اصول دیجیتال مارکتینگ

زمان مطالعه : ۶ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ نیز مانند هر مفهوم دیگری اصل و اصول مخصوص به خود را دارد. اگر در کار خود با دیجیتال مارکتینگ سر و کار دارید لازم است که با اصول آن کاملا آشنا باشید. اما پیش از پرداختن به این مبحث، با هم مبانی دیجیتال مارکتینگ را مرور می‌کنیم تا مطمئن شویم می‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد.

دیجیتال مارکتینگ را می‌توان تلاقی دو مفهوم روانشناسی بازاریابی و فناوری دیجتال نامید. کنترل و نگهداری از داده‌های مربوط به کسب‌وکار در موفقیت و تاثیرگذاری برند شما نقش کلیدی دارد. برندی که پیوند درستی با مخاطبانش برقرار کند رشد می‌کند.

بسیاری از افراد به اهمیت دیجیتال مارکتینگ واقفند. به همین دلیل است که در تلاش‌هایشان برای موفقیت شرکت، مشتاقند از روش‌ها و تکنیک‌های آن استفاده کنند. اما ابتدا به کسب دانشی عمیق از سازوکارهای پشت آن نیاز دارند. در این مطلب اصول اساسی دیجیتال مارکتینگ در جهت درک عظمت آن مطرح می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست

درباره رقبای خود اطلاعات کسب کنید

وقتی درباره کمپین دیجیتال مارکتینگ خود تحقیق و بررسی انجام می‌دهید، رقبا را فراموش نکنید. مثلا آن‌هایی که موفقیت کمتری دارند کجای راه را اشتباه رفته‌اند؟ آن‌هایی که موفق‌ترند کدام کار درست را انجام داده‌اند؟ از این روش می‌توانید به بینش عمیقی از این که انجام چه اقداماتی خوب جواب می‌دهد و چه کارهایی موثر نیستند، برسید.

 

با مشتریان خود روابطی ایجاد کنید که به سمت شما بازگردند

وقتی کسی از برند شما محصول یا خدمات می‌خرد، شما می‌خواهید که او باز هم برگردد. خبر خوب این‌که بازگرداندن کسی که یک بار از شما خرید کرده نسبت به جذب مشتری برای اولین بار، تلاش بسیار کمتری لازم دارد.

برای ملموس شدن این موضوع می‌توان از مقایسه آن با ایجاد رابطه دوستی استفاده کرد. در مراحل اولیه آشنایی همیشه بیشتر هزینه می‌کنید و پس از آن‌که رابطه عاطفی بین شما ایجاد شد دیگر نیازی به هزینه‌های سنگین نیست. شما مجبور بودید شریک آینده را با شام‌های گران‌قیمت تحت تاثیر قرار دهید! اما وقتی طرفین فهمیدند که به هم علاقه دارند دیگر برای حفظ علاقه به پول و تلاش کمتری نیاز است.

 

محتوای خوبی ایجاد کنید

اینترنت پر از محتواهای مختلف است. و می‌دانید که اکثر این محتواها بسیار بد و فاقد ارزشند! بنابراین اگر می‌خواهید تلاش‌هایتان در زمینه بازاریابی دیجیتال اثربخش و موفقیت‌آمیز باشد باید محتوایی متفاوت و با استانداردهای بالاتر از حد معمول خلق کنید. چیزی که شما لازم دارید این است که وقتی مردم به دریایی از محتواهای بد نگاه می‌کنند، کیفیت را در محتوای شما تشخیص دهند. در غیر این‌صورت محتوای شما نیز به سرعت به مجموعه محتواهای بی‌ارزش می‌پیوندد و دیگر توجه مخاطب را جلب نخواهد کرد.

نقش محتوا در دیجیتال مارکتینگ

اگر منعطف نباشید، می‌شکنید

رمز موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، حضور دائمی و عدم توقف است و شما همواره باید در برابر تغییر، منعطف باشید. زیرا لحظه‌ای غفلت می‌تواند شما را از چرخه پویایی دور کند. مهارت‌آموزی مداوم، آگاهی از ترندهای روز و استفاده از روش‌های جدید را فراموش نکنید.

شما باید زمان خود را بر این اساس مدیریت کنید. دست کم ۵ تا ۱۰ درصد از وقت خود را به انجام تحقیقات در این زمینه اختصاص دهید. حتی اگر نمی‌خواهید از ترندهای فعلی پیروی کنید، دانستن آن‌ها به شما در ایجاد ترندهای مخصوص به خودتان کمک می‌کند. در حقیقت این بهترین راه است زیرا مشتری‌ها به دلیل تجربه سالیان متمادی از بازاریابی‌های فراوان در رسانه‌ها، نقایص را تشخیص می‌دهند.

 

برای برقراری ارتباط احساسی با مشتریان، چاشنی احساس به برند خود اضافه کنید

وقتی مشتریان تصمیم به انتخاب یک محصول از یک برند می‌گیرند، در واقع این احساسات است که به آن‌ها انگیزه می‌دهد نه حقایق. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به صنایع غذایی ارگانیک و میزان رونق آن توجه کنید. غذای ارگانیک برای ما از هر نوع غذای دیگری بهتر است. اما تقریبا گران‌قمیت است. بخشی از این هزینه صرف ترفند برقراری ارتباط احساسی فرد با این نوع خوراک می‌شود. مثلا تبلیغاتی را به یاد بیاورید که برای جذب مخاطبان به یک محصول با کمک تایید افراد مشهور، احساساتشان را برمی‌انگیزند.

 

ساده باشید

در سادگی نبوغی نهفته است. لازم نیست برای انتقال پیام خود از راه کانال بازاریابی دیجیتال مسائل را بیش از حد پیچیده کنید. مطمئن باشید مردم نیز با پیام‌های ساده راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند.

برقراری ارتباط خوب با مشتری به وسیله دیجیتال مارکتینگ

دقت کنید اطلاعات تماستان برای مخاطب دست‌یافتنی باشد

احتمال زیادی دارد که کسی که به وبسایت شما می‌آید به دنبال اطلاعات تماس باشد. بنابراین خیلی مهم است که پیدا کردن این داده‌ها در سایت شما آسان باشد. اطلاعاتی نظیر نشانی ایمیل، موقعیت مکانی، شماره تلفن و موبایل و… باید به‌صورت شفاف و در دسترس باشد. همچنین بهتر است لینک شبکه‌های اجتماعی خود را نیز در وبسایتتان قرار دهید. این کار می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

 

بازار هدف خود را بشناسید

اگر از نیازها، خواسته‌ها و انگیزه‌های مشتریان خود بی‌اطلاع باشید، در کسب‌وکارتان شرایط خوبی نخواهید داشت. زیرا در چنین موقعیتی شما نمی‌دانید که چگونه باید برای آن‌ها تبلیغ کنید و نمی‌توانید در سطح عمیق‌تری با آنان ارتباط برقرار کنید. شما باید آن‌ها را درک کنید تا بتوانید به آسانی روابط مفید و موثری با آنان برقرار نمایید.

 

سعی کنید از دیدگاه زیبایی‌شناسی خوشایند باشید

در هر جنبه‌ای از فرهنگ عامه و روابط بین فردی مقداری سطحی‌نگری هم وجود دارد. حتی برخی مطالعات نشان داده بیشتر احتمال دارد هیئت منصفه یک متهم جذاب را در محاکمه بی‌گناه فرض کنند تا فردی که جذاب تلقی نمی‌شود! ستارگان پاپ در بیشتر مواقع استانداردهای طبیعی زیبایی را دارند. بنابراین تعجبی ندارد اگر برندی که طراحی جذابی ندارد، مشتریان کمتری را به خود جذب کند.

جمع‌بندی

بررسی ۹ مورد از اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ که در این مطلب خواندید، به شما کمک می‌کند کمپین بازاریابی خود را با موفقیت پیش ببرید. بیشتر شرکت‌هایی که تیم یا فردی اختصاصی برای بازاریابی دیجیتال ندارند، ممکن است برای بازاریابی موثر به کمک نیاز پیدا کنند. در صورت تمایل می‌توانید جزییات کسب‌وکار خود را با ما به اشتراک بگذارید، ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه برند موفق خود را بسازید.

 

پرسش‌های رایج

عدم توجه به اصول دیجیتال مارکتینگ چه پیامدهایی خواهد داشت؟

عدم رعایت اصول و مبانی دیجیتال مارکتینگ سبب شکست کمپین‌ها و روش‌های بازاریابی شما می‌شود و علاوه بر از دست دادن سرمایه، باعث اتلاف وقت، از دست دادن مشتریان و خسارت‌های جبران‌ناپذیر دیگر خواهد شد.

چرا باید تلاش کنید تا مشتریان خود را حفظ کنید؟

صرفه‌جویی در هزینه و زمان، افزایش نرخ بازگشت سرمایه، ایجاد وفاداری و رضایتمندی مشتریان که خود باعث تبلیغ محصول و خدمات شما به‌وسیله آن‌ها می‌شود، اهمیت حفظ مشتریان فعلی را نشان می‌دهد.

نظر دهید.

منبع: a1dezine.com

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه