اگر بخواهید یکی از روشهای تبلیغات دیجیتال را انتخاب کنید، قطعا ترجیح میدهید تبلیغتان در پربینندهترین مکان نمایش داده شود. آیا ابزاری را سراغ دارید که بیشتر از گوشیهای هوشمند در دست افراد باشد؟ همین موضوع، دیده شدن شما بهوسیله تبلیغات موبایل را تضمین میکند. میزان ساعاتی که اشخاص صرف استفاده از موبایل میکنند، بستری نیرومند با پتانسیلی قوی برای بازاریابان فراهم کرده است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. همچنین مطابق آمار سایت Statista در زمینه تبلیغات موبایل، هزینه تبلیغات جهانی موبایل در سال ۲۰۱۹ در حدود ۲۳۴ میلیارد دلار آمریکا بود. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۴ این رقم به ۴۹۵ میلیارد دلار برسد.
تبلیغات موبایل (Mobile Advertising) یکی از انواع استراتژیهای بازاریابی دیجیتال است که مخاطبان تلفنهای هوشمند یا وسایلی نظیر آن مانند تبلت و… را مورد هدف تبلیغاتی قرار میدهد. در واقع هر نوع تبلیغات که بستر نمایش آنها موبایل و یا تبلت باشد در دسته تبلیغات موبایل قرار میگیرد. امروزه با وجود اپلیکیشنهای متعدد، تنوع زیادی برای تبلیغدهندگان به وجود آمده است. تبلیغات موبایل میتواند در قالب متن، صدا، ویدئو و تصاویر ارائه شود.
مدتهاست که دیگر اغلب مشاغل برای دیده شدن کسبوکار خود و استفاده بهینهتر از خدماتشان اپلیکیشن میسازند و کاربران و مشتریان از این برنامهها استفاده میکنند. همین موضوع، فضای گستردهای را برای تبلیغات فراهم میکند. یکی از پرطرفدارترین انواع اپلیکیشنهای بازیهای موبایل هستند که بهوسیله تعداد زیادی از کاربران فضای آنلاین استفاده میشوند و اتفاقا تبلیغات موبایل در اپلیکیشنهای بازی در ذهن مخاطبان آنها یا همان گیمرها (gamer) میماند. در ادامه بیشتر با مزایای تبلیغات در موبایل آشنا شوید.
از آنجا که هنوز بازار رقابت بین تبلیغدهندگان موبایلی به شدت داغ نشده، میتوان تبلیغات موبایل را با هزینهای کمتری نسبت به سایر تبلیغات آنلاین انجام داد. این مزیت موبایل فقط به کانالهای دیجیتال محدود نمیشود و در مقایسه با ابزار تبلیغات سنتی مثل بیلبوردها و تلویزیون نیز مقرون بهصرفهتر است.
برای تبلیغدهنده، چه چیزی بهتر از در دسترس بودن ابزار تبلیغات است؟ موبایل همه جا همراه کاربران است و این موقعیت را به وجود میآورد که تبلیغات را دائما پیش چشم مخاطب نگه دارد. این مزیت به تبلیغدهندگان فرصت میدهد که پیامشان را بر اساس موقعیت مکانی و یا با توجه به زمانهای خاص بفرستند؛ مثلا میتوانند برای گروهی از افراد که در یک منطقه زندگی میکنند، درباره رویداد حراج فوقالعاده در فروشگاه آن منطقه اطلاعرسانی انجام دهند.
با گذر زمان ابزار استفاده از اینترنت تغییر کرد. پیشتر، بسیاری از افراد از کامپیوترهای دسکتاپ استفاده میکردند اما امروزه اکثر افراد، با تلفن همراه خود در فضای آنلاین حضور پیدا میکنند. این موضوع اهمیت تبلیغات موبایل را اثبات میکند.
موبایل در مقایسه با دسکتاپ و تبلت، بالاترین نرخ کلیک (CTR) را در جستجو، نمایش و رسانههای اجتماعی دارد. و در سنجش میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتی و همچنین میزان هزینه، نرخ کلیک برای تبلیغدهندگان مهمترین معیار است.
با توجه به آنچه گفته شد، طبیعی است که تبلیغات موبایلی نسبت به تبلیغات در دیگر دستگاهها تبدیل (کانورژن) بالاتری داشته باشد. آمار و ارقام مربوط به تبلیغات دیجیتال نیز این موضوع را ثابت میکند.
تبلیغات موبایل هم نیاز تبلیغدهندگان و هم نیاز ناشران را برآورده میکند.
تبلیغدهندگان از راههای زیر میتوانند محصول خود را به مخاطبان واقعی معرفی کنند:
ناشران با کمک تبلیغات موبایل میتوانند:
مدتهاست که کاربران جهانی اینترنت به استفاده رایگان از خدمات IT عادت کردهاند. در چنین شرایطی یکی از راههای موفقیت در زمینه اپلیکیشن تولید اپلیکیشنهای رایگان با پرداخت درونبرنامهای است و در اینصورت، بخش عمدهای از کسب درآمد اپلیکیشنها بر مبنای تبلیغات خواهد بود.
تبلیغات همسان، نیتیو یا بومی آن دسته از تبلیغاتی هستند که از نظر ظاهر شبیه به محتوای پلتفرمی میشوند که در آن قرار داده شدهاند. ویژگی این شکل تبلیغ این است که بهدلیل شباهت ظاهری به محتوای اصلی، برای مخاطب آزاردهنده نخواهند بود. حفظ یکپارچگی و هویت بصری در تبلیغات همسان تجربه کاربر را حفظ میکند.
تبلیغات پیشنمایشی برای اپلیکیشنهای نمایش محتوای ویدئویی مناسب است. به این شکل که در ابتدای ویدئو نشان داده میشوند و در آخر به ازای هر نمایش درآمدی نصیب توسعهدهنده خواهد شد.
اپلیکیشنهایی برای این نوع تبلیغ مناسبند، که دارای پرداخت درونبرنامهای هستند. در این اپها کاربر با خواست خود و برای دریافت جایزه، ویدئوی تبلیغاتی را تماشا میکند. جایزه را ناشرین از پیش تعیین میکنند. نرخ نمایش کامل ویدئو در این نوع تبلیغ بسیار بالاست.
این نوع تبلیغ را در پلتفرمی مانند یوتیوب دیدهاید. این ویدئوها بدون اینکه به عنوان کاربر آن را انتخاب کنید نمایش داده میشود و پس از گذشت چند ثانیه امکان رد شدن از آن فراهم میشود. اینکه ناشرین برای نمایش این نوع تبلیغ تصمیم میگیرند و کاربر در آن نقشی ندارد، معمولا نرخ تماشای کامل ویدئو را پایین میآورد. اما میتوان آن را مدیریت کرد.
در کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال چهار روش رایج برای تبلیغات در موبایل وجود دارد:
این نوع تبلیغات به این شکل است که تبلیغدهنده در ازای هر کلیک به شبکه تبلیغاتی پول پرداخت میکند. در این روش تقلب زیاد صورت میگیرد بنابراین شبکه تبلیغاتی باید به این موضوع توجه کند. زیرا پرداخت به ازای کلیکهایی انجام میشود که با میل و اراده کاربر بر روی تبلیغ کلیک کرده باشند.
اهداف تبلیغدهندهها گوناگون است. این اهداف میتواند کلیک روی لینک، پر کردن یک فرم، تماشای کامل یک ویدئو یا عضویت در سایت باشد. هدف تبلیغدهنده هر کدام که باشد در ازای انجام شدنش به شبکه تبلیغاتی پول پرداخت میکند. یعنی زمانی هزینه میپردازد که کمپین تبلیغاتی او را به هدف مورد نظرش رسانده باشد.
تبلیغات CPI مربوط به نصب اپلیکیشن است و به ازای هر نصب که انجام میشود، پول پرداخت میگردد. این تبلیغ کاربران اپلیکیشن را افزایش میدهد اما همچون تبلیغات کلیکی روشهایی برای نصب تقلبی وجود دارد که باید به آن دقت و از آن پیشگیری کرد.
در این روش تبلیغاتی در کمپینهای دیجیتال، تبلیغدهنده در ازای نمایش کامل هر ویدئو به شبکه تبلیغاتی پول پرداخت میکند. ویدئو، هم باعث ایجاد آگاهی از برند میشود و هم میتواند در پایان دارای یک کال تو اکشن (CTA) باشد که کاربر را به انجام یک اقدام تشویق میکند.
همانگونه که گفته شد، دلایل قانعکنندهای برای استفاده از تبلیغات موبایل وجود دارد که میتواند تبلیغدهندگان را ترغیب کند. استفاده بخش عظیمی از جوامع از گوشیهای موبایل، فراوانی اپلیکیشنهای مختلف که میتوانند تبلیغات درون اپلیکیشنی را پوشش دهند و مقرون بهصرفه بودن این نوع تبلیغات از جمله این مزایای هستند.
وجود انواع روشهای تبلیغات موبایل که در متن توضیح داده شده، میتواند در برطرف کردن نیازهای گوناگون تبلیغدهندگان و صاحبان کسبوکار مفید و موثر باشد. بنابراین تبلیغات موبایل به رشد کسبوکار شما کمک شایانی خواهد کرد.
در ایران ادنتوورکهای کمی خدمات مربوط به تبلیغات موبایل را ارائه میدهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در استفاده از این خدمات و به منظور کسب درآمد از این راه، به قسمت تبلیغات موبایل تپسل مراجعه کنید.
چگونه بدون ایجاد مزاحمت برای کاربر، تبلیغ کنیم؟
احترام قائل شدن برای مخاطب بزرگترین ارزش است. تبلیغات موبایل را طوری اجرا کنید که امکان اجتناب از دیدن آن برای کاربران وجود داشته باشد. با این روش باعث میشوید که بیشتر به شما اعتماد کنند.
با پایین آمدن نرخ تعامل با اپلیکیشن، بهخاطر تبلیغات، چه باید کرد؟
کاربرانی که بر روی تبلیغات موبایل کلیک میکنند به صفحه دیگری میروند و امکان دارد که دیگر به اپلیکیشن شما بازنگردند. این موضوع اینگیجمنت را پایین میآورد. بهتر است پس از چنین اتفاقی با پوش نوتیفیکیشن و نظیر آن، استفاده از برنامه خود را به کاربر یادآوری کنید. همچنین در انتخاب صفحاتی که تبلیغات را در آن قرار میدهید دقت کنید. این موضوع میتواند عامل موثری در نرخ تعامل باشد.
تبلیغات موبایل را چطور میتوان هدفمد کرد؟
یکی از بزرگترین مزایای تبلیغات موبایل امکان هدفمندسازی آن است. شما میتوانید بر مبنای زمان، موقعیت جغرافیایی، موضوع، اپراتور موبایل، سرویس اینترنتی، مدل گوشی و… تبلیغات موبایل را هدفمند کنید.