۱۵ ابزار گوگل در کسب و کار اینترنتی

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

    همه ما کم و بیش با شرکت گوگل و محصولات آن آشنایی داریم.از جمله مزیت های گوگل این است که ابزارهای رایگان و کاربردی بسیاری دارد و با تنها یک اکانت می توانیم به اکثر ابزارهای حرفه ای  گوگل در بازاریابی اینترنتی دسترسی داشته باشیم.ابزار گوگل برای بازاریابان آنلاین در بازاریابی موتورجستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و رشد کسب و کار کمک خواهد کرد.

    در این نوشتار ۱۵ ابزار گوگل در کسب و کار و نکاتی در استفاده از هر کدام را با هم بررسی می کنیم.

    ابزار اول- گوگل پلاس( Google+ )

    اگرچه گوگل پلاس شبکه اجتماعی محسوب می شود، ولی می توانید با ساخت صفحه ای برای کسب و کارتان در این فضا به اهداف بازاریابی خود بیشتر نزدیک شوید.

    بیایید قبل از صحبت درباره صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار یا google plus business page  مقدمه ای درباره نحوه نمایش نتایج جست و جو در گوگل و ارتباط آن با گوگل پلاس را با هم بررسی کنیم.

    قبلا گوگل به نویسندگان این امکان را می داد که با استفاده از google authorship  پروفایل گوگل پلاس خود را به محتوای منتشر شده در سایت خود لینک کنند. با این کار در نتایج گوگل در کنار لینک مطلب، تصویر پروفایل نویسنده و تعداد فالوورهای گوگل پلاس او نمایش داده می شد.

     

    google authorship

     

    عده ای از متخصصین دیجیتال مارکتینگ در تیم های مختلف مانند bufferapp و itnow معتقد بودند که این موضوع بر روی CTR لینک ها در صفحه نتایج گوگل تاثیر مثبت دارد. اما گوگل نسبت به تاثیر مثبت این قابلیت در نتایج سرچ مطمئن نبود و در حال جمع آوری دیتا در این باره بود. در نهایت گوگل در گزارشی در search engine land اعلام کرد،  google authorship تاثیر مثبتی بر روی CTR ندارد. بر اساس تحلیل دیتای جمع آوری شده در حالت های مختلف با وجود تصویر نویسنده و بدون تصویر، نه می توان گفت لزوما سایت هایی که تصویر نویسنده آنها وجود دارد CTR بالاتر دارند و نه می توان گفت سایتهایی که تصویری ندارند CTR آنها پایین است. در نتیجه با توجه به کاهش تمرکز کاربر در مواجهه با تصاویر، گوگل کلا سرویس google authorship را حذف کرد.

    گوگل مجددا اعلام کرده است که قصد دارد نتایج جست و جو در گوگل پلاس را نیز در صفحه نتایج گوگل نشان دهد. طبق گزارشی از hubspot در سال ۲۰۱۷ این خبر توسط گوگل در ارتباط با نمایش محتوای منتشر شده در گوگل پلاس منتشر شده است که ظاهر آن مشابه آنچه قبلا به عنوان google authorship  در نتایج دیده می شد، خواهد بود و تصویر پروفایل صفحه گوگل پلاس در صفحه نتایج نمایش داده خواهد شد.

     

    گوگل پلاس در سرچ گوگل

     

    در حال حاضر هنوز از پیاده سازی این سرویس و درصد اهمیت آن در نتایج جست و جو اطلاعات کامل و قابل اطمینانی وجود ندارد.اما در حالت کلی مخصوصا برای یک کسب و کار ایرانی که کسب و کار بومی و محلی محسوب می شود، ساخت صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار توصیه می شود. همچنین در صورت پیاده سازی این مورد، اهمیت صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار بیشتر خود را نشان می دهد.

     

    صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار

     

    بعد از اینکه صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار خود ایجاد کردید، (ایجاد این صفحه و قابلیت های آن تقریبا مشابه شبکه های اجتماعی دیگر مثل فیسبوک است.) به نکات زیر برای مدیریت بهتر صفحه خود توجه کنید.

    • گوگل پلاس این قابلیت را  در اختیار کاربران قرار می دهد که پستی را که در صفحه خود منتشر کرده اند را در سایت یا بلاگ خود نیز قرار دهند( قابلیت embed) .مخاطبین در آن صفحات هم می توانند پست را لایک کنند و یا کامنت بگذارند و یا اینکه از آنجا به گوگل پلاس وارد شوند و صفحه شما را دنبال کنند. برای embed کردن پست با انتخاب گزینه embed post، کدی در اختیار شما قرار داده می شود که می توانید در صفحه سایت و یا بلاگ خود آن را کپی کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از صفحه راهنمای گوگل پلاس کمک بگیرید.

    قابلیت embed گوگل پلاس

     

    • قوانین سئو مانند قرار دادن بک لینک، در گوگل پلاس نیز برقرار است. برای افزایش اعتبار صفحه و پست های گوگل پلاس، باید پست ها و مطالبی قرار دهید که مخاطبین آن را به اشتراک بگذارند. اشتراک گذاری پست‌ها معادل با بک لینک در سایت های دیگر برای شما اعتبار فراهم می کند. هم چنین می توانید با صفحات دیگر که مخاطب بیشتری دارند و در حوزه شما اینفلوئنسر هستند ارتباط برقرار کنید، مطالب آنها را درصفحه خود به اشتراک بگذارید و از آنها هم بخواهید برای شما این کار را انجام دهند.

    ابزار دوم- گوگل وبمستر تولز (google web master tools)

    اگر می خواهید دید کاملی نسبت به وضعیت وبسایت خود از نگاه گوگل داشته باشید، می توانید از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده کنید. در واقع این ابزار از ابزارهای ضروری برای بهبود سئو سایت شماست.این ابزار به شما کمک می کند که مثل ربات گوگل به وبسایت خود نگاه کنید و با تحلیل سایت  نکاتی که باعث می شود در نتایج جست و جو دیده شوید را یادآوری می کند.

    اگر ابزار گوگل آنالیتیکس(که در قسمت دوم این مطلب به آن اشاره می کنیم) را دارید، می توانید این ابزار را به آن اضافه کنید.

    گوگل وبمستر تولز

     

    • ساختار سایت
      این قسمت تنظیمات سایت را بررسی می کند که شامل کاربرانی که دسترسی دارند، نرمالیزاسیون دامنه(domain canonicalization)، لینک ها پارامترهای URL  و تغییر آدرس می شود.
    • ترافیک سایت
      در این قسمت گوگل کلمات کلیدی را با نام query  ترافیک ورودی به سایت را آنالیز کنید که از چه لینکی وارد سایت شده اند.
    • بررسی سلامت سایت
      این ابزار به صورت مرتب سایت را برای جلوگیری از malware چک می کند و در صورت مشکل خاص به شما ایمیل ارسال می کند. URL های بلاک شده و خطا در crawl را هم گزارش می کند.
    • بهینه سازی سایت
      نقشه سایت، پیشنهادهایی برای بهبود HTML ، کلمات کلیدی برای محتوا و منابع دیگر در اختیارتان قرار می دهد.

     

    همچنین با وبمستر تولز می توانید:

    • تعداد دفعات دیده شدن در نتایج سرچ ها را ببینید.
    • صفحه های موفق تر از نظر میزان کلیک و جذب مخاطب را پیدا کنید و سعی کنید بقیه صفحات را با همان استراتژی طراحی کنید.

    در استفاده از وبمستر تولز خوبست که به قسمت labs section توجه کنید. وبمستر در این قسمت تغییرات در قابلیت های این ابزار را توضیح می دهد.

     

    ابزار سوم – Google suite:Docs,Sheets,Slides,and Forms

    این ابزار گوگل به شما امکان می دهد که فایل هایی را برای انجام پروژه های گروهی و یا برای دسترسی بر روی چندین ابزار در یک فضای آنلاین به اشتراک بگذارید و افراد دیگر را برای دیدن و یا ویرایش محتویات این فایل ها دعوت کنید. بعد از قرار دادن محتوای مورد نظرتان در google suite، لینکی در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید آن را در اختیار دیگران بگذارید و یا با وارد کردن ایمیل افراد آنها را دعوت به مشاهده یا ویرایش کنید. این ابزار چهار قسمت دارد:

    • Google Docs جایگزین آنلاین برای ورد
    • Google Sheets جایگزین آنلاین برای اکسل
    • Google Slide برای تهیه پاورپوینت به صورت آنلاین
    • Google Forms  برای تهیه پرسشنامه و جمع آوری داده ها از روی پاسخ ها

    از ویژگی های خوب این ابزار امکان ویرایش یک فایل توسط چند کاربر به صورت همزمان است. فضاهای رایگان ابری دیگر مانند دراپ باکس این قابلیت را ندارد و امکان ویرایش همزمان  یک فایل را به چند کاربر نمی دهد.

    استفاده از google suite

     

    ابزار چهارم- Google AdWords

    گوگل ادروردز همان تبلیغاتی PPC ( pay per click ) است که توسط شرکت گوگل بر روی موتور جستجوی آن قرار می گیرد. با تبلیغات در گوگل ادوردز برای کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود می توانید ترافیک ورودی بیشتری به سایت خود جذب کنید. گوگل ادوردز به ازای کلمات کلیدی که مشخص کرده اید تبلیغ شما را به صورت لینک در بالای سرچ های ارگانیک به کاربران نمایش می دهد و با توجه به PPC بودن پرداخت، شما فقط در صورت کلیک ملزم به پرداخت به گوگل هستید.

    برای اطلاعات بیشتر در مورد گوگل ادروردز این مطلب را بخوانید: گوگل ادوردز ، هر آنچه برای شروع لازم است بدانید.

     

    نتایج تبلیغات در گوگل ادوردز

     

    ابزار پنجم- Keyword planner  گوگل پلنر

     

    keyword planner گوگل ادوردز

     

    برای بهبود سئوی سایت در سرچ های ارگانیک ، نیاز به تحقیق برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب خواهید داشت. پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به این مفهوم است که کلماتی که مخاطبین و مشتریان بالقوه در مورد صنعت شما بیشتر سرچ می کنند را پیدا کنید و در مورد آن ها محتوا تولید کنید که در سرچ های مخاطب هدف دیده شوید. ابزار keyword planner به شما در این راه کمک می کند.

    در نتیجه ضمن اینکه استراتژی محتوایتان را حساب شده تر برنامه ریزی خواهید کرد می توانید از آن کلمات در کمپین های گوگل ادوردز نیز استفاده کنید. لازم است به این نکته توجه کنید که برای استفاده از google planner باید حساب گوگل ادوردز داشته باشید. البته الزامی برای سفارش تبلیغات ندارید. با داشتن حساب ادوردز می توانید از قابلیت های گوگل پلنر هم استفاده کنید.

    ابزار ششم – دابل کلیک سرچ گوگل(double click search by google)

    در کنار اهمیت استفاده از گوگل پلنر برای انتخاب کلمات کلیدی ، بخش مهم دیگر در استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو(SEM)  استفاده از دابل کلیک سرچ است. دابل کلیک یک مجموعه از محصولات است که توسط شرکت گوگل برای کمک به تبلیغ کنندگان تهیه شده تا بتوانند تبلیغات را در مکان مناسب قرار دهند(که توسط افراد علاقمند دیده شود).

    در کالج تپسل بخوانید!  7 راهکار برای زنده کردن محتوای ناموفق

    دابل کلیک سرچ با استفاده از کوکی ها این سرویس را ارائه می دهد.

    برای درک بهتر طرز کار دابل کلیک سرچ بیایید ابتدا در مورد مفهوم کوکی ها (cookies) ، صحبت کنیم.

    مفهوم کوکی (cookies) در صفحات چیست و کوکی ها چطور کار می کنند؟

    احتمالا درصفحات وب به عبارتی مشابه “این سایت از کوکی استفاده می کند” برخورده اید. کوکی ها معمولا فایل های کوچک (در حد بیت) متنی هستند.

    این فایل شامل اطلاعاتی در مورد شما و علاقه‌مندی‌های شماست. مثلا شما در سایتی زبان پیش فرض سایت را به فارسی تغییر می دهید. آن وبسایت این اطلاعات را در اختیار یک فایل متنی در مرورگر شما قرار می دهد که همان کوکی است. دفعه بعدی که از همان سایت بازدید کنید، زبان پیش فرض سایت را از اول فارسی می بینید. آن وبسایت، شما و علاقه‌مندی‌های شما را به یاد می آورد. کوکی ها توانایی ذخیره اطلاعات مختلفی را دارند. مثلا می توانند زمانی که به یک سایت مراجعه کرده اید و یا مواردی که به سبد خرید خود اضافه می کنید را ذخیره کنند. حتی تمام لینک هایی که در هر وبسایت بر روی آنها کلیک کرده اید ذخیره می کنند و در صورتی که دوباره به آن سایت مراجعه کنید مشابه آن لینک ها را به شما پیشنهاد می دهد.

    اینکه در کوکی هر سایت چه اطلاعاتی ذخیره شود را توسعه دهنده سایت مشخص می کند. نکته مهم این است که اطلاعات ذخیره شده در کوکی  وبسایت های مختلف از هم جدا هستند و وبسایت ها به اطلاعات کوکی وبسایت دیگر دسترسی ندارند.

    استفاده از کوکی ها در وبسایت به شخصی سازی محصولات و خدمات پیشنهادی در وبسایت به شما کمک می کند.

    این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با Tracker ها و روش انتخاب شمارنده مناسب

    دابل کلیک سرچ ، سرویس تبلیغاتی گوگل

    دابل کلیک سرچ گوگل

    گوگل دو سرویس تبلیغاتی ارائه می دهد: double click search و Google Display Network(GDN)

    double click search

    دابل کلیک سرچ گوگل در واقع پلتفرم حرفه ای دیجیتال مارکتینگ گوگل است که کاملا از GDN جداست. این سرویس به وسیله سه گروه انجام می شود:

    • Ad-serving یا ناشران
    • Ad delivery یا تبلیغ دهندگان ه دابل کلی به آنها امکان مدیریت  بر تعداد تبلیغاتی که می خواهند نشان دهند و زمان و مکان تبلیغات را می دهد.
    • کوکی های دابل کلیک سرچ که Behacioral targeting انجام می دهند که در دو حالت targeting یا انتخاب کاربر هدف را انجام می دهند:
      حالت اول-انتخاب کاربر هدف برای سایت ناشر (targeting for website owner)
      سایت ناشر می تواند از کوکی ها استفاده کند و متوجه بشود که کاربر به کدام قسمت سایت بیشتر توجه می کند. دابل کلیک سرچ با استفاده از این اطلاعات می تواند تصمیم بگیرد که دیدن چه تبلیغی برای کاربر جاب خواهد بود. مثلا اگر در سایت خبری هستید وشما قسمت اخبار ورزشی را چک می کنید، بنابران ابزارهای ورزشی ، باشگاه های ورزشی و یا بلیط حضور در مسابقات شاید برای شما از تبلیغ چیزهای دیگر جذاب تر باشد. این اطلاعات مربوط به صاحب آن سایت خبری است که فقط در اختیار دابل کلیک سرچ قرار می گیرد.
      حالت دوم-هدف گذاری در شبکه تبلیغ دهندگان (Targeting in advertising networks)
      این قسمت از استفاده از کوکی ها به سرویس دیگر گوگل به نام گوگل ادوردز و گوگل ادسنس است .

    Google Display Network(GDN)

    درباره GDN نیز قبلا در کالج تپسل توضیحاتی داده ایم. GDN شبکه تبلیغاتی ناشرانی است که از گوگل ادسنس استفاده می کنند. شما می توانید به GDN در حساب گوگل ادوردز خود دسترسی داشته باشید و از آن برای طراحی کمپین ادوردز استفاده کنید.

    ابزار هفتم – گوگل ترندز (google trend)

    گوگل ترندز

     

    در کنار keyword planner، گوگل ترندز هم ابزار بسیار خوبی برای انتخاب بهتر کلمات کلیدی است. این ابزار به شما امکان می دهد تا:

    • میزان محبوبیت کلمات کلیدی مورد نظرتان را بررسی کنید.
    • محبوبیت و میزان سرچ کلمات کلیدی را با هم مقایسه کنید.
    • میزان سرچ هر کلمه کلیدی را در زمان ها و مکان های مختلف مقایسه کنید.
    • همچنین کلمات کلیدی مشابه را به شما پیشنهاد می کند.

    مثلا زمان هایی که بین دو کلمه کلیدی برای عنوان پست خود مردد هستید، این ابزار بینش مناسبی برای تصمیم گیری به شما می دهد. گوگل ترندز همچنین به شما در پیدا کردن موضوع هایی که در حال حاضر بیشتر مورد بحث کاربران است کمک می کند تا از فرصت انتشار محتوا برای آن موضوع ها استفاده کنید.

    ابزار هشتم- گوگل درایو (Google Drive)

     

    ابزارهای گوگل درایو

    گوگل درایو سرویس آنلاین و رایگان گوگل برای ذخیره فایل ها و به اشتراک گذاری آنها بین کاربران است که تا ۱۵ گیگ  فضای رایگان ابری(cloud) در اختیار هر کاربر قرار می دهد.برای اشتراک گذاری و کار از راه دور با هم تیمی هایتان برای انجام پروژه این ابزار بهترین گزینه است.

    ابزار نهم – Google Alerts

    Google Alerts این ابزار، ابزار فوق العاده ای برای جست وجوی صفحات وب است. ابزاری است که به وسیله آن می توانید صفحات وب را برای کلمات و عبارات دلخواه خود جست و جو کنید. در google Alert مثلا می توانید نام برند خود را وارد کنید. تا لیستی از تمام وبسایت هایی که نام شما را در هر جا از مطالب خود برده اند، ببینید.

    قابلیت اصلی  google alerts در این است که می توانید کلمات مورد نظرتان را درآن ثبت کنید و در صورت به کار رفتن این کلمات در محتوای تازه منتشر شده در هر وبسایتی به شما از طریق ایمیل یا RSS اطلاع داده شود. خوشبختانه این ابزار زبان فارسی و کشور ایران را در لیست خود دارد.

    اینفوگرافیک ترند های سئو ۲۰۱۸ را در کالج تپسل ببینید

     

    ابزار google alerts

     

    از جمله اهداف استراتژیک در استفاده از این ابزار می تواند یکی از موارد زیر باشد:

    • با وارد کردن نام برند خود می توانید هر نوع کامنت و یا اشاره به برند شرکت خود چه مثبت و چه منفی را بفهمید و مثلا در صورت دیدن شایعات و اخبار منفی بر علیه برند خود سریع تر عکس العمل نشان دهید.
    • می توانید در google alerts نام رقیبان خود را نیز وارد کنید تا از آخرین اخبار و موضوعات مربوط به آنها نیز مطلع شوید. مثلا از نوع تبلیغاتی که انجام می دهند و پست های مهمانی که ممکن است در سایت های مختلف بگذارند. دانستن این موارد به شما بینشی نسبت به بازار می دهد و می توانید با دید بازتری رقابت کنید.
    • کلمات کلیدی در صنعت خود را وارد کنید تا از آخرین اخبار و تغییرات در حوزه خود مطلع شوید و بتوانید خود را با این تغییرات هماهنگ کنید.

    گوگل به شما این امکان را می دهد که فرکانس دریافت ایمیل از طرف google alerts را تعیین کنید که هر چند وقت یکبار تمایل به دریافت ایمیل را دارید.

    در مورد google alerts  به نکات زیر توجه کنید

    • این ابزار متاسفانه صفحه های سوشال مدیا را بررسی نمی کند. فضای شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ واقعا فضای مهمی است و نمی توانید از آنها صرف نظر کنید. بنابراین از فضای سوشال مدیا هم غافل نشوید.
    • Google alerts ابزار ساده ای است. نیاز به عضویت و لاگین در سایت ندارد و امکاناتی مانند آنالیتیکس در اختیار شما نمی گذارد. در واقع google alerts ابزاری ضروری است که البته باید در کنار ابزارهای دیگر به کار برده شود.
    • در وارد کردن کلمات کلیدی زیاده روی نکنید. وارد کردن کلمات متعدد باعث می شود که صندوق ورودی ایمیل شما پر از ایمیل های google alerts شود و شما را به حدی سردرگم می کند که بدون توجه به محتوای ایمیل ها آنها را پاک کنید. همچنین این قانون برای کلمات متداول و پرکاربرد هم وجود دارد.
    • به جای وارد کردن یک کلمه می توانید عبارتی از کلمات وارد کنید. در نتیجه google alerts ایمیل هایی که به شما می زند دارای محتوای نزدیکتری به منظور شما خواهد بود.

     

    ابزار دهم- گوگل ادسنس (Google AdSense):

    ابزار گوگل ادسنس

    در بالاتر ضمن توضیح درباره دو سرویس گوگل ادوردز و دابل کلیک سرچ گوگل، به مفهوم کوکی اشاره کردیم و گفتیم که کوکی های دابل کلیک سرچ ، هدف گذاری را در دوحالت انجام می دهند:

    مورد اول مربوط به هدف گذاری با اطلاعات سایت ناشر و مورد دوم هدف گذاری بر اساس شبکه تبلیغ دهندگان است که تبلیغات با هدف گذاری نوع دوم با سرویس گوگل ادسنس انجام می شود.در واقع گوگل ادسنس طرف مقابل گوگل ادوردز است. در گوگل ادسنس شما می توانید به عنوان ناشر تبلیغات با گوگل همکاری کنید و تبلیغاتی که در گوگل ادوردز سفارش داده شده را در وب سایت خود قرار دهید.

     

    چه وب سایتی برای برقراری ارتباطات بیزینسی یا اینکه بلاگی برای انتشار محتوا دارید که روزانه ترافیک خوب و یا متوسطی به سایت شما وارد می شود ، می توانید با استفاده از سرویس گوگل ادسنس درآمد کسب کنید. این کار را به سادگی با اضافه کردن کد مربوط به تبلیغات گوگل ادسنس می توانید انجام دهید که تبلیغ در مکان های مختلف وب سایتتان نمایش داده شود. مقدار درآمدی که با این روش می توانید کسب کنید به موضوع وب سایت شما و ترافیک ورودی ، موقعیت تبلیغ ادسنس در وب سایت وابسته است.

    کسب درآمد با استفاده از گوگل ادسنس با دو روش CPM (پرداخت بر اساس تعداد بازدیدکننده) و CTR (میانگین تعداد کلیک) انجام می شود.

    گوگل ادسنس در ابتدا برای ثبت نام از شما نام و آدرس می پرسد.هدف این است که از این اطلاعات برای پرداخت وجه استفاده کند و به خاطر تحریم های موجود ثبت آدرس در ایران امکان پذیر نیست. اما به این معنی نیست که در ایران نمی توان از گوگل ادسنس استفاده کرد.راهی که در این زمینه پیشنهاد می شود ، ثبت آدرس دوستان و یا بستگان مقیم کشورهای دیگر است.

    • گوگل برای تایید ثبت نام، به آدرس مورد نظر نامه ای حاوی کد تایید ثبت نام می فرستد. در نتیجه شما می توانید با دریافت کد از دوستتان آن را در پنل گوگل ادسنس خود ثبت کنید. توجه کنید که بعد از ثبت نام چک های پرداختی گوگل ادسنس به آن آدرس ارسال می شود.
    • چک های پرداختی گوگل ادسنس به آدرس ثبت شده در پنل شما ارسال می شود.اما با توجه به اینکه بانک مورد نظر  گوگل با ایران تبادلات مالی ندارد باید از شرکت های ایرانی که کار تبادل های مالی گوگل ادسنس را در ایران انجام می دهند کمک بگیرید. این شرکت ها کارتان را ساده می کنند.
    • متاسفانه گوگل ادسنس وب سایت های با پسوند .ir را نمی پذیرد. بنابراین برای استفاده از گوگل ادسنس باید وب سایتی با پسوند .com داشته باشید.
    • نکته دیگر این که گوگل ادسنس نسبت به وب سایت هایی که تازه ساخته شده اند و یا ترافیک کمی دارند، محتاط است و تبلیغات کمتری به آنها اختصاص می دهد.خوب است قبل از ثبت نام در گوگل ادسنس سعی کنید حداقل به مدت ۶ ماه با تولید محتوا و روش های لینک سازی سایت خود را غنی تر کنید و ترافیک بیشتری را به آن جلب کنید.
    در کالج تپسل بخوانید!  انتخاب کلمات کلیدی مناسب با هر صنعت در 30 دقیقه

    ابزار یازدهم- سرویس مدیریت تگ گوگل(google tag manager) 

    سرویس مدیریت تگ گوگل

    GTM سرویس رایگان و قدرتمند گوگل که می توانید برای اهداف بازاریابی از آن استفاده کنید.با استفاده از پنل مدیریت تگ نیازی به استفاده از مهارت های کدنویسی ندارید و در این زمینه از کمک گرفتن از دولوپر خود بی نیاز می شوید و روند انجام آن دردسر کمتری خواهد داشت و برای تصمیم گیری های سریع تر در مورد وب سایت و اجرای آن به کمک شما خواهد آمد.

    ابتدا بیایید درباره مفهوم تگ (Tag) صحبت کنیم.

    تگ (Tag) چیست؟

    تگ ها در واقع یک رشته کد هستند که شما با استفاده از پنل GTM (البته بدون نیاز به کدنویسی) به  سایت خود اضافه می کنید. تگ ها به شما کمک می کنند که ترافیک ورودی به سایت خود را دقیق تر کنترل کنید و استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را بهینه تر انجام دهید.

    سیستم مدیریت تگ چه کاربردی دارد؟

    با استفاده از تگ ها می توانید قابلیت های مختلف را بدون دستکاری کدهای سایت به آن اضافه کنید.این قابلیت ها شامل سرویس های گوگل و شرکت های دیگر غیر از گوگل هستند. از جمله این قابلیت ها می توان از اضافه شدن صفحه کوچکی برای چت در کنار سایت و یا pop up سرویس هایی مثل mailer lite ( برای عضویت و دریافت خبرنامه) نام برد. هم چنین استفاده از گوگل ادوردز با وجود تگ منیجر راحت تر است. در ابتدای استفاده از گوگل آنالیتیکس ، این سرویس یک اسکریپت در اختیار شما قرار می دهد که در بالای کد وب سایت خود قرار دهید.با استفاده از این گوگل تگ منیجر دیگر نیازی به قرار دادن اسکریپت های جداگانه برای هر سرویس در کد وب سایت نخواهید داشت.اضافه کردن سرویس دابل کلیک گوگل ، ترکر ها و تگ های مربوط به گوگل ادوردز از جمله دیگر تگ های کاربردی در GTM است.

    استفاده از تگ منیجر بر روی سرعت سایت شما هم تاثیر بسزایی دارد. به این صورت که اگر این قابلیت ها را با کدنویسی بخواهید اضافه کنید احتمال آن زیاد است که بر سرعت سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

    ابزار دوازدهم گوگل- Google Data Studio

    با استفاده از این ابزار می توانید به راحتی به تمام سورس های داده مانند گزارش های گوگل ادوردز و گوگل آنالیتیکس و گزارش ویدئوها در یوتیوب و … دسترسی پیدا کنید و همه را در یک داشبورد ببینید و هر نمودار یا جدول و یا نقشه را به سبک دلخواه در گزارش قرار دهید . این گزارش ها را می توانید با هم تیمی ها و یا مدیران شرکت به اشتراک بگذارید. این ابزار مثل بقیه ابزارهای گوگل توانایی ویرایش و بررسی گزارش ها را به چند کاربر به صورت آنلاین  دارد.

    ابزار سیزدهم- Google Feed Burner

    این ابزار مدیریت انتشار مطالب وب سایت را به عهده دارد.

    زمانی که شما پستی در بلاگ یا وب سایت خود قرار می دهید عنوان و لینک پست به لیست Feed در صفحه اصلی بلاگ ، اضافه می شود. پس Feed همان لیست کل مطالب با ساختار مشخص است .با اضافه کردن مطالب بلاگ و یا وب سایتتان در FeedBurner ، این ابزار آنها را بررسی می کند و اگر مطلب جدیدی گذاشته باشید آن را با کاربرانی که از طریق RSS عضو خبرنامه شما شده اند، از طریق ایمیل به اشتراک میگذارد. خوبی این ابزار این است که چون سرویس آن متعلق به گوگل است ، ایمیل ارسالی شما هیچگاه اسپم نمی شود.اما ساختار آن به مراتب از ایمیلی که خودتان طراحی و ارسال کنید ساده تر است.البته این ابزار تنها به عنوان ابزار ایمیل مارکتینگ مورد استفاده قرار نمی گیرد و قابلیت های دیگری هم دارد.

    نکته قابل توجه این است که با استفاده از پنل فیدبرنر می توانید تعداد کلیک هایی که بعد از ارسال خبرنامه اتفاق می افتد را ببینید و این بینش خوبی از دلایل موفقیت آن پست ها به شما می دهد.آیا دلیل موفقیت محتوای مناسب تر است؟ زمان یا روز مناسب برای انتشار پست و یا چیز های دیگر است. این بررسی به شما در تولید محتوای مورد علاقه کاربران و در نتیجه وایرال شدن آن کمک می کند.

    با استفاده از سرویس iGoogle می توانید در یک داشبورد Feed بلاگ های مختلف را در کنار هم داشته باشید و هیچ پست از بلاگ های  مربوط به تخصصتان و یا بلاگ های مورد علاقه تان را از دست ندهید.

    ابزار چهاردهم- Google Insights:

    این ابزار گوگل که نسخه کامل تری از google trends است، از جمله ابزارهایی است که به شما در تولید محتوا و سئو کمک می کند.هم چنین همینطور که از نام آن مشخص است، بینش خوبی درباره صنعتی که در آن فعال هستید به شما می دهد.با Google Insight می توانید میزان سرچ درباره موضوعات مختلف را در محل های مختلف و در گروه ها و ویژگی های مختلف بررسی کنید. این ابزار میزان علاقه کاربران به کلمات کلیدی در مناطق مختلف را به شما نشان می دهد. در نتیجه می توانید محتوای بلاگ خود را با بینش بیشتری تهیه کنید و از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. اگر با اکانت گوگل خود وارد شده باشید، می توانید اعداد و ارقام دقیق تری در گزارش های google insight ببینید.

    از google insight می توانید در موارد زیر استفاده کنید:

    • کلمات کلیدی پیدا کنید و استراتژی آینده در بازاریابی محتوا را بهینه تر کنید.
    • زمان مناسب برای استفاده از هر کلمه کلیدی را پیدا کنید.
    • متناسب با کلمات کلیدی محتوای مرتبط تولید کنید.

    ابزار پانزدهم- Google Analytics URL Builder

    url builder

    تصور کنید محتوای جدیدی در سایت یا وبلاگ خود منتشر کرده اید، لینک این محتوا را در صفحه کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی نیز قرار داده اید و هزینه ای برای تبلیغات در سایت های دیگر هم پرداخت کرده اید. این پست به محتوای موفقی تبدیل می شود و مشتریان زیادی از طریق آن به وب سایت شما مراجعه می کنند. سوال مهم اینجاست که دقیقا کدام فعالیت از مجموعه فعالیت های شما باعث موفقیت این  پست شده است. آیا متن محتوای شما بیشترین تاثیر را داشته؟ آیا بیشتر مشتریان از فضای شبکه های اجتماعی آمده اند و یا تبلیغات کلیکی که انجام داده اید، بر روی موفقیت این محتوا بیشترین تاثیر را داشته است.

    برای پاسخ به این سوال، باید بدانید کدام یک از کانال های مورد استفاده بیشترین ترافیک را به سایت شما وارد کرده است. شاید بگویید که این موضوع را از گزارش های گوگل آنالینتیکس هم می توان فهمید، اما گوگل آنالیتیکس به تنهایی جزئیات اطلاعات کمپین ها را در اختیار شما قرار نمی دهد.مثلا در گزارش گوگل آنالیتیکس نشان داده می شود که بیشترین ترافیک ورودی از لینکدین است. اما شما با این آمار نمی توانید بفهمید که این ترلفیک به خاطر انتشار یک پست در یک گروه بوده و یا قرار دادن لینک سایت در صفحه پروفایلتان بوده است.

    با استفاده از URL builder می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید. URL Builder با اضافه کردن پارامترهایی به لینک ها باعث می شود که در صورت کلیک گزارش مربوط به آن لینک به صورت مشخص و جداگانه به گوگل آنالیتیکس ارسال شود.

    برای مثال لینک زیر یک لینک عادی است:

    college.tapsell.ir/summer-campaign

    و در زیر با URL Builder نسخه دیگر آن لینک را ایجاد شده است:

    college.tapsell.ir/summer-campaign/?utm_source=college_subscribers&utm_campaign=summer_sales

     

    ابزار گوگل url builder

    شما می توانید پنج  نوع پارامتر به لینک خود اضافه کنید:

    1. utm_source مثلا newsletter تا مشخص شود که ترافیک ورودی از طریق خبرنامه بوده است
    2. utm_medium :رسانه تبلیغاتی مانند CPC ، بنر تبلیغاتی ، ایمیل و …
    3. utm_campaign نام مشخصی برای کمپین به انتخاب خودتان
    4. utm_term : برای تبلیغات پولی می توانید کلمه کلیدی مورد نظر تبلیغ را اینجا وارد کنید.
    5. utm_content:اگر دو لینک با چهار پارامتر مشابه هم داشتید می توانید با این پارامتر درباره محتوای آن توضیح دهید.

    با استفاده از Google URL Builder و پر کردن این پنج مورد و لینک اصلی می توانید لینک مورد نظرتان را ایجاد کنید. از این پنج پارامتر تنها  utm_source  جباری هستند و بقیه را می توانید خالی بگذارید.

    شما هم کاربردهای بیشتر از ابزارهای گوگلی که استفاده می کنید را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    Digital Marketing for Beginners

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.