در دنیای امروز که اکثریت ما بیشتر از هر چیز با ابزارهای دیجیتال سروکار داریم، یکی از کارآمدترین روشهای تبلیغات، تبلیغات آنلاین است. این روش فرصتهای زیادی برای معرفی برند شما، در اختیارتان قرار میدهد. از مزایای تبلیغات آنلاین این است که امکان بررسی رفتار مشتری و عکسالعمل او در مواجهه با تبلیغات متفاوت را به شما میدهد.
همچنین امکان گزارش دقیق از نتیجه تبلیغات و تأثیر آن بر روی فروش نیز فراهم است. جزء اهداف مهم در تبلیغات که با تبلیغات آنلاین دستیابی به آن راحتتر شده است، یافتن مخاطبان اصلی یا همان مشتریان بالقوه است. در این میان گوگل بهعنوان پرکاربردترین موتور جستوجو بین اکثریت کاربران، محیط فوقالعادهای برای تبلیغات است. این شرکت، تبلیغات برای شما را با ارائه سرویس گوگل ادوردز(google adwords) و گوگل ادسنس(google adsense) با روشهای مؤثر انجام میدهد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در این نوشتار توضیحاتی درباره نحوه کار گوگل ادوردز و گوگل ادسنس خواهیم داد و نکاتی نیز برای شروع کار با این دو ابزار بیان میکنیم.
گوگل ادوردز سرویس تبلیغات آنلاین شرکت گوگل است!!
این برنامه به شما امکان میدهد تا تبلیغات خود را در صفحات جستوجوی گوگل قرار دهید و به ازای کلمات کلیدی خاص، مخاطبان خاص خود که مشتریان بالقوه شما هستند را از سرویس و یا محصول خود مطلع کنید.
از دیگر امتیازات این نوع بازاریابی و تبلیغات، پرداخت بر اساس نتیجه است. به این صورت که اگر کاربری بر روی لینک تبلیغ شما کلیک کند، از سایت شما بازدید کند، ویدئوی تبلیغاتی شما را ببیند و یا با شما تماس بگیرد، آنگاه تبلیغ شما در گوگل نتیجهبخش بوده و شما ملزم به پرداخت هستید.
شما در سرویسهای تبلیغاتی گوگل میتوانید با انتخاب روش خاص تبلیغاتی خود، مخاطبان خاصی را هدف خود قرار دهید. روشهای تبلیغات میتواند شامل قرار دادن ویدئو در یوتیوب (You Tube)، قرار دادن تبلیغات گرافیکی بنری، تبلیغات درون برنامهای برای اپلیکیشن های موبایل و یا یک متن ساده در صفحه نتیجه جستوجو در گوگل باشد.
این مطلب را هم بخوانید: آشنایی با ابزارهای رایگان برای ساخت بنر تبلیغاتی
ساختار مناسب اکانت گوگل ادوردز مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. ازجمله این مزایا میتوان از ترافیک و کلیک مرتبطتر، نمره کیفیت بالاتر (هزینه به ازای کلیک کمتر)، بهینهسازی و نگهداری آسانتر اکانت نام برد.
تصویر زیر به شما انواع ساختار اکانت در گوگل ادوردز را نشان میدهد.
بالاترین سطح اکانت های گوگل ادوردز، اکانتی است که تبلیغکنندهها میتوانند اطلاعات صورتحساب (billing) و زمان محلی (time zone) را برای هر کمپین تنظیم کنند. هر اکانت دارای کمپینهایی با تبلیغات متفاوت است.
گروههای تبلیغاتی متفاوت میتوانند شامل شاخصهای متفاوتی مانند کلمه کلیدی (keyword)، نوع مخاطبین، علاقهمندیها و … باشد.
بهسادگی با حساب گوگل و واردکردن جیمیل خود میتوانید در گوگل ادوردز اکانت بسازید. اما نکته مهم این است که نمیتوانید از جیمیلی که در گوگل ادوردز استفاده میکنید، برای ساخت اکانت در محصولات دیگر گوگل استفاده کنید. در ابتدای ساخت اکانت باید تنظیمات زمان محلی (time zone) و نحوه پرداختهای خود (billing details) را مشخص کنید. توجه داشته باشید که پس از تمام شدن مراحل ساخت اکانت دیگر نمیتوانید زمان محلی خود را تغییر دهید، ولی امکان تغییر نحوه پرداخت فراهم خواهد بود.
پرداخت و شارژ حساب گوگل ادوردز نیز با کارت اعتباری انجام میشود. برای شارژ حساب خود در ایران میتوانید از مستر/ویزا کارت استفاده کنید.
با 25 ابزار کاربردی در گوگل آشنا شوید
کارشناسان تپسل به شما کمک میکنند تا مسیر منحصر به فرد رشد کسبوکار خود را بشناسید!
آماده تحول کسب و کار خود هستید؟قبل از شروع کار با گوگل ادوردز و انتخاب اولین کمپین بهتر است با انواع Audience targeting (هدفگذاری مخاطبین) آشنا شوید تا بهتر نحوه کار گوگل ادوردز را درک کنید.
اگر کلمه iphone 8 plus را در گوگل جستوجو کنید. صفحهای مشابه صفحه زیر خواهید دید. همینطور که میبینید در صفحه نتیجه جستوجو تعدادی آگهی بالای نتایج جستوجو آورده میشود. به این آگهیها اصطلاحاً paid search و به نتایج معمول که در زیر آن میآید organic search میگویند.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
نکته مهمی که در اینجا مطرح است قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط در کمپین خود است.
به این صورت که کلمات کلیدی خاصی را با شناختی که نسبت مشتریان خود دارید، انتخاب میکنید تا در صورت جستوجوی آن کلمات و یا کلمات مشابه، تبلیغ شما در بالای نتیجه جستوجو نمایش داده شود. میتوانید از ابزار دیگر گوگل برای کلمات کلیدی یعنی گوگل پلنر (google planner) نیز استفاده کنید.
حتما بخوانید: انتخاب کلمه کلیدی گوگل
فراموش نکنید که همواره کلمات کلیدی انتخابشده را بررسی کنید و آنهایی که کلیک کمتری دارند را حذف کنید تا بر روی امتیاز کیفیت و دیگر شاخصهای گوگل ادوردز تأثیر منفی نگذارند.
در گوشه سمت راست نتیجه جستوجو همانطور که در تصویر بالا میبینید، تعدادی عکس قرارگرفته است. به این موارد از تبلیغات shopping ads میگویند. این موارد نیز با گوگل ادوردز در صفحه نتایج قرار داده میشوند، ولی اصول آنها کمی متفاوت است. به این صورت است که اطلاعات محصول خود را در گوگل ثبت میکنید و کمپین shopping در گوگل ادوردز را استفاده میکنید.
همچنین گوگل بر اساس جستوجوهای کاربران و یا صفحاتی از وب که مرتب به آنها سر میزنند، آنها را در گروههای خاص قرار میدهد، مانند گروه علاقهمند به ورزش و طرفدار یک تیم خاص و یا گروه علاقهمند به عکاسی از طبیعت یا گروه فعال در یک کسبوکار خاص. شما با اضافه کردن تنظیمات audience targeting میتوانید گروهی خاص را برای نمایش تبلیغات خود انتخاب کنید که مستقل از جستوجوی آن فرد، تبلیغ مرتبط با موضوع موردعلاقهاش را در صفحات گوگل ببیند.
هزینه به ازای هر کلیک مشخص میکند که دقیقاً برای هر تبلیغ و به ازای هر کلیک بر روی آن تبلیغ چقدر پرداخت میکنید. این مبالغ میتواند به ازای هر کلمه کلیدی متفاوت باشد.
رتبه تبلیغ، مکانی که تبلیغ شما در صفحه نتایج جستوجوی گوگل نشان داده میشود را مشخص میکند. این مسئله به دو نکته وابسته است:
روشی است که گوگل بهوسیله آن مشخص میکند که تبلیغات کلیکی و صفحه فرود شما تا چه اندازه نیازهای مشتریان احتمالیتان را برآورده میکند. هر چه کلمه کلیدی که انتخاب میکنید مرتبطتر باشد و نیاز مشتری را بهتر برآورده کنید، هزینه کمتری بابت کلیک برای آن کلمه کلیدی میپردازید.
امتیاز کیفیت بین 1 تا 10 تعیین میشود. هرچه امتیازتان به 10 نزدیکتر باشد، نشاندهنده این است که بهترین و مرتبطترین کلمات کلیدی را انتخاب کردید. درنتیجه هزینه کمتری نسبت به رقیبانتان پرداخت خواهید کرد. متوسطی که گوگل برای این امتیاز اعلام کرده است، عدد 6 است. یعنی اگر امتیاز شما بالاتر از این مقدار باشد، در شرایط خوبی هستید. همچنین افزایش امتیاز شما بر روی شاخصهای دیگر نظیر CPC و CPA نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.
امتیاز کیفیت به عوامل مختلفی ازجمله موارد زیر وابسته است:
بنابراین میتوانید با انتخاب کلمات کلیدی درست، انتخاب متن مناسب برای تبلیغ و آزمایش آن و همچنین افزایش ارتباط بین کلمه کلیدی، متن تبلیغ و محتوای صفحه فرود امتیاز کیفیت خود را افزایش دهید.
امتیاز کیفیت و CTR به یکدیگر وابستهاند. قبلاً در مورد CTR و راهکارهای افزایش آن در تبلیغات ویدئویی در کالج صحبت کردهایم. CTR یا نرخ کلیک معادل با نسبت تعداد دفعات کلیک بر روی تبلیغ و یا سایت به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند شما در نتایج جستوجو است. CTR علاوه بر تأثیر روی امتیاز کیفیت، بر روی رتبهبندی سایت در نمایش جستوجوی ارگانیک نیز مؤثر است.
شاخصی دیگری نیز به نام نرخ کلیک مورد انتظار (expected CTR) در گوگل ادوردز خواهید دید. گوگل، نرخ کلیک مورد انتظار را با توجه به کلمه کلیدی جستوجو شده، میزان جستوجوی آن کلمه و همچنین مکان تبلیغ در صفحه نتایج محاسبه میکند. درواقع expected CTR همان میانگین نرخ کلیک همه آگهیها با شرایط مشابه (سه شرط بالا) است.
سپس CTR تبلیغ شما را با نرخ کلیک مورد انتظار مقایسه میکند و تبلیغ شما را در یکی از سه دسته بالاتر از میانگین، حدود میانگین و پایینتر از میانگین قرار میدهد.
درنتیجه شما میتوانید با توجه به این بررسی گوگل برای کلمات کلیدی انتخابی و یا متن تبلیغ خود تصمیم بگیرید.
همانطور که در تصویر بالا میبینید، میزان ارتباط تبلیغ (Ad relevance) یعنی میزان انطباق کلمات کلیدی و کسبوکار شما نیز مشابه همان دستهبندی نرخ کلیک مورد انتظار مشخص میشود.
نمایش تبلیغ (impression) به تعداد دفعات نمایش تبلیغ (چه در صفحه نتایج و چه بهصورت بنر در سایتهای دیگر) گفته میشود. سهم نمایش تبلیغ (impression share) به نسبت نمایش تبلیغ به تعداد نمایش پیشبینیشده است. این آمار نیز هم بهصورت کلی و هم با جزئیات برای هر کلمه کلیدی ارائه میشود و به عواملی مثل تنظیمات اکانت شما، میزان هزینهای که مایل هستید پرداخت کنید و امتیاز کیفیت شما وابسته است.
بعد از شبکه جستوجو، شبکه دوم گوگل، نمایش تبلیغات است. GDN یا همان شبکه نمایش تبلیغات گوگل به 90 درصد کاربران اینترنتی و به بیش از دو میلیون وبسایت دسترسی دارد و ازجمله محبوبترین سرویسهای تبلیغاتی است. قسمتی از این شبکه شامل گوگل فاینانس (google finance)، جیمیل، بلاگر و یوتیوب هستند. همچنین GDN وبسایتهای دیگر و اپلیکیشن های موبایل را نیز شامل میشود. با استفاده از سرویس google adsense میتوانید تبلیغات خود را در GDN قرار دهید.
شبکه نمایش گوگل به شما این امکان را میدهد که تبلیغات متنی، تبلیغات بنری، تبلیغات ویدئویی (در یوتیوب) و همچنین تبلیغات HTML و فلش را نیز داشته باشید.
طرز کار GDN تقریباً مشابه شبکه جستوجوی گوگل است. در این پلتفرم نیز در ابتدا کلمات کلیدی خود را وارد میکنید. گوگل نیز محتوای سایتهای GDN را اسکن میکند و سایتهای مرتبط با کلمه کلیدی شما را مشخص میکند. درنتیجه تبلیغ را به مشتریان بالقوه شما در این سایتها نمایش میدهد.
همانطور که در گوگل ادوردز گفتیم علاوه بر کلمه کلیدی، روشی دیگر نیز برای هدفگذاری وجود دارد. شما میتوانید نوع مخاطب خود را انتخاب کنید و شرایط دموگرافیک و همچنین علایق مخاطب خود را در هدفگذاری لحاظ کنید. حتی امکان نمایش آگهی در سایت خاصی که مدنظر شما هست با ذکر آدرس وبسایت وجود دارد. (placement management)
ازجمله ویژگیهایی که سرویس تبلیغات گوگل را از سرویسهای تبلیغات دیگر نظیر فیسبوک، AdRoll و.. متمایز میکند، هدفگیری مجدد (retargeting) است.
به این صورت که اگر کاربری صفحهای را ترک کند و به تبلیغ داخل آن صفحه عکسالعمل نشان نداده باشد، بر روی آن کلیک نکرده باشد، یا ایمیل خود را برای دریافت اطلاعات وارد نکرده باشد و یا …، آن آگهی مجدداً در صفحات دیگر برای آن کاربر نمایش داده میشود (reminder). در این روش از کوکیهای مرورگرها برای دنبال کردن وبسایتهایی که کاربران از آنها بازدید میکنند استفاده میشود.
بازاریابی پورسانتی یا همان سیستم همکاری درفروش به این سبک عمل میکند که شما درصدی از فروش را به ازای تبلیغ و یا هر نوع کمک درفروش پرداخت خواهید کرد. در نگاه دنیای دیجیتال، پیادهسازی این سیستم میتواند انواع متفاوت داشته باشد. مثلاً یک نمونه از آن همین پرداخت به ازای هر کلیک و یا به ازای هر نمایش آگهی در گوگل ادوردز و گوگل ادسنس است.
این مطلب را از دست ندهید: استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز و بازاریابی Cross Promotion
در انتها نکات قابلملاحظه برای راهاندازی کمپین به شما یادآور میشویم.
سوالهای متداول
گوگل ادوردز برای چیست؟
Google Ads برنامه تبلیغات آنلاین گوگل است. از طریق Google Ads، میتوانید تبلیغات آنلاین ایجاد کنید تا افراد را دقیقاً درزمانی که به محصولات و خدماتی که شما ارائه میدهید علاقهمند هستند، به دست آورید.
آیا تبلیغات گوگل رایگان است؟
ثبتنام برای ایجاد یک حساب کاربری رایگان است. شما فقط زمانی پول پرداخت میکنید که مشتریانتان اقدامی انجام دهند، مانند زمانی که روی تبلیغ شما کلیک میکنند تا از وبسایت شما بازدید کنند یا با کسبوکار شما تماس بگیرند.
آیا گوگل ادوردز برای کسبوکارهای کوچک مناسب است؟
تبلیغات گوگل ارزشش را دارد زیرا روشی مقرونبهصرفه برای کسبوکارها در هراندازهای فراهم میکند تا به مخاطبان هدفمند و نامحدود دسترسی پیدا کنند. آنها بسیار منعطف هستند و میتوانید هر زمان که بخواهید آن را شروع کنید، متوقف کنید، یا حتی قیمت پیشنهادی خود را تغیر دهید.
http://www.otc-certified-store.com/antiparasitic-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php http://www.otc-certified-store.com/hypertension-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/eye-care-medicine-europe.html www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php займ под залог птс спбоформить онлайн займ на карту без отказазайм на карту хабаровск лайм займзайм на картузайм онлайн
2 ديدگاه نظر دهيد
سلام. ممنون از سایت و مطالب خوبتون. لطفا در مورد هزینه تقریبی یک کمپین هم یک مقاله بذارید یا در همین صفحه مبلغ حداقل راه اندازی یک کمپین رو مشخص بفرمایید.
متشکرم.
سلام بله در اینده بیشتر راجع به گوگل ادز صحبت خواهیم داشت