ویژگی های برتر اندروید اوریو (Android Oreo)

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید تحت عنوان Android 8.0 Oreo به بازار عرضه شد. این نسخه جدید می‌تواند تغییرات زیادی در بازار ایجاد کند؛ بنابراین بررسی قابلیت‌های جدید این نسخه برای تمام افراد اکوسیستم موبایل مانند کاربران،‌ توسعه‌دهندگان و بازاریابان اپلیکیشن‌ها و حتی تبلیغ‌دهندگانی که به تبلیغات موبایلی روی آورده‌اند، خالی از لطف نیست. اگر شما دستگاهی به‌غیراز دستگاه‌های شرکت گوگل مانند galaxy s8 دارید، باید چند ماه برای استفاده از این نسخه از سیستم‌عامل اندروید صبر کنید. ولی اگر در دانستن قابلیت‌های این نسخه جدید کنجکاو هستید و یا دستگاه شما Nexus یا Pixel است و می‌خواهید این نسخه را روی دستگاه خود آزمایش کنید، این مطلب را از دست ندهید.

 براساس تحقیقات انجام‌شده توسط اندروید قبول کردن نسخه جدید توسط کاربران زمان می‌برد؛ بنابراین اگر می‌خواهید که بر کاربران خود از طریق android جدید تأثیر بگذارید، باید کمی صبر کنید. سیستم‌عامل اخیر اندروید، Nougat، باوجوداینکه یک سال پیش منتشر شده اما تاکنون ۱۰٪‌ از دستگاه‌های موبایل از آن استفاده می‌کنند و نسخه جدید آن تنها مورداستفاده ۱٪ از دستگاه‌های موبایل است. هم‌اکنون اندروید اوریو ( Oreo ) تنها بر روی دستگاه‌های Pixel و Nexus قابل‌ استفاده است.

در ادامه به ویژگی‌های جدید و قابلیت‌های Android 8.0 Oreo که بیشتر برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ ها جذاب است، می‌پردازیم. اگر توسعه‌دهنده نیستید و فقط برای اطلاع از دنیای تبلیغات دیجیتال این مطلب را می‌خوانید، توصیه می‌کنیم بخش اول یعنی‌ کانال‌های نوتیفیکیشن را از دست ندهید زیرا تغییرات اعلام‌شده در این بخش، برای تبلیغات ارسال نوتیفیکیشن شما حائز اهمیت هستند.

‌کانال‌های نوتیفیکیشن در اندروید اوریو (oreo)

این ویژگی نسخه Oreo اندروید برای بازاریابان بسیار حائز اهمیت است. برای نوتیفیکیشن‌هایی که قرار است در سیستم‌عامل Oreo ظاهر شوند باید از قبل یک کانال خاص تنظیم شود. کابران این کانال‌ها را در صفحه‌نمایش گوشی در قالب دسته‌بندی‌های مختلف می‌بینند.

کانال‌های نوتیفکیشن

‌کانال‌های نوتیفیکیشن یک راه جدید برای سازمان‌دهی و مدیریت ارسال نوتیفیکیشن هستند. این کانال‌ها به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهند تا نوتیفیکیشن‌های خود را به دسته‌های مختلف دسته‌بندی کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند که خود انتخاب کنند که چه نوتیفیکیشن‌هایی را دریافت کنند.

به‌عنوان نمونه، یک اپلیکیشن مسافرتی می‌تواند نوتیفیکیشن‌های مختلفی ازجمله تبلیغات و یا به‌روزرسانی‌های رزروهای خود را ارسال کنند. این اپلیکیشن برای فرستادن نوتیفیکیشن‌های خود بر سیستم‌عامل Oreo باید هم در کانال تبلیغات و هم در کانال به‌روزرسانی ثبت‌نام کند. کاربر نیز ممکن است نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی را مسدود کرده باشد ولی همچنان تونیفیکیشن‌های مربوط به به‌روزرسانی را دریافت کند؛ بنابراین، این کاربر نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی ارسال‌شده را دریافت نمی‌کند ولی پیام‌های مربوط به به‌روزرسانی را در گوشی همراه خود مشاهده می‌کنند.

نوتیفیکیشن در سیستم‌عامل Oreo، قابلیت‌های دیگری نیز دارد. ارسال‌ کننده نوتیفیکیشن می‌تواند برای دیدن نوتیفیکیشن‌ها قابلیت وقفه‌ای ایجاد کند و کاربران می‌توانند نوتیفیکیشن‌ها را به تعویق اندازند تا بعداً آن را نگاه کنند.

همچنین، قابلیت‌هایی برای به‌روزرسانی‌های ظاهر مانند تغییر رنگ پس‌زمینه نوتیفیکیشن و پشتیبانی از پیام‌های تاریخی به‌عنوان بخشی از مکالمه وجود دارد.

از قابلیت‌های دیگری که با رونمایی از نسخه Oreo برای نوتیفیکیشن‌ها به وجود آمده است، این است که هنگامی‌ که یک اپلیکیشن نوتیفیکیشن جدید دارد نقطه‌ای در بالای آیکون آن اپلیکیشن ظاهر می‌شود. اگر کاربر چند لحظه دست خود را بر روی آیکون اپلیکیشن قرار دهد، می‌تواند پیش‌نمایشی از نوتیفیکیشن را ببیند؛ اما علیرغم iOS، تعداد نوتیفیکیشن‌ها مشخص نیست و این یک ضعف رابط کاربری محسوب می‌شود؛ درنتیجه بازاریابان اپلیکیشن ممکن است کارایی این قابلیت برای بازگشت کاربر اندرویدی به محیط اپلیکیشن را همانند کارایی آن برای کاربر iOS (که شماره نوتیفیکیشن‌ها نیز بر روی آیکون اپلیکیشن مشخص است) ندانند.

در کالج تپسل بخوانید!  اهمیت و لزوم فعالیت های بازاریابی برای اپلیکیشن

محدودیت‌های پس‌زمینه اندروید O

برای حفاظت از عمر باتری کاربران و عملکرد آن، در Android O گوگل محدودیت‌های خودکاری را در فعالیت‌های پس‌زمینه اپلیکیشن‌ها قرار داده است. این محدودیت‌های پس‌زمینه به‌طور خاص شامل پخش‌های ضمنی، خدمات پس‌زمینه و به‌روزرسانی مکان است.

این قابلیت برای کاربران به معنای مصرف انرژی کمتر و درنهایت عمر باتری طولانی‌تر است. اندروید اوریو برای کمک به کمینه کردن فعالیت پس‌زمینه در اپلیکیشن‌هایی‌ که از آن‌‌ها کمترین استفاده می‌شود، طراحی شده است.

Android O باعث می‌شود برنامه‌هایی که بیشترین قدرت باتری را مصرف می‌کنند، راحت‌تر از قبل پیدا شوند. تنها با استفاده از Android O می‌توان فهمید که آیا اپلیکیشن‌ها با فعالیت‌های پس‌زمینه خود شارژ باتری را تخلیه می‌کنند یا اینکه در هنگام استفاده از آن‌ها، شارژ باتری تخلیه می‌شود.

در Android Nougat، شاهد آن بودیم که در اپلیکیشن‌های متفاوت، گوگل پیام می‌داد و برای بعضی موارد مانند فعال کردن موقعیت مکانی و یا استفاده از دوربین اجازه می‌گرفت.در اندروید اوریو، گوگل این روند را کمتر و در موارد ضروری انجام می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید: بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

Android Oreo برای دسترسی اپلیکیشن‌ها به خدمات پس‌زمینه مانند موقعیت مکانی محدودیت‌هایی قرار داده است؛ بنابراین، اپلیکیشن‌هایی که برای به‌روزرسانی‌های خود به شدت به استفاده از خدمات پس‌زمینه نیازمند هستند، باید در مورد نحوه عملکرد اپلیکیشن خود در محیط اندروید اوریو بررسی بیشتری کنند. برای مثال محدود کردن استفاده از موقعیت مکانی برای اپلیکیشن‌هایی که مرتب براساس  موقعیت مکانی کاربران خود عمل می‌کردند، باعث اختلال در ارتباط با کاربر و عدم موفقیت در سرگرم کردن وی می‌شود.

تعیین سایز متون

اندروید Oreo به شما این اجازه را می‌‌دهد که سایز متون خود را ست کنید یا قاعده‌ای تعریف کنید که بر اساس آن سایز متون بر اساس اندازه TextView تعیین شود. این امر سبب می‌شود که بسیار آسان‌تر از گذشته بتوانید اندازه متن خود را بر روی صفحه‌های نمایشگر مختلف یا با محتواهای پویا نمایش دهید.

قابلیت Font in XML در اندروید O

یکی از ویژگی‌های جدید اندروید که در نسخه Oreo آن معرفی شده است، Font in XML، نام دارد که به شما این اجازه می‌دهد که فونت‌ها را به صورت منابع در نظر بگیرید. به این ترتیب، دیگر نیازی نیست که فونت‌ها را به صورت asset در کد خود قرار دهید. فونت‌ها در یک فایل R کامپایل می‌شوند و به صورت اتوماتیک به صورت منابع سیستمی در دسترس قرار می‌گیرند و شما می‌توانید از آن پس به این فونت‌ها از طریق یک resource type جدید به نام font دسترسی داشته باشید.

فونت‌ها و ایموجی‌های قابل دانلود

اندروید Oreo به شما اجازه می‌دهد که به جای قرار دادن فونت‌ها در درون فایل apk خود یا دانلود آن‌ها توسط اپلیکیشنتان، فونت‌های مورد نیاز خود را از یک برنامه ارائه‌دهنده فونت درخواست کنید. این ویژگی سبب می‌شود که سایز apk شما کاهش یابد و در نتیجه نرخ نصب اپلیکیشن شما افزایش یابد و سبب می‌شود که اپلیکیشن‌های فونت‌ها را بین خود به اشتراک بگذارند.

تصویر در تصویر

این قابلیت در نسخه قدیمی Android Nougat نیز برای بعضی از اپلیکیشن‌ها وجود داشت و در نسخه اندروید اوریو برای همه اپلیکیشن‌‌ها امکان پذیر است.

در کالج تپسل بخوانید!  به چه محتوایی، محتوای ارزشمند می‌گوییم؟

 باوجود قابلیت تصویر در تصویر، انجام دادن چند کار هم‌زمان آسان‌تر می‌شود. تصویر در تصویر به شما این امکان را می‌دهد که یک فید ویدئوی Youtube یا یک تماس ویدئویی در Hangouts، Whatsapp یا هر عملکرد دیگری در هر اپلیکیشنی را ‌کوچک‌تر کنید و آن را به گوشه‌ای از صفحه‌نمایش خود ببرید تا بتوانید هم‌زمان با سایر اپلیکیشن‌ها کار کنید. این ویژگی از حالت تقسیم کردن صفحه نمایش به چند قسمت (split-window) کاربردی‌تر است.

منوی هوشمند انتخاب متن

در Android Oreo، منوی انتخاب متن نیز به‌روزرسانی شده است و بر اساس این که کاربر چه متنی را انتخاب می‌کند، گزینه‌های موجود در منو تنظیم می‌شوند. مثلاً اگر کاربر یک URL را انتخاب کرد،‌ Android Oreo به او پیشنهاد باز کردن آن را در کروم می‌دهد. اگر یک شماره تلفن را انتخاب کند، برنامه شماره‌گیر ظاهر می‌شود و اگر یک آدرس را انتخاب کرد،‌ به او اپلیکیشن نقشه پیشنهاد می‌شود.

انتخاب متن هوشمند

ایموجی‌های جدید

به نسخه اندروید اوریو ، ایموجی‌های جدیدی اضافه شده و ایموجی‌های قبلی نیز تغییر پیدا کرده است و به واقعیت نزدیک‌تر شده اند.

emoji

صفحه‌نمایش HDR به‌طور رسمی پشتیبانی می‌شود

HDR یک ویژگی‌ جذاب است که در نسخه‌های قدیمی به‌خوبی پشتیبانی نمی‌شد. هم‌اکنون اپلیکیشن‌ها می‌توانند نحوه ذخیره و نمایش منابع تصویر را با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تعریف کنند. این قابلیت مخصوصاً برای اپلیکیشن‌های مرتبط با پردازش تصویر خیلی مهم است.

همچنین، گوگل شماری از ‌کدک‌های بلوتوث با کیفیت بالا ازجمله LDAC سونی را به Android Oreo اضافه کرده است که کیفیت صوتی که از موبایل شما و از طریق بلوتوث به دستگاه‌های دیگر می‌رود را بهبود بخشد.

آیکون‌های وفقی

ظاهر آیکون یک اپلیکیشن در دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل اندروید اوریو (Android Oreo) باهم فرق دارند و ممکن است آیکون اپلیکیشن‌ها در یک دستگاه مربعی باشد و در یک دستگاه به شکل دایره باشد.

درواقع توسعه‌دهندگان در صورت استفاده از این قابلیت نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، می‌توانند آیکون اپلیکیشن خود را با رابط کاربری (UI) دستگاه کاربران خود سازگار کنند.

آیکون

سریع شدن زمان بوت

این قابلیت یکی از ویژگی‌های جزئی است ولی زمانی که یک راه‌اندازی مجدد لازم باشد، کارایی این قابلیت بیشتر مشخص می‌شود.

چگونه اندروید اوریو (Android Oreo) را نصب کنیم؟

هنگامی‌ که Android Oreo برای تلفن همراه یا تبلت شما در دسترس بود، نرم‌افزار به‌طور خودکار به گوشی شما منتقل می‌شود. برای بررسی اینکه آیا گوشی شما برای به‌روزرسانی آماده است، به تنظیمات about phone (یا about tablet) بروید و بر روی «system updates» کلیک کنید. سپس شما برای نحوه نصب هدایت خواهید شد.

پیش از اینکه Android Oreo برای دستگاه شما منتشر شود، فرصت خوبی برای فعال کردن ابزار پشتیبان داخلی اندروید است. به تنظیمات، قسمت back-up و تنظیم مجدد بروید و گزینه «Back up my data» و همچنین «Automatic restore» را بررسی کنید. این امر به‌طور خودکار از طریق حساب Gmail شما از اطلاعات موجود بر دستگاهتان back-up برمی‌دارد. این به این معنی است که اگر در فرآیند به‌روزرسانی چیزی به‌اشتباه رخ بدهد، یا یک دستگاه جدید خریداری کنید، می‌توانید با حساب Gmail خود وارد سیستم شوید و اطلاعات شما دانلود و بازیابی شوند.

منابع:

info.localytics.com

techradar.com

appfillip.com

alphr.com

  • مریم شریفی نژاد
3.8
Sending
User Review
( votes)

    2 ديدگاه نظر دهيد

  1. جالب بود. فکر میکنم دیروز اندروید اوریو برای گوشیم (galaxy A7 2017) منتشر شد. خیلی جالب بود برام که ببینم چه تغییری کرده. چون تغییر ظاهری چندانی نداشته. مطلب خوبی بود. ممنون.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.
100 درصد درآمد تبلیغات برای شما