مصاحبه تپسل با کوئیز آو کینگز

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ داستان موفقیت توسعه دهندگان ایرانی

در ایام تعطیلات نوروز، تپسل سراغ توسعه‌دهندگان موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی رفته و طی یک گپ‌وگفت صمیمانه، داستان موفقیت آن‌ها را از زبان خودشان شنیده است تا توسعه‌دهندگان دیگر هم بتوانند از این روایت‌ها استفاده کنند. اولین داستان ما در مورد امیرحسینن ناطقی، مدیر استودیو Palang Co که بازی آنلاین Quiz of Kings را تولید کرده، است. مصاحبه با Quiz of Kings در ادامه آمده است.

آقای ناطقی دانشجوی سال آخر مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه امیرکبیر هستند. کار کردن را از اواخر سال اول دانشگاه شروع کرده‌اند و از اولین تجربه‌ی کاریشان که در شرکت تاد رقم خورده است، راضی هستند. در مدت سه سال حضور در این شرکت، آقای ناطقی در اپلیکیشن‌های فروت‌کرفت، سیبچه و مراحل اولیه‌ی بازی جدید پرسیتی فعالیت داشته‌اند. دومین تجربه‌ی کاری ایشان به مدت یک سال در شرکت زودفود اتفاق افتاده است و بعد از اخذ این تجارب، حالا حدود یک سال است که روی محصول خودشان یعنی اپلیکیشن پرطرفدار Quiz of Kings کار می‌کنند.

مصاحبه با Quiz of Kings

درواقع، بعد از موفقیت چشمگیر سبک Trivia در دنیا و تبدیل این ژانر به یکی از سرگرمی‌های مردم، آقای ناطقی و گروهشان شروع به تحقیق در مورد محصولات این حوزه در دنیا و ایران می‌کنند و با بررسیی نتایج آن، تصمیم به تولید این محصول می‌گیرند. باوجود این‌که ایشان قبلاً در کارهای بزرگی مثل فروت‌کرفت مشارکت داشته‌اند، شروع تولید بازی خودشان و اجرای صفر تا صد یک طرح را ترسناک‌تر و جدی‌تر و از طرف دیگر هیجان‌انگیزتر توصیف می‌کنند. یکی از چالش‌های اولیه‌ی تولید این بازی تولید محتوا بوده است اما یک کار تیمی موفق که در آن سه عامل “احترام به نظر همه‌ی اعضا، کار جدی و زیاد و انعطاف” وجود داشته باشد می‌تواند همه‌ی سختی‌ها را پشت سر بگذارد، به همین دلیل بالاخره بعد از یک دوره‌ی ۴ ماهه، نسخه‌ی اولیه‌ی اپلیکیشن (MVP) را منتشر می‌کنند و با دریافت نظرات و بازخوردها، ۲ ماه بعدی را به اصلاحات و تغییرات مدنظر مخاطبان می‌پردازند و نسخه‌ی نهایی را منتشر می‌کنند. به علل متفاوتی ازجمله کار تیمی و شبانه‌روزی، توجه به رضایت کاربر و اولویت کیفیت محصول، استفاده از تجربه‌ی دیگران و پشتیبانی قوی اپلیکیشن به موفقیت فعلی‌اش دست می‌یابد و در حال حاضر بازی حدود ۱۰۰۰۰۰ نصب فعال و ۲۰۰۰۰ کاربر فعال روزانه دارد، اما آقای ناطقی و گروهشان به‌خوبی می‌دانند این پایان راه نیست و روزبه‌روز در حال تحلیل و ارتقای کیفیت و امکاناتت بازی هستند تا بتوانند کاربران بیشتری را جذب کنند و رضایت کاربران قبلی را هم حفظ کنند. در همین راستا نسخه‌ی جدیدی برای تعطیلات منتشرشده که ویژگی‌های هیجان‌انگیزی مثل دست‌آورد و … و یک کمپین با جایزه‌هایی که سورپرایز است (!) را در آن پیاده‌سازی کرده‌اند. در آینده هم علاوه بر بهبود دائمی این اپلیکیشن و رسیدن به هدف‌های بزرگ‌تر آن، آقای ناطقی و گروهشان علاقه‌مند هستند که در حوزه‌ی افزایش اطلاعات مردم در کنار سرگرمی وارد شوند.

در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه تپسل با سازندگان بازی موتوری

کسب درآمد اصلی بازی مذکور از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای است، اما یکی از جریان‌های اصلی درآمدی آن تبلیغات هستند. وقتی از آقای ناطقی در مورد علت استفاده از تپسل به‌عنوان سرویس تبلیغات ویدئویی سؤال کردیم، ایشان توانایی فنی، پشتیبانی و مدیریت ارتباط با مشتریان را نقاط قوت تپسل دانستند و گفتند: “تپسل یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های درآمدزایی برایی اپلیکیشن‌هاست که همه رو راضی می‌کنه، هم ما، هم کاربر و هم کسانی که می‌خوان تبلیغاتشون دیده بشه”. پیاده‌سازی موفق تپسل در هر اپلیکیشن الگوی خلاقانه‌ی خود را می‌طلبد و نوآوری بازی Quiz of Kings برای استفاده از تپسل این است که کاربر در دو قسمت می‌تواند از تماشای ویدئو منتفع شود، یکی این‌که با تماشای ویدئو محدودیت تعداد بازی‌ها را بدون خرید سکه رد کند و دیگر این‌که در زمان‌های مشخصی با مشاهده‌ی ویدئو سکه‌ی مجانی دریافت کند و به‌این‌ترتیب بیشتر به اپلیکیشن مراجعه کند.

این بلوک بازاریابی را مطالعه کنید: کسب درآمد از اپلیکیشن های موبایل

مصاحبه با Quiz of Kings

آقای ناطقی خودشان هم در بازی‌های موبایل فعال هستند و علاوه بر رصد بازی‌های موفق برای مقاصد کاری، طرفدار بازی Clash Royal هستند و روزی یک ساعت را صرف این بازی می‌کنند. ایشان سه عاملل موفقیت یک اپلیکیشن را جذب کاربر به‌صورت Viral، حفظ کاربر در بازه‌های طولانی و پشتیبانی قوی می‌دانند.

توصیه‌های آقای ناطقی به توسعه‌دهندگان تازه‌کار گرچه از خلال صحبت‌ها و تجربه‌ی مسیرشان مشخص است اما به‌طور خلاصه “کار تیمی و شبانه‌روزی، استفاده از تجربه‌ی دیگران، مطالعه، اولویت دادن به رضایت کاربران و از همه مهم‌تر داشتن هدف و چشم‌انداز” شاه‌کلید‌هایی هستند که ایشان به کسانی که در ابتدای راه برنامه‌نویسی هستند تقدیم کردند.

در کالج تپسل بخوانید!  نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی سال 97

 

  • تپسل
4.3
Sending
User Review
( votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.