گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

برای بازاریابان و صاحبان سایت اطلاعاتی نظیر تعداد بازدید از صفحه، میزان پر کردن فرم‌ها، چگونگی ورود به سایت، کلیک بر روی لینک‌ها و اضافه کردن محصولات به سبد خرید، داده‌های مهمی هستند. برای دنبال کردن این داده‌ها ابزار مختلفی مثل گوگل آنالیتیکس وجود دارند.

ارتباط وبسایت با این ابزار به وسیله قطعه‌کدهایی انجام می‌شود که به تگ معروفند. اما کدنویسی این تگ‌ها فرآیندی فنی است و می‌تواند برای بازاریاب‌ها دشوار و زمان‌بر باشد. گوگل تگ منیجر (GTM) یکی از ابزارهای گوگل است که فرآیند جایگذاری تگ‌ها را در صفحات سایتتان برای شما آسان می‌کند. کافی است یک کد را در صفحه سایت خود قرار دهید تا هر بار که خواستید یک تگ ایجاد کنید، گوگل تگ منیجر این کار را برای شما انجام دهد.

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست؟

تگ‌ها قطعه کد یا پیکسل‌های ردیابی هستند؛ گوگل تگ منیجر یک سیستم رایگان مدیریت تگ‌هاست که در مدیریت تگ‌های بازاریابی در وبسایت یا اپلیکیشنتان (بدون نیاز به تغییر کد) به شما کمک می‌کند. اطلاعات برآمده از منبع داده (وبسایت شما) با منبع داده دیگر (گوگل آنالیتیکس) به‌وسیله گوگل تگ منیجر با یکدیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. زمانی که تگ‌های زیادی برای مدیریت دارید، گوگل تگ منیجر بسیار کاربردی می‌شود زیرا تمام کدها در یک مکان ذخیره می‌شوند.

بزرگترین مزیت تگ منیجر این است که شما به عنوان یک بازاریاب خودتان می‌توانید کدها را مدیریت کنید. اما خوب است بدانید که این کار چندان هم ساده نیست.

 

کاربرد تگ منیجر چیست؟

کاربرد گوگل تگ منیجر در سایه تعریف آن آمده است. وصل شدن این ابزار به گوگل آنالیتیکس و انتقال داده‌ها به آن، می‌تواند در مدیریت و کنترل وبسایت به شما کمک زیادی کند. کدهای تگ منیجر در هدر سایت شما قرار می‌گیرند و بدون آن که نیاز به برنامه‌نویسی مجدد باشد می‌توانید با مراجعه به این کدها نیازتان را برای صفحات مختلف سایت مرتفع کنید. می‌توانید به کمک تگ منیجر، سرچ کنسول گوگل را نیز تایید کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت که ردیابی رویدادهای مختلف سایت به وسیله این ابزار برای شما آسان‌تر می‌شود.

 

مزایای استفاده از تگ منیجر چیست؟

زمانی که نحوه کار با گوگل تگ منیجر را آموختید، می‌توانید کارهای شگفت‌انگیزی با کمک آن انجام دهید. شما می‌توانید داده‌هایی که به آنالیتیکس فرستاده می‌شود را شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال می‌توانید رویدادهایی مثل دانلود PDFها، کلیک بر روی لینک‌ها یا دکمه‌ها را طوری تنظیم کنید که بتوانید آن‌ها را ردیابی کنید.

فرض کنید که می‌خواهید تمام لینک‌های خروجی در وبسایت را ردیابی کنید. مطابق تصویر زیر، در گوگل تگ منیجر دسته‌بندی نام، اکشن و لیبل را انتخاب کنید. لینک خارجی را انتخاب کرده و روی URL آن کلیک کنید.

مزایای استفاده از تگ منیجر

در منوی گوگل آنالیتیکس مطابق با تصویر، این مسیر را طی کنید:

Behavior > Events > Top Events > Offsite link

تگ منیجر

حالا برای آن‌که گزارش کامل را دریافت کنید رویداد action یا label را انتخاب کنید. داده‌ای که در گوگل تگ منیجر تنظیم کردید از این پس در گزارش‌های آنالیتیکس شما ظاهر می‌شوند.

گوگل آنالیتیکس

در اینجا اگر بخواهید ابزاری را به‌صورت آزمایشی رایگان استفاده کنید، می‌توانید با اضافه کردن کد به تگ منیجر، بدون نیاز به درگیر کردن توسعه‌دهندگان ابزار را آزمایش کنید.

تگ منیجر

امتیازات دیگر:

  • رایگان بودن.
  • وجود امنیت.
  • امکان اعطای دسترسی به اعضا و کاربران.
  • قرارگیری سریع کدهای ردیابی در سایت.
  • تمامی تگ‌ها در یک مکان ذخیره شده‌اند و امکان مدیریت و کنترل آن‌ها در این مکان فراهم است.
  • قالب‌هایی که قابلیت استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد.
  • ردیابی آسان رویدادها ممکن است.
  • بسته به تعداد تگ‌هایی که استفاده می‌کنید، می‌تواند بر سرعت بارگذاری سایت شما تاثیر بگذارد و آن را بهتر کند.
  • تگ منیجر با محصولات غیر گوگل هم کار می‌کند.
  • تگ منیجر در جهت سهولت کارتان ورژن‌ها و محیط‌های مختلفی می‌سازد.
  • ابزار انعطاف‌پذیر در تست و آزمایش ویژگی‌های مختلف در آن وجود دارد.
  • گوگل تگ منیجر حالت پیش‌نمایشی دارد که می‌توانید قبل از اجرای هر کار و اعمال هر تغییر، آن را مشاهده کنید تا بتوانید ایرادات آن را برطرف نمایید. این ویژگی به شما نشان می‌دهد کدام تگ‌ها در صفحه اجرا می‌شوند.

 

معایب استفاده از تگ منیجر چیست؟

کار کردن با گوگل تگ منیجر به سطحی از دانش فنی نیاز دارد و احتمالا در ابتدا به یک توسعه‌دهنده وب نیاز دارد که آن را برای شما تنظیم کند. گوگل برای راه‌اندازی اولیه این ابزار شما را راهنمایی می‌کند اما در حقیقت هیچ تیم پشتیبانی اختصاصی وجود ندارد که در پیاده‌سازی آن به شما کمک کند. تگ منیجر ابزار انعطاف‌پذیری برای کار کردن است اما اگر در استفاده از آن به‌طور اساسی به پشتیبانی تخصصی یک تیم فنی نیاز پیدا کنید، ممکن ایت استفاده از یک سیستم غیر رایگان با نیازهای شما سازگارتر باشد.

 

تفاوت گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس چیست؟

این دو ابزار کامل متفاوتند و هدف متفاوتی نیز دارند. برای استفاده از آنالیتیکس الزامی برای به‌کارگیری تگ منیجر وجود ندارد.

هدف اصلی گوگل آنالیتیکس ردیابی داده‌ها، ذخیره آن‌ها و تولید گزارش درباره وبسایت است. تگ منیجر ویژگی گزارش‌گیری ندارد و برای ارسال داده از وبسایت شما به ابزار تحلیل بازاریابی استفاده می‌شود.  برای این کار گوگل آنالیتیکس از کدهای جاوا اسکریپت در سایت شما استفاده می‌کند. کدهایی که برنامه‌نویس سایت شما نوشته است، در هر تعاملی که اتفاق می‌افتد از سایت به آنالیتیکس فرستاده می‌شوند.

همینطور که از فعالیت سایت شما می‌گذرد و تراکنش‌ها بیشتر می‌شود، حجم زیادی از کدها به وجود می‌آید که کنترل آن‌ها وقت و انرژی زیادی از برنامه‌نویس می‌گیرد. گوگل تگ منیجر در چنین شرایط شما را نجات می‌دهد و مدیریت کدها را برایتان آسان می‌کند.

تگ منیجر جایگزین آنالیتیکس نیست، بلکه کمک می‌کند که کاربران این پلتفرم، آسان‌تر بتوانند کد (تگ) ردیابی گوگل آنالیتیکس رادر وبسایت قرار دهند و قوانین مربوط به زمانی که هر قطعه کد باید اجرا شود را تعریف کنند.

 

تگ منیجر برای چه کسانی مناسب است؟

اگر وبسایت یا اپلیکیشن دارید یا اگر دیجیتال مارکتر هستید، به دلایلی که در این مطلب گفته شد، استفاده از ابزار تگ منیجر کار شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. مزایای استفاده از این ابزار را به اضافه زمانی که برای شما ذخیره می‌کند کافیست تا شما را در این زمینه قانع کند. زیرا همانطور که توضیح داده شد، بدون استفاده از ابزاری مانند تگ منیجر، کنترل داده‌ها و کدهای وبسایت بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود و یک توسعه‌دهنده لازم خواهید داشت تا این کارها را برایتان انجام دهد.

 

آموزش اتصال تگ منیجر به سایت

راه‌اندازی یک حساب کاربری رایگان در گوگل تگ منیجر یک فرآیند آسان دو مرحله‌ای است:

۱. در یک حساب کاربری ثبت نام کنید.

به گوگل تگ منیجر بروید و بر روی دکمه سبزرنگ Sign Up for Free کلیک کنید. در این بخش از شما خواسته می‌شود که نام حساب کاربری خود (شرکت)، کشور و آدرس (URL) وبسایت و همینطور جایی که می‌خواهید از تگ منیجر استفاده کنید (وب، iOS، اندروید، AMP) را وارد کنید. در پایان بر روی دکمه Create بزنید.

ثبت نام در گوگل تگ منیجر

۲. دستورالعمل کدگذاری را دنبال کنید.

در مرحله بعدی به شما کدها و دستورالعمل‌های داده می‌شود. یک کد در قسمت بالا یا همان هد (head) صفحه و یک کد بعد از باز شدن تگ body با همان بدنه سایت قرار می‌گیرد. این کدها در داشبورد شما قابل دسترسی هستند بنابراین دیرتر هم می‌توانید این جایگذاری را انجام دهید. در انتها نیز بر روی Ok کلیک کنید.

به همین سادگی توانستید ابزار تگ منیجر را به سایت خود متصل کنید.

 

و در پایان…

آنچه درباره گوگل تگ منیجر گفته شد، دلیل مناسبی برای استفاده از این ابزار است. استفاده از تگ منیجر راه حلی است که ردیابی کدهای موجود در سایت را برای شما بسیار ساده‌تر می‌کند. در این مطلب تنها بخشی از دلایل کار با تگ منیجر برای شما شرح داده شده است. قطعا دلایل قانع‌کننده و گسترده‌تری نیز برای این موضوع وجود دارد. شما هم در انتهای این مطلب دلایل خود را در این مورد اضافه کنید.

 

پرسش‌های رایج درباره گوگل تگ منیجر

آیا گوگل تگ منیجر می‌تواند جایگزین گوگل آنالیتیکس باشد؟

خیر، تگ منیجر مکمل آنالیتیکس است و آن را کامل می‌کند اما نمی‌تواند جایگزین آن شود.

چرا بهتر است در کسب‌وکار خود از تگ منیجر استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید در کسب‌وکار خود به‌صورت دائمی عملکرد خوب و قابل قبولی داشته باشید باید به‌طور مستمر آمارها و اطلاعات مربوط به رفتار مشتریان را تحلیل کنید و این کار بدون ابزار مناسب آن، امکان‌پذیر نیست.

در گوگل تگ منیجر تریگر (Trigger) به چه معناست؟

به مجموعه وظایفی که برای تگ تعیین می‌شود، تریگر می‌گویند. هر وقت تریگر با انجام کارهای خاصی فعال شود تگ‌های مرتبط با آن هم فعال می‌شوند.

نظر دهید.

 

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.