اگر شما یک بازاریاب و به دنبال تقویت تخصص و راههای افزایش درآمد خود هستید، باید بگوییم که جای درستی را برای یادگیری این مهارتها انتخاب کردهاید. این نکته که افراد با مدرک تحصیلی بالاتر، شانس بیشتری نسبت به سایر افراد برای یافتن شغل مناسب با درآمد خوب دارند، بر کسی پوشیده نیست اما آیا میدانستید با گذراندن دورههای بازرگانی و کسب گواهینامه برای مهارتهای این شغل هم میتوان مسیر موفقیت را به راحتی طی کرد؟
البته اشتباه برداشت نکنید ما نمیگوییم گواهینامه و مدرک کارشناسی ارشد از نظر یک مدیر استخدام یا مشتری که قصد همکاری با شما را در یک پروژه بازاریابی دارد دارای وزن یکسانی هستند، بلکه میگوییم داشتن مدرک صرفا به شغل آینده شما کمک میکند اما ضرورت خاصی ندارد و بدون آن هم میتوان شغل بازاریابی را ادامه داد.
شاید بگویید، «من اگر کار را شروع کنم در حین کار تجربه هم کسب میکنم و تجربه با ارزشتر از مدرک است». بله این حرف نیز درست است، 15 سال تجربه در مقایسه با پنج سال تجربه و مدرک قابل مقایسه نیست. با این حال، برای شرکت در کارهای سادهتر و عمومیتر، گواهینامهها میتوانند میانبر مقرون به صرفهایی برای پیشرفت شما باشند.
با توجه به توسعه فناوریها و نرمافزارهای جدید بازاریابی دیجیتال، ادامه یادگیری تنها از طریق پستهای وبلاگ و کتابهای الکترونیکی میتواند کار دشواری باشد و اینجا جایی است که دورههای آنلاین یادگیری وارد میشوند. دورههای بسیار زیادی برای یادگیری آنلاین مهارتهای بازاریابی دیجیتال وجود دارد اما چطور مناسبترین و بهترین دوره را انتخاب کنیم؟
در اینجا لیستی از بهترین دورههای آنلاین رایگان را برای شما تهیه کردیم که میتوانید هر زمان میخواهید در آنها شرکت کنید و مهارتهای بازاریابی دیجیتال خود را تقویت کنید. موضوعاتی که این دورهها پوشش میدهند عبارتند از:
کسب گواهینامه در بازاریابی دیجیتال میتواند کمک مهمی برای شغل شما باشد. مهمترین مزیت کسب گواهی بازاریابی، دستمزد بهتر و پیشرفت شغلی است، اما با تقویت مهارتهای خود میتوانید از مزایای بیشتری بهره ببرید. در اینجا چند مورد از مزایای کسب گواهی دیجیتال مارکتینگ را برای شما آوردهایم:
انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد که ممکن نیست یک نفر بتواند همه آنها را به خوبی یاد بگیرد و انجام دهد. به همین خاطر، هر متخصص بازاریابی باتجربه به افرادی که قصد ورود یا پیشرفت در این زمینه را دارند توصیه میکند تا تمرکز خود را بر یک مهارت محدود کنند و در همان مهارت متخصص شوند. شرکت در دورههای آنلاین و دریافت گواهینامه به شما کمک میکند تا بر روی یک مهارت متمرکز شوید و بدانید که این مهارت چگونه با استراتژیهای مختلف بازاریابی انطباق پیدا میکنند و از همه مهمتر این که چگونه از این مهارت در کار روزانه خود بهره ببرید.
فرقی نمیکند که شما برای استخدام در شغل بازاریابی تلاش کنید یا بخواهید یک مشتری را برای خرید متقاعد کنید چیزی که مسلم است این است که شما باید مانند یک بازاریاب ماهر به نظر برسید. شاید بتوانید تظاهر کنید که یک بازاریاب ماهر هستید اما بلاخره در یک جا به مشکل خواهید خورد پس بهتر است از ابتدا به کار اصولی بپردازید و ریسک نکنید. دورههای بازاریابی ابزارهای آموزشی جامعی هستند که به شما ضروریات بازاریابی و معنی دقیق مفاهیم آن را میآموزد. شک نکنید که دانستن مفاهیم اصلی و تسلط به آنها اعتبار شما را در میان همکاران و مشتریانتان بسیار افزایش خواهد داد.
وقتی نوبت به گزینش میرسد، رزومه شما تقریبا همیشه مقدم بر کارهای دیگر خواهد بود. قبل از مصاحبه کاری یا ملاقات با مشتری، افراد ابتدا به رزومه و نمونه کار شما نگاه میکنند تا مهارتهای شما را تأیید کنند. اضافه کردن گواهینامههایی که پس از اتمام دورههای بازاریابی دریافت کردهاید، روشی هوشمندانه برای جذب رزومه بهوسیله اسکنرها است و توجه افراد زیادی را نیز به خود جلب میکند. حتی اگر چندین سال تجربه داشته باشید، داشتن گواهینامه میتواند به شما کمک کند تا در طول مصاحبه با جزئیات بیشتری در مورد تجربهها و مهارتهای خود صحبت کنید.
کجا دورههای مقرون به صرفه را پیدا کنیم؟
دورههای آنلاین، منابع شگفتانگیزی برای بازاریابانی هستند. در این دورهها شما میتوانید اصول اولیه و ضرروی بازاریابی را بیاموزید و هرچه سریعتر در شغل خود از آن بهرهمند شوید. اگر میخواهید در حرفه خود پیشرفت کنید یا اگر زمان کافی دارید و نیاز به منابع بیشتری برای ادامه تحصیل خود دارید، پیشنهاد میکنیم که دورههای زیر را مورد بررسی قرار دهید. توجه کنید که همه این دورهها رایگان نیستند، اما باتوجه به هزینهای که میکنید میتوانید همیشه در حرفه خود به روز باشید.
آکادمی HubSpot دورههای آموزشی را به همراه صدور گواهینامههای متنوع برای ورود به بازاریابی و آموزش نحوه استفاده از نرمافزار HubSpot فراهم میکند. کلاسها اغلب بهوسیله بازاریابان ماهر در HubSpot تدریس میشوند و شامل درسهای ویدیوئی، آزمونها و…. میشود. اکثر کلاسهای آکادمی HubSpot به صورت رایگان در دسترس هستند، و پس از پایان بسیاری از دورههایی که میگذرانید یک گواهینامه معتبر برای به اشتراک گذاشتن در رسانههای اجتماعی خود دریافت میکنید.
Copyblogger یک شرکت بازاریابی محتوایی است که در مورد محتوا، تولید محتوا میکند. وبلاگ آن منابع بسیار خوبی در مورد بازاریابی دیجیتال ارائه میدهد، و این کلاس، «بازاریابی اینترنتی برای افراد باهوش»، از کتابهای الکترونیکی و درسهای ایمیل شده و سایر مطالب دوره تشکیل شده است. کپی بلاگر از چهار پایه موفقیت در بازاریابی محتوایی حمایت میکند که در طول این کلاس به بررسی آنها میپردازد.
Coursera MOOC (دورههای آزاد آنلاین گسترده) را ارائه میدهد که بهوسیله دانشگاههایی مانند دانشگاه نورث وسترن، دانشگاه پنسیلوانیا و سیستم دانشگاه کالیفرنیا به صورت آنلاین ایجاد و تدریس میشوند. این دورهها در زمانهای مختلف در طول سال شروع میشوند، بنابراین فراموش نکنید که کاتالوگ سایت را مرور کنید تا ببینید کدام دورهها با برنامه زمانی شما مطابقت دارد.
Udemy یکی دیگر از پلتفرمهای یادگیری آنلاین است که به طور خاص بر دورههای مرتبط با تقویت مهارت برای متخصصان شاغل تمرکز دارد. نکته ای که در مورد Udemy باید به آن توجه کرد این است که: کلاسهایی که مورد توجه ما است رایگان است، اما این سایت دارای تعداد بیشماری از گزینههای پولی دیگر است که در برخی موارد با قیمتی کمتر از 10 دلار ارائه میشود. به شما پیشنهاد میکنیم اگر تجربه خوبی از یک دوره رایگان دارید، یک دوره پولی را امتحان کنید تا بار علمی بیشتری از محتوای این سایت کسب کنید.
Wordstream یک موتور جستجو و شرکت نرم افزار بازاریابی رسانههای اجتماعی است که به بازاریابان کمک می کند تا بیشترین بازگشت سرمایه را از کمپینهای جستجوی پولی و رسانههای اجتماعی خود بهدست آورند. این راهنماها و کتابهای الکترونیکی رایگان، آموختههایی را با بهترین شیوه تدریس برای کاربرانی با سطوح مختلف تخصص در اجرای کمپینهای پرداخت به ازای کلیک (PPC) ارائه میکنند. در اینجا برخی از موضوعات و پیشنهادات آن را برای شما آوردهایم:
Social Lock یک آژانس مشاوره، مدیریت و استراتژی رسانههای اجتماعی است که محتوا و دورههای آموزشی را نیز ارائه میدهد. دوره آموزشی Standout Social Content یک راهنمای جامع برای صاحبان مشاغل کوچک است که میخواهند فروش خود را از طریق رسانههای اجتماعی افزایش دهند. اگرچه این دوره رایگان نیست، اما با نرخی مقرون به صرفه در دسترس شما قرار گرفته است و حتی اگر بودجه کمی دارید میتوانید هزینه دوره را به صورت اقساط پرداخت کنید. اگر به منابع رایگانی نیاز دارید که بتواند به شما یاد دهد چگونه درآمدزایی کنید و برای دورههایی مانند آن هزینه بپردازد، Social Lock Hustle را با هشتگهای کتاب الکترونیکی و ایدههای پست رسانههای اجتماعی ارائه میدهد.
edX یکی دیگر از ارائهدهندگان MOOC است که دورههای ارائه شده بهوسیله دانشگاههای سطح بالا، از جمله دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه بوستون را ارائه میدهد. همانند Coursera، کلاسها به صورت آنلاین و در زمانهای خاصی در طول سال شروع و تدریس میشوند.
قبل از راهاندازی کمپین بازاریابی، باید تیم طراحی خود را انتخاب کنید، و یکی از بهترین راهها برای انجام این کار، ایجاد یک خلاصه خلاقانه است. The 4-day Creative Brief یک دوره آنلاین و خود گام است که برای تقویت مهارتهای نوشتاری و کمک به شما در انتقال ایدههای منحصر به فردتان طراحی شده است. یکی از مدرسین این دورهها یعنی Yadira Santana-Dowling، کارشناس تبلیغات و برندسازی، این فرآیند را تنها در هفت درس خلاصه میکند تا در پایان آن، تیم خلاقیت شما تمام اطلاعات مورد نیاز خود را برای راهاندازی و اجرای کمپینها در اختیار داشته باشد.
وبسایت آلیسون کلاسهای آنلاین و رایگانی را برای مهارتهای حرفهای مختلف ارائه میدهد و کاربران میتوانند بنا به مهارت و سرعت یادگیری که دارند در آن شرکت کنند. در پایان تمامی این دورهها به شما مدرک و گواهینامه معتبر ارائه میشود و شما نیز میتوانید انتخاب میکنید شرکت در کدام دوره با اهداف بازاریابی شما همخوان و مفید است. برای داشتن یک برنامه درسی منظمتر، میتوانید یک مسیر یادگیری را انتخاب کنید که شامل چندین درس و دوره ترکیب شده در یک مسیر آموزشی است و یک تجربه یادگیری کامل را به شما میدهد.
همه شما احتمالا میدانید که فیسبوک چیست و چه کاربردی دارد. چیزی که ممکن است ندانید این است که این شرکت چندین برنامه آموزشی با صدور گواهینامه ارائه میدهد که میتوانید از آنها استفاده کنید. Facebook Blueprint دورههای آموزش الکترونیکی خودگام و آنلاینی را برای بازاریابانی که به دنبال رشد حرفه خود با استفاده از فیسبوک هستند ارائه میدهد. Blueprint همچنین کلاسهایی را به زبانهای مختلف در مورد نحوه استفاده از فیسبوک و اینستاگرام تدریس میکند که تاکنون مورد توجه بسیاری از بازاریابان برای کمپینهای رسانه اجتماعی قرار گرفته است.
quintly یک ابزار تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی است که دورههایی را از طریق Quintly Academy به بازاریابان ارائه میکند. این دوره خودگام با استفاده از مطالب نوشتاری و دروس ویدیوئی قابل دانلود، مروری بر تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی، محک زدن و هدفگذاری است که بدون هیچ هزینهای در دسترس همه قرار دارد.
گوگل شرکت دیگری است که حتما میشناسید اما اگر قصد دارید در موتورهای جستجو تبلیغ کنید، دوره بازاریابی دیجیتال آن اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای کمپینهای شما به همراه دارد. حتی در پایان فرآیند میتوانید گواهی Google AdWords را نیز دریافت کنید که امتیاز مهمی برای سابقه کاریتان محسوب میشود و به کمک آن میتوانید رزومه خود را تقویت کنید. گوگل تاکنون پیشنهادات زیاد و گستردهای را برای دورههای خود را ارائه داده تا تمام دورههای بازاریابی دیجیتال را شامل شود، بنابراین برای اطلاعات به روز در دنیای بازاریابی، حتما سایت آن را بررسی کنید.
Codeacademy کلاسهای کدنویسی تعاملی و رایگان ارائه میدهد که به شما سادهترین حالت ساخت یک وبسایت کاملا کارآمد را آموزش میدهد. در Codeacademy دورههای متنوع با موضوعات جذابی وجود دارد تا بتوانید جایگاه واقعی خود در حرفه بازاریابی را به دست آورید. این کلاسها شامل سخنرانیها و یک فضای کاری در همان پنجره مرورگر میشوند تا بتوانید اثر کار خود را در حین ایجاد آن ببینید.
General Assembly دورههای آنلاین بسیاری را ارائه میدهد که بازاریابان میتوانند هم به صورت رایگان و هم با هزینه به آنها دسترسی پیدا کنند. این دورهها بیشتر به مهارتهای فنی و رشتههایی مانند مبانی HTML5، CSS3 و Javascript اختصاص دارند و هر کدام از آنها به عنوان یکی از پنج نوعی دستهبندی میشوند که از یادگیری همهجانبه و تماموقت تا یادگیری در زمانهای دلخواه را شامل میشود. این آکادمی همچنین به شما این امکان را میدهد تا پس از انتخاب برنامه زمانی دلخواه دوره با موضوع مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید.
Canva یکی از ابزارهای کارآمدی است که به افراد کمک میکند تا به راحتی تصاویر زیبایی برای طراحی وب و صفحه خود بسازند. مدرسه طراحی Canva دورههای طراحی را نیز ارائه میدهد که برای هر نوع نویسنده متنی ارزشمند خواهد بود. دورههای خلاقیت این نرمافزار چالشهای موجود دائمی و نوآوری و نحوه انجام آن را با تصاویر ساده و بصری به خوبی بررسی میکند و نحوه مقابله با آنها را به دانشجویان آموزش میدهد.
بدون شک همه بازاریابان با این موضوع که ادامه تحصیلات در زمینههای شغلی راهی ارزشمند برای پیشرفت در حرفه یا تجارت بازاریابی دیجیتال است، موافق هستند و دریافت گواهینامه از دورههای آنلاین معتبر یکی از راحتترین راهها برای انجام این کار است. چه بخواهید در یک کلاس بازاریابی آنلاین رایگان شرکت کنید یا بخواهید بیشتر زمان و منابعتان را به کلاسهای پولی اختصاص دهید، گفتههای این مقاله به کارتان خواهد آمد؛ فقط به یاد داشته باشید که مطالعه خود را بر روی یک بخش خاص از بازاریابی متمرکز کنید و یک مهارت خاص را دنبال کنید خواهید دید به عنوان یک بازاریاب کامل به خوبی در مسیر موفقیت قرار میگیرید.
پرسشهای متداول
کدام کلاسهای بازاریابی از اعتبار و کیفیت بیشتری برخوردار هستند؟
با وجود این که تمام کلاسهای معرفی شده در این مقاله از کیفیت و سطح خوبی برخوردارند اما دورههای Google و Coursera نسبت به سایر آموزشها معروفتر و معتبرتر هستند.
چه آموزشها و دورههای فارسی برای یادگیری مباحث و موضوعات دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟
دورههای مکتبخونه، مقالات کالج تپسل و کارگاههای تخصصی کندو که ویدئوهای آموزشی راجع به مباحث مختلف بازاریابی منتشر میکنند از بهترین منابع یادگیری فارسی هستند. همچنین بسیاری از وبسایتهای داخلی نیز به صورت رایگان و یا پولی، دورههایی را در این زمینه برگزار میکنند.