بررسی تجربه تبلیغات در تلگرام

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلاگ داستان موفقیت توسعه دهندگان ایرانی

سال ۲۰۱۳ بود که برای اولین بار پیام رسان تلگرام در اختیار کاربران قرار گرفت و هر روز دامنه کاربرد آن در سراسر جهان بیشتر شد. تلگرام در ایران نیز با ثبت رقم بیش از ۴۵میلیون عضو، به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی بین ایرانیان تبدیل شده است. با نگاهی به داده های تلگرام در سایت الکسا مشخص می‌شود که ایرانی‌ها ۷۰ درصد از کل زمان تلگرام را به خود اختصاص داده اند و بعد از کشور ایران، آمریکایی ها با ۴ درصد در رتبه دوم قرار دارند.

تلگرام

براساس  تحقیقات انجام‌شده ایرانیان روزانه به طور متوسط ۱میلیون و ۵۰۰ هزار مطلب در تلگرام تولید و منتشر می کنند. تلگرام، با توجه به آمار بالای استفاده از آن در ایران، یک رسانه مهم و تاثیرگذار برای تبلیغات است. تبلیغ‌دهندگان در ایران با تبلیغات در تلگرام به راحتی می‌توانند به تعداد زیادی از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند و محصول و یا سرویس خود را به آن‌ها معرفی کنند. البته برخلاف فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی که بخشی را به کسب‌وکارها اختصاص می‌دهند تا تبلیغات را براساس آمار و به‌صورت حرفه‌ای‌تری انجام دهند، تلگرام چنین قابلیتی را ندارد؛ به همین دلیل بسیاری از تبلیغ‌دهندگان تنها براساس تعداد viewهای یک پست و یا براساس تعداد کاربران یک کانال در مورد میزان اثربخشی تبلیغات تلگرامی قضاوت می‌کنند.

در مطلب امروز تجربه و تحلیل‌های یکی از اعضای تیم پزشک خوب در مورد تبلیغات تلگرامی را با هم مرور می‌کنیم. آقای وحید عطاری، از ابتدای تبلیغات در تلگرام، نتایج را ثبت و شاخص‌های خلاقی برای سنجش اثربخشی ابداع کرده‌اند و ادامه متن، به قلم ایشان تدوین شده است:

 

تجزیه و تحلیل های تیم پزشک خوب درباره تبلیغات در تلگرام

« میگن یکی رفته بود یه تعمیرگاه واسه خودش باز کرده بود، بعد از چند مدت رفیقش ازش میپرسه اوضاع کاروبار چطوره؟ میگه اصلا خوب نیست، هیچی مشتری نداریم.

یه کم در مورد کارش صحبت می‌کنن و آخرش رفیقش میگه راستی آدرس تعمیرگاهت چیه؟

طرف میگه بلوار صالحی، کوچه گلستان، پلاک ۴، طبقه دوم!! »

در فضای واقعی فیزیکی همه به راحتی متوجه می‌شوند که آوردن خودرو برای تعمیر به طبقه دوم کار بسیار سختی است و مشتری گذری کمی هم خواهید داشت! ولی واقعیت این است که متاسفانه در حوزه‌های دیگر خیلی وقت‌ها اشتباه می‌کنیم و تعمیرگاهمان را طبقه دوم دایر می‌کنیم، اشتباهی که حتی خیلی افراد و شرکت‌های ماهر هم انجام می‌دهند.

روزگاری یک ایرانی هر روز ساعت‌ها به تماشای تلویزیون (یا بهتر بگویم صدا و سیمای ملی) می‌نشست و شما با معرفی خود در تلویزیون راه خود و محصولاتتان را به میلیون‌ها خانواده ایرانی باز می‌کردید، در حالی که امروز کاربران ساعت‌ها در تلگرام و اینستاگرام و کانال‌ها و گروه‌هایش صرف می‌کنند و تلویزیون و به خصوص کانال‌های داخلی‌اش شاید قدرتی معادل یک دهم سال‌ها قبلشان را نیز ندارند.

مقدمه داستان پزشک خوب

در کلاس‌های مربوط به کسب‌وکار یا بین دوستان بعضی وقت‌ها این سوال را می‌پرسم که فرض کنید نیم ساعت دیگر شهاب سنگی از جو بالای سر ایران عبور می‌کند و شما می‌دانید که اگر همه اطلاع داشته باشند و به آن خیره نشوند اتفاقی نخواهد افتاد و اگر نگاه کنند کشته می‌شوند. فرض کنید به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف دسترسی دارید تا اطلاع‌رسانی کنید. چگونه اطلاع‌رسانی می‌کنید؟ کدام‌ها بیشتر تاثیر دارند؟ تلویزیون؟ ماهواره؟ پیامک؟ گوگل؟ تلگرام؟ شرایط سوال ایده‌‌آل نیست ولی در هر صورت دیگر گزینه‌هایی مانند تلویزیون چندان هم پاسخ‌های مناسبی نیستند.

این روزها که در بحبوحه راه‌اندازی و رشد دادن کسب‌وکار نوپای خود یعنی «پزشک خوب» هستیم به تازگی کانال تلگرام پزشک خوب را هم راه‌اندازی کرده‌ایم و برای جذب مخاطب علاوه بر پست‌های خوب تبلیغات هم انجام دادیم. انجام تبلیغات به عهده خودم بوده است و سعی کردم تا حد امکان این کار را هوشمندانه انجام دهم و بازخورد داشته باشم. مطالبی که در ادامه نوشته‌ام حاصل برخی تبلیغات این مدت و بارخورد حاصل از آن است که امیدوارم مفید باشد و استفاده کنید. سعی کرده‌ام داده‌ها و نتایج دقیق و درست باشند ولی در هر صورت همه نتایج و به خصوص نتایج کیفی‌ای که ذکر می‌کنم برداشت بنده می‌باشد و مثل هر کار انسانی‌ای عاری از اشتباه نیست. برخی مطالب را به خاطر کمبود وقت نمی‌توانم مرتب کنم که امیدوارم صرف به اشتراک گذاشتن آن به اندازه کافی مفید باشد.

چرا تبلیغ در تلگرام؟

یکی از تفاوت‌های مهم تلگرام و اینستاگرام این است که تلگرام مکانیزم تعریف شده‌ای برای افزایش عضو ندارد و رشد ارگانیک اعضای کانال به سختی اتفاق می‌افتد. در حالی که اینستاگرام مکانیزم‌هایی دارد که با انتشار مطالب نسبتا مفید و جالب مخاطبان خود را افزایش دهید، مکانیزم‌هایی مانند این که کاربران پست‌هایی را که توسط دوستان خود لایک شده‌اند یا کامنت خورده‌اند، می‌بینند یا پست‌های مرتبط به آن‌ها نمایش داده می‌شود و همچنین امکان جستجو در صفحات وجود دارد یا پست‌های پرطرفدار و مرتبط به شما نمایش داده می‌شوند.

در تلگرام حالت‌هایی که اعضای یک کانال می‌تواند افزایش یابد فعلا محدود به این موارد هستند:

یک- آدرس کانال در سایت شما یا جای دیگری ذکر شده باشد و مخاطبان با کلیک بر روی آن به کانال هدایت و عضو شوند.

دو- کانال یا پست‌هایش آنقدر مورد پسند اعضا باشند که توسط آن‌ها به افراد یا گروه‌ها یا کانال‌ها، بدون حذف منبع فرستاده شوند و افراد دیگر از این طریق عضو شوند.

سه- با گروه‌ها یا کانال‌های دیگر تبادل انجام دهید.

چهار- در گروه‌ها یا کانال‌های دیگر خود را معرفی و تبلیغ کنید.

پنج- اعضای فیک اضافه کنید.

آمار کانال های تلگرامی

در این مدت کانال پزشک خوب با هیچ کانال یا گروهی تبادل انجام نداده است و در این مطلب اطلاعات بیشتر در مورد تبلیغ در کانال‌های مختلف است. کانال‌هایی که در طی حدودا دو ماه انجام دادیم و نتایج و اطلاعات دیگری را که از این تبلیغات داشتیم در جدول زیر وارد کرده‌ام.

نام کانال

فالور کانال در آن تاریخ تعرفه مورد استفاده هزینه تعداد بازدید تعداد حدودی عضوگیری هزینه جذب هر عضو نسبت بازدید به جذب عضو
کافه روانشناسی
۲۴۹٫۰۰۰ ۸۰ هزار بازدید ۱۴۰٫۰۰۰ ۸۰٫۰۰۰ ۲۵۰ ۵۶۰ ۳۲۰
فرکانس مثبت
۱۶۰٫۰۰۰ ۲۰ هزار، پست آزاد ۴۰٫۰۰۰ ۲۰٫۰۰۰ ۲۵۰ ۱۶۰ ۸۰
توییتر فارسی
۴۱۰٫۰۰۰ ساعت ۱۰ تا ۲۲ ۲۳۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰ ۸۰۰ ۲۸۸ ۱۲۵
مجله هنری ژوان
۳۶۵٫۰۰۰ تبلیغ شب، دائمی ۲۸۰٫۰۰۰ ۱۰۵٫۰۰۰ ۹۵۰ ۲۹۵ ۱۱۱
تربیت کودک نور دیده
۳۹۲٫۰۰۰ ۷۰ هزار بازدید، ساعت ۱۴ ۱۳۵٫۰۰۰ ۷۰٫۰۰۰ ۳۰۰ ۴۵۰ ۲۳۳
کانال سلامت
۴۰۵٫۰۰۰ ۵۰ هزار بازدید، ساعت ۲۱ ۱۱۰٫۰۰۰ ۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰ ۳۶۷ ۱۶۷
حقایق و دانستنی پزشکی
۳۵۷٫۰۰۰ ۵ ساعت (حدود ۴۵ هزار)، ساعت ۱۹ ۹۰٫۰۰۰ ۴۵٫۰۰۰ ۹۰ ۱۰۰۰ ۵۰۰
Tele_medical
۱۷٫۰۰۰ ۴ ساعت پست آخر، ساعت ۱۷ تا ۲۱ ۴۲٫۰۰۰ ۲٫۲۱۷ ۵۰ ۸۴۰ ۴۴
اصلاح طلبان نیوز
۲۰۴٫۰۰۰ ۳۰ هزار بازدید، ساعت ۱۱ ۷۵٫۰۰۰ ۳۰٫۰۰۰ ۱۵۰ ۵۰۰ ۲۰۰
مستر گیف MrGif
۱۵۰٫۰۰۰ ۱۲ ساعته، ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب، ۲۰ دقیقه پست دوم ۵۰٫۰۰۰ ۲۷٫۰۰۰ ۱۰۰ ۵۰۰ ۲۷۰
صرفا جهت اطلاع
۵۰۹٫۰۰۰ ۲۰ هزار پست آخر، ۲۴ ساعت در کانال، ساعت ۱۲ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰ ۴۷۰ ۴۲۶ ۲۱۳
عجیب‌ترین‌های جهان
۲۸۶٫۰۰۰ ۳۰ هزار بازدید، تا ۲۰ هزار پست دوم، ساعت ۱۲:۳۰ ۷۰٫۰۰۰ ۳۰٫۰۰۰ ۱۸۰ ۳۸۹ ۱۶۷
عکس و کلیپ باحال
۲۲۷٫۰۰۰ ۲۰ هزار بازدید ۳۵٫۰۰۰ ۲۰٫۰۰۰ ۴۰ ۸۷۵ ۵۰۰
دنیا موزیک
۵۳۶٫۰۰۰ ۴۰ هزار بازدید ۱۰۰٫۰۰۰ ۴۰٫۰۰۰ ۲۰۰ ۵۰۰ ۲۰۰
کاف
۴۴۰٫۰۰۰ ساعت ۲۴، تا ۱۵ دقیقه پست آخر، ۲۴ ساعت در کانال ۳۱۰٫۰۰۰ ۱۲۰٫۰۰۰ ۶۰۰ ۵۱۷ ۲۰۰
دکتر از
۱۳۱٫۰۰۰ ۲ ساعت پست آخر، ساعت ۱۱ تا ۱۳ ۶۰٫۰۰۰ حدود ۱۵ هزار ۸۰ ۷۵۰ ۱۸۷
میلیاردر
۱۱۰٫۰۰۰ ساعت ۱۰ شب به مدت ۱۲ ساعت ۱۰۰٫۰۰۰ ۲۳٫۵۰۰ مبهم شاید حدود ۱۵۰
صدای زندگی
۷۸۴٫۰۰۰ ۸۰ هزار بازدید، ساعت ۱۴ ۱۷۰٫۰۰۰ ۸۰٫۰۰۰ مبهم شاید حدود ۱۰۰
اسرار روانشناسی
۵۳۵٫۰۰۰ ۵۰ هزار بازدید، ساعت ۱۴ ۱۰۰٫۰۰۰ ۵۰٫۰۰۰ ۲۰۰ ۵۰۰ ۲۵۰
طب بوعلی
۹۱۴٫۰۰۰ ۷۰ هزار بازدید، ساعت ۲۱ ۱۵۰٫۰۰۰ ۱۶۰ ۹۳۸ ۴۳۷
آپارات
۴۳۹٫۰۰۰ ۱۰۰ هزار بازدید، ساعت ۲۲ ۱۷۰٫۰۰۰ ۱۰۵٫۰۰۰ ۷۷۰ ۲۲۱ ۱۳۶
خبرگزاری فارس
۳۰۵٫۰۰۰ ساعت ۱۲ تا ۱۴، ولی تا شب روی کانال بود ۲۵۰٫۰۰۰ ۵۵٫۰۰۰ ۴۲۰ ۵۹۵ ۱۳۱
خدای جذابیت
۱۸۲٫۰۰۰ ۳۰ هزار بازدید، ساعت ۱۹ ۵۵٫۰۰۰ ۳۶٫۴۰۰ ۷۰ ۷۸۶ ۵۲۰
آخرین اخبار
۳۲۴٫۰۰۰ ۳۰ هزار بازدید ۶۰٫۰۰۰ ۳۱٫۳۰۰ ۲۳۰ ۲۶۱ ۱۳۶
خبر فوری
۱٫۲۷۸٫۱۰۵ ۲۴ ساعت، ساعت ۱۹ ۹۰۰٫۰۰۰ ۲۶۰٫۰۰۰ ۱۶۰۰ ۵۶۳ ۱۶۲
بهترین مادر دنیا شادترین کودک
۵۱۸۰۰۰ ۵۰ هزار بازدید، ۵ هزار پست آخر ۱۲۰٫۰۰۰ ۵۰٫۰۰۰ ۴۵۰ ۲۶۷ ۱۱۱

هزینه جذب هر عضو از کانال تلگرام (به تومان)

تلگرام

 

در کالج تپسل بخوانید!  معرفی 20 کتاب تبلیغات و برندینگ

تلگرام

بنرهای مورد استفاده تبلیغات در تلگرام

به دلیل این که بنر شما در جذب عضو تاثیر نسبتا زیادی دارد بنرهای مورد استفاده خود در مورد تبلیغات ذکر شده را آورده‌ام تا در صورت نیاز تحلیل شخصی بهتری داشته باشید.

تلگرامتلگرام

 

برخی نکات در مورد تبلیغ در کانال‌های تلگرام

یک- مانند بسترهای دیگر تبلیغات، تعداد فالور ملاک چندان مناسبی برای ارزیابی یک کانال نیست و متاسفانه کانال‌ها اعضای فیک یا غیرفعال زیاد دارند. ترجیح من این است که از کانال‌های با کیفیت و کمتر شلوغ استفاده کنم.

دو- کانال مورد استفاده شما برای تبلیغ، بنر شما، پست‌های آخر شما موقع تبلیغ و حفظ اعضا تا چند روز پس از تبلیغ عوامل تاثیرگذار در افزایش اعضای کانال شما هستند.

سه- تبلیغ تلگرام را می‌توان خیلی کوچک تست کرد، در صورتی که قصد داریم مستقیم از تبلیغات در کانالی استفاده کنید توصیه من این است که یک تعرفه خیلی کوچک را تست کنید و بعد برای آن کانال هزینه کنید.

چهار- و البته در مورد متخصصان حوزه سلامت شامل پزشکان، دندانپزشکان، روانشناسان و سایر تخصص‌ها مطمئن باشید پزشک خوب گزینه خوبی برای معرفی است!

 

برای تکمیل مطلب دیگر خیلی فرصت نکردم، در صورت امکان در آینده سعی می‌کنم تکمیلش کنم. لطفا اگر نظر یا مطلب تکمیلی در این مورد دارید با من در میان بگذارید.

آیدی من در تلگرام: @vahidattari

آدرس کانال تلگرام پزشک خوب: @PezeshkekhoobOfficial

آدرس اشاره شده در جوک اول مطلب مربوط به دفتر پزشک خوب در مرکز رشد دانشگاه شریف است.

 

 

تجربه شما از تبلیغ در تلگرام چیست؟ در قسمت نظرها تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارید و مایلید آن را از طریق کالج تپسل منتشر کنید و به یادگیری دیگران کمک کنید،  به ما اطلاع دهید.

    4 ديدگاه نظر دهيد

  1. هم چنان البته معتقدم تبلیغ در تلگرام که به نوعی «فاضلاب محتوا» محسوب میشود، حداقل از منظر من همانند تبلیغات بیلبوردی است. ممکن است یک میلیون نفر بیلبورد شما را ببینند، اما هم زمان هیچ ابزاری برای سنجش میزان تأثیر و هدایت اشخاص به سوی هدف مورد نظرمان نداریم.
    به همین دلیل است که من تبلیغ در رسانه هایی را ترجیح میدهم که بتوان از آن ها عدد و رقم و آمار گرفت.

    با مهر
    یاور مشیرفر

    • ما هم تلگرام را کانال موثری برای تبلیغات نمی‌دانیم، بیشتر کسانی که در بازار اپلیکیشن‌های موبایل فعال هستند هم نظری مشابه دارند: نظرسنجی سالانه تپسل از توسعه‌دهندگان ایرانی که در زمینه اپلیکیشن مارکتینگ فعالیت دارند نشان داد با اینکه تلگرام -متاسفانه- پراستفاده‌ترین کانال برای جذب کاربر جدید در ایران است اما کم‌ترین میزان رضایت در بین همه کانال‌ها متعلق به این شبکه بود. نتایج این نظرسنجی را اینجا ببینید.

      تپسل شبکه تبلیغات هوشمند است و ما در تپسل تاکید زیادی بر آمار و ارقام کمپین‌ها برای بهینه‌سازی و بهبود تجربه تبلیغات مشتریان داریم.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.