و قواعد چگونگی ایجاد یک برند موفق را نشان میدهد. این کار به تداوم فعالیت برند و شناخته شدن هرچه بیشتر آن کمک خواهد کرد. راهنمای برند خود را توسعه دهید زیرا الگوی روشنی برای عناصر بصری (لوگو، تمپلیت و…) برند شما ایجاد میکند و ساختاری مشخص به آن میبخشد.
برای عرضه برند خود به بازار، استراتژی مارکتینگ مشخصی تهیه کنید. برند خود را در هر مکانی که میتوانید به نمایش بگذارید؛ از بستهبندی تا وبسایت. برای تبلیغ برند خود میتوانید از کانالهای مختلفی چون ایمیل، وبسایتها و شرکتهای وابسته استفاده کنید. حتی میتوانید لوگوی خود را بر روی تیشرت بزنید یا در رسانههای اجتماعی خود را تبلیغ کنید.
در ادامه چند راهکار برای داشتن یک برند موفق به شما ارائه میشود که به کمک آن میتوانید تعداد دنبالکنندگان وفادارتری برای خود به دست آورید.
اساس یک برندسازی (برندینگ) خوب شناخت و انتخاب مخاطبان مرتبط با محصول و تمرکز بر آنها است.
قبل از هر اقدامی برای برندینگ، ابتدا به این نکته توجه کنید که مخاطبان شما دقیقاً چه کسانی هستند و چه کسانی با محصول شما مرتبط هستند. مأموریت و پیامهای خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای این دسته از مخاطبان قرار دهید.
Allen Adamson: “تمام برندها به یک چیز مشخص وعده میدهند ولی در بازاری که اعتماد مشتریان کم و نظارت بر بودجه زیاد است، تنها دادن وعده باعث تمایز بین برندهای مختلف نمیشود. شما باید برای برند خود یک هدف مشخص داشته باشید.”
برای آنکه مخاطبان به برند شما اعتماد کنند، باید مشخص کنید که کسبوکارتان قرار است چه ارزشی برای آنها داشته باشد. باید مأموریت خود را برای مخاطبانتان مشخص کنید و بگویید که دلیل وجود شما چیست. بعد از آن تمام موارد مانند لوگو، شعار و پیام باید در راستای این مأموریت باشد.
بهعنوان نمونه، کمپانی نایک ماموریت خود را به ارمغان آوردن نوآوری برای هر ورزشکار در کل جهان قرار داده و در همین راستا شعار خود را “فقط آن را انجام دهید.” انتخاب کرده است. همه ما تحقق مأموریت کمپانی نایک را در کل جهان مشاهده کردهایم. کمپانی نایک تمرکز خود را بر روی تمام ورزشکاران قرار داده است تا محصولات نایک به عنوان بهترین انتخاب برای آنها تبدیل شود.
نایک توانسته آنچنان محبوبیتی برای خود ایجاد کند که با اضافه کردن جمله “اگر شما بدن دارید، پس ورزشکار هستید” در ادامه مأموریت خود، جامعه مخاطبانش را گستردهتر کند و آن را به تمام مردم تعمیم دهد.
درس بزرگ نایک این است که برای ساخت یک برند موفق در ابتدا از مخاطبان واقعی خود که بیشتر با محصول شما مرتبط هستند، شروع کنید. با گذشت زمان میتوانید مخاطبان خود را گستردهتر کنید.
برای تدوین استراتژی برند و اطمینان یافتن از این که پاسخ به کدام نیازها در اولویت هستند، از ظرفیت کارکنان و مخاطبان بیرونی خود استفاده کنید. آنها را گرد هم آورید تا هم به ایدههای شما واکنش نشان دهند، هم نیازهای خود را مطرح سازند و هم در مورد تصویر ذهنی که از کسبوکار شما در ذهن دارند صحبت کنند. این همافزایی میتواند کار شما را در تصمیمگیری برای برند آسانتر کند.
پرسونال برندینگ چیست؟
تقلید از برندهای بزرگ صنعتی که در آن مشغول هستید برای برندسازی توصیه نمیشود ولی باید بدانید که برندهای بزرگ در چه مواقعیخوب عمل کردهاند و در چه مواقعی شکست خوردهاند.
هدف از این گام این است که بتوانید با بررسی برندهایی که خوب عمل کردهاند و آنهایی که عملکرد خوبی نداشتهاند، برند خود را بهگونهای بسازید که با رقیبان خود متفاوت باشید و مشتری را قانع کنید که شما بهتر هستید و باید شما را انتخاب کنند. در جریان بررسی برند رقبا، سعی کنید به این سه سؤال پاسخ دهید:
پاسخ به این سؤالها به شما کمک میکند هدفمندتر در جریان کارهای رقبا باشید و برند خود را بهبود دهید. همچنین مراقب تقلید رقبا از برند خودتان باشید تقلید بیش از اندازه آنها باعث میشود دیگر در صنعت خود یکتا نباشید.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
همواره در هر صنعتی، برندهایی با بودجههای بیشتر هستند که بتوانند آن صنعت را به نفع خود در دست بگیرند.
سعی کنید در این مواقع تمرکز خود را روی ارزشهای محصول، ویژگیها و مزایای آن بگذارید و به مشتریان صنعت خود، خصوصیات و مزیتهایی از محصولتان را اعلام کنید که رقبا آنها را در اختیار ندارند. این کار میتواند اثر بودجههای کلان آنها را تقلیل دهد و شما را یکتا کند تا درنهایت شما انتخاب مشتری باشید.
ابتداییترین و مهمترین قسمت در ساخت یک برند، تولید یک لوگو و شعار برای کمپانی است. سعی کنید هزینه و زمان زیادی برای طراحی لوگو و شعار خود صرف کنید تا یک نمونه استثنائی تولید شود. این نکته را در ذهن داشته باشید که قرار است این گرافیک بر تمام المانهای مربوط به کمپانی شما (مانند کارت ویزیت، وبسایت، تبلیغات و …) ظاهر شود و درواقع هویت بصری کمپانی شما را شکل دهد.
شما حتی میتوانید برای گرفتن یک نتیجه عالی، یک طراح ماهر و یا یک آژانس خلاقیت به کار گیرید تا اطمینان حاصل کنید که یک علامت منحصربهفرد و بدون انقضاء برای کسبوکار خود خواهید داشت.
صدایکسبوکار شما به ماموریت کمپانی، مخاطبان و صنعت شما بستگی دارد. صدای کسبوکار به این معناست که شما با چه لحنی با مشتریان خود در ارتباط هستید و همچنین آنها به شما چه پاسخی میدهند.
صدای یک کسبوکار میتواند:
باشد. مهم این است که در انتخاب صدا، اولاً یکپارچگی با سایر قسمتهای برند را رعایت کنید و ثانیاً لحنی را انتخاب کنید که مشتریان شما به آن واکنش نشان دهند. برای مثال اگر یک شرکت B2B هستید بهاحتمالزیاد مشتریان از شما انتظار صدایی رسمی دارند و لحن صمیمی میتواند اعتماد آنها به برند شما را خدشهدار کند.
شما باید با پیام مختصر به مشتریان خود بگویید که شما چه کسی هستید. پیام شما باید به برند شما مرتبط باشد و در 1 یا 2 جمله هدف برند شما را منتقل کند.
پیام شما فراتر از لوگو و شعار شماست تا بیان کند که کمپانی شما چه نکات کلیدی دارد، شما چه چیزی را ارائه میدهید و چرا مردم باید به شما توجه کنند.
شما باید پیام خود را هماهنگ با صدای کسبوکار خود و خیلی ساده و قابلفهم به مشتریان خود منتقل کنید.
یک نکته مهم دیگر نیز این است که شما نباید در پیام خود بگویید که محصول شما توانایی چه کاری دارد. بلکه این پیام را منتقل کنید که مزیت محصول شما برای مشتریان چیست.
ساخت یک برند هیچگاه پایان نمیپذیرد. برند شما باید در هر آنچه مشتری شما میبیند و یا نمیبیند، قابلمشاهده باشد. اگر یک مشتری به دفتر شما مراجعه کرد، برند شما باید در محیط کارتان مشهود باشد. بر روی هر چیزی مانند کارتهای کسبوکار، تبلیغات و بستهبندی باید لوگوی شما درج شده باشد.
برند شما باید در وبسایت هم مشهود باشد. هنگام طراحی وبسایت خود باید هماهنگ با صدای کسبوکار، پیام و شعار خود، محتوا تولید کنید. پروفایل و محتوای موجود در رسانههای اجتماعی شما نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
همچنین شما باید در تمام رسانههای خود هماهنگ باشید. هماهنگی در برندینگ از هماهنگ کردن تمام داراییهای بصری هر کمپانی مانند وبسایت، رسانههای اجتماعی، تبلیغات و … آغاز میشود اما این به این معنی نیست که باید لوگو خود را بر همهچیز قرار دهید. برای هماهنگ کردن هویت بصری خود به یک روش کارآمد و قابلتجدید که آن را راهنمای سبک برند میخوانند، نیاز دارید.
راهنمای سبک برند یک قاعده ساده از فونتها، رنگها، تصاویر، آرمها و سایر ابزارهای بصری شرکت شماست. داشتن یک راهنمای سبک، یک راه مفید برای اطمینان از ارائه پیام پیوسته و یکپارچه در همه مکانهایی است که برندتان ظاهر میشود.
بهطور مداوم برند خود را تغییر ندهید. تغییر زیاد باعث میشود مشتریان شما سردرگم شوند.
خوب است که همواره برند خود را بهروز نگه دارید و آن را بهمرور بر اساس بازخوردهایی که از مشتریان دریافت میکنید، تغییر دهید. در روند تغییر هویت بصری برند، همواره به یاد داشته باشید که همخوانی با برند قبلی که مشتریان با آن آشنا هستند ضروری است.
بهعنوان نمونه، کمپانی استارباکس بزرگترین تولیدکننده قهوه در جهان است و برند آن همواره وعده داده که مردم را باهم متحد کند. این کمپانی در سال 2011 لوگوی خود را تغییر داد و فقط نام کمپانی را از لوگوی خود حذف کرد. ولی تم لوگوی جدید با لوگوی قبلی همخوانی دارد. استارباکس پس از تغییر لوگو همچنان یک برند قوی است.
هیچ کسی بهاندازه کارمندان کمپانی شما با برندتان آشنایی ندارد؛ بنابراین کارمندان شما میتوانند بهترین حامی برای بازاریابی برندتان باشند و باید برند شما را ترویج کنند. برای ساخت تصویر ذهنی از کسبوکار خود در ذهن مشتریان، باید از کارمندان داخلی شروع کنید.
این مشتریان ممکن است درباره شما در رسانههای مختلف بنویسند، شما را به دوستان خود پیشنهاد دهند و به طورکلی آنها میتوانند مامور تبلیغ کسبوکار شما باشند. اعتماد مشتریان وفادار به شما کمک میکند که مشتری بیشتری به دست آورید و سود کسبوکارتان بیشتر شود؛ بنابراین به مشتریانی که کمپانی و برند شما را دوست دارند و به شما وفادار هستند، اهمیت دهید. برندسازی در رسانههای اجتماعی در این راه به شما کمک میکند.
جلوه این اهمیت حتی میتواند یک تشکر ساده از آنها باشد. یک راه آسان این است که یک ایمیل به هر کدام از آنها با نام خودشان ارسال نمائید و از آنها تشکر کنید.
بهعنوان نمونه، شرکت Hubspot هنگامی که ۱۵هزار مشتری به دست آورد، از این ۱۵هزار نفر بهطور جذاب و منحصربهفردی تشکر کرد. کارمندان این شرکت ۱۵هزار توپ پینگپنگ نارنجی (همرنگ با رنگ برندشان) از یکی از طبقات این شرکت به پایین پرتاب کردند که روی هر کدام اسم یک مشتری نوشته شده بود و درنهایت با بادبادکهای نارنجی کلمه “thanks” را در دست گرفتند. ویدئوی کامل را در یوتیوب میتوانید ببینید.
بنابراین، مشتریان وفادار بخش مهمی از هر استراتژی برندینگ هستند، این کار بهخصوص بهمنزله حمایت شما از تیم فروش است.
یک برند خوب میتواند کمپانی شما را از یک بازیکن کوچک در صنعت به یک رقیب بزرگ و موفق برای سایر کمپانیها تبدیل کند. اعتماد مشتریان را به کمپانی شما زیاد کند و احتمال فروش محصولات شما را افزایش دهد.
Scott Bedbury، رئیس اجرایی نایک و استارباکس میگوید: “یک برند داستان یک کمپانی است که همیشه گفته میشود.” یک برند خوب برای کسبوکارخود بسازید و داستان کسبوکار خود را برای مشتریان تعریف کنید.
سوالهای متداول
منظور ما از برندسازی چیست؟
برند محصول، خدمات یا مفهومی است که بهطور عمومی از سایر محصولات، خدمات یا مفاهیم متمایز میشود تا بتوان بهراحتی با آن ارتباط برقرار کرد. به زبان بسیار ساده برندسازی فرآیند ایجاد و انتشار نام تجاری است.
چرا برندسازی اینقدر مهم است؟
برندسازی به شما این امکان را میدهد که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید که درنهایت میتواند آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. میتوانید برندی ایجاد کنید که مردم واقعاً به آن اهمیت میدهند و خود را از کسبوکارهایی که از آن به نفع خود استفاده نمیکنند برتری دهید.
چه چیزی باعث موفقیت یک برند میشود؟
شخصیت متمایز و متناسب با مخاطبان هدف خود داشته باشید. در پیامرسانی و طراحی آن ثابتقدم باشید و موقعیت، اعتماد و شخصیت را در هر مرحله تقویت کنید. همچنین ارزشی را که شرکت شما برای مشتری فراهم میکند و نحوه ایجاد آن ارزش را نشان دهید.
female wrestling http://www.otc-certified-store.com/muscle-relaxants-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/surgery-medicine-usa.html http://otc-certified-store.com https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php http://www.otc-certified-store.com/muscle-relaxants-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php qiwi займ без паспортакапуста займ личный кабинетвзять займ с плохой кредитной историей быстрый займ на карту отзывызайм во владивостокебез отказа займ
2 ديدگاه نظر دهيد
ممنونم از مطلب تون اما بنظرم جا داره بیشتر راجع بهش صحبت بشه
ممنون از دقت نظر شما حسن جان
بله حتما آپدیت خواهیم کرد