بررسی تجربه تبلیغات در تلگرام

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلاگ داستان موفقیت توسعه دهندگان ایرانی

سال 2013 بود که برای اولین بار پیام رسان تلگرام در اختیار کاربران قرار گرفت و هر روز دامنه کاربرد آن در سراسر جهان بیشتر شد. تلگرام در ایران نیز با ثبت رقم بیش از 45میلیون عضو، به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی بین ایرانیان تبدیل شده است. با نگاهی به داده های تلگرام در سایت الکسا مشخص می‌شود که ایرانی‌ها 70 درصد از کل زمان تلگرام را به خود اختصاص داده اند و بعد از کشور ایران، آمریکایی ها با 4 درصد در رتبه دوم قرار دارند.

تلگرام

براساس  تحقیقات انجام‌شده ایرانیان روزانه به طور متوسط 1میلیون و 500 هزار مطلب در تلگرام تولید و منتشر می کنند. تلگرام، با توجه به آمار بالای استفاده از آن در ایران، یک رسانه مهم و تاثیرگذار برای تبلیغات است. تبلیغ‌دهندگان در ایران با تبلیغات در تلگرام به راحتی می‌توانند به تعداد زیادی از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند و محصول و یا سرویس خود را به آن‌ها معرفی کنند. البته برخلاف فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی که بخشی را به کسب‌وکارها اختصاص می‌دهند تا تبلیغات را براساس آمار و به‌صورت حرفه‌ای‌تری انجام دهند، تلگرام چنین قابلیتی را ندارد؛ به همین دلیل بسیاری از تبلیغ‌دهندگان تنها براساس تعداد viewهای یک پست و یا براساس تعداد کاربران یک کانال در مورد میزان اثربخشی تبلیغات تلگرامی قضاوت می‌کنند.

در مطلب امروز تجربه و تحلیل‌های یکی از اعضای تیم پزشک خوب در مورد تبلیغات تلگرامی را با هم مرور می‌کنیم. آقای وحید عطاری، از ابتدای تبلیغات در تلگرام، نتایج را ثبت و شاخص‌های خلاقی برای سنجش اثربخشی ابداع کرده‌اند و ادامه متن، به قلم ایشان تدوین شده است:

 

تجزیه و تحلیل های تیم پزشک خوب درباره تبلیغات در تلگرام

« میگن یکی رفته بود یه تعمیرگاه واسه خودش باز کرده بود، بعد از چند مدت رفیقش ازش میپرسه اوضاع کاروبار چطوره؟ میگه اصلا خوب نیست، هیچی مشتری نداریم.

یه کم در مورد کارش صحبت می‌کنن و آخرش رفیقش میگه راستی آدرس تعمیرگاهت چیه؟

طرف میگه بلوار صالحی، کوچه گلستان، پلاک 4، طبقه دوم!! »

در فضای واقعی فیزیکی همه به راحتی متوجه می‌شوند که آوردن خودرو برای تعمیر به طبقه دوم کار بسیار سختی است و مشتری گذری کمی هم خواهید داشت! ولی واقعیت این است که متاسفانه در حوزه‌های دیگر خیلی وقت‌ها اشتباه می‌کنیم و تعمیرگاهمان را طبقه دوم دایر می‌کنیم، اشتباهی که حتی خیلی افراد و شرکت‌های ماهر هم انجام می‌دهند.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

روزگاری یک ایرانی هر روز ساعت‌ها به تماشای تلویزیون (یا بهتر بگویم صدا و سیمای ملی) می‌نشست و شما با معرفی خود در تلویزیون راه خود و محصولاتتان را به میلیون‌ها خانواده ایرانی باز می‌کردید، در حالی که امروز کاربران ساعت‌ها در تلگرام و اینستاگرام و کانال‌ها و گروه‌هایش صرف می‌کنند و تلویزیون و به خصوص کانال‌های داخلی‌اش شاید قدرتی معادل یک دهم سال‌ها قبلشان را نیز ندارند.

مقدمه داستان پزشک خوب

در کلاس‌های مربوط به کسب‌وکار یا بین دوستان بعضی وقت‌ها این سوال را می‌پرسم که فرض کنید نیم ساعت دیگر شهاب سنگی از جو بالای سر ایران عبور می‌کند و شما می‌دانید که اگر همه اطلاع داشته باشند و به آن خیره نشوند اتفاقی نخواهد افتاد و اگر نگاه کنند کشته می‌شوند. فرض کنید به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف دسترسی دارید تا اطلاع‌رسانی کنید. چگونه اطلاع‌رسانی می‌کنید؟ کدام‌ها بیشتر تاثیر دارند؟ تلویزیون؟ ماهواره؟ پیامک؟ گوگل؟ تلگرام؟ شرایط سوال ایده‌‌آل نیست ولی در هر صورت دیگر گزینه‌هایی مانند تلویزیون چندان هم پاسخ‌های مناسبی نیستند.

این روزها که در بحبوحه راه‌اندازی و رشد دادن کسب‌وکار نوپای خود یعنی «پزشک خوب» هستیم به تازگی کانال تلگرام پزشک خوب را هم راه‌اندازی کرده‌ایم و برای جذب مخاطب علاوه بر پست‌های خوب تبلیغات هم انجام دادیم. انجام تبلیغات به عهده خودم بوده است و سعی کردم تا حد امکان این کار را هوشمندانه انجام دهم و بازخورد داشته باشم. مطالبی که در ادامه نوشته‌ام حاصل برخی تبلیغات این مدت و بارخورد حاصل از آن است که امیدوارم مفید باشد و استفاده کنید. سعی کرده‌ام داده‌ها و نتایج دقیق و درست باشند ولی در هر صورت همه نتایج و به خصوص نتایج کیفی‌ای که ذکر می‌کنم برداشت بنده می‌باشد و مثل هر کار انسانی‌ای عاری از اشتباه نیست. برخی مطالب را به خاطر کمبود وقت نمی‌توانم مرتب کنم که امیدوارم صرف به اشتراک گذاشتن آن به اندازه کافی مفید باشد.

چرا تبلیغ در تلگرام؟

یکی از تفاوت‌های مهم تلگرام و اینستاگرام این است که تلگرام مکانیزم تعریف شده‌ای برای افزایش عضو ندارد و رشد ارگانیک اعضای کانال به سختی اتفاق می‌افتد. در حالی که اینستاگرام مکانیزم‌هایی دارد که با انتشار مطالب نسبتا مفید و جالب مخاطبان خود را افزایش دهید، مکانیزم‌هایی مانند این که کاربران پست‌هایی را که توسط دوستان خود لایک شده‌اند یا کامنت خورده‌اند، می‌بینند یا پست‌های مرتبط به آن‌ها نمایش داده می‌شود و همچنین امکان جستجو در صفحات وجود دارد یا پست‌های پرطرفدار و مرتبط به شما نمایش داده می‌شوند.

در تلگرام حالت‌هایی که اعضای یک کانال می‌تواند افزایش یابد فعلا محدود به این موارد هستند:

یک- آدرس کانال در سایت شما یا جای دیگری ذکر شده باشد و مخاطبان با کلیک بر روی آن به کانال هدایت و عضو شوند.

دو- کانال یا پست‌هایش آنقدر مورد پسند اعضا باشند که توسط آن‌ها به افراد یا گروه‌ها یا کانال‌ها، بدون حذف منبع فرستاده شوند و افراد دیگر از این طریق عضو شوند.

سه- با گروه‌ها یا کانال‌های دیگر تبادل انجام دهید.

چهار- در گروه‌ها یا کانال‌های دیگر خود را معرفی و تبلیغ کنید.

پنج- اعضای فیک اضافه کنید.

آمار کانال های تلگرامی

در این مدت کانال پزشک خوب با هیچ کانال یا گروهی تبادل انجام نداده است و در این مطلب اطلاعات بیشتر در مورد تبلیغ در کانال‌های مختلف است. کانال‌هایی که در طی حدودا دو ماه انجام دادیم و نتایج و اطلاعات دیگری را که از این تبلیغات داشتیم در جدول زیر وارد کرده‌ام.

نام کانال

فالور کانال در آن تاریخ تعرفه مورد استفاده هزینه تعداد بازدید تعداد حدودی عضوگیری هزینه جذب هر عضو نسبت بازدید به جذب عضو
کافه روانشناسی
249.000 80 هزار بازدید 140.000 80.000 250 560 320
فرکانس مثبت
160.000 20 هزار، پست آزاد 40.000 20.000 250 160 80
توییتر فارسی
410.000 ساعت 10 تا 22 230.000 100.000 800 288 125
مجله هنری ژوان
365.000 تبلیغ شب، دائمی 280.000 105.000 950 295 111
تربیت کودک نور دیده
392.000 70 هزار بازدید، ساعت 14 135.000 70.000 300 450 233
کانال سلامت
405.000 50 هزار بازدید، ساعت 21 110.000 50.000 300 367 167
حقایق و دانستنی پزشکی
357.000 5 ساعت (حدود 45 هزار)، ساعت 19 90.000 45.000 90 1000 500
Tele_medical
17.000 4 ساعت پست آخر، ساعت 17 تا 21 42.000 2.217 50 840 44
اصلاح طلبان نیوز
204.000 30 هزار بازدید، ساعت 11 75.000 30.000 150 500 200
مستر گیف MrGif
150.000 12 ساعته، 12 ظهر تا 12 شب، 20 دقیقه پست دوم 50.000 27.000 100 500 270
صرفا جهت اطلاع
509.000 20 هزار پست آخر، 24 ساعت در کانال، ساعت 12 200.000 100.000 470 426 213
عجیب‌ترین‌های جهان
286.000 30 هزار بازدید، تا 20 هزار پست دوم، ساعت 12:30 70.000 30.000 180 389 167
عکس و کلیپ باحال
227.000 20 هزار بازدید 35.000 20.000 40 875 500
دنیا موزیک
536.000 40 هزار بازدید 100.000 40.000 200 500 200
کاف
440.000 ساعت 24، تا 15 دقیقه پست آخر، 24 ساعت در کانال 310.000 120.000 600 517 200
دکتر از
131.000 2 ساعت پست آخر، ساعت 11 تا 13 60.000 حدود 15 هزار 80 750 187
میلیاردر
110.000 ساعت 10 شب به مدت 12 ساعت 100.000 23.500 مبهم شاید حدود 150
صدای زندگی
784.000 80 هزار بازدید، ساعت 14 170.000 80.000 مبهم شاید حدود 100
اسرار روانشناسی
535.000 50 هزار بازدید، ساعت 14 100.000 50.000 200 500 250
طب بوعلی
914.000 70 هزار بازدید، ساعت 21 150.000 160 938 437
آپارات
439.000 100 هزار بازدید، ساعت 22 170.000 105.000 770 221 136
خبرگزاری فارس
305.000 ساعت 12 تا 14، ولی تا شب روی کانال بود 250.000 55.000 420 595 131
خدای جذابیت
182.000 30 هزار بازدید، ساعت 19 55.000 36.400 70 786 520
آخرین اخبار
324.000 30 هزار بازدید 60.000 31.300 230 261 136
خبر فوری
1.278.105 24 ساعت، ساعت 19 900.000 260.000 1600 563 162
بهترین مادر دنیا شادترین کودک
518000 50 هزار بازدید، 5 هزار پست آخر 120.000 50.000 450 267 111

هزینه جذب هر عضو از کانال تلگرام (به تومان)

تلگرام

 

در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه تپسل با کفشدوزک کارتونساز

تلگرام

بنرهای مورد استفاده تبلیغات در تلگرام

به دلیل این که بنر شما در جذب عضو تاثیر نسبتا زیادی دارد بنرهای مورد استفاده خود در مورد تبلیغات ذکر شده را آورده‌ام تا در صورت نیاز تحلیل شخصی بهتری داشته باشید.

تلگرامتلگرام

 

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

برخی نکات در مورد تبلیغ در کانال‌های تلگرام

یک- مانند بسترهای دیگر تبلیغات، تعداد فالور ملاک چندان مناسبی برای ارزیابی یک کانال نیست و متاسفانه کانال‌ها اعضای فیک یا غیرفعال زیاد دارند. ترجیح من این است که از کانال‌های با کیفیت و کمتر شلوغ استفاده کنم.

دو- کانال مورد استفاده شما برای تبلیغ، بنر شما، پست‌های آخر شما موقع تبلیغ و حفظ اعضا تا چند روز پس از تبلیغ عوامل تاثیرگذار در افزایش اعضای کانال شما هستند.

سه- تبلیغ تلگرام را می‌توان خیلی کوچک تست کرد، در صورتی که قصد داریم مستقیم از تبلیغات در کانالی استفاده کنید توصیه من این است که یک تعرفه خیلی کوچک را تست کنید و بعد برای آن کانال هزینه کنید.

چهار- و البته در مورد متخصصان حوزه سلامت شامل پزشکان، دندانپزشکان، روانشناسان و سایر تخصص‌ها مطمئن باشید پزشک خوب گزینه خوبی برای معرفی است!

 

برای تکمیل مطلب دیگر خیلی فرصت نکردم، در صورت امکان در آینده سعی می‌کنم تکمیلش کنم. لطفا اگر نظر یا مطلب تکمیلی در این مورد دارید با من در میان بگذارید.

آیدی من در تلگرام: @vahidattari

آدرس کانال تلگرام پزشک خوب: @PezeshkekhoobOfficial

آدرس اشاره شده در جوک اول مطلب مربوط به دفتر پزشک خوب در مرکز رشد دانشگاه شریف است.

 

در کالج تپسل بخوانید!  تجربه اپلیکیشن مستر تهران (Mr Tehran) در استفاده از تبلیغات درون‌برنامه‌ای

 

تجربه شما از تبلیغ در تلگرام چیست؟ در قسمت نظرها تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارید و مایلید آن را از طریق کالج تپسل منتشر کنید و به یادگیری دیگران کمک کنید،  به ما اطلاع دهید. https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php http://www.otc-certified-store.com/migraine-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com миг займзайм на карточкуросденьги оплатить займ займ в москве с плохой кредитной историейонлайн займ москвазайм на карту бесплатно

  • مریم شریفی نژاد
3.5
Sending
User Review
( votes)

    6 ديدگاه نظر دهيد

  1. هم چنان البته معتقدم تبلیغ در تلگرام که به نوعی «فاضلاب محتوا» محسوب میشود، حداقل از منظر من همانند تبلیغات بیلبوردی است. ممکن است یک میلیون نفر بیلبورد شما را ببینند، اما هم زمان هیچ ابزاری برای سنجش میزان تأثیر و هدایت اشخاص به سوی هدف مورد نظرمان نداریم.
    به همین دلیل است که من تبلیغ در رسانه هایی را ترجیح میدهم که بتوان از آن ها عدد و رقم و آمار گرفت.

    با مهر
    یاور مشیرفر

    • ما هم تلگرام را کانال موثری برای تبلیغات نمی‌دانیم، بیشتر کسانی که در بازار اپلیکیشن‌های موبایل فعال هستند هم نظری مشابه دارند: نظرسنجی سالانه تپسل از توسعه‌دهندگان ایرانی که در زمینه اپلیکیشن مارکتینگ فعالیت دارند نشان داد با اینکه تلگرام -متاسفانه- پراستفاده‌ترین کانال برای جذب کاربر جدید در ایران است اما کم‌ترین میزان رضایت در بین همه کانال‌ها متعلق به این شبکه بود. نتایج این نظرسنجی را اینجا ببینید.

      تپسل شبکه تبلیغات هوشمند است و ما در تپسل تاکید زیادی بر آمار و ارقام کمپین‌ها برای بهینه‌سازی و بهبود تجربه تبلیغات مشتریان داریم.

  2. بنظر من تلگرام ارزانترین ابزاری در حال حاظر برای تبلیغ هست مخصوصا برای توسعه دهندگان اپلیکیشن که میتونن مستقیم خود فایل نصبی و لینک اپ رو داخل کانال ها قرار بدهند و اینکه خیلی خیلی راحتر میتونن تبلیغات رو مدیریت کنند مثلا با ربات ها تعیین کنند دیگه فلان کانال شرکت نکنه و …

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.