چگونگی برندسازی در رسانه‌های اجتماعی

زمان مطالعه : ۱۶ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

برندسازی در شبکه‌های اجتماعی به دلیل استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی توسط مردم بسیار حائز اهمیت شده است. برندسازی برای یک کسب‌وکار حکم مرگ و زندگی را دارد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است و آماری که در دسترس است برندسازی در شبکه‌های اجتماعی به صورت کلی موجب رشد ۳۳ درصدی فروش می‌شود. این یعنی وقتی شما برند خودتان را اصولی بسازید یک سوم از دغدغه فروش خود را کاهش داده‌اید.

جدا از بحث درآمد، برندسازی نحوه ارتباط شما با مشتریان است. برندسازی به معنی درک کاربران از کسب‌وکار شما است و مجموعه‌ای از ارزش‌ها، اهداف و راه‌حل‌های کسب‌وکار شما است که همه این ویژگی‌ها در نام و برند تجاری شما نهفته است. برای آشنایی بیشتر با این مبحث، مطالعه کتاب‌های برندینگ و تبلیغات هم بسیار مفید و موثر است.

برندسازی در شبکه‌های اجتماعی

برندسازی چیست؟

اصطلاح نام تجاری یا برند به مفهومی تجاری و بازاریابی اشاره دارد که به افراد کمک می‌کند تا یک شرکت، محصول یا فرد خاص را شناسایی کنند. درواقع برندسازی فرآیند دائمی شناسایی، ایجاد و مدیریت دارایی‌ها و اقدامات انباشته‌ای است که شخصیت یک سازمان یا شرکت را در ذهن مردم شکل می‌دهد.

به‌عبارتی‌دیگر برندسازی فرآیند ایجاد یک درک قوی و مثبت از یک شرکت، محصولات یا خدمات آن در ذهن مشتری با ترکیب عناصری مانند لوگو، طراحی، رنگ و یک موضوع ثابت در تمام ارتباطات بازاریابی است. برندسازی مؤثر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند و یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنند.

 

برندسازی در شبکه‌های اجتماعی به چه معنا است؟

اما سؤال اصلی این است که برندسازی در شبکه‌های اجتماعی به چه صورت است و معنی و مفهوم آن چیست. انواع برندها از لحاظ شخصیتی کدام‌ها هستند و چه الگویی برای سازمان یا تجارت من خوب است. برندسازی در شبکه‌های اجتماعی به معنی ایجاد یک درک قوی از محصولات، خدمات و… شرکت یا سازمان ما در ذهن مخاطبین است که در بستر شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

قبل از اینکه به بررسی نکات مرتبط با برندسازی در شبکه‌های اجتماعی بپردازیم، ابتدا به معرفی ۱۲ شخصیت و نوع برند می‌پردازیم.

بررسی و تحلیل شخصیت و نوع برندهای مختلف به شما کمک می‌کند که راه خود را زودتر پیدا کنید. الگوهای بسیار زیادی در سطح اینترنت برای نوع برند وجود دارد اما ما به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. الگوی برند قانون‌شکن

هدف اصلی این الگو حذف کردن تمام بخش‌ها و قسمت‌هایی از تجارت است که کار تیم یا سازمان را مختل می‌کنند.

ویژگی‌های شخصیتی این الگوی برندسازی عبارت‌اند از:

  • رک بودن
  • دموکراسی محور
  • بدون ترس صحبت کردن
  • به چالش کشیدن وضعیت موجود

برخی از برندهای معروفی که این ویژگی رادارند عبارت‌اند از:

  • Virgin
  • Harley Davidson
  • Diesel

۲. الگوی شعبده‌باز در برندسازی

هدف این الگو تحقق رؤیاها و ایجاد چشم‌انداز است. این الگو ‌یک سبک برندسازی معمول و محبوب است و برندهای معتبری از آن استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های شخصیتی این نوع برند عبارت‌اند از:

  • کاریزماتیک
  • متحول کننده
  • رؤیایی

برندهای معروفی که از این الگو استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • Coke
  • Disney
  • Dyson

۳. الگوی برندسازی قهرمان

هدف این الگو بهبود جهان، ایجاد انگیزه، تشویق مردم و شجاع بودن است. این الگو نیز بسیار الگوی خاص و معتبری به‌حساب می‌آید و دوتا از برندهای معروف مد و پوشاک از آن پیروی می‌کنند.

ویژگی‌های شخصیتی این نوع برند:

  • انگیزه دهنده
  • تشویق‌کننده
  • دستاوردمحور بودن
  • رقابتی

نمونه‌های معروف برند قهرمان محور عبارت‌اند از:

  • Adidas
  • Nike
  • FedEx

۴. الگوی برندسازی عاشقانه

هدف از برندسازی با این سبک، ایجاد روابط عاشقانه و ایجاد یک تعهد بین برند و کاربران آن است.

ویژگی‌های شخصیتی این نوع برند عبارت‌اند از:

  • گرم و صمیمی بودن با کاربران
  • فریبنده
  • داغ و جذاب
  • اغواکننده

مارک‌های معروفی که این نوع برندسازی را استفاده کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • Alfa Romeo
  • Chanel
  • Victoria’s Secret

۵. الگوی شوخ‌طبعانه

هدف از این نوع برندسازی که به آن الگوی برندسازی سرگرم‌کننده نیز می‌گویند، ایجاد خنده، سرگرمی و شادی بخشیدن است.

ویژگی‌های رایج برند عبارت‌اند از:

  • شوخ‌طبع بودن
  • طنزگونه
  • سرگرم‌کننده
  • هیجان‌انگیز

و برخی از مارک‌های محبوبی که از این نوع مدل برندسازی استفاده کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • M&Ms
  • Old Spice
  • Dollar Shave Club

۶. The Everyman

هدف از این نوع برندسازی معمولی بودن و معمولی به نظر رسیدن است. این نوع الگوی برندسازی در شبکه‌های اجتماعی رک و راست با مخاطبان خود حرف می‌زند و همه‌چیز را معمولی و رسمی جلوه می‌دهد.

برخی از ویژگی‌های این سبک برند عبارت‌اند از:

  • آرام
  • گاه‌به‌گاه
  • همدل
  • عملی
  • رک و راست

برخی از برندهای معروف مانند این عبارت‌اند از:

  • Ikea
  • Target
  • LYNX

۷. الگوی برندسازی مراقب

هدف آن‌ها کمک کردن و انجام کارها برای دیگران است. این نوع برندسازی بیشتر از بقیه انواع الگوهای برندسازی به فکر دغدغه کاربران است.

ویژگی‌های شخصیتی این نوع برند عبارت‌اند از:

  • ملایم
  • مهربان
  • پرورش محور

برخی از مارک‌های محبوب که از این الگوی برندسازی استفاده کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • UNICEF
  • WWF
  • Toms

۸. الگوی برندسازی حاکم

این نوع الگوی برندسازی بسیار رسمی و یک نوع برندسازی استاندارد به‌حساب می‌آید. هدف آن الگو بودن، ایجاد جامعه‌ای مرفه و سخت‌گیری در قوانین و سیاست‌هاست.

ویژگی‌های مهم این نوع الگوی برندسازی در شبکه‌های اجتماعی عبارت‌اند از:

  • پیچیده
  • بسیار حرفه‌ای
  • ساختاریافته

برخی از نمونه‌های برند در این مورد عبارت‌اند از:

  • Louis Vuitton
  • Mercedes Benz
  • Rolex

۹. الگوی برندسازی خالق

هدف آن‌ها تبدیل ایده‌ها به واقعیت، طوفان فکری و استفاده از تفکر خلاق برای حل مشکلات جامعه است.

ویژگی‌های مهم آن‌ها عبارت‌اند از:

  • رسا
  • تخیلی
  • علمی
  • شاعرانه

برخی از برندها با شخصیت خالق و سازنده عبارت‌اند از:

  • Lego
  • Apple
  • Adobe

۱۰. بی‌گناه یا The Innocent

هدف از این الگو مثبت‌اندیش و خوشحال بودن است. در این الگو قرار است کارها درست انجام شده و در هر شرایطی چیزهای مثبت دیده شوند.

شخصیت این نوع مدل برند شامل:

  • خوش‌بین بودن
  • خوشحال
  • امیدوارکننده

برخی از مارک‌هایی که از این برندسازی استفاده کرده‌اند شامل:

  • Aveeno
  • Dove
  • Innocent

۱۱. الگوی برندسازی عاقلانه

هدف آن استفاده از هوش و تحلیل برای درک جهان، جستجوی اطلاعات و دانش است. این نوع الگوی برندسازی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر علم و دانش است و یک چهره رسمی و علمی دارد.

ویژگی‌های این الگوی برندسازی عبارت‌اند از:

  • منطقی
  • مبتنی بر تجزیه‌وتحلیل
  • مبتنی بر واقعیت

برندهای معروف با این الگو عبارت‌اند از:

  • Google
  • BBC
  • Oxford University

۱۲. الگوی کاوشگر

هدف آن‌ها این است که یک زندگی هیجان‌انگیز و پر از ماجرا داشته باشند. آن‌ها می‌خواهند تجربیات هیجان‌انگیزی را به مخاطبان القا کنند و چیزهای جدید را با آن‌ها تجربه کنند.

ویژگی‌های این الگوی برندسازی عبارت‌اند از:

  • پرانرژی
  • مشتاق
  • پرسشگر و ماجراجو

مارک‌های معروف برای این الگو عبارت‌اند از:

  • North Face
  • Jeep
  • Patagonia

در بالا ما با ۱۲ تا از الگوهای مهم برندسازی آشنا شدیم. حال وقت آن است که با تجزیه‌وتحلیل شرکت یا سازمان خود شروع به برندسازی در شبکه‌های اجتماعی کنیم.

 

چطور برندسازی را شروع کنیم؟

در مرحله اول شما باید با تیم خود بنشینید و واقعا هدف برند خود را بررسی کنید. همین امر در مورد احساسات و لحنی که می‌خواهید برندتان به تصویر بکشد نیز صدق می‌کند و لازم است که صفر تا صد کار را مورد بررسی قرار دهید. باید بررسی کنید که کدام یک از الگوهای برندسازی با کار و خدمات شما هم خوانی دارد. پس از اینکه الگوی خود را انتخاب کردید می‌توانید کارهای برندسازی را شروع کنید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید برندسازی در شبکه‌های اجتماعی را شروع کنید ارزش‌های خود را محدود کنید و هدف خود را تعین کنید. از خودتان بپرسید چه چیزهایی برای کسب‌وکار شما مهم هستند؟ آیا به‌صورت واضح هدفتان معلوم است؟ آیا این نوع الگوی برندسازی برای شما مقرون‌به‌صرفه است؟ و هزاران سوال دیگر که باید از ابتدا پاسخ آن‌ها معلوم باشد.

بررسی ارزش‌های سازمان یا شرکت برای برندسازی از سه جهت زیر مهم است.

  • ارزش و هدف شما را به‌عنوان مبنایی برای ایجاد محتوا در حرکت رو به جلو راهنمایی می‌کند.
  • مشتریان به ارزش‌های شما اهمیت می‌دهند.
  • ۹۴ درصد از مشتریان احتمالا به برندی که شفافیت کامل ارائه می‌دهد وفاداری نشان می‌دهند.

اگر به‌عنوان یک سازمان یا شرکت شفافیت در کار شما وجود داشته باشد ۱۳ درصد از مصرف‌کنندگان، ۳۱ تا ۵۰ درصد بیشتر برای محصولات یا خدمات شما هزینه می‌کنند.

در یک مطالعه که برای یک جامعه آماری از برندها و مشتریان ارائه‌شده است، محققان دریافتند که ۴ ویژگی اصلی که مردم برای توضیح اینکه چرا به یک برند وفادار هستند استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  1. هزینه
  2. کیفیت
  3. تجربه
  4. ثبات

نحوه ایجاد نقشه موضوعی برای برندسازی در رسانه‌های اجتماعی

چند موضوع کلی در رابطه با برندسازی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که ما آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم. ممکن است شما قبل از برندسازی و ایجاد محتوای مناسب برای بستر شبکه‌های اجتماعی ایده‌هایی در ذهن داشته باشید و اگر دارید، عالی است. ایده‌های خود را یادداشت کنید و در صورت لزوم تحقیقات بیشتری انجام بدهید.

برای شروع برندسازی در مرحله اول دو کار زیر را انجام دهید.

  • فهرستی از اهداف و نقاط ضعف بازار هدف خود را در رابطه با تجارت یا صنعت خود تهیه کنید. سپس از خودتان سؤالات زیر را بپرسید و به‌وضوح پاسخ آن را بیابید.
  • چرا کاربران هدف به دنبال محصولات و خدماتی هستند که شما ارائه می‌دهید؟
  • آن‌ها برای حل چه مشکلاتی تلاش می‌کنند یا به چه اهدافی دست می‌یابند؟
  • به محتوای رقبای خود نگاه کنید.
  • آیا پست‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها از سوی مخاطبان هدف مشترک شما با آنان، تعامل خوبی به‌دست می‌آورد؟

اگر چنین است می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید یا حتی می‌توانید از بخش‌هایی که باهم در آن‌ها مشترک هستید نیز به شیوه‌های متفاوت برای خود استفاده کنید.

 

ایده‌های تولید محتوا برای برندسازی

اگر شما فهرستی از ایده‌های محتوا را قبلا یادداشت کرده‌اید، تجزیه‌وتحلیل و مقایسه کنید. تحقیق کنید آیا آنچه را که در ذهن دارید با دغدغه مخاطب یکی است یا خیر؟ این یک اصل مهم در تولید محتوا برای برندسازی است.

شما می‌خواهید از نقشه موضوع خود به‌عنوان یک راهنما در تولید محتوا استفاده کنید. با این کار می‌توانید مطمئن باشید که شبکه‌های اجتماعی شما ارزشی برای مخاطبان شما فراهم می‌کند.

بنابراین وقتی الگوی برندسازی، ارزش‌ها و نقشه موضوعی خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که راهنمای برند خود را بررسی کنید.

 

ایجاد راهنمای برند

حال که اقداماتی مانند تعیین الگو، تعین ارزش و هدف و نقشه موضوعی خود را انتخاب کردید نوبت به ایجاد راهنمای برندسازی می‌رسد.

ایجاد راهنمای برند در برندسازی:

راهنمای برند نشان می‌دهد محتوایی که شما ایجاد کرده‌اید چگونه باید به نظر برسند. این راهنما شامل لوگوی شما، طراحی و هرگونه تغییرات آن و همچنین زمان و مکان استفاده از آن می‌شود.

همچنین شامل تمام رنگ‌های لوگوی شما و هر رنگ ثانویه‌ای است که در سراسر طراحی از آن استفاده می‌کنید. راهنمای برند شما همچنین باید شامل فونت‌های شما باشد که باید در تیترها، عنوان‌های فرعی و متن معمولی استفاده شود.

بسته به اینکه کسب‌وکار کوچک شما چقدر کوچک است، ممکن است در حال حاضر یک شرکت یک نفره باشید؛ اما همان‌طور که کسب‌وکار و تیم شما رشد می‌کند، می‌خواهید همه‌چیز در رسانه‌های اجتماعی شما نیز رشد کند و شما رفته‌رفته برند خود را بسازید؛ بنابراین لازم است که از راهنمای برند خود به‌خوبی استفاده کنید.

داشتن راهنمای برند به همه اجازه می‌دهد تا شما بهتر دیده شوید و در چشم مخاطبان بهتر و خاص جا بیفتید. با این کار مشتریان و کاربران بیشتر قدردان شما خواهند بود.

مزایای استفاده از راهنمای برند

استفاده از رنگ مشخص که یکی از مؤلفه‌های اصلی راهنمای برند است می‌تواند شناخت برند را تا ۸۰ درصد افزایش دهد. آنچه را که در ابتدای این پست گفتیم فراموش نکنید که فقط برندینگ باعث افزایش درآمد ۳۳ درصدی شده است. داشتن راهنمای برند به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد تا در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خاص به نظر برسید.

پس از اینکه راهنمای برند خود را انتخاب کردید می‌توانید محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

 

نکات کلیدی برای گرفتن نتایج بهتر در شبکه‌های اجتماعی

در رابطه با برندسازی در شبکه‌های اجتماعی حرف‌وحدیث‌ها زیاد است و این حرف‌وحدیث‌ها می‌تواند شامل چندین کتاب چند صدصفحه‌ای باشد؛ اما به‌صورت کلی سه نکته زیر می‌تواند به بهینه‌سازی نتایج در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک کند.

 

۱. انتخاب پلتفرم مطابق با کاربران هدف

یکی از مهم‌ترین مراحل در برندسازی شبکه‌های اجتماعی، انتخاب سکوی مناسب برای تولید و انتشار محتوا است. بدون شک شما هیچ‌وقت یک فیلم طنزگونه یا یک سریال تلویزیونی را در لینکدین منتشر نمی‌کنید. برای اینکه پلتفرم یا رسانه اجتماعی را انتخاب کنید به بینش عمیقی از شناخت مخاطبین نیاز دارید. باید رسانه خود را مطابق با سلیقه و رفتار مخاطبان هدف برندتان انتخاب کنید.

مثلا اگر شما محصولات یا خدمات ارائه می‌دهید انتخاب یک وب‌سایت یا یک صفحه اینستاگرام بهترین گزینه برای شما خواهد بود. به‌صورت کلی لازم است که از انتخاب بهترین پلتفرم مطمئن شوید. خودتان را جای مخاطب قرار دهید و محتوایی را که به دنبال آن هستید در کانال‌های مختلفی پیگیری کنید. این‌طوری می‌توانید به نزدیکترین پلتفرم به برند خود برسید.

 

۲. استفاده از تقویم محتوایی

استفاده از تقویم محتوایی در برندسازی در شبکه‌های اجتماعی به کار شما انضباط می‌دهد و مخاطبان شما را مشتاق نگه خواهد داشت. از طرفی دیگر به هماهنگی هرچه بیشتر مخاطبان با برند شما کمک می‌کند.

 

۳. تعامل با دنبال‌کنندگان

شما باید با فالوورهای خود تعامل داشته باشید تا مطمئن شوید که واقعا پست‌های شما را می‌بینند و برای آن‌ها مفید بوده است. روش‌هایی که می‌توانید تعامل داشته باشید بسته به پلتفرم متفاوت است. این کار به اعتماد مشتریان و مخاطبان شما کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

برندسازی در شبکه‌های اجتماعی یک فرایند طولانی‌مدت است و به‌گونه‌ای نیست که یک‌شبه شما برند خود را بسازید یا با آن به موفقیت زودهنگام برسید. ما در بالا به نکات مهمی در رابطه با برندسازی اشاره کردیم. مهم‌ترین نکته در برندسازی تحقیق در مورد الگوهای برندسازی و انتخاب بهترین الگو و نزدیکترین الگو به شما است. تعیین ارزش‌ها و هدف‌های شما در برندسازی لازم است.

همچنین انتخاب راهنمای برند کمک می‌کند که خودتان باشید و نقطه تمایز شما با رقبایتان است و یک اصل مهم در برندسازی در شبکه‌های اجتماعی است. انتخاب یک رسانه اجتماعی که شما را به بهترین شکل به مخاطبانتان نزدیک کند نیز مهم است.

اگر شما هم درزمینهٔ برندسازی در شبکه‌های اجتماعی تجربه‌ای دارید خوشحال خواهیم شد آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول:

برندسازی در شبکه‌های اجتماعی به چه معنا است؟

برندسازی در شبکه‌های اجتماعی به معنی ایجاد یک درک قوی از محصولات، خدمات و… شرکت یا سازمان ما در ذهن مخاطبین است که در بستر شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

مزایای برندسازی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

به صورت کلی و طبق تحقیقاتی که انجام‌شده است برند سازی تا ۳۳ درصد فروش را افزایش می‌دهد که همین رقم خود گویای همه‌چیز است.

چطوری یک الگوی برندسازی انتخاب کنم؟

شما می‌توانید با مطالعه دقیق و عمیق در رابطه با الگوهای برندسازی موجود، نزدیک‌ترین الگو را به خدمات، محصولات و… شرکت خود انتخاب کنید و برندسازی را شروع کنید.

 

منبع: lyfemarketing.com/blog

 

Sending
User Review
4 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.