بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در این نوشتار به بررسی اهمیت بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی پرداخته شده است و در ادامه چندین راهکار برای موفقیت در این بازاریابی ارائه شده است.

امروزه، موبایل دنیای اطراف همه ما را فراگرفته است و دنیای دیجیتال با سرعت زیادی در حال تغییر است که ممکن است برندها نتوانند خود را با این سرعت پیش برند.  تجربه کاربری آسان و در دسترس موبایل، انتظارات مشتریان را تغییر داده است و این امر تأثیر مهمی بر روابط آن‌ها با برندهای موردحمایت آن‌ها گذاشته است. امروزه با توجه به تعدد برندها و همچنین تعداد زیاد کاربران موبایل، صاحبان کسب‌وکارها براین باورند که تنها با داشتن یک استراتژی قوی برای بالا بردن نرخ درگیری مشتریان با برند خود می‌توانند به موفقیت برسند. بر اساس تحقیقات internetretailing انجام‌شده،  ۸۳ درصد از مصرف‌کنندگان تمایل به داشتن تجارب شخصی با برندهای مختلف دارند. حال‌ آنکه بیشتر مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که ارتباطات بازاریابی که با ‌کسب‌وکارهای مختلف در دستگاه‌های تلفن همراه خود دریافت می‌کنند نه با آن‌ها مرتبط و نه مفید است.

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی از طریق محلی‌سازی و شخصی‌سازی به این مشکل پاسخ می‌دهد و در این میان شرکت‌هایی که برای بازاریابی برند خود از اطلاعات موقعیت مکانی مصرف‌کنندگان استفاده نمی‌کنند، یکی از بهترین شانس‌های خود را برای ایجاد مشتریان حقیقی و ماندگار از طریق ارائه تجربه‌های مرتبط و ارزشمند به مخاطبان، از دست می‌دهند.

از همین رو، در این نوشتار به اهمیت بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی می‌پردازیم و همچنین، چند راهکار برای داشتن یک بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی موفق ارائه می‌دهیم.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی چیست؟

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی، یک استراتژی بازاریابی مستقیم است که در آن، بازاریابان از موقعیت مکانی دستگاه‌های تلفن همراه برای اطلاع دادن به کاربران، در مورد یک کسب‌و کار نزدیک، استفاده می‌کنند. در حقیقت، بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی به معنای به دست آوردن اطلاعات از موقعیت جغرافیایی هریک از مشتریان و سپس، استفاده از این اطلاعات جهت ایجاد تجربه‌ای مرتبط‌تر، پاسخگوتر و ارزشمندتر است.

در تبلیغات کلاسیک نیز بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی وجود دارد و عناصر تبلیغاتی مانند بیلبوردها در محل‌هایی که تأثیر بیشتری بر مخاطب دارد، قرار می‌گیرند. اخیراً، بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی، مخاطبان و  فضای دیجیتال را هدف قرار می‌دهد و تبلیغات در رسانه‌های آنلاین و درون اپلیکیشن‌ها بر اساس موقعیت مکانی آن‌ها ارائه می‌شود. مثلاً:

  • ارسال ایمیل تبلیغاتی شخصی‌سازی‌شده می‌تواند باعث شود مشتریان پیامی را برای نمایش تخفیف در فروشگاه نزدیک به خود دریافت کنند.
  • تشویق افراد به نوشیدن یک فنجان قهوه از طریق ارسال Push Notification به آن‌ها زمانی که نزدیک به یک کافی‌َشاپ هستند.
  • و …

به‌طور کلی، در بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی صرفاً به موقعیت مکانی افراد توجه نمی‌شود بلکه بر الگوهای حرکتی افراد متمرکز است. افراد به‌طورمعمول مجموعه‌ای از رفتارها را در یک زمان-مکان خاص انجام می‌دهند. شناسایی این الگوهای رفتاری به بازاریابان کمک می‌کند که تبلیغات خود را به افراد مرتبط و در مکان و زمان مرتبط نمایش دهند و با این کار تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان خود داشته باشند.

اینفوگرافیک 6 ضرورت بازاریابی آنلاین در سال 2016 را در کالج تپسل ببینید

با توجه به بودچه اختصاص داده شده موبایل مارکتینگ در سال 2016، بازاریابی موبایلی مبتنی بر موقعیت مکانی می‌تواند فرصت‌های بزرگ و جدیدی به روی بازاریابان باز کند، مخصوصاً زمانی که درست انجام شود. انتخاب روش و زمان درست برای بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی بسیار مهم است زیرا اگر اشتباه انجام شود، باعث تخریب وجهه برند و کاهش علاقه مشتریان به آن می‌شود.

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی مستلزم این است که کاربران موقعیت مکانی خود را در اختیار بازاریابان قرار دهند که بیشتر اوقات، ردیابی مکان برای افراد ناخوشایند است. به‌عنوان نمونه، اپلیکیشن Uber، در یکی از به‌روزرسانی‌های اخیر اعلام کرد که قرار است برای ارائه خدمات بهتر، موقعیت کاربران خود از زمان درخواست سفر تا پنج دقیقه پس از پایان سفر، چه اپلیکیشن باز باشد و چه بسته، ردیابی کند.‌ این موضوع باعث ایجاد واکنش منفی در میان کاربران شد؛ زیرا مشتریان نگران تصمیم این شرکت برای ردیابی مکانشان بودند.

گوشی‌های هوشمند بزرگ‌ترین مرجع اطلاعات موقعیت مکانی مشتریان برندهای مختلف هستند‌. هر چند که هم دستگاه‌های اندرویدی و هم آیفون در حالت پیش‌‌فرض به موقعیت مکانی کاربران خود دسترسی دارند، این قابلیت نیز برای کاربران وجود دارد که خودشان بتوانند این ویژگی را به‌صورت خودکار روشن یا خاموش کنند. حتی اگر کاربران دسترسی به موقعیت مکانی را در گوشی خود فعال کرده باشند، به این معنا نیست که شما حتما می‌توانید به موقعیت مکانی آن‌ها دسترسی پیدا کنید. ‌چرا که آن‌ها برای هر کدام از اپلیکیشن‌ها می‌توانند تعیین کنند که دسترسی به اطلاعات مکانی آن‌ها داده شود یا نه.

 بنابراین، پیش از آغاز این روش بازاریابی، در مورد چگونگی و زمان ردیابی ‌های مخاطبانتان بیشتر فکر کنید تا بتوانید آن‌ها را به فعال کردن موقعیت مکانی خود تشویق کنید. درواقع، بهتر است به این سؤال پاسخ دهید که اگر جای مخاطب بودید، تحت چه شرایطی مجوز مشاهده موقعیت مکانی خود را به برند می‌دادید و این شرایط را فراهم کنید.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

چرا بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی مهم است؟

بر اساس گزارش جدید BIA/Kelsey Industry Watch، بودجه تبلیغات موبایلی مبتنی بر موقعیت مکانی از مقدار ۱۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۳۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

همچنین، بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط گوگل، ۳۳٪ از جست‌وجوها در موبایل به‌صورت محلی است و میزان جست‌وجوهای محلی در موبایل ۵۰٪ سریع‌تر از سایر جست‌وجوها در حال رشد است.

بر اساس یک نظرسنجی از بازاریابان چندین برند، ۷۵٪ از آن‌ها بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی را یکی از عوامل مهم موفقیت خود در سال ۲۰۱۶ دانسته‌اند.

بنابراین، بر اساس دسترسی گسترده افراد به اینترنت موبایل و همچنین آمارهای گفته‌شده در بالا، تبلیغات موبایلی مبتنی بر موقعیت مکانی یکی از روش‌های کارآمد در بازاریابی برای هر برندی است. چرا که شما به کمک این بازاریابی می‌توانید محتوای تبلیغاتی خود را در بهترین زمان و متناسب با  مکان فیزیکی مشتریان به آن‌ها نمایش دهید.

6 توصیه برای داشتن یک بازاریابی موفق مبتنی بر موقعیت مکانی

علی‌رغم مطالب گفته‌شده در قسمت‌های قبل، حفظ حریم خصوصی مصرف‌کنندگان نگرانی اصلی بازاریابان در مورد هدف قرار دادن و تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی است که باعث می‌شود اغلب بازاریابان تمایلی به استفاده از این نوع بازاریابی نداشته باشند. ولی اگر بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی درست و با رضایت خود مصرف‌کننده انجام شود می‌تواند ارتباط شما با مصرف‌کننده و مشتریان را بیشتر کند. در ادامه شش توصیه برای موفقیت بیشتر در بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی ارائه می‌شود.

  1. اول به فکر مشتریان خود باشید نه به فکر فروش محصولات.

    هیچ مشتری نمی‌خواهد که در ازای ارائه موقعیت مکانی خود، یک سری تبلیغات آزاردهنده و تعداد زیادی push notification دریافت کنند. شما باید در بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی همواره این مسئله را در نظر بگیرید که چگونه به کمک موقعیت مکانی مشتریان خود می‌توانید یک تجربه خوب و ارزشمند برای آن‌ها ایجاد کنید. راه‌حل این مسئله آن است که کنترل امور را بر عهده مشتریان خود بگذارید و به آن‌ها اجازه دهید که خود دریافت push notification و فعال کردن GPS را انتخاب کنند. به آن‌ها اجازه دهید تا  خود انتخاب کنند که کجا  و با چه نرخ زمانی پیام و یا اعلان‌های شما را دریافت کنند.

    به‌عنوان یک بازاریاب برند می‌توانید از طریق پیام‌ها و اعلان‌های خود به مشتریان خود آموزش دهید که دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید و چگونه به آن‌ها کمک می‌کنید تا با مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را حل کنند. البته ‌باید توجه داشته باشید که چه تعداد پیام برای مشتریان خود می‌فرستید. بی‌توجهی به حریم خصوصی کاربران و یا بمباران آن‌ها با تعداد زیادی پیام، یک روند اشتباه در فرآیند بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی است و احتمالاً باعث می‌شود که مشتری جدید به دست نیاورید و حتی مشتریان قدیمی خود را نیز از دست دهید. هر چه بیشتر در مورد خواسته‌های مشتریان خود بدانید، بهتر می‌توانید برای آن‌ها محتوا تولید و اعتماد و وفاداری آن‌ها را جلب کنید. ( برای داشتن یک استراتژی موفق در ارسال نوتیفیکیشن، این مطلب را بخوانید.)

    به‌عنوان نمونه، اگر یکی از مشتریان شما در نزدیکی یکی‌ از شعب کسب‌وکارتان حضور یافت؛ به‌جای آن‌که به او یک آگهی تبلیغاتی نمایش دهید و یا یک کوپن تخفیف ارائه دهید، می‌توانید نقشه محل دقیق خود را بفرستید و یا یک ویدئوی‌ جالب که به موقعیت مکانی آن‌ها مرتبط است، ارسال کنید. یک فرد که در طول زمان با یک برند درگیر است، این پتانسیل را دارد که در نهایت به مشتری وفادار شما تبدیل شود. (نسخه آخر اندروید یعنی Android Oreo در مورد مدل نمایش نوتیفیکیشن‌ها تغییراتی را نسبت به اندرویدهای قبلی داده است.)

  2. نگاه بلندمدت داشته باشید و مخاطبان خود را از طریق کانال‌های دیگر بازاریابی تحریک کنید.

    انتظار نداشته باشید که مشتریان شما از همان ابتدا تمایل به ارائه موقعیت مکانی خود داشته باشند. شما باید ابتدا مشتریان خود را از سایر رسانه‌های بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی از طریق SMS، تبلیغات در اپ‌استورها و … به دست آورید و سپس آن‌ها را تشویق به ارائه موقعیت مکانی خود کنید.

  3.  به مشتریان خود تسهیلات ارائه دهید.

    از بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی برای ارائه تسهیلات به مشتریان خود استفاده کنید. Foursquare یکی از پیشگامان استفاده از موقعیت مکانی کاربران خود است و می‌تواند برای اشخاصی که در طول روز به ‌مکان‌های مختلفی می‌روند، جذاب باشد. کاربران این اپلیکیشن پس از حضور در هر محل، نظرشان را می‌نویسند و در صورت لزوم عکس بارگذاری می‌کنند. دوستان آن‌ها خدمات و سرویس‌هایی که از آنجا دریافت کرده‌اند را می بینند و از تجربیات آن‌ها اطلاعات کسب می‌کنند. فوراسکوئر با استفاده از این اطلاعات، پس از ورد کاربر به یک منطقه خاص، طی یک نوتیفیکیشن، متناسب‌ترین محل‌های آن منطقه را به او معرفی می‌‌کند. به‌این‌ترتیب، هر کاربر می‌تواند از اطلاعات مفید تولید شده توسط کاربران دیگر استفاده کند و این نظرات به‌عنوان تسهیلات ارزشمندی به او ارائه می‌شود.

    فوراسکوئر در کنار این خدمات و با استفاده از گیمیفیکشن، اطلاعات دیگری به نام Swarm را هم به کاربران ارائه کرده است که کاربران پس از ورود به هر محل، در آن Check In می‌‌کنند و دوستان آن‌ها می‌توانند اتفاقات مربوط به این کاربران را دنبال کنند. این اپلیکیشن توانسته بستر مؤثری برای تبلیغات مبتنی بر موقعیت کسب‌وکارها فراهم کند. در حال حاضر خیلی از رستوران‌ها و کافه‌ها برای هر Check In به افراد پیشنهادهای ویژه‌ای می‌دهند و یا با رساندن تعداد Check Inها به حدنصاب از تخفیف برخوردار می‌شوند.

    به‌عنوان یک نمونه دیگر، شرکت استارباکس از نزدیک شدن کاربران اپلیکیشن به یکی از فروشگاه‌های خود در سطح شهر استفاده می‌‌کنند و به آن‌ها این‌‌ امکان را می‌دهد که قبل از آن‌که به فروشگاه برسند، زودتر سفارش خود را ثبت کنند و یا براساس رفتار گذشته کاربران خود به آن‌ها قهوه موردعلاقه‌شان را با تخفیفی ویژه پیشنهاد می‌دهند. در واقع شرکت استارباکس به کمک بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی، علاوه بر تشویق کردن کاربران خود برای رفتن به فروشگاه‌های استارباکس، به آن‌ها تسهیلات ویژه‌ای ارائه می‌دهد و این یک بازی دوسر برد هم برای شرکت استارباکس و هم برای مشتریان این شرکت است.

    بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

  4. به کاربران خود در مراحل مختلف حضور در یک مکان پیام ارسال کنید.

    بیشتر بازاریابان تصور می‌کنند که در بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی، باید در زمان ورود کاربران به یک مکان برای آن‌ها پیام ارسال کنند. حال آنکه، در بعضی‌ شرایط ممکن است زمان‌های دیگر، مثلاً هنگامی‌ که کاربر از یک مکان خارج می‌شود و یا هنگامی‌ که بیش از مثلاً یک ساعت در یک مکان حضور داشته و یا اگر کاربر برای یک مدت طولانی مثلاً دو ماه در یک مکان حضور نداشته، زمان‌های مناسب‌تری برای ارسال پیام مبتنی بر موقعیت مکانی باشند.

  5. از بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی برای موفقیت سایر کانال‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید.

    مشارکت برخی از کاربران در بسترهای بازاریابی براساس موقعیت مکانی می‌تواند بهانه خوبی برای یکپارچه کردن کانال‌‌های تبلیغاتی شما باشد. می‌توانید با استفاده از تصاویری‌ که کابران با آدرس کسب‌وکار شما در اینستاگرام منتشر می‌کنند و یا با استفاده از نظرات آن‌‌ها در فوراسکوئر و سایر فهرست کسب‌وکارهای محلی، محتوایی مفید برای برند خود تولید کنید و در سایرکانال‌های بازاریابی‌ مانند شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید.

  6. آزمایش و تکرار کنید.

    شما برای آن‌ که در نهایت به یک استراتژی تأثیرگذار برای بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی خود دست یابید، باید روش آزمون و تکرار را پیش گیرید. راهکاری که برای یک برند کارآ است ممکن است برای یک برند دیگر مفید نباشد.

    شما باید برای داشتن یک بازاریابی موفق، معیارهایی تعیین کنید و همواره این معیارها را بسنجید و بر اساس نتایج آن‌ها، روش‌های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید به بهترین روش دست یابید.

    همچنین، از آنجا که دنیای موبایل مارکتینگ، دنیایی با تغییرات سریع است؛ ممکن است نتایجی که شما دیروز از بازاریابی خود به دست آوردید برای بازاریابی امروز شما مفید نباشد. ازاین‌رو، باید همواره پارامترهای بازاریابی خود را بر اساس اطلاعاتی که در هر لحظه دریافت می‌کنید، تنظیم کنید.

 

 

پرسش‌های متداول

یک نمونه از بازاریابی مبتنی بر مکان چیست؟

مثال‌ها. یک مثال محبوب از هدف‌گذاری جغرافیایی، نتایج جستجوی گوگل است. اگر کاربری «کافی‌شاپ‌ها» را جستجو کند، Google از داده‌های موقعیت مکانی بر اساس آدرس IP دستگاهی که جستجو از آن انجام می‌شود برای بازگرداندن اطلاعات کافی‌شاپ‌های آن منطقه استفاده می‌کند.

بازاریابی مبتنی بر مکان چیست؟

بازاریابی مبتنی بر مکان، امکان شخصی‌سازی محتوا را بر اساس زمینه هر کاربر فراهم می‌کند و زمینه فیزیکی و دیجیتالی را برای ارائه محتوای عملی در لحظه‌ای که می‌توان از آن استفاده کرد، ایجاد می‌کند. اگر هدف‌گیری مبتنی بر مکان با موفقیت انجام شود، نرخ پاسخ‌دهی را تا 5 برابر بهبود می‌بخشد.

چند نوع بازاریابی مبتنی بر مکان وجود دارد؟

چهار روش اصلی بازاریابی مبتنی بر مکان وجود دارد: geofencing، geotargeting، geoconquesting و proximity marketing.

http://www.otc-certified-store.com/erectile-dysfunction-medicine-usa.html https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php http://www.otc-certified-store.com/surgery-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php http://www.otc-certified-store.com/anticonvulsants-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php деньги в займ для снгполучить займ на карту быстровзять займ в хабаровске займ без отказа с плохой кредитной историейзайм под птс хабаровсконлайн займ на счет

  • مریم شریفی نژاد
3.5
Sending
User Review
2.5 (2 votes)

    1 ديدگاه نظر دهيد

اعلام ديدگاه