بدون شک شما هم تا به حال میان حجم انبوه اطلاعات و دادههای سایت سردرگم شدید و به دنبال راه چارهای برای جمعبندی و تحلیل دیتا بودید. پلفترمی که بتواند این سردرگمی را از بین ببرد، قطعا راه حل مناسبی برایتان خواهد بود. ابزاری که این روزها طرفداران بسیاری هم پیدا کرده، دیتا استودیو است! این ابزار، اطلاعات را در قالب داشبوردهایی کاربردی و ساده نمایش میدهد و کمک میکند تا ارزیابیهای مفیدی از سایت داشته باشید. بیایید با هم دقیقتر درباره این راه حل دوستداشتنی از گوگل بدانیم.
پیدایش گوگل دیتا استودیو از سال ۲۰۱۶ میلادی با هدف کمک به وبمستران و متخصصان سئو از طریق تبدیل دادههای خام به نمودارها و جداول گرافیکی و ساده، اتفاق افتاد.
گوگل دیتا استودیو یکی از ابزارهای گوگل است که به وسیله آن میتوان دادههای مختلف که از گوگل ادز، گوگل آنالایتیکس، گوگل شیتز، گوگل سرچ کنسول، گوگل بیگ کوئری، یوتیوب و… جمعآوری شده را در قالب جداول و نمودارهای پراکندگی، میلهای، محیطی، دایرهای و… مشاهده کنید. همچنین این اطلاعات با استفاده از چارتها، گرافها، نقشههای حرارتی، نقشههای جغرافیایی و سریهای زمانی نیز قابل نمایش است و بسته به نیاز شما میتواند تغییر کند.
دیتا استودیو به شما این امکان را میدهد که گزارشها و نتایج حاصل را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید و به آنها اجازه ویرایش و درج نظرات را بدهید.
مزایای استفاده از دیتا استودیو برای تحلیلکنندگان سایت، سئوکاران و به طور کلی رونق کسبوکارهای مجازی بسیار زیاد است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
روش ساخت اکانت گوگل دیتا استودیو بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد. تنها با داشتن یک ایمیل و انجام مراحل زیر میتوانید اکانت شخصی خود را در دیتا استودیو ایجاد کنید.
پس از ثبت اکانت دیتا استودیو با کلیک روی گزینه “+Create” یک گزارش خالی ایجاد کنید. با انتخاب “Create New Data Source” میتوانید انواع منابع دیتای خود را شامل فیلدها و معیارها مشاهده کنید و با زدن بر روی گزینه “Add To Report” آنها را به گزارشتان متصل کنید. اگر میخواهید منابع دیگر نیز اضافه کنید با انتخاب “Resource” و سپس “Manage added data sources” قادرید این کار را انجام دهید.
در ادامه نیز با استفاده از “Add a Data Source” منابع دادهای که قصد تهیه گزارش از آنها را دارید انتخاب کنید و سپس نمودارها و جداول مورد نظری را که فکر میکنید برای سایتتان مفید و کاربردی است از ابزار گوگل دیتا استودیو تهیه کنید.
پس از آشنایی با ساخت اکانت و نحوه کار با ابزار دیتا استودیو، به معرفی بخشهای اصلی گوگل دیتا استودیو میپردازیم.
در این بخش میتوانید تمام گزارشهایی که تا بهحال ایجاد شده را مشاهده کنید و همچنین تعیین کنید که هر ریپورت مربوط به چه کسی است.
این قسمت تمام اطلاعاتی را که بین گوگل دیتا استودیو و سورس داده ایجاد شده را نمایش میدهد و قابلیت اتصال به ابزارهای بسیار زیادی دارد تا دیتای آنها را بگیرد و امکانات مختلفی را در اختیار صاحبان سایت قرار دهد.
اگر قصد دارید پارامتری را در گزارش خود اضافه کنید و قبل از اینکه از تاثیر نتیجه آن مطمئن نشدید در گزارش اصلی ثبت نشود، میتوانید آن را در اکسپلورر امتحان کنید. به عبارتی سادهتر، این بخش مخصوص آزمایش است و بدون تغییر در ریپورت پایه، قادر هستید تا المانها و ویژگیهای مختلف موردنظر خود را پیادهسازی کنید و درصورت تایید آنها را به گزارش اصلی انتقال دهید.
در گالری مجموعهای از قالبها و مدلهای آماده گزارش وجود دارد که با توجه به نیاز خود میتوانید آنها را انتخاب کنید.
در این بخش لیستی از انواع منابع داده که میخواهید دیتای آنها را دریافت و از آن گزارش تهیه کنید، نمایش داده میشود.
جداول به سه مدل عددی، میلهای و طیف رنگی قابل مشاهده است.
این نمودار به دو صورت ساده و کوتاهشده برای نمایش اعداد مهم بهکار میرود.
در گوگل دیتا استودیو سه نوع نمودار زمانی داریم:
۱. محورها و گریدها را نشان میدهد.
۲. فقط نمودار را نشان میدهد.
۳. هم محور و هم گرید دارد با این تفاوت که نمودار را نرم و خمیده نمایش میدهد.
شش نوع نمودار میلهای داریم:
۱. نمودار میلهای ساده که یک متریک (داده را اندازهگیری میکند و کمی است) و یک دایمنشن (بُعد را توصیف میکند و کیفی است) دارد.
۲. نوع دوم یک متریک و چند دایمنشن دارند. در مثال زیر، دایمنشنها (Source) و (Medium) هستند.
۳. یک متریک و چند دایمنشن دارند اما با درصد نمایش داده میشوند.
۴. همان نمودار میلهای ساده است که دایمنشنها در سمت چپ قرار گرفتند.
۵. همانند نوع چهارم است اما دو دایمنشن دارد.
۶. شبیه به مورد پنجم است با این تفاوت که درصد از کل را نشان میدهد.
نمودار دایرهای به دو صورت ترسیم میشود.
۱. کل دایره را شامل میشود.
۲. مرکز دایره خالی و مانند دونات است.
این نمودار جزو نمودارهای نقشهای است و برای مثال به شما نشان میدهد که در کدام مناطق جغرافیایی فروش بیشتری داشتید و از کمرنگ به پررنگ میزان تراکم بیشتر میشود.
چهار نوع است:
۱. دو متریک و یک دایمنشن دارد.
در مثال زیر، دایمنشن (Medium) و متریکهای (Page Views) و(Session) را داریم.
۲. یک دایمنشن و سه متریک دارد.
در مثال زیر، دایمنشن (Medium) و متریکها، (Page views) ،(Sessions) و (Users) هستند.
۳. نمودار خطی ساده
۴. همانند نوع سوم اما نرم و خمیده
به سه دسته تقسیم میشود.
۱. سطوح متریکها بر روی هم قرار گرفتند.
۲. مقادیر به صورت درصد قرار گرفتند.
۳. در این نمودار مقادیر با هم همپوشانی دارند.
نمودار نقطهای به دو صورت نمایش داده میشود.
۱. نمودار نقطهای ساده که دایمنشنها را روی دو محور عددی نشان میدهد.
۲. مانند نوع اول است اما اندازه نقاط به عنوان متریک سوم هستند.
در این نمودار متریکها به وسیله بلوک نمایش داده میشوند و مساحت و اندازه هر بلوک نشاندهنده مقدار آن است.
در این نمودار از دو دایمنشن استفاده میشود و سه نوع دارد.
۱. مقادیر به وسیله عدد مشخص میشوند.
۲. مقادیر با استفاده از نمودار میلهای نمایش داده میشود.
۳. مقادیر با اعداد و طیف رنگی پررنگ تا کمرنگ مشخص میشود.
دیتا استودیو یکی از بهترین ابزارها در زمینه تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت است و عملیات گزارشگیری که کاری مشکل، زمانبر و همینطور نیازمند دقت فراوان است را بهراحتی و با سرعت زیاد انجام میدهد.
در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که باید در مورد این پلتفرم گوگل بدانید را برای شما بیان کنیم و امیدواریم با درج نظرات و پیشنهادات خود، ما را در بهبود مطالب یاری کنید. اگر در زمینه استفاده از این ابزار به نکته جالبی برخوردید که در این مقاله ذکر نکردیم، حتما در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.
گوگل دیتا استودیو چیست؟
دیتا استودیو یک ابزار رایگان است که توسط شرکت گوگل ساخته شده و کار آن تبدیل انواع دادههای مختلف از منابع متنوع به چارتها و گزارشهایی خواندنی و قابل فهم برای تحلیل بهتر سایت است.
چه ابزارها و پلتفرمهایی به گوگل دیتا استودیو متصل میشوند؟
۱. ابزارهای بازاریابی گوگل، از جمله گوگل ادوردز، گوگل آنالایتیکس و…
۲. سرویسهای گوگل مثل گوگل شیتز، یوتیوب و سرچ کنسول
۳. پایگاههای داده مانند BigQuery ،MySQL و PostgreSQL
۴.Google Cloud Storage یا فایلهایی که به صورت (CSV) آپلود میشوند.
دیتا استودیو برای چه کسانی مناسب و کارآمد است؟
این پلتفرم برای تمام وبمستران، سئوکاران و افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ، بهینهسازی و تحلیل سایت فعالیت میکنند، مفید است و امکانات زیادی را در اختیار آنها قرار میدهد.