«کلمه کلیدی»؛ حتما با این اصطلاح آشنایی کامل دارید زیرا اینها همان ستون فقرات کسب و کار شما هستند. انتخاب کلمات کلیدی مناسب، چیزی است که میتواند بیزینس شما را به عرش برساند و یا بر عکس باعث در جا زدن و هدر رفتن منابع کسب و کارتان شود. اما سوال مهم اینجا است که برای پیدا کردن کلمه مناسب از چه ابزارهایی میتوانیم استفاده کنیم؟ پاسخ این است که فرقی نمیکند شما از تبلیغات پولی استفاده میکنید یا خیر Google Adwords یکی از بهترین ابزارهای جستجوی رایگان است که میتواند تعداد جستجوی ماهانه برای کلمات با عبارات مختلف را نشان بدهد. در این مقاله سعی داریم تا به شما کمک کنیم تا به کمک ابزارهای گوگل عبارات کلیدی محبوب را پیدا کنید و از آنها ایده بگیرید.
همانطور که گفتیم پیدا کردن عبارت کلیدی درست باعث افزایش ترافیک از طریق روشهای ارگانیک (بدون هزینه) میشود و یک کیوورد پلنر قدرتمند مانند google keywords یا google trends میتواند به شما کمک کند تا سایت خود را بهینه سازی کنید. این دو ابزار آمار جستجوهای انجام شده برای کلمات مختلف را نشان میدهند و جزو ابزارهایی هستند که هر کسب و کاری برای توسعه خود به آن نیاز پیدا میکند. اما این سوال که از میان این دو کدام ابزار کاربردیتر خواهد بود و چه تفاوتی میان آنها وجود دارد در ذهن بسیاری بیپاسخ مانده است پس بیایید تا کمی به بررسی آنها بپردازیم.
در چند سال اخیر ابزار گوگل پلنر جایگزین google tool شد که قبل از این توسط متخصصان سئو و بازاریابان برای مدت زمانی طولانی استفاده میشد. ویژگیهای جدیدی که در کیوود پلنر اضافه شده است مانند امکان تعاملهای تازهایی که با کاربران شکل گرفته و قابلیتهایی که تجزیه و تحلیل را سادهتر کرده است.
کار با گوگل پلنر نسبتا ساده است برای مثال بگذارید بگوییم شما یک فروشگاه آنلاین خرید کتابهای درسی دارید. شما برای یک اصطلاح عمومی مانند خرید آنلاین کتاب های درسی دست دوم را در گوگل پلنر جستجو می کنید و سپس گرایش های جستجو را برای دوره ای که انتخاب میکنید دریافت میکنید. همچنین گوگل پلنر این امکان را فراهم کرده تا بتوانید کلمات کلیدی پرطرفدار در یک زبان خاص یا مکان جغرافیایی را ببینید همچنین گزینهایی وجود دارد که به شما نتایج جستجو در سایر موتورها مانند گوگل را نشان دهد.
هنگامی که در گوگل پلنر یک موضوع را جستجو میکنید یک صفحه با تعدادی نمودار که مربوط که محبوبیت آن کلمه در زمانهای مختلف است را مشاهده میکنید. ستون اول این نمودار میانگین جستجوی کلمه در هر ماه را نشان میدهد، توجه داشته باشید که شما باید کلمه کلیدی را انتخاب کنید که جستجوی بیشتری را به خود اختصاص داده است زیرا عبارتهای کلیدی دیگر شانس بسیار کمی برای دریافت ترافیک یا حتی کلیک دارند و تنها فضا اشغال میکنند. در زیر این ستونها فهرست کاملی از کلمات کلیدی مشابه با موضوع موردنظرتان که میتواند در طول فرآیند جستجو مفید باشد نیز به شما پیشنهاد میشود.
معیار بعدی که برای انتخاب کلمه هدف باید زیر نظر داشته باشید سطح رقابت آن است. اشتباهی که بسیاری از افراد انجام میدهند این است که کلماتی که سطح رقابتی بالایی دارند را نادیده میگیرند در حالی که رقابت زیاد بر سر یک کلمه به معنی این است که احتمالا این کلمه بسیار محبوب و خوبی بوده که همه میخواهند با آن شناخته شوند. با همه اینها اگر قصد دارید کلمات کلیدی محبوب را انتخاب کنید باید آماده باشید که بهای آن را هم بپردازید یعنی محتوای تبلیغاتی قویتری ارائه دهید، هزینه بیشتری را بپردازید وکارهای دیگر را با دقت بیشتری انجام دهید تا نتیجه تلاش خود را هم ببینید.
آخرین معیاری که برای انتخاب کلمه میتوانید بررسی کنید مربوط به زمانهایی میشود که این کلمه کلیدی سرچ شده و تبلیغ سایت شما برای آن فعال و نمایش داده شده است. البته این دادهها تنها زمانی برای شما نشان داده میشوند که سابقه تبلیغات را در حساب گوگل پلنر خود داشته باشید یا عبارتهای کلیدی که در حال جستجوی آن هستید قبلا تبلیغات شما را فعال کرده باشند.
بعد از این که موفق شدید عبارت کلیدی مورد نظرتان را پیدا کنید میتوانید تنها با یک کلیک آن را به طرح خود اضافه کنید برای این کار به سادگی کادر کنار کلمه کلیدی را علامت بزنید و تبلیغ را برای برنامه ریزی سایت خود انتخاب کنید همچنین طرحی که در گوگل کیوورد پلنر داده میشود میتواند شامل گروههای تبلیغاتی مختلف اما بر اساس یک موضوع مشترک باشد تا تمام جنبههای مورد نظر شما را در بر بگیرد.
Google Keyword Planner برای تبلیغ کنندگان و برای هر کسی که در حال تحقیق است در دسترس است برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه ندارید. اگرچه بعضی امکانات اضافی و آمارهای دقیقتر تنها در صورت اضافه کردن کمپینهای پولی به حساب شما اضافه میشوند اما به طور کلی نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از این ابزار نیست.
ابزار Google trends را در حقیقت نمیتوان به عنوان یک ابزار اختصاصی برای جستجوی کلمات کلیدی دانست زیرا این ابزار برای پیدا کردن علاقه مخاطبان و بررسی رفتارهای کلی در طول زمانهای مختلف و بررسی رابطه بین آنچه جستجو شده و آنچه در میان مخاطبان محبوب بوده طراحی و معرفی شده است. اما نقشی که گوگل ترندز در انتخاب کلمه کلیدی دارد ارائه آمار یا روند جستجوی کلمات و عبارات مورد نظر شما در طول یک بازه زمانی خاص و مقایسه بصری دادهها میتواند باشد.
مزیتهای گوگل ترندز:
گوگل ترندز را همچنین میتوان به عنوان منبع ایدهها معرفی کرد باید بگوییم اگر در انتخاب موضوع برای وبلاگ یا سایت خود سردرگم هستید راهنمایی بهتر ازgoogle trends پیدا نخواهید کرد. از آنجا که این ابزار موضوعاتی که اکنون محبوب هستند یا جستجو برای آنها در حال افزایش است را نشان میدهد کاربران میتوانند روندهای رفتاری و آنچه در حال حاضر مردم به آن علاقه دارند را پیدا کنند و با استفاده از آنها ترافیک سایت خود را افزایش دهند.
در پایان هم google trends و هم google keyword planner هر دو از ابزارهایی هستند که به شما کمک خواهند کرد کلمه کلیدی مورد نظرتان را پیدا کنید و برای بهبود سئو و سایت خود از آن استفاده کنید. امکانات هردو این ابزارها رایگان بوده و نیازی به شارژ کردن حساب خود نخواهید داشت همچنین هر دو این ابزارها قابلیت مقایسه کلمات کلیدی و ارائه ایدههای مختلف را دارند و شما میتوانید بسته به موضوع و منابعی که در اختیار دارید از آنها استفاده کنید.
سوالات متداول
برای جستجوی کلمات کلیدی از چه ابزارهایی میتوانیم استفاده کنیم؟
کمپانی گوگل ابزارهای مختلف و کارآمد زیادی را برای پیدا کردن و انتخاب کلمه کلیدی مناسب در اختیار کاربران قرار داده است که از میان آنها میتوان به google ad words، google keyword planner و google trends اشاره کرد.
برای انتخاب کلمه کلیدی چه معیارهایی را باید در نظر داشته باشیم؟
برای انتخاب مناسبترین کلمه کلیدی بهتر است که سه معیار را همیشه در نظر داشته باشید این سه معیار شامل سطح رقابت بر سر کلمات، محبوبیت آن و تاثیری که بر کسب و کار شما خواهد گذاشت بوده و تاثیر زیادی بر ترافیک ورودی بر سایت خواهد گذاشت.
تفاوت گوگل ترندز با گوگل کیوورد پلنر چیست؟
گوگل ترندز و گوگل کیوورد پلنر هر دو ابزارهایی برای انتخاب کلمه کلیدی هستند اما تفاوت عمدهایی که میان این دو وجود دارد این است که گوگل ترندز تنها به کلمههای کلیدی اختصاص ندارد و به طور کلی به بررسی علایق مردم در طول یک بازه زمانی یا مکان جغرافیای خاص میپردازد در حالی که گوگل کیوورد پلنر مختص کلمات کلیدی است.
آیا برای استافده از سرویسهای گوگل ترندز و کیوورد پلنر نیاز به پرداخت مالی است؟
خیر. هر دو این این ابزارها برای استفاده رایگان در اختیار کاربران قرار داده شده و اکثر نیاز و سوالات کاربران بدون پرداخت هزینه بر طرف میشود.